eitaa logo
گفتمان فقه دولت اسلامی
336 دنبال‌کننده
596 عکس
317 ویدیو
19 فایل
گفتمان سازی فقه دولت اسلامی بازتاب فعالیت‌های موسسه فتوح اندیشه اصفهان ✉️نظرات و پیشنهادات: @Ahmadsadeghy 📢تبادل: @Mojtaba_tabatabaei
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 جزء متمم قانون اساسی 🔹 نظام‌سازی - که گفتیم امام بزرگوار ما بر اساس مبانی فقهی، نظام‌سازی کرد - یک امر دفعی و یک‌باره نیست؛ معنایش این نیست که ما یک نظامی را بر اساس فقه کشف کردیم و استدلال کردیم و این را گذاشتیم وسط، و این تمام شد؛ نه، این‌جوری نیست. 🔹نظام‌سازی یک امر جاری است؛ روزبه‌روز بایستی تکمیل شود، تتمیم شود. ممکن است یک جائی اشتباه کرده باشیم، اما مهم این است که ما بر اساس این اشتباه، خودمان را تصحیح کنیم، خودمان را اصلاح کنیم؛ این جزء متمم نظام‌سازی است. 9️⃣ 1390/06/17 ♻️ به بپیوندید👇 🆔 @fotooh1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◀️ برنامه تلویزیونی (فصل قرآن) 💠 شبکه چهار سیما 🔶 کارشناس : 📚 موضوع : 🔸 تاثرات تجددی و تعلقات سنی گری در جریان قرآن گرایی 🔹 خرقانی در کتاب روح التمدن و هویةالاسلام جمهوری اسلامی را تئوریزه و کتابی هم در رد کشف حجاب نوشته 🔻 قسمت ( 7 ) ♻️ به بپیوندید👇 🆔 @fotooh1
💢درنگی در حجیت گزاره‌های فقهیِ اهل سنت ✍️دوگانه اجتهاد تمدن ساز و اجتهاد مقلِّد/ مرتضی ولیان‌پور 👈چندی است که تکاپوی فقهای دوراندیش و دغدغه‌مند، بسترها و ظرفیت‌های مغفولِ فقه در عرصه پاسخگویی به نیازهای روزآمد را بر سر زبان‌ها انداخته و هر ازچندگاهی سخنان پخته و ناپخته در مورد این بسترها و ظرفیت‌های نوظهور مطرح می‌شود. یکی از این بسترها، عرصه تمدن‌سازی است که ورود فقه به این کلان عرصه می‌تواند منجر به حل تصاعدی مسائل روز آمد و توسعه چشمگیر فقه گردد و از ظرفیت‌های مغفول در توسعه فقه نیز، رویکرد مقارن است. اهمیت روشنگری در رابطه با جایگاه و حقیقت بسترها و ظرفیت‌های توسعه و توانمندی فقه، کمتر از اهمیت پرداختن به آن‌ها نیست! از این رو به نقد و بررسی سخنی از حجت‌الاسلام احمد رهدار در باب اجتهادِ تمدن‌ساز و ارتباط آن با فقه مقارن می‌پردازیم. 👈 در «شبکه اجتهاد» بخوانید: https://b2n.ir/n48400 ♻️ به بپیوندید👇 🆔 @fotooh1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◀️ برنامه تلویزیونی (فصل قرآن) 💠 شبکه چهار سیما 🔶 کارشناس : 📚 موضوع : 🔸 چرایی و چگونگی نزدیکی جریان قرآن گرایی به وهابیت 🔹 پیشینی یا فرآیندیی بودن ارتباط این جریان به وهابیت 🔻 قسمت ( 8 ) ♻️ به بپیوندید👇 🆔 @fotooh1
هدایت شده از فتوح عکس نوشته
4️⃣4️⃣ اهمیت عهدنامه مالک اشتر 🔸مسأله‌ی بعد ما، سند نامه‌ی امام علی علیه السلام به مالک اشتر است. ضمن این که علما از این نامه خیلی استفاده می‌کنند.حتی در کتاب القضا هم تمسکاتی داریم به نامه‌ای که معروف است به عهدنامه‌ی امیرالمؤمنین علیه السلام به جناب مالک اشتر، از این جهت به عنوان مقدمه‌ی بحث‌های آتی بس ضرور است که راجع به این نامه، سند این نامه، صدورش از امام و نکاتی که به اعتبار این عهدنامه برمی‌گردد داشته باشیم. 🔸 با این که ما در این باره برخی از نوشته‌ها را داریم اما در سطح درس خارج، با نگاه درس خارج، من ندیدم جایی بحث شده باشد. 🔸از این جهت بحث جدید است انشاءالله ما این بحث را انجام می‌دهیم، آیندگان هم کاملش خواهند کرد. باید توجه داشت که ما الآن نمی‌خواهیم وارد محتوای این نامه بشویم. نامه نامه‌ی پر محتوایی است و ورود محتوایی سر جای خودش. ♻️ به بپیوندید👇 🆔 @fotooh1
📣📣ثبت نام ازمون اختصاصی کارشناسی ارشد فقه سیاسی ویژه برادران در اصفهان 💥💥مهلت ثبت نام: تا 1400/03/08 تمدید شد 👈اطلاعات بیشتر و ثبت نام در dte.bz/iirr 🎋💠🌴 برای اطلاعات بیشتر اخبار ما را در پیام‌رسان ایتا دنبال کنید: 🔸موسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی(ره): https://eitaa.com/Majlesi_dte 🔸دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام: https://eitaa.com/boustu ♻️ به بپیوندید👇 🆔 @fotooh1
💠 حفظ و تکمیل نظام موجود 🔹 اینکه ما می‌گوئیم نظام‌سازی جریان دارد، معنایش این نیست که هرچه را ساختیم و بنا کردیم، خراب کنیم؛ قانون اساسی‌مان را خراب کنیم، نظام حکومتی و دولتی‌مان را ضایع کنیم؛ نه، آنچه را که ساختیم، حفظ کنیم، نواقصش را برطرف کنیم، آن را تکمیل کنیم. این کار، یک کار لازمی است. 🔹 من تصورم این است که بُعد مهمی از قید اطلاق که امام منضم کردند به ولایت فقیه - که در قانون اساسىِ اول قید «مطلقه» نبود؛ این را امام اضافه کردند - ناظر به همین است؛ یعنی انعطاف‌پذیری. 0️⃣1️⃣ 1390/06/17 ♻️ به بپیوندید👇 🆔 @fotooh1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◀️ برنامه تلویزیونی (فصل قرآن) 💠 شبکه چهار سیما 🔶 📚 موضوع : 🔸مراقب باشید نعمت‌های الهی را فراموش نکنید 🔹امروز کمیت و کیفیت جوان مومن و پایبند و علاقه‌مند از اول انقلاب بیشتر است 🔻 قسمت ( 9 ) ♻️ به بپیوندید👇 🆔 @fotooh1
📣 دانشگاه باقرالعلوم(ع) برگزار می کند: 🔘 میزگرد: ؛ مسائل و چالش ها 🎙 با حضور اساتید محترم: 👤 1. حجت الاسلام دکتر سید سجاد ایزدهی 👤 2. حجت الاسلام دکتر محسن ملک افضلی 👤 3. حجت الاسلام دکتر روح الله شریعتی 👤 4. حجت الاسلام دکتر احمد رهدار 👤 5. حجت الاسلام دکتر سید احسان رفیعی علوی 👤 6. حجت الاسلام دکتر محمد قاسمی 🗓 زمان: دوشنبه ⏰ ساعت: ۱۳:۳۰- ۱۵:۳۰ 🏢 مکان: دانشگاه باقرالعلوم، طبقه سوم، سالن جلسات 🌐 لینک وبینار: https://bbb01.dte.ir/b/mtj-k9n-gvy-5eh (با ورود به صفحه وبینار، از بخشش میهمان وارد جلسه شوید) ♻️ به بپیوندید👇 🆔 @fotooh1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 🔵 ◀️ ✅ قسمت شانزدهم 🔷اگر فقه این است نمیتواند پرسش های حوزه معرفت سیاسی را به ما پاسخ دهد . 🔶 در یک تعریف اصلا سیاست مزاحم سعادت انسان است !! 🔶 🔹 ♻️ به بپیوندید👇 🆔 @fotooh1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◀️ برنامه تلویزیونی (فصل قرآن) 💠 شبکه چهار سیما 🔶 کارشناس : 📚 موضوع : 🔸 جریان قرآن‌گرایی اثباتاً و ایجاباً متمرکز روی قرآن است ولی سلباً به نفی روایات نمی‌پردازد. 🔹 به این جریان می‌توان گفت قرآن‌گرایان اما نمی‌توان گفت مخالفان روایت به خلاف برادران اهل تسنن. 🔻 قسمت ( 10 ) ♻️ به بپیوندید👇 🆔 @fotooh1
📣 🔻 نخستین پیش همایش اندیشه های سیاسی و اجتماعی مرحوم آیت الله العظمی فاضل لنکرانی(ره) 🔹سخنرانان و موضوعات: 1. آیت الله حسینی بوشهری: «تحلیل شخصیت علمی و انقلابی آیت الله العظمی فاضل لنکرانی(ره)» 2. حجت الاسلام احمد مبلغی: «آیت الله العظمی فاضل لنکرانی(ره) امتداد مکتب فقهی امام خمینی(ره)» 3. حجت الاسلام دکتر حمید پارسانیا: «اندیشه های اجتماعی آیت الله العظمی فاضل لنکرانی(ره)» ➖زمان: یکشنبه 6 تیر 1400 از ساعت 9:30 -11:30 ✔️ مکان: قم_ میدان معلم، مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)- طبقه دوم، سالن امام خمینی(ره) 🔻تذکر: ظرفیت حضوری همایش محدود است و این مراسم به صورت پخش زنده و از طریق سایت مرکز فقهی قابل مشاهده هست: 👇 http://www.markazfeqhi.com/live ♻️ به بپیوندید👇 🆔 @fotooh1
5️⃣4️⃣ بحث سندی در مفاد عقلی و عقلایی 🔸اولین شبهه ای که در این جا هست این است که مثل این عهدنامه مالک اشتر، محتواهایی که دارد همه اش عقلی عقلایی است، آیا لازم است ما راجع به مطالبی که در شریعت هست و مفادش عقلی عقلایی است بحث سندی کنیم؟ 🔸یک مطلبی است که عقل انسان هم اقتضا می‌کند، عقلا هم قبول دارند، چه نیازی هست که سندش را بررسی کنیم؟ 🔸 لذا ممکن است بر اساس این مبنا که مبنای خود ما هم هست بگویند جای گفتگو از سند عهدنامه نیست. کدام جمله‌ی عهدنامه است که تعبد شرعی باشد، همه‌اش عقلی عقلایی است و اگر عقلی عقلایی است چه نیازی به بررسی سندی دارد. ♻️ به بپیوندید👇 🆔 @fotooh1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◀️ برنامه تلویزیونی (فصل قرآن) 💠 شبکه چهار سیما 🔶 کارشناس : 📚 موضوع : 🔸 یکی از ظرفیت‌های مثبت جریان قرآن‌گرا این است که قائل به حکومت اسلامی هستند. 🔹 این جریان سعی کرد به قرآن به مثابه متنی که می‌تواند مشکلات زمانه را حل کند نگاه کند. 🔻 قسمت ( 11 ) ♻️ به بپیوندید👇 🆔 @fotooh1
📑سلسله نشستهاي علمي «رويكرد تمدني در مسائل راهبردي» ☑️نشست اول: «اسلام سياسي يا اسلام تمدني» 👤ارائه دهنده: حجت الاسلام دکتر احمد رهدار (عضو هيأت علمي دانشگاه باقرالعلوم) ⏰دوشنبه 7 تير 1400 از ساعت 11:00 ⏯مشاهده آنلاين: dte.bz/224 ♻️ به بپیوندید👇 🆔 @fotooh1
💠 ولایت مطلقه یعنی انعطاف پذیری 🔹دشمنان، «ولایت مطلقه» را به معنای «استبداد» گرفته‌اند؛ یعنی میلِ فقیهِ عادل به صورت دل‌بخواه. این معنا در دلِ خودش یک تناقض دارد: اگر عادل است، نمی‌تواند مستبد باشد؛ اگر مستبد است و بر اساس دل‌خواه عمل می‌کند، پس عادل نیست. دشمنان، این را ملتفت نمی‌شوند و این معنا را نمی‌فهمند. 🔹 این نیست مسئله‌ی «ولایت مطلقه» که فقیه هر کار دلش خواست، بکند؛ یک وقت یک چیزی به نظرش رسید که باید این کار انجام بگیرد، فوراً انجام دهد؛ قضیه این نیست. 🔹قضیه این است که یک حالت انعطافی در دست کلیددار اصلی نظام وجود دارد که می‌تواند در آن‌جایی که لازم است، مسیر را تصحیح و اصلاح کند، بنا را ترمیم کند. 1️⃣1️⃣ 1390/06/17 ♻️ به بپیوندید👇 🆔 @fotooh1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◀️ برنامه تلویزیونی (فصل قرآن) 💠 شبکه چهار سیما 🔶 کارشناس : 📚 موضوع : 🔸 تجدد گرایی دینی علت آزادی عمل جریان قرآن‌گرایی در زمان پهلوی اول. 🔹 استخراج حرکت اجتماعی، خدمت اجتماعی و حکومت سیاسی توسط این جریان از قرآن. 🔻 قسمت ( 12 ) ♻️ به بپیوندید👇 🆔 @fotooh1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 🔵 ◀️ ✅ قسمت هفدهم 🔷 آیا وقتی میگوییم علم کلام چند روشی است به معنای التقاط روش شناختی است ؟ 🔶 🔹 ♻️ به بپیوندید👇 🆔 @fotooh1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◀️ برنامه تلویزیونی (فصل قرآن) 💠 شبکه چهار سیما 🔶 کارشناس : 📚 موضوع : 🔸 به جهت اصل بودن حل مشکلات اجتماعی برای جریان قرآن‌گرایی، آن‌ها خیلی دغدغه حجیت روش استناد به دین را نداشته‌اند. 🔹 دز تجدد‌گرایی آقای طالقانی از خرقانی بیشتر است اگر چه دُز گرایش به تسنن خرقانی و شریعت سنگلجی از طالقانی بیشتر است(تاثرات تجددی تعلقات تسننی). 🔸 دکتر علی رهنما در کتاب شریعتی مسلمانی در جستجوی ناکجاآباد از وجود رگه‌های فکری شریعت سنگلجی در کانون نشر حقایق اسلامیِ محمدتقی شریعتی و از محمدتقی شریعتی به علی شریعتی سخن گفته. 🔻 قسمت ( 13 ) ♻️ به بپیوندید👇 🆔 @fotooh1
🔔مدرسه تابستانه فقه تقنین به صورت حضوری و مجازی 🔰دانشگاه علوم اسلامی رضوی و مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد(ص) برگزار می کند: ✅باحضوراساتید: آیت الله ابوالقاسم علیدوست حجت الاسلام دکتر محمدجواد ارسطا حجت الاسلام علی اکبریان دکتر سید احمد حبيب نژاد 📆از 12 الي 29 تیرماه، ساعت 8 لغایت 11:30 🏛محل برگزاری: ساختمان شماره 2 دانشگاه علوم اسلامی رضوی، مدرس 2 🌐لینک دوره در فضای مجازی: http://elc.razavi.ac.ir/mettingiws 📝باارائه گواهینامه پایان دوره از طرف معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان و دانشگاه علوم اسلامی رضوی 🔍جهت ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر به پوستر مراجعه نمایید. ♻️ به بپیوندید👇 🆔 @fotooh1
🌺 تلاش غرب برای تحریف اسلام تمدنی و سیاسی 🔹 حجت الاسلام و المسلمین احمد رهدار، رییس مؤسسه فتوح اندیشه و عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام در نشست برخط «رويكرد تمدنی در مسائل راهبردی» تبیین کرد؛ 📝 مرسلات: dte.bz/424mo 📝 خبرگزاری رسا: dte.bz/424rs ♻️ به بپیوندید👇 🆔 @fotooh1
6️⃣4️⃣ بما هو مبین یا بما هو حاکم 🔸آیا امیرالمؤمنین علیه السلام مطالب داخل نامه مالک اشتر را بماهو حاکم نوشتند یا بماهو مبین شریعت الهی، این دو در درس ما فرق می‌کند، گاهی امام مبین شریعت هستند و از خودشان چیزی نمی‌گویند، 🔸 اما گاهی بماهو حاکم یا بماهو مصلح اجتماعی مطالبی می‌گویند لذا احکامش هم می‌شود احکام اجتماعی حکومتی، بنابراین برخی می‌گویند ما نیاز به سند نداریم چون احکامش عقلی عقلایی است و برخی می‌گویند نیاز به سند نداریم چون بما هو حاکم صادر شده است. 🔸ما هم یک مبنایی داریم که ادله‌ای که مفادش عقلی عقلایی است را نباید تعبدی کرد و از آن اطلاق‌گیری کرد، ما با این روشی که آقایان دارند که اطلاق و تقیید و عام و خاص من‌وجه مخالف هستیم و می‌گوییم برای اخبار غیر عقلی عقلایی است و اخبار عقلی عقلایی را باید با همان عقل و عقلا سنجید و دید که آیا اطلاق دارد یا نه. ♻️ به بپیوندید👇 🆔 @fotooh1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◀️ برنامه تلویزیونی (فصل قرآن) 💠 شبکه چهار سیما 🔶 کارشناس : 📚 موضوع : 🔸 نسبت جریان قرآن‌گریان و انقلاب اسلامی؛ تقرب در زمان خفقان، تبعد در زمان آزادی سیاسی. 🔹 وجود تعبیر حکومت اسلامی در اساسنامه حزب ملل اسلامی و فدائیان اسلام. 🔻 قسمت ( 14 ) ♻️ به بپیوندید👇 🆔 @fotooh1
💠 معنای انعطاف پذیری 🔹سر قضیه‌ی قصاص به ما اعتراض می‌کنند و فشار می‌آورند، سر قضیه‌ی دیه به ما فشار می‌آورند، سر قضایای گوناگون در مسائل مختلف به ما فشار می‌آورند؛ لذا ما تسلیم شویم؛ انعطاف به این معنا باشد. نه، این انحراف است؛ این انعطاف نیست. باید توجه کنیم، همان آیه‌ی شریفه‌ی «و إن تُطِع اَکثَر مَن فی الارض» این‌جا هم جاری است. 🔹نباید به خاطـر این‌که رادیوهای بیگانه و تبلیغات خصـمانه و اتاق‌های فکر دشمن و کمربسته‌ی علیه نظام اسلامی، راجع به فلان حکم، راجع به فلان مبنا اعتراض می‌کنند، فریاد می‌کشند، ما بیائیم بگوئیم حالا تجدید نظر کنیم برای این‌که با دنیا هماهنگ شویم؛ نه، این خطاست، این انحراف است؛ به این انحراف نباید دچار شد. 2️⃣1️⃣ 1390/06/17 ♻️ به بپیوندید👇 🆔 @fotooh1