💠 #آشنایی_با_عرفان_اسلامی
💠 #استاد_امینی_نژاد
💢بخش 9️⃣
🌐 امکان دستیابی به معارف شهودی
🔺به طور عمده راه وصول به عرفان نظری، عرفان عملی و سلوک است. پرسش آن است که آیا این مسیر در کسب معارف و حقایق نظام هستی باز است؟
1️⃣ پاسخ از دیدگاه عقلی
🔺مطابق با نظام های فلسفیِ اسلامی، به ویژه حکمت اشراقی، صدرایی و عرفانی یا علم عرفان نظری، نه تنها روش شهودی در کسب معارف ممکن است، بلکه بهترین راه شناخت واقعیت به شمار آمده است.
2️⃣ پاسخ از دیدگاه نقلی
🔺 در آیات و روایات زیادی، نه تنها راه معرفت شهودی باز دانسته شده، بلکه به آن تشویق و ترغیب نیز شده است.
🔘قرآن
🔺والَّذینَ جاهَدوا فِینا لَنَهدینَّهُم سُبُلَنا
🔺 انَّ الَّذین قالو رَبُّنا الله ثمَّ استقاموا تتنزَّل علیهمُ المَلائکة
🔘روایات
🔺 پیامبر خدا (ص): غضّوا ابصارکم ترون العجائب « چشمان سر را پوشیده دارید تا چشمان دل، شگفتی ها بیند و به مشاهده و مکاشفۀ عجایب بنشیند».
🔺 علی بن ابی طالب(ع) در مناجات شعبانیه عرضه می دارند: « الهی هب لی کمال الانقطاع الیک و اَنِر ابصار قلوبنا بضیاء نظرها الیک حتی تخرق ابصار القلوب حجب النور و تصل الی معدن العظمة و تصیر ارواحنا معلّلَةً بعزّ قدسک».
🔺 دریدن حجاب های نورانی، ورای حجاب های ظلمانی و رسیدن به معدن عظمت، تعلق به ساحت عزّ ربوبی و در نهایت دیدار قلبی با خدای متعال، در پی تحصیل کمال بریدن از هرچه غیر اوست، به طور کامل بر ترتّب عرفان نظری و معارف شهودی بر عرفان عملی که لبّ آن بریدن از غیر حق است، دلالتی واضح و آشکار دارد.
3️⃣ پاسخ از دیدگاه تجربی
🔺ادّل دلیل علی امکان الشیء وقوعه. دستیابی به معارف شهودی از طریق سلوک عملی، امری است که در مکان ها، زمان ها و فرهنگ های مختلف، به ثبوت یقینی رسیده است. وجود هزاران هزار پیامبر الهی و اوصیای ایشان و عدۀ بی شماری از اولیا و صاحبان کرامت و اهل معرفت، بهترین و واضح ترین دلیل بر درستی این راه است.
📚 منبع: کتاب آشنایی با مجموعه عرفان اسلامی ص 61_64
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #تاریخ_فلسفهی_اسلامی
1️⃣ دانش تاریخ فلسفه
https://eitaa.com/fvtt_ir/2499
2️⃣ سنتهای فلسفی پیش از اسلام / فلسفه هندی پیش از اسلام
https://eitaa.com/fvtt_ir/2556
3️⃣ ویژگیهای فلسفۀ هندی
https://eitaa.com/fvtt_ir/2585
4️⃣ آشنایی مسلمانان با فلسفۀ هندی
https://eitaa.com/fvtt_ir/2631
5️⃣ فلسفه در چین پیش از اسلام
https://eitaa.com/fvtt_ir/2664
6️⃣ عدم تأثیر فلسفۀ چینی در شکل گیری فلسفۀ اسلامی
https://eitaa.com/fvtt_ir/2697
7️⃣ فلسفه در سنت ایرانی پیش از اسلام
https://eitaa.com/fvtt_ir/2707
⏳ ادامه دارد ...
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #تاریخ_فلسفهی_اسلامی
💢بخش 7️⃣
🌐 فلسفه در سنت ایرانی پیش از اسلام
🔘آیین زرتشت
🔺 ایرانیان پیش از ظهور زرتشت، دربارۀ واقعیتهای جهان، دیدگاهی اسطوره ای و افسانه ای داشته اند. پس از این دورۀ اسطوره ای، عصر ظهور زرتشت فرا می رسد.
🔘 ویژگیها و تعالیم زرتشت
1️⃣زرتشت خود را پیغمبری معرفی کرد که از جانب اَهورا مزدا بر انگیخته شده است. اَهورا مزدا یکی از دیوها یا ارواح آسمانی مورد توجه و پرستش ایرانیان بوده است؛ اما زرتشت پرستش آن دیوها و ارواح را نادرست خواند. وی اَهورا مزدا را خدای حقیقی دانست و عبادت و پرستش را مخصوص ذات مقدسش قرار داد و او را خداوند متعال، قادر، قاهر، حکیم ، خیر مطلق و آفرینندۀ همه موجودات اعم از نوری و ظلمانی شمرد.
2️⃣ اهورا مزدا افعالش را با وساطت روحی مقدس به نام «سپنتا مینو» انجام می دهد و اعمال الوهی او با دستیاری ارواح مقدس دیگری که «امشاسپندان» نامیده می شوند، جریان می یابند.
