💠 #آموزش_حکمت_اشراق
💠 #استاد_یزدانپناه
💢بخش 6️⃣
🌐 جوهره فلسفه اشراق
🔺 هر مکتب جدید و مستقل فلسفی، ویژگی هایی دارد که آن را از مکتب های دیگر فلسفی ممتاز می سازد. چه عوامل بنیادین و فراگیری در فلسفه اشراق وجود دارند که این فلسفه را به عنوان یک مکتب مستقل فلسفی معرفی می کنند؟
🔺 شیخ اشراق در عصری به سر می برد که از سویی، ضعف های گستردۀ محتوایی در فلسفه مشاء آشکار شده بود و از سویی دیگر، پدیده چشم گیری مانند عرفان و تصوف، روش دیگری برای رسیدن به واقع عرضه کرده است.
🔘سه جهت تحول در حکمت اشراق
🔺 در چنین فضائی سهروردی در می یافت برای تأیید و تقویت فلسفه، باید دستگاه جدیدی عرضه کند که افزون بر عاری بودن از ضعف های فلسفۀ مشاء، از روش عرفانی نیز بهره گیرد؛ در عین حال که به خودی خود از هویت نیرومند فلسفی نیز برخوردار باشد. به همین دلیل، شیخ اشراق برای رسیدن به این مقصود، نظام فلسفی خود را در سه جهت متحول ساخت:
1️⃣روش فلسفی
🔺 رویۀ استدلالی بحثی، از روش ذوقی و شهودی نیز بهره گرفت و مباحث فلسفی را از این دو پایگاه پیگری کرد و به نتیجه رساند.
2️⃣جهت محتوایی «حکمت نوری»
🔺 محتوای فلسفۀ اشراقی آنچنان با محتوای فلسفۀ مشا متفاوت است که گویی انسان با محتوای کاملا جدید رو به روست. وی در مقابل ساختار حکمت مشاء، حکمت نوری را بنیان گذاشت و نگرش جدیدی به هستی عرضه کرد.
3️⃣علم النفس اشراقی
🔺 علم النفس اشراقی به کلی با علم النفس مشائی متفاوت است. نفس مشایی، دارای قوای متعدد و حواس پنج گانه است و نهایت مقصد او، علم حصولی به کلیات از طریق قوه عاقله است که این قوه، حقیقت اصلی او را تشکیل می دهد؛ ولی نگاه سهروردی چنین نیست.
🔺 ویژگی اصلی علم النفس اشراقی آن است که نفس را پرتوی از عالم می شمارد که از آن عالم، به عالم ظلمانی مادی تابیده و از سویی از موطن اصلی خود دور شده است و اکنون نیز میل وطن دارد. علم النفس اشراقی حلقۀ واسطی میان روش و محتوای فلسفه و نظام نوری سهروردی باشد. این سه ممیزه در فلسفه اشراق، در عین آنکه سه عنصرند، در ارتباط پیچیده و عمیقی با یکدیگر قرار دارند.
🌐تحول اساسی در روش فلسفی
🔘همراهی عقل و شهود در روش فلسفی
🔺در نگاه سهروردی، هر کدام از روش های شهودی محض و استدلالی صرف _ با ترجیح روش شهودی محض _ می تواند راهی به سوی واقع باشد؛ اما هیچ یک از آن دو به تنهایی، کامل و بی نقص نیست؛ زیرا اگر کسی از طریق سلوک و ذوق به مشاهدۀ حقایق بپردازد، ولی قدرت عقلانی لازم را برای تحلیل مشاهدات و مکشوفات خود نداشته باشد، چه بسا در مقام تحلیل و جمع بندی و برخی استنتاج ها دچار خطا شود.
🔺از سویی دیگر، اگر کسی تنها به یافته های ذهنی خود اعتماد کند و پیوسته به تشکیل صغرا و کبرا بپردازد و با تقسیم بندی های عقلی در مسیر کشف واقع گام بردارد، افزون بر آنکه چه بسا در مسیر فکری اش دچار اشتباه شده و از واقع دور شود که دیگر از نظر علمی اعتباری ندارد، در مواردی نیز که با واقع مطابقت دارد، تنها به پرتوی ضعیف از حقایق نفس الامری خواهد رسید.
🔺به اعتقاد سهروردی اگر هر دو روش با هم به کار روند، اتقان کار فلسفی را صد چندان می کند و درجۀ واقع نمایی حکمت را به سطحی از قوت می رساند که شبهه ای در آن راه نیابد.
📚 منبع: کتاب آموزش حکمت اشراق ص 16_18
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #تاریخ_فلسفهی_اسلامی
1️⃣ دانش تاریخ فلسفه
https://eitaa.com/fvtt_ir/2499
2️⃣ سنتهای فلسفی پیش از اسلام / فلسفه هندی پیش از اسلام
https://eitaa.com/fvtt_ir/2556
3️⃣ ویژگیهای فلسفۀ هندی
https://eitaa.com/fvtt_ir/2585
4️⃣ آشنایی مسلمانان با فلسفۀ هندی
https://eitaa.com/fvtt_ir/2631
5️⃣ فلسفه در چین پیش از اسلام
https://eitaa.com/fvtt_ir/2664
6️⃣ عدم تأثیر فلسفۀ چینی در شکل گیری فلسفۀ اسلامی
https://eitaa.com/fvtt_ir/2697
7️⃣ فلسفه در سنت ایرانی پیش از اسلام
https://eitaa.com/fvtt_ir/2707
⏳ ادامه دارد ...
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #تاریخ_فلسفهی_اسلامی
💢بخش 6️⃣
🌐 فسلفه در چین پیش از اسلام
🔘 دوره های اصلی فلسفه چینی
2️⃣دوره میانه
🔺 سلسلۀ جین که حامی قانون گراها بود و هیچ مکتب دیگری اجازۀ فعالیت نمی داد، در سال 206 ق.م به دست خاندان هان سرنگون شد و بدین ترتیب دورۀ باستان فلسفۀ چینی پایان یافت.
🔘مکتب کنفوسیوسی تلفیقی
🔺این مکتب از لحاظ فلسفی تلفیقی بود از آیین کنفوسیوس وآیین «یین و یانگ» و برخی از عناصر مهم طبیعت گرایی دائویی را در خود پذیرفت. مکتب کنفوسیوسی تلفیقی، جهان را به شکل نظامی طبیعی و کاملاً هماهنگ عرضه کرد که روند تغییرات در آن هرگز متوقف نمی شود.
🔺در همین دوره بود که مباحثی دربارۀ منشأ عجایب و احتمال تأثیر ارواح اموات یا امور غیر طبیعی در پدید آمدن آنها در گرفت، اما سرانجام دیدگاه طبیعت گرایی خردگرا فائق آمد و زمینه برای ظهور مکتب نودائویی خرد گرا و طبیعت گرا فراهم شد.
🔘مکتب نودائویی
🔺یانگ پی ، متفکر برجسته واصلی مکتب نودائویی، واپسین واقعیت را لاوجود اولیه( پن-وه) دانست که عدم نیست، بلکه وجود صرف و جوهر اولی ای است که ورای همۀ تمایزات و توصیفات است.
🔺کو سیانگ، نودائویی مشهور دیگری است که معتقد بود اشیاء به خودی خود و موافق با اصل دگرگون می شوند، اما هر شیئی از اصل خاص خود بهره مند است. از این رو، هر شیئی به اصل خاص خود وابسته است و حقیقت اولیه ای که فوق همۀ اشیاء و مدبر آنها باشد، وجود ندارد. وانگ پی، به وحدت و تعالی وجود معتقد بود، اما کو سیانگ به کثرت و حلول وجود باور داشت.
🔘مکتب بودا
🔺بوداییها در قرن سوم با چینی های تحصیل کرده و به ویژه نودائوییها آشنا شدند و از این طریق مفاهیم بودایی را بر اندیشه های چینی دائویی منطبق کرد. در نتیجه مکاتب نخستینِ بودایی در چین، تحت تأثیر تعالیم نودائویی مباحثی دربارۀ وجود و لاوجود داشتند. این دو مکتب، چون در اصل بودایی و هندی بودند، برای چینیها قابل تحمل نبودند و از همین رو بیش از چند قرن دوام نیاوردند.
🔘دیان - دای
🔺بنا بر تعالیم این مکتب، پدیدارها چون طبیعت مستقلی ندارند و به علت وابسته اند تهی اند؛ اما نظر به اینکه ایجاد می شوند وجودی وابسته و موقت دارند، در نتیجه آنها حقایقی موقتی اند. همۀ حقایق موقتی و همۀ انحای وجود مانند علت، معلول و جواهر، متضمن یکدیگرند. بنابراین هر عنصر و حتی یک لحظه تفکر، متضمن همۀ جهان است: «همه یکی است و یکی همه».
🔘چان
🔺مکتب چان یا تأملِ چینی واکنشی است در برابر آموزۀ تأمل هندی. مکتب تأمل هندی معتقد بود که از طریق تمرکز حواس می توان از علایق و دلبستگیها رها شد.
🔺پیروان تأمل چینی ذهن را اصالتاً واحد و پاک می دانستند. به اعتقاد آنان، اندیشه ها و علایق نادرست، همانند ابرهایی هستند که خورشید را می پوشانند و با کنار رفتن آنها سرشت نخستین رخ می نماید و حکمت بزرگ حاصل می آید.
🔘جمع بندی در مورد فلسفۀ چینی
خطوط کلی مکاتب فلسفی چین نشان می دهد که دغدغه های فلسفی چینیان با دغدغه های فلسفی دیگر نقاط جهان بسیار متفاوت است. در حوزه های مختلف فلسفی جهان معمولاً مباحثی دربارۀ مابعدالطبیعه، معرفت شناسی و منطق یافت می شود؛ ولی در فلسفۀ چین خبری از این دست مباحث نیست و اگر هم بحثی در این زمینه ها یافت شود، دنبال نشده و ابتر مانده است. وجهۀ اصلی همت در فلسفۀ چینی تربیت نفس و پرورش انسان است. انسان هم از لحاظ فردی و هم از لحاظ اجتماعی و سیاسی کانون توجه متفکران چینی بوده است.
🔘عدم تأثیر فلسفۀ چینی در شکل گیری فلسفۀ اسلامی
🔺گذشته از عناصر عرفانی فلسفۀ چینی، احتمال تأثیر آن در تکوین و یا تداوم فلسفۀ اسلامی منتفی است. تباین ماهوی عناصر و رویکرد فلسفۀ چینی با عناصر و رویکرد فلسفۀ اسلامی، شاهد قاطع این ادعاست. افزون بر این، آثار فلسفی چینی در دسترس متفکران مسلمان بوده است.
📚 منبع: کتاب درآمدی بر تاریخ فلسفه اسلامی جمعی از نویسندگان : زیر نظر دکتر محمد فنایی اشکوری جلد 1 ص 103_107
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
#فلسفه_از_نگاه_امام_و_رهبری
#کلام_رهبری
💢 فلسفه برای نزدیک شدن به خدا
🔺 فلسفه اسلامی، پایه ودستگاه بوده که انسان را با دین، خدا و معرفت دینی نزدیک می کرده است.
🔺 فلسفه برای نزدیک شدن به خدا وپیداکردن یک معرفت درست از حقایق عالم وجود است؛ لذا بهترین فلاسفه ی ما مثل ابن سینا و ملاصدرا عارف هم بوده اند
🔉دیدار گروهی از فضلای حوزه علمیه قم 82/10/29
💢 فلسفه پاشخگو به شبهات
🔺 امروز اگر جامعه ونظام ما از فلسفه محروم بماند،درمقابل این شبهات گوناگون این فلسفه های وارداتی مختلف،لخت و بی دفاع خواهد ماند.
🔺 آن چیزی که می تواند جواب شماها را بدهد غالبا فقه نیست،علوم عقلی است ،فلسفه و کلام اینها لازم است. درحوزه این ها رشته های مهمی است.
🔈دیدار با فضلا واساتید حوزه علمیه قم 87/07/29
💢 فلسفه اسلامی فقه اکبر
🔺 فلسفه اسلامی فقه اکبر است؛ پایه دین است؛ مبنای همه ی معارف دینی در ذهن و عمل خارجی انسان است؛ لذا باید گسترش واستحکام پیدا کند و بروید واین به کار و تلاش احتیاج دارد.
🔈در دیدار گروهی از فضلای حوزه علمیه قم 82/10/29
...........................
🔰جمع آوری: کارگروه تعلیم حکمت @talim_hekmat
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
موسسه #فرهنگ_و_تمدن_توحیدی با همکاری پژوهشکده باقرالعلوم (ع) برگزار می نماید:
📖 سومین دوره علمی-تربیتی #مدرسه_معرفتی_امام_خمینی
📍مکان: قم- مجتمع فرهنگی نور
🕰زمان: 11 لغایت 14 شهریور ماه 99
🌐 دوره به شکل #حضوری و با رعایت نکات بهداشتی برگزار خواهد شد.
❇️ برای #ثبت_نام نام و نام خانوادگی و شماره تلفن خود به همراه عبادت ثبت نام دوره مدرسه معرفتی امام خمینی ره را به آی دی @Rostami110 ارسال نمایید.
⏳ اردو مخصوص طلاب #دوره_جامع_حکمت_و_عرفان است ولی به صورت محدود از میان #طلاب دیگر نیز ثبت نام صورت می گیرد.
➖ #ظرفیت_محدود
🇮🇷موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
هدایت شده از موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
☑️ معرفی دوره علمی-تربیتی #مدرسه_معرفتی_امام_خمینی
🔹 اندیشۀ امام پشت انقلاب منضبط و پیروز ایران اسلامی قرار گرفت که توانست آن را از دل ابهامها، دشمنیها و گرههای فراوان عبور دهد و با کمترین هزینهها به مقاصد بلند خود نزدیک کند.
🔹این اندیشه از بستر نظری «تراث علمی ـ معنوی» حوزۀ شیعه و «مدرسۀ معرفتی آیت الله شاهآبادی» تغذیه کرده است و خود یک مدرسۀ معرفتی ممتاز را متکی به این سرمایههای تاریخی پدیدآورده است.
🔹اسلامی که امام عزیز ما و مدرسۀ معرفتی او برای ما تقریر کرد اسلامی زنده و حیاتبخش بود.
🔹ما موظفیم مکتب امام را به عنوان ثمرۀ اجتهادات علمی چند سده و برآمده از اخلاصها و جد و جهدهای فراوان حوزۀ علمیۀ شیعه معرفی کنیم و پیوندها را به خوبی نشان دهیم و امتدادها و افزایشها را نیز از نظر دور نداریم.
🔹بنا داریم مکتب امام را به عنوان یک محصول حوزوی و دارای غنای بالای علمی تقریر کنیم و مدار ممتازی را که میتواند برای طلاب انقلابی حوزه مهیا کند نشان بدهیم.
🔹در هر مادۀ درسی آنجا که تراث را معرفی میکنیم قصد داریم:
1⃣ آن مادۀ درسی را بهخوبی و با رویکردی علمی و تمدنی قرائت کنیم؛
2⃣ به نحوۀ حضور آن در اندیشۀ تابناک امام اشارههایی نیز بنماییم؛
3⃣ ارزش آن مادۀ درسی در پشتیبانی از «نهضت تمدنسازی اسلامی» را ترسیم کنیم؛
📌موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #آشنایی_با_عرفان_اسلامی
💠 #استاد_امینی_نژاد
1️⃣ معرفی محتوای کتاب
https://eitaa.com/fvtt_ir/2466
2️⃣ معنای لغوی تصوف
https://eitaa.com/fvtt_ir/2492
3️⃣ معنای اصطلاحی تصوف
https://eitaa.com/fvtt_ir/2541
4️⃣ معنای اصطلاحی عرفان
https://eitaa.com/fvtt_ir/2582
5️⃣ عرفان عملی و نظری
https://eitaa.com/fvtt_ir/2603
6️⃣ عرفان عملی
https://eitaa.com/fvtt_ir/2628
7️⃣ عرفان نظری
https://eitaa.com/fvtt_ir/2655
8️⃣ محورهای اساسی در عرفان نظری
https://eitaa.com/fvtt_ir/2688
9️⃣ امکان دستیابی به معارف شهودی
https://eitaa.com/fvtt_ir/2704
🔟 هماهنگی عرفان با عقل و دین
https://eitaa.com/fvtt_ir/2718
1️⃣1️⃣ تأثیرات عرفان عملی و نظری بر یکدیگر
https://eitaa.com/fvtt_ir/2755
2️⃣1️⃣ هویت اسلامیِ عرفان اسلامی (1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2813
⏳ ادامه دارد ...
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #آشنایی_با_عرفان_اسلامی
💠 #استاد_امینی_نژاد
💢بخش 9️⃣
🌐 امکان دستیابی به معارف شهودی
🔺به طور عمده راه وصول به عرفان نظری، عرفان عملی و سلوک است. پرسش آن است که آیا این مسیر در کسب معارف و حقایق نظام هستی باز است؟
1️⃣ پاسخ از دیدگاه عقلی
🔺مطابق با نظام های فلسفیِ اسلامی، به ویژه حکمت اشراقی، صدرایی و عرفانی یا علم عرفان نظری، نه تنها روش شهودی در کسب معارف ممکن است، بلکه بهترین راه شناخت واقعیت به شمار آمده است.
2️⃣ پاسخ از دیدگاه نقلی
🔺 در آیات و روایات زیادی، نه تنها راه معرفت شهودی باز دانسته شده، بلکه به آن تشویق و ترغیب نیز شده است.
🔘قرآن
🔺والَّذینَ جاهَدوا فِینا لَنَهدینَّهُم سُبُلَنا
🔺 انَّ الَّذین قالو رَبُّنا الله ثمَّ استقاموا تتنزَّل علیهمُ المَلائکة
🔘روایات
🔺 پیامبر خدا (ص): غضّوا ابصارکم ترون العجائب « چشمان سر را پوشیده دارید تا چشمان دل، شگفتی ها بیند و به مشاهده و مکاشفۀ عجایب بنشیند».
🔺 علی بن ابی طالب(ع) در مناجات شعبانیه عرضه می دارند: « الهی هب لی کمال الانقطاع الیک و اَنِر ابصار قلوبنا بضیاء نظرها الیک حتی تخرق ابصار القلوب حجب النور و تصل الی معدن العظمة و تصیر ارواحنا معلّلَةً بعزّ قدسک».
🔺 دریدن حجاب های نورانی، ورای حجاب های ظلمانی و رسیدن به معدن عظمت، تعلق به ساحت عزّ ربوبی و در نهایت دیدار قلبی با خدای متعال، در پی تحصیل کمال بریدن از هرچه غیر اوست، به طور کامل بر ترتّب عرفان نظری و معارف شهودی بر عرفان عملی که لبّ آن بریدن از غیر حق است، دلالتی واضح و آشکار دارد.
3️⃣ پاسخ از دیدگاه تجربی
🔺ادّل دلیل علی امکان الشیء وقوعه. دستیابی به معارف شهودی از طریق سلوک عملی، امری است که در مکان ها، زمان ها و فرهنگ های مختلف، به ثبوت یقینی رسیده است. وجود هزاران هزار پیامبر الهی و اوصیای ایشان و عدۀ بی شماری از اولیا و صاحبان کرامت و اهل معرفت، بهترین و واضح ترین دلیل بر درستی این راه است.
📚 منبع: کتاب آشنایی با مجموعه عرفان اسلامی ص 61_64
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #تاریخ_فلسفهی_اسلامی
1️⃣ دانش تاریخ فلسفه
https://eitaa.com/fvtt_ir/2499
2️⃣ سنتهای فلسفی پیش از اسلام / فلسفه هندی پیش از اسلام
https://eitaa.com/fvtt_ir/2556
3️⃣ ویژگیهای فلسفۀ هندی
https://eitaa.com/fvtt_ir/2585
4️⃣ آشنایی مسلمانان با فلسفۀ هندی
https://eitaa.com/fvtt_ir/2631
5️⃣ فلسفه در چین پیش از اسلام
https://eitaa.com/fvtt_ir/2664
6️⃣ عدم تأثیر فلسفۀ چینی در شکل گیری فلسفۀ اسلامی
https://eitaa.com/fvtt_ir/2697
7️⃣ فلسفه در سنت ایرانی پیش از اسلام
https://eitaa.com/fvtt_ir/2707
⏳ ادامه دارد ...
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #تاریخ_فلسفهی_اسلامی
💢بخش 7️⃣
🌐 فلسفه در سنت ایرانی پیش از اسلام
🔘آیین زرتشت
🔺 ایرانیان پیش از ظهور زرتشت، دربارۀ واقعیتهای جهان، دیدگاهی اسطوره ای و افسانه ای داشته اند. پس از این دورۀ اسطوره ای، عصر ظهور زرتشت فرا می رسد.
🔘 ویژگیها و تعالیم زرتشت
1️⃣زرتشت خود را پیغمبری معرفی کرد که از جانب اَهورا مزدا بر انگیخته شده است. اَهورا مزدا یکی از دیوها یا ارواح آسمانی مورد توجه و پرستش ایرانیان بوده است؛ اما زرتشت پرستش آن دیوها و ارواح را نادرست خواند. وی اَهورا مزدا را خدای حقیقی دانست و عبادت و پرستش را مخصوص ذات مقدسش قرار داد و او را خداوند متعال، قادر، قاهر، حکیم ، خیر مطلق و آفرینندۀ همه موجودات اعم از نوری و ظلمانی شمرد.
2️⃣ اهورا مزدا افعالش را با وساطت روحی مقدس به نام «سپنتا مینو» انجام می دهد و اعمال الوهی او با دستیاری ارواح مقدس دیگری که «امشاسپندان» نامیده می شوند، جریان می یابند.
🔺 بهمن فرشتۀ پندار نیک و نهاد خوب؛ اردیبهشت فرشتۀ عدالت و راستی؛ شهریور، فرشتۀ نیرو و قدرت کامل؛ خرداد، فرشتۀ رسایی و کامروایی؛ اسفندارمذ،فرشتۀ شفقت و لطف و باروری؛ امرداد، فرشتۀ بقا و جاودانی.
🔺 غیر از فرشتگان شش گانۀ مزبور که امشاسپندان خوانده می شوند، فرشتگان دیگری نیز هستند که ناشی و صادر از اَهورا مزدایند؛ سروش،گئوس اوروا. وجود همۀ این فرشتگان فرع بر ذات مقدس اَهورا مزداست و همگی آنان به خواست او پدید آمده اند.
3️⃣معمولا آتش پرستی را به زرتشت نسبت می دهند؛ اما حقیقت امر غیر از این است. زرتشت آتش را رمزی مقدس از اَهورا مزدا می دانست، از این رو می توان گفت منظور او از آتش، نور و پرتو افشانی آن بوده است. ظاهراً پس از زرتشت بوده که رسوبات جاهلیِ ماقبل زرتشتی در آیین او رخنه می کند و آتش پرستیِ گذشته احیا می شود.
4️⃣بنا بر اعتقاد زرتشت، نزاع طولانی بین خیر و شر، با پیروزی خیر به سر می رسد.
5️⃣در بین ادیانی که گزارشهایی دربارۀ آنها به دست ما رسیده است، دین زرتشت نخستین دینی است که از حیات اخروی و مسئلۀ قیامت سخن گفته است.
🔘مکتب زروانی
🔺زروان به معنای زمان است. زروان گرایی انحراف و بدعتی است در آیین زرتشت، و ظاهراً به سبب ارتداد تلقی شدن آن، شدیداً طرد و نفی شده و آثار مربوط به آن از بین رفته است. ثنویت خیر و شر در آیین زرتشت که عمدتاً ثنوینی اخلاقی بود بعدها نزد مؤمنان به این آیین به ثنویت وجودی تبدیل شد. آنان پنداشتند دو مبدأ خیر و شر یا نور و ظلمت وجود دارد که هر یک قلمروی خاص خود دارد. آیین زروانی راه حلی است برای فائق آمدن بر این ثنویت در مبدأ وجود و برای قول به اینکه خیر و شر و یا نور و ظلمت هر دو مستندند به مبدأ واحد زروان (زمان یا دهر).
📚 منبع: کتاب درآمدی بر تاریخ فلسفه اسلامی جمعی از نویسندگان : زیر نظر دکتر محمد فنایی اشکوری جلد 1 ص 107_110
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #آموزش_حکمت_اشراق
💠 #استاد_یزدانپناه
1️⃣ توضیحی در مورد فلسفه اشراق
https://eitaa.com/fvtt_ir/2508
2️⃣ کلیاتی در باب حکمت اشراقی
https://eitaa.com/fvtt_ir/2553
3️⃣ چالش در فلسفۀ اسلامی مشایی
https://eitaa.com/fvtt_ir/2591
4️⃣ سیر دگرگونی فلسفه در اندیشه مسلمانان
https://eitaa.com/fvtt_ir/2635
5️⃣ زندگی علمی و سلوکی سهروردی
https://eitaa.com/fvtt_ir/2667
6️⃣ جوهره حکمت اشراق / سه جهت تحول در حکمت اشراق
https://eitaa.com/fvtt_ir/2694
7️⃣ عدم تعارض عقل و شهود (بحث و ذوق)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2710
8️⃣ تبیین جایگاه منطقی شهود
https://eitaa.com/fvtt_ir/2728
9️⃣ تأثیر روش شهودی در اندیشۀ فلسفی
https://eitaa.com/fvtt_ir/2761
⏳ ادامه دارد ...
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #آموزش_حکمت_اشراق
💠 #استاد_یزدانپناه
💢بخش 7️⃣
🌐 عدم تعارض عقل و شهود (بحث و ذوق)
🔺برخی گمان می کنند راه عقل نه تنها از راه شهود جداست، بلکه در پاره ای موارد با یکدیگر متعارض اند و نتایج تناقض آمیز به بار می آورند. چنین گمانی بی تردید نادرست است. قواعد عقلی و منطقی به لحاظ کلیت ذاتی خود هیچ گونه تخصیصی ندارد و در همه عالم موجود وممکن و مفروض جاری و محکم اند.
🔺 از همین رو حکما و عرفای اسلامی، هر دو راه عقلی و شهودی را برای کشف واقع معتبر می دانند و بر این باورند که نه تنها هیچ تناقضی میان آنها نیست، بلکه معاضد یکدیگر و پشتیبان همدیگرند. ممکن است عقل حقیقتی را به طور مستقل در نیابد، اما در وادی کشف و شهود هیچ امری وجود ندارد که عقل آن را محال شمرده، آن را نقض کند. معاضدت و مساعدت عقل و شهود تا بدان پایه برای اهل کشف مسجّل و قطعی شده که به تدریج عقل و احکام آن به منزلۀ میزانی برای کشف و شهود مطرح شده اند.
🔺شیخ اشراق نیز در طرح روش تألیفی در فلسفه ورزی، بر همین باور است که عقل و شهود به ساحت های یکدیگر راه دارند و هیچ یک ضد دیگری و مناقض آن نیست. اگر شهود به گونه ای بود که با مبانی عقلی سازگار نبود، یا عقل آن را محال می دانست، باید در مسئله درنگ شود؛ یا شهود، یا گزارش از آن دچار اشکال است، یا مقدمات عقلی در نقطه ای مخدوش اند. باید به تحقیق و تأمل نشست، یا به تکرار شهود پرداخت تا نقص فرایند یادشده آشکار شود.
🔘توضیحی در مورد عبارات ضد عقل عارفان
🔺با این حال، همه میدانیم در طول تاریخ، عارفان اهل کشف به مقابله جدی با خردورزی عقل مداری پرداخته اند. برخی نتوانسته اند این دو نوع رویکرد عارفان درباره عقل را کنارهم معنا کنند.
1️⃣نقد عقل تاریخی
🔺وقتی نیک می اندیشیم و بر همه ابعاد ماجرا توجه کرده و کلمات اهل معرفت را در این باره بازخوانی می کنیم، می بینیم اول، نقد اهل شهود، بر عقل و عقل مداریِ تاریخی است؛ یعنی عقل موجود در زمان ایشان که عقل مشایی و کلامی اعتزالی بود، با اعتراض و انکار مواجه است.
2️⃣نقد عقل آغشته به وهم
🔺دوم، عرفا عقل آغشته به وهم را که با اوهام و تخیل ها در هم آمیخته است (عقل جزئی) را قبول نداشته و نقد می کنند و إلّا عقل سلیم و عقل منوّر به نورانیت قلب، مورد تأئید و قبول ایشان است.
3️⃣مخالفت با تأویل های خلاف ظاهر خردگرایان
🔺سوم، اهل کشف، تأویل های مخالفِ ظاهر خردگرایان فلسفی و کلامی را که به دست کشیدن از ظواهر بسیاری از آموزه های دینی منجر می شده، نکوهش کرده اند، اما عقلِ منوّر، به نورانیت شرع مورد تأیید عارفانِ اهل کشف و شهود است.
4️⃣ضعف ذاتی معرفت عقلی نسبت به معرفت شهودی
🔺چهارم، بسیاری از نقدهای اهل معرفت بر عقل و عقل گرایی به جهت آن است که معرفت عقلانی معرفت ضعیفی است و مشکلاتی به همراه دارد که این ضعف ها و مشکلات در معرفت حضوریِ شهودی وجود ندارند. از همین رو، پس از آنکه صدرالمتألهین هماهنگی و هم ساحتی شهود و عقل و دین را به اثبات رساند، عرفایِ پس از وی نه تنها این نوع خردورزی را قبول کردند، بلکه یکی از بهترین راه های رسیدن به مباحث عرفانی را آثار ملاصدرا دانستند.
📚 منبع: کتاب آموزش حکمت اشراق ص 19_22
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
🏴 السَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ 🏴
⬛️ #مناسبتی
⬛️ #عاشورا_در_کلام_امام_خمینی_ره
◼️محرّم و صفر است كه اسلام را نگه داشته است. فداكارى سيد الشهدا- سلام اللَّه عليه- است كه اسلام را براى ما زنده نگه داشته است؛ زنده نگه داشتن عاشورا با همان وضع سنتى خودش از طرف روحانيون، از طرف خطبا، با همان وضع سابق و از طرف توده هاى مردم با همان ترتيب سابق [باید اتفاق بیفتد] بايد بدانيد كه اگر بخواهيد نهضت شما محفوظ بماند، بايد اين سنتها را حفظ كنيد.
▪️اين خون سيد الشهداست كه خونهاى همه ملتهاى اسلامى را به جوش مى آورد و اين ... عاشوراست كه مردم را به هيجان مى آورد و براى اسلام و براى حفظ مقاصد اسلامى مهيا مى كند. در اين امر، سستى نبايد كرد.
📚 صحیفه امام ج 15، ص 330-331
▪️▪️▪️
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #حکمت_مشاء
💠 #استاد_کردفیروزجائی
1️⃣ اهمیت حکمت مشاء
https://eitaa.com/fvtt_ir/2517
2️⃣ مشرب های سه گانه فلسفی
https://eitaa.com/fvtt_ir/2561
3️⃣ مشائیان و آثار مکتوب آنها (1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2594
4️⃣ مشائیان و آثار مکتوب آنها (2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2616
5️⃣ مشائیان و آثار مکتوب آنها (3)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2638
6️⃣ علوم و اقسام آن (1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2677
7️⃣ علوم و اقسام آن (2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2715
⏳ ادامه دارد ...
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #حکمت_مشاء
💠 #استاد_کردفیروزجائی
💢بخش 7️⃣
🌐 علوم و اقسام آن
🔘تقسیم بندی علوم در منطق المشرفیین ابن سینا
1️⃣علوم موقت
🔺علومی که در همه دوران ها و زمان ها جریان ندارند، بلکه فقط در برهه ای از زمان معتبرند و سپس فراموش می شوند یا در برهه ای از زمان مغفول اند و بعداً به آنها توجه می شود.
2️⃣حکمت
🔺علومی که در همه زمان ها جریان دارند و در خصوص همه اجزای زمان یکسان اند.
🔘تقسیم حکمت به اصول و فروع
🔺او درباره قسم اول، نه توضیح دیگری داده و نه مثالی ذکر کرده است، اما قسم دوم، یعنی آنچه را حکمت خوانده، به دو قسم تقسیم کرده است: اصول و فروع. حکمت های فرعی، علومی اند مانند پزشکی ، کشاورزی، علوم جزئی منسوب به تنجیم و دیگر صنایع و حرفه ها.
🔘تقسیم حکمت اصلی به آلی و غیر آلی
🔺اما علوم اصلی بر دو نوع است: حکمت اصلی آلی و حکمت غیرآلی. حکمت آلی که همان منطق است، دانشی است که مقصود از آن مستقیماً شناختن موجودات طبیعی و ماورای طبیعی نیست، بلکه این است که طالب از آن به عنوان ابزار و آلت تحصیل علوم دیگر بهره برد. حکمت غیر آلی ، علمی است که به وسیله آن ، امور عالم مادی و عالم ماورای ماده شناخته می شود.
🔘تقسیم حکمت غیر آلی به نظری و عملی
🔺حکمت غیر آلی دو قسم می شود: حکمت نظری و حکمت عملی. حکمت نظری، دانشی است که غایت آن تزکیه نفس است، تنها به وسیله صورت معلوم که برای نفس حاصل می شود. مانند علم توحید و هیئت.
🔺اما حکمت عملی، دانشی است که غایت آن فقط تزکیه نفس به وسیله صورت ادراکی حاصل شده برای نفس نیست، بلکه افزون بر آن ، عمل کردن طبق آنچه صورتش در نفس منقوش شده نیز مقصود است.
🔘اقسام 4گانه حکمت نظری
🔺حکمت نظری موجودات را که مستقل از افعال انسان هستند، بررسی می کند. موجودات و امور مربوط به آنها چهار قسم اند.
🔺قسم اول اموری که در حد (تعریف) و قوام (وجود) وابسته به ماده معیّن و مخلوط با آن هستند
🔺قسم دوم اموری که مانند قسم قبل، هم در حد و هم در وجود به ماده وابسته اند، ولی برای ذهن ممتنع نیست که در تعریف و یا در وجود خارجی، ماده معیّنی را برای آنها اعتبار نکند؛ یعنی اگر مانعی وجود نداشته باشد، آنها می توانند در هر ماده ای تحقق بیابند؛ مانند دو بودن و سه بودن ( الثنائیة و الثلاثیة )
🔺قسم سوم اموری است که کاملاً از ماده و حرکت جدایند و نمی توانند مخلوط با ماده شوند؛ مانند خالق متعال و برخی از فرشتگان
🔺قسم چهارم امور و معانی ای هستند که گاهی در ماده و مخلوط با ماده اند و زمانی مجرد از ماده و جدا از آن اند؛ مانند وحدت و کثرت، کلی و جزئی و علت و معلول.
🔺علم به قسم اول علم طبیعی، دوم ریاضی، سوم الهی و چهارم کلی نامیده می شود.
🔘اقسام 4گانه حکمت نظری
🔺حکمت عملی به چهار قسم تقسیم می شود: اخلاق، تدبیر منزل، تدبیر مدینه و صناعت شارعه.
🔺علم اخلاق، دانشی است که به انسان می آموزد اخلاق و رفتار فردی او باید چگونه باشد تا در دنیا و آخرت سعادت مند شود.
🔺علم تدبیر منزل، دانشی است که به انسان می آموزد منزل مشترک میان شوهر و همسر و فرزندان و غلامان و روابط بین آنها چگونه باید تدبیر شود.
🔺علم تدبیر مدینه (سیاست یا کشور داری)، دانشی است که به انسان می آموزد شهر چگونه باید اداره و تدبیر شود، مدینه فاضله چیست و مدینه ردیئه کدام است و ... .
🔺علم قوانین حاکم بر فرد، منزل و مدینه (الصناعة الشارعة) دانشی است که قوانین و مقرراتی را که باید در اخلاق، تدبیر منزل و تدبیر مدینه اجرا شود، بررسی می کند.
🔺ابن سینا معتقد است اخلاق، تدبیر منزل و تدبیر مدینه باید هر کدام متولی مستقلی داشته باشد واز این رو ، هر یک از آنها در علم جداگانه ای بررسی می شوند، ولی قانون گذاری در آنها نباید جداگانه و بدون توجه به دیگری باشد، بلکه قانون گذاری همۀ آن سه علم، باید یکی باشد و او همان پیامبر است.
📚 منبع: کتاب حکمت مشاء ص 40_43
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #آشنایی_با_عرفان_اسلامی
💠 #استاد_امینی_نژاد
1️⃣ معرفی محتوای کتاب
https://eitaa.com/fvtt_ir/2466
2️⃣ معنای لغوی تصوف
https://eitaa.com/fvtt_ir/2492
3️⃣ معنای اصطلاحی تصوف
https://eitaa.com/fvtt_ir/2541
4️⃣ معنای اصطلاحی عرفان
https://eitaa.com/fvtt_ir/2582
5️⃣ عرفان عملی و نظری
https://eitaa.com/fvtt_ir/2603
6️⃣ عرفان عملی
https://eitaa.com/fvtt_ir/2628
7️⃣ عرفان نظری
https://eitaa.com/fvtt_ir/2655
8️⃣ محورهای اساسی در عرفان نظری
https://eitaa.com/fvtt_ir/2688
9️⃣ امکان دستیابی به معارف شهودی
https://eitaa.com/fvtt_ir/2704
🔟 هماهنگی عرفان با عقل و دین
https://eitaa.com/fvtt_ir/2718
1️⃣1️⃣ تأثیرات عرفان عملی و نظری بر یکدیگر
https://eitaa.com/fvtt_ir/2755
2️⃣1️⃣ هویت اسلامیِ عرفان اسلامی (1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2813
⏳ ادامه دارد ...
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #آشنایی_با_عرفان_اسلامی
💠 #استاد_امینی_نژاد
💢بخش 🔟
🌐هماهنگی عرفان با عقل و دین
🔺 شاید بتوان گفت: بزرگ ترین مشکلی که فرهیختگان غرب را به ستوه آورده، آن است که بین عرفان _راه دل_ و فلسه_راه عقل_و دین_راه وحی_ نه تنها هماهنگی نمی بینند، بلکه تضاد و مخالفت را احساس می کنند، اما در فرهنگ اسلامی نه تنها بین این سه حوزه تضادی قایل نیست، بلکه احساس خوش هماهنگی و همگرایی مشام جان ها را می پروراند و ذایقه را شیرین می کند و این احساس در درجۀ نخست مرهون شریعت سامیۀ اسلام و در درجۀ دوم، مدیون زحمات حکما و عرفای اسلامی است.
🔘 علل نقد عارفان بر عقل گرایی
🔺 اولاً: نقد عرفان، بر عقل و عقل مداریِ تاریخی است؛ یعنی عقل موجود در زمان ایشان که «عقل مشایی» بود، مورد اعتراض و انکار ایشان و البته تا حدودی نیز، حق با ایشان است.
🔺ثانیاً: عرفا عقل آغشته به وهم را که با وهم ها و تخیل ها در هم آمیخته است، قبول نداشته و نقد می کنند. والّا عقل سلیم و عقل منوّر که با نورانیت قلب، نورانی شده است، مورد تأیید و قبول ایشان است.
🔺 و ثالثاً: در عرفان نظری، عارفان در پی معرفت برتر می باشند و در مقایسۀ معرفت های حضوری و شهودی با معرفت های حصولی و ذهنی، هرگز معارف عقلی و ذهنی به درجۀ معارف شهودی نمی رسد.
1️⃣ راه وحی و دین
2️⃣ راه مکاشفه و شهود
3️⃣راه عقل، برهان واستدلال
🔺فرهیختگان مسلمان هر سه را مصیب به واقع می شمارند و معتقدند که از طریق هر یک می توان به واقعیت دست یافت، اما از آنجایی که واقعیت یکی است، این سه راه معرفت، ما را به سه چیز مختلف، متضاد و متناقض نمی رسانند.
🔺پرواضح است که از جهت معرفتی و ادراکی _از آن جهت که خود انسان دریابد_ هیچ یک از این دو به دیدار مستقیم و شناخت شهودی نمی رسد.
🔺 اگر اطمینان در تطابق با واقع و دوری از آسیب های ادراکی ، ملاک و میزان سنجش قرار گیرد، به تأکید و تصریح عارفان، در درجۀ نخست معارف وحیانی و پس از آن معارف کشفی و در پی آن معارف عقلی قرار دارد؛ زیرا عرفا وحی را کشف برتر و وحیِ ختمی را کشف اتمّ می دانند.
📚 منبع: کتاب آشنایی با مجموعه عرفان اسلامی ص 64_67
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
هدایت شده از نسیم حکمت
با سلام
ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام حزن اهل بیت علیهم السلام، به اطلاع سروران گرامی می رساند با استعانت الهی، ان شاء الله دروس استاد یزدان پناه از روز سه شنبه 25 شهریور 1399 آغاز خواهد شد.
https://eitaa.com/nasimehekmat