eitaa logo
گام دوم انقلاب
3هزار دنبال‌کننده
2.9هزار عکس
1.8هزار ویدیو
702 فایل
ارتباط با خادمین کانال @h_azizi @ryas68 💥 کانال جامع و تخصصی گام دوم انقلاب به #تبیین_نظام_مسائل و #تحلیل نخبگان و #اخبار مربوط به گام دوم می پردازد. راستی کاملا خودجوش هستیم. کاملا کانال در ایتا 👉 eitaa.com/joinchat/4048814097C98a7538217
مشاهده در ایتا
دانلود
🇵🇸 موسی از ماست! رژیم صهیونیستی به کمک یک یگان آمریکایی توانست با بمباران بازار و کشتن و زخمی کردن بیش از ۶۰۰زن و بچه، کماندوهای خود را در النصیرات نفوذ داده و ۴اسیر را آزاد کند! بعد از ۸ماه برای این جنایت جشن گرفتند! ❓ این اسطوره برایتان آشنا نیست؟! يُذَبِّحُونَ أَبْنَاءَكُمْ وَيَسْتَحْيُونَ نِسَاءَكُمْ! (۱) قربانی کردن مستمر(۲) بچه های بنی اسرائیل بخاطر تمدید حیات فرعون! شنکجه ای زشت و تحمیلی(۳) ❗️اگر اسرائیل ادامه آن بنی اسرائیل باشد، اسطوره اش از دست رفته است! او نماد فرعون شده است؛ اوست که برای یک روز حکومت بیشتر کودکان را می کشد و زنان را...! در آن اسطوره، موسی(ع) از بین بچه های ذبح شده برمی خیزد نه از سپاه فرعون! اسرائیل اگر دهه ها خود را وارث بنی اسرائیل و قربانیِ فرعون ها و هیتلرها جلوه داد و بدین طریق، "صهیونیزم" را "موسای مدرن" خویش جا زد؛ در جام غزه رسوا شد. دیگر موسی(ع) از او نیست، چنانچه هیچ وقت نبوده است! موسی(ع) از غزه و فلسطین، از اسلامِ و مسلمینِ مظلوم بر می خیزد! آخر "يُذَبِّحُونَ أَبْنَاءَكُمْ"، "ذَكِّرْهُمْ بِأَيَّامِ اللَّهِ"۴ است! روز بزرگ خدا برای شهرِ "صَبَّار شَكُور"! ۵! ..................... ۱. آیه ۴۹ بقره ۱. تذبیح (در :یذبحون) مبالغه در ذبح است کشتن و قربانی کردن دائمی و مکرر. ۳. "سُوم" در "یَسُومُونَکم سوءَ العذاب" مفید همین معنای تحمیل است. ۴و۵. آیه۵ ابراهیم ✍ محسن قنبریان
🔵عنوان کتاب: "نقش‌آفرینی نیروهای اجتماعی در حکومت امیرالمومنین علی علیه‌السلام" ▫️تالیف: 👤 دکتر سیدمهدی موسوی‌نیا؛ عضو هیئت علمی دانشگاه جامع امام حسین علیه‌السلام 🔸با مقدمه دکتر محمدحسین رجبی دوانی 💠 معرفی کتاب: زوایای دید متعددی بر سیره مطهر اهل بیت علیه‌السلام می‌توان داشت که نگاه جامعه‌شناختی، یکی از این زوایای دید است. در این کتاب سعی گردیده‌است با چنین نگاهی به دوران حکومت حضرت، به نقش نیروهای اجتماعی در حکومت حضرت، چه در جریان شکل‌گیری و چه در ادامه آن، پرداخته شود و پیشینه شکل‌گیری این نیروها به همراه الگوی رفتاری حضرت با هریک از آن‌ها، تبیین گردد. نوع برخورد حضرت با ایشان، حاوی نکاتی آموزنده در تاریخ سیاسی اسلام است. در واقع، با توجه به اینکه اگر حکومت، جنبه مردمی داشته باشد و حمایت مردمی را سرمایه‌ای اجتماعی قلمداد کند، نقش و اثرگذاری نیروهای اجتماعی در سیاست دوچندان خواهد بود، احساس می‌شود چنین نگاهی(نقش نیروهای اجتماعی) در حکومت امیرالمومنین علیه‌السلام که از معدود حکومت‌های مردمی صدر اسلام به شمار می‌رود، حاوی نکته‌های قابل استفاده‌ای خواهد بود. 🔺ناشر: دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام 🔻نوبت چاپ: اول (بهار ۱۴۰۳) 📖|تعداد صفحات کتاب: ۲۹۲ 🔸دانلود فهرست کتاب👇🏻 🌐B2n.ir/j88593 📄|
🔰مجموعه انصار المهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف برگزار میکند: اولین دوره امتداد ابراهیم 🔻با موضوعات: 🔸حرکت عمومی 🔹 حل بوم (جراحی پیام، پاسخ به شبهات و ...) 🔸روایت پیشرفت (بسته تبیینی خدمات دولت انقلابی به همراه مقایسه با دولت های سابق ) 🔹فعالیت مجازی (ادمینی، کنش گری در بسترهای گوناگون مجازی و...) 🔸بسته عملیاتی گروه نجات 🔹شبکه معاشرین 🔸تریبون آزاد 📆 زمان: چهارشنبه ۲۳ خرداد از ۷:۳۰ صبح تا عصر 📍دوره همراه با پذیرایی (ناهار) میباشد برای ثبت نام در دوره نام و نام خانوادگی و شماره تماس خود را به آیدی @mansar_admin ارسال بفرمایید.
دانشگاه باقرالعلوم علیه‌السلام با همکاری مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری برگزارمی‌کند: 📌 *نـشـسـت مـلــت ابـراهـیــم* ▫️گردهمایی پنجم از سلسله گردهمایی‌های اصحاب علوم انسانی و اجتماعی در یادبود شهدای پرواز اردیبهشت 👥️ با حضور اساتید محترم: ▫️دکتر سید احسان رفیعی علوی ▫️دکتر محسن الویری ▫️دکتر ابوالفضل بابایی ▫️دکتر شمس الله مریجی ▫️دکتر سید احسان رئیس‌الساداتی (رئیسی) ▫️دکتر وحید سهیلی ▫️دکتر علیرضا مؤمن ▫️دکتر علی‌اصغر اسلامی تنها ▫️دکتر زهرا روح‌اللهی امیری و... 🗓 تاریخ برگزاری: شنبه ۲۶ خردادماه 🕰 زمان: ساعت ۹:۳۰ لینک پخش زنده: dte.bz/bou 📍مکان: دانشگاه باقرالعلوم علیه‌السلام، سالن جلسات‌ شهیدبهشتی
🕋 اذان حج حج هم مثل نماز اذانی دارد؛ اذن و اعلامی دارد و آن است: وَأَذَانٌ مِنَ اللَّهِ وَرَسُولِهِ إِلَى النَّاسِ يَوْمَ الْحَجِّ الْأَكْبَرِ أَنَّ اللَّهَ بَرِيءٌ مِنَ الْمُشْرِكِينَ ۙ وَرَسُولُهُ ۚ و این، اذان و اعلامی است از ناحیه خدا و پیامبرش به (عموم) مردم در روز حج اکبر [= روز عید قربان‌] که: خداوند و پیامبرش از مشرکان بیزارند!(آیه ۳ سوره توبه) این حجِ قرآن را امام خمینی دوباره احیاء کرد و حضرت آیت الله خامنه ای امسال موکداً علیه اسرائیل، حج برائت نامید. مرگ بر اسرائیل مرگ بر اسرائیل مرگ بر اسرائیل مرگ بر اسرائیل مرگ بر اسرائیل مرگ بر اسرائیل مرگ بر اسرائیل محسن قنبریان / روز عرفه ۱۴۰۳ ☑️ @m_ghanbarian
‌ من نگرانم... از رواج نوعی ادبیات تکفیری مخصوصا بین بچه های انقلابی نگرانم! نگرانی ام الزاما به این خاطر نیست که در نهایت کاندیدای مد نظر من یا آن‌ها رأی نیاورد؛ بیشتر نگران این هستم که این دوستان عزیزم قرار است با آن کم حجاب یا آن جوانکی که شبهات اعتقادی دارد یا آن آقا و خانمی که فریب خورده و قدری بی دینی می‌کند، چطور برخورد کنند⁉️ 😞 ما به درستی مدعی هستیم که ادبیات انقلاب اسلامی، یک «ادبیات تمدنی» است. ادبیات تمدنی در حداقل خودش باید «قدرت تفاهم و انحلال طیف گسترده ای از مخاطبین» را داشته باشد تا بتواند از آن‌ها یک «امت» بسازد. ‼️ آیا ما با این رویکرد تکفیری‌مان که علیه همدیگر داریم میتوانم این ماموریت امت سازی را انجام دهیم؟؟ این مسأله یکی از مهمترین امتحانات تمدنی ماست. 📌 ما در این مرحله نیازمند توجه به یک الگوی پیامبرانه هستیم: 1⃣ به رفتار تربیتی حضرت موسی در مصر توجه کنید که چطور با سعه صدر و تحمل بالا از بنی اسرائیلِ متفرق یک امت ساخت. 2⃣ به رفتار تربیتی حضرت مسیح که مجددا به یک بنی اسرائیلِ در هم ریخته تر از دوران مصر، روح حیات و زندگی بخشید. 3⃣ به رسول الله که در متن یک جامعه مشرک و چند پاره ظهور کرد. به خدا قسم معاصرین پیامبر هم بی حجاب بودند، هم شارب خمر بودند و هم بت می پرستیدند و... رفتار تربیتی رحمة للعالمین از آن‌ها یک امت ساخت پر از بزرگ مردانی چون سلمان و ابوذر و مقداد... در این برهه از انقلاب اسلامی و برای آنکه خدای متعال فرصت جهانی شدن را روزی ما کند، قدری به تجربه پیامبران فکر کنید و درس بگیرید. 🔰و اما نکته پایانی: برای اینکه تحمل کردن رقیب، برایتان سهل شود به رویای بزرگی که پیش روی ما قرار دارد فکر کنید. ما قرار است مقدمه ساز آقایی باشیم که یملاء الارض قسطا و عدلا ما این رویا را دور نمی‌بینیم؛ انهم یرونه بعیدا و نراه قریبا این رویا که در بیانیه گام دوم با عبارت تمدن نوین اسلامی نام برده شده، آنقدر هیجان برانگیز است که برای رسیدن به آن می توانی همه آنها که با تو کمی زاویه دارند را تحمل کنی. رویای بزرگ سینه آدم را فراخ می‌کند و شرح صدر می‌دهد. فهم این برادر کوچک شما می‌گوید پروردگار به آدم‌هایی که شرح صدر اندکی دارند و حتی با برادران دینی خودشان کنار نمی آیند، ماموریت های بزرگ و جهانی نمی‌دهد. خواهشاً قدری فتیله «احساس تکلیف های بیجا و تخریب رقبا» را پایین بکشید. خدا «شهید رییسی» را رحمت کند که واجد همه این صفات حمیده و تمدنی بود. چقدر جای این سیّد شهید بینمان خالی است.😔 📝کوچک همه شما: محمد امین نخعی
💠 قضیه غدیر ⁉️ 📝 (ره) 🌼 قضيه غدير، قضيه حكومت است، اين است كه قابل نصب است و الّا مقامات معنوى قابل نصب نيست يك چيزى نيست كه با نصب آن‏ مقام پيدا بشود؛ لكن آن مقامات معنوى كه بوده است و آن جامعيتى كه براى آن بزرگوار بوده است، اسباب اين شده است كه او را به حكومت نصب كنند و لهذا، میبينيم كه در عرض صوم و صلاة و امثال اينها می ‏آورد و ولايت مجرى اينهاست. 🌺 ولايتى كه در حديث غدير است به معناى حكومت است، نه به معناى مقام معنوى. و حضرت امير را همان طورى كه من راجع به قرآن عرض كردم كه قرآن- در روايات است اين- نازل شده است به منازل مختلف، كلياتش سبع و الى سبعين و الى زيادتر، تا حالا رسيده است به دست ماها به صورت يك مكتوب، حضرت امير هم اين طور است، رسول خدا هم اين طور است. مراحل طى شده است، تنزل پيدا كرده است. از وجود مطلق تنزل پيدا كرده است، از وجود جامع تنزل پيدا كرده است و آمده است پايين تا رسيده است به عالم طبيعت، در عالم طبيعت اين وجود مقدس و آن وجود مقدس و اولياى بزرگ خدا. 🌸 بنابر اين، اینکه را ما حساب كنيم كه مى‏خواهد يك معنويتى را براى حضرت امير يا يك شأنى براى حضرت امير درست كند نيست. حضرت امير است كه غدير را به وجود آورده است، مقام شامخ اوست كه اسباب اين شده است كه خداى تبارك و تعالى او را حاكم قرار بدهد. صحيفه امام، ج‏۲۰، ص: ۱۱۳
☀️ راه روشن 🌸 از غدیر تا طلوع خورشید ولایت عظمی (ارواحنا فداه) 🤩 این خط روشن ادامه دارد... 💥انقلاب اسلامی حلقه اتصال غدیر به ظهور 🦋 💫 🌻 ╭━═━⊰🍃🌼🍃⊱━═━╮ @gamedovomenghelab🌼 ╰━═━⊰🍃🌼🍃⊱━═━╯ ☄ همراه گام دومی ها بیندیشید☝️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❓غیر از اطعام، غدیر چه مناسکی به خود دیده یا از چه سننی بهره برده است؟ 1⃣ از "تعارف" تا "مواخاة" غدیر، تجلی "فاصبحتم بنعمته اخواناً" هم هست. "ولایت عرضی" و پیوند اجتماعی مردم ذیل "ولایت طولی"(امامت) کارکرد دیگر غدیر است. اصلا مهمانی و اطعام برای این منظور مورد تاکید است و میشود خروجی اش را سنجید. از مراوده با همدیگر(تعارف) تا پیمان برادری(مواخات) مستحبات این روز است. در دنیای مدرن _که "اهالی" را "شهروند" و مناسبات آموزشی، حمایتی، ضمانتیِ گذشته را بجای "باهم- از هم" به "موسسات مدرن" سپرده و با متمرکز کردن، کنترل پذیر و هدایت شونده کرده است_ بیشتر این کارکرد غدیر (اگر نصابش رعایت شود) مهم شده است. 2⃣ مناشده! غدیر، عید سیاست و دخالت مردم در امر حکومت هم هست.(رهبری۷۵/۲/۱۸) بحث بر سر حاکم، صفات و شرایط او، احتجاج به غدیر را به "شورای خلافت" (ذی حجه سال۲۴ه) کشاند. اینبار غدیر نه با مهمانی که با "مناشده" خود را نشان داد! مناشده، قسم دادن برای اظهار شهادت است. حضرت امیر(ع) یکبار دیگر هم در زمان حکومت خود وقتی، او مورد تردید واقع شده بود در صحن علنی مردم و میدان شهر، مناشده برقرار کرد(مناشده رحبه). از حاضرین خواست هرکه در غدیر بود بلند شود و شهادت دهد! برای پیروان غدیر، شاخص کردن ولایت غدیر و سنجش حکمرانی ها بر اساس معیارهای امامت غدیر، میتواند مضمون و محتوای سالگشت های غدیر باشد. افتخار به داشته ها و مطالبه کمبودها و احتجاج با منکران و منتقدان، بازتولید مناشده در عصر ماست. چنین غدیری هرگز یک فستیوال و زنگ تفریح و "روز رُفع القلم" نمی شود. ✍ حجت الاسلام محسن قنبریان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️ «الحمد لله الذی جعلنا من المتمسکین بولایة امیرالمؤمنین و الائمة المعصومین (علیهم السلام)»🌺 🔰 رهبر معظم انقلاب: 💠 مهمترین پیام غدیر تعیین «امامت» به عنوان ضابطه و قاعده حکومت در اسلام است. 💠 اهمّیّت غدیر فقط این نیست که امیرالمؤمنین را معیّن کردند؛ این هم مهم است امّا از این مهم‌تر این است که ضابطه را معیّن کردند، قاعده را معیّن کردند؛ معلوم شد که در جامعه‌ی اسلامی، حکومت سلطنتی معنا ندارد، حکومت شخصی معنا ندارد، حکومت زَر و زور معنا ندارد، حکومت اشرافی معنا ندارد، حکومت تکبّر بر مردم معنا ندارد، حکومت امتیازخواهی و زیاده‌خواهی و برای خود جمع کردن و افزودن معنا ندارد، حکومت شهوت‌رانی معنا ندارد؛ معلوم شد که در اسلام این‌جوری است. این قاعده در غدیر وضع شد(۱۳۹۵/۰۶/۳۰) ‌ 🌺 فرارسیدن عید سعید غدیر خم، عید ولایت و امامت را تبریک و تهنیت عرض می نمائیم🌷
🔹ما معممان و روحانیون در طول تاریخ، در تخطئه خودمان، به اشتباهات بزرگی دچار شدیم. ما خیال کردیم با طرد و نفی و دعوا و احیانا تکفیر، می‌توان ریشه یک فکر غلط را از جامعه کند؛ در حالی که این خطاست. 🔹چرا فرق ضاله، ایده‌های غلط و بی‌مبنایشان، همچنان در مغزهای خیلی از مردم ماند و هنوز هم هست؟ علت این است که با آنها برخورد خوب و منطقی و نشد. برخورد چماقی شد. امروز، دیگر بس است. این برخورد التقاطی، در جامعه ما هست؛ اما جوابش، چماق و دعوا و نفی و انکار و تکفیر و... تفسیق نیست، جوابش کار درست است. @gamedovomenghelab ▫️دیدار با روحانیان زنجان، ۱۳۶۴/۸/۲۹؛ به نقل از کتاب حوزه و روحانیت در آینه رهنمودهای مقام معظم رهبری، ج ۲، ص۱۳۴
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚 پیشنهاد مطالعه در ماه محرم ◀️ خون‌آورد گفتگوی حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای(مدّظلّه‌العالی)، شهید مرتضی مطهّری و مرحوم دکتر علی شریعتی درباره‌ی قیام و انقلاب امام حسین(ع) در سال ۱۳۵۵ ◀️ عاشورا دفتر دوازدهم از مجموعه‌ی ۴۰‌ جلدی ره‌نامه ◀️ همرزمان حسین(ع) ده گفتار از حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای در تحلیل مبارزات سیاسی امامان معصوم(علیهم‌السّلام) ◀️ دو امام مجاهد شش گفتار از آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای در تحلیل مبارزات سیاسی حسنین(علیهم‌السّلام) ◀️ آفتاب در مصاف این اثر در قالب کتاب مرجع، در موضوع قیام عاشورا و بر گرفته از بیانات رهبر معظّم انقلاب اسلامی است. ◀️ چهار گفتار در تبیین زمینه‌ها، علل و آثار حادثه‌ی عاشورا ◀️ ۷۲ سخن عاشورایی گزیده‌ای از بیانات حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای درباره‌ی مسائل مختلف مربوط به نهضت حسینی می‌باشد که از خرداد ۱۳۶۸ تا تیرماه ۱۳۹۰ در محافل و مجالس گوناگون ایراد و در قالب ۷۲ سخن جمع‌آوری شده است. ◀️ درس‌های عاشورا این اثر، یکی از آثار موضوعی است که از کتاب مرجع «آفتاب در مصاف» استخراج گردیده است و مشتمل بر تمامی بیانات رهبری از سال ۱۳۵۷ تا سال ۱۳۹۰ در مورد سرور و سالار شهیدان، امام حسین(ع) است. 📌 ثبت سفارش: https://shop.khameneibook.ir/category/پیشنهاد-ماه-محرم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
از تاریکی نمی‌ترسی!؟ 🌚 😱 می‌دونستی ۷۰درصد خونه‌های ایران تاریکه؟ 🏡 ⁉️ از مردم تو خیابون پرسیدیم خونه‌شون روشنه یا تاریک؟ یکی‌شون نزدیک بود هاش‌اف 🎤رو پرت کنه!! 😂 📞 09912700724 🌐 Davatt.ir @gamedovomenghelab
💠آیین اختتامیه سلسله نشست‌های ملت ابراهیم به همراه رونمایی از یادنامه اصحاب علوم انسانی و اجتماعی در نکوداشت شهید جمهور و شهدای پرواز اردیبهشت ۱۴۰۳ 🔸سخنران‌ها: آیت الله محسن اراکی آیت الله سیدمحمدمهدی میرباقری آیت الله احمد مروی آیت الله محمود رجبی بانو مجتهده گلگیری حجت الاسلام والمسلمین مجتبی فاضل حجت الاسلام و المسلمین حمید پارسانیا با حضور خانواده مکرم شهید حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی 🗓زمان: شنبه ۲۳ تیرماه ۱۴۰۳ ساعت ۹:۳۰ صبح 🕌 آدرس: قم، چهار راه شهدا، ابتدای خیابان صفائیه،سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی، سالن شیخ طوسی 🔗 لینک ورود به جلسه مجازی: https://www.skyroom.online/ch/scoaqr/qom @gamedovomenghelab
35.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
‌ ‌قضیه مسجد گوهرشاد، چرا به وجود آمد؟ ‌ 🖊 مرحوم حاج آقا حسین قمی در مسئله‌ی کشف حجاب از مشهد به تهران می‌رود تا با رضا شاه صحبت کند. گفته بود می‌روم و به او می‌گویم؛ اگر گوش کرد که هیچ، اگر گوش نکرد همانجا خودم خفه‌اش می‌کنم. به تهران رفت و نتوانست رضاخان را ملاقات کند و بعد هم از آنجا به عراق تبعید شد. ‌ تیرماه ۱۳۱۴ علمای مشهد در حمایت از حاج آقا حسین در مسجد گوهرشاد تجمع کردند. اصل اجتماع علما در کشیک‌خانه‌ی مسجد گوهرشاد که بعد منجر به اجتماع مردم شد، برای این بود. ‌ مامورین حکومتی رضاخان با حمله به متحصنین یک فاجعه‌ی تاریخی رقم زدند و هزاروششصد نفر از مردم در این واقعه کشته و زخمی شدند. فاجعه‌ای که در مشهد برای دفاع از حجاب اتفاق افتاد. ‌ 📍آقای "محمدحسین ملکیان" خرداد ماه ۱۳۹۷ در دیدار رمضانی شاعران با رهبر انقلاب شعری با این مطلع درباره‌ی ماجرای گوهرشاد خواندند: ‌ یکایک سر شکست آن روز اما عهد و پیمان نه‌ ‌غم دین بود در اندیشه‌ی مردم، غم نان نه ‌ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای این شعر را تحسین و از پرداخت به این موضوع بعد از ۸۳ سال تشکر کردند. نماهنگ «بر همان عهد» براساس این شعر و به‌مناسبت ۱۷ دی‌ماه، سالروز تصویب قانون استعماری در سال هزار و سیصد چهارده منتشر شده است. @khamenei_reyhaneh @gamedovomenghelab
💠علت راهبردی موفقیتها یا ناکامی ها 🔸رهبر معظم انقلاب در کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی ذیل گفتار ولایت، علت ناکامی های کوفه در حوادث مختلف من‌جمله در عاشورا، گره نخوردن اراده‌ی نخبگانِ انقلابی با اراده‌ی جامعه بیان می‌کنند. و این شکاف را ، باعث سکوت و همراهی مردم با جریان خبیث و اقلیت می‌دانند که توانسته‌ است با سه‌گانه زر، زور و تزویر اکثریت‌نمایی کنند تا جایی‌که چنان جنایت‌های عجیبی را رقم بزنند. 🔹 بنابراین راهبرد اصلی جهت همراهی مردم، همان کلان راهبرد بیانیه گام دوم یعنی روشن شدن موتورمحرکه اراده نخبگان و جوانان انقلابی جهت ایجاد حرکت عمومی در راستای اهداف انقلاب است. * ایشان علت برخی موفقیت هایی که کوفه داشته را هم گره خوردن اراده خواص صالح با عموم مردم میدانند. ر.ک: صفحه ۶۰۲ طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن ✍ حمید عزیزی 🏴@gamedovomenghelab
📝 فصل اول حسینیه انسانیات 🖋 حجت الاسلام زهیر انصاریان (دبیر کارگروه حکمت عملی مجمع عالی حکمت) چیستی سعادت و شیوه حصول آن از جمله مسائل اصلی در حکمت عملی قلمداد می شود. بر اساس دیدگاه رایج در اندیشمندان اسلامی، تحقق سعادت کامل برای انسان تنها در زندگی جمعی میسر می شود و زیست انفرادی انسان مانع از حصول سعادت تام می شود. به دیگر سخن، تنها انسان مدنی است که با زندگی در مدینه فاضله و ایفای نقش بر اساس طبع و استعداد خود امکان نیل به کمال نهایی را دارد. جمعی بودن تحصیل سعادت، دلالت هایی دارد که پاره ای از آنها را می توان در تحلیل مقام و قیام حضرت سیدالشهداء به کار انداخت. در فصل پیش رو، این دلالت ها را دستمایه جستاری در نهضت حسینی خواهیم کرد. 🔺 کانال انسانیات @gamedovomenghelab
14030417-سعادت به مثابه امری جمعی در نهضت سیدالشهداء (1).mp3
15.13M
📖 فصل اول: سعادت به مثابه امری جمعی در نهضت سیدالشهداء (۱) 🎙 همراه با: حجت الاسلام زهیر انصاریان 🔺 کانال انسانیات @gamedovomenghelab
14030418-سعادت به مثابه امری جمعی در نهضت سیدالشهداء (2).mp3
10.26M
📖 فصل اول: سعادت به مثابه امری جمعی در نهضت سیدالشهداء (۲) 🎙 همراه با: حجت الاسلام زهیر انصاریان 🔺 کانال انسانیات @gamedovomenghelab
💠 چرا انتخاب اصحاب امام‌حسین(ع) یک انتخاب آگاهانه بود؟ 🔵 امام‌ حسین(ع) در شب عاشورا با زبان خاصی با آنها صحبت می‌کند: آنها به احدی از شما کاری ندارند. اهل بیت من در این صحرا کسی را نمی‌شناسند. هر فردی از شما با یکی از اهل بیت من خارج شود و برود. من اینجا خودم هستم تنها. 🔴 چرا؟ رهبری که می‌خواهد از ناراحتی و نارضایتی مردم استفاده کند که چنین حرفی نمی‌زند؛ همواره از تکلیف شرعی می‌گوید. البته تکلیف شرعی هم بود و امام حسین(ع) از گفتن آن نیز غفلت نکرد اما می‌خواست آن تکلیف شرعی را در نهایت آزادی و آگاهی انجام بدهند. خواست به آنها بگوید دشمن، شما را محصور نکرده، از ناحیه دشمن اجبار ندارید. اگر از تاریکی شب استفاده کنید و بروید، کسی مزاحمتان نمی‌شود. دوست هم شما را مجبور نمی‌کند. اگر فکر می‌کنید که مسئله‌ بیعت برای شما تعهد و اجبار به وجود آورده است، بیعت را هم برداشتم. یعنی فقط انتخاب و آزادی. باید در نهایت آگاهی و آزادی و بدون اینکه کوچکترین احساس اجباری از ناحیه دشمن یا دوست بکنید، مرا انتخاب کنید. 🔵 این است که به شهدای کربلا ارزش می‌دهد والّا طارق بن زیاد در جنگ اسپانیا، وقتی که اسپانیا را فتح کرد و کشتی‌های خود را از آن دماغه عبور داد، دستور داد که آذوقه به اندازه ۲۴ ساعت را نگه دارند و زیادتر از آن را هر چه هست آتش بزنند و کشتی‌ها را هم آتش بزنند. بعد سربازان و افسران را جمع کرد، اشاره کرد به دریای عظیمی که در آنجا بود، گفت: ایهاالنّاس! دشمن روبروی شما و دریا پشت سر شماست. اگر بخواهید فرار کنید جز غرق شدن در دریا راه دیگری ندارید، کشتی‏ای دیگر وجود ندارد. غذا هم جز برای ۲۴ ساعت ندارید، بعد از آن خواهید مرد. غذای شما در چنگ دشمن است. راهی جز این ندارید. یعنی برایشان اجبار به وجود آورد. این سرباز اگر تا آخرین قطره خونش نجنگد، چه بکند؟ 🔴 اما امام حسین(ع) با اصحاب خودش بر ضد طارق بن زیاد عمل کرد، نگفت: دشمن اینجاست، از این طرف بروید شما را از بین می‌برد، از آن طرف هم بروید شما را نابود می‌کند. بنابراین دیگر راهی نیست غیر از اینکه روغن چراغ ریخته را باید نذر امامزاده کرد. شما که به هر حال کشته می‌شوید؛ حالا که کشته می‌شوید، بیایید با من کشته شوید. 🔵 آن‌گونه شهادت ارزش نداشت. یک سیاستمدار این‏جور عمل می‌کند. اما امام گفت که نه دوست تو را اجبار می‌کند و نه دشمن، هر کدام را که می‌خواهی انتخاب کن؛ در نهایت آزادی. پس انقلاب امام حسین(ع) در درجه اول یک انقلاب آگاهانه است. @gamedovomenghelab ✍ شهید آیت‌الله مطهری، حماسه حسینی، ج۱، ص۱۲۶-۱۲۵
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠«جامعه را شخصیت‌های مصلح می‌سازند»💠 🔻شهید مطهری در مواجهه با این دیدگاه که «فرد هیچ نقشی در جامعه ندارد و جامعه و افراد آن طی یک حرکت جبری و متأثر از نظام اقتصادی ساخته می‌شوند»، به دسته‌ای از مفاهیم اسلامی اشاره می‌کند که فرد را مسئول ساختن جامعه خود معرفی می‌کنند. 🔹در نگاه شهید مطهری، مصلحین اجتماعی نقش ویژه‌ای در اصلاح جامعه دارند و اصول فلسفه‌های اجتماعی اسلامی بر این مطلب صحه می‌گذارد. 📚 آشنایی با قرآن، جلد ۱۳، ص۱۳۹-۱۴۰📚 @gamedovomenghelab
🔻 ریشۀ اصلیِ قیامِ امام حسین 🖋 حضرت آیت‌الله سیّدعلی خامنه‌ای [۱]. نه می‌توانیم بگوییم که حضرت برای «تشکیلِ حکومت» قیام کرد، و نه می‌توانیم بگوییم حضرت برای «شهید شدن» قیام کرد. امام حسین - علیه‌السّلام - هدفِ دیگری داشت که رسیدنِ به آن «هدف»، حرکتی را می‌طلبید که این حرکت، یکی از این دو «نتیجه» را داشت. پس حکومت یا شهادت، هیچ‌کدام «هدف» نبودند، بلکه دو «نتیجه» بودند. [۲]. هدف آن حضرت عبارت بود از انجام‌دادنِ یک «واجبِ عظیم» از واجباتِ دین که آن را هیچ‌کس قبل از امام حسین انجام نداده بود؛ نه رسولِ اکرم این واجب را انجام داده بود، نه امیرالمؤمنین، نه امام حسن؛ چون زمینۀ انجامِ این واجب، در زمانِ امام حسین پیش آمد. [۳]. دو نوع انحراف وجود دارد: گاهی مردم، فاسد می‌شوند، امّا احکامِ اسلامی از بین نمی‌رود، امّا گاهی هم مردم، فاسد می‌شوند، هم حکومت‌ها، هم علمای دین، به‌طوری‌که حقایقِ اسلام، تحریف و منکر را معروف و معروف را منکر، و خطّ اسلام را «صدوهشتاد درجه» عوض می‌کنند. آن حکم، حکمِ «تغییرِ وضع» و «تجدیدِ حیات»، یا به‌تعبیرِ امروز، «انقلاب» است که مربوط به «برگرداندنِ جامعۀ منحرف به خطّ اصلی» و «تضمین‌کنندۀ زنده‌شدنِ اسلام» است، بعد از آن‌که مُشرف به مردن است، یا مرده و ازبین‌رفته است. مسأله این است که اگر جامعۀ اسلامی «منحرف» شد و این انحراف، به‌جایی رسید که «خوفِ انحرافِ کلّ اسلام» بود، تکلیف چیست؟! [۴]. افزون‌بر‌این‌که باید انحرافِ اساسی در دین رخ داده باشد، شرطِ دیگرِ انجامِ این حکم، آن است که «زمینه» و «موقعیّت» برای انجامِ آن، مساعد باشد؛ چون خدای‌متعال، به چیزی که «فایده» ندارد و «اثر» نمی‌بخشد، تکلیف نکرده است. البتّه مراد از فراهم‌بودنِ موقعیّت، این نیست که «خطر»ی در پی نباشد، بلکه غرض این است که «پیامِ» قیام، به مردم منتقل خواهد شد و مردم خواهند فهمید و در اشتباه، نخواهند ماند. وجودِ «خطر»، این «تکلیف» را ساقط نمی‌کند، بلکه این انجامِ این تکلیف، همیشه توأم با خطر است. در زمانِ ما، امام خمینی نیز از خطر نهراسید و هدف و تکلیفِ خود را قیام دانست. ازاین‎‌رو، انقلابِ اسلامی، پرتوی از قیامِ عاشورا است، با این تفاوت که آن قیام به نتیجۀ شهادت انجامید و این انقلاب، به نتیجۀ برپاییِ حکومتِ اسلامی. [۵]. در زمانِ امام حسین - علیه‌السّلام - هم «انحرافِ اساسی در اسلام» به‌وجود آمد و هم «فرصتِ مساعد برای اثرگذاری» پیدا شد. اوّلاً، بعد از معاویه، کسی به حکومت رسید که حتّی «ظواهرِ اسلام» را هم رعایت نمی‌کرد، چنان‌که اهلِ شُرب خَمر و فسادهای جنسیِ واضح و شعرسرایی بر رّد دین و مخالفتِ علنی با اسلام بود، ولی چون به‌عنوانِ ریاست بر جامعۀ اسلامی در قدرت قرار گرفته بود، نمی‌خواست اسمِ اسلام را براندازد. حاکمِ فاسد، جامعه را نیز فاسد می‌کند؛ چون بر جامعه و مردم، اثر می‌گذارد. ثانیاً، «زمینه» هم آماده است؛ یعنی فضای جامعۀ اسلامی، طوری است که ممکن است «پیامِ» امام حسین به گوشِ انسان‌ها در همان زمان و در طولِ تاریخ برسد، درحالی‌که اگر در زمانِ معاویه، امام حسین می‌خواست قیام کند، پیامِ او دفن می‌شد؛ زیرا سیاست‌ها به‌گونه‌ای بود که مردم نمی‌توانستند حقّانیتِ سخن را دریابند. ازاین‌رو، ایشان ده سال در زمانِ خلافتِ معاویه، امام بود، ولی قیام نکرد. [۶]. امام حسین قیام کرد تا آن واجبِ بزرگی را که عبارت از «تجدیدِ بنای نظام و جامعۀ اسلامی»، یا «قیام در مقابلِ انحرافاتِ بزرگ در جامعۀ اسلامی» است، انجام دهد، که این خودش، یک «مصداقِ بزرگِ امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر» است. [۷]. آن حضرت در مناسبت‌های مختلف، به همین معنا اشاره کرده است: وَعَلَی الاْسْلامِ الْسَّلامُ اِذ قَدْ بُلِيَتِ الاْمَّةُ بِراعٍ مِثْلَ يَزيدَ دیگر باید با اسلام، خداحافظی کرد، آن وقتی‌که اسلام به حاکمی مثلِ یزید، مبتلا گردد. وَ أَنِّی لَمْ أَخْرُجْ أَشِراً وَ لَا بَطِراً وَ لَا مُفْسِداً وَ لَا ظَالِماً وَ إِنَّمَا خَرَجْتُ لِطَلَبِ الْإِصْلَاحِ فِی أُمَّةِ جَدِّی أُرِيدُ أَنْ آمُرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ أَنْهَى عَنِ الْمُنْكَرِ وَ أَسِيرَ بِسِيرَةِ جَدِّی وَ أَبِي‏ عَلِيِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ و همانا من براى سركشى و خودنمایی و فساد و ظلم‌، قیام نكردم، به‌یقین كه من برای اصلاح در میانِ امّتِ جدّم، قیام كردم و می‌خواهم به نیكی، سفارش و از بدی، نهی كنم، و مطابقِ سيرۀ جدّم، و پدرم على‌بن‌ابى‌طالب رفتار می‌نمایم. وَ أَنَا أَدْعُوکُمْ إِلى کِتابِ اللّهِ وَ سُنَّةِ نَبِیِّهِ، فَاِنَّ السُنَّةَ قَدْ أُمیتَتْ، وَ إِنَّ الْبِدْعَةَ قَدْ أُحْیِیَتْ و من شما را به کتابِ خدا و سنّتِ پیامبرش فرا مى‌خوانم؛ چراکه سنّتِ او را میرانده و بدعت را زنده کردند. (در خطبه‌های نمازِ جمعه، ۱۹ خرداد ۱۳۷۴).