eitaa logo
گام دوم و تمدن اسلامی
34 دنبال‌کننده
264 عکس
187 ویدیو
53 فایل
آرشیو مطالب مرتبط به «بیانیه گام دوم» امام خامنه ای برای اقدام عملی دقیق تر و آگاهانه تر جهت ایجاد تمدن نوین اسلامی و ظهور ان شاءالله
مشاهده در ایتا
دانلود
10.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تحلیل 200 روز آینده تا انتخابات 1400 وضعیت اقتصادی تجمیع بازیگران و گروه های سیاسی @deeh1kh
🗂 پروندۀ نکته‌ها از آیت‌الله میرباقری دربارۀ (در حالِ ) 🌀 فلسفۀ شدن، پشتیبان و پشتوانه‌ای است برای جریان یافتن مبانی دینی در علوم و دانش‌ها https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3382 🌀 هماهنگیِ بین «معرفت‌های دینی و معرفت‌های علمی»، نيازمند هماهنگیِ روش‌ها و متدلوژی‌های آنهاست، و هماهنگیِ روش‌ها نیازمند فلسفۀ روش (فلسفۀ شدن). https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3384 🌀 فلسفۀ شدن اسلامی (به‌مثابۀ فلسفۀ روش)، نظام روش تحقیق را به‌گونه‌ای بازطراحی می‌کند که حضور و نقش‌آفرینیِ دین را در ساحت علم بپذیرد. https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3387 🌀 بیشترین جایی که برای ، ارزش قائل هستیم، در فلسفه روش تحقیق است. https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3393 🌀 تأسيس ، مسئلۀ کوچکی نیست./ «فلسفۀ روش تحقیق» یک سلاح استراتژيکِ فرهنگی است که می‌تواند موازنۀ قدرت را تغییر دهد. https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3402 🌀 قبل از تولید فلسفه‌های مضاف، ابتدا باید فلسفۀ روش تحقیق درست کنید. https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3403 🌀 «فلسفهٔ روش» زمینه‌سازِ دستيابی به «اخلاقِ حکومتی، و فقهِ حكومتی» است. https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3407 🌀 «فلسفۀ روش» سه مسئله را تحلیل می‌کند: ۱. «نسبت وحدت و كثرت»؛ ۲. «نسبت زمان و مکان»؛ ۳. «نسبت اختیار و آگاهی»/ پديده‌اي است كه هم معطوف به است و هم معطوف به انسان https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3412 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3413 🌀 هم را قبول داریم و هم در شکل‌گیری معرفت./ اختیار در ، کمترین نقش را دارد؛ این سطوح، به‌راحتی تحت اختیار ما واقع نمی‌شوند. https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3414 🌀 «حضور اختیار در معرفت»، منافاتی با «معطوف بودنِ معرفت به واقع» ندارد./ انسان جهان را می‌فهمد و فهم او از جهان، ممکن است به برود یا به برود، و باید هر دو را تصحیح کند. https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3417 🌀 سهم تأثیر اختیار بر ، کم است. اما در سامان دادن به نظام معرفتی و مدل‌سازی، ارادۀ ما نقش فعال‌تری دارد. https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3419 🌀 فرضيه‌هاي مي‌توانند از آزمون و عبور کنند و اثبات شوند. لذا «تجربه‌پذیری» نمي‌تواند تنهاشاخصۀ باشد. https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3420 🌀 «واقع‌گرا» بودنِ معرفت، به‌معنای دینی‌بودنِ آن نیست. واقع‌گرایی باید از بستر «تعبد به وحی» عبور کند. https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3421 🌀 در عالَم، واقعيتي هست كه هرچند خداي متعال امدادش مي‌كند، اما رضای الهي پشت آن نيست و تقدّس دينی ندارد. https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3422 🌀 فلسفۀ روش را به سه گونه می‌توان تعریف کرد: ۱. تعریف به ؛ ۲. تعریف به ؛ ۳. تعریف به . https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3425 🌀 هماهنگی علوم از پایگاه روش و فلسفه دلالت https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3426 🌀 جایگاه عقل، در ابزارسازی و متدسازی برای بندگی خودش است، نه در توصیف نظام عالَم https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3427
🔴🔴🔴🔴حتما سوال شما هم هست🤔 معرفی کانال آرشیو کنفرانس هایی با موضوعات مختلف چالش برانگیز امروز جامعه با اساتید انقلابی و پرسش و پاسخ . جلسات در طول هفته در گروههای چند صد و چند هزار نفری برگزار می شود و در پایان در کانال زیر به صورت آرشیو ذخیره و قابل دسترسی است👇👇👇 @archive_conference مثلا زوایای پنهان و جالب توجه فتنه بنزینی با بحث زیر👇
بسم الله الرحمن الرحیم ‌‌‌‌‌                        ┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈ 🖥ارائه دهنده کنفرانس 💠💠💠 🗒موضوع کنفرانس : 💠💠💠 سوابق ومسئولیت ها: ✅ دکترای علوم دفاعی و کارشناس عالی امور استراتژیک از دانشگاه علوم استراتژیک (دانشگاه عالی دفاع ملی) ✅ دارای مدرک فوق‌لیسانس معماری با گرایش شهرسازی از فلورانس ایتالیا ✅کارشناس وزارت امور خارجه ✅ سفیر سابق ایران در، مکزیک، گواتمالا، بلیز واسترالیا ✅ مسلط به زبانهای ایتالیایی، اسپانیایی و انگلیسی ✅ مدیرکل اطلاعات و مطبوعات (1369تا1367) ✅عضو ستاد598(قطعنامه آتش بس بین ایران وعراق) ✅عضو کمیته آزاد سازی اسرای ایرانی ✅مسئولیت هماهنگی مقابله سیاسی، حقوقی، بین الملل وتبلیغی باگروهک های ضد انقلاب خارج از کشور ✅نماینده وزارت امور خارجه در مجمع تقریب مذاهب اسلامی ✅نماینده وزارت امور خارجه در کمیته مدارس علمیه خارج از کشور ✅نماینده وزارت امور خارجه در کمیته تعاون جهانی 💠💠💠 📆تاریخ برگزاری :پنج شنبه99/8/29 ‌‌ 🕰ساعت برگزاری کنفرانس: 20:30 🌍مکان‌ برگزاری ابرگروه مردم گله مندند 🔶🔶🔶 📲کانال مربوط به آرشیو کنفرانس🔻 @archive_conference 📲لینک عضویت در گروه🔻 http://eitaa.com/joinchat/2056912907C35b6ac98d0 🌸برای گفتگوی آنلاین با مهمان برنامه در این سمینار مشارکت و ما را همراهی بفرمایید🌸
12.mp3
36.17M
🎙صوت 🔴کتاب و کتابخوانی در سیره مقام معظم رهبری 🔺هفته کتاب و کتابخوانی 🔶 استاد بابائی زید عزه 🔴ویژگی های سبک مطالعاتی ایشان: واحد پژوهش مدرسه علمیه عباسقلی خان •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان: https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f ╔═🦋🌸════╗ @howzehpajohesh ╚════🌼🦋═╝
هدایت شده از گام دوم انقلاب
tamadon.pdf
1.36M
✅ تفصیل بیانات درباب تمدن اسلامی * بیانات در دیدار جمعی از فرماندهان سپاه ۱۳۷۳/۰۶/۲۹ بررسی ماهیت و چگونگی تشکیل تمدن تاریخی اسلامی * بیانات در دیدار نخبگان علمی ۱۳۷۸/۰۷/۱۹ اهمیت علم در تمدن اسلامی * بیانات در جمع اساتید، فضلا و طلاب حوزه علمیه ی قم در مدرسه فیضیه ۱۳۷۹/۰۷/۱۴ خط نظام اسلامی، خط رسیدن به تمدن بزرگ اسلامی * بیانات در دیدار کارگزاران نظام ۱۳۷۹/۰۹/۱۲ مراحل دستیابی به تمدن اسلامی و خطوط اصلی جهان‌بینی اسلامی * بیانات در دیدار جوانان و فرهنگیان در مصلّای رشت ۱۳۸۰/۰۲/۱۲ اجتناب از تقلید در راه تمدن اسلامی ایرانی * بیانات در دیدار جمعی از مهندسان ۱۳۸۳/۱۲/۰۵ احیای تمدن تاریخی ایران * بیانات در دیدار جمعی از دانشجویان کرمان ۱۳۸۴/۰۲/۱۹ ناکامیهای تجربه‌ی غربی اداره‌ی بشر * بیانات در محفل انس با قرآن ۱۳۹۱/۰۴/۳۱ آسیبهای انقطاع تمدن غرب از معنویت، ضرورت ایجاد تمدنی متکی به معنویت * بیانات در دیدار جوانان استان خراسان شمالی ۱۳۹۱/۰۷/۲۳ تمدن‌سازی نوین اسلامی، پیشرفت در سبک زندگی 🌸🍁🌸🍁🌸🍁🌸🍁 ➡️ eitaa.com/joinchat/4048814097C98a7538217 🍀🌺🍀🌺🍀🌺 ☄ کانالی متفاوت برای 🔥 کانال 🔥
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💫 کتاب «گفتارهایی در تاریخ تمدن» ▫️این کتاب گفتارهایی برگرفته از مجموعه جلسات والعصر در دانشگاه امام صادق علیه السلام است که نگاهی کلی به تاریخ و تاریخ تمدن و سیر آن دارد. کتاب از دو فصل تشکیل شده است. 🔹فصل اول با عنوان «تمهیدی بر غرب شناسی در ساحت انقلاب اسلامی؛ سیر فرهنگ و تمدن غرب»؛ ابتدا در مورد موانع و آسیب های شناخت ما از غرب به بحث می پردازد و سه عامل بحران هویت ملی، استبداد، روشفکران و روشنفکری را آسیب ها و موانع موجود در راه شناخت از غرب معرفی می کند. 🔹کتاب در ادامه مفهوم های شرق و غرب، ظهور مسیحیت، فساد کلیسا، جنگ های صلیبی، ثمرات جنگ های صلیبی، اومانیسم ایتالیائی و رنسانس اروپایی، انقلاب صنعتی و مرکانتیلیسم، و تحولات قرون ۱۸ و ۱۹ بحث می شود. 🔹در فصل دوم با عنوان « هبوط مغربی»؛ نگاهی گذرا بر سیر تاریخ و اندیشه مغرب زمین است. بر همین اساس در این فصل ابتدا در مورد نگاه غرب به تاریخ، نگاه اسلامی به تاریخ، تاریخ یونان، رواقیون، اپیکوریان، روم، مسیح، نظام فئودالی و واسالی، بورژوازی، رنسانس، ظهور داوینچی، سیاست ماکیاولّی بحث شده است. 🔹سپس در مورد شخصیت و اندیشه های افرادی همچون تامس هابز، جان لاک، نیوتن، مونتسکیو، هیوم، روسو، ولتر، ادوارد گیبن و کانت بحث شده است. در ادامه نیز در مورد آمریکا، انقلاب صنعتی، صنعت و رومانتیسیسم، کاپیتالیسم خارجی(استثمار)، ناسیونالیسم، اندیشه در قرن بیستم، انقلاب اسلامی و وضعیت کنونی عالم بحث و بررسی شده است. ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @TamadonEN
♦️مبانی معرفتی و عوامل تمدن نوین اسلامی♦️ 🔹وقتی می‌گوییم تمدن نوین اسلامی مقصودمان این نیست که با دانش غرب مخالف هستیم، مخالفت ما در مبنای معرفتی و غایت است. مبنای معرفتی ما نسبی‌گرایی معرفتی نیست. ما معتقد به معرفت رئالیسم هستیم. 🔹این تمدن از جهتی با تمدن مدرن درگیر است و خودش را با تمدن مدرن تعریف می‌کند. این تمدن طب مدرن را کنار نمی‌گذارد، اما با افراطی‌گری نسبت به طب مدرن مخالف است. ما علاوه بر طب سنتی باید از طب چینی هم استفاده کنیم. عبدالحسین خسروپناه بخش دوم (بخش آخر) ▫️به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و به نقل از خبرگزاری ایکنا؛ نشست علمی «مبانی معرفتی و عوامل تمدن نوین اسلامی» با سخنرانی حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه عضو هیات علمی گروه فلسفه پژوهشگاه در مدرسه علمیه عباسقلی‌خان برگزار شد. 🔸پس یکی از لوازم اومانیسم عقلانیت خودبنیاد است و اینکه از وحی به عنوان منبع معرفتی استفاده نشود. دوم، اصالت این جهان است و اینکه آبادی این دنیا اهمیت دارد و نه ملکوت. این مبنا موجب شد فلسفه‌های تجربه‌گرا و عقل‌گرا و استعلایی شکل پیدا کند؛ یعنی تمام فلسفه‌های غرب سر از نوعی نسبی‌گرایی درآوردند. 🔸در واقع امروز نسبی‌گرایی معرفتی حاکم بر تمدن مدرن است و در اثر آن خوب و بد و حق و باطل معنا پیدا نمی‌کند، لذا دانش معطوف به قدرت می‌شود. دیگر غرب معیارش قدرت است و هرچه قدرت او را بیشتر کند ملاک است. 🔸وی در ادامه یادآور شد: وقتی می‌گوییم تمدن نوین اسلامی مقصودمان این نیست که با دانش غرب مخالف هستیم، مخالفت ما در مبنای معرفتی و غایت است. مبنای معرفتی ما نسبی‌گرایی معرفتی نیست. ما معتقد به معرفت رئالیسم هستیم. علامه طباطبایی متوجه این نکته بود که کلیدی‌ترین بحث فلسفه رئالیسم و ایده‌آلیسم است. 🔸فلسفه‌های غربی سر از نسبی‌گرایی درآوردند، اما مبنای معرفتی ما رئالیستی است. منبع شناختی هم که معرفت صادق و کاذب را از هم تشخیص می‌دهد، عقل انسانی است، اما یکی دیگرش وحی است. بنابراین ما اومانیسم را نمی‌پذیریم، ما معتقد به انسان برای خدا هستیم. لازمه انسان برای خدا عبارت است از پذیرش منبع عقل و منبع وحی. 🔸این عقل و وحی دو بال معرفتی برای صعود انسان است. بر این اساس اصالت دنیا را هم نمی‌پذیریم و خیر دنیا و آخرت مورد نظر ماست. شما آیات مربوط به دنیا و آخرت را ملاحظه کنید. بنابراین تفکر حکمی مبنای خاصی را برای تمدن نوین اسلامی قرار می‌دهد. 🔸خسروپناه گفت: این تمدن از جهتی با تمدن مدرن درگیر است و خودش را با تمدن مدرن تعریف می‌کند. این تمدن طب مدرن را کنار نمی‌گذارد، اما با افراطی‌گری نسبت به طب مدرن مخالف است. ما علاوه بر طب سنتی باید از طب چینی هم استفاده کنیم. در همین مشهد کسی هست که با طب سوزنی بیماران کرونایی را مداوا می‌کند. طب مدرن یا می‌گوید با دارو ویروس را از بین ببریم یا واکسن می‌زند که بدن مقاوم بشود، اما طب سنتی می‌گوید باید بدن را تقویت کرد تا ویروس اثر نکند. 🔸اینها سه پارادایم مختلف است. داروی امام کاظم(ع) تقویت بدن می‌کند، یعنی سلول‌ها را تقویت می‌کند که در برابر ویروس زمین‌گیر نشوند. در تمدن نوین اسلامی که ملاک عقل و وحی است، این طب هم مورد قبول است، ولی در تمدن مدرن، خصوصاً تمدن مدرنی که شرقی‌ها پذیرفتند که غرب‌زده غرب‌ناشناس هستند و دنبال منافع خودشان هستند، با طب سنتی مخالف هستند، در حالی که الآن آلمان از همه کشورها در طب سنتی جلوتر است. iict.ac.ir/tamadonenovin ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @TamadonEN
📖 📚 مجموعه کتاب‌ ۵ جلدی «روایت تفکر، فرهنگ و تمدن از آغاز تا کنون»، اثری است که توانسته به شکلی مختصر، مفید و جامع، مهم‌ترین تحولات تمدنی بشر از تمدن‌های بین النهرین و یونان و تمدن اسلامی تا عصر حاضر را به همراه تفکرات و فرهنگ‌های موجود در این تمدن‌ها ارائه کند. 📌مهم‌ترین موضوعات موجود در این مجموعه عبارت است از: 1⃣جلد اول «آسمان به زمین الصاق شد»: از تمدن‌های شرقی بین النهرین و یونان تا روم باستان و مسیحیت تا قرون وسطی را در موضوعات مختلف و با معرفی فرهنگ‌های ظهور یافته در آن تمدن‌ها را بیان کرده است. 2⃣جلد دوم «دوباره به آسمان نگاه کن»: این جلد نخست به ظهور پیامبر خاتم(صلی الله علیه وآله)، پیدایش جامعه اسلامی و خلافت‌های در پی آن پرداخته و سپس ایران اسلامی را به همراه سلسله ها و خاندان‌های ظهور یافته در آن مورد مطالعه قرار داده است. تفکر، فرهنگ و علوم پیدایش و رشد یافته در تمدن اسلامی به همراه هنرهای موجود در آن نیز در همین جلد بیان شده است. 3⃣جلد سوم «من به قدرت رسید»: تمدن غرب از رنسانس تا عصر انقلاب‌ها در این جلد تبیین شده است. دین و کلیسا، سیاست، علم و هنر در عصر رنسانس در بخش اول این کتاب جای‌گرفته است. 4⃣جلدچهارم «این عصر قرمز است»: از قرن ۱۹ ظهور سوسیالیسم و امپریالیسم، استعمار جدید، مدرنیته تا جنگ جهانی دوم را بیان کرده و سپس به بیان تاریخ ایران از دوران قاجار تا به قدرت رسیدن رضاخان پرداخته است. 5⃣جلد پنجم «درجهت عکس، حرکت کن»: دنیای مدرن پس از جنگ جهانی دوم در تمام ابعاد سیاسی، اقتصادی، صنعتی، فرهنگی، دینی و علمی در این جلد مورد مطالعه قرار گرفته و موضوعات مهمی همچون: جنگ سرد، مسابقه تسلیحاتی غرب، فلسطین، هولکاست حکومت‌های کودتا و تروریسم در بخش سیاسی آن شرح داده شده است.در پایان، حُسن ختام جلد پنجم به بیان انقلاب اسلامی منتهی شده است. 🔶یکی از نکات حائز اهمیت این کتاب که امتیاز آن نسبت به سایر کتاب‌ها در موضوع تاریخ تمدن است، تحلیل‌ها و نحوه ارائه مطالب آن است که در عین اجمال و دوری از اطناب، تحلیل‌ها و نکات مهمی را در خود جای داده است. به عنوان مثال، مهم‌ترین تحولات علمی و هنری و همچنین شخصیات‌های برجسته علمی، سیاسی، هنری و فرهنگی هر تمدن و جامعه، متناسب با مطالب کتاب معرفی شده است. 🔷به‌طور کلی، در این اثر، مخاطب با تحلیلی کلی از تاریخ تمدن بشر تا دوران کنونی روبرو می‌شود که افق نگاه او را نسبت به وقایع مهم تاریخی و تمدنی وسعت می‌بخشد. خوندن این کتب و بعد بلافاصله کتاب بسیار پرارزش توسعه و مبانی تمدن غرب سیدمرتضی آوینی واقعا می چسبه...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا