📚 بازهم توصیه به کتابخوانی
📌 متاسفانه #جوانها کم کتاب میخوانند. من نمیدانم شماها در مورد استعمار و استعمار نو و مانند اینها چقدر کتاب خواندهاید، چقدر مطلب میدانید. خب اروپاییها در یک بُرههای از زمان یعنی از قرن هفدهم ــ حدود ۱۶۰۰ میلادی؛ اوّل پرتغالیها و بعد اسپانیاییها و بعد دیگران ــ مشغول استعمار دنیا شدند؛ یعنی کشورها را تصرّف میکردند و با خونریزی و با قهر و غلبه و مانند اینها ادارهی کشورهای ضعیف را به عهده میگرفتند و منافع آنها را میچاپیدند. در قرن بیستم یعنی بعد از حدود سه قرن، چهار قرن استعمار، به این نتیجه رسیدند که استعمارِ مستقیم دیگر جواب نمیدهد؛ یک سیاست جدیدی به وجود آمد و آن سیاست این بود که در کشورهای هدف، افرادی را تربیت کنند تا آن افراد، همان کاری را انجام بدهند که استعمارگر بنا بود انجام بدهد، همان حرفی را بزنند که او بنا بود بزند، همان اقدامی را در کشور انجام بدهند که استعمارگر بنا بود انجام بدهد؛ اصلاً هدف این است. پس نگاه به دانشگاه و نخبهپروری و نخبهشناسی در کشورهای هدف برای غربیها این بود که عرض میکنم؛ که اسم این، استعمار نو بود. در این زمینه کتابها نوشتهاند، حرفها زدهاند، مطالب تحقیقی زیادی افراد نوشتهاند که خوب است نگاه کنید. ۱۴۰۱/۲/۶
#نهضت_کتابخوانی
💠 چنان رفیقم آرزوست
💥 #جهاد_تبیین یعنی مرحوم آقای نادر #طالب_زاده
✅ تشخیص نیازهای کلیدی و پیگیری مجاهدانه و مخلصانه
درود و رحمت خدا بر ایشان
دوستان فاتحه ای براشون قرائت کنند.
🔴آیا میشود امام جامعه بهشیوۀ علی(ع) مدیریت کند اما غریب و مظلوم نماند؟
🔴 تنها راهحل؛ وجود یک «حلقۀ میانی بین امام و امّت» است که بصیرتبخش و سازماندهیکنندۀ مردم هستند
📌 تاریخ بعثت و عصر ظهور(فصل دوم) – ج۲۰
🔻 در مدیریت ولایی، اگر مردم احساس مسئولیت نکنند ولیّ جامعه دچار غربت و مظلومیت میشود
🔻 اگر امامزمان(ع) هم مثل علی(ع) کریمانه برخورد کند و مردم سستی کنند، غربت و مظلومیت تکرار میشود
🔻 آیا امامزمان(ع) به همان شیوۀ علی(ع) مدیریت میکند یا شیوۀ جدیدی میآورد؟
🔻 امامزمان(ع) نیاز به یک حلقۀ میانی دارد که درواقع دولتِ حضرتند؛ اینها با فداکاریِ خود، راه را برای مولا باز میکنند
____
🔘 گفتیم علّت غربت اولیاءخدا احساس مسئولیت نکردن مردم است. اگر مردم نخواستند احساس مسئولیت کنند و خواستند تنبلی و سستی کنند، ولایت هم به آنها زور نمیگوید و نمیخواهد با سیاستبازانه و فریبکارانه و بیتقوا عمل بکند و آنها را به مسیر درست وادار کند، در اینصورت ولایت دچار غربت میشود.
🔘 ولیّ خدا کریمانه و بزرگوارانه برخورد میکند. دزدان قدرت و باندهای مافیایی هم که همیشه هستند، و همهچیز هم به مسئولیتپذیری مردم و امر به معروف و نهی از منکر توسط مردم واگذار شده است حالا اگر مردم، آن بصیرت لازم و آن سازماندهی و عزم و انگیزه برای تحرک را نداشتند، طبیعتاً ولیّ جامعه مثل علی(ع) غریب میماند.
🔘 آیا امامزمان(ع) هم میخواهد مانند علی(ع) رفتار کند یا میخواهد روش را تغییر بدهد؟ اگر روش را تغییر بدهد که این خلاف قرآن است که فرمود «لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ» چون مردم خودشان باید به قسط قیام کنند. اگر امامزمان(ع) به همان شیوۀ بزرگوارانه و کریمانه رفتار بکند، ولی مردم سستی کنند و از آنطرف، دزدان قدرت هم به میدان بیایند، دوباره امامزمان(ع) هم مثل علی(ع) غریب میماند.
🔘 پس راهحل چیست؟ راهش وجود یک «حلقۀ میانی بین امام و امّت» است؛ گروه برگزیدهای که قویتر از مردم هستند، بهتر از مردم، امام را درک میکنند و بیشتر از مردم برای مردم فداکاری میکنند، اینها سازماندهیکننده و انگیزهبخش به مردم هستند، اینها در مردم علاقه به دین ایجاد میکنند و در میان مردم، بصیرت را پخش و منتشر میکنند.
🔘 امیرالمؤمنین(ع) چنین یارانی داشت که البته آنها را دانه دانه از دست داد. نمونهاش مالک اشتر و عماریاسر است که نقشهای هر کدام با همدیگر متفاوت بود و معاویه گفت امیرالمؤمنین(ع) دو دست داشت، دست راست و چپ او را قطع کردیم.
🔘 وقتی این دستها قطع میشوند، هرچند علی(ع) بین مردم زندگی میکند، ولی انگار بین و ایشان مردم فاصله ایجاد میشود. حضرت کریمانه برخورد میکند؛ ولی ابهّتاش میریزد و خیلیها جرأت جسارت پیدا میکنند. ابهّت و اقتدار این امام مهربان را چه کسی باید حفظ کند؟ اگر اقتدار نباشد، از طرف دزدها و قدرتطلبهای زورگو که حرمتشکنی میکنند، ولیّ خدا و جامعه آسیب میخورد.
🔘 اگر کسی نباشد که حرمت ولیّ خدا را حفظ کند، ولیّ خدا تنها میماند؛ چون بناست خودِ او کریمانه برخورد کند و ممکن است مردم بصیرت و عزم کافی نداشته باشند.
🔘 این حلقۀ میانی بین امام و امت، در واقع دولتِ حضرت هستند. اینها گاهی بهخاطر دفاع از مولا، مظلوم واقع میشوند، حرف میشنوند، غریب میمانند و فدا میشوند اما راه را برای مولا باز میکنند. تیرها را این گروه به جان خود میخرند تا به مولا نخورد.
🔘 یک عدهای باید باشند که تیرها و ضربات را به جان بخرند تا به امام جامعه برخورد نکند. البته هر کسی توان این فداکاری را ندارد. کسی که سعۀ صدر ندارد، میبُرّد و نمیتواند امامش را از غربت بیرون بیاورد.
🔘 امام زمان(ع) باید یارانی داشته باشد که تحمل مظلومیت داشته باشند. یاران امامزمان(ع) هم مانند خودِ ایشان، با مردم کریمانه و باتقوا برخورد میکنند و این مدارا و تحمل را در اوج دارند.
🔘 در زمان امامزمان(ع) چنین یارانی هستند که دولت ایشان را تشکیل میدهند. بهواسطۀ وجود این افراد، بصیرت برای همه فراهم میشود. اینها با رفتارشان، با منششان و با گفتارشان، مسائل را تبیین میکنند. تبیین حق خیلی سخت است. امروز هم حرف حق زدن و نترسیدن از شماتت دیگران، خیلی دشوار است.
🔘 الآن خیلی از روشنفکران و علماء حوزه و دانشگاه در جامعۀ ما بهخاطر ترس از دوقطبیهای کاذبی که در جامعه درست شده، نمیتوانند حرف بزنند، میگویند «اگر حرفی بزنم متهم میشوم به اینکه طرفدار این جناح یا آن جناح هستم»
👤علیرضا پناهیان
🚩 شبکه افق - ۱۴۰۱/۲/۳
👈🏻 متن کامل:
Panahian.ir/post/7277
#حلقات_میانی
#گام_دوم_انقلاب
‼️ *دو وظیفه جدی دانشگاه*
🔰 دانشگاه علاوه بر وظیفهای که نسبت به درون خود دارد، یک وظیفهای هم دربارهی جامعه دارد. *وظیفهی درونی،* همین * #تولید_علم،* پیشرفت علمی، تربیت علمی است؛ *وظیفهی بیرونی،* * #اثرگذاری* در مجموع جامعه است. دانشگاه نمیتواند از مسائل جامعه منفک و منزوی باشد. این یک نکتهی بسیار مهمّی است که بنده به اساتید محترم، برادران و خواهران عرض میکنم:
💯 *سعی کنید دانشگاه را درگیر #مسائل_اجتماعی کنید؛* 💯
بیانات رهبر معظم انقلاب در تاریخ ۱۳۹۸/۰۳/۰۸
‼️ *این حرکتی که امروز در کشور وجود دارد، باید سالها ادامه پیدا کند*
🔰 امروز هزاران دانشمندِ محقّق و متفکّر -چه در دانشگاهها، چه در مراکز علمیِ دیگر- مشغول تعلیم و تدریس و کارند؛ *بنده از روی اطّلاع عرض میکنم؛* غالباً هم * #جوان،* غالباً هم * #متدیّن،* خیلیشان [هم] بسیار * #متعبّد؛* با هویّت دینی و اسلامی، با هویّت ایرانیِ سربلند، در حوزههای گوناگون با انگیزهی بالا دارند کار میکنند؛ نوآوری میکنند، آموزش میدهند، تحقیق میکنند؛ هم * #تولید_علم* میکنند، هم بر اساس آن علم، در بخشهای مختلف، * #فنّاوری* به وجود میآورند.
💠 البتّه چون عقبافتادگی ما زیاد بوده، این حرکتی که امروز در کشور وجود دارد، باید سالها ادامه پیدا کند؛ *حرکتِ خیلی خوب و پرتلاشی است منتها باید ادامه پیدا کند تا اینکه انشاءالله نتایجش کاملاً دیده بشود؛*
بیانات رهبر معظم انقلاب در تاریخ ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
وداع آخر رمضان المبارک
حتما گوش کنید در این لحظات آخر
اللّهم ... فَأْجُرْنَا عَلَى مَا أَصَابَنَا فِيهِ مِنْ التَّفْرِيطِ أَجْراً نَسْتَدْرِكُ بِهِ الْفَضْلَ الْمَرْغُوبَ فِيهِ...
بارالها در برابر تقصیر و تفریطی که در این ماه گریبانگیر ما شد، پاداشی عنایت کن که از پرتو آن پاداش، فضیلت دلخواهمان را در این ماه به دست آوردیم...
📗 دعای ۴۵ صحیفه سجادیه
#وداع_رمضان
#داغ_وداع
کلیپ صوتی | بدرود ماه آرزوها - Khamenei.ir.mp3
2.02M
🎙 کلیپ صوتی | بدرود ماه آرزوها
🌸 بیانات آیتالله خامنهای در روز ۲۹ رمضان سال ۱۳۶۶ درباره دعای وداع امام سجاد علیهالسلام با ماه رمضان
🔸وداع با ماه مبارک رمضان🔸
آیةالله حاج میرزا جواد ملکی تبریزی قدّس سرّه
🌱یکی از أعمال مهمّ، این است که مؤمن با ماه رمضان وداع کند و از جدایی از آن ناراحت باشد. و در این زمینه ادعیه و مناجاتهای ارزشمندی با بزرگترین ماه خدا وارد شده است.
🌱... و مهمتر اینکه صلاحیّت این وداع را داشته باشد و در اظهار حزن خود صادق باشد تا ماه خود را با دروغ و نفاق خاتمه ندهد.
🌱و این حاصل نخواهد شد مگر برای کسانی که با شوق و محبّت با ماه رمضان همراه شده باشند نه با بی میلی و زحمت.
📚 «المراقبات» ص ۲۶۱ تا ۲۶۳
گام دوم انقلاب
اللّهم ... فَأْجُرْنَا عَلَى مَا أَصَابَنَا فِيهِ مِنْ التَّفْرِيطِ أَجْراً نَسْتَدْرِكُ بِهِ الْفَض
🌹ترجمۀ فقراتی از دعای حضرت امام زین العابدین علیه السلام در وداع با ماه رمضان🌹
🕯خداوندا! این ماه برای ما جایگاهی ستودنی داشت؛ همراهی ما با آن با خیر و برکت بود و بزرگترین سودهای عالَم نصیبمان شد.
🕯ما با این ماه وداع می کنیم ولی جدایی از آن برایمان سخت و اندوه زاست.
🕯سلام بر تو ای بزرگترین ماه خدا! و ای بزرگترین عید اولیاء خدا!
🕯سلام بر تو که آمدی با ما انس و الفت گرفتی و مایۀ خوشی ما شدی؛ و با رفتنت موجب تنهائی شدی و دل ما را به درد آوردی.
🕯سلام بر تو همانگونه که برکات فراوان برایمان آوردی و آلودگی گناهان را شُستشو دادی.
🕯چقدر تا دیروز حریصانه منتظرت بودیم و از فردا بی اندازه مشتاق تو خواهیم بود.
📚 «صحیفۀ کاملۀ سجّادیّه» دعای ۴۵
گام دوم انقلاب
⬅️ توصیه بعدی رهبر انقلاب «پرداختن به #اندیشهورزی و تقویت #تفکر» بود. ➕ ایشان محصول «علمِ بدون تفک
▫️عید سعید فطر مبارک
🔰فرازی از دعای وداع با ماه مبارک رمضان
نیایش 45 صحیفه سجادیه
🔅اللَّهُمَّ اسْلَخْنَا بِانْسِلَاخِ هَذَا الشَّهْرِ مِنْ خَطَایانَا، وَ أَخْرِجْنَا بِخُرُوجِهِ مِنْ سَیئَاتِنَا، وَ اجْعَلْنَا مِنْ أَسْعَدِ أَهْلِهِ بِهِ، وَ أَجْزَلِهِمْ قِسْماً فِیهِ، وَ أَوْفَرِهِمْ حَظّاً مِنْهُ.
🔻خداوندا با سپری شدن این ماه جامه گناهان را از ما بر کَن، و با رفتنش، ما را از بند بدی هایمان بیرون کن، و از کسانی قرارمان ده که به لطف این ماه سعادتمندترین و در آن پاداش یافته ترین و از آن برخوردارترین اند.
اللّهم ... فَأْجُرْنَا عَلَى مَا أَصَابَنَا فِيهِ مِنْ التَّفْرِيطِ أَجْراً نَسْتَدْرِكُ بِهِ الْفَضْلَ الْمَرْغُوبَ فِيهِ...
بارالها در برابر تقصیر و تفریطی که در این ماه گریبانگیر ما شد، پاداشی عنایت کن که از پرتو آن پاداش، فضیلت دلخواهمان را در این ماه به دست آوردیم...
📗 دعای ۴۵ صحیفه سجادیه
سلام و رحمت
طاعات و عبادات شما قبول
عید سعیدفطر را خدمت همه بزرگواران و خانواده محترم تان تبریک عرض می کنم🌺
ان شاءالله بهترین های دنیا و آخرت روزی تان شود.
التماس دعا
🔰 جهاد نرمافزاری استاد شهید
👈 شهید مطهری هم تولید و هم نشر فکر میکرد
🔻 رهبر انقلاب: روز معلّم در جمهوری اسلامی برابر است با روز شهادت معلّم بزرگ مرحوم شهید مطهّری (رضوان الله تعالی علیه).
🔹️ خصوصیّتی در شهید مطهّری هست که این خصوصیّت را همهی معلّمین -چه معلّمین حوزههای علمیّه، چه معلّمین دانشگاهها، چه معلّمین مدارس و آموزش و پرورش- بایستی واقعاً الگو قرار بدهند و برای آنها باید الگو باشد.
🔸️ خب مرحوم شهید مطهّری، مرد دانشمندی بود، مرد متفکّری بود، واقعاً عالِم بود، فیلسوف بود، فقیه بود، به #مسائل_فکری تسلّط کامل داشت؛ این خصوصیّات در این بزرگوار بود لکن آن خصوصیّت خیلی مهم و ویژگی ایشان این بود که هم #تولید_فکر میکرد، هم نشر فکر میکرد؛ #نشر_فکر خیلی مهم است.
🔹️ این بزرگوار آرام نمینشست، آرام و قرار نداشت؛ ما دیده بودیم؛ ایشان دائم در #فکر بود، دائم #دغدغه داشت که #فکر_درست را، #فکر_متقن و عمقی را بین مخاطبان خود نشر بدهد؛ و یک #جهاد_نرمافزاریِ به #تمام_معنا را ایشان در طول سالیان متمادی شروع کرده بود؛ با امواج مهاجم روبهرو میشد و سینهبهسینه میشد و با آنها برخورد میکرد و بر آنها غلبه پیدا میکرد.
🔸️مسئله هم برای او فقط امواج فکری مارکسیستی و شرقی نبود؛ چه شرقی، چه غربی؛ چه تفکّرات مارکسیستی، چه تفکّرات لیبرالیستی رایج در غرب؛ با همهی اینها مواجه میشد. ۱۴۰۰/۲/۱۲
🌷 #روز_معلم
#بزرگ_داشت_تفکر
📝 اینفوگرافیک | دانشگاه؛ مسئلهی چالشیِ درجهی یک انقلاب
🔍 بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار جمعی از دانشجویان در تاریخ ۱۴۰۱/۰۲/۰۶ از منظر رسانه شناخت صحنه
💢 چالش میانِ دو نگاه
⚪️ نگاه انقلاب به دانشگاه:
🏳جایگاهی برای نخبهپروری و حل مسائل کشور
🏳مرکز تولید و رشد علم و تامین اقتدار ملی به وسیله دانش
🏳ایجاد دانشگاه مُتِدَیّن
⚫️ نگاه واپسگرای ضدانقلاب به دانشگاه:
🏴 جایگاهی برای مهرهسازی (در جهت سیاست نو استعماری)
🏴 تربیت دانشمند مصرفی با دانش منسوخ شده برای جامعه مصرفی (در جهت ایجاد بازار برای محصولات غربی)
🏴 دین زدایی کردن از دانشگاه
📔 #معرفی_کتاب
💠 «لشکر»
🔸 به مثابه امر اجتماعی
▪️ ناشر: سوره مهر (به همت پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی)
▪️ نویسنده: سبحان جدیدساز
در فرآیند شکلگیری «لشکر» در نخستین سالهای جنگ تحمیلی، چیزی فراتر از یگانهای نظامی متعارف در جهان رخداده و «لشکر»، فراتر از یک یگان نظامی، خصائص و نیروهای برآمده از متن اجتماعات محلی را بازتاب میداده است؛ اجتماعاتی که در پایینترین سطحش تشکیلشده از «گروههای رفاقتی» بود که در سالهای منتهی به انقلاب اسلامی شکل گرفته بودند. کتاب حاضر، به نقطهای توجه کرده که در بررسیها و مطالعات پیشین جنگ تحمیلی و دفاع مقدس، کمتر بدان توجه شده است. آنچه در این کتاب مورد تمرکز است، ظهور یگانی رزمی به نام لشکر است که بر خلاف عرف رایج در سازمانهای نظامی رنگ و بوی فرهنگ و مناسبات اجتماعی گروههای مختلف تشکیلدهنده را بهخود گرفته است و میتوان آن را بهمثابه امری اجتماعی مطالعه کرد.
🔗 لینک خرید نسخه چاپی:
🌐 https://sooremehr.ir/book/4768
#کتاب_گام_دومی
#حلقات_میانی
#حرکت_عمومی
📣 *نخستین مدرسه تغییر رفتار عمومی*
🔷 با محوریت *حکمرانی رفتاری*
🔹با رویکرد اجرایی و تجربیات عملیاتی
🔺 برای اولین بار در ایران
📋 با تدریس دکتر علیرضا نفیسی
🕹به همراه منتورینگ تخصصی
⏳ به مدت ۲۰ ساعت
🕰 در چهار روز ۲۹ و ۳۰ اردیبهشت و ۵ و۶ خرداد ۱۴۰۱
در ساعت ۱۰ تا ۱۳ و ۱۴ تا ۱۶
💠در محل دانشگاه امام صادق علیهالسلام
🎯 ویژه دانشجویان مدیریت، اقتصاد، فرهنگ و ارتباطات و...
🔖 اعطای مدرک معتبر از سوی معاونت پژوهشی دانشکده معارف اسلامی و مدیریت
♨️ تخفیف ویژه برای دانشجویان و اساتید دانشگاه امام صادق علیهالسلام
📌 جهت ثبتنام و کسب اطلاعات بیشتر به آیدی @wiki_talangor در پیام رسان بله مراجعه کنید.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 | نبرد با عفاریت
◻️ نبرد با عفاریت، برگرفته از سخنان مقام معظم رهبری است و به معرفی یکی از کارکردهای مهم روحانیت می پردازد.
#مبارزه_خستگی_ناپذیر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 یکی از مهمترین توصیههای رهبر انقلاب در مراسم تنفیذ آقای رئیسی:
🔆 در زمینهی کار تبلیغاتی و حرکت تبلیغاتی درست و تمهیدات رسانهای باید قویتر و هوشمندانهتر عمل بکنیم.
🤲💌محبوبا! اهل ظاهر به هلال ماه شوّال براى علم به حلول عيد فطر و پايان ماه صيام مى نگرند، و اهل دل و عاشقانت به ديده ديگر، و مى گويند: هلال ماه را با جمال حضرت دوست بايد ديد و نتيجه اعمال ماه صيام بايد مشاهده ملكوت مظاهر باشد.
📚برگرفته از شرح غزلیات حافظ، تالیف حضرت آیة الله سعادت پرور (ره)🌱