زمزمه کلام وحی؛
🌺🌺🌺🌺🌺🌺
فَلَوْلاَ كَانَ مِنَ الْقُرُونِ مِن قَبْلِكُمْ أُوْلُواْ بَقِيَّةٍ يَنْهَوْنَ عَنِ الْفَسَادِ فِي الأَرْضِ إِلاَّ قَلِيلاً مِّمَّنْ أَنجَيْنَا مِنْهُمْ وَاتَّبَعَ الَّذِينَ ظَلَمُواْ مَا أُتْرِفُواْ فِيهِ وَكَانُواْ مُجْرِمِينَ (116)
پس چرا در قرون قبل از شما، صاحبان علم و قدرتى نبودند تا مردم را از فساد در زمين باز دارند، مگر گروه كمى از كسانى كه از ميان آنان نجاتشان داديم، و ستمگران دنباله رو و دلبسته ى مال و مقامى شدند كه در آن مست و سركش شده بودند و آنان مردمى مجرم و گناهكار بودند.
🌱🥀🌱🥀🌱🥀🌱🥀
@gamedovoom
نکته آیه ی شریفه؛
🌳🌳🌳🌳🌳
كلمه ى «بَقيّة» كه 3 بار در قرآن آمده، به معناى باقيمانده است، امّا معمولاً در لغت عرب، به فضل و قدرت گفته مى شود. شايد به خاطر آنكه انسان اجناس نفيس را نزد خود ذخيره مى كند و باقى نگه مى دارد، و شايد هم به جهت آنكه افرادى در صحنه باقى مى مانند كه داراى قدرت و قوّت بيشترى هستند.
در اين آيه خداوند از گروهى انتقاد كرده كه چرا مجهّز به علم و قدرت نمى شوند تا جامعه را هشدار دهند. اين هشدار با لحن «لولا» بارها در قرآن تكرار شده است، از جمله: آيه ى «فلولا نفر من كل فرقة منهم طائفة»(137) و آيه ى «لولا ينهاهم الربّانيون و الاحبار»(138)
چون آيه ى 114 پيرامون نماز و اين آيه در مورد نهى از منكر است، بجاست تا به آياتى از قرآن مجيد كه در آنها مسائل «نماز» و «امر به معروف ونهى از منكر» در كنار هم و متأثّر از يكديگر آمده، اشاره اى داشته باشيم. از جمله ى اين آيات عبارتند از:
الف: «انّ الصلوة تنهى عن الفحشاء و المنكر»(139) قطعاً نماز، انسان را از زشتى ها و منكرات باز مى دارد.
ب: «انّ الحسنات يذهبن السيئات»(140) همانا خوبى ها (مثل نماز) بدى ها را محو مى كند.
ج: «اقم الصلوة و أمر بالمعروف و انه عن المنكر»(141) نماز به پادار و امر به معروف كن و از منكر بازدار.
د: «الذين ان مكنّاهم فى الارض اقاموا الصلوة و اتوا الزكاة و امروا بالمعروف و نَهَوا عن المنكر»(142) مؤمنان واقعى آنانند كه اگر در زمين به آنها مكنت و قدرت بخشيم، نماز به پا مى دارند و زكات مى پردازند.
-----
137) توبه، 122.
138) مائده، 63.
139) عنكبوت، 45.
140) هود، 114.
141) لقمان، 14.
142) حج، 41.
🌸☘🌸☘🌸☘🌸
@gamedovoom
پیام آیه ی شریفه؛
💐💐💐💐💐💐
1⃣- در همه ى زمان ها، افراد بى تفاوت نسبت به مفاسد اجتماعى، محكوم و مورد انتقادند. «فلو لا من القرون...»
2⃣- بيشترين مسئوليّت در نهى از منكر، بر عهده ى صاحبان علم و قدرت است. «اولوا بقيّة»
3⃣- در هر جامعه اى، افراد مصلح و دلسوز در اقليّت هستند.«الاّ قليلا»
4⃣- رمز سقوط امّت هاى پيشين، بى تفاوتى و ترك نهى از منكر بوده است.«الا قليلاً ممّن انجينا»
5⃣- نتيجه ى دلسوزى مصلحين و اصلاح جامعه، نجات از قهر الهى است.«انجينا»
6⃣- ظلم، عيّاشى و جرم، اضلاع مثلث شوم سقوط و هَلاكت اند. «ظلموا، اترفوا، مجرمين»
🌷🌷🌷🌷🌷🌷
@gamedovoom
آیتالله #حائری_شیرازی(ره):
🔹مشکلی که در آخرالزمان پیش میآید، این است که انسانهای کمریشه پیدا میشوند. ریشهدار شدن انسان خیلی مهم است. اینکه کسی به فضای مجازی میرود و کافر برمیگردد، به این دلیل است که بیریشه بوده یا ریشهاش کم بوده و باد ریشهاش را کنده است. این آیه را نگاه کنید: أَلَمْ تَرَ كَيفَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثلاً كَلمةً طَيِّبَةً كَشجرةٍ طَيِّبَةٍ أَصْلُها ثابِتٌ وَ فَرْعُها فِي السَّماء.
اعتقاد محکم به خدا مثل درختی است که در برابر بادهای شدید مقاومت میکند. وَ مَثلُ كَلِمةٍ خَبيثةٍ كَشجرةٍ خَبيثَةٍ اجتُثَّت مِن فَوقِ الْأَرضِ ما لَها مِنْ قَرار.
شجرۀ خبیثه از بالای زمین ریشه زده و قراری ندارد. لذا یک باد تند، این بوته را از زمین میکَند.
اینکه بعضیها به فضای مجازی میروند و ضایع میشوند، به خاطر قدرت فضای مجازی نیست؛ بلکه به خاطر این است که اعتقاداتِ بوتهای دارند، نه اعتقادات درختی.
ادامه در پست بعد👇👇
ادامه ی پست قبل👆👆👆
چگونه اعتقادات انسان درختی و ریشهدار میشود؟ در موجودات عالَم فکر کن. وقتی خدا را در این موجودات دیدی، اعتقاداتت درختی میشود.
چرا میگویند قرآن بخوانید؟ برای اینکه درخت بشوید.
چرا میگویند برای امام حسین(ع) گریه کنید؟ برای اینکه گریه بر حضرت، به اعتقاداتتان آب میدهد و ریشۀ این درخت، قوی و پایدار میشود. قدیمها هفتهای یک بار روضهخوان محله میآمد در خانهها روضه میخواند و مردم گریه میکردند. این مثل درختی است که هفتهای یکبار به ریشۀ آن آب میدهی.
✍بدون شک اگر با قرآن ومبانی اصلی وریشه ای مکتب شیعه آشنا نباشم و در راه سلوک شدایی حسین علیه السلام نباشم نخواهم توانست در فضای مجازی ولنگار فعلی به سلامت گذر کنم چهرسد که بخواهیم بجنگیم با جهاد کبیر کنم💯💯
@gamedovoom
چگونه انقلاب اسلامی تداوم پیدا میکند؟
🖊 #شهید_مطهری:
🔹اگر ما واقعا اذعان کردیم به اینکه انقلاب ما، یک انقلاب ماهیتا اسلامی بوده یعنی #عدالت_خواهانه بوده ولی عدالت اسلامی، #آزادی_خواهانه بوده آزادی اسلامی، #استقلال_خواهانه بوده استقلال اسلامی، یعنی همه اینها را جامعه ما در ضمن اسلام میخواست، تمام ارزشهای عالی را جامعه ما در سایه و ظلّ اسلام و توأم با #معنویت اسلامی خواسته، آینده این انقلاب آن وقت محفوظ خواهد بود و این انقلاب آن وقت تداوم پیدا خواهد کرد که اولا مسیر عدالت خواهی را برای همیشه ادامه بدهد.
🔸یعنی دولتهای آینده واقعا و عملا در مسیر عدالت اسلامی گام بردارند، برای پر کردن شکافهای طبقاتی اقدام کنند، تبعیضها را واقعا از میان ببرند؛ جامعه توحیدی به مفهوم اسلامی، جامعه بی طبقه به مفهوم اسلامی نه جامعه بی طبقه به مفهومی که دیگران می گویند- که میان اینها از زمین تا آسمان تفاوت است- ایجاد کنند، دولتِ حال و آینده برای برقراری جامعه بی طبقه اسلامی کوشش کنند والّا اگر عدالت فراموش شود انقلاب شکست میخورد چون اصلا ماهیت این انقلاب ماهیت عدالتخواهانه بوده است.
🔹ثانیا باید ما به آزادیها به معنی واقعی در آینده احترام بگزاریم یعنی اگر دولت اسلامی، جمهوری اسلامی، حکومت اسلامی بخواهد زمینه #اختناق را به وجود بیاورد قطعا شکست خواهد خورد.
🔸البته آزادی غیر از هرج و مرج است. آزادی به معنی معقول. هر کسی در درجه اول فکرش باید آزاد باشد، بیان و قلمش باید آزاد باشد. اما فکر آزاد باشد یعنی اگر کسی واقعا منطقی و فکری دارد فکر خودش را بگوید. اتفاقا تجربه های گذشته نشان داده است که هر وقت در جامعه ما نوعی آزادی فکری بوده- ولو از روی سوء نیت هم بوده است- این امر به ضرر اسلام تمام نشده بلکه به سود اسلام تمام شده است [مشروط به این که ما هم حرف خودمان را بزنیم نه این که آنها] حرفشان را بزنند ما سکوت کنیم و حرف خودمان را نزنیم.
🔺بگذارید آنها در باره اقتصادی که خودشان مطرح می کنند حرفشان را آزادانه بزنند ما هم حرف خودمان را آزادانه بزنیم. بگذارید آنها تفسیر خودشان را درباره انسان، تاریخ و جامعه آزادانه بگویند ما هم حرفمان را بزنیم. و در این زمینه است که اسلام بیشتر رشد می کند.
📚کتاب آینده انقلاب اسلامی، ص ۹۴
@gamedovoom
🔴 باز هم انحصار کشورهای غربی را شکستیم!
🔹"آنتی توکسن بوتولینوم " هم برای درمان بیماری بوتولیسم مورد استفاده قرار میگیرد و هم در مواقع بحرانی مانند سیل، زلزله، حملات بیوتروریستی برای دفاع و ایمن سازی جامعه مورد استفاده قرار میگیرد. این دارو به خاطر کاربرد دوگانه ای که دارد در لیست تحریم ها قرار گرفت و متاسفانه ایران برای تامین آن دچار مشکل شد.
🔹 در چنین شرایطی ما به نقطه ای رسیدیم که حتی یک ویال آنتی توکسین در کشور نداشتیم و متاسفانه بیماران ما در بیمارستان ها جانشان را از دست می دادند. اما جوانان ایرانی در شرکت مصون دارو پس از یک سال تحقیق و پژوهش موفق به تولید این دارو با قیمتی ٢٠٠ برابر ارزان تر از نمونه خارجی شدند و انحصار کشورهای غربی را نیز شکستند.
✅ یکی از توصیه های مهم #بیانیه_گام_دوم انقلاب
#علم_و_پژوهش است💯
زمزمه کلام وحی؛
🥀🥀🥀🥀🥀🥀
وَمَا كَانَ رَبُّكَ لِيُهْلِكَ الْقُرَي بِظُلْمٍ وَأَهْلُهَا مُصْلِحُونَ (117)
و پروردگار تو بر آن نبوده تا آبادى هايى را كه مردمش اصلاح گرند، به ظلم و ستم هلاك كند.
🌱🌸🌱🌸🌱🌸🌱🌸
@gamedovoom
نکته آیه ی شریفه؛
⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️
پيامبرصلى الله عليه وآله فرمود: مراد از اصلاح در آيه، انصاف مردم نسبت به يكديگر است.(143)
پيامبرصلى الله عليه وآله فرمود: اى ابن مسعود! با مردم رفتارى منصفانه داشته باش وخيرخواه آنان باش وبه آنان رحم كن. اگر چنين باشى و خدا بر مردم شهرى غضب كند كه تو در ميان آنان هستى، به سوى تو نظر مى كند وبه خاطر تو، به آنان رحم مى كند.(144)
-----
143) تفسير مجمع البيان.
144) بحار، ج 74، ص 109.
🌷🌱🌷🌱🌷🌱🌷🌱
@gamedovoom
پیام آیه ی شریفه؛
🌹🌹🍀🍀🌹🌹🍀🍀
1⃣- قهر خداوند، دليل دارد.«يهلك القرى بظلم»
2⃣- صالح بودن تنها كافى نيست، بلكه بايد «مصلح» بود.«ما كان ربّك... واهلها مصلحون» (يكى از موارد ايمنى از عذاب الهى، اصلاح طلبى مردم است)
🌳🌳🌳🌳🌳
@gamedovoom
♦️معیار شیعه بودن از نگاه امام رضا علیه السلام:
شیعیان ما کسانی هستند که:
۱_ #تسلیم امروز نهی ما باشند.
۲_ #گفتار_ما را سرلوحه زندگی در عمل و گفتار خود قرار دهند.
۳_ #مخالف دشمنان ما باشند.
هر که چنین نباشد ، از ما نیست!
🔷🔹🔸🔹🔷
نمیشه در واتس آپ و تلگرام و اینستاگرام عضو باشی و #مخالف_دشمنان_اهل_بیت ع هم باشی!
❌عضویت در هر یک از شبکه های صهیونیستی مساویست با #کمک_به_دشمنان اهل بیت ع و بالارفتن #ارزش_سهام و #تقویت رژیم کودک کش اسرائیل.با مراجعه به سایت نزدک(Nazdak )خواهید فهمید که هر عضویت در پیامرسان چقدر ارزش سهام شرکت های نرم افزاری را افزایش میدهد مثلا با هر عضویت در واتساپ ۲۵۰ دلار به ارزش این شرکت صهیونیستی آمریکایی اضافه می کنید
حال آنکه در مکتب شیعه هدف وسیله را توجیه نمی کند!!!!!!!
پس قرآن هم بیاموزید ونشر دهید خطاست خطااااا
#اینستاگرام_تلگرام_واتس_اپ_رسانه_یهود
گاهی #سلبریتی_های_دوزاری روح و روان جامعه مذهبی را خراش می دهد اما اغلب اوقات هم #چهره_هایی داریم که در ورزش و احترام به اعتقاد و مذهب وباور می درخشند
سیدحسین حسینی و علی علیپور در حال اقامه نماز قبل از دیدار با الجزایر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
زمزمه کلام وحی؛
🌸🌱🌸🌱🌸🌱🌸🌱
إِلاَّ مَن رَّحِمَ رَبُّكَ وَلِذَلِكَ خَلَقَهُمْ وَتَمَّتْ كَلِمَةُ رَبِّكَ لأَمْلأنَّ جَهَنَّمَ مِنَ الْجِنَّةِ وَالنَّاسِ أَجْمَعِينَ (119)
مگر كسى كه پروردگارت به او رحم كند، و (خداوند) براى همين (رحمت) مردم را آفريد، و فرمان پروردگارت صادر شده كه دوزخ را از جنّ و انس پر خواهد كرد.
🌺☘🌺☘🌺☘🌺
@gamedovoom
نکته آیه ی شریفه؛
💐💐💐💐💐💐💐
بعضى گفته اند: معناى آيه اين است كه مردم دائماً اختلاف دارند، مگر كسانى كه در سايه ى لطف ورحمت الهى، گرفتار اختلاف نشوند و خدا براى همين وحدت كلمه، آنان را آفريد.(146)
فلسفه ى آفرينش انسان، در آيات قرآن با عناوين مختلفى مطرح شده است:
در يك جا مى خوانيم: «و ما خلقت الجنّ و الانس الاّ ليعبدون»(147) كه دليل آفرينش جنّ و انسان، عبادت آنها دانسته شده است.
در جاى ديگرى مى فرمايد: «الذى خلق الموت و الحياة ليبلوكم ايّكم احسن عملا»(148) يعنى خداوند، مرگ و حيات را آفريد تا شما را بيازمايد.
و در آيه ى فوق نيز آمده است: «لذلك خلقهم» يعنى ما انسان ها را آفريديم تا مشمول رحمت خويش نماييم.
در ظاهر به نظر مى رسد كه فلسفه ى آفرينش انسان، سه عنوان متفاوت يعنى: عبادت، آزمايش و رحمت است. امّا با كمى دقّت نظر متوجّه مى شويم كه هر سه موضوع داراى يك نقطه ى مشترك هستند و آن تكامل روحى و معنوى انسان هاست.
در آيه ى قبل آمد كه انسان آزاد است و در آخر اين آيه مى فرمايد: ما حتماً دوزخ را از انسان و جنّ پر مى كنيم. آنچه از جمع بين اين دو آيه فهميده مى شود، اين است كه انسان در انتخاب راه آزاد است، ولى به خاطر پذيرش راه باطل، جهنّمى مى شود.
در روايات متعدّد آمده است كه نمونه ى روشن اختلاف مردم، مسأله ى رهبرى معصوم است كه طبيعتاً به جز آن گروه كه مشمول رحمت الهى و در خط اهل بيت عليهم السلام و پيشوايان معصوم قرار گرفته اند، بقيه ى مردم منحرف شده اند.(149)
امام صادق عليه السلام فرمود: خدا انسان را آفريد تا كارهايى انجام دهد و مستحقّ رحمت شود.(150)
-----
146) تفسير اطيب البيان.
147) ذاريات، 56.
148) ملك، 2.
149) تفسير كنزالدقائق.
150) تفسير نورالثقلين ؛ توحيد صدوق، ص 403.
🍃🌷🍃🌷🍃🌷🍃🌷🍃
@gamedovoom
پیام آیه ی شریفه؛
🌱🌺🌱🌺🌱🌺🌱🌺
1⃣- تنها راه برچيده شدن اختلافات، لطف و رحمت الهى است.«الاّ مَن رحم ربّك»
2⃣- عامل وحدت، فقط امدادهاى الهى است و محورهاى دنيوى و مادّى، امورى فانى، مقطعى، يك بعدى و خيالى اند.«الاّ مَن رحم ربّك»
3⃣- فلسفه ى خلقت بشر، پذيرش و دريافت رحمت الهى است.«و لذلك خلقهم»
4⃣- خداوند قوانين و سنّت هايى را بر خود لازم كرده است.«و تمّت كلمة ربك»
5⃣- قهر حتمى الهى، بعد از لطف او و فرستادن انبيا و كتب و موعظه و هشدار و مهلت دادن مطرح است.«رحم ربك... لاملأنّ جهنّم»
6⃣- خداوند با قرار دادن فطرت و عقل از درونِ انسان و ارسال انبيا و كتب آسمانى از بيرون، حجّت را بر مردم تمام كرده است«و تمّت كلمة ربّك»
7⃣- جهنّم محدوديّت دارد.«لاملأنّ جهنّم»
8⃣- جنّ نيز مانند انسان، داراى تكليف و كيفر وپاداش است. «من الجنّة والناس»
⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️
@gamedovoom
💢 هرچه بگوییم از برکت لقمه ی حلال بگوییم و تربیت دینی
اگر تصویر پسرک هرز رفته با دو دختر را در فضای ولنگار مجازی می بینید ایراد از شماست
♨️ چون ما هم نسل آن پسر،
شیر بچه های غیوری چون #شهید_علی_لندی را دیده ایم که ما را جا گذاشته اند 😭
همچنین غیور بچه های که میخوانند جامانده اند و این نو گلان مهدوی یکصدا #سلام_فرمانده میخوانند💯
@gamedovoom
زمزمه کلام وحی؛
🌹🍃🌹🍃🍃🌹🌹🍃
وَكُـلاًّ نَّقُصُّ عَلَيْكَ مِنْ أَنبَاء الرُّسُلِ مَا نُثَبِّتُ بِهِ فُؤَادَكَ وَجَاءكَ فِي هَـذِهِ الْحَقُّ وَمَوْعِظَةٌ وَذِكْرَي لِلْمُؤْمِنِينَ (120)
و هر يك از سرگذشت انبياى (قبلى)، كه براى تو بازگو كرديم، چيزى است كه دلت را بدان محكم گردانيم، و در اين (اخبار)، براى تو حقايق و براى اهل ايمان، پند و تذكّرى آمده است.
🌳🌳🌳🌳🌳🌳
@gamedovoom
پیام آیه ی شریفه؛
🥀🌿🥀🌿🥀🌿🥀🌿🥀
1⃣- نقل بخش هاى مهم تاريخ و آگاهى دادن به آن، يكى از شيوه هاى تربيتى است. «نقُص عليك من انباء الرسل»
2⃣- بيان سرگذشت انبياعليهم السلام بار تربيتى دارد و كلمه و نكته اى از آن بى دليل نيست.«كلّاً»
3⃣- داستان هاى قرآنى، برگزيده اى از سرگذشت زندگانى انبياعليهم السلام است.«نقصّ عليك من انباء الرّسل»
4⃣- داستان هاى قرآنى هدفدار است، نه وسيله سرگرمى و يا اغفال.«نقصّ عليك... ما نثبّت»
5⃣- در نقل داستان بايد آن فرازهايى مورد توجّه قرار گيرد كه داراى بار ارزشى است. «ما نثبّت»
6⃣- بهترين داستان آن است كه مايه ى آرامش خاطر باشد.«ما نثبّت به فؤادك»
7⃣- آرام بخش دلها خداوند است. «نثبّت به فؤادك»
8⃣- انبياعليهم السلام نيز به تقويت روحيّه نياز دارند.«نثبّت به فؤادك»
9⃣- هرگز با باطل آرامش واقعى و دائمى صورت نمى گيرد. «نثبّت به فؤادك و جائك فى هذه الحق»
🔟- يك مُبلّغ، زمانى در تبليغ و موعظه خود موفق است كه از ثبات و اطمينان كامل برخوردار باشد.«نثبت به فؤادك»
1⃣1⃣- همه ى داستان هاى قرآنى حقيقت دارد و با نوعى برهان و دليلِ قابل قبول همراه است. «الحقّ»
2⃣1⃣- در تبليغ بايد ابتدا آرامش خاطر، بعد كلام مستدلّ و سپس موعظه باشد. «فؤادك، حق، موعظه»
3⃣1⃣- بهترين شيوه هاى تربيتى، تنها در مورد انسان هاى آماده كارساز است. «ذكرى للمؤمنين»
☘🌺☘🌺☘🌺☘🌺
@gamedovoom
هدایت شده از ذبیح اله قاسمی
🕌در محضر امام روح الله (۱۸۱۴)
💠میزان در هر کس حال فعلی او است.
📌امام خمینی (ره):
من در طول مدت نهضت و انقلاب به واسطه سالوس و اسلام نمایی بعضی افراد ذکری از آنان کرده و تمجیدی نموده ام که بعد فهمیدم از دغل بازی آنان اغفال شده ام. آن تمجیدها در حالی بود که خود را به جمهوری اسلامی متعهد و وفادار می نمایاندند و نباید از آن مسایل سوء استفاده شود. و میزان در هر کس حال فعلی او است.
📚صحیفه نور، جلد ٢١، صفحه ٢٠۶
#امام_خمینی
@gamedovoom
بنام خدا
به حول قوه الهی نکات تفسیری و پیام های آیات شریفه ی سوره مبارکه ی یوسف را زمزمه خواهیم کرد
زمزمه کلام وحی؛
🌿🌺🌿🌺🌿🌺🌿
الر تِلْكَ آيَاتُ الْكِتَابِ الْمُبِينِ (1)
إِنَّا أَنزَلْنَاهُ قُرْآناً عَرَبِيّاً لَّعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ (2)
الف لام را. آن است آيات كتاب روشنگر.
همانا ما آن را قرآنى عربى نازل كرديم، باشد كه بيانديشيد.
☘🌷☘🌷☘🌷☘
@gamedovoom
زمزمه کلام وحی؛
🌳🌳🌳🌳🌳🌳
نَحْنُ نَقُصُّ عَلَيْكَ أَحْسَنَ الْقَصَصِ بِمَا أَوْحَيْنَا إِلَيْكَ هَـذَا الْقُرْآنَ وَإِن كُنتَ مِن قَبْلِهِ لَمِنَ الْغَافِلِينَ (3)
ما با اين قرآن كه به تو وحى كرديم بهترين داستان را بر تو بازگو مى كنيم، در حالى كه تو پيش از آن، از بى خبران بودى.
🍀🌸🌸🍀🍀🌸🍀
@gamedovoom
حذف بازیگران گرینکارتی از سینمای ایران | فارس من
https://farsnews.ir/my/c/144737
نکته آیه ی شریفه؛
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
«قَصَص» هم به معناى داستان وهم به معناى نقل داستان است.
قصّه و داستان در تربيت انسان سهم بسزايى دارد. زيرا داستان، تجسّم عينى زندگى يك اُمت و تجربه عملى يك ملّت است. تاريخ آئينه ى ملّت هاست و هر چه با تاريخ و سرگذشت پيشينيان آشنا باشيم، گويا به اندازه عمر آن مردم زندگى كرده ايم. حضرت على عليه السلام در نامه سى ويكم نهج البلاغه خطاب به فرزندش امام حسن عليه السلام جمله اى دارند كه مى فرمايند: فرزندم! من در سرگذشت گذشتگان چنان مطالعه كرده ام و به آنها آگاهم كه گويا با آنان زيسته ام و به اندازه ى آنها عمر كرده ام.
شايد يكى از دلايل اثرگذارى قصّه و داستان بر روى انسان، تمايل قلبى او به داستان باشد. معمولاً كتاب هاى تاريخى و آثار داستانى در طول تاريخ فرهنگ بشرى رونق خاصى داشته و قابل فهم و درك براى اكثر مردم بوده است، در حالى كه مباحث استدلالى و عقلانى را گروه اندكى پيگيرى مى كرده اند.
در روايات، به كلّ قرآن «احسن القصص» اطلاق شده است و اين منافاتى ندارد كه در ميان كتب آسمانى، قرآن «احسن القصص» باشد و در ميان سوره هاى قرآن، اين سوره «احسن القصص» باشد.(11)
تفاوت داستان هاى قرآن با ساير داستان ها:
. قصّه گو خداوند است. «نحن نقصّ»
. هدفدار است. «نقصّ عليك من انباء الرّسل مانثبّت به فؤادك»(12)
. حقّ است، نه خيال. «نحن نقصّ عليك نبأهم بالحقّ»(13)
. بر اساس علم است، نه گمان. «فلنقصنّ عليهم بعلمٍ»(14)
. وسيله ى تفكّر است، نه تخدير. «فاقصص القصص لعلّهم يتفكّرون»(15)
. وسيله ى عبرت است، نه تفريح و سرگرمى. «لقد كان فى قصصهم عبرة»(16)
داستان حضرت يوسف، «احسن القصص » است، زيرا:
. معتبرترين داستان ها است. «بما اوحينا»
. در اين داستان، جهاد با نفس كه بزرگ ترين جهاد است، مطرح مى شود.
. قهرمان داستان، نوجوانى است كه تمام كمالات انسانى را در خود دارد. (صبر، ايمان، تقوا، عفاف، امانت، حكمت، عفو و احسان)
. تمام چهره هاى داستان، خوش عاقبت مى شوند. مثلا يوسف به حكومت مى رسد، برادران توبه مى كنند، پدر بينايى خود را بدست مى آورد، كشور قحطى زده نجات مى يابد و دلتنگى ها و حسادت ها به وصال و محبّت تبديل مى شود.
. در اين داستان مجموعه اى از اضداد در كنار هم طرح شده اند: فراق و وصال، غم و شادى، قحطى و پرمحصولى، وفادارى و جفاكارى، مالك و مملوك، چاه و كاخ، فقر و غنا، بردگى و سلطنت، كورى و بينايى، پاكدامنى و اتهام ناروا بستن.
نه فقط داستان هاى الهى، بلكه تمام كارهاى خداوند، «اَحسن» است. زيرا:
. بهترين آفريدگار است. «احسن الخالقين»(17)
. بهترين كتاب را دارد. «نزّل احسن الحديث»(18)
. بهترين دين را دارد. «و من احسن ديناً ممّن اسلم وجهه لله»(19)
. بهترين پاداش را مى دهد. «ليجزيهم اللَّه احسن ما عملوا»(20)
و در برابر اين بهترين ها، خداوند بهترين عمل را از انسان خواسته است. «ليبلوكم ايّكم احسن عملاً»(21)
غفلت در قرآن به سه معنى مطرح شده است:
الف: غفلت بد، نظير آيه ى «و انّ كثيراً من النّاس عن آياتنا لغافلون»(22) همانا بسيارى مردم از آيات ما غافلند.
ب: غفلت خوب، نظير آيه ى «انّ الّذين يرمون المحصنات الغافلات المؤمنات لعنوا فى الدنيا و الآخرة»(23) كسانى كه بر زنان پاكدامن و غافل از فحشا، تهمت زنا مى زنند در دنيا و آخرت لعنت شده اند.
ج: غفلتِ طبيعى به معناى بى اطلاعى، نظير همين آيه مورد بحث؛ «و ان كنت من قبله لمن الغافلين» كه خدا براى حفظ حرمت و احترام پيامبر نمى فرمايد: «كنت من قبله لمن الجاهلين»
-----
11) تفسير كنزالدقائق.
12) هود، 120.
13) كهف، 13.
14) اعراف، 7.
15) اعراف، 176.
16) يوسف، 111.
17) مؤمنون، 14.
18) زمر، 23.
19) نساء، 125.
20) نور، 38.
21) هود، 7.
22) يونس، 92.
23) نور، 23.
🌿🌷🌿🌷🌿🌷🌿
@gamedovoom
پیام آیه ی شریفه؛
🌳🌳🌳🌳🌳🌳
1⃣- در داستان هاى قرآن، قصّه گو خداوند است. «نحن نقصّ»
2⃣- قصّه گو (و نويسنده آن)، بايد معتبر و مطمئن باشد. «نحن نقصّ»*
3⃣- از نظر روانى و تربيتى، براى تأثير بهتر، بايد مقدّمه چينى كرد. (قبل از شروع قصّه، مقدّمه چينى مى كند كه مى خواهم قصه بگويم، آن هم بهترين قصّه.) «نحن نقصّ عليك احسن القصص»*
4⃣- بهترين سخن ها، در اختيار بهترين افراد است. «نحن نقصّ... احسن القصص»*
5⃣- براى الگو دادن به ديگران، بهترين ها را انتخاب ومعرّفى كنيم. «احسن... »
6⃣- قرآن بازگوكننده ى داستان ها، با بهترين وزيباترين بيان است. «احسن القصص»
7⃣- بهترين داستان، آن است كه بر اساس وحى باشد. «احسن القصص بما اوحينا»
8⃣- پيامبر امّى قبل از نزول وحى، نسبت به تاريخِ گذشته بى خبر و ناآشنا بود. «...لمن الغافلين»
9⃣- قرآن، از ميان برنده غفلت ها و بى خبرى هاست. «من قبله لمن الغافلين»
🌱💐🌱💐🌱💐🌱💐
@gamedovoom