فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 حل مسئله نسبت ها / مهم
🔸 ریاضی پنجم ابتدایی
.
📌 #کانال_همیاری_کشوری پایه پنجم
👇👇👇🏿
@hamyari_5
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 نمونه سوال فصل ۴
🔸 ریاضی پنجم ابتدایی
.
📌 #کانال_همیاری_کشوری پایه پنجم
👇👇👇🏿
@hamyari_5
💢الگوی تدریس بارش فکری چیست؟
💢تدریس بارش فکری
✍روش بارش فکری توسط الکس اسبورن در سال 1988 معرفی شد.
در آن زمان بنیاد فرهنگی اسبورن این روش را در چندین شرکت تحقیقاتی، بازرگانی، علمی و فنی برای حل مشکلات و مسائل مدیریت به کار گرفت.
موفقیت این روش در کمک به حل مسائل آن چنان بود که ظرف مدت کوتاهی به عنوان روشی کارآمد شناخته شد.
فرهنگ لغت ” وبستر” تعریف بارش فکری را چنین بیان می دارد:
تکنیک برگزاری یک کنفرانس که در آن سعی گروه بر این است تا راه حل مشخصی را بیابد.
در این روش همه نظرات در جمع بندی مورد استفاده قرار می گیرند.
روش بارش فکری، امروزه یکی از متداول ترین روشهای تصمیم گیری گروهی بوده و موجب گسترش و تحول بسیاری از روشهای مرتبط و مشابه شده است.
موضوعات قابل طرح در این تکنیک می تواند هر موضوعی که به نظر فراگیران جالب به نظر می رسد باشد.
مثلا در مورد معضلات اجتماعی مانند دفع درست زباله، صرفه جویی در آب و بسیاری از مشکلات فردی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و صنعتی. اتفاقا” بسیاری از اوقات، فراگیران راهکارهایی را ارائه می دهند که ممکن است به فکر دیگر افراد جامعه نرسد؛ چرا که افکار ما اغلب قالب ریزی شده و یک سمت و سوی مشخصی پیدا کرده است.
قواعد بارش فکری :
اسبورن اشاره می کند:
پیشنهاد ایجاد شده در ذهن یک فرد عادی در گروه، 2 برابر پیشنهاد ایجاد شده در حالت انفرادی است.
در صورتی که قواعد و مقررات مشخصی برای جلسات بارش فکری در نظر گرفته و رعایت شود، این روش بسیار کارآمدتر خواهد شد.
پس قبل از اجرای این روش تدریس، مدرس باید قواعد و اصول این تکنیک را مد نظر قرار دهد.
💢بارش فکری بر دو اصل و چهار قاعده اساسی استوار است.
اصل اول: تنوع نظرات:
تنوع نظرات، آن بخش از مغز را که به خلاقیت مربوط است، فعالتر می کند تا بر تفکر قضاوتی غلبه کند.
تفکر قضاوتی در واقع به معنی ارزیابیها و نظرات تکمیلی نسبت به مطلب مطرح شده است.
به این منظور بعد از آنکه تمامی پیشنهادها جمع آوری شد، بررسی و ارزیابی پیشنهادها صورت می گیرد.
اصل دوم:
توجه به کمیت ایده ها و نظرات:
یعنی هر چه تعداد نظرات و پیشنهادها بیشتر شود، احتمال رسیدن به یک راه حل بهتر افزایش می یابد.
چهار قاعده اساسی بارش فکری :
1 .انتقاد ممنوع:
این مهمترین قاعده است. با توجه به این که در جریان بارش فکری افراد اندیشه های غلط یا صحیح خود را ارائهمی دهند،
هر گونه انتقاد یا اعتراض، روند فعالیت را کند می کند.
فکر آنان به جای تفکر در مورد موضوع مورد نظر، به سوی انتقاد و حتی واکنش در مقابل انتقاد سوق داده شده و چه بسا به مشاجره منتهی شود.
2 .اظهار نظر آزاد و بی واسطه:
این قاعده برای جرأت بخشیدن به شرکت کنندگان برای ارائه پیشنهادهایی است که به ذهن آنها خطور می کند.
به عبارت دیگر در یک جلسه بارش مغزی، تمام اعضا باید جسارت و شهامت اظهار نظر را پیدا کرده باشند، بتوانند پیشنهاد و نظر خود را بیان کنند.
هر چه پیشنهادها جسورانه تر باشد نشان دهنده اجرای موفق تر جلسه است.
لذا قضاوت و ارزشیابی در مورد اندیشه و فکر اعضا ممنوع است. زیرا مقدار زیادی از وقت جلسه تلف شده و فکر اشخاص را منحرف میکند.
در نتیجه، فرصت تفکر و بارش فکری کاهش می یابد.
3 .تاکید بر کمیت :
هر چه تعداد نظرات بیشتر باشد، احتمال وجود پیشنهادهای مفید و کارسازتر در بین آنها بیشتر می شود.
موفقیت اجرای روش بارش فکری با تعداد پیشنهادهای مطرح شده در جلسه رابطه مستقیم دارد.
در این روش این گونه عنوان میشود که هر چه تعداد پیشنهاد بیشتر باشد، احتمال وجود طرح پیشنهاد کیفی بیشتر است.
4 .تلفیق و بهبود پیشنهادها :
اعضا می توانند علاوه بر ارائه پیشنهاد، نسبت به بهبود پیشنهاد خود اقدام کنند.
روش بارش فکری این امکان را به اعضاء می دهد که پس از شنیدن پیشنهادهای دیگران پیشنهاد اولیه بهبود داده شود.
آنها همچنین می توانند پیشنهاد خود را با چند پیشنهاد دیگر تلفیق کرده و پیشنهاد بهتر و کاملتری را به دست آورند.
.
📌 #کانال_همیاری_کشوری پایه پنجم
👇👇👇🏿
@hamyari_5
روش تدریس الکوی بدیعه پردازی
💢الگوی بدیعه پردازی( 2)
در این الگو خلاقیت به وسیله فعالیت استعاری به جریان آگاهانه تبدیل می شود . ما از سه نوع قیاس به عنوان پایه برای تمرینات بدیعه پردازی استفاده می کنیم :
مراحل اجراي الگو ی بدیعه پردازی :
1- توصيف شرايط موجود – در اين مرحله، معلم از دانش آموزان مي خواهد كه به توصيف و تشريح شرايط حاضر يا موجود بپردازند. در مرحله ي نخست، دانش آموزان آنچه را از شرايط مي فهمند، توصيف مي كنند.
2 - قياس مستقيم-
در اين نوع قياس موارد ناآشنا را آشنا مي كنيم. (زمانی که دانش آموز تصورات و احساسات خود نسبت به یک موضوع بیان می کند .)
مثال: معلم: به نظر شما تبخير شبيه به چه چيزي است؟
دانش آموزان قياس هاي مستقيم را مطرح مي كنند و آنها بر روي تخته سياه نوشته مي شوند. قياسهاي
مستقيم احتمالي عبارتند از:
- تبخير شبيه يك گردباد است.
- تبخير شبيه فرار كردن پرنده ها از قفس است.
- تبخير شبيه بازشدن ناگهاني در نوشابه هاي گازدار است.
پس از آن كه فهرستي از قياس هاي مستقيم آماده شد انتخابي از بهترين قياس مستقيم صورت مي گيردوآن توصیف می شود.
3- قياس شخصي- در مرحله ي قياس شخصي، فراگيرندگان بين خود و مفهوم انتخاب شده، هم سويي و هم دلي ايجاد مي كنند، خود را در درون قياس و آن را در قالب خود شرح مي دهند و احساسات و تمايلات و انگيزه هاي خود را بيان مي دارند.
براي بيان قياس شخصي، احساس نزديكي و يكي شدن با مفهوم، بسيار ارزشمند است و در خلاقيت شخصي، اثر زيادي دارد.( وقتی دانش آموزان خود را به جای مفهوم مشخص قرار داده و احساس به وجود آمده را بیان می کنند.)
معلم:
مايعي در حال تبخير است اگر قرار باشد شما به جاي مولكول هاي سطح مايع باشيد، چه مي كرديد.
برخي قياس هاي شخصي ارائه شده از سوي دانش آموزان عبارتند از:
- به جايي مي رفتم كه كسي نزديكم نباشد و از همه دوري مي جستم.
- به بالا مي رفتم و وقتي احساس تنهايي و سرما مي كردم دوباره برمي گشتم.
- به هوا مي رفتم و هرچه بر سرم مي زدند باز هم به راه خود ادامه مي دادم.
دانش آموزان یکی از قیا س های پیشنهادی را انتخاب کرده وخود آن می شوند وتوصیف ها ادامه می یا بد.
۴- تعارض فشرده -
در اين مرحله معلم از دانش آموزان مي خواهد بر اساس توصيف هاي ارائه شده در قياس شخصي مفاهيم متضاد ارائه نمايند و سپس از ميان اين قياس ها بهترين را انتخاب كنند. (زمانی که از میان کلمات خود و هم کلاسیهایشان قیاسهای متضاد را پیدا می نمایند .)
معلم:
دو عبارت كه با هم در تضاد هستند و شما آنها را به كار بردید را انتخاب كنيد.
دانش آموزان : سرد و گرم- دور و نزديك- رانش و ربايش.
دانش آموزان یکی از آنها را انتخاب نموده وتوصیف کنید.
به طور کلی دو راهبر بر روش های بدیعه پردازی وجود دارد :
1-خلق چیزی جدید –نظریات قدیمی را در پرتو خلاقیتی بیشتر به صورت جدید ببینند
از این راهبرد برای تدریس انشا استفاده می شود .
2-غریب را آشنا ساختن –عقاید جدید و تازه را معنادارتر می کند.
از این راهبرد برای تدریس علوم تجربی استفاده می شود .
.
📌 #کانال_همیاری_کشوری پایه پنجم
👇👇👇🏿
@hamyari_5
💢روش تدریس الگوی بدیعه پردازی
الگوی تدریس بدیعه پردازی بدیعه پردازی
هدف: هدف اساسي نوآفريني يا بديعه پردازي شكستن سد قواعد مرسوم و ايجاد راه هاي جديد براي حل مسائل مي باشد.
اين روش به منظور كمك به افراد براي شكستن زمينه هاي ذهني قبلي و پيداكردن راهي مناسب براي انديشيدن به طرز جديد به موضوع مي باشد.
ر اهبرد:
غریب را آشنا ساختن + مطلب آشنا رانا آشنا ساختن = خلق چیزی جدید
خلاقیت چیست؟
تواناییهای فکری بشر را می توان بر چهار دسته تقسیم کرد :
جذب =توانایی مشاهده و به کار بردن توجه
ضبط =توانایی حفظ کردن و به خاطر آوردن
استدلال =توانایی تجزیه و تحلیل و قضاوت
خلاقیت = توانایی تجسم،پیش بینی و ایجاد ایده ها
ویلیا گوردون خلاقیت را بر چهار اصل استوار می کند :
1-خلاقیت در کارهای روزمره اهمیت دارد .
2- جریان خلاقیت به هیچ وجه اسرار آمیز نیست .
3-مراحل خلق چیزی جدید در همه رشته ها ( هنر –علوم-مهندسی)
4-ابداع فردی و گروهی شباهت بسیار به یکدیگر دارند .
کانال پایه پنجم
.
📌 #کانال_همیاری_کشوری پایه پنجم
👇👇👇🏿
@hamyari_5
@MoallemYariR5 نوبت اول ریاضی پاسخنامه3.pdf
2.71M
🔺 آزمون نوبت اول ریاضی پنجم با پاسخنامه
🔹 #پاسخنامه دارد
🔸 ارزشیابی ترم اول ریاضی پنجم ابتدایی
.
📌 #کانال_همیاری_کشوری پایه پنجم
👇👇👇🏿
@hamyari_5
@MoallemYariR5 نوبت اول ریاضی پاسخنامه2.pdf
2.63M
🔺 آزمون نوبت اول ریاضی پنجم با پاسخنامه
🔹 #پاسخنامه دارد
🔸 ارزشیابی ترم اول ریاضی پنجم ابتدایی
.
📌 #کانال_همیاری_کشوری پایه پنجم
👇👇👇🏿
@hamyari_5
@MoallemYariR5 آزمون نوبت اول ریاضی (14).pdf
538.2K
پایه پنجم|
🔺 آزمون نوبت اول ریاضی پنجم ابتدایی
🔸 ارزشیابی ترم اول ریاضی پنجم ابتدایی
.
📌 #کانال_همیاری_کشوری پایه پنجم
👇👇👇🏿
@hamyari_5
@MoallemYariR5 آزمون نوبت اول ریاضی (13).pdf
681.9K
پایه پنجم|
🔺 آزمون نوبت اول ریاضی پنجم ابتدایی
🔸 ارزشیابی ترم اول ریاضی پنجم ابتدایی
.
📌 #کانال_همیاری_کشوری پایه پنجم
👇👇👇🏿
@hamyari_5
هدایت شده از کارگزینی و امور اداری
🔶 سالروز وفات حضرت ام البنین(س) و روز تکریم مادران و همسران شهدا گرامی باد
.
📌کارگزینی و امور اداری👇🏽👇🏽
🔗 @kargoziniedu
.
هدایت شده از 💥💯💢♥️💔❤️🩹❤️🩹 بنرهای تبلیغاتی 🔴🔴
🔥 قابل توجه همکاران،اولیا و دانش آموزان
❇️ بانک آزمون وتکلیف مقطع ابتدایی با هزاران نمونه سوال و انواع تکلیف افتتاح شد.
▫️ دانلود کلیه سوالات پایه اول👇
🌐 Bank azmoon-paye_1
▫️ دانلود کلیه سوالات پایه دوم👇
🌐 Bank azmoon-paye_2
▫️دانلود کلیه سوالات پایه سوم👇
🌐 Bank azmoon-paye_3
▫️ دانلود کلیه سوالات پایه چهارم👇
🌐 Bank azmoon-paye_4
▫️دانلود کلیه سوالات پایه پنجم👇
🌐 Bank azmoon-paye_5
▫️ دانلود کلیه سوالات پایه ششم👇
🌐 Bank azmoon-paye_6
🔺 با دسته بندی و تفکیک به صورت درس به درس+پاسخنامه تشریحی ودانلود رایگان🔥👆🏼👆🏽