eitaa logo
قدم قدم تا بندگی
585 دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
1.1هزار ویدیو
20 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم رب ادخلنی مدخل صدق و اخرجنی مخرج صدق و اجعلنی من لدنک سلطانا نصیرا این کانال در جهت لبیک به فرمان#جهاد_تبیین مقام معظم#رهبری تشکیل شده است. مباحث کانا( سیاسی،مذهبی،فرهنگی) لینک کانال https://eitaa.com/joinchat/100728839C53d3f8b669
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰🔰 از جمع این دو آیه مى ‏فهمیم كه: ⛔️ هم فرزندان خود را با مسجد آشنا كنیم ⛔️ و هم مقدارى پول همراه خود ببریم تا اگر فقیرى تقاضا كرد، كمكش كنیم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قدم قدم تا بندگی
🌷🍃🌷🍃🌷🍃🌷🍃🌷🍃🌷 #رمضان #صوت 💠 #جزء_خوانی_قرآن_کریم 💠 جزء ۲۵ 🎤 #استاد_پرهیزکار @gadamgadamtabande
🌷🍃🌷🍃🌷🍃🌷🍃🌷🍃🌷🍃🌷 🌺قانون اولیه خدا در پخش روزی: 🔰وَ لَوْ بَسَطَ اللَّهُ الرِّزْقَ لِعِبادِهِ لَبَغَوْا فِي الْأَرْضِ وَ لكِنْ يُنَزِّلُ بِقَدَرٍ ما يَشاءُ إِنَّهُ بِعِبادِهِ خَبيرٌ بَصير (27- شوری) 💢اگر خداوند روزى را براى بندگانش وسعت بخشد، در زمین طغیان مى‏كنند ولى به اندازه‏اى كه مشیت او اقتضاء کند نازل مى‏كند زیرا او به حال بندگانش آگاه و بیناست. 👆🍃👆🌷👆🍃👆🌷👆🍃👆🍃👆🌷👆 🔰كلمه «قَدَر» به معناى كمیت و حجم هر چیز است. پس این كه مى‏فرماید: 🔰«وَ لكِنْ یُنَزِّلُ بِقَدَرٍ ما یَشاءُ» 💢به این معنا است که خداى تعالى هر چیز را به كمیت و حجم و مقداری که مشیتش اقتضاء کند نازل مى‏كند. 🍃🌷👇🍃🌷🍃👇🍃🌷👇🍃🌷👇 🔰معناى آیه شریفه این است: اگر خداى تعالى رزق همه بندگان خود را وسعت بدهد و همه سیر شوند، شروع به ظلم كردن در زمین مى‏كنند؛ چون طبیعت مال این است كه وقتى زیاد شد طغیان و استكبار مى‏آورد، همچنان كه در سوره علق فرموده: 🔰 «إِنَّ الْإِنْسانَ لَیَطْغى‏ أَنْ رَآهُ اسْتَغْنى‏؛ 💢 این انسان هنگامى كه احساس بى‏نیازى كند طغیان مى‏كند»و به همین جهت خداوند متعال رزق را به اندازه نازل مى‏كند و به هر كس به مقدارى معین روزى مى‏دهد؛ چون او به حال بندگان خود خبیر و بصیر است و مى‏داند كه هر یك از بندگانش استحقاق چه مقدار از رزق را دارد و چه مقدار از غنا و فقر، مفید به حال اوست؛ همان را به او مى‏دهد. 🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺 🔰یک سوال مهم در این بحث: چرا خدا به کسانی که با داشتن مال بیشتر گناه و ظلمشان هم افزون می شود باز هم مال و ثروت می دهد؟❓❓⁉️ ✅علامه طباطبایی(ره) در پاسخ به این سوال می نویسد: این آیه بیانگر قانون اولیه خدا در توزیع ارزاق بین بندگانش است که حال هر کس را می بیند و به او روزی می دهد؛ اما قوانین دیگری نیز دارد که در عالم حاکم است؛ ✳️ یکی از آن قوانین قانون ابتلاء و امتحان است ✳️دیگری قانون مکر و استدراج است. 👆👆 این دو قانون سبب می شود که خدا به کسانی که در سوال مطرح شد با وجود کفر و طغیان باز هم مال و ثروت عطا کند. 🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺 این بحث نقطه مقابلی هم دارد و آن اینکه چرا برخی حتی به مقدار رفع ضروریات هم از رزق و روزی الهی بی نصیبند که در پاسخ می توان به دو قانون الهی اشاره کرد؛ یکی همان قانون ابتلاء و امتحان و دیگری قانون اثر گناه که برخی با عمل خود مانند ظلم به دیگری یا ظلم پذیری چنین نتیجه ای را برای خود رقم زده اند @gadamgadamtabandegi
قدم قدم تا بندگی
🌷🍃🌷🍃🌷🍃🌷🍃🌷🍃🌷🍃🌷 #رمضان #سی_جزء_سی_نکته #جزء_بیستم_پنجم #نکته_اول #رزق 🌺قانون اولیه خدا در پخش روز
🌷🌷🌷🍃🌷🍃🌷🍃🌷🍃🌷🍃🌷 🌺تعداد و جنسیت فرزندان، تنها به موهبت الهی است: 💢لِلَّهِ مُلْكُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ يَخْلُقُ ما يَشاءُ يَهَبُ لِمَنْ يَشاءُ إِناثاً وَ يَهَبُ لِمَنْ يَشاءُ الذُّكُور (49) 💢 أَوْ يُزَوِّجُهُمْ ذُكْراناً وَ إِناثاً وَ يَجْعَلُ مَنْ يَشاءُ عَقيماً إِنَّهُ عَليمٌ قَدير (50- شوری) 🔰مالكیّت و فرمانروایى آسمان‏ها و زمین فقط در سیطره خداست، هر چه را بخواهد مى‏آفریند، به هر كس بخواهد دختر عطا مى‏كند و به هر كس بخواهد پسر مى‏بخشد؛ یا پسر و دختر را با هم مى‏دهد و هر كه را بخواهد عقیم مى‏كند و فرزند نمى‏دهد كه او دانا و تواناست. 💢🌹💢🌹💢🌹💢🌹💢🌹💢🌹💢 ✳️قرآن کریم براى نشان دادن این واقعیت كه هر گونه نعمت و رحمت در این عالم از سوى خدا است و كسى از خود چیزى ندارد به یك قانون كلى و یك مصداق روشن آن اشاره كرده و مى‏فرماید: «مالكیت و حاكمیت آسمانها و زمین براى خدا است و هر چه بخواهد مى‏آفریند» و 👈👈به همین دلیل همه ریزخوار خوان نعمت او هستند و نیازمند به لطف و رحمت او؛ از این رو نه غرور به هنگام نعمت منطقى است و نه یاس به هنگام مصیبت. 👆👆👆👆👆👆👆👆👆👆 🔰آنگاه به نمونه روشنى از این واقعیت كه هیچ كس از خود چیزى ندارد و هر چه هست از ناحیه او است اشاره کرده می فرماید: به هر كس اراده كند دختر مى‏بخشد و به هر كس بخواهد پسر. یا اگر بخواهد هر دو آنها را مى‏دهد و هر كس را هم که مصلحت بداند عقیم و بى فرزند مى‏گذارد. 🍃👇🍃👇🍃👇🍃👇🍃👇🍃 💢به این ترتیب مردم را به چهار گروه تقسیم کرد: آنهایى كه تنها پسر دارند و در آرزوى دخترى هستند و آنها كه دختر دارند و در آرزوى پسرى و آنها كه هر دو را دارند و گروهى كه فاقد هر گونه فرزندند و قلبشان در آرزوى آن پر مى‏كشد. و این یك نمونه بارز از عدم توانایى انسان از یك سو، و نشانه روشن از مالكیت و حاكمیت و خالقیت خداوند از سوى دیگر است. گر چه نقش بعضى از غذاها و داروها را در افزایش احتمال تولد پسر یا دختر نمى‏توان انكار كرد، ولى باید دانست كه آن اثر را هم خدا در آن دارو و روشها قرار داده است و هیچ کدام خارج از علم و قدرت خدا نیستند. 💢🍃🌷💢🍃🌷💢🍃🌷💢🍃🌷💢 🔰نکته دیگری که در آیه به چشم می خورد اینکه برای هر دو جنس از تعبیر «یهب؛ مى‏بخشد» استفاده کرد و این دلیل روشنى است كه هم دختران هدیه الهى هستند و هم پسران و فرق گذاشتن میان این دو از دیدگاه یك مسلمان راستین صحیح نیست @gadamgadamtabandegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قدم قدم تا بندگی
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷 #رمضان #با_شهدا 📙 #داستـــــان #خالڪوبی_تا_شهـادت #قسمت_نــهـم ✍وقتی رفت تمام جیب‌هایش
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷 📙 ✍از ترس اینڪه نگذاریم برود، بی خداحافظی رفت مجید روزهای آخر در جواب تمام سؤال‌های مادر تکرار می‌ڪند ڪه نمی‌رود؛ اما مادر مجید از ترس رفتن مجید از ڪنارش تڪان نمی‌خورد. حتی می‌ترسد که لباس‌هایش را بشوید: «روزهای آخر از ڪنارش تڪان نمی‌خوردم. می‌ترسیدم نا غافل برود. مجید هم وانمود می‌ڪرد ڪه نمی‌رود. لباس‌هایش را داده بود بشویم؛ اما من هر بار بهانه می‌آوردم و درمی‌رفتم. چند روزی بود که در لگن آب خیس بود. فکر می‌کردم اگر بشویم می‌رود. پنج‌شنبه و جمعه ڪه گذشت وقتی دیدم دوستانش رفتند و مجید نرفته گفتم لابد نمی‌رود. من در این چند سال زندگی یڪ‌بار خرید نرفتم؛ اما آن روز از ذوق اینڪه باهم صبحانه بخوریم رفتم تا نان تازه بخرم. ڪاری ڪه همیشه مجید انجام می‌داد و دوست داشت با من صبحانه بخورد. وقتی برگشتم دیدم چمدان و لباس‌هایش نیست. فهمیدم همه‌چیز را خیس پوشیده و رفته است. همیشه به حضرت زینب می‌گویم. مجید خیلی به من وابسته بود. طوری ڪه هیچ‌وقت جدا نمی‌شد. شما با مجید چه ڪردید ڪه آن‌قدر ساده‌دل ڪند؟ یڪی از دوستان مجید برایش عڪسی می‌فرستد ڪه در آن‌یڪ رزمنده ڪوله‌پشتی دارد و پیشانی مادرش را می‌بوسد. می‌گفت مجید مدام غصه می‌خوردڪه من این ڪار را انجام نداده‌ام.» مجید بی‌هوا می‌رود در خانه خواهرش و آنجا هم خداحافظی می‌ڪند. سرش را پایین می‌گیرد و اشڪ‌هایش را از چشم‌های خواهرش می‌دزدد بی‌آنڪه سرش را بچرخاند دست تڪان می‌دهد و می‌رود. مجید با پدرش هم بی‌هوا خداحافظی می‌ڪند و حالا جدی جدی راهی می‌شود. 👈شهید مجید قربانخانی 💐 ⏪ ... 🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃 @gadamgadamtabandegi
عرض سلام وادب محضر تمام همسنگران بزرگوار 🔰بزرگواران یک هدیه جهت استفاده شما عزیزان👇👇👇👇👇 👇👇👇👇👇👇👇👇👇 ان شاالله مفید باشد @gadamgadamtabandegi
🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰 🔰💢 نسخهٔ اندرویدی جامع‌الاحادیث 💢 ✅ نرم‌افزار جامع‌الاحادیث که تا کنون چند نسخه از آن با امکاناتی ارزشمند از سوی مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی عرضه شده و در قالب پایگاهی اینترنتی ارتقا یافته بود، در قالب اپلیکیشن اندرویدی نیز در اختیار عموم قرار گرفت. 🔺در این علاوه بر عرضۀ مجموعه روایات موجود در ۱۹۹ عنوان از منابع حدیثی شیعه و ترجمه‌ها و شروح نگاشته شده بر آنها، احادیث مرتبط و اطلاعات مربوط به اسناد روایات نیز ارائه شده است. 📊 همچنین امکانات متنوع پژوهشی از قبیل جستجوی مناسب، انتخاب و دسته‌بندی احادیث دلخواه، ایجاد قفسهٔ کتاب، درج نمایه بر احادیث و .... فراهم آمده و کاربران می‌توانند به‌صورت آفلاین از اطلاعات ذخیره‌شدهٔ آن استفاده کنند. ⬅️ دریافت رایگان: ➡️ https://b2n.ir/992434 @gadamgadamtabandegi
🍀❣🍀 🌸صبح را آغاز می کنیم 🌼با نام دوست 🌸جنبش عالم همه 🌼با یاد اوست 🌸آن خدایی 🌼که عشق را در ما نهاد 🌸مهر و محبت 🌼هرچه زیبایی در اوست 🌺بِسْمِ‏ اللَّهِ‏ الرَّحْمنِ‏ الرَّحِیم 🌺 💚الهی به امید تو💚 ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌@gadamgadamtabandegi
یک عمر دنبال رفیق گشتم , اما هیچ ... تا اینکه در « جوشن کبیر » پیدایش کردم... " یا رفیقَ مَن لا رفیقَ لَه " و اینجا بود که تازه فهمیدم . . . یه رفیق دارم ; ... " اسمش خداست" @gadamgadamtabandegi
❤️ ❤️ 💚 💚 💝 💝 خواندم تو را که نگاهی کنی مرا پاک از گناه و تباهی کنی مرا دلبسته ام که تو مولا ز راه لطف سوی حسین فاطمه راهی کنی مرا تعجیل در ظهور و سلامتی مولاعج پنج مرتبه @gadamgadamtabandegi
3_453884580403872619.mp3
1.82M
عهد 📝عهد بستم همه ی نوکری و اشکم را 💥نذر تعجیل فرج،هدیه به ارباب کنم قرائت دعای فرج به نیت تعجیل در (عج )هر صبح @gadamgadamtabandegi
قدم قدم تا بندگی
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷 #زندگی_مهدوی_در_سایه_دعای_عهد #شرح_دعای_عهد #قسمت_شصت_پنجم 🌹واجعله اللهم مفزعاً لمظلوم
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷 🌹 وَ مُجَدِّداً لِما عُطِّلَ مِنْ اَحْکامِ کتابِک؛🌹 و تجدیدکننده احکام کتابت [= قرآن] که تعطیل شده است. 🔻یکی ازویژگی‌های حکومت حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف احیای دین و احکام قرآن است؛ زیرا می‌دانیم آن حضرت هنگامی ظهور خواهد کرد که از قرآن، جز اثری و از اسلام، جز اسمی در میان مسلمانان باقی نمانده است. 🔻 وقتی که به دستورات دین در جامعه عمل نشود و قوانین آن پیاده نگردد، می‌توان گفت که دین در آن جامعه مرده است؛ لذا امیرالمؤمنین علیه السلام دربارة امام زمان علیه السلام با این تعبیر فرموده است که: 🍃«قرآن و سنّت مرده را زنده می‌کند». 🔻اینکه امام زمان علیه السلام آن را زنده می‌کند، به این معنا است که تعالیم اسلام و قوانین فراموش شدة قرآن را به جریان می‌اندازد و آن را در جامعه پیاده می‌کند. به عبارت دیگر، آن قدر وصله‌ها و پیرایه‌ها و بدعت‌ها به دین بسته می‌شود که حقیقت آن، زیر پرده‌های ضخیم اوهام پنهان می‌گردد و غبار کهنگی بر چهره اش می‌نشیند و آن را فرسوده می‌سازد. 🔻پس عمل آن حضرت در بیان و تبلیغ دین، دو صورت پیدا می‌کند: 1⃣ نخست. از بین بردن بدعت‌ها و احیای سنّت‌های متروک و دعوت جدید به اسلام و قرآن. 2⃣ دوم. اظهار حقایق و تأویلات و تنزیلات قرآن که تا آن زمان بیان نشده است. 🔻در هر دو صورت، مردم چون تعالیم وی را خلاف عقاید و عادات خود می‌بینند، آن را «سنت جدید» می‌نامند؛ در صورتی که کتاب ایشان همان قرآن است و دعوت ایشان نیز به اسلام و قرآن خواهد بود. 🔻امام صادق علیه السلام فرمود: هنگامی که قائم خروج کند، امر تازه و کتاب تازه، روش تازه و داوری تازه ای می‌آورد. 🔻فضل بن یسار از امام صادق علیه السلام روایت کرده است که فرمود: «هنگامی که قائم ما قیام می‌کند، با مردم نادانی روبه رو می‌شود که در نفهمی از جهّال جاهلیّت که پیغمبر با آن‌ها مواجه بود، بدترند». 🔻عرض کردم: «چطور؟ » فرمود: «وقتی پیغمبر مبعوث شد، مردم بت‌هایی از سنگ و صخره و چوب‌های تراشیده را می‌پرستیدند و زمانی که قائم قیام می‌کند، مردم کتاب خدا [قرآن] را به میل خود تأویل نموده، به آن استدلال می‌کنند». 🔻 آن گاه فرمود: «آگاه باشید! به خدا قسم! عدل قائم [چنان گسترش می‌یابد که] مانند سرما و گرما به داخل خانه‌های مردم نفوذ می‌کند». 🔻پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم دربارة سیره و روش کلّی او فرمود: قائم از فرزندان من، هم نام و هم کنیة من است، خوی او خوی من و سیرة او، سیرة من می‌باشد. مردم را بر ملّت و دین من وادار می‌نماید و آنان را به سوی کتاب خدا فرا می‌خواند. 🔻احادیث فراوانی وجود دارند مبنی بر اینکه آن حضرت، اسلام را از نو تجدید خواهد کرد و سنّت‌های مرده و فراموش شده را از نو بازسازی خواهد نمود. 🔻 از این روایات، استفاده می‌شود که مهدی علیه السلام دست به یک انقلاب وسیع دینی و فرهنگی خواهد زد و تمام بدعت‌ها و انحرافات را از بین خواهد برد و اسلام را از نو زنده خواهد کرد. تخریب بعضی از بناها و مساجد هم طبق همین اصل انجام خواهد گرفت. 🔻چنانکه امام باقر علیه السلام فرمود: دنیا به آخر نخواهد رسید، تا اینکه خداوند از ما اهل بیت، مردی را برانگیزاند که به کتاب خدا عمل کند. ... @gadamgadamtabandegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷 سلام دوستان عزیز 😊 لطفا به آیه زیر دقت کنید،خیلی جالبه :
🌺🌸🌺🌸🌺🌸 🌴 سوره انعام آیه ۱۱۶ 🌴 🕋 وَإِن تُطِعْ أَكْثَرَ مَن فِي الْأَرْضِ يُضِلُّوكَ عَن سَبِيلِ اللَّهِ إِن يَتَّبِعُونَ إِلَّا الظَّنَّ وَإِنْ هُمْ إِلَّا يَخْرُصُونَ 🏃🏻‍♂ ﻭ ﺍﮔﺮ ﺍﺯ ﺑﻴﺸﺘﺮِ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺭﻭﻱ ﺯﻣﻴﻦ، ﺍﻃﺎﻋﺖ ﻛﻨﻲ، ✈️ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺭﺍﻩ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ، ﻣﻨﺤﺮﻑ ﻭ ﮔﻤﺮﺍﻩ ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ. 🤯 ﺯﻳﺮﺍ ﺁﻧﺎﻥ ﺟﺰ ﺍﺯ ﮔﻤﺎﻥ ﭘﻴﺮﻭﻱ ﻧﻤﻲ ﻛﻨﻨﺪ ﻭ ﺁﻧﺎﻥ، ﺟﺰ ﺑﻪ ﺣﺪﺱ ﻭ ﮔﻤﺎﻥ ﻧﻤﻲ ﭘﺮﺩﺍﺯﻧﺪ. @gadamgadamtabandegi
💠 دوستان همونطور ک تو آیه دیدیم، ⛔️ قرآن کریم به شدت با پیروی از جمع (خواهی نشوی رسوا، همرنگ جماعت شو) و حرکت به دنبال اکثریت، مخالف است .
🌷🍃🌷🍃🌷🍃🌷🍃🌷🍃 📣 خدا تو قرآن بهمون میگه : ⚜ اگر بخواهی از اکثریت مردم فقط به این خاطر که اکثریت هستند، پیروی کنی، 🚷 بدون شک از راه خدا دور می شوی ; 👀 همیشه با چشمان باز تصمیم بگیر.. @gadamgadamtabandegi
قدم قدم تا بندگی
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷 🔊 #ترتیل قرآن #جزء26 #پرهیزکار @gadamgadamtabandegi
🌷🍃🌷🍃🌷🍃🌷🍃🌷🍃🌷 🌺نوید به کسانی که در دینداری کم نمی‌آورند 🔰إِنَّ الَّذينَ قالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقامُوا فَلا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُون (13) 🔰 أُولئِكَ أَصْحابُ الْجَنَّةِ خالِدينَ فيها جَزاءً بِما كانُوا يَعْمَلُون (14- احقاف) 💢بی‌تردید کسانی که گفتند: پروردگار ما الله است، سپس [در میدان عمل بر این حقیقت] استقامت ورزیدند، نه بیمی بر آنان است و نه اندوهگین می‌شوند؛ اینان اهل بهشت‌اند که به پاداش اعمال شایسته‌ای که همواره انجام می‌دادند، در آن جاودانه‌اند. 🌹👆🌹👆🌹👆🌹👆🌹👆🌹👆🌹 🔰در این فراز قرآن کریم به کسانی که گفتند: «رَبُّنَا اللَّهُ» و بعد «استقامت ورزیدند» سه وعده ویژه داده است: 🔰«لَا خَوْفٌ» و 🔰«لَا هُمْ یحَْزَنُونَ» 🔰و نیز «أُوْلَئکَ أَصْحَابُ الجَْنَّةِ خَالِدِینَ فِیهَا» 🍃🌷🍃🌷🍃🌷🍃🌷🍃🌷🍃🌷 💢منظور از گفتن«رَبُّنَا اللَّهُ» اقرار و شهادت به انحصار ربوبیت در خدای سبحان است و مراد از آن پایداری و استقامت این است که آن‌ها از آنچه به حقانیتش شهادت می‌دهند و باور دارند؛ منحرف نمی‌شوند و رفتاری بر خلاف آن و بر خلاف لوازم آن نمی‌کنند. و چون خوف همیشه در جایی پیدا می‌شود که احتمال خطری در پیش باشد و اندوه وقتی به دل می‌آید که خطری واقع شده باشد؛ بنابراین نفی خوف و حزن از این عده به این معناست که ایشان هیچ خطر و عقابی نه در پیش رو دارند که از آن بترسند و نه در پشت سر داشته‌اند که از آن اندوهناک باشند. 🍃💢🍃💢🍃👆🍃💢🍃💢👆🍃💢🍃 💢گذشته آن‌ها عبادت بود و بندگی خدا و آینده‌شان هم لطف و پاداش خداست پس برای این گروه که باور کردند و بر باور خود پا فشردند و با عمل، ادعای خود را به امضاء رساندند جز امنیت و دل آرامی نیست نه از گذشته و نه نسبت به آینده. 👇🔰👇🔰👇🔰👇🔰👇🔰👇🔰 ✳️در جمله پایانی با وعده‌ای حق آن‌ها را کسانی معرفی می‌کند که در بهشت موعود، جاودان خواهند ماند. 🌺نکته این است که قرآن برای رسیدن به این درجه از آرامش روحی، دو شرط را مطرح کرده است: ایمان و استقامت بر آن. استقامت بر ایمان به این است که انسان مراقب باشد عملش ادعایش را تکذیب نکند. بر اساس روایات این صبر و استقامت در سه حوزه باید رعایت شود: تحمل سختی عبادت، استقامت در برابر فشار گناهان و صبر در ناملایمات و مصائب @gadamgadamtabandegi
قدم قدم تا بندگی
🌷🍃🌷🍃🌷🍃🌷🍃🌷🍃🌷 #رمضان #سی_جزء_سی_نکته #جزء_بیستم_ششم #نکته_اول #دینداران 🌺نوید به کسانی که در دیندا
🌷🌷🍃🌷🍃🌷🍃🌷🍃🌷🌷 🌺آیه‌ای مهم درباره بدگمانی، تجسس و غیبت: 🔰يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا كَثيراً مِنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ وَ لا تَجَسَّسُوا وَ لا يَغْتَبْ بَعْضُكُمْ بَعْضاً أَ يُحِبُّ أَحَدُكُمْ أَنْ يَأْكُلَ لَحْمَ أَخيهِ مَيْتاً فَكَرِهْتُمُوهُ وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ تَوَّابٌ رَحيم (12- حجرات) 💢ای اهل ایمان! از بسیاری از گمان‌ها در حقّ مردم‌ بپرهیزید؛ زیرا برخی از گمان‌ها گناه است و در اموری که مردم پنهان ماندنش را خواهانند تفحص و پی‌جویی نکنید و از یکدیگر غیبت ننمایید. آیا یکی از شما دوست دارد که گوشت برادر مرده‌اش را بخورد؟ بی‌تردید از این کار نفرت دارید و از خدا پروا کنید که خدا بسیار توبه‌پذیر و مهربان است. 👆🌹💢👆💢👆💢👆💢👆💢👆 ✳️منظور از «الظَّنِّ» اولی، گمان‌های بد است که چون نسبت به گمان‌های خوب در میان مردم بیشتر است لذا از آن تعبیر به کثیر شده و گر نه حسن ظن یا همان گمان خیر، نه تنها ممنوع نیست بلکه به آن توصیه هم شده است. 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃 💢گمان‌های بد، برخی مطابق با واقعند و برخی مخالف آن. آنچه بی تردید گناه است آن گمان‌هایی هستند که مخالف با واقع باشند لذا فرمود: «إِنَّ بَعْضَ الظَّنّ‌ِ إِثْمٌ». وجود همین دسته از گمان‌های حرام در بین گمان‌های بد کافی است حکم به پرهیز از تمام آن‌ها بشود. 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇 💢بنابراین آیه شریفه مؤمنین را از هرگونه گمان بد (خواه موافق با واقع باشد؛ خواه مخالف) بر حذر می‌دارد. 🍃👇🍃👇🍃👇🍃👇🍃👇🍃 💢«تجسس» به معنی جستجوگری است که معمولاً در امور نامطلوب به کار می‌رود و عاملی است برای کشف اسرار و رازهای نهانی مردم. از آنجا که اسلام می‌خواهد مردم در زندگی خصوصی خود از هر نظر در امنیت باشند بنابراین هرگز اجازه نمی‌دهد که رازهای خصوصی آن‌ها فاش شود. 💢🍃💢🍃💢🍃💢🍃💢🍃🍂💢🍃🍂💢 💢در سومین و آخرین دستور که در حقیقت معلول و نتیجه دو برنامه قبل است می‌فرماید: 🔰 هیچ‌کدام از شما غیبت دیگری را نکند و برای آنکه قبح و زشتی این عمل را کاملاً مجسم کند پرده از راز آن گشوده و حقیقت باطنی آن را بیان کرده است که همانا خوردن گوشت مردار است 🍂💢🍂🍃🍂💢🍃🍂💢🍃🍂💢🍃🍂💢 🔰دو نکته: 1⃣. از آنجا که گمان بد بردن معمولاً یک امر غیر ارادی است بنابراین نهی در آیه نهی از ترتیب آثار است، یعنی هر گاه گمان بدی نسبت به مسلمانی در ذهن شما پیدا شد، در عمل کوچک‌ترین اعتنایی به آن نکنید، طرز رفتار خود را دگرگون نسازید و مناسبات خود را با طرف تغییر ندهید، بنا بر این آنچه گناه است ترتیب اثر دادن به گمان بد می‌باشد. 2⃣. نهی همراه با بیان واقعیت گناه که نمونه آن در این آیه در خصوص غیبت آمده، برای بازدارندگی بیشتر است و این مانند آن است که پدری دلسوز برای اینکه فرزندش به بخاری داغ دست نزند او را چنین نهی کند: «دست به بخاری نزن! می‌خواهی بسوزی؟!» که این نهی همراه با بیان اثر آن کار، به طور قطع از اثر بازدارندگی بیشتری برخوردار خواهد @gadamgadamtabandegi
قدم قدم تا بندگی
🌷🌷🍃🌷🍃🌷🍃🌷🍃🌷🌷 #رمضان #سی_جزء_سی_نکته #جزء_بیستم_ششم #نکته_دوم #رذایل_اخلاقی #سبک_زندگی 🌺آیه‌ای
🌷🍃🌷🍃🌷🍃🌷🍃🌷 🔰روزی که پرده‌ها کنار رود: 🔰لَّقَدْ کُنتَ فیِ غَفْلَةٍ مِّنْ هَاذَا فَکَشَفْنَا عَنکَ غِطَاءَکَ فَبَصَرُکَ الْیَوْمَ حَدِیدٌ(22- ق) 💢[به او می‌گویند:] تو از این روز بزرگ غافل بودی، پس ما پرده غفلت را از دیده‌ات کنار زدیم در نتیجه دیده‌ات امروز بسیار تیزبین است. 👇🍃👇🍃👇🍃👇🍃👇🍃👇🍃👇👇 💢این آیه از خطابات روز قیامت است که در آن خطاب کننده خدا و مخاطب تنها کسانی‌اند که معاد را انکار کردند و دین را نپذیرفتند. سه تعبیر در آیه وجود دارد که از اهمیت بالایی برخور دارند.👈👈 یک از آن‌ها «غفلت» است. 👇👇👇👇👇👇👇👇 غفلت وقتی وجود پیدا می‌کند که میان چیزی در محدوده درک ما باشد و ما از بودنش غافل باشیم. تعبیر دیگر «غطاء؛ پرده» است و این تعبیر نشان می‌دهد چیزهایی موجود بوده اما پرده آویخته مانع می‌شده که آن‌ها دیده شوند. تعبیر سوم تعبیر به «حدت؛ تیزبینی» است و این نشان می‌دهد که اگر در گذشته هم مانند امروز چشم تیزبینی داشت می‌توانست تمام این‌ها را همان روز ببیند. 🌷👇🍃🌷👇🍃🌷👇🍃? ?👇🍃🌷 💢نکته‌های نهفته در آیه: 1⃣. قیامت صحنه ایست که انسان واقعیت‌های همین دنیا را به عیان می‌بیند؛ همان واقعیت‌هایی که خود و دیگران با کارهای خوب و بد ساختند و از خود بر گذاشتند. 2⃣. آنچه که مانع دید انسان است و نمی‌گذارد باطن اعمال و واقعیت‌های زندگی را ببیند پرده ایست ضخیم که خود با تار و پود گناه و معصیت به هم بافت و بر دیده انداخت. اگر گفتیم که خود بافت و خود آن را در مقابل دیدگانش آویخت به دلیل تعبیر آیه است که فرمود «عنکَ غطاءکَ» و نیز آیاتی که گناه را موجب کوری دل و دیده معرفی می‌کنند. 3⃣. حقایقی که در قیامت رخ خواهد داد (حداقل بخشی از آن) هم اکنون موجود است و قابل مشاهده ؛ زیرا فرمود تو از این‌ها غافل بودی یعنی بود و تو ندیدی و امروز که پرده‌ها کنار رفته و دیده‌ات بینا شده می‌توانی تمام آنچه بود را ببینی. @gadamgadamtabandegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
وقت ڪه‌ در اُوجِ‌ عطش ‌بی‌حالم صحنه‌ای‌ در نَظرم‌ می‌رسد و می‌نالم ظهر،گرما وُبیابان ‌وُ تَنِ‌ غرقِ به‌ خون یاد ِخشڪیِ‌ لبِ‌ مردِ تهِ‌ گودالم ... صل‌الله‌ علیڪ‌ یا ابا عبدالله @gadamgadamtabandegi
چهار مانـده ڪه از این رمضـان ڪم بشود روزےِ سـالِ منِ خستہ فراهـم بشـود بہ حسـابِ دلِ مشـتـاقُ پُـر از تـابُ تـبـم ۹۴ محرم برسد... @gadamgadamtabandegi
قدم قدم تا بندگی
🌷🍃🌷🍃🌷🍃🌷🍃🌷🍃🌷 🔰«اللهمّ اجْعَل سَعْیی فیهِ مَشْکوراً» 💢در این بخش از دعا می‌خوانیم، خدایا سعی و تلاش ما در ماه رمضان را بپذیر! 🌺واژه «مشکوراً» به معنای «تشکر کن» است و آن در این دعا «بپذیر» و «قبول کن» است. 🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃 🔰وی می‌افزاید: آدم زحمت می‌کشد و روزه می‌گیرد، گرسنه و تشنه می‌شود؛ اما غذا و آب نمی‌خورد و کم خوابی ماه رمضان را تحمل می‌کند و اگر خدا تلاش‌های ما را قبول نکند، کاری از ما ساخته نیست. اگر زحمتی و رنجی کشیده شود و حاصلی در پی نداشته باشد، اتفاق ناگواری افتاده است. 👇🍃🌷🍃👇🌷🍃👇🌷🍃👇🌷🍃👇🌷🍃👇 💢گاهی ما باید غصه‌ی این مطلب را بخوریم که نکند اعمال ما را آفت بزند. مثلاً یک غیبت می‌تواند تمام زحمات ما را هدر دهد. اگر غیبت کنید 40 روز اعمال خوب شما در نامه اعمال شخص غیبت شونده نوشته می‌شود و اگر عمل خوبی نداشته باشید، گناهان آن شخص در نامه اعمال شما نوشته می‌شود. این روایت از معصوم (ع) است. 💢«آیا به شما خبر دهم که زیان‌کارترین افراد چه کسانی‌اند؟ آنان که در زندگی دنیا، تلاششان گم شده و نابود می‌شود و در عین حال، خیال می‌کنند که نیکو عمل می‌کنند!» (کهف ،104) 👆👆👆👆👆👆👆👆👆 🔰این خطاب الهی فقط به پیامبر نیست به همه ماست به آنانی که می‌روند و نمی‌رسند، عمل می‌کنند و نتیجه نمی‌گیرند. می‌جویند و نمی‌یابند. رنج می‌برند و گنج نمی‌برند .تلاششان بی‌فایده است و سعیشان بدون شکر! و این خسران است. اگر عمل انسان و سعی و تلاش او مورد رضایت خدا قرار بگیرد و پروردگار به عین عنایت در آن بنگرد و از او بخرد، 🔰چنین عملی «سعی مشکور» است یعنی👈👈 سعی که سپاس الهی و تشکر را به همراه دارد @gadamgadamtabandegi
قدم قدم تا بندگی
🌷🍃🌷🍃🌷🍃🌷🍃🌷🍃🌷 #رمضان #شرح_دعای_روز_بیست_و_ششم #آیت_الله_مجتهدی_تهرانی #نکته_اول 🔰«اللهمّ اجْعَل سَع
🌷🍃🌷🍃🌷🍃🌷🍃🌷🍃🌷🍃🌷 🔰اما سعی مشکور آن است که آمیزه‌هایی از خلوص و صدق داشته باشد. #«صبغه الله» در آن باشد. ایمان و عمل صالح، طلب آخرت و در زمره ابرار بودن و... شرایط رسیدن به سعی مشکور است. 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇 آری، هرکس «آخرت» را بجوید و بطلبد و برای آن تلاش و سعی شایسته بنماید و دارای ایمان هم باشد، چنین کسانی سعی‌شان «مشکور» است.(اسراء.آیه19) 🍃💢🌷🍃🌷💢🍃🌷💢🍃🌷💢 🔰از خداوند می‌خواهیم روزه ما و اعمال الهی ما را سعی مشکور برشمارد و گناهان ما را مورد بخشایش قرار دهد🙏. 🔰در پی عیوب مردم نباشیم !😔 باید به خودمان بپردازیم و ببینیم که خودمان چه کار کرده‌ایم؛ آیا هیچ عیبی نداریم؟ گل بی‌عیب خداست و ممکن نیست که ما عیب نداشته باشیم. 👈👈در روایت آمده که «چه می‌شود انسان را، یک خار کوچک را در چشم رفیقش می‌بیند؛ اما شاخه‌ای که در چشم خودش رفته را نمی‌بیند.» 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇 🔰این روایت کنایه از این است که انسان عیب‌های بزرگ خود را نمی‌بیند؛ اما عیب کوچک مردم را می‌بیند. این حدیث از معصوم (ع) است که خوش به حال کسی که عیب خودش را می‌بیند و به عیب کس دیگری کاری ندارد. @gadamgadamtabandegi