💠 #کلام_استاد
💠 #استاد_یزدان_پناه
☑️ عرفان اسلامي از نگاه امام خميني (ره)
💢بخش 4️⃣
🌐 بنيادهاي عرفان نظري حضرت امام (1)
🔺حضرت امام در عرفان نظري از عرفان نظري دوره دوم استفاده ميكند؛ درس ميدهد و درس گرفته است، تحليل ميكند، حاشيه بر فصوص و مصباح الانس ميزند. ولي همۀ سرمايههاي دوره سوم نزد ایشان حاضر است؛ مثلاً حضرت امام وقتي ميخواهد مباحث عرفان نظري را تحليل كند تبيينهاي دقيقش برگرفته از حكمت متعاليه است؛ مثلاً در مورد وجود رابط از تبيينهاي حكمت متعاليه براي تبيين وحدت شخصيه بهره برده است. ايشان در مصباح الهدايه براي تبيين دقيق وحدت شخصيت از معناي حرفي شروع ميكند. بحث معناي حرفي، و بحث ربط و اضافه اشراقيه.
🔺 اين انديشه، انديشهاي است كه در دوره سوم عرفان نظري با تبيينهاي صدرا آمده شكل گرفته است و ايشان از اين سرمايه استفاده كرده است.اين چنين انديشههاي حكمت متعاليه بنياد براي كار امام است. ازطرفي، عرفان نظري هم براي خودش يك بنياد است و از طرف ديگر، حضرت امام مجتهد به همۀ معني در اين زمينه است. بنابراين در كار امام هر سه ساحت با هم جمع ميشود؛ كار عقلي، كار عرفاني و كار ديني در كار ايشان حاضر ميشود. بنيادهاي حضرت امام از اين سه ساحت است؛ ولي همان ديدگاهي كه عارفان و صدرا دارند. هستيشناسي ديني در صدر مينشيند، بعد از او هستيشناسي عرفاني و بعد از او هستيشناسي عقلي فلسفي است.
🔺 توحيدي كه در قرآن آمد هيچ جايي نيامده آنچه در ولايت گفته شده از زبان اهل بيت از كسي ديده نشده است. اين تعابيري كه گفته ميشود آن نگاهي است كه حضرت امام به عنوان هستيشناسي قدسي به دين دارد و خيلي به آن اهميت ميدهد. يعني به جدّ قائل هست و خود در اين زمينه مجتهد نيز هست. براي من يكي از چيزهايي كه شگفتآور بود اين است كه كتاب مصباح الهدايه را در 29 سالگي نوشته و در اين سن، مباحث عميق امامت و ولايت و روايات سنگين آن را شرح ميدهد. برخي در حوزهها درس ميخوانند و گاهي تا 50 سالگي به آن نميرسند ايشان در 29 سالگي از پس آن برآمد. هم بحث بدايي كه آنجا مطرح كردند انديشهاي ويژهاي دارد و هم در مورد فيض اقدس كه بياناتي دارد. بعد به بحثهاي متن ديني و مشيت مطلقه كه در كار ايشان هست. در بحث امامت كه ما تسبيح گفتيم سپس ملائكه تسبيح گفتنداين روايات كه هر بند آن قرار است يك مسئلۀ سنگين را مطرح كند،گاهي انسان دو تا از اين مسائل را حل ميكند سه تا را حل ميكند، چهارمي را نميتواند حل كند؛ اما حضرت امام همۀ اينها را حل كرده و اين خبر از قوت اجتهادي ايشان ميدهد.
🔺 سرمایه ایشان در این قوت علمی به لحاظ روشی هم همان است که در به عنوان روش فهم متن دینی در مصباح الهدایه گفته است، و این راه را کلید اصلی فهم معارف می داند؛ آن هم این است که لفظ برای روح معانی وضع شده است. اين مال اين سنت است و اين حرف درستي است، بعد خود همين انديشه توضيح و مبناي اصولي دارد.حضرت امام در آداب الصلاة مبناي اصولي خودش گفته، حتي گفته كه به چه دليل لفظ براي روح معني وضع شده است. بحثهاي اصولي عالمانهاي را به عنوان شخصيت اصولي در كتاب آداب الصلوة مطرح كرده است. اين را از همين انديشههاي آقايان عرفا هم استفاده كرده و خودش هم ميگويد كه از عرفا است.
🏷 به لحاظ محتوایی هم در پست بعد خواهد آمد.
🔹 همايش «عرفان اسلامي از نگاه امام خميني؛ بنيادها و دستاوردها» 7/3/94 (برگزار کننده: مجمع عالی حکمت شعبه مشهد)
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
📝چکیده تقریرات درس #اصول_فلسفه_و_روش_رئالیسم
#استاد_فلاح_شیروانی
یادداشت شماره 1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/90
یادداشت شماره 2️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/91
یادداشت شماره 3️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/92
یادداشت شماره 4️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/165
یادداشت شماره 5️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/228
یادداشت شماره 6️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/317
یادداشت شماره 7️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/517
یادداشت شماره 8️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/948
یادداشت شماره 9️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/991
یادداشت شماره 0️⃣1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1121
یادداشت شماره 1️⃣1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1140
یادداشت شماره 2️⃣1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1191
یادداشت شماره 3️⃣1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1896
یادداشت شماره 4️⃣1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1933
یادداشت شماره 5️⃣1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/2000
یادداشت شماره 6️⃣1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/2048
یادداشت شماره 7️⃣1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/2100
یادداشت شماره 8️⃣1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/2151
یادداشت شماره 9️⃣1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/2182
یادداشت شماره 0️⃣2️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/2199
⏳ ادامه دارد ...
📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
#اصول_فلسفه_و_روش_رئالیسم
#استاد_فلاح
☑️ یادداشت شماره 7️⃣1️⃣
⚪️ #مقاله_چهارم
#علم_و_معلوم
#ارزش_ادراکات
☑️ بحث خطای در ادراک
3️⃣ مکانیسم تصحیح خطا
💠 خطا هست با آبشخورهای متعددی که گفته شد آن چیزی که مهم است این است که مکانیسم تصحیح خطا هم هست که واقعا بر واقع منطبق بشود؛ اگر مکانیسمش باشد ما خطا را قبول می کنیم.
برای تصحیح خطا راه های متعددی هست
🔹 اول: تجمیع حواس
با تجمیع حواس خطا را به سمت صفر میل می دهیم. می بینم استشمام می کنم لمس می کنم می شنوم واقعیت محاصره می شود و خطا کم می شود.
🔹 دوم: تجمیع احساس
یعنی یک دانه عکس نیست یک گونی عکس است، این ها یک کمک هایی می کند.
تا اینجا مکانیسم های رفلکسی بود.
🔹 سوم: تحلیل عقل
🔹 چهارم: آراء همگنان
من اینجا دو سیب می بنیم شما می گویید سه تا است و همینطوری دیگران می گویند سه تا است، بعد من روی این فرض کار می کنم، اعتماد می کنم یا حتی می توانم بفهمم، مثلا می گویند از آن زاویه شما دوتا می بینی ولی واقعیت سه تا است.
غرب که شهر شکاکیت است، می گردند می گردند در دویست سال یک چیزی پیدا می کنند بعد آن را علم می کنند!
🔹 پنجم: طول زمان
طول زمان یک طور شناخت طولی را پدید می آورد. عواطف شما که جا به جا می شود می بینید یواش یواش شناخت های شما تغییر می کند.
این پدیده ی عجیبی است که انسان خیلی از اوقات در بازه سی سال یا چهل سال یک بار دیگر تصویر از جایی می گیرد متوجه می شود که تصویرهای قبلی چقدر آمیخته به عواطف بود.
خود همین امکانات تضعیف خطای شما را زیاد می کند. حتی در شخص هم نمی گویم یک مقدار زمان را بکشید می بینید روایت عوض می شود.
🔹 ششم: نقل
این را در آراء همگنان نیاوردم، همگنان هم نقل است من که نمی بینم ولی شما دارید می بینید و من اعتماد می کنم . اینجا قرآن می گوید که اینطوری است، من خواندم و صریح دارد می گوید اینطوری است.
🔹 هفتم: شهود
نکته عجیب این است که ما در یک منطقه ای از اطلس ادراک بشر هستیم که این سه تا (قرآن و برهان و عرفان) با هم تجمیع کردند و دارند یک تفسیر می دهند.
کسانی که می خواهند تمدن سازی بکنند اینجا باید شاخک شان حساس بشود. این یک اقتدار می آورد، بروند پشت تریبون سازمان ملل نعره بکشند که شما بروید گُم بشوید.
امام می گفت پاکروان گفت که سیاست پدر سوخته بازی است من گفتم بله، بعد گفت شما باید دور باشید گفتم بله باید دور باشم. فکر کرد قبول کردم بعد آمدم قم پدرش را در آوردم.
از این بحث های آکادمیک بدم می آید می آیند یک قاب جلوی چشم آدم می گذرارند که اینطوری ببین می گویم می شود خارج از این چارچوب هم دید می گوید نه باید از همینجا ببینی.
می گفت بنده خدا رفته بود مهمانی خانه یکی، نمی خواست خانه اش را یاد بگیرد آدرس مغازه را داده بود، ناچار بود ببرد خانه برده بود چرخانده بود که اینجا سمت چپ آنجا سمت راست و ... بعد گفته بود خانه را یاد گرفتی که هر وقت خواستی بیای خانه؟ گفت آره دیگر آنجا مغازه ات هست اینجا هم خانه!
آدم احساس می کند که این غربی ها می گویند من سر این مثال معتاد شدم اول برو تریاک و شیشه بکش بعد بیا پاسخ بدهیم. می گویم من می خواهم با عقلم حل بکنم. من با قرآن و شهود و عقل غیر مخمر می آیم حل می کنم.
اول لجن مال می کنند بعد می گویند اگر توانستی حل بکن.
بین خطاها فرق است. خطاهای حسی و خیالی و عقلی یک ضریبی دارند.
در حس یک خطایی می بینند بعد می کشند به کل ادراکات.
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #کلام_استاد
💠 #استاد_یزدان_پناه
☑️ بریده هایی از کلاس #خارج_نهایه
💢بخش 1️⃣ نقطه شروع فلسفه
https://eitaa.com/fvtt_ir/1935
💢بخش 2️⃣ بداهت واقعیت بیرون از خود (1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2003
💢بخش 3️⃣ بداهت واقعیت بیرون از خود (2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2051
💢بخش 4️⃣ شهود عقلی (1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2104
💢بخش 5️⃣ شهود عقلی (2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2155
💢بخش 6️⃣ نگاه پیشینی به فلسفه (1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2185
💢بخش 7️⃣ نگاه پیشینی به فلسفه (2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2203
💢بخش 8️⃣ واقع بما هو واقع (1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2243
💢بخش 9️⃣ واقع بما هو واقع (2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2333
💢بخش 🔟 واقع بما هو واقع (3)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2404
💢بخش 1️⃣1️⃣ واقع بما هو واقع (4)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2456
💢بخش 2️⃣1️⃣ واقع بما هو واقع (5)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2487
⏳ ادامه دارد ...
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #کلام_استاد
💠 #استاد_یزدان_پناه
☑️ بریده هایی از کلاس #خارج_نهایه
💢بخش 4️⃣
🌐 سه تحلیل برای تثبیت بداهت واقعیت بیرون از خود (3)
3️⃣ حضوري بودن علم به واقعيت
🏷 در پست قبل این تحلیل بر مبنای بیان علامه توضیح داده شد، اما اینک به تحلیل عمیق تر این بحث تحت عنوان بحث شهود عقلی می پردازیم.
❇️ تحلیل عمیقتر حضوری بودن علم به واقعیت با استفاده از #شهود_عقلي
🔺 بنا بر قاعدة
«النفس في وحدتها كل القوي»، نفس در سر انگشتان هم حضور دارد و به ادراك ميپردازد. نفس در مرحلة تنزل خود، حس است و ميتواند محسوسات را ادراك كند. اما آيا هويت عقلي نفس، او را در اين تنزل همراهي نكرده و در همان بالا مانده است
عقل در تمام مراتب ادراكي نفس انساني حاضر است.وقتي نفس در مرتبة حسي است و به ادراك حسي مشغول، عقل نيز حظ خود را ميبرد و در اين ارتباط مستقيمي كه با خارج برقرار ميكند، ادراكاتي لايق مرتبة خود دارد.
اين ادراك عقل، استدلالي نيست، بلكه شهودي است. از اين كنش عقلي، با عنوان «عقل شهودي» و از آنچه روي داده، با عنوان «شهود عقلي» ياد ميكنيم.براي نمونه، در نظر بگيريد كه به توپ ساكني ضربه ميزنيم و آن توپ به حركت در ميآيد. آنچه حس مييابد، تنها توالي است؛ يعني پا حركت كرد و بعد توپ حركت كرد. اما ما در اين ميان، عليت را نيز درك ميكنيم و حركت پا و برخورد آن با توپ را علت حركت توپ ميدانيم. 🔹 به عقيدة من، يكي از پايههاي مهم فلسفه، عقل شهودي است و دستهاي از اموري كه با آنها فلسفه ميتواند آغاز شود، ادراكات عقل شهودي است. اين بحث در فلسفه بسيار مهم و كارگشاست. بحثهاي معقول ثاني فلسفي را ميتوان با عقل شهودي حل كرد. 🔺عقل ما همواره در كار شهود واقع است. ما غرق در خارج هستيم و هميشه مييابيم كه واقع، هست. 🔺
با شهود عقلي، وجود خود را ميتوان تثبيت كرد؛زيرا عقل شهودي در اين موطن حاضر است و هستي را ادراك ميكند. نيز در مراتب دروني نفس، عقل شهودي حاضر است. دردي را كه در درون دارم، يا احساس گرسنگي را، به شهود مييابد. بنابراين هم در صقع ذات نفس و هم در مراتب قواي نفس، عقل شهودي حاضر است. ازاينرو، هم هستي خود را و هم واقعيت داشتن قواي خود را، و هم واقعيت حالات دروني خود را با عقل شهودي مييابيم. هنگام بهكار گيري حواس بيروني نيز عقل شهودي حاضر است و واقعيت خارج و حتي واقعيت داشتن بدن را تثبيت ميكند. اينكه ميدانيم بدن ما هست، ادراك عقل شهودي است. 🔺 حاصل آنكه
ما واقعيت تمام ساحتهاي دروني و بيروني خود را ميتوانيم با شهود عقلي اثبات كنيم.پس از اين، اثبات مطلق واقعيت ديگر امري روشن است و يقينا از بطن اثبات واقعيتهاي ديگر، بدست ميآيد. اساسا با تثبيت حتي يك واقعيت، واقعيةما تثبيت شده است. 🏷 به نظر ميرسد كه بيان علامه در ابتداي مدخل نهايه، بيشتر بدين سمت، يعني حضوري بودن علم به واقعيت خارجي، سوق يافته است، هرچند اين تحليل در بيان ايشان نيامده است. 🔘 مناط واحد در علم به خود و خارج (شهود) 🔺 مناط علم به خود و مناط علم به خارج، هر دو شهود است. 📚 منبع: درس خارج نهایه - سال اول - 1393-1392 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #دیدگاه_ها_و_باورداشتهای_اسلامی_انقلابی
💠 #حجت_الاسلام_محمدرضا_فلاح
🔺 جلسه با جمعی از طلاب
🔹 بخش 1️⃣ #تحصیل_حوزوی بهعنوان یک تخصص برای خدمت به جامعه
https://eitaa.com/fvtt_ir/1854
🔹 بخش 2️⃣ عناصر مؤثر برای رسیدن به تخصصی مؤثر در حوزه برای خدمت به نهضت
https://eitaa.com/fvtt_ir/1885
🔹 بخش 3️⃣ دغدغهها انسانسازند
https://eitaa.com/fvtt_ir/1915
🔹 بخش 4️⃣ ظرفیتهای #حیات_طلبگی / بر دوش خود طلبه بودن وظیفه #رشد و تعالی شخصی و اجتماعی خودش
https://eitaa.com/fvtt_ir/1941
🔹 بخش 5️⃣ #انقلاب_اسلامی حادثهای عظیم (1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/1985
🔹 بخش 6️⃣ #انقلاب_اسلامی حادثهای عظیم (2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2010
🔹 بخش 7️⃣ پیچ تاریخی (1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2029
🔹 بخش 8️⃣ پیچ تاریخی (2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2063
🔹 بخش 9️⃣ پیچ تاریخی (3)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2108
🔹 بخش 0️⃣1️⃣ روند تعریف مأموریت (1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2137
🔹 بخش 1️⃣1️⃣ روند تعریف مأموریت (2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2159
🔹 بخش 2️⃣1️⃣ روند تعریف مأموریت (3)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2209
🔹 بخش 3️⃣1️⃣ اندیشه پشتیبان انقلاب اسلامی (1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2251
⏳ ادامه دارد ...
