کجاست آن که نشان نجابت قم بود
کجاست آن که دلش جانماز مردم بود
میان سفره درویشیِ تواضع او
همیشه نان صفا، پونه تبسم بود
فرشته گان خدا شرمسار او بودند
و او میان همین پابرهنه ها گم بود
@fotooh
✅حضرت آیتالله بهجت قدسسره:
هنگامی که آقای خمینی(ره) بیمارستان بود، چند روز قبل از وفاتش، پنجشنبه بعد از نماز صبح، در حالی که خواب نبودم، دیدم ایشان زیبا، خوش رو و با لبخند، از جلوی من گذشت. چهره اش از عکس او زیباتر بود. بعد از چند روز که خبر وفات ایشان منتشر شد، متوجّه شدم که ایشان آمده از من خداحافظی کند. خوش حال بود برای اینکه کارش تا آخر، درست بوده و از آنچه انجام داده، پشیمان نیست؛ بلکه کارش ناجح(موفق) بوده است.
📚 زمزم عرفان، ص٣٨٩
☑️ کانال رسمی مرکز تنظیم و نشر آثار حضرت آیتالله بهجت قدسسره
✅ @bahjat_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻داستان پیرزنِ کاسه به دستی که امام بارها تعریف کرد ... .
🔹امام امت: کار این پیرزن خیلی لطافت روحی میخواهد!
⚠️آخوند فاسد بدتر از شاه و ساواک است!
✍ @fotooh
👈 حوزه علمیه باید خمینی تربیت کند
🔹 آنی که به عهده من و شماست این است که ما خمینی بسازیم و خمینی بشویم و زمینه را برای رشد تفکری و اندیشهای آنچنان آماده کنیم، ما کار کنیم. شما تصور نکنید که امام ما از روزی که از مادرش متولد شده یک امام بود.
🔹 او یک انسانی بود با مسؤولیت، او یک انسانی باایمان، باصفا، بااخلاص و قائم لله، قیام لله. خط امام را دیدیدم. من که در سال ۱۳۲۳ یا فکر میکنم ۱۳۱۸، در آن تاریخهای بسیار دور (۴۰ سال قبل) همان حرفهایی را میزد امام، که امروز یک فرد مسؤول است همواره باید بزند و خود او همیشه زده و ما هم همیشه باید بزنیم؛ «احساس مسؤولیت». البته تاکتیکها، نقشهها، شیوهها تفاوت میکند در طول زمان، آنچه مایه اصلی است ایمان است، تصمیم است، متزلزل نشدن است، تن به خواستهها و انگیزههای پست و حقیر ندادن است و #نماز را خوب خواندن است. این هم یکیاش. و بسیار هم مهم است. زمینه را برای اینجورشدن فراهم بکنیم.
🔹 باید روحانیون خوب، فقهای بزرگ، دینشناسان بزرگ، انسانهایی که از اسلام آگاهی دارند و نه فقط سواد عربی دارند، اینها بایستی میدان رهبری برایشان باز شود، اینها بایستی امکان کار برایشان فراهم شود و از کجا که ما نداشته باشیم؟ برای آینده یا در آینده...
رهبر معظم انقلاب اسلامی
۲۳ مهرماه ۱۳۵۸
@fotooh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 استاد #احمد_رهدار درباره معنای صحیح #اجتهاد و تفاوت اجتهاد #امام_خمینی با دیگران
#فقه_حکومتی #فقه_نظام #فقه_تمدن_ساز
🎞 مشاهده مصاحبه کامل:
http://aparat.com/v/h5sYA
@fotooh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 استاد #احمد_رهدار درباره #محققین #حوزه
آیا #طلبه ها و محققین حوزه #بیسواد و #بی_اطلاع هستن؟ آیا توی #دخمه درس خوندن و از #دنیای_مدرن بی خبرن؟
🎞 مشاهده مصاحبه کامل:
http://aparat.com/v/h5sYA
@fotooh
🔷 در برنامه تلویزیونی «میدان انقلاب» و با حضور حجتالاسلام و المسلمین دکتر احمد رهدار و اجرای دکتر یامین پور، مطرح شد:
🔶 «ناگفته هایی شنیدنی از امام خمینی و تاریخ انقلاب اسلامی ایران»
👈 اصلی ترین مطالب مطرح شده در این برنامه را که از شبکه سوم سیما پخش گردید، در سایت فتوح اندیشه ببینید:
https://fotooh.ir/2467
@fotooh
✅ برخی نکات مطرح شده توسط #استاد_رهدار در برنامه #میدان_انقلاب :
👈 کشورهای غربی در ابتدای وقوع #انقلاب_اسلامی، آن را یک #انقلاب_مدرن تلقی میکردند که البته این دیدگاه آنان کاملاً اشتباه بود و انقلاب ما از جنس #بعثت_انبیا ست؛
👈 جالب است بدانید که در دو دهه قبل از وقوع انقلاب اسلامی، بیشترین کتابی که #یاران_امام #مطالعه میکردند، کتاب #انقلاب_تکاملی_اسلام نوشته #جلالالدین_فارسی بوده است؛
👈 #حکومت_قاجار و #پهلوی هر دو #دیکتاتور بودند اما تفاوتشان در این بود که پهلوی #دست_نشانده بود اما قاجار دست نشانده نبود. به همین دلیل #علما میتوانستند کاری استقلالی انجام دهند؛
👈 دشمنان به این تحلیل رسیده بودند که با #رحلت_امام خمینی، انقلاب نیز از دست خواهد رفت و شور و حرکت انقلابی وجود نخواهد داشت؛ در مقابل، امام خمینی تمام #میراث_فقاهت_سیاسی خود را به نحوی فوقالعاده بر دوش مردم قرار داد؛ در حقیقت، امام خمینی خود را در مردم منتشر کرده بود؛
👈 یکی از نمونههای #رشد_مردم و نزدیک شدن آنان به افکار و عقاید امام، #فتنه_هشتادوهشت است. بسیاری از #خواص، در این #گردنه_خطرناک لغزیدند اما مردم #پایدار ماندند و به سلامت از این برهه تاریخی عبور کردند؛
👈 #آیت_الله_مصباح تعریف می کردند که #آیت_الله_بهجت، هر چند مدت یکبار، نامهای را به امام خمینی مینوشتند و #انتقاد هایی را نسبت به #شرایط_جامعه و #نحوه_اداره آن وارد میکردند. در یکی از این نامهها نوشته بودند که همچون دوران #امام_علی علیه السلام، خود #امام_خمینی حاکمان را #تعیین کنند و به اصطلاح #انتخابات در میان نباشد. امام در پاسخ فرموده بودند که اگر این کار را انجام بدهم، انقلاب از دست خواهد رفت؛
👈 امام خمینی حاضر نشدند که اشکالات اصلی #بنی_صدر را در سخنرانی عمومی مطرح کنند؛ چرا که معتقد بودند: خود مردم باید #انتخاب کنند و خودشان #عهدهدار #مسئولیت انتخابشان باشند. وقتی که مردم #اشتباه میکنند، #عبرت گرفته و در نتیجه #رشد میکنند؛
👈 بنده اعتقاد دارم که ای کاش نظام به سمتی حرکت کند که برای ارتباط با #آمریکا به یک #رفراندوم برسیم. من از رفراندوم #مذاکره با آمریکا استقبال خواهم کرد چرا که حتم دارم مردممان به همان اندازه که به #جمهوری_اسلامی رای #آری دادند، به همان اندازه به مذاکره با آمریکا رای #نه میدهند؛
👈 حدود یک هفته قبل از نوروز، میزبان پروفسور میگل آنخل باریوس در قم بودیم. او یکی از افراد بسیار نزدیک به #پاپ_کاتولیک است و حامل یک پیام از سمت او به ایران و به ویژه به #قم بود. پاپ، مقدمهسازی حکومت #منجی آخرین را در گروی اندیشههای امام خمینی میداند؛
👈 به اعتقاد پاپ، قومی که به ظهور #منجی_الهی معتقد است، باید تمهیداتی را برای آن روز بیاندیشد. به تعبیر پاپ، دین #مسیحیت گرفتار یک موانع بیرونی شده است و به همین دلیل نمیتواند حقوق مسیحی را برای منجی آخرین مهیا بکند. او تقاضا داشت تا #شیعه با تکیه بر اندیشههای امام خمینی، همانطور که برنامهها و تمهیداتی را برای مسلمانان چیده است، برای مسیحیان نیز فراهم کند.
http://eitaa.com/joinchat/905052177C2097b0286a
💢 #ارتباط سیستمی میان #حوزه و #حاکمیت وجود ندارد./ دروس خارج نیاز به #تحول دارد.
✔️حجت الاسلام و المسلمین سید عباس موسویان، عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی:
🔹حوزه برای این که بتواند به نظام کمک کند باید #کتاب_محوری را کنار گذاشته و #سازمان_محوری را مورد توجه قرار دهد و به عنوان مثال #بانک که ارتباط مستقیم با مردم و دولت دارد را مورد بررسی قرار دهد.
🔹متأسفانه نه حاکمیت #پل_ارتباطی ایجاد کرده است تا بتواند از ظرفیتهای حوزه علمیه در ابعاد حاکمیت استفاده کند و نه #حوزه_علمیه خواسته است در مسائل روز #جامعه باشد و نیازها را به صورت سیستمی برطرف سازد.
🔹 درسهای خارج باید تحولی متناسب با #نیازهای_جامعه داشته باشند و مسائل تحقیقی حوزوی نیز باید در مسیر #حل_مشکلات جامعه حرکت کنند اما عملاً چنین موردی مشاهده نمیشود که این نیز به دلیل عدم #ارتباط_سیستمی میان حوزه علمیه و حاکمیت است.
🔹در حوزه علمیه مباحثی مطرح میشود که مورد نیاز نظام نیست به عنوان مثال به یک استاد #درس_خارج گفتم: موضوع شما شاید در سال مورد نیاز #ده_هزار نفر باشد که وی به دلیل این که بحثش مورد نیاز مردم است #خوشحال شد اما بیان کردم؛ مباحثی روی زمین مانده که روزانه مورد نیاز #ده_میلیون نفر است، به عنوان مثال؛ هر روز بالغ بر ده میلیون #تراکنش_بانکی داریم که برخی از این معاملات، حتی برای خود بانکدار نیز مشخص نیست. بنابراین احساس می شود برخی موضوعات مطرح شده در حوزه با نیازهای جامعه #فاصله دارد.
🌐 رسا
🆔 @fotooh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 استاد #احمد_رهدار درباره میزان #موفقیت #انقلاب_اسلامی
اگر #جمهوری_اسلامی #ناموفق بوده چرا #دشمن ما انقدر داره برای شکست دادنش #هزینه میکنه؟
🎞 مشاهده مصاحبه کامل:
http://aparat.com/v/h5sYA
@fotooh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 استاد #احمد_رهدار درباره #مشکل_اصلی حوزه
#حوزه تا #استنباط پیش رفته و #اجرا رو سپرده به #سکولار ی که #از_بیخ قبولش نداره
🎞 مشاهده مصاحبه کامل:
http://aparat.com/v/h5sYA
@fotooh
🔸سیر تکاملی فقه فردی تا فقه نظاممند اجتماعی
آیت الله #سید_منذر_حکیم:
🔹شهید صدر یک نگاه اجتماعی نظاممند به فقه دارد. ایشان همانند فقهای دیگر شرح عروة و رساله عملیه و حاشیه منهاج دارد اما رویکرد اجتماعی هم به فقه دارد.
🔹به نظر شهید صدر ما از نصوص، استظهار داریم و این سبب حداقلی شدن فقه میشود، اما وقتی حکومت و نظامهای مختلف میخواهیم باید استنطاق داشته باشیم. باید نظر دین را در این نظامها از نصوص بفهمیم. ما اصول فقه استظهاری داریم اما اصول فقه نظام نداریم.
🔹امام در ۲۲ بهمن به مردم میگوید بیرون بریزند، اگر کشته هم شوند خونشان گردن من باشد. این تکلیف و فتوای شرعی برای آحاد مکلفین است اما بالواقع یک حکم اجتماعی است.
🔹قانون اساسی جمهوری اسلامی از قوانین فرانسه الگو گرفته بود، بنابراین تغییرات جزئی یافته بود؛ اما مشروع دستور الجمهوریه الاسلامیه شهید صدر و نظریه ولایت فقه امام خمینی تغییراتی در آن ایجاد کرد که با کل نظام فقه اسلامی هماهنگ بود.
🔹نظریه ولیّ فقیه که ولایت الله بر عالم است، کل قوا و ارتباطات حکومت را عوض کرد و یک سیستم جدید ارائه کرد.
به نقل از وسائل.
🆔 @fotooh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 استاد #احمد_رهدار درباره #تحول #دروس_حوزوی
چرا کتاب های #جدید در #حوزه #تدریس نمیشه؟ چرا هنوز #کفایه و #رسائل و #مکاسب میخونیم؟ چرا از #شیخ_انصاری عبور نمیکنیم؟
#اعتصاب_علمی #تحول_حوزه
🎞 مشاهده مصاحبه کامل:
http://aparat.com/v/h5sYA
@fotooh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 استاد #احمد_رهدار درباره #انتظارات از #انقلاب_اسلامی
کی گفته #۴۰_سال دست ما بوده؟ دست جریان هایی بوده که مال ما نیست.
🎞 مشاهده مصاحبه کامل:
http://aparat.com/v/h5sYA
@fotooh
✅ اگر بخواهیم از عمق و میزان توجه حضرت #امام_خمینی به مساله #آگاهی_بخشی و اهمیت #رسانه آگاه شویم، بدون تردید شواهد فراوان و بی پایانی را می توانیم، در دوران زندگی نورانی این #فقیه #مجاهد و #جامع، پیدا کنیم. یکی از این شواهد، که در روزهای آغازین انقلاب اسلامی اتفاق افتاده است، دیدار #امام_خمینی با نویسنده توانمند و مشهور مصر و دنیای عرب: #محمدحسنین_هیکل است. امام در این دیدار از وی خواسته بود که کتابی درباره #انقلاب_اسلامی_ایران بنویسد و فریاد #مظلومیت_ایران را به جهان، برساند:
«از شما که یک نویسنده توانایی هستید، میخواهم که اگر میتوانید بروید ایران را ببینید. این مظالم را بررسی کنید؛ از تمامی طبقات سیاسی، بازاری، رعایا، ارتشیها - خصوصاً افسران در درجات پایین و جوان - ادارات دولتی، کارمندان دولت، هرکس که میخواهید انتخاب کنید و از آنها سؤال کنید وضع چه بود و چه شد و وضع اکنون چطور است؟ بعد که مطلب به دست آمد، کتابی - مثل سفر قبلی خودتان - درباره ایران بنویسید و منتشر کنید. که امر پشتیبانی از ملت ایران و ادای دِین شما میباشد.»
#هیکل در پاسخ به این درخواست کتاب «ایران: روایتی که ناگفته ماند» را نوشت.
#پی_نوشت: #امام_خمینی در لابه لای سخنانشان، اشاره به کتاب قبلی #محمد_حسنین_هیکل، کرده است. مراد #امام، سفر هیکل در زمان مبارزات نهضت ملی شدن صنعت نفت، به ایران است. این سفر باعث شد که وی کتاب «ایران قله آتشفشان» را منتشر سازد. انتشار این کتاب تاثیر عمیقی بر #جمال_عبدالناصر گذاشت و باعث شد، کانال سوئز را، ملی اعلان کند.
@fotooh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 استاد #احمد_رهدار درباره #فقه_مضاف و #فقه_نظام
اگر علمای قدیم درباره #فقه_تخصصی صحبت نکردن برای اینه که #جامعه اونها #ارگانیک نبوده. #حکومت دستشون نبوده که #فقه_حکومتی داشته باشن.
🎞 مشاهده مصاحبه کامل:
http://aparat.com/v/h5sYA
@fotooh
💢ساختار فقه کنونی ساختار فقه حکومتی نیست
✔️حجتالاسلام والمسلمین جواد حبیبی تبار، از اساتید فقه جزائی کشور؛ در نشست علمی «نقد ساختار کنونی فقه»:
🔹پس از صدها سال آرزو کشیدن، شهید و جانباز دادن، تحمل مشکلات، مسائل، تحریمها و… به حکومت فقه شیعی در کشور رسیدهایم که ولی فقیه مبسوط الید حضور دارد. ولی متأسفانه ساختار فقهی ما اکنون ساختار فقه حکومتی نیست.
🔹خروجی فقه حکومتی ما برای اداره اجتماع، ادارات، سیاست، امنیت، اقتصاد و… نیست. باید کتابهای فقهی را بر مبنای وجود و حضور ولی فقیه مبسوط الید مجدداً بازنویسی کنیم.
🔹متأسفانه جای خیلی از حرفها در ابواب مختلف فقه خالی است. رهبر معظم انقلاب نیز در جلسات عمومی و خصوصی بر جدی گرفتن فقههای مضاف تأکید دارند.
🔹ما باید بازنویسی در متون داشته باشیم تا ارائه محتوا به سهولت صورت گیرد و سپس مانند سایر مراکز آکادمیک دنیا درس متون هم داشته باشیم.
به نقل از اجتهاد
@fotooh
👈 در مصاحبه با معاون پژوهش موسسه مطالعات و تحقیقات اسلامی فتوح اندیشه مطرح شد:
✅ انتشار دو فصلنامه فقه دولت اسلامی و دعوت از پژوهشگران این عرصه، برای ارسال آثار پژوهشی مرتبط.
در آینده نزدیک دوفصلنامه فقه دولت اسلامی با مدیر مسئولی حجت الاسلام و المسلمین دکتر احمد رهدار انتشار مییابد و این مجله، نخستین مجله در حوزه فقه دولت اسلامی در ایران است که نسبت به مجلات همسوی خود دارای مزیتهای نسبی است. ...
متن کامل این مصاحبه و آیین نامه تدوین مقالات را در سایت فتوح اندیشه ببینید:
https://fotooh.ir/2476
@fotooh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 استاد #احمد_رهدار درباره #پیشینه #فقه_حکومتی و #فقه_نظام
#ولایت_فقیه یه مطلب جدید نیست. اما وقتی فقها دغدغه اولشون نفس کشیدن بوده و مساله اصلیشون طرز زندگی در کنار #حاکم_جائر بوده، این توقع #بیجا ست که احکام ولایت فقیه رو مطرح کنن.
🎞 مشاهده مصاحبه کامل:
http://aparat.com/v/h5sYA
@fotooh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 استاد #احمد_رهدار درباره #چرخه_عمل_تمدنی ، #اسلامی_سازی_علوم و #علوم_اسلامی
حتی فکر نکنید ما راه رو #کند اومدیم. #تمدن_غرب ۵۰۰ سال طول کشید تا از #بیداری خودش تا اینجا بیاد. از #انقلاب ما #۵۰_سال نگذشته هنوز. یکم #صبور باشید.
🎞 مشاهده مصاحبه کامل:
http://aparat.com/v/h5sYA
@fotooh
rahdar.final.mp3
24M
🔉صوت همایش فقه روابط بینالملل (کیفیت خوب)
💠حجةالاسلام و المسلمین دکتر رهدار
🔶موسسه فتوح اندیشه
ا🗓صفهان 97/12/2
🆔 @fotooh
rahdar.mp3
15.02M
🔉صوت همایش فقه روابط بینالملل (کیفیت متوسط)
💠حجةالاسلام و المسلمین دکتر رهدار
🔶موسسه فتوح اندیشه
ا🗓صفهان 97/12/2
🆔 @fotooh