فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 استاد #احمد_رهدار درباره معنای صحیح #اجتهاد و تفاوت اجتهاد #امام_خمینی با دیگران
#فقه_حکومتی #فقه_نظام #فقه_تمدن_ساز
🎞 مشاهده مصاحبه کامل:
http://aparat.com/v/h5sYA
@fotooh
این مهر دمیده در #خراسان
این مامن هر دل هراسان
این هشتم نسل #مهربانی
این نسخه اصل مهربانی
این نسل اصیل، مهربانند
آیینه مهر آسمانند
ما سایه ی سایه ایم، هیچیم
بیهوده به خود چرا بپیچیم؟
تو شمس شموس و ما شبانیم
در ما بدرخش تا نمانیم
آیینه فتوح در #فتوح است
منظور #زیارت دو روح است
ممنون کرامت #رضا باش
در #حصن سلامت رضا باش
راضی به قضا شدن #طریق است
کانون فنا در این حریق است
@fotooh
🔹 حجتالاسلام و المسلمین دکتر #احمد_رهدار:
«فقه برای جهانیشدن باید سیستمی شود»
🔸 نشست علمی «قوت ها و ضعف های #فقه_سیاسی در مواجهه با جهانی شدن» با ارائه استاد احمد رهدار در #دانشگاه_باقرالعلوم علیه السلام برگزار شد.»
خبر کامل این نشست را در سایت #فتوح_اندیشه ببینید:
https://fotooh.ir/2508
@fotooh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 #نماهنگ معرفی | آیت الله العظمی خامنهای از سال ۱۳۶۹ تدریسِ «خارج فقه» خود را با موضوع «جهاد»، آغاز کردند و پس از آن به موضوع «قصاص» پرداختند. عنوان بحث بعدی ایشان، «مکاسب محرّمه» بود که در آن بحث به بررسی مسائل مشاغلی پرداختند که از نظر شرعی، کسب درآمد از آنها حرام است.
🔹 در سالهای ۸۷ و ۸۸ بحث مکاسب محرّمه به موضوعِ «غناء و #موسیقی» رسید. ایشان در ضمن ۷۶ جلسه به بررسی در اقوال و آرای فقهای بزرگ پرداختند و با بررسی آیات و روایات مربوط به این بحث و پاسخگویی به ۴۸ سؤال مطرحشده از سوی نهادهای فرهنگی و رسانهای، بحث خود را پایان دادند.
👈 #درس_خارج_فقه، بالاترین مقطع تحصیلی در حوزههای علمیه است. در این دوره استاد با استفاده از آیات و روایات و دیگر منابع فقهی و همچنین بررسی آرای دیگر فقهای گذشته و معاصر به حلّ مسائل فقهی میپردازد و از این طریق، استنباط را به شاگردانش تعلیم میدهد.
🔺 متن این جلسات در کتاب «درسنامهی #غناء و موسیقی» گردآوری شده است و دقایقی از فیلم این جلسات نیز برای اولین بار منتشر میشود.
📹 فیلم را ببینید👇
http://farsi.khamenei.ir/video-content?id=43102
🆔 @fotooh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حجت الاسلام و المسلمین دکتر #احمد_رهدار در مصاحبه و گفت و گوی صریح و بی پرده پیرامون موضوع #معیشت_طلاب:
🔺یک سوم شهر #اصفهان #وقف سادات #طلبه است!
کل خیابان #صفائیه! وقف است؛ آنوقت ماهی 30 هزار تومان می دهند! بعد هم طلبه باید با مشکل زندگی کند!
شما می دانستید این #هتل_عباسی اصفهان وقف یکی از مدارس دینی اصفهان است؟ آنوقت داده اند این آقای بازاری #مفت بخورد!
کدامیک از #اهل_بیت علیهم السلام #فقیر زندگی کرده اند که طلبه ما فقیرانه زندگی کند؟!
ما میان #زهد و #ناتوانی و فقیر بودن طلبه، #خلط کرده ایم!
🔹فیلم کامل این نشست را در کانال آپارات #فتوح_اندیشه ببینید:
https://www.aparat.com/v/I4LPq
🆔 @fotooh
معاونت بین الملل و راهبردی موسسه #فتوح_اندیشه اولین نشست هم اندیشی بررسی نسبت سنجی #سند_الگوی_ایرانی_اسلامی_پیشرفت و #بیانیه_گام_دوم انقلاب اسلامی را با حضور جمعی از فضلای ارجمند حوزوی برگزار می نماید.
در این نشست، سند الگوی ایرانی - اسلامی پیشرفت، مبتنی بر بیانیه گام دوم انقلاب، با بیان دیدگاههای اندیشمندان حوزوی با هدف سنجش، اصلاح و تکمیل، مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
اخبار تکمیلی این نشست، توسط کانال موسسه #فتوح_اندیشه اطلاع رسانی خواهد شد.
@fotooh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 #جوانان ما از کدام #کتاب خط گرفتند و #انقلاب کردند؟
#استراتژی خود را از کدام کتاب میگرفتند؟
چرا #ساواک چاره ای در برابر این کتاب نداشت؟
امروز برای دست یافتن به #بصیرت چه کتابی بخوانیم؟
💠 استاد #احمد_رهدار
🎞 مشاهده مصاحبه کامل در کانال آپارات فتوح اندیشه:
https://aparat.com/v/oJCyR
@fotooh
فایل صوتی 32.mp3
29.1M
#معیشت_طلاب #عزت_طلبگی
🎵فایل صوتی گفت و گوی "حجت الاسلام و المسلمین رهدار مدیر موسسه فتوح اندیشه" با "حجت الاسلام و المسلمین هاجری مسئول دبیرخانه انجمن های علمی"
⏺ با موضوع: معیشت طلاب و اشتغالات حوزوی
🆔 @fotooh
نهم مردادماه سالگرد شهادت مظلومانه #فقیه #بصیر و #مجاهد آیت الله شیخ #فضل_الله_نوری قدس سره.
@fotooh
13901007_3820_64k.mp3
1.73M
🔹کلیپ صوتی از بیانات #رهبر_حکیم #انقلاب_اسلامی به مناسبت سالگرد شهادت آیت الله شیخ فضلالله نوری
@fotooh
فتوح اندیشه
نهم مردادماه سالگرد شهادت مظلومانه #فقیه #بصیر و #مجاهد آیت الله شیخ #فضل_الله_نوری قدس سره. @fotooh
🔸 درباره دیدگاه شهید آیت الله شیخ فضل الله نوری، درباره مشروطه، بایستی دانست که ایشان با اصل مشروطه مخالفتی نداشت؛ بلکه بحث ایشان در کیفیت آن بود. ایشان که خود از آغازگران نهضت مشروطه بود، اعتقاد جازمی داشت که قوانین مشروطه بایستی موافق شرع مقدس باشد. شیخ شهید در این زمینه می فرمود:
🔹«من مخالف اساس مشروطیت نیستم؛ بلکه اول کسی که طالب این اساس بود من بودم و فعلاً هم مخالفتی ندارم امّا مشروطه به همان شرایطی که گفتم که قانون اساسی و قوانین داخلی مملکت باید مطابقت با شرع داشته باشد.»
🔹«باید قوانین جاریه در مملکت اسلامی نسبت به نوامیس الهیه از جان و مال و عِرض مردم مطابق فتوای مجتهدین عدول هر عصری که مرجع تقلید مردمند، باشد و از این رو باید نوامیس الهیه در تحت نظریات مجتهدین عدول باشد تا تصرفات غاصبانه که موجب هزار گونه اشکالات مذهبی برای متدینین است، برطرف گردد و منصب دولت و اجزای آن، از عدلیه و نظمیه و سایر حکام،فقط اجرای احکام صادره از مجتهدان عدول می باشد. چنانچه تکلیف هر مکلفی اطاعت حکم مجتهد عادل است.»
🔹«در امور عامّه وکالت صحیح نیست و این باب، باب ولایت شرعیه است، یعنی تکلم در امر عامه و مصالح عمومی مردم مخصوص به امام علیه السلام یا نواب عام اوست و ربطی به دیگران ندارد و دخالت غیر آنها در این امور حرام و غصب نمودن مسند پیغمبر صلی الله علیه و آله وسلم و امام علیه السلام است.»
🔸پس از روشنگری های این عالم بصیر و تیزبین، یک بار در سفارت انگلستان، طرح ترور شیخ ریخته شد و فردی به نام کریم دواتگر، مامور این اقدام کور گردید. وی در پانزدهم ذی الحجة که شیخ در حال بازگشت به منزل بود، به سوی ایشان شلیک کرد اما حساسیت و اعتراض همراهان شیخ و ترس و اضطراب ضارب، باعث شکست خوردن ترور گردید. ضارب دستگیر شد و در اعترافاتش، واقعیت نقشه شوم ترور را که از سفارت روباه پیر آب می خورد، بر ملا کرد.
🔸پس از فتح تهران، مخالفان شیخ فضل الله قدس سره، فرصت را مناسب دیده و در منزل سپهدار، تصمیم بر محاکمه صوری و اعدام ایشان گرفته شد. یپرم خان به این کار اصرار داشت، سپهدار راضی بود و سردار اسعد بختیاری سکوت کرد. بدین ترتیب هشتاد نفر از مبارزان ارمنی به سرکردگی یوسف خان ارمنی به منزل شیخ هجوم برده و در میان ناله و شیون اهل خانه، شیخ را به صورتی زشت و با زور بر درشکه سوار کرده و به عمارت گلستان بردند.
در آن جا محاکمه صوری ایشان توسط شیخ ابراهیم زنجانی انجام گرفته و این عالم مجاهد و بصیر، محکوم به اعدام گردید. از آن جا، بلافاصله شیخ را به میدان توپخانه که بساط اعدام، از پیش در آن آماده شده بود، منتقل کردند.
🔸در میدان توپخانه، ایشان نگاهی به جمعیت انداخت و سپس رو به آسمان کرده و فرمود: «اُفوّضُ امری الی اللّه اِنَّ اللهَ بصیرٌ بالعبادِ» و سپس به طرف دار به راه افتاد. در پای دار آخرین سخنان خود را بیان کرد و از مواضع اصولی خود دفاع نموده و فرمود:
🔹«خدایا شاهد باش که من برای این مردم به قرآن تو قسم یاد کردم، گفتند قوطی سیگارش بود. خدایا تو خود شاهد باش که در این دم آخر باز هم به این مردم می گویم که مؤسسان این اساس، بی دین هستند و مردم را فریب داده اند. این اساس مخالف اسلام است. محاکمه من و شما بماند پیش پیغمبر اسلام.»
قبل از اجرای حکم اعدام یکی از مشروطه خواهان برای ایشان پیغام آورد که شما مشروطه را امضا کنید و خود را از کشتن رها سازید. شیخ پاسخ داد:
🔹«من دیشب پیامبر اسلام را در خواب دیدم و به من فرمود که فردا شب میهمان من هستی و من چنین امضایی نخواهم کرد».
آن گاه شهادتین گفت و سپس فرمود: «هذه کوفةٌ صغیرة!» و بعد رو به دژخیمان کرده و گفت: «کارتان را بکنید».
«و السلام علیه یوم ولد و یوم یموت و یوم یبعث حیا.»
@fotooh
موضع گیری یک #فقیه_انقلابی:
🔹در پی شهادت دو تن از جوانان #بحرینی توسط #رژیم_آل_خلیفه در #بحرین، حساب توئیتر عربی پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار #رهبر_انقلاب_اسلامی، موضع ایشان، در واکنش به این جنایت را منتشر کرد. رهبر انقلاب درباره این حادثه فرمودند:
«ظلم و زور پایدار نخواهد ماند و تصمیم و اراده ملتهای عدالت طلب سرانجام پیروز خواهد شد.»
@fotooh
در بخش پرونده ویژه سایت #فتوح_اندیشه مطالعه نمایید:
🔹 گفت و گویی خواندنی با حجت الاسلام و المسلمین دکتر #احمد_رهدار درباره #فقه_نظام_ساز.
این گفت و گو در دو بخش تنظیم و منتشر گردیده است.
https://fotooh.ir/category/special-case/
@fotooh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 چرا #انقلاب_اسلامی بعد از رحلت #امام_خمینی سقوط نکرد؟
از #کلیشه ها که بگذریم راز ماندگاری امام چیست؟
#کاریزما؟ #اخلاص؟ #نبوغ؟ #اتفاق؟
🔵 با یک #نگاه_نو از #استاد_رهدار آشنا شوید: #امام_منتشر
💠 استاد #احمد_رهدار
🎞 مشاهده مصاحبه کامل در کانال آپارات فتوح اندیشه:
https://aparat.com/v/oJCyR
@fotooh
🔹ما نه تنها نسبت به #آینده_تاریخ مسئول هستیم، بلکه نسبت به #گذشته_تاریخ نیز مسئولیت داریم. به همین علت اگر اشتباهاتی از ما سر بزند که با #مراجعه به #تجربه تاریخی میتوانستیم پاسخ آنها را بیابیم و مرتکب آن اشتباهات نشویم، خداوند بابت آن #اشتباهات ما را #محاکمه خواهد کرد و ما نمیتوانیم بگوییم که اینها در ظرف زمانه من نبود. در این صورت، پاسخ خواهیم شنید که #گذشتگان این مسأله را حل کرده بودند، باید از گذشته #استنطاق میکردید و #عبرت میگرفتید. به عبارت دیگر، حد انسان رسالتش، تنها در #مقیاس_اجتماع نیست؛ در #مقیاس_تاریخ نیز هست.
🔹برخی از انسانها، از کل این ماجرا خارج هستند؛ یعنی از آخرین یا وسیعترین حد حضور انسانی که تاریخ است، #فراتر هستند، این افراد در نگاه شیعی ما، تنها #چهارده_معصوم، نه حتی پیامبران، هستند. معصومین علاوه بر وجود #درتاریخی، از یک وجود #برتاریخی نیز برخوردارند. وجودی که تاریخ از آن وجود نشأت میگیرد، آن هم یک حد حضوری است؛ زیرا تنها برای آن چهارده معصوم است و تنها آن چهارده معصوم در قبال آن حیث مسئول هستند و وظایفی دارند که از محدوده ما وظایف ما خارج است.
@fotooh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 تحول #بصیرت و #آزادی ایران در بستر تاریخ
🔵 ایران در دوره #صفویه چه نحوه ای از آزادی را در نسبت با #اهل_سنت تجربه کرد؟
#آزادی_علما در کدام دوره اتفاق افتاد؟
#جمهوری_اسلامی برای چه کسانی #آزادی فراهم کرد؟
#رشد
#بصیرت
#بصیرت_تاریخی
💠 استاد #احمد_رهدار
🎞 مشاهده مصاحبه کامل در کانال آپارات فتوح اندیشه:
https://aparat.com/v/oJCyR
@fotooh