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #دیدگاهها_و_باورداشتهای_اسلامی_انقلابی
💠 #حجت_الاسلام_محمدرضا_فلاح
🔺 جلسه با جمعی از طلاب
💠 بخش 9️⃣
🔴#پیچ_تاریخی (3)
4️⃣👈 وظیفه #ایران در این پیچ تاریخی
◀️وظیفه اول: #چالش_با_نظام_سلطه
👈 «پول و قدرت پولى امروز توانسته ظريفترين، لطيفترين و شيواترين حقايق عالم ماده را هم در خدمت بگيرد؛ همين هنرى كه جوان عزيزمان آمدند اينجا گفتند. امروز برجستهترين و تواناترين مجموعهى سينمايى دنيا در «هاليوود» است. شما ببينيد هاليوود در خدمت چيست، در خدمت كيست؟ امروز هنر سينمايى در خدمت اشاعهى فحشا، اشاعهى پوچى، اشاعهى بىهويتى انسان، در خدمت خشونت، در خدمت مشغول كردن بدنهى ملتها به يكديگر است تا طبقهى متعالى و بالا بتوانند بىدغدغه زندگى كنند. سينما كه يك هنر بسيار پيشرفته و مدرن است، اينگونه است؛ شعر هم همينطور است؛ قصه هم همينطور است؛ نقاشى هم همينطور است؛ انواع شعبههاى هنر همينگونه است.»
👈 «قدرتهای اقتصادی از دین هم استفاده میکنند، از #کلیسا هم استفاده میکنند، سلطه پول بر دنیا خیلی چیز عجیبی است. نتیجه آن #فقر_عظیم_جهانی، گرسنگی چند میلیارد انسان، تربیت غلط و ضد معنوی نسلهای رو به رشد بشر، جنگهای تحمیلشده بر ملتها و بازیچه قرار گرفتن سازمانهای بینالمللی است. این زشتیها و چالشهای بزرگ دنیای امروز است. در نگاه آرمانی جایگاه ما ازلحاظ دید تاریخی و جغرافیایی و جغرافیایی سیاسی کجاست؟ ما بهعنوان ایران جمهوری اسلامی حرفمان در دنیا چیست؟»
👈 «در یک جملهی کوتاه.
جای ما به چالش کشیدن زشتیها و سختیها و دردمندیهایی است که از سلطهی زر و زور و حاکمیت فساد مالی و قدرت در دنیا و در سطح بینالمللی به وجود آمده است.این را دستکم نگیرید.» 💭 تز آقا برای چالش با #نظام_سلطه: شکلگیری یک #هویت_عظیم_بین_المللی خسته نشو 👈 «بايد اینها را به چالش كشيد. كى مىتواند؟ يك
هويت جمعىِ بينالمللىِ زندهى خستهنشو، متكى به ايمان قلبى و دينى؛ اين است كه نمىگذارد انسان خسته شود. هر چيز ديگرى قابل خسته شدن است، جز ايمان با طراوت طراوت دينى.
اين مىتواند آن قدرتها را به چالش بكشد و تعديل كند و درنهایت آنها را از بين ببرد.إن شاء اللّه در حكومت عدل مهدوى (سلاماللهعلیه) و (عجّل الله تعالى فرجه الشريف) اين كارها انجام مىگيرد؛ منتها ما هم مىتوانيم مقدماتش را انجام دهيم؛» «امروز اين هويت عظيم جمعى و بينالمللى در حال شكل گرفتن است؛ محورش هم نظام #جمهورى_اسلامى است. روى اینها تأمل كنيد؛ اینها چيزهاى قابل عبور و آسان نيست.» ◀️وظیفه دوم: آباد کردن #ایران 👈 «
راهى كه ملت ايران در پيش دارد، راه آباد كردن دنياست.علم را، دانايى را، اقتصاد را، سياست را، زندگى فردى را، روابط اجتماعى را، برنامههاى كلان جامعه را- كه اجزاء گوناگون دنياست- بايد آباد كرد، پيش برد، رونق داد و آنها را به شكوفايى رساند؛ و همهى اینها در سايهى دين تحقق پيدا خواهد كرد. امام اين را به ما آموخت؛ و همين
عاملِ دشمنىِ آشتىناپذير و خصومت كورِ ابرقدرتها با نظام جمهورى اسلامىبود، و امروز هم هست. امروز هم يكى از آماجهاى تهاجم دشمنان ما در سطح تبليغات جهانى، همين يگانگى دين و دنياست؛ مىگويند چرا دين را پيشوا و مهندس دنيا مىدانيد. آنها احساس خطر مىكنند؛» ⚠️ ما با دنیا درگیر نیستیم، دنیا که با ما است ما با نظام سلطه درگیر هستیم؛ چند تا کشور هستند دارند خون ملتها میمکند، ما با آنها درگیر هستیم. آقایان تا میگویند دنیا، بعد میگوییم حالا با چه کسی؟ چه کسی با ما مخالف است؟ میگویند آمریکا دیگر، آمریکا دنیاست؟! دنیای به این عظمت، آمریکا شد کل دنیا؟! این چه طرز نگاه است؟ این چه تحقیری است از انسان؟! 👈 «باید زندگی در این کشور مایهی رشک ملتهای دیگر شود تا بخواهند از آن درس بگیرند؛ ملتها در وجود شما اسلام و #انقلاب_اسلامی را تجربه میکنند.» 5️⃣👈 نقش #نخبگان در این پیچ تاریخی ◀️تصویر یک آینده توسط نخبگان و تلاش برای رسیدن به آن (#فتح_الفتوح_انقلاب اسلامی) 👈 «فتح الفتوح انقلاب اسلامی اینهاست، پیشرفت واقعی این است که جوانان، ما نخبگان ما نسبت به آینده احساس مسئولیت کنند برای خودشان دیدگاه تعریف کنند، برای کشور آیندهای را تصویر کنند و مجسم کنند و احساس کنند و این احساس را اظهار کنند که آمادهاند برای رسیدن به این آینده تلاش کنند؛ این چیزی است که امروز وجود دارد، این را باید تقویت کرد این را باید پیش برد.» —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
📝 فهرستی از مطالب کانال مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی (فتوت)
1️⃣ فلسفه از نگاه امام خمینی (ره)
🔗 نمونه: 1 ➖ 2 ➖ 3
2️⃣ عرفان نظری از نگاه امام خمینی (ره) - استاد یزدانپناه
🔗 لینک فهرست
3️⃣آشنایی با عرفان اسلامی - استاد امینی نژاد
🔗 لینک فهرست
4️⃣ بریده هایی از درس خارج نهایه - استاد یزدانپناه
🔗 لینک فهرست
5️⃣ یادداشت های کلاس اصول فلسفه و روش رئالیسم - استاد فلاح
🔗 لینک فهرست
6️⃣ مصاحبه امتداد حکمت - استاد امینی نژاد
🔗 لینک فهرست
7️⃣ دیدگاه ها و باورداشت های اسلامی_انقلابی - استاد فلاح
🔗 لینک فهرست
8️⃣ کارکردهای فلسفه خوانی - استاد یزدانپناه
🔗 لینک فهرست
9️⃣ مقدماتی برای ورود به فلسفه - استاد امینی نژاد
🔗 لینک فهرست
🔟 الهیات کاربردی با رویکرد تمدنی - استاد فلاح
🔗 لینک فهرست
1️⃣1️⃣ فلسفه فلسفه اسلامی - استاد یزدانپناه
🔗 لینک فهرست
2️⃣1️⃣ آشنایی با حکمت مشاء - استاد کردفیروزجایی
🔗 لینک فهرست
3️⃣1️⃣ تاریخ فلسفه
🔗 لینک فهرست
9️⃣ فایل صوتی دروس اخلاق برگزار شده در مؤسسه - اساتید اخلاق
🔗 نمونه: 1 ➖ 2 ➖ 3 ➖ 4
0️⃣1️⃣ نکات اخلاقی - استاد فلاح
🔗 لینک فهرست
1️⃣1️⃣ فقه اقتصاد مقاومتی - استاد یوسفی
🔗 لینک فهرست
2️⃣1️⃣ فلسفه از نگاه امام خامنه ای (مدظله)
🔗 نمونه: 1 ➖ 2 ➖ 3
3️⃣1️⃣ پست های مناسبتی
🔗 نمونه: 1 ➖ 2 ➖ 3 ➖ 4
4️⃣1️⃣ اطلاع رسانی برگزاری نشست های تخصصی فلسفی مؤسسه
🔗 نمونه: 1 ➖ 2 ➖ 3
✅ پرونده های قبلی استاد یزدانپناه که در کانال کار شده است
🔗 لینک فهرست
❇️ صوت تدریس بدایه الحکمه دوره جامع و اشارات استاد امینی نژاد در کانال بانک صوتی
🔗 لینک فهرست
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #کلام_استاد
💠 #استاد_یزدان_پناه
☑️ #كاركردهاي علمي معنوي فرهنگي #فلسفه_خواني
💠گفتوگو با #استاد_یزدان_پناه
💢بخش 1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1828
💢بخش 2️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1862
💢بخش 3️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1893
💢بخش 4️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1947
💢بخش 5️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/2013
💢بخش 6️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/2070
💢بخش 7️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/2118
⏳ ادامه دارد ...
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
☑️ #كاركردهاي علمي معنوي فرهنگي #فلسفه_خواني
💠گفتوگو با #استاد_یزدان_پناه
🔻 بخش 7️⃣
📝سوال: الان در روش متدوال فلسفه خوانی، به ترتیب تاریخ خوانده نمیشود؛ آیا به ترتیب تاریخ خوانده به تفهیم مطالب کمک نمیکند؟
✅پاسخ: این روش الان مقدور نیست. نمیگویم اگر مقطع آموزشی با این کتب، این را میکرد، خوب بود؛ بنده معتقدم که کلا باید کار فلسفی با کار تاریخی همراه شود. اگر استادی باشد که این کار را بکند، خیلی خوب است؛ ولی اکنون متن آموزشی موجود نیست. البته نمیگویم که اول اشارات و اشراق بخوانیم؛ چون من دیدهام بعضیها این کار را میکنند. با همین ترتیب و فضای درست پیش برویم. نگذاریم طلبه اول نظرات مردود گذشتگان را بخواند و با آن ذهنیت آشنا شود؛ چرا که بعداً باید به زحمت آن را بشکند. این درست نیست. باید نابترین حرفهایی که وجود دارد را اول تدریس کرد و کم کم این راه را باز کرد.
ولی من هم به نگرش تاریخی را معتقدم. چون در کتابهای درسی ما نیست، باید استاد این زحمت را بکشد و شکل تاریخی آن را هم نشان دهد. در نهایت باید این کتاب آموزشی، نگاه به مخاطب، کار تاریخی، نظم مطالب و ... را رعایت کند.
➖➖➖➖
📝سوال: اگ مباحث به شکل غیر تاریخی خوانده شود، آن ظرافتهایی که در فلسفهی صدرا ظهور دارد درک نمیشود.
✅پاسخ: من معتقدم که عملا میشود. الان بعضی از آقایان وقتی اشراق میخوانند میفهمند که چرا اینطور شد؛ حتی عرفان را هم بخوانند میفهمند که ملاصدرا چه میگوید. میدانم که بعضیها اصلا دغدغدغهی تاریخی ندارند، ولی معمولا کسی که دغدغهاش را دارد و این متنها را میخواند، خیلی راحت میفهمد؛ مثلاً ما یک استاد داشتیم نفس اشارات را با نفس صدرا تطبیق میکرد.
📖منبع: مصاحبه نشریه خط با استاد یزدانپناه
#كاركردهاي_فلسفه_خوانی
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
#مقدمات_ورود_به_فلسفه
🔘 خلاصه ای از مقدمات تدریس کتاب بدایة الحکمة استاد امینی نژاد
🔻 بخش 1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1456
🔻 بخش 2️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1488
🔻 بخش 3️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1511
🔻 بخش 4️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1526
🔻 بخش 5️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1527
🔻 بخش 6️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1528
🔻 بخش 7️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1529
🔻 بخش 8️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1560
🔻 بخش 9️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1562
🔻 بخش 0⃣1⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1599
🔻 بخش 1️⃣1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1622
🔻 بخش 2️⃣1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1640
🔻 بخش 3️⃣1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1681
🔻 بخش 4️⃣1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1822
🔻 بخش 5️⃣1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1849
🔻 بخش 6️⃣1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1880
🔻 بخش 7️⃣1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1952
🔻 بخش 8️⃣1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/2016
🔻 بخش 9️⃣1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/2076
🔻 بخش0⃣2⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/2121
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#استاد_امینی_نژاد
#بدایة_الحکمة
#فلسفه_ی_فلسفه
#مقدمات_ورود_به_فلسفه
#نسبت_فلسفه_با_دین
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
0⃣2⃣خلاصه ای از مقدمات تدریس کتاب بدایة الحکمة استاد امینی نژاد
💠 بررسی روایات نفی فلسفه 3️⃣
🔺ما هر چه گشتیم سه روایت در این زمینه پیدا کردیم که به آن استناد میکنند.
(روایت اول و دوم در دو پست گذشته آمد، اینک روایت سوم)
3️⃣ روایت سوم: أَقْوَامٌ مُتَعَمِّقُونَ
📜 محَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ سَعِيدٍ عَنِ النَّضْرِ بْنِ سُوَيْدٍ عَنْ عَاصِمِ بْنِ حُمَيْدٍ قَالَ
🏷 قالَ: سُئِلَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ ع عَنِ التَّوْحِيدِ فَقَالَ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ عَلِمَ أَنَّهُ يَكُونُ فِي آخِرِ الزَّمَانِ أَقْوَامٌ مُتَعَمِّقُونَ فَأَنْزَلَ اللَّهُ تَعَالَى قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ وَ الْآيَاتِ مِنْ سُورَةِ الْحَدِيدِ إِلَى قَوْلِهِ وَ هُوَ عَلِيمٌ بِذاتِ الصُّدُورِ فَمَنْ رَامَ وَرَاءَ ذَلِكَ فَقَدْ هَلَك
📚 الکافي , جلد۱ , صفحه۹۱
🔘دو نکته در مورد این روایت گفته شده است:
1️⃣ تعمّق: به معنی افراط در عمق است.
💠 نقد این سخن: اگر بخواهیم این را اینطور معنی کنیم باید چیزهایی مانند تدبّر و تعقّل را زیاده روی در تدبر و تعقل دانست. در حالی که باید گفت چرا معنای تدریج که این باب دارد را در نظر نمیگیرند، که در آن صورت تعمق یعنی کم کم عمیق شدن.
2️⃣ تعمّق در دیگر روایات به معنای منفی است:
💠 نقد این سخن: این استدلال ناقصی است. خیلی از تعمقها در جاهایی برای افرادی خاص که توانش را ندارد مضر است و یا اینکه در فضای تربیتی است و تعمق برای او ضرر دارد.
🔺باید تفاوت مخاطبین در روایات را در نظر گرفت و سطح افراد، استعدادهایشان و شرایطی که وجود دارد را در نظر گرفت. حال اگر در چند جا این لغت در معنای منفی به کار رفت به این معنا نیست که در همه جا این لغت معنای منفی دارد.
🔺می شود بگوییم که در اخرالزمان افرادی میآیند و خدا فرمود که این آیات را آوردهام که کسی تعمق نکند؟ آیا نمیتوانستند که از همان اول بگویند که تعمق نکنید دیگر نزول آیات برای چیست؟
🔺دلالت روایت و ماقبل آن نشانه مدح است و نه ذم
🔺علامه شهرانی می فرمایند دو گونه تعمق در روایات داریم: یکی مذموم و دیگری ممدوح که این روایت را ذیل مدح آورده اند.
🔺 برای مثل امام صادق علیه السلام در مورد لقمان می فرمایند:
🔹 كانَ رَجُلًا قَوِيّاً فِي أَمْرِ اللَّهِ مُتَوَرِّعاً فِي اللَّهِ- سَاكِتاً سَكِيناً عَمِيقَ النَّظَرِ طَوِيلَ الْفِكْرِ حَدِيدَ النَّظَرِ مُسْتَعْبِراً بِالْعِبَرِ لَمْ يَنَمْ نَهَاراً قَطُّ
📚 وسائل الشیعة , جلد۱ , صفحه۳۰۵
🔺باید روایات را باتوجه به فضای آن ها معنی کنیم و بفهمیم که مخاطبین فرق می کنند.
✅ پس این روایت نیز مدح فلسفه است و نه ذم آن.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#استاد_امینی_نژاد
#بدایة_الحکمة
#فلسفه_ی_فلسفه
#مقدمات_ورود_به_فلسفه
#بررسی_روایات_نفی_فلسفه
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
☑️ #بیانات_اخلاقی
#استاد_فلاح_شیروانی
بخش 1️⃣ فکر / #شرح_حدیث
https://eitaa.com/fvtt_ir/1263
بخش 2️⃣ فکر / #شرح_حدیث
https://eitaa.com/fvtt_ir/1320
بخش 3️⃣ فکر / #شرح_حدیث
https://eitaa.com/fvtt_ir/1361
بخش 4️⃣ فکر / #شرح_حدیث
https://eitaa.com/fvtt_ir/1395
بخش 5️⃣ فکر / #شرح_حدیث
https://eitaa.com/fvtt_ir/1451
بخش 6️⃣ فکر / #شرح_حدیث
https://eitaa.com/fvtt_ir/1508
بخش 7️⃣ فکر / #شرح_حدیث
https://eitaa.com/fvtt_ir/1523
بخش 8️⃣ فکر / #شرح_حدیث
https://eitaa.com/fvtt_ir/1556
بخش 9️⃣ آزاد اندیشی / #آیه
https://eitaa.com/fvtt_ir/1572
بخش 0️⃣1️⃣ حدیث آزاداندیشی
https://eitaa.com/fvtt_ir/1591
بخش 1️⃣1️⃣ حدیث آزاداندیشی
https://eitaa.com/fvtt_ir/1609
بخش 2️⃣1️⃣ حدیث آزاداندیشی
https://eitaa.com/fvtt_ir/1624
بخش 3️⃣1️⃣ داشتن سوگیری اساسی
https://eitaa.com/fvtt_ir/1830
بخش 4️⃣1️⃣ ادب سجده بعد از بیدار شدن از خواب
https://eitaa.com/fvtt_ir/1866
بخش 5️⃣1️⃣ توجه به جهل خود
https://eitaa.com/fvtt_ir/1903
بخش 6️⃣1️⃣ انانیت
https://eitaa.com/fvtt_ir/1956
بخش 6️⃣1️⃣ غفلتی خاص (1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2022
بخش 7️⃣1️⃣ غفلتی خاص (2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2083
بخش 8️⃣1️⃣ غفلتی خاص (3)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2126
بخش 9️⃣1️⃣ تغذیه انسان انقلابی از قرآن
https://eitaa.com/fvtt_ir/2216
بخش 0️⃣2️⃣ لذت انسان انقلابی از زندگی
https://eitaa.com/fvtt_ir/2270
بخش 1️⃣2️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/2462
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #بیانات_اخلاقی، #استاد_فلاح_شیروانی 8️⃣1️⃣
💠 غفلتی خاص (3)
❇️ إنّٰا عَرَضْنَا اَلْأَمٰانَةَ عَلَى اَلسَّمٰاوٰاتِ وَ اَلْأَرْضِ وَ اَلْجِبٰالِ فَأَبَيْنَ أَنْ يَحْمِلْنَهٰا وَ أَشْفَقْنَ مِنْهٰا وَ حَمَلَهَا اَلْإِنْسٰانُ إِنَّهُ كٰانَ ظَلُوماً جَهُولاً ﴿الأحزاب، 72﴾
🔺لا حول و لا قوه الا بالله العلی العظیم!
🔺موقعی که لا حول و لا قوه چرا به ریش خودت گرفتی؟!
🔺چند تا فیلسوف اینطوری داریم؟ فیلسوف حکیم! چند تا داریم؟ اگر کم داریم، حرف آقای داوری را قبول دارم که بحران تفکر داریم. منتها نه با آن تقریرهای ایشان. در آن اتمسفر بودن را قبول ندارم. ما خودمان اتمسفر شریفی داریم به آن واژه ها هم احتیاجی نداریم.
مقوله ی خردمندی! به خرد وصل بودن! در گرو چیست؟
🔺به نظرم بعد از انقلاب خیلی کم اندیشیدیم، خیلی کم فکر کردیم، خیلی مشغول بودیم. حداقل یک تعدادی که اینطوری باشند را احتیاج داشتیم.
🔺ما شیرین ترین کاری که انجام دادیم رفتیم علوم انسانی خواندیم. این کار را باید می کردیم ولی آن طرف قرآن هم خواندیم؟ تامل های اینطوری هم کردیم؟ ببینید چه وضعی درست کرده؟ یک آشوب معنوی درست کرده است! انسجام فکری را به هم زده است. این ها قطعا انسجام را به هم می زدند منتها ما به آن ها میدان دادیم. ما به تعداد کافی آدم نداشتیم که بفهمند دو میلیون و پانصد نفر دانشجوی علوم انسانی یعنی چه! به نظرم تعداد آدم های هوشیارمان پایین بوده است. این هوشیاری ها خیلی ضروری است.
اربعین پیش می آید نمی توانیم بفهمیم این حادثه چیست.
🔺اینقدر #ناهوشیار، ظلوم! با هیچ حادثه تاریخی نمی توانیم ارتباط بگیریم. این حادثه اربعین از حادثه عاشورا دارد تغذیه می کند و آن حادثه هم در بعثت ریشه دارد. مختصات انسانی خودش را از بعثت می گیرد. در بعثت یک تعریفی عوض شد و حادثه عاشورا ضروری شد و الا یک مشت گاو و گوساله داشتند با هم زندگی می کردند عاشورا برای چه؟ بعثت بود که عاشورا را ضروری کرد.
🔺حالا در اوج یک حادثه ای به نام حادثه عاشورا داریم که مردم اینطوری دارند با آن نسبت می گیرند. این چیست؟ خیلی چیز عجیبی است. اصلا پدیده ی ساده ای نیست.
🔺فیلسوف بی چاره اینجا خواب افتاده است.
این نسبت ها را نمی تواند در بیابد. این ها خسارت است، انفعال این ها است. ما انسان های هوشیار خیلی کم داریم.
🔺می گویند آقا رسول اکرم وارد مسجد شد و یک حلقه مشغول عبادت و یک حلقه مشغول مباحثه بودند اینکه حضرت رفت در آن حلقه ای که مباحثه می کردند به یک فرهنگ دامن می زند. ما فرهنگ هوشیاری را نتوانستیم ایجاد بکنیم. بخوان بخوان یاالله بخوان فرهنگ بود، هوشیار بودن فرهنگ نشد. هر دم در توبره این و آن نرو، مدام زنده باش و مرده باش!
🔺اگر دلمان به حال بشریت می سوزد اگر دوست داریم این جامعه عزیز ایرانی و شیعی با یک آهنگ خوبی مسیر پیشرفت را طی بکند روی این هوشیاری باید سرمایه گذاری بکنیم. از آن تاریکی ها بکشیم بیرون هم خودمان را و هم همه ی آن کسانی که دست مان به آن ها می رسد، اگر این هوشیاری ها ایجاد بشود یک جا نمی ماند و همینطوری می رود.
---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
📝 #فقه_اقتصاد_مقاومتی
(با رویکرد حمایت از کالای ایرانی)
🔘 #استاد_یوسفی
صوت و خلاصه جلسه 1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1780
صوت و خلاصه جلسه 2️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1833
صوت و خلاصه جلسه 3️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1872
صوت و خلاصه جلسه 4️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1911
صوت و خلاصه جلسه 5️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1981
صوت و خلاصه جلسه 6️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/2025
صوت و خلاصه جلسه 7️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/2089
صوت و خلاصه جلسه 8️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/2134
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فقه اقتصاد مقاومتی-استاد یوسفی-ج8-980928-LQ.mp3
15.43M
🎧 #فقه_اقتصاد_مقاومتی
(با رویکرد از حمایت کالای ایرانی)
🔘 #استاد_یوسفی
📝جلسه هشتم
🗓 تاریخ جلسه: #28_09_98
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
#خلاصه #جلسه_هشتم #فقه_اقتصاد_مقاومتی (حمایت از کالای ایرانی)
#استاد_یوسفی
➖در جلسه گذشته بیان شد که در فرض تحقق سلطه اقتصادی، خرید کالای خارجی حرام است.
🔷شرایط تحقق مصداق سلطه اقتصادی:
🔹وابستگی یکجانبه اقتصادی یک کشور اسلامی، یک بنگاه و فرد مسلمان به اقتصاد کشورهای غیر اسلامی، بنگاهها و افرادی از آن کشورها، به گونهای که هر موقع آن کشورها، شرکتها یا افراد اراده کنند، بتوانند آن کشور اسلامی، بنگاه و افراد مسلمان را به لحاظ اقتصادی تحت فشار قرار دهند و در وضعیت اقتصادی آنان اخلال و نابسامانی ایجاد نمایند.
⬜️در ادامه استاد با پذیرش مزیت های نسبی*، راه مقابله با تسلط را، وابستگی متقابل اقتصادی بیان کردند. در این صورت نه تنها مصداق سلطه و سبیل نیست، بلکه مصداق تعامل سازنده است.
◽️*مزیت نسبی به به صرفه بودن تولید یک کالا در یک کشور نسبت به کشور دیگر می گویند. مثلا در خاورمیانه نفت ارزان تر به دست می آید یا در برخی کشورها، کشاورزی به صرفه تر است. در این صورت، به نفع هر دو کشور است که از تولیدات متقابل یکدیگر استفاده کنند.
🔹همچنین جریان مبادلات پولی نیز می تواند مصداق سلطه باشد. به گونه ای که یک جریان یک جانبه باشد و کشور غیر اسلامی بتواند کشور اسلامی را تحت تاثیر جدی قرار دهد.
❗️امروزه دلار مهمترین ابزار جنگ اقتصادی دشمن علیه نظام جمهوری اسلامی ایران است. و باید هر چه زودتر از این سلطه خارج شد.
🔶مرجع تشخیص مصداق سلطه و سبیل
🔸فرض اول. مراجعه به عرف عام. چون این سلطه و سبیل احتیاج به نظر کارشناسی است، عرف عام حجت نمی باشد.
🔸فرض دوم. نظر مرجع تقلید. عدم حجیت. چون تشخیص سلطه و سبیل کار تخصصی حکمی نیست تا نظر مرجع برای مقلدین حجت باشد. ممکن است مرجع با کارشناس مشورت کند، که آن نظر به خاطر کارشناسی بودن حجت است.
🔸فرض سوم. نظر حاکم و ولی فقیه. ولی فقیه ممکن است در امور کلان، با مشورت کارشناسان نظری بدهد، اما امکان بررسی نظر وی در امور جزئی فراوان وجود ندارد.
🔸فرض چهارم. عرف متخصص. نظر عرف متخصص حجت است. البته در صورتی که ارتباطات به حد کلان برسد، باید حاکم اسلامی نظر بدهد.
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac