#حکمرانی_مردمی #اقتصاد_مردمی
🔰پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد با مشارکت هیئت اندیشهورز اقتصاد حوزه علمیه خراسان برگزار میکند:
🔶 اولین همایش مردمیسازی اقتصاد و اقتصاد مقاومتی
📆 پنجشنبه 22 اردیبهشت 1401
🌐 پیوند ورود به همایش:
https://vroom.um.ac.ir/iish
🌐 اولین همایش مردمیسازی اقتصاد و اقتصاد مقاومتی
https://peame1400.um.ac.ir
🌾🌼🌾🌼🌾🌼🌾
☄ به گام دومی ها بپیوندید👇
✅ @gamedovomenghelab
دنبال #فهم_عمیق #تبیین_قوی بیانیه هستی👆
گام دوم انقلاب
🔰 باید کاری کنیم دانشآموز ما دارای هویت ملی بشود /در مدارس نظرخواهی کنید ببینید چند درصد کاظمی آشتیانی را میشناسند چند درصد رونالدو را
🔻 رهبر انقلاب: ما بایستی کاری کنیم که دانشآموز ما دارای هویت ملی بشود. مهمتر از علمآموزی یا لااقل در حد علمآموزی این است که او احساس هویت بکند، یک انسان با هویت ساخته بشود، یک هویت ملی، هویت احساس اعتماد به نفس ملی پیدا بکند. از عمق جان کودک ما با افتخارات کشور آشنا بشود این چیزی است که امروز وجود ندارد خیلی از افتخارات حالا ایشان اسم مرحوم آقای کاظمی آشتیانی را آوردند شما بین بچههای مدرسهتان، مدارستان نظرخواهی کنید ببینید چند درصد کاظمی آشتیانی را با آن همه خدمات، با آن ارزش وجودی که این مرد، این جوان، جوان هم بود داشت میشناسند چند درصد، رونالدو را چند درصد میشناسند، ما چرا افتخارات ملی خودمان را نمیشناسیم؟ این خیلی مهم است یک بخش از این چیزهایی که میگوییم هویت ملی همین است که افتخارات ملی را، گذشتهی علمی را، گذشتهی سیاسی را، گذشتهی بینالمللی را بشناسند. ۱۴۰۱/۲/۲۱
#هویت
🔰 از لحاظ کمیت معلمان دچار مشکلیم، کیفیت درس و سواد معلم هم مهم است/ ترتیبی بدهید که رتبههای بالای کنکور بیایند دنبال معلمی
🔻 رهبر انقلاب در دیدار معلمان: ما از لحاظ کمیّت معلمان دچار مشکلیم. گزارشی که به من دادند این است که الان حدود هفتاد هزار معلم ما در شرف بازنشستگیاند، در حالیکه حدود نصف این جمعیت را میتوانیم جذب کنیم. مشکل بزرگی است. باید روی این قضیه کار کرد. کیفیت معلم هم مهم است. کیفیت سواد و درس و علم و... این جور نباشد که رتبههای پایین کنکور بروند سراغ این قضیه. ترتیبی بدهید که رتبههای بالای علمی بیایند و از لحاظ اخلاقی، تربیت اخلاقی، تربیت دینی، تدین، دینباوری قوی باشند. ۱۴۰۱/۲/۲۱
#معلم_گام_دومی_میخواهیم
#جوانان_مومن_انقلابی
گام دوم انقلاب
🔰 از لحاظ کمیت معلمان دچار مشکلیم، کیفیت درس و سواد معلم هم مهم است/ ترتیبی بدهید که رتبههای بالای
🔺جوانان مومن انقلابی واقعا آموزش و پرورش رو دریابند، از موثرترین جاهایی که میتوان تربیت نیرو کرد، مدرسه هست، جایی که شخصیت نوجوانان در حال شکل گیری است.
🔰 دانشهای بیفایدهای که در دبیرستانها و دبستانها تدریس میشود را شناسایی و حذف کنید/ علم باید بتواند استعداد جوان و نوجوان را شکوفا کند
🔻 رهبر انقلاب در دیدار معلمان: الان در دبیرستانهای ما و شاید در دبستانهای ما دانشهایی تدریس میشود که هیچ فایدهای به حال امروز و آیندهی این دانشآموز ندارد. یک چیزهایی است که ذهنیاتی است که یادشان هم میرود. در هیچ مسئلهی زندگی به اینها کمک نمیکند در پیشرفت علم به اینها کمک نمیکند اینها را شناسایی کنید حذف کنید. علم نافع آن علمی است که بتواند استعداد جوان و نوجوان را شکوفا کند. استعداد او را شناسایی کند آن را در جهت استعداد خودش رشد بدهد آن استعداد را شکوفا کند اینها علم نافع است. ۱۴۰۱/۲/۲۱
#علم_نافع
#شکوفایی_استعداد
گام دوم انقلاب
💥 معرفی دکتر سعید کاظمی آشتیانی
💠 زنده یاد دکتر سعید کاظمی آشتیانی، در نخستین روز از فروردین ماه ۱۳۴۰ در تهران به دنیا آمد. آثار نبوغ از همان سنین نوجوانی و جوانی در وی قابل مشاهده بود. به طوری که در سال ۱۳۵۸ در همان سن ۱۸ سالگی هم زمان با ورود به دانشگاه، در هنرستان پیام امید به تدریس ادبیات و بینش اسلامی میپرداخت.
سال ۱۳۵۸ در رشته فیزیوتراپی دانشگاه علوم پزشکی ایران پذیرفته شد. تعطیلی دانشگاهها به علت انقلاب فرهنگی و حضوری وی در جبهههای نبرد طی آن سالها باعث شد پس از ۱۱ سال سرانجام در سال ۱۳۶۹ با اخذ مدرک کارشناسی ارشد رشته فیزیوتراپی از دانشکده علوم توانبخشی فارغ التحصیل گردد.
💢در سال ۱۳۶۱ با همکاری دو تن از همکارانش جهاد گروه پزشکی را در دانشگاه علوم پزشکی ایران تأسیس کرد. این گروه هسته اولیه جهاد دانشگاهی علوم پزشکی ایران بود که در سال ۱۳۶۵ شکل گرفت و دکتر کاظمی تا سال ۱۳۷۰ عهده دار مسئولیت بخش طرحها و تحقیقات آن بود. از سال ۱۳۷۱ با تغییرات ساختار مدیریتی جهاد دانشگاهی به سمت ریاست جهاد دانشگاهی واحد علوم پزشکی ایران منصوب شد که این مسئولیت تا پایان دوره حیاتش بر عهده وی بود.
در طی این سالها مراکز درمانی متعددی تأسیس و گروههای مختلف پژوهشی را راه اندازی کرد که در آن میان پژوهشکده رویان جهاد دانشگاهی یکی از مهمترین این مراکز بود.
⚜پژوهشکده رویان جهاددانشگاهی خرداد ماه ۱۳۷۰ با مدیریت دکتر کاظمی رسما فعالیت خود را آغاز کرد و تاکنون هزاران زوج نابارور با بهره مندی از خدمات این مرکز پیشرفته درمان ناباروری صاحب فرزند شده اند. دکتر کاظمی در همین دهه و هم زمان با مدیریت جهاد دانشگاهی علوم پزشکی ایران و پژوهشکده رویان در دانشگاه تربیت مدرس به ادامه تحصیل در رشته علوم تشریح با گرایش جنین شناسی پرداخت و در سال ۱۳۷۶ با رتبه ممتاز موفق به اخذ درجه دکتری شد.
♨️دانش فراوان، هوش سرشار، توان مدیریتی بالا از یک سو و تعهد، اخلاص و ایمان همیشگی او به خداوند متعال از سویی دیگر سبب شد تا در دوران حیات کوتاهش در دو حوزه مدیریتش موفقیتهای چشمگیری همچون گسترش روشهای پیشرفته درمان ناباروری، تولید و تکثیر و انجماد سلولهای بنیادی جنینی و همانند سازی (کلونینیگ) حیوانات را رقم بزند.
🌀او در اعتلای نام جمهوری اسلامی ایران در عرصههای بین المللی نیز با ثبت این پیشرفت ها، حضور در کنگرههای متعدد بین المللی و ابتکار برگزاری جشنواره بین المللی رویان سهمی از یاد نرفتنی دارد.
غروب چهاردهم دی ماه ۱۳۸۴ قلب این انسان والا از تپیدن ایستاد و علاوه بر خانواده و دوستانش، جامعه علمی کشور را نیز در سوگ و ماتم فقدانش نشاند.
یادش گرامی و راهش مستدام باد.
💥دیرباورها هم باور کردند!
🌸 من به یاد دارم وقتی که این #سانتریفیوژهای ما مشغول کار شده بود و جوانان و دانشمندان ما توانسته بودند اینها را راه بیندازند و مسئولان وقت؛ رئیسجمهور و دیگران خبرش را گفتند، تعدادی از فیزیکدان های دانشگاهی که مردمان خوب و بسیار سالم و صادقی هم هستند، بعضیشان هم من را میشناسند، به من نامه نوشتند، که آقا! مبادا اینها را باور کنید! چنین چیزی اتفاق نیفتاده و ممکن نیست! حاضر نبودند باور کنند؛ قبول کنند. این، همان #تلقین است. تا غربیها؛ آژانس و دیگران، خودشان آمدند نگاه کردند، تصدیق کردند، اعتراف کردند که چنین چیزی را باور نمیکردند در ایران به وجود بیاید، آن وقت دیگران؛ دیرباورها، در داخل کشور باور کردند.
@gamedovomenghelab
🌼 عین همین قضیه در مورد #سلولهای_بنیادی به وجود آمد. بنده چندبار پیشرفتهای سلولهای بنیادی را در چند سخنرانی بر زبان آورده بودم. از دانشمندان کشور و از بعضی از دانشگاهها به من نامه نوشتند: آقا! این قضیه را شما اینقدر نگوئید، این واقعیت ندارد؛ این جور نیست! اینی که میگوئید در سلولهای بنیادی پیشرفت کردهاند و در شبیهسازی (کلونینگ) دارند تمرین و کار میکنند، باور نکنید؛ چنین چیزی اتفاق نیفتاده و نخواهد افتاد! بعد که گوسفند شبیهسازی شده را جلو چشم همه قرار دادند، بعد که در سمیناری که تشکیل دادند، دانشمندان معروف دنیا، زیستشناسهای درجهی یک دنیا آمدند مصاحبه کردند و تصدیق کردند که پیشرفتها، #پیشرفتهای_محیرالعقولی است، آن وقت یک عده از دیرباورها باور کردند! ۱۳۸۶/۰۲/۲۵
#پیشرفت_انقلابی
#دستاوردهای_انقلاب
#جهاد_تبیین
📣 باشگاه سیاستپژوهی با همکاری پارک فناوری پردیس برگزار میکند
🔻 فروم حکمرانی در نمایشگاه اینوتکس
📌 عرصه ای برای گفتگو و تعامل درباره حکمرانی، نوآوری و فناوری
✅ با حضور سیاستگذاران، صاحب نظران و فعالان بخش خصوصی
🗓 زمان: ۲۰ و ۲۱ اردیبهشت (از ساعت ۱۰ الی ۱۸)
📍 مکان: پارک فناوری پردیس
🔔 اطلاعات تکمیلی نشستها و ثبتنام در سایت https://www.inotex.com/
#حکمرانی
#نوآوری_فناوری
🌾🌼🌾🌼🌾🌼🌾
☄ به گام دومی ها بپیوندید👇
✅ @gamedovomenghelab
دنبال #فهم_عمیق #تبیین_قوی بیانیه هستی👆
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥 #حتما_ببینید
👌 مکالمه شنیدنی بین رهبر معظم انقلاب و سید حسن نصرالله!
🌀 #سید_حسن_نصرالله از راهکار رهبر معظم انقلاب در دوران سختیها و مورد تعدّی قرار گرفتنها میگوید...
🔻 تو که هنوز جوانی، و محاسنت سیاه
من از خستگیها چه بگویم با این محاسن سفید...
🔻 طبیعی است که انسان در حرکتش با #نیرنگها #سختیها و #خطرات مواجه شود .... و انسان #خسته شود و احتیاج داشته باشد که کسی راه را به او نشان دهد و #راهنمایی اش کند و دستش را بگیرد و او را از لحاظ روحی و معنوی آرام کند .....
🔻 والله سبحانه خیلی کریم!
🌾🌼🌾🌼🌾🌼🌾
☄ به گام دومی ها بپیوندید👇
✅ @gamedovomenghelab
دنبال #فهم_عمیق #تبیین_قوی بیانیه هستی👆
گام دوم انقلاب
🔺 مطالعه کتاب چاپیدشاه🔺
#معرفی_کتاب
♨️ کتاب مستند روایی چاپید شاه به دوران حکومت پهلوی اول و دوم می پردازد. در این کتاب ارزشمندکه با عکس های مستند و تصویرسازیی های جذاب همراه است ، تمام اتفاقات آن دوران روایت می شود . یکی از ویژگی های مهم کتاب نثر روان، جذاب و شیرین است که مخاطب را به با خود همراه می کند . یکی دیگر از نکات برجسته کتاب، اینفوگرافیهای انتهای فصل ها است که نکات مهم و کلیدی هر فصل را به صورت خلاصه توضیح می دهد.
@gamedovomenghelab
💠 توی شلوغی های اول انقلاب بچه ها را جمع می کرد پشت بام خانه مان و کوکتل مولوتف درست میکرد. کاری هم به این نداشت که من افسر شهربانی هستم. یک بار گفتم: سید محمد! حواست باشه بابا جان برای ما خوبیت ندارد از این کارها بکنیم خندید و گفت: چاپید شاه... چاپید شاه...
کشورمان ایران در دل پر از موج و ناآرامی های خود تاریخ غنی و بزرگی را دیده است و انسان های مختلفی را چشیده است. یکی از آن تجربه های به شاید تلخ و پر از تجربه، دوران پهلوی است که پستی بلندی های زیادی بر خود دیده است.
رژیم پهلوی در ایران با روی کار آمدن رضا خان از سوی انگلیسی ها تاسیس و استقرار یافت. رضا شاه، روحیه خشن و استبدادی داشت. او با اینکه در ابتدا سعی می کرد این روحیه اش را آشکار نسازد؛ اما پس از مدتی با تقویت بیش از اندازه ارتش، کنترل مجلس و از بین بردن نهاد ها و شخصیت های مستقل، این روحیه مستبدانه خویش را آشکار ساخت.
🌀 کتاب "چاپید شاه" از غارت های آن زمان می گوید. روزهایی که اموال عمومی به شخصی ترین حالت ممکن درامده بود و هر کس هرچیز که دلش میخواست را می چاپید. این کتاب در واقع یک مستند زیبای همیشه همراه شما خواهد بود.
⚜ سرتاسر این کتاب با تصاویر زیبای سحر صدارت آرایش شده است که ظاهری بسیار جذاب به متن روان و شیوای سپیده انوشه در "چاپید شاه" در مورد پهلوی اول و دوم داده است. این کتاب بسیار مناسب برای آشنایی نوجوانان با آن دوره زمانی می باشد که در قطع خشتی و با 176 صفحه به چاپ رسیده است.
#نهضت_کتابخوانی
#تقویت_مبانی_معرفتی
#نمایشگاه_کتاب
🌾🌼🌾🌼🌾🌼🌾
☄ به گام دومی ها بپیوندید👇
✅ @gamedovomenghelab
دنبال #فهم_عمیق #تبیین_قوی بیانیه هستی👆
🔰 #اطلاع_نگاشت | نسلِ تمدنساز
👈🏻 ۱۰ خصوصیتِ نسلی که میخواهیم تربیت کنیم
🔺 رهبرانقلاب اسلامی در دیدار جمعی از معلمان (۱۴۰۱/۲/۲۱)، زیرساخت هر تمدنی را «نیروی انسانی» آن دانستند و برخی خصوصیات نسلی که میتواند تمدن نوین اسلامی را بسازد برشمردند که در این اطلاعنگاشت مرور میشود.
#نسل_تمدن_ساز
#نسل_گام_دومی
#جوانان_مومن_انقلابی
📌 از مردمی سازی یارانهها تا حکمرانی مردمی
🔹یکی از اقدامات مهم در زمینه حکمرانی مردمی، مدیریت صحیح یارانهها و سبد مصرفی خانوارها است. چرا که یکی از موانع بزرگ مشارکت صحیح مردم در حکمرانی، آشفتگیهای حوزه اقتصاد و ساحت معیشت است؛ آشفتگیهایی که از یک سو بستر فعالیتهای فساد آور فراهم است و نوع مردم و جوانان مسیرهای انحرافی مشارکت همچون دلالی و قاچاق را برای مشارکت ممکن میدانند و آن را انتخاب میکنند که طبیعت آن سودجویی شخصی و ضدیت با نظارت حاکمیت و مدیریت عادلانه دولتها است. از سوی دیگر، بسیاری از مردمی هستند که از اين فعالیتهای فسادزا متضرر هستند و آنها نیز مقصر اصلی را حاکمیت و دولت میدانند. بر این اساس نوعی اجماع علیه دولت و بی اعتمادی میان ملت و حاکمیت شکل میگیرد.
🔸 بر این اساس، مردمی سازی یارانهها و #رشد یافتن مردم در مدیریت مصرف یکی از مقدمات حکمرانی مردمی است. چرا که حکمرانی مردمی، متوقف بر #رشد_جامع مردم و قدرت تدبیر امورات خرد و کلان است. مردم باید بتوانند در شرایط واقعی اقتصاد و معیشت، بهترین انتخاب و درستترین مصرف را داشته باشند و این متوقف بر ۱. شناخت ارزش و میزان سرمایهها، ۲. قدرت حفاظت و پاسبانی از سرمایهها و ۳. قدرت بهرهوری و سرمایهگذاری صحیح است که در سازوکار بهکارگیری سرمایهها، تولید بیشتر و افزایش سرمایه عایدی ملت شود. بنابراین مدیریت مردمی یارانهها و رشد مردم در نحوهی مصرف و اقبال به سرمایهگذاری مولد یک گام بسیار مهم در حکمرانی مردمی است.
🔹 اما نکته مهم در زمینهی مردمی سازی یارانهها این است که باید به عنصر فرهنگ سازی و تربیت اقتصادی توجه ویژه شود و بر این گسترش این عنصر مهم اهتمام جدی داشت چرا که با با غیاب #فرهنگ سازی و #تربیت اقتصادی، بهترین طرح ها پس از مدتی بیاثر میشوند و دوباره وضع زندگی به نحو سابق باز میگردد.
🔸 اظهارات مسؤلان اقتصادی و تصمیم گیران کشور نشان دهندهی اهتمام ویژه آنها به ابزارها و سامانه های مدیریتی و کنترلی است و کمتر به عنصر فرهنگ سازی و تربیت اقتصادی مردم توجه دارند. در حوزه فرهنگ به اطلاع رسانی صریح و مستقیم اکتفا شده است، در حالیکه اطلاع رسانی فقط یک بخش و در واقع مقدمهی فرهنگ سازی است. به تعبیر دیگر اقناع مردم و همراه شدن آنها با هر سیاست و برنامهای از یک سو به اطلاعات و شناخت کافی نیازمند است که از طریق اطلاع رسانی جامع، صحیح و مستمر تاحدودی تأمین می شود، از سوی دیگر به ذائقه سازی و عناصر گرایشی و انگیزشی وابسته است که فرایندی بلندمدت است و در متن نظام و مناسبات تربیتی قابل تحقق است.
🔹 بر اساس حکمت اسلامی و مبتنی بر تبیین فلسفی #واقعیت_اجتماعی، قاعده کلی در حیات اجتماعی این است که تحقق و به ثمر رسیدن هر برنامه و سیاست اجتماعی (سیاسی، اقتصادی، نظامی و ...) متوقف بر فرهنگ سازی و گسترش تربیت متناسب عمومی است. هرچقدر هم فناوری و ابزارهای پیچیده مدیریتی و کنترلی به کار گرفته شود اما به مقوله فرهنگ و تربیت بی اعتنايي شود امکان رشد و پیشرفت واقعی و تأثيرگذار جامعه و تحقق اهداف و سیاستها تضعیف میشود.
🔺 حجت الاسلام سید مهدی موسوی
#مردمی_سازی
#حکمرانی_مردمی
⭕️دوره ترمیک عدالت عرفانی⭕️
⭕️خوانش دانشجویی از نهج البلاغه و برداشت های تشکیلاتی از صحیفه سجادیه.
⏺ هر هفته پنج شنبه ها و جمعه ها از 29 اردیبهشت ماه
🙏سرفصلهای دوره نهج البلاغه:
1. آشتی با نهج البلاغه
2. چگونه نهج البلاغه بخوانبم؟
3. بررسی حکمت ها وموعظه ها
4. خوانش و مرور نامه 31 و41 و 45
7. خوانش مقاله کلام انسان هادی استاد مرحوم محمد رضا حکیمی
8. عدالت در نهج البلاغه
9. بررسی عقل زنان از منظر نهج البلاغه
🙏سرفصلهای دوره صحیفه سجادیه:
• آشنایی با نظر اندیشمندان شیعه و سنی و ادیان دیگر در باره صحیفه سجادیه
• شناختنامه و تاریخ تطبیقی امام سجاد علیه السلام
• شروع دوران امام سجاد با حادثه ی کربلا
• فاجعه حره و اتفاقات مشابه و تصمیمات امام
• انحطاط فکری و فساد اخلاقی و سیاسی در دوره امام سجاد و غربت عجیب امام سجاد
• آشنایی با موضوعات متنوع موجود در صحیفه سجادیه
• شواهدی بر وجود تشکیلات
لینک ثبت نام⬅️ https://b2n.ir/Regulations
🔰 #اطلاعنگاشت | زنگِ مهارتآموزی
🔍 مروری بر نکات رهبرانقلاب دربارهی آموزش مهارتها به دانشآموزان
☝️ ایشان خطاب به مسئولان آموزش و پرورش چند مورد از مهارتهای مورد نیاز دانشآموزان را بیان کردند که در این اطلاعنگاشت مرور میشود.
#سبک_زندگی
#عدالت
#تعاون
#نظم
#روح_مطالعه
#مبارزه_و_جهاد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠کاظمی آشتیانی که امروز رهبر انقلاب از او نام برد کیست؟
هدف زندگی.pdf
617.8K
📖 #معرفی_کتاب
📒 پیشنهادهایی برای آنهایی که میخواهند مبانی معرفتیشان را تقویت کنند
👀 ما در طول زندگی خصوصاً در دوران نوجوانی با پرسشها، ابهامات و موضوعات جدی فکری مواجه میشویم. بخشی از این پرسشها درباره خودمان است. مثلاً میپرسیم هدف از زندگی چیست؟ یا اینکه چرا ما به این جهان آمدهایم و قرار است به کجا بریم؟ بعضی از پرسشهای ما درباره موضوعات دینی و مذهبیمان است.
🔍 شاید پیدا کردن مجموعههایی که بتواند در چند کتاب بخش مهمی از پرسشهای ما را پاسخ بدهد، سخت باشد به همین دلیل ما یک مجموعه ۶ جلدی از آثار شهید مطهری و علامه طباطبائی را به شما معرفی میکنیم که هم ساده و روان نوشته شدهاند هم میتواند چراغهای روشن بسیاری را در مسیر معرفت افزایی ما روشن کند.
#نهضت_کتابخوانی
#تقویت_مبانی_معرفتی
#نمایشگاه_کتاب
🌾🌼🌾🌼🌾🌼🌾
☄ به گام دومی ها بپیوندید👇
✅ @gamedovomenghelab
دنبال #فهم_عمیق #تبیین_قوی بیانیه هستی👆
گام دوم انقلاب
📕کتاب سلوک با همسر💞
⁉️کدام یک از ما از داشتن نسخه ای کارگشا برای سیر و سلوک بدمان می آید؟ حالا اینکه چقدر همت و اراده برای عمل کردن به اینجور نسخه ها داریم به کنار، اما آن چیزی که نمی توان انکارش کرد، علاقه فطری ما به قرب الهی و البته بدست آوردن دستورالعملی برای رسیدن به این هدف است.
⭕️احتمالا همین میل فطری هم هست که هر روز یک نفر علم عرفان و طریقت بلند می کند و جمعی از مردم را گرد خود جمع می نماید.
🔰حالا شاید ما با خواندن این چند خط منتظر باشیم تا اینبار هم دستورالعمل هایی شامل چند ذکر و عمل مستحبی در اوقات و مکان های خاص پیشنهاد داده شود. اما دستورالعملی که قرار است اینجا داده شود کمی متفاوت است.
📘کتاب «سلوک با همسر» راهی جلوی پای ما قرار می دهد تا به خدا نزدیکتر شویم اما از راهی متفاوت که شاید خیلی حواسمان به آن نبوده است. برای مایی که معمولاً دنبال نسخه های عجیب و غریب با توصیه هایی سخت و غیرطبیعی می گردیم، اینکه کسی بهترین راه نیل به تقرب را دقت در رفتارهای خانوادگی معرفی کند شاید عجیب باشد.
سلوک با همسر با زیر عنوان «نه حرف من، نه حرف تو، حرف خدا» به من و شما تذکر می دهد که آب در کوزه است و ما تشنه لبان می گردیم. نویسنده که از شاگردان آیت الله حاج سیّد عبدالله جعفری تهرانی و آیت الله حاج شیخ علی پهلوانی بوده است، با بهره گیری از روش سلوکی آن دو عارف واصل به نکات ارزشمندی در سیر الی الله توجّه داده و آنچه را که طالبان قرب الهی باید در مقام تخلیه و تحلیه ی آن در سلوک با همسر خویش داشته باشند، به خوبی تبیین کرده است.
مؤلف در بخشی از این کتاب آورده است: «از عارف بزرگوار مرحوم آقا سید هاشم حداد- قدس سره- که از شاگردان سلوکی حضرت جمال العارفین مرحوم آیة الله سید علی قاضی- قدس الله نفسه- بوده، نقل شده است که می فرموده: «انسان اگر بخواهد واصل شود، شروع آن از خانه و زن و بچه است.»
نویسنده آیات و روایات و حکایاتی از شیوه عملی بزرگانی چون آیت الله آقا میرزا محمد تقی شیرازی، آیت الله بهجت، آیت الله پهلوانی، علامه طباطبایی، ملا مهدی نراقی، آقا شیخ غلام رضا یزدی، آیت الله بروجردی، رجب علی خیاط، آقا شیخ محمد ابراهیم آیتی، امام خمینی، آقاشیخ محمد بهاری همدانی، سید بن طاووس، مقام معظم رهبری، علامه حسن زاده آملی، و اشعاری از حافظ، باباطاهر را در این کتاب بیان کرده است و همچنین در اول هر پاراگراف مخاطب خود را با لفظ ای عزیز، مورد خطاب قرار داده و بعد از آن نصایح و سفارشات قرآن و اولیاء الله و نکاتی از بزرگان و عرفای دین که در کتب مختلف وجود دارد، آورده است.
نویسنده در باب رفق و مدارا می نویسد: «ای عزیز! سهم رفق و مدارا در زندگی سعادتمندانه ات به اندازه ای است که سید مخلصین ( صلی الله علیه و آله ) فرمود: مدارا با مردم، نیمی از ایمان و رفق با آنان، نیمی از زندگی است.»
@gamedovomenghelab
در جای دیگری از کتاب در مورد خشم و غضب می نویسد: «ای عزیز! یکی از اموری که سرمایه ها و اندوخته های سلوکی و معنوی ات را خاکستر کرده و به باد می دهد و تو را در دره سقوط قرار داده و به وادی هلاکت می کشاند، شعله خشم و غضبی است که نشأت گرفته از رضایت محبوب حقیقی ات - جل جلاله - نباشد.
خواندن این کتاب 312 صفحه ای علاوه بر اینکه می تواند یکی از مهمترین عواملی که سد سلوک و تقرب ما شده است را به بما بنمایاند، در واقع کیفیت زندگی و تعاملات خانوادگی ما را هم بالاتر می برد و کمک می کند تا خانواده اش شادتر، سالم تر و اسلامی تر داشته باشیم.
این کتاب که به بیان سبک زندگی منطبق بر فطرت توحیدی پرداخته ، مشتمل بر 25 عنوان است. محبوب ترین بنا، تکریم والدین، حسن خلق، سوء خلق، صبر بر سوء خلق، حلم و پرهیز از شتاب زدگی، رفق و مدارا، پرهیز از خشم و غضب، توهین، تحقیر و ایذاء، پوزش خواهی و پوزش طلبی، آتش قهر، انصاف، مهرورزی، خوش گویی، شریک در دعا، همیاری و همکاری، هدیه دادن، تشکر و سپاس گزاری، منت گذاری، وفای به عهد، قناعت و ساده زیستی، پاسخ به نیازهای غریزی جنسی، تعاون، نیازمندی به موعظه و مطالعه و سخن آخرین فصلهای این کتاب است که هر کدام از این عناوین به بخش های مختلفی تقسیم شده اند و مؤلف در رابطه با آنها توضیحاتی داده است.
در واقع همه موضوعات و مسائلی که می تواند مبتلابه یک زندگی زناشویی و خانوادگی باشد و در تعاملات روزمره اعضای خانواده رخ دهد در این کتاب مطرح شده و آنگونه که مورد پسند سبک زندگی اسلامی است به آن پرداخته شده است؛ البته نه فقط بعنوان راهی برای کاهش تنشهای خانوادگی بلکه بعنوان مسیری جهت رسیدن به قرب الهی و تکامل. مولف کتاب با آوردن حکایت های اخلاقی و تربیتی از بزرگان در جای جای کتاب علاوه بر اینکه خواندن کتاب را برای مخاطب عام دلنشین و شیرین نموده است، عملاً راهکارهای عملی هم پیش پای او قرار داده تا کتاب جنبه کاربردی هم پیدا کند.
#معرفی_کتاب
📘 کتاب #برگهای_گمشده
📒 کتاب #برگهای_گمشده بر اسناد و #مدارک_مستند عمدتا #مورخین_معتبر_غربی در تاریخ 1400 ساله #تمدن_اسلامی، به بررسی تاریخی زوایای پنهان و ناگفته علمی و هنری و همچنین سبک زندگی این تمدن پرداخته است.
@gamedovomenghelab
📕 سعیدمستغاثی، نویسنده این کتاب که پیش از این نیز درباره تمدن اسلامی، مجموعهای مستند تحت عنوان « #تمدن_آسمانی» را در 30 قسمت ساخته بود، اینک با پژوهش در دهها منبع معتبر خارجی و داخلی و گفتگو با بیش از یکصد استاد و کارشناس تاریخ تمدن به نگاهی تازه درباره این تاریخ پرداخته است.
📙 این کتاب، سوابق «تمدن اسلامی» را از دوران پیامبری رسول اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) تا امروز و از غربیترین مرزهای این تمدن در آندلس(اسپانیای فعلی) تا شرقیترین آن در چین و هند دربرمیگیرد و حیطههای ناشنیده و ناگفته مانند عرصههای علمی در میادین مکاشفات دانش و صحنههای هنری و سبک زندگی در معماری و پوشش و رفتار و اخلاق و... را مورد توجه قرار داده است. به همین بهانه با نویسندهی کتاب به گفتگو نشستیم.
📚 #نهضت_کتابخوانی
✊ #تقویت_مبانی_معرفتی
💯 #نمایشگاه_کتاب
🌾🌼🌾🌼🌾🌼🌾
☄ به گام دومی ها بپیوندید👇
✅ @gamedovomenghelab
دنبال #فهم_عمیق #تبیین_قوی بیانیه هستی👆
فهرست کتاب برگ های گمشده.pdf
1.6M
🔺فهرست کتاب #برگهای_گمشده
📚 #نهضت_کتابخوانی
✊ #تقویت_مبانی_معرفتی
💯 #نمایشگاه_کتاب
🌾🌼🌾🌼🌾🌼🌾
☄ به گام دومی ها بپیوندید👇
✅ @gamedovomenghelab
دنبال #فهم_عمیق #تبیین_قوی بیانیه هستی👆