⚡ سکولاریسم در حوزه، نقدی بر خویشتن
✏ محمدصابر صادقی/حوزه علمیه قم
🔹 در باب سکولاریسم و نفوذ آن در حوزه علمیه، سخنها و گفتارهای علمی و خطابی زیادی بیان شده و گاه تب آن بالا گرفته و به مواضع تند و شدید هم کشیده شدهاست. اهل سیاست نیز در این وادی وارد گشتهاند و هرکدام از این نمد برای خود کلاهی دوختهاند. گاه با موضع ضد سکولاریسم افرادی که کمتر موضع سیاسی ـ اجتماعی دارند را نواختهاند و گاه عدهای با موضع ضد سکولاریسم از عدم وجود فضای گفتگو و نقد حاکمیت سخن راندهاند و ماهی خود را صید نمودهاند.
اما نگارنده در این یادداشت کوتاه نه به دنبال تعریف سکولاریسم و ماهیت آن هستم و نه در صدد اثبات یا نفی آن در ساختار و نهادهای حوزوی؛ آنچه مرا به این نقد فرامیخواند و وادار به نوشتن میکند، رویت عرفی گرایی ـ تلقی رایج از سکولاریسم ـ در میان حوزویان است و نه حوزه.
🔹 به تعبیر دیگر نگارنده در بالا و پایین زندگی و در مواجهه با طلاب و روحانیون، به رفتارها، سخن ها و قضاوتهایی برمیخورم که آن را جز نفوذ عرفی گرایی ـ در مقابل دین گرایی ـ در عرصه حیات، معیشت و سبک زندگی حوزویان نمی توانم تعبیر کنم. واضحتر آنکه در رفتارها، سخنها و قضاوتهای برخی از حوزویان قواعد عرفیگرایی بصورت مشهودی نفوذ کرده چه آنکه خود به آن التفات ندارند و شاید بی خبر و تقلید وار از آن قواعد پیروی میکنند و آن را صحیح و درست و منطبق با شرع میدانند، و چهبسا به تنبهی از این غفلت درآیند. در واقع هیچکدام از ما حوزویان در این عصر غلبه مدرنیته و جَو رسانهای در امان نیستیم.
ناگفته نماند که در همین عصر فرومایگی و سطحیگرایی و تقلیدی زندگی کردن، هستند حوزویانی که برخلاف آداب و رسوم عصر جدید مَشی میکنند و سنتهای حسنه را در زندگی خود و دیگران جاری و ساری میکنند. مانند حوزوی که خانه خود را بر خلاف معمول گران اجاره نمی داد و به ازاء تولد فرزند کرایه دو ماه را میبخشید؛ بیش باد.
در میانه کاری و گفتگوی پر حرارتی با چند تن از طلاب بودیم که با جملات و رفتارهایی برخورد کردم که بیش از پیش مرا به نفوذ عرفیگرایی در حوزویان حساستر کرد؛ از بازگویی رفتارها از شدت خجالت و شرم صرف نظر میکنم و فقط به یک مکالمه کوتاه اشاره میکنم.
🔹 طلبهای که احساس میکردیم سنتی و متدین و از همهی جمع ما با تقواتر است و روحانی زاده میباشد، در خلال یک گفتگو و در جواب ما که میگفتیم «بایست مطلب غلط و خلاف واقع را درست و اصلاح کنید»، گفت:«در این زمینه دو مبنا وجود دارد، یک مبنا، مبنای شماست که باید حق و واقع را بیان کرد و اصلاح نمود و لو بلغ ما بلغ، اما مبنای دیگری هم وجود دارد، و آن عبارت است از اینکه اگرچه مطلب خلاف واقع است، اما بایست هزینه و فایده را بررسی کنیم، اگر اصلاح مطلب خلاف واقع، هزینه اش بالاست لازم نیست کاری بکنیم» و در بیان دیگر می گفت«انتخاب مبناها بسته به رای اکثریت دارد و آن فصل الخطاب است».
🔹 در این بیان می بینید که چگونه مبانی اصولی و محکم معرفتی و دینی ذبح میشود.
در روایات متعدد به این مطلب اشاره شده است که بایست پای حق ایستاد و در مقابل خلاف ایستادگی کرد اگرچه که به ضرر ما باشد مانند: «قُلِ الْحَقَ عَلَى كُلِّ حَال»؛ «اتَّقِ اللَّهَ وَ قُلِ الْحَقَ وَ إِنْ كَانَ فِيهِ هَلَاكُكَ فَإِنَّ فِيهِ نَجَاتَكَ أَيْ فُلَانُ اتَّقِ اللَّهَ وَ دَعِ الْبَاطِلَ وَ إِنْ كَانَ فِيهِ نَجَاتُكَ فَإِنَّ فِيهِ هَلَاكَكَ»؛ «قُلِ الْحَقَ وَ لَوْ عَلَى نَفْسِك»؛ «قُلِ الْحَقَ وَ إِنْ كَانَ مُرّا».
و غم انگیزتر آنکه انتخاب مبنا در این مسئله را به رای اکثریت یا دموکراسی احاله کرد، یعنی ما آنقدر از معرفت و اصول دینی تهی هستیم و عرفی گشتهایم که در انتخاب مبنا نیز دست به انتخابات میزنیم و آنچه دموکراسی بهبار آورد را فصلالخطاب میدانیم!
این ها نمونههای کوچکی است که شاید خیلی از خوانندگان هم در زندگی خود مشاهده کرده باشند و یا ناخودآگاه گرفتار آن شده باشند. نفوذ سکولاریسم و عرفیگرایی از آنچه در تبلیغات بیان میشود بسیار عمیقتر و ریشهای تراست، هر چند فعال بودن ساختارهای عرفی و سکولار در حوزه و غیر حوزه نیز بی تاثیر نیست و در جای خود میبایست بررسی شود.
اعاذنا الله من شرور انفسنا
http://mobahesat.ir/22994
🔻🔻🔻
@mobahesat
▫️ از جمله حاشیههای دیدار رهبر انقلاب با الکاظمی نخست وزیر عراق میتواند تفاوت میان سادهزیستی در مقابل اشرافیت و تجمل باشد.
📌 @ponezs
📌چرا دولت در تقسیم یارانه معیشتی، سیاست «فرزند بیشتر، یارانه کمتر» را اجرا کرد⁉️
🔻[در دهه ۷۰] اقتصاددانهای لیبرال ایرانی افزایش جمعیت را از موانع توسعه میدانستند؛ در واقع آنها به اصل وجود انسان هم، به عنوان یکی از ابزارهای مدیریت اقتصاد نگاه میکردند. نگاهشان به فرزندآوری این بود که، افرادی به دنیا می آیند که فقط خرج روی دست دولت میگذارند. برایشان اهمیتی نداشت که آن شیوه از کنترل جمعیت، نیروی انسانی آینده کشور را نابود میکرد. اما دیدگاه بسیاری از اقتصاددانهای غربی اینگونه نیست. مثلاً دکتر «کنت ارو» که از نوبلیستهای اقتصاد و آمریکایی است، جمعیت را شکلی از سرمایه میداند و معتقد است که با کنترل جمعیت، رشد اقتصادی محدود میشود. این دانشمند جمله بسیار جالبی دارد و میگوید: "برنامه ریز اقتصادی، باید اقتصاد را متناسب با جمعیت تنظیم کند، نه عکس آن"
🔻پس مسئولین اقتصادی کشور از یک سو رشد جمعیت را افزایش تعداد دهان و شکم میدانستند، نه افزایش اندیشهها و تعداد بازو و از سوی دیگر مطلع بودند که نمیتوان بدون اجرای پروژه کنترل جمعیت از نهادهای مالی بینالمللی وام گرفت. برای همین پروژه کنترل جمعیت را کلید زدند. در سالهای دولت اول و دوم آقای هاشمی، بانک جهانی تقریباً سوار بر پروژه کنترل جمعیت ایران بود و آن را طراحی، مدیریت و ارزیابی می کرد.
🔻جالب است بدانید که یکی از ابزارهایی که برای کنترل جمعیت به خدمت گرفته شد، فشار بر طبقه مستضعف و فقرا بود، که متوسط فرزندآوری بیشتری داشتند. دکتر ملک افضلی در سال ۱۳۷۱ مصاحبه ای با روزنامه واشنگتن تایمز دارد و آنجا بهصورت ضمنی به این مسئله اشاره میکند. دو سال قبل مناظرهای با دکتر شهلا کاظمی پور –استاد سابق جمعیت شناسی دانشگاه تهران- داشتم که در آن اعتراف جالبی را مطرح کرد و گفت: "در سال ۶۸ پیشنهاد دادم برای کاهش جمعیت، باید هزینه پرورش فرد را بالا برد!!" یعنی بهصراحت این نکته را در آن جلسه مطرح کرد. صوت و فیلم جلسه موجود است.
🔻الآن هم برای برخی از مردم سوال شده است که چرا دولت در تقسیم یارانه معیشتی سیاست های جمعیتی را در نظر نگرفت و سیاست «فرزند بیشتر، یارانه کمتر» را اجرا کرد؟! خب دلیلش واضح است. برخی از مسئولین تصمیم ساز در دولت، متعلق به همان جریان دولت های مصطلح به سازندگی هستند. همینها بودند که باعث تصویب قانون جمعیت و تنظیم خانواده در سال ۱۳۷۲ شدند که فرزندان سوم به بعد را از بیمه محروم می کرد. حالا هم دارند به همان مسیر ادامه میدهند. این افراد به جای آن که بخواهند از طریق استقرار عدالت، فقر را نابود کنند، به دنبال انقراض نسل فقرا هستند. دهه شصتی ها را هم عامل بدبختی ملت میشمرند. در اوایل دهه هفتاد، اینقدر بر طبقه مستضعف فشار آوردند که شورش های شهری از مناطق محروم مانند اسلام شهر آغاز شد؛ باز هم دیدید که همین اتفاق افتاد.
🔻این فشارها در دهه هفتاد، بهصورت عمدی و برای کنترل جمعیت وجود داشته. الآن هم دولت میتوانست همین میزان درآمد ناشی از افزایش قیمت بنزین را منطبق با سیاست های جمعیتی بین مردم توزیع کند و به سرپرست خانوار متاهل و دارای بیش از سه فرزند یارانه بیشتری بدهد. خب چرا این کار را نکرد؟ چون می ترسد بخشی از مردم مستضعف با این سیاست، تشویق شوند به فرزندآوری بیشتر و مخارج دولت را سنگین کنند. افزایش فرزندان این اقشار در بلند مدت هم برای لیبرالها مشکل ساز خواهد شد، چون سبد رأی آنها عمدتاً متعلق به طبقه متوسط شهری و اقشار مرفه است. میترسند که اگر فرزندان مستضعفین زیاد شوند، قدرت پیدا کنند و وارث دولتشان بشوند. من فشار بر طبقه مستضعف جامعه را صرفا ناشی از بیکفایتی مسئولین نمیدانم. به نظرم لااقل بخشی از آن عمدی است.
✍ حسین مروتی
#کنترل_جمعیت
#یارنه_معیشتی
کانال«دوتا کافی نیست»
@dotakafinist1
💢 با حکم نوبخت یکی از بازداشتیهای فتنه 88 و خبرنگار سابق خبرآنلاین به عنوان روابط عمومی مهمترین سازمان برنامه و بودجه انتخاب شد.
📌 @ponezs
از وعدهی ساخت سالانه بیش از یک میلیون مسکن رسیدیم به پرداخت وام ودیعه برای اجارهی مسکن!
اینجاست که مشخص میشه هزینهی سازش بسیار بسیار بیشتر از هزینهی مقاومته!
#هزینه_سازش
✅با بدون سانسور متفاوت بیاندیشید 👇
http://eitaa.com/joinchat/404946944Ceab6f2b794
آیا دیدار رهبر انقلاب با نخست وزیر عراق در اتاق غیر معمول بوده است؟
🔹 بی بی سی فارسی ادعا کرده است که ملاقات رهبر انقلاب با نخست وزیر عراق در اتاقی غیر معمول بوده است.
🔹درحالی که بررسی تصاویر دیدارهای قبلی رهبر انقلاب نشان میدهد که محل دیدار الکاظمی با رهبر انقلاب یکی از سالنهای دفتر رهبری است که پیش از این نیز بارها مورد استفاده قرار گرفته است.
🔺به دلیل رعایت فاصله اجتماعی در شرایط کرونا چینش صندلیها در این سالن به نسبت دیدارهای قبل فرق کرده است.
@TasnimNews
هدایت شده از محسن عباسی ولدی
🔴کاهش نرخ باروری، همچنان ادامه پیدا کرد تا این که در سال ۱۳۹۰ به نرخ باروری1.6رسیدیم. نرخ رشد جمعیت هم که بنا بود از 3.2درصد به 2.3 درصد برسد، در سال ۱۳۹۰ به 1.29درصد رسید.
🔰برای این که سرعت اعجابانگیز کاهش نرخ باروری را خوب درک کنیم، باید به این مقایسه توجّه کنیم:
🔻در سه دهۀ گذشته، نرخ باروری کلّی در جهان، نزدیک به ۳۳ درصد و در جهان اسلام، نزدیک به ۴۱ درصد کاهش داشته؛ امّا نرخ باروری کلّی در ایران، هفتاد درصد کاهش یافته است.
📛بنا بر آنچه گفته شد، ما برای حلّ یک مشکل مقطعی، یک برنامۀ مقطعی ریختیم؛ امّا کمی هول شدیم و به قدری در تبلیغاتمان زیادهروی کردیم که چند فرزند داشتن را به یک ضدّ ارزش و فرزند کم داشتن را به یک ارزش، تبدیل کردیم. این بزرگترین اشتباه ما در اجرای آن سیاستهای جمعیتی بود.
‼️همۀ کسانی که در سیاستهای جمعیت، دخیل بودند، قبول دارند که دلیل اجرای این سیاستها، زشت و ناپسند بودن اصل زاد و ولد نبود؛ بلکه دلیل اصلی آن، شرایط خاصّ جامعه بود؛ امّا تبلیغات رسانهای و غیررسانهای، فرزنددار شدن را تبدیل به یک ضدّ ارزش و فرزند کمتر داشتن را تبدیل به یک ارزش کرد؛ ارزشی که نشان از فرهنگ بالای خانوادۀ کمجمعیت و ضدّ ارزشی که نشان از پایین بودنِ فرهنگ خانوادۀ پُرجمعیت دارد.
❌ بدون تردید، این یک اشتباه بزرگ بود. بزرگ بودن این اشتباه هم به جهت فرهنگساز بودن آن است. وقتی مسئلهای تبدیل به فرهنگ شد، به راحتی قابل باز گرداندن نیست.
⬅️ ادامه دارد.....
♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️
📚ایران! جوان بمان! ص ۳۰
#محسن_عباسی_ولدی
#ایران_جوان_بمان
#جمعیت
@abbasivaladi
یادتونه اینجا گفتیم "چرا برجام آخرین تجربه اعتماد به غرب نخواهد بود؟"
بفرمایید اینم نمونه ش!
تحویل بگیرید☝️😏
✍ زهرا محسنی فر
✅با بدون سانسور متفاوت بیاندیشید 👇
http://eitaa.com/joinchat/404946944Ceab6f2b794
🔴چرا برجام آخرین تجربهی اعتماد به غرب نخواهد بود؟
🔻اگر تصور میکنید پس از تجربهی تلخ #برجام، دیگر غربگرایان پشت دستشان را داغ میکنند که به آمریکا و غرب اعتماد کنند، کمی تند رفتهاید. چرا؟
۱- هیچگاه غربگرایان رسما از پیشگاه ملت ایران بابت اعتماد به غرب و خسارات محض، عذرخواهی نخواهند کرد، چون هیچگاه از غرب نا امید نخواهند شد. این اعتماد زیرپوستی میتواند در آینده دوباره مثل دمل بیرون بزند.
۲- حافظهی تاریخی ملت که کمرنگ شود، امید غربگرایان دوباره پر رنگ میشود. آلزایمر، تشخیص ریسمان سیاه و سفیدِ جنگ و صلح را دشوار کرده و خطر گزیدگیهای چندباره را افزایش میدهد.
۳- وقتی ترامپِ دیوانه کنار برود، حتما اوباماهای مؤدبی سر کار خواهند آمد تا جریان غربگرایی دوباره در ایران جان بگیرد. تا آن روز، اینستکس ها و ۲۰۳۰ ها و fatf ها، حکم تنفس مصنوعی را برای این جریان خواهند داشت.
۴- وقتی رتق و فتق امور در کشور وفق مراد مردم نباشد، زرق و برق غرب، همچنان چشمنواز خواهد بود و هر مذاکرهی جدید، حکم کالایی جدید را خواهد داشت که بوی نویی میدهد و داشتههای کُهَنمان را برایمان دلآزار میکند. این است که دوباره، سالها دلِ غربگرایان برجامها را طلب خواهد کرد تا آنچه خود داریم را از بیگانه تمنا کنند.
🔺️بزرگترین دستاورد برجام، "عبرتآموزی" است. وقتی غرب از چشم مردم بیفتد، دکان غربگرایی هم بسته میشود. در دوران رکود کسب و کارها، برخی اجازه نمیدهند کاسبیشان که آرایشگاه دونبش "بزکسرای چشمآبیها" است، تعطیل شود.
✍ #زهرا_محسنی_فر
https://eitaa.com/joinchat/963837996C814ca55648
میرباقری: غربگرایان به دنبال تعطیلی عزاداری محرماند
عضو مجلس خبرگان رهبری:
🔹از ویروس کرونا در راه گسترش فضای مجازی استفاده شد.
🔹ما به هیچ وجه، حکمران مجازی نخواهیم بود چون این مسأله مبتنی بر ایدئولوژی غربی است.
🔹باید از فضای حقیقی در عزاداریها استفاده کنیم و از بسط آن در فضای مجازی بهرهمند شویم.
🔹دیگر از مرحله قرنطینه عبور کردهایم و به وضعیت ایمنسازی رسیدهایم.
🔹ما در ماه مبارک رمضان نیز کوتاهی کردیم. ضرورتی نداشت که ما مسأله قرنطینه را مقدم بر اجرای برگزاری مراسمها بدانیم.
🔺چه بسا جریان غرب ناراحت نمیشود که مراسم مذهبی بهطور کلی تعطیل شوند.
🔹هیئتهای مذهبی حتماً به توصیههای ستاد ملی مقابله با کرونا، متعهد خواهند بود اما خواهش ما این است که تصمیمگیریها شفاف باشد.
🔹فردی که یک مرتبه هم به مسجد مقدس جمکران نرفته طبیعتاً نباید درباره بازگشایی و بستهشدن مساجد و اعتباب مقدسه تصمیمگیری کند.
tn.ai/2312994
@TasnimNews
8.08M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥لحظه تعرض جنگنده های متخاصم به هواپیمای مسافری ماهان
🔹دو جنگنده اقدام به نزدیک شدن به هواپیمای مسافربری شرکت ماهان در آسمان سوریه کردند.
🔹این هواپیما در حال حرکت به لبنان بود و در آسمان سوریه مورد تعرض قرار گرفته است.
@Farsna