🔺 بهمن فرشتۀ پندار نیک و نهاد خوب؛ اردیبهشت فرشتۀ عدالت و راستی؛ شهریور، فرشتۀ نیرو و قدرت کامل؛ خرداد، فرشتۀ رسایی و کامروایی؛ اسفندارمذ،فرشتۀ شفقت و لطف و باروری؛ امرداد، فرشتۀ بقا و جاودانی.
🔺 غیر از فرشتگان شش گانۀ مزبور که امشاسپندان خوانده می شوند، فرشتگان دیگری نیز هستند که ناشی و صادر از اَهورا مزدایند؛ سروش،گئوس اوروا. وجود همۀ این فرشتگان فرع بر ذات مقدس اَهورا مزداست و همگی آنان به خواست او پدید آمده اند.
3️⃣معمولا آتش پرستی را به زرتشت نسبت می دهند؛ اما حقیقت امر غیر از این است. زرتشت آتش را رمزی مقدس از اَهورا مزدا می دانست، از این رو می توان گفت منظور او از آتش، نور و پرتو افشانی آن بوده است. ظاهراً پس از زرتشت بوده که رسوبات جاهلیِ ماقبل زرتشتی در آیین او رخنه می کند و آتش پرستیِ گذشته احیا می شود.
4️⃣بنا بر اعتقاد زرتشت، نزاع طولانی بین خیر و شر، با پیروزی خیر به سر می رسد.
5️⃣در بین ادیانی که گزارشهایی دربارۀ آنها به دست ما رسیده است، دین زرتشت نخستین دینی است که از حیات اخروی و مسئلۀ قیامت سخن گفته است.
🔘مکتب زروانی
🔺زروان به معنای زمان است. زروان گرایی انحراف و بدعتی است در آیین زرتشت، و ظاهراً به سبب ارتداد تلقی شدن آن، شدیداً طرد و نفی شده و آثار مربوط به آن از بین رفته است. ثنویت خیر و شر در آیین زرتشت که عمدتاً ثنوینی اخلاقی بود بعدها نزد مؤمنان به این آیین به ثنویت وجودی تبدیل شد. آنان پنداشتند دو مبدأ خیر و شر یا نور و ظلمت وجود دارد که هر یک قلمروی خاص خود دارد. آیین زروانی راه حلی است برای فائق آمدن بر این ثنویت در مبدأ وجود و برای قول به اینکه خیر و شر و یا نور و ظلمت هر دو مستندند به مبدأ واحد زروان (زمان یا دهر).
📚 منبع: کتاب درآمدی بر تاریخ فلسفه اسلامی جمعی از نویسندگان : زیر نظر دکتر محمد فنایی اشکوری جلد 1 ص 107_110
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #آموزش_حکمت_اشراق
💠 #استاد_یزدانپناه
1️⃣ توضیحی در مورد فلسفه اشراق
https://eitaa.com/fvtt_ir/2508
2️⃣ کلیاتی در باب حکمت اشراقی
https://eitaa.com/fvtt_ir/2553
3️⃣ چالش در فلسفۀ اسلامی مشایی
https://eitaa.com/fvtt_ir/2591
4️⃣ سیر دگرگونی فلسفه در اندیشه مسلمانان
https://eitaa.com/fvtt_ir/2635
5️⃣ زندگی علمی و سلوکی سهروردی
https://eitaa.com/fvtt_ir/2667
6️⃣ جوهره حکمت اشراق / سه جهت تحول در حکمت اشراق
https://eitaa.com/fvtt_ir/2694
7️⃣ عدم تعارض عقل و شهود (بحث و ذوق)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2710
8️⃣ تبیین جایگاه منطقی شهود
https://eitaa.com/fvtt_ir/2728
9️⃣ تأثیر روش شهودی در اندیشۀ فلسفی
https://eitaa.com/fvtt_ir/2761
⏳ ادامه دارد ...
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #آموزش_حکمت_اشراق
💠 #استاد_یزدانپناه
💢بخش 7️⃣
🌐 عدم تعارض عقل و شهود (بحث و ذوق)
🔺برخی گمان می کنند راه عقل نه تنها از راه شهود جداست، بلکه در پاره ای موارد با یکدیگر متعارض اند و نتایج تناقض آمیز به بار می آورند. چنین گمانی بی تردید نادرست است. قواعد عقلی و منطقی به لحاظ کلیت ذاتی خود هیچ گونه تخصیصی ندارد و در همه عالم موجود وممکن و مفروض جاری و محکم اند.
🔺 از همین رو حکما و عرفای اسلامی، هر دو راه عقلی و شهودی را برای کشف واقع معتبر می دانند و بر این باورند که نه تنها هیچ تناقضی میان آنها نیست، بلکه معاضد یکدیگر و پشتیبان همدیگرند. ممکن است عقل حقیقتی را به طور مستقل در نیابد، اما در وادی کشف و شهود هیچ امری وجود ندارد که عقل آن را محال شمرده، آن را نقض کند. معاضدت و مساعدت عقل و شهود تا بدان پایه برای اهل کشف مسجّل و قطعی شده که به تدریج عقل و احکام آن به منزلۀ میزانی برای کشف و شهود مطرح شده اند.
🔺شیخ اشراق نیز در طرح روش تألیفی در فلسفه ورزی، بر همین باور است که عقل و شهود به ساحت های یکدیگر راه دارند و هیچ یک ضد دیگری و مناقض آن نیست. اگر شهود به گونه ای بود که با مبانی عقلی سازگار نبود، یا عقل آن را محال می دانست، باید در مسئله درنگ شود؛ یا شهود، یا گزارش از آن دچار اشکال است، یا مقدمات عقلی در نقطه ای مخدوش اند. باید به تحقیق و تأمل نشست، یا به تکرار شهود پرداخت تا نقص فرایند یادشده آشکار شود.
🔘توضیحی در مورد عبارات ضد عقل عارفان
🔺با این حال، همه میدانیم در طول تاریخ، عارفان اهل کشف به مقابله جدی با خردورزی عقل مداری پرداخته اند. برخی نتوانسته اند این دو نوع رویکرد عارفان درباره عقل را کنارهم معنا کنند.
1️⃣نقد عقل تاریخی
🔺وقتی نیک می اندیشیم و بر همه ابعاد ماجرا توجه کرده و کلمات اهل معرفت را در این باره بازخوانی می کنیم، می بینیم اول، نقد اهل شهود، بر عقل و عقل مداریِ تاریخی است؛ یعنی عقل موجود در زمان ایشان که عقل مشایی و کلامی اعتزالی بود، با اعتراض و انکار مواجه است.
2️⃣نقد عقل آغشته به وهم
🔺دوم، عرفا عقل آغشته به وهم را که با اوهام و تخیل ها در هم آمیخته است (عقل جزئی) را قبول نداشته و نقد می کنند و إلّا عقل سلیم و عقل منوّر به نورانیت قلب، مورد تأئید و قبول ایشان است.
3️⃣مخالفت با تأویل های خلاف ظاهر خردگرایان
🔺سوم، اهل کشف، تأویل های مخالفِ ظاهر خردگرایان فلسفی و کلامی را که به دست کشیدن از ظواهر بسیاری از آموزه های دینی منجر می شده، نکوهش کرده اند، اما عقلِ منوّر، به نورانیت شرع مورد تأیید عارفانِ اهل کشف و شهود است.
4️⃣ضعف ذاتی معرفت عقلی نسبت به معرفت شهودی
🔺چهارم، بسیاری از نقدهای اهل معرفت بر عقل و عقل گرایی به جهت آن است که معرفت عقلانی معرفت ضعیفی است و مشکلاتی به همراه دارد که این ضعف ها و مشکلات در معرفت حضوریِ شهودی وجود ندارند. از همین رو، پس از آنکه صدرالمتألهین هماهنگی و هم ساحتی شهود و عقل و دین را به اثبات رساند، عرفایِ پس از وی نه تنها این نوع خردورزی را قبول کردند، بلکه یکی از بهترین راه های رسیدن به مباحث عرفانی را آثار ملاصدرا دانستند.
📚 منبع: کتاب آموزش حکمت اشراق ص 19_22
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
🏴 السَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ 🏴
⬛️ #مناسبتی
⬛️ #عاشورا_در_کلام_امام_خمینی_ره
◼️محرّم و صفر است كه اسلام را نگه داشته است. فداكارى سيد الشهدا- سلام اللَّه عليه- است كه اسلام را براى ما زنده نگه داشته است؛ زنده نگه داشتن عاشورا با همان وضع سنتى خودش از طرف روحانيون، از طرف خطبا، با همان وضع سابق و از طرف توده هاى مردم با همان ترتيب سابق [باید اتفاق بیفتد] بايد بدانيد كه اگر بخواهيد نهضت شما محفوظ بماند، بايد اين سنتها را حفظ كنيد.
▪️اين خون سيد الشهداست كه خونهاى همه ملتهاى اسلامى را به جوش مى آورد و اين ... عاشوراست كه مردم را به هيجان مى آورد و براى اسلام و براى حفظ مقاصد اسلامى مهيا مى كند. در اين امر، سستى نبايد كرد.
📚 صحیفه امام ج 15، ص 330-331
▪️▪️▪️
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #حکمت_مشاء
💠 #استاد_کردفیروزجائی
1️⃣ اهمیت حکمت مشاء
https://eitaa.com/fvtt_ir/2517
2️⃣ مشرب های سه گانه فلسفی
https://eitaa.com/fvtt_ir/2561
3️⃣ مشائیان و آثار مکتوب آنها (1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2594
4️⃣ مشائیان و آثار مکتوب آنها (2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2616
5️⃣ مشائیان و آثار مکتوب آنها (3)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2638
6️⃣ علوم و اقسام آن (1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2677
7️⃣ علوم و اقسام آن (2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2715
⏳ ادامه دارد ...
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #حکمت_مشاء
💠 #استاد_کردفیروزجائی
💢بخش 7️⃣
🌐 علوم و اقسام آن
🔘تقسیم بندی علوم در منطق المشرفیین ابن سینا
1️⃣علوم موقت
🔺علومی که در همه دوران ها و زمان ها جریان ندارند، بلکه فقط در برهه ای از زمان معتبرند و سپس فراموش می شوند یا در برهه ای از زمان مغفول اند و بعداً به آنها توجه می شود.
2️⃣حکمت
🔺علومی که در همه زمان ها جریان دارند و در خصوص همه اجزای زمان یکسان اند.
🔘تقسیم حکمت به اصول و فروع
🔺او درباره قسم اول، نه توضیح دیگری داده و نه مثالی ذکر کرده است، اما قسم دوم، یعنی آنچه را حکمت خوانده، به دو قسم تقسیم کرده است: اصول و فروع. حکمت های فرعی، علومی اند مانند پزشکی ، کشاورزی، علوم جزئی منسوب به تنجیم و دیگر صنایع و حرفه ها.
🔘تقسیم حکمت اصلی به آلی و غیر آلی
🔺اما علوم اصلی بر دو نوع است: حکمت اصلی آلی و حکمت غیرآلی. حکمت آلی که همان منطق است، دانشی است که مقصود از آن مستقیماً شناختن موجودات طبیعی و ماورای طبیعی نیست، بلکه این است که طالب از آن به عنوان ابزار و آلت تحصیل علوم دیگر بهره برد. حکمت غیر آلی ، علمی است که به وسیله آن ، امور عالم مادی و عالم ماورای ماده شناخته می شود.
🔘تقسیم حکمت غیر آلی به نظری و عملی
🔺حکمت غیر آلی دو قسم می شود: حکمت نظری و حکمت عملی. حکمت نظری، دانشی است که غایت آن تزکیه نفس است، تنها به وسیله صورت معلوم که برای نفس حاصل می شود. مانند علم توحید و هیئت.
🔺اما حکمت عملی، دانشی است که غایت آن فقط تزکیه نفس به وسیله صورت ادراکی حاصل شده برای نفس نیست، بلکه افزون بر آن ، عمل کردن طبق آنچه صورتش در نفس منقوش شده نیز مقصود است.
🔘اقسام 4گانه حکمت نظری
🔺حکمت نظری موجودات را که مستقل از افعال انسان هستند، بررسی می کند. موجودات و امور مربوط به آنها چهار قسم اند.
🔺قسم اول اموری که در حد (تعریف) و قوام (وجود) وابسته به ماده معیّن و مخلوط با آن هستند
🔺قسم دوم اموری که مانند قسم قبل، هم در حد و هم در وجود به ماده وابسته اند، ولی برای ذهن ممتنع نیست که در تعریف و یا در وجود خارجی، ماده معیّنی را برای آنها اعتبار نکند؛ یعنی اگر مانعی وجود نداشته باشد، آنها می توانند در هر ماده ای تحقق بیابند؛ مانند دو بودن و سه بودن ( الثنائیة و الثلاثیة )
🔺قسم سوم اموری است که کاملاً از ماده و حرکت جدایند و نمی توانند مخلوط با ماده شوند؛ مانند خالق متعال و برخی از فرشتگان
🔺قسم چهارم امور و معانی ای هستند که گاهی در ماده و مخلوط با ماده اند و زمانی مجرد از ماده و جدا از آن اند؛ مانند وحدت و کثرت، کلی و جزئی و علت و معلول.
🔺علم به قسم اول علم طبیعی، دوم ریاضی، سوم الهی و چهارم کلی نامیده می شود.
🔘اقسام 4گانه حکمت نظری
🔺حکمت عملی به چهار قسم تقسیم می شود: اخلاق، تدبیر منزل، تدبیر مدینه و صناعت شارعه.
🔺علم اخلاق، دانشی است که به انسان می آموزد اخلاق و رفتار فردی او باید چگونه باشد تا در دنیا و آخرت سعادت مند شود.
🔺علم تدبیر منزل، دانشی است که به انسان می آموزد منزل مشترک میان شوهر و همسر و فرزندان و غلامان و روابط بین آنها چگونه باید تدبیر شود.
🔺علم تدبیر مدینه (سیاست یا کشور داری)، دانشی است که به انسان می آموزد شهر چگونه باید اداره و تدبیر شود، مدینه فاضله چیست و مدینه ردیئه کدام است و ... .
🔺علم قوانین حاکم بر فرد، منزل و مدینه (الصناعة الشارعة) دانشی است که قوانین و مقرراتی را که باید در اخلاق، تدبیر منزل و تدبیر مدینه اجرا شود، بررسی می کند.
🔺ابن سینا معتقد است اخلاق، تدبیر منزل و تدبیر مدینه باید هر کدام متولی مستقلی داشته باشد واز این رو ، هر یک از آنها در علم جداگانه ای بررسی می شوند، ولی قانون گذاری در آنها نباید جداگانه و بدون توجه به دیگری باشد، بلکه قانون گذاری همۀ آن سه علم، باید یکی باشد و او همان پیامبر است.
📚 منبع: کتاب حکمت مشاء ص 40_43
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #آشنایی_با_عرفان_اسلامی
💠 #استاد_امینی_نژاد
1️⃣ معرفی محتوای کتاب
https://eitaa.com/fvtt_ir/2466
2️⃣ معنای لغوی تصوف
https://eitaa.com/fvtt_ir/2492
3️⃣ معنای اصطلاحی تصوف
https://eitaa.com/fvtt_ir/2541
4️⃣ معنای اصطلاحی عرفان
https://eitaa.com/fvtt_ir/2582
5️⃣ عرفان عملی و نظری
https://eitaa.com/fvtt_ir/2603
6️⃣ عرفان عملی
https://eitaa.com/fvtt_ir/2628
7️⃣ عرفان نظری
https://eitaa.com/fvtt_ir/2655
8️⃣ محورهای اساسی در عرفان نظری
https://eitaa.com/fvtt_ir/2688
9️⃣ امکان دستیابی به معارف شهودی
https://eitaa.com/fvtt_ir/2704
🔟 هماهنگی عرفان با عقل و دین
https://eitaa.com/fvtt_ir/2718
1️⃣1️⃣ تأثیرات عرفان عملی و نظری بر یکدیگر
https://eitaa.com/fvtt_ir/2755
2️⃣1️⃣ هویت اسلامیِ عرفان اسلامی (1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2813
⏳ ادامه دارد ...
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #آشنایی_با_عرفان_اسلامی
💠 #استاد_امینی_نژاد
💢بخش 🔟
🌐هماهنگی عرفان با عقل و دین
🔺 شاید بتوان گفت: بزرگ ترین مشکلی که فرهیختگان غرب را به ستوه آورده، آن است که بین عرفان _راه دل_ و فلسه_راه عقل_و دین_راه وحی_ نه تنها هماهنگی نمی بینند، بلکه تضاد و مخالفت را احساس می کنند، اما در فرهنگ اسلامی نه تنها بین این سه حوزه تضادی قایل نیست، بلکه احساس خوش هماهنگی و همگرایی مشام جان ها را می پروراند و ذایقه را شیرین می کند و این احساس در درجۀ نخست مرهون شریعت سامیۀ اسلام و در درجۀ دوم، مدیون زحمات حکما و عرفای اسلامی است.
🔘 علل نقد عارفان بر عقل گرایی
🔺 اولاً: نقد عرفان، بر عقل و عقل مداریِ تاریخی است؛ یعنی عقل موجود در زمان ایشان که «عقل مشایی» بود، مورد اعتراض و انکار ایشان و البته تا حدودی نیز، حق با ایشان است.
🔺ثانیاً: عرفا عقل آغشته به وهم را که با وهم ها و تخیل ها در هم آمیخته است، قبول نداشته و نقد می کنند. والّا عقل سلیم و عقل منوّر که با نورانیت قلب، نورانی شده است، مورد تأیید و قبول ایشان است.
🔺 و ثالثاً: در عرفان نظری، عارفان در پی معرفت برتر می باشند و در مقایسۀ معرفت های حضوری و شهودی با معرفت های حصولی و ذهنی، هرگز معارف عقلی و ذهنی به درجۀ معارف شهودی نمی رسد.
1️⃣ راه وحی و دین
2️⃣ راه مکاشفه و شهود
3️⃣راه عقل، برهان واستدلال
🔺فرهیختگان مسلمان هر سه را مصیب به واقع می شمارند و معتقدند که از طریق هر یک می توان به واقعیت دست یافت، اما از آنجایی که واقعیت یکی است، این سه راه معرفت، ما را به سه چیز مختلف، متضاد و متناقض نمی رسانند.
🔺پرواضح است که از جهت معرفتی و ادراکی _از آن جهت که خود انسان دریابد_ هیچ یک از این دو به دیدار مستقیم و شناخت شهودی نمی رسد.
🔺 اگر اطمینان در تطابق با واقع و دوری از آسیب های ادراکی ، ملاک و میزان سنجش قرار گیرد، به تأکید و تصریح عارفان، در درجۀ نخست معارف وحیانی و پس از آن معارف کشفی و در پی آن معارف عقلی قرار دارد؛ زیرا عرفا وحی را کشف برتر و وحیِ ختمی را کشف اتمّ می دانند.
📚 منبع: کتاب آشنایی با مجموعه عرفان اسلامی ص 64_67
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
هدایت شده از نسیم حکمت
با سلام
ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام حزن اهل بیت علیهم السلام، به اطلاع سروران گرامی می رساند با استعانت الهی، ان شاء الله دروس استاد یزدان پناه از روز سه شنبه 25 شهریور 1399 آغاز خواهد شد.
https://eitaa.com/nasimehekmat
💠 #آموزش_حکمت_اشراق
💠 #استاد_یزدانپناه
1️⃣ توضیحی در مورد فلسفه اشراق
https://eitaa.com/fvtt_ir/2508
2️⃣ کلیاتی در باب حکمت اشراقی
https://eitaa.com/fvtt_ir/2553
3️⃣ چالش در فلسفۀ اسلامی مشایی
https://eitaa.com/fvtt_ir/2591
4️⃣ سیر دگرگونی فلسفه در اندیشه مسلمانان
https://eitaa.com/fvtt_ir/2635
5️⃣ زندگی علمی و سلوکی سهروردی
https://eitaa.com/fvtt_ir/2667
6️⃣ جوهره حکمت اشراق / سه جهت تحول در حکمت اشراق
https://eitaa.com/fvtt_ir/2694
7️⃣ عدم تعارض عقل و شهود (بحث و ذوق)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2710
8️⃣ تبیین جایگاه منطقی شهود
https://eitaa.com/fvtt_ir/2728
9️⃣ تأثیر روش شهودی در اندیشۀ فلسفی
https://eitaa.com/fvtt_ir/2761
⏳ ادامه دارد ...
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #آموزش_حکمت_اشراق
💠 #استاد_یزدانپناه
💢بخش 8️⃣
🌐 تبیین جایگاه منطقی شهود
🔘 برگشت همه بدیهیات به اولیات و مشاهدات
🔺در منطق کلاسیک همۀ بدیهیات شش گانه در نهایت به دو نوع می رسند؛ اولیات و محسوسات که نام دیگر آن مشاهَدات است؛ زیرا دیگر اقسام بدیهی_فطریات، مجرّبات، حدسیات و متواترات، به دلیل اشتمال آنها بر دو جزء مشاهده و قیاسِ خفی یا آشکار، به اولیات و محسوسات بازمی گردند.
🔘فلسفه فقط مبتنی بر اولیات
🔺محسوسات و مشاهدات از دایرۀ علوم و برهانی کنار گذاشته می شوند؛ زیرا محصول ادراک حسّی، علم جزئی است و علم جزئی نه کاسب است و نه مکتسب و در نتیجه در علوم عقلی و برهانی کاربردی نخواهد داشت. بدین ترتیب، آنچه در دستگاه منطقی ارسطویی تکیه گاه همۀ معارف به شمار می آید، تنها و تنها اولیات است. البته در منطق کلاسیک، اساساً سخن از کشف و شهود نیست و تنها مشاهدات حسّی مورد توجه بوده اند که آن نیز به جهت ناکارایی در علوم برهانی، کنار گذاشته شده است.
🔘شیخ اشراق و ورود شهود قلبی به فلسفه
🔺در چنین فضائی، شیخ اشراق راه جدیدی گشود و مدعی شد مسیر را برای ورود علم حضوری در دستگاه منطقی گشوده است و و در کنار اولیات، شهود قلبی را به عنوان روش صائب و راهی کامل در علوم عقلی مطرح ساخت.
🔺سهروردی معتقد است در همه مواردی که عقل استدلالی از مبدأ اولیات آغاز می کند و به نتایجی فلسفی می رسد، شهود قلبی نیز نه تنها کارایی دارد، بلکه با مزیّتی برتر و درجه خطای کمتر نتایجی یقینی و برهانی به دست می دهد.
🔺سهروردی، مجهولات را به سه قسم تقسیم کرده می گوید: قسمی از مجهولات با تنبیه و اخطار روشن می شود و به استدلال و فکر نیاز ندارد. این قسم همان بدیهیات است. نیز قسم دیگری از مجهولات از راه شهودات قلبی صاحبان کشف آشکار می شود. این قسم نیز نیازمند استدلال نیست و فقط قسم سوم است که از هیچ یک از دو قسم پیشین نیست، به استدلال نیازمند است و باید با تنظیم مقدماتی که به بدیهیات می انجامد، روشن شود.
🔘شهود حکمای بزرگ به سان اولیات
🔺در حقیقت سهروردی در بیان خود، شهود حکمای بزرگ را در کنار اولّیات قرار داده و در برابر مشاء که تنها اولیّات را عمده و اساس برای فلسفه قرار می داد، شهودات قلبی را نیز مطرح کرد. وی مشاهدات را از حسّ ظاهر و حسّ باطن عام تر، و شهودات قلبی را نیز جزء مشاهدات دانسته است.
🔺پس می توان حرکت سهروردی را در این باب، حرکتی در برابر منطق رسمی مشایی دانست که در دو نکته مهم از مشاء فاصله گرفت: نخست، اعم دانستن مشاهدات به گونه ای که شامل شهود قلبی شوند. دوم، برشمردن شهود قلبی به سان اولیّات، به عنوان بنیاد و پایه فلسفه.
🔘استفاده گسترده فلسفه های مبتنی بر منطق ارسطویی از علوم شهودی و حضوری با وجود نفی آن
🔺قابل توجه این است که در فلسفه های متعارف که بر منطق ارسطویی ابتنا دارند، با اینکه در بخش منطق به صراحت از بی اعتباری مشاهدات سخن می گویند، و همه علوم را در نهایت مبتنی بر اولیات می دانند، ولی به صورتی گسترده از علوم شهودی، تجربی و حضوری استفاده می کنند. موارد فراوانی از این نوع استفاده را می توان در بحث وجود ذهنی، اثبات دو نوع علم حضوری و حصولی، مباحث نفس و اثبات تجرد آن، مباحث قوه و فعل و حرکت جست و جو کرد.
🔘تأثیرهای جانبی شهود قلبی بر فلسفه ورزی
🔺شهود قلبی افزون بر آنکه می تواند پایه علوم برهانی قرار گیرد، تأثیرهای جانبی دیگری بر فلسفه و فلسفه ورزی نیز می تواند داشته باشد؛ زیرا شهود قلبی موجب تلطیف سرّ انسان می شود و زمینه را برای توجه به امور ظریف و پنهان آماده می سازد.
🔺آنگاه این لطافت سرّ قلبی موجب لطافت عقلی در انسان می شود و عقل منوّر به نور کشف و شهود می شود و مسائل فلسفی، به ویژه امور پیچیدۀ مربوط به عوالم ملکوتی را به خوبی درک می کند. در همین راستا یکی از مسائلی که سبب رشد و تعالی ملاصدرا شد و خود او نیز به آن اذعان داشت، داشتن مقام شهود بود.
📚 منبع: کتاب آموزش حکمت اشراق ص 23_25
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #فلسفهی_فلسفهی_اسلامی
💠 #استاد_یزدانپناه
1️⃣ معرفی فلسفۀ فلسفه
https://eitaa.com/fvtt_ir/2526
2️⃣ دسته بندی مباحث فلسفۀ فلسفه
https://eitaa.com/fvtt_ir/2572
3️⃣ معیار بداهت تصوری در باب مفاهیم بدیهی
https://eitaa.com/fvtt_ir/2600
4️⃣ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2622
5️⃣ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2644
6️⃣ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (3)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2735
⏳ ادامه دارد ...
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #فلسفهی_فلسفهی_اسلامی
💠 #استاد_یزدانپناه
💢بخش 6️⃣
🌐 معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان
🔘 دیدگاه ملاصدرا
🔺ملاصدرا بر دیدگاه ها و متون مشائیان و شیخ اشراق کاملاً مسلط بوده است. وی برپایۀ مبانی ویژۀ خود در حکمت متعالیه، در مواضعی حساس، در برابر شیخ اشراق نظر داده و مطالبی راهگشا بیان کرده است.
🔘 نقد ملاصدرا به بدیهی دانستن محسوسات توسط شیخ اشراق
🔺از منظر شیخ اشراق، محسوسات بسیط بدیهی اند. ملاصدرا می پرسد منظور از محسوسات، که بدیهی دانسته شده اند، چیست؟ اگر منظورش از محسوسات، امور محسوس، از آن جهت که محسوس اند، باشد، این امور از این جهت آشکارترین اشیا نیستند، بلکه نزد عقل پنهان ترین اشیایند؛ زیرا امور کلی نزد عقل شناخته شده ترند و امور جزئی نزد خیال و حس این گونه اند. و اگر منظور از محسوسات، معانی انتزاعی آنهاست، در این صورت هرچند این معانی نزد عقل شناخته شده اند، این امور از آن جهت که نزد عقل اند، محسوس نیستند، بلکه معقول اند.
🔺 معنای اینکه محسوسات مبادی برهان اند، این نیست که از آن جهت که محسوس اند مبدأ برهان قرار می گیرند، بلکه مفهوم های آنها چنین جایگاهی دارند.
🔺از صرف اینکه برخی علوم ما از حس آغاز می شود، نمی توان بداهت مفاهیم حسی را نتیجه گرفت. بنابراین مفاهیم برگرفته از محسوسات، بدیهی نیستند. ملاصدرا می گوید همین که عقل مفهومی را تحلیل می کند و مشترکات و مختصات آن را می یابد وبه تعریف آن می رسد، عین تفکر است. این سخن بسیار دقیق است.
🔘تفاوت میان مقام اجمال و تفصیل
🔺بنابراین از دیدگاه ملاصدرا باید میان مقام اجمال و مقام تفصیل تفاوت نهاد، و ممکن است مفهومی کلی در مقام اجمال، بدیهیالتصور باشد، اما در مقام تفصیل، تصورآن نیازمند فکر و نظر باشد.
🔺ملاصدرا به سخن شیخ اشراق دربارۀ مفهوم وجود نیز می پردازد.
🔘بداهت تصوری مفهوم وجود
🔺می گوید اگر منظور از وجود، حقیقت خارجی وجود است، از آنجا که نه جنس دارد نه فصل، تعریف پذیر نیست؛ چه تعریف حدی چه تعریف رسمی؛ لیکن مفهوم وجود اعم الاشیا، اظهرالاشیا و اعرف الاشیا نزد عقل است، بنابراین بدیهی است.
🔺ملاصدرا مفاهیم حسیِ کلی را بدیهی دانسته است. منظور از بدیهی بودن این مفاهیم این است که از مفهوم یا مفاهیم کلی دیگری برگرفته نشده اند. اما این مفاهیم کلی، به اجمال تصور شده اند، و آن گاه که عقل در مقام تصور تفصیلی این مفاهیم قرار گیرد، میابد که اجزایی دارند و می توان آنها را تعریف کرد. بنابراین در مقام تفصیل، این مفاهیم بی نیاز از تعریف نیستند.
📚 منبع: کتاب تأملاتی در فلسفهی فلسفهی اسلامی ص 37_50
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠مؤسسه فرهنگ و تمدنی توحیدی برگزار می کند:
💠 #نشست_علمی با موضوع #توحید_و_عدالت
🔹 نشست اول
🌐 با حضور جناب حجت الاسلام و المسلمین #قنبریان
⏳ زمان: پنج شنبه 27 شهریور 99 ساعت 7 تا 9 صبح
🔘 مکان: مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی؛ خیابان جمهوری، میدان سپاه، خیابان اخلاقی، پلاک 12
❇️ توضیح: این نشست جلسه اول سلسله نشست هایی است که جزو بعلاوه های دوره #کلام_انقلابی مؤسسه فتوت است که با عنوان #حلقه_اندیشه_کلامی برگزار می گردد. این دوره با ثبت نام از 25 نفر از طلاب فاضل که اکثر آن ها از طلاب #دوره_جامع_حکمت_و_عرفان_اسلامی می باشند، از اسفند ماه 98 با محوریت کتاب #روح_توحید_نفی_عبودیت_غیر_خدا با جناب #استاد_فلاح شروع شده است و شیوه برگزاری آن به شکل کارگاهی می باشد و اعضای جلسه تعهد دارند به شکل روزانه در موضوعات مورد بحث در کلاس #یادداشت بدهند.
🔺این نشست نیز به مناسبت ورود در بحث #عدالت در کتاب روح توحید نفی عبودیت غیر خدا برگزار می گردد.
⭐️ از عموم طلاب و اساتید برای شرکت در این نشست دعوت می شود.
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #آشنایی_با_عرفان_اسلامی
💠 #استاد_امینی_نژاد
1️⃣ معرفی محتوای کتاب
https://eitaa.com/fvtt_ir/2466
2️⃣ معنای لغوی تصوف
https://eitaa.com/fvtt_ir/2492
3️⃣ معنای اصطلاحی تصوف
https://eitaa.com/fvtt_ir/2541
4️⃣ معنای اصطلاحی عرفان
https://eitaa.com/fvtt_ir/2582
5️⃣ عرفان عملی و نظری
https://eitaa.com/fvtt_ir/2603
6️⃣ عرفان عملی
https://eitaa.com/fvtt_ir/2628
7️⃣ عرفان نظری
https://eitaa.com/fvtt_ir/2655
8️⃣ محورهای اساسی در عرفان نظری
https://eitaa.com/fvtt_ir/2688
9️⃣ امکان دستیابی به معارف شهودی
https://eitaa.com/fvtt_ir/2704
🔟 هماهنگی عرفان با عقل و دین
https://eitaa.com/fvtt_ir/2718
1️⃣1️⃣ تأثیرات عرفان عملی و نظری بر یکدیگر
https://eitaa.com/fvtt_ir/2755
2️⃣1️⃣ هویت اسلامیِ عرفان اسلامی (1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2813
⏳ ادامه دارد ...
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #آشنایی_با_عرفان_اسلامی
💠 #استاد_امینی_نژاد
💢بخش 1️⃣1️⃣
🌐 تأثیرات عرفان عملی و نظری بر یکدیگر
🔘 تأثیر عرفان عملی بر عرفان نظری
🔺 عرفان نظری نتیجه و محصول عرفان عملی است؛ زیرا سالکِ راه حقیقت، پس از آنکه در وادی طریقت قدم بر می دارد و به مجاهده و ریاضت دست می برد و راه سیر و سلوک الی الله تعالی را قدم به قدم طی می کند، به تدریج به شهوداتی دست می یابد، و به ویژه در منزل فنا و در پی آن مقام بقای پس از فنا، کلیت نظام هستی، چینش عوالم و حقیقت اشیا را با دیده به مشاهده می نشیند و در پی آن ، معرفتی از سر حضور و شهود به وی روی می آورد که همانا حقیقت عرفان نظری است.
🔘تأثیر عرفان نظری بر عرفان عملی
1️⃣ حقیقت عرفان نظری علت غایی عرفان عملی
🔺سر تکوّن و شکل گیری عرفان عملی، حقیقت عرفان نظری، یعنی معرفت شهودی است؛ زیرا آنچه شخص را وا می دارد تا به سلوک دست یازد و آنچه انگیزۀ ورود به عرفان عملی و وادی طریقت می شود، رسیدن به معارف شهودی است و به اصطلاح فلسفی، حقیقت عرفان نظری علت غایی سلوک و عرفان عملی است و با رسیدن به این هدف، زمینۀ پیدایش عرفان نظری فراهم می شود.
2️⃣ رسیدن به تحلیل های دقیق از منازل و مقامات عرفان عملی و با توجه به عرفان نظری
🔺 کسی که پس از مجاهدات فراوان و پیمودن منازل، به حقایق عرفان نظری می رسد و به کلیت نظام هستی معرفت می یابد، در پی آن می تواند به تحلیل دقیق هستی شناسانه از همان منازل و مقامات پیموده شده بپردازد و به درستی جایگاه هریک را مشخص کند و از همه مهم تر، اهداف سلوک و به ویژه هدف نهایی را نشان دهد.
🔺 از همین جهت علم عرفان عملی پس از دورۀ شکوفایی عرفان نظری که در قرن هفتم روی داده است، یک بار دیگر موضوع کار عرفا قرار گرفت و تبیین منازل و مقامات با نگرش هستی شناسانه به عرصۀ ظهور درآمد و مرحلۀ دیگر از تکامل در عرفان عملی صورت تحقق پذیرفت.
🔺 این اثرگذاری هرچند در ابتدا برای آن عارفانی که به وصول رسیدند، نتیجۀ سلوکی و عملی نداشته است، اما برای سالکان بعدی و تربیت نفوس بشری، فوق العاده دارای اهمیت است و از بسیاری رهزنی ها و آسیب ها جلوگیری می کند.
📚 منبع: کتاب آشنایی با مجموعه عرفان اسلامی ص 67_70
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac