به نام خداوند جان وخرد
#اختلال ریاضی
#سبب_شناسی اختلالات یادگیری
☄ یکی از #دلایل اختلال یادگیری ، عدم توانمندی مغز برای #تمرکز انتخابی است.
🔸 وقتی مغز محرک محیطی را #دریافت کرد برای #درک آن نیاز به #تطابق آن با اجراهای #قبلی دارد، مثلا اگر دانش آموز میخواهد شکل #مثلث را رسم کند لازمه اش این است که در #آرشیو مغزش مفاهیم #خط، #زاویه و #بسته بودن را داشته باشد. به عبارتی نیازمند مفاهیم #پیش_نیاز است.
🔹 مسلماً دانشآموزی که میخواهد #ضرب و تقسیم #سه_رقمی در سه رقمی را یاد بگیرد ، #ابتدا باید مفهوم #عدد ، #جدول ضرب ، #جمع و #تفریق اعداد یک رقمی بر دو رقمی و غیره را یاد گرفته باشد تا #بتواند ضرب و تقسیم سه رقمی درسه رقمی را یاد بگیرد.
❇️ وقتی فردی #پیش_نیازها را میآموزد ، آنها را به صورت یک #آرشیو نگهداری میکند تا هر وقت لازم بود از آن استفاده نماید این آرشیو #حافظه_بلند_مدت نامیده می شود.
🚦 اگر دانش آموز شما در #ریاضی مشکل دارد ، در کنار سایر تمرینات (فرایندی ، ادراک و ... ) حتما باید #پیش_نیاز ها را به وی آموزش دهید ، یعنی باید کتاب های #ریاضی سال یا سال های #قبلی را #مرور و آموزش دهید
📚فردا اول خلقت است
✍ نوشته دکتر محسن رنانی
🌿معلمهای عزیز ،
🔸دیگر دست از درس دادن صرف بردارید.
آموزش کودکان ما ساده است.
, ما اکنون دچار کمبود مفرط انسانهای توانمند با اخلاق صادق هستیم.
🔸پس لطفا به کودکان ما فقط مهارت های زندگی کردن را یاد بدهید.
به آنها.
نظم و انضباط در زندگی. انجام کارهای خانه وخانه داری . شستن ظروف و نظافت خانه. آشپزی و پخت غذا . سخت کوشی و تلاش. حفظ محیط زیست. یادگیری فن و تکنیک. خرید از بازار و فروشگاه . صرفه جویی. عدم اسراف در مصرف آب و برق و غذا. تغذیه بهداشتی . رفتن به سفر با پدرومادر. احترام به پدرو مادر.
گفت و گو کردن را،
تخیل را،
خلاقیت را،
مدارا را،
صبر را،
گذشت را،
دوستی با طبیعت را،
داشتن توان عذرخواهی را ،
دوست داشتن حیوانات را،
لذت بردن از برگ درخت را،
دویدن و بازی کردن را،
شاد بودن را،
از موسیقی لذت بردن را،
آواز خواندن را،
بوییدن گل را،
سکوت کردن را،
شنیدن و گوش دادن را،
اعتماد کردن را،
دوست داشتن را،
راست گفتن را و
راست بودن را بیاموزید.
اگر آنها زندگی کردن را
و عشق ورزیدن را
و عزت نفس را
و تاب آوری
و عدم پرخاشگری را,
تمرین نکنند، زندگی شان خالیِ خالی خواهد بود و بعد برای پر کردن جای این خالیها، خیلی به خودشان و دیگران و طبیعت خسارت خواهند زد.
🔸لطفاً برای بچههای ما,
شعر بخوانید
اجازه بدهید همه با هم فقط یک نقاشی بکشند تا همکاری را بیاموزند،
بگذارید وقتی خوابشان می آید بخوابند,
و وقتی مغزشان نمی کشد یاد نگیرند.
لطفاً بچگی را از کودکان ما نگیرید.
زبان شان را برای نقد آزاد بگذارید،
بگذارید خودشان باشند و از اکنون نفاق را و ریا را در آنها نهادینه نکنید.
نداشتهها و تنگناها و غمها و عقدههای خود را به کلاسها نبرید.
شما را به خدا در کلاسهایتان درس اخلاق و انسانیت به کودکان بدهید.
شاید خدا به شما و ما رحم کند و کودکان مان خوب تربیت شوند.
✅ رهبرانقلاب در دیدار شاعران بیان کردند که «غربیها از زن ایرانی کینه دارند»
❓اما دلیل این کینه چیست؟ پاسخ را میتوان در بیانات ایشان در ۵ مردادماه سال ۱۴۰۱ جستجو کرد: 🔻
🔺زنِ باشرف و بااستعداد ایرانی یکی از بزرگترین ضربهها را به تمدّن غرب زده. اینها دلشان پُر است... غیر از مجموع حرکت جمهوری اسلامی، بخصوص زن ایرانی یکی از مهمترین ضربهها را به داعیههای غربی و دروغهای غربی وارد کرده. چطور؟
🔺اینها سالها است ــ دویست سال است ــ که میگویند زن اگر چنانچه از قیود اخلاقی و شرعی و مانند این چیزها رها نشود نمیتواند پیشرفت کند، نمیتواند به مقامات عالی علمی و سیاسی و اجتماعی و غیره برسد؛ این جوری دارند میگویند. شرط رسیدن زن به رتبههای بالای اجتماعی و سیاسی و غیره این است کهم این قیود اخلاقی را رها کند.
🔺زن ایرانی این را در عمل تکذیب کرده؛ زن ایرانی در همهی میدانها با موفّقیّت و سربلندی و با حجاب اسلامی ظاهر شده. اینها رجزخوانی نیست، اینها واقعیّتهای محسوس جامعهی ما است.
🔸ورودیهای دانشگاههای ما یا پنجاه درصد یا بیش از پنجاه درصد دخترهای ما هستند، زنهای ما هستند.
🔹در مراکز علمی حسّاس و مهم که بنده از بعضی از آن مراکز خودم شخصاً بازدید کردم، زنان دانشمند ما آنجا نقشآفرینند.
🔸در میدان ادب، ادبیّات، شعر، رمان، شرححالنویسی، زنها جزو برجستهترینهایند.
🔹در میدان مسابقات ورزشی ــ واقعاً گاهی انسان قدرت تحسین این شخصیّتها را ندارد به اندازهای که شایستهی آن هستند ــ دختر ایرانی روی سکّوی اوّل مسابقات ایستاده، پرچم و سرود ملّی ایران را در مقابل چشم صدها میلیون تماشاچی تلویزیونهای دنیا بالا برده، باحجاب است، با آن مردی که میآید به او مدال بدهد دست نمیدهد، یعنی حدّ شرعی را رعایت میکند؛ این چیز کمی است؟
🔸در میدان سیاسی، من یک مورد را ذکر میکنم. زمان شوروی سابق، در یکی از مهمترین پیامبَریهای سیاسی بین دو کشور، امام یک هیئت سهنفره فرستادند که یکیشان زن بود؛یک زن قدرتمند که رحمت خدا بر او باد!
🔹در مسئولیّتهای مدیریّت کشوری، زنان ما با حجاب، با چادر، بهترین مدیریّتها را در آن بخشِ خودشان انجام دادند.
🔸در مسائل علمی
🔹در مسائل ادبی
