eitaa logo
موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
3.6هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
67 ویدیو
49 فایل
─━━━━━━ا﷽ا━━━━━━─ ⭕️موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی (فتوت) 💢با مدیریت حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا فلاح شیروانی 📍قم، میدان سپاه، بلوار شهید اخلاقی، پلاک۱۲ 📩درگاه ارتباطی و تبادل: @Admin_fotovat 🔺نشر مطالب همراه با آدرس
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 💠 ☑️ علمي معنوي فرهنگي 💠گفت‌وگو با 💢بخش 1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1828 💢بخش 2️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1862 💢بخش 3️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1893 💢بخش 4️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1947 💢بخش 5️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/2013 💢بخش 6️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/2070 💢بخش 7️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/2118 ⏳ ادامه دارد ... —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
☑️ علمي معنوي فرهنگي 💠گفت‌وگو با 🔻 بخش 7️⃣ 📝سوال: الان در روش متدوال فلسفه خوانی، به ترتیب تاریخ خوانده نمی‌شود؛ آیا به ترتیب تاریخ خوانده به تفهیم مطالب کمک نمی‌کند؟ ✅پاسخ: این روش الان مقدور نیست. نمی‌گویم اگر مقطع آموزشی با این کتب، این را می‌کرد، خوب بود؛ بنده معتقدم که کلا باید کار فلسفی با کار تاریخی همراه شود. اگر استادی باشد که این کار را بکند، خیلی خوب است؛ ولی اکنون متن آموزشی موجود نیست. البته نمی‌گویم که اول اشارات و اشراق بخوانیم؛ چون من دیده‌ام بعضی‌ها این کار را می‌کنند. با همین ترتیب و فضای درست پیش برویم. نگذاریم طلبه اول نظرات مردود گذشتگان را بخواند و با آن ذهنیت آشنا شود؛ چرا که بعداً باید به زحمت آن را بشکند. این درست نیست. باید ناب‌ترین حرف‌هایی که وجود دارد را اول تدریس کرد و کم کم این راه را باز کرد. ولی من هم به نگرش تاریخی را معتقدم. چون در کتاب‌های درسی ما نیست، باید استاد این زحمت را بکشد و شکل تاریخی آن را هم نشان دهد. در نهایت باید این کتاب آموزشی، نگاه به مخاطب، کار تاریخی، نظم مطالب و ... را رعایت کند. ➖➖➖➖ 📝سوال: اگ مباحث به شکل غیر تاریخی خوانده شود، آن ظرافت‌هایی که در فلسفه‌ی صدرا ظهور دارد درک نمی‌شود. ✅پاسخ: من معتقدم که عملا می‌شود. الان بعضی از آقایان وقتی اشراق می‌خوانند می‌فهمند که چرا اینطور شد؛ حتی عرفان را هم بخوانند می‌فهمند که ملاصدرا چه می‌گوید. می‌دانم که بعضی‌ها اصلا دغدغدغه‌ی تاریخی ندارند، ولی معمولا کسی که دغدغه‌اش را دارد و این متن‌ها را می‌خواند، خیلی راحت می‌فهمد؛ مثلاً ما یک استاد داشتیم نفس اشارات را با نفس صدرا تطبیق می‌کرد. 📖منبع: مصاحبه نشریه خط با استاد یزدانپناه —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔘 خلاصه ای از مقدمات تدریس کتاب بدایة الحکمة استاد امینی نژاد 🔻 بخش 1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1456 🔻 بخش 2️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1488 🔻 بخش 3️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1511 🔻 بخش 4️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1526 🔻 بخش 5️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1527 🔻 بخش 6️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1528 🔻 بخش 7️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1529 🔻 بخش 8️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1560 🔻 بخش 9️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1562 🔻 بخش 0⃣1⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1599 🔻 بخش 1️⃣1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1622 🔻 بخش 2️⃣1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1640 🔻 بخش 3️⃣1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1681 🔻 بخش 4️⃣1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1822 🔻 بخش 5️⃣1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1849 🔻 بخش 6️⃣1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1880 🔻 بخش 7️⃣1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1952 🔻 بخش 8️⃣1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/2016 🔻 بخش 9️⃣1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/2076 🔻 بخش0⃣2⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/2121 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
0⃣2⃣خلاصه ای از مقدمات تدریس کتاب بدایة الحکمة استاد امینی نژاد 💠 بررسی روایات نفی فلسفه 3️⃣ 🔺ما هر چه گشتیم سه روایت در این زمینه پیدا کردیم که به آن استناد می‌کنند. (روایت اول و دوم در دو پست گذشته آمد، اینک روایت سوم) 3️⃣ روایت سوم: أَقْوَامٌ مُتَعَمِّقُونَ 📜 محَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ سَعِيدٍ عَنِ النَّضْرِ بْنِ سُوَيْدٍ عَنْ عَاصِمِ بْنِ حُمَيْدٍ قَالَ 🏷 قالَ: سُئِلَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ ع عَنِ التَّوْحِيدِ فَقَالَ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ عَلِمَ أَنَّهُ يَكُونُ فِي آخِرِ الزَّمَانِ أَقْوَامٌ مُتَعَمِّقُونَ فَأَنْزَلَ اللَّهُ تَعَالَى‏ قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ وَ الْآيَاتِ مِنْ سُورَةِ الْحَدِيدِ إِلَى قَوْلِهِ‏ وَ هُوَ عَلِيمٌ بِذاتِ الصُّدُورِ فَمَنْ رَامَ وَرَاءَ ذَلِكَ فَقَدْ هَلَك‏ 📚 الکافي , جلد۱ , صفحه۹۱ 🔘دو نکته در مورد این روایت گفته شده است: 1️⃣ تعمّق: به معنی افراط در عمق است. 💠 نقد این سخن: اگر بخواهیم این را اینطور معنی کنیم باید چیزهایی مانند تدبّر و تعقّل را زیاده روی در تدبر و تعقل دانست. در حالی که باید گفت چرا معنای تدریج که این باب دارد را در نظر نمی‌گیرند، که در آن صورت تعمق یعنی کم کم عمیق شدن. 2️⃣ تعمّق در دیگر روایات به معنای منفی است: 💠 نقد این سخن: این استدلال ناقصی است. خیلی از تعمق‌ها در جاهایی برای افرادی خاص که توانش را ندارد مضر است و یا اینکه در فضای تربیتی است و تعمق برای او ضرر دارد. 🔺باید تفاوت مخاطبین در روایات را در نظر گرفت و سطح افراد، استعدادهایشان و شرایطی که وجود دارد را در نظر گرفت. حال اگر در چند جا این لغت در معنای منفی به کار رفت به این معنا نیست که در همه جا این لغت معنای منفی دارد. 🔺می شود بگوییم که در اخرالزمان افرادی می‌آیند و خدا فرمود که این آیات را آورده‌ام که کسی تعمق نکند؟ آیا نمی‌توانستند که از همان اول بگویند که تعمق نکنید دیگر نزول آیات برای چیست؟ 🔺دلالت روایت و ماقبل آن نشانه مدح است و نه ذم 🔺علامه شهرانی می فرمایند دو گونه تعمق در روایات داریم: یکی مذموم و دیگری ممدوح که این روایت را ذیل مدح آورده اند. 🔺 برای مثل امام صادق علیه السلام در مورد لقمان می فرمایند: 🔹 كانَ رَجُلًا قَوِيّاً فِي أَمْرِ اللَّهِ مُتَوَرِّعاً فِي اللَّهِ- سَاكِتاً سَكِيناً عَمِيقَ النَّظَرِ طَوِيلَ‏ الْفِكْرِ حَدِيدَ النَّظَرِ مُسْتَعْبِراً بِالْعِبَرِ لَمْ يَنَمْ نَهَاراً قَطُّ 📚 وسائل الشیعة , جلد۱ , صفحه۳۰۵ 🔺باید روایات را باتوجه به فضای آن ها معنی کنیم و بفهمیم که مخاطبین فرق می کنند. ✅ پس این روایت نیز مدح فلسفه است و نه ذم آن. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☑️ بخش 1️⃣ فکر / https://eitaa.com/fvtt_ir/1263 بخش 2️⃣ فکر / https://eitaa.com/fvtt_ir/1320 بخش 3️⃣ فکر / https://eitaa.com/fvtt_ir/1361 بخش 4️⃣ فکر / https://eitaa.com/fvtt_ir/1395 بخش 5️⃣ فکر / https://eitaa.com/fvtt_ir/1451 بخش 6️⃣ فکر / https://eitaa.com/fvtt_ir/1508 بخش 7️⃣ فکر / https://eitaa.com/fvtt_ir/1523 بخش 8️⃣ فکر / https://eitaa.com/fvtt_ir/1556 بخش 9️⃣ آزاد اندیشی / https://eitaa.com/fvtt_ir/1572 بخش 0️⃣1️⃣ حدیث آزاداندیشی https://eitaa.com/fvtt_ir/1591 بخش 1️⃣1️⃣ حدیث آزاداندیشی https://eitaa.com/fvtt_ir/1609 بخش 2️⃣1️⃣ حدیث آزاداندیشی https://eitaa.com/fvtt_ir/1624 بخش 3️⃣1️⃣ داشتن سوگیری اساسی https://eitaa.com/fvtt_ir/1830 بخش 4️⃣1️⃣ ادب سجده بعد از بیدار شدن از خواب https://eitaa.com/fvtt_ir/1866 بخش 5️⃣1️⃣ توجه به جهل خود https://eitaa.com/fvtt_ir/1903 بخش 6️⃣1️⃣ انانیت https://eitaa.com/fvtt_ir/1956 بخش 6️⃣1️⃣ غفلتی خاص (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2022 بخش 7️⃣1️⃣ غفلتی خاص (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2083 بخش 8️⃣1️⃣ غفلتی خاص (3) https://eitaa.com/fvtt_ir/2126 بخش 9️⃣1️⃣ تغذیه انسان انقلابی از قرآن https://eitaa.com/fvtt_ir/2216 بخش 0️⃣2️⃣ لذت انسان انقلابی از زندگی https://eitaa.com/fvtt_ir/2270 بخش 1️⃣2️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/2462 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 ، 8️⃣1️⃣ 💠 غفلتی خاص (3) ❇️ إنّٰا عَرَضْنَا اَلْأَمٰانَةَ عَلَى اَلسَّمٰاوٰاتِ وَ اَلْأَرْضِ وَ اَلْجِبٰالِ فَأَبَيْنَ أَنْ يَحْمِلْنَهٰا وَ أَشْفَقْنَ مِنْهٰا وَ حَمَلَهَا اَلْإِنْسٰانُ إِنَّهُ كٰانَ ظَلُوماً جَهُولاً ﴿الأحزاب‏، 72﴾ 🔺لا حول و لا قوه الا بالله العلی العظیم! 🔺موقعی که لا حول و لا قوه چرا به ریش خودت گرفتی؟! 🔺چند تا فیلسوف اینطوری داریم؟ فیلسوف حکیم! چند تا داریم؟ اگر کم داریم، حرف آقای داوری را قبول دارم که بحران تفکر داریم. منتها نه با آن تقریرهای ایشان. در آن اتمسفر بودن را قبول ندارم. ما خودمان اتمسفر شریفی داریم به آن واژه ها هم احتیاجی نداریم. مقوله ی خردمندی! به خرد وصل بودن! در گرو چیست؟ 🔺به نظرم بعد از انقلاب خیلی کم اندیشیدیم، خیلی کم فکر کردیم، خیلی مشغول بودیم. حداقل یک تعدادی که اینطوری باشند را احتیاج داشتیم. 🔺ما شیرین ترین کاری که انجام دادیم رفتیم علوم انسانی خواندیم. این کار را باید می کردیم ولی آن طرف قرآن هم خواندیم؟ تامل های اینطوری هم کردیم؟ ببینید چه وضعی درست کرده؟ یک آشوب معنوی درست کرده است! انسجام فکری را به هم زده است. این ها قطعا انسجام را به هم می زدند منتها ما به آن ها میدان دادیم. ما به تعداد کافی آدم نداشتیم که بفهمند دو میلیون و پانصد نفر دانشجوی علوم انسانی یعنی چه! به نظرم تعداد آدم های هوشیارمان پایین بوده است. این هوشیاری ها خیلی ضروری است. اربعین پیش می آید نمی توانیم بفهمیم این حادثه چیست. 🔺اینقدر ، ظلوم! با هیچ حادثه تاریخی نمی توانیم ارتباط بگیریم. این حادثه اربعین از حادثه عاشورا دارد تغذیه می کند و آن حادثه هم در بعثت ریشه دارد. مختصات انسانی خودش را از بعثت می گیرد. در بعثت یک تعریفی عوض شد و حادثه عاشورا ضروری شد و الا یک مشت گاو و گوساله داشتند با هم زندگی می کردند عاشورا برای چه؟ بعثت بود که عاشورا را ضروری کرد. 🔺حالا در اوج یک حادثه ای به نام حادثه عاشورا داریم که مردم اینطوری دارند با آن نسبت می گیرند. این چیست؟ خیلی چیز عجیبی است. اصلا پدیده ی ساده ای نیست. 🔺فیلسوف بی چاره اینجا خواب افتاده است. این نسبت ها را نمی تواند در بیابد. این ها خسارت است، انفعال این ها است. ما انسان های هوشیار خیلی کم داریم. 🔺می گویند آقا رسول اکرم وارد مسجد شد و یک حلقه مشغول عبادت و یک حلقه مشغول مباحثه بودند اینکه حضرت رفت در آن حلقه ای که مباحثه می کردند به یک فرهنگ دامن می زند. ما فرهنگ هوشیاری را نتوانستیم ایجاد بکنیم. بخوان بخوان یاالله بخوان فرهنگ بود، هوشیار بودن فرهنگ نشد. هر دم در توبره این و آن نرو، مدام زنده باش و مرده باش! 🔺اگر دلمان به حال بشریت می سوزد اگر دوست داریم این جامعه عزیز ایرانی و شیعی با یک آهنگ خوبی مسیر پیشرفت را طی بکند روی این هوشیاری باید سرمایه گذاری بکنیم. از آن تاریکی ها بکشیم بیرون هم خودمان را و هم همه ی آن کسانی که دست مان به آن ها می رسد، اگر این هوشیاری ها ایجاد بشود یک جا نمی ماند و همینطوری می رود. ---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📝 (با رویکرد حمایت از کالای ایرانی) 🔘 صوت و خلاصه جلسه 1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1780 صوت و خلاصه جلسه 2️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1833 صوت و خلاصه جلسه 3️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1872 صوت و خلاصه جلسه 4️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1911 صوت و خلاصه جلسه 5️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1981 صوت و خلاصه جلسه 6️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/2025 صوت و خلاصه جلسه 7️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/2089 صوت و خلاصه جلسه 8️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/2134 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فقه اقتصاد مقاومتی-استاد یوسفی-ج8-980928-LQ.mp3
15.43M
🎧 (با رویکرد از حمایت کالای ایرانی) 🔘 📝جلسه هشتم 🗓 تاریخ جلسه: —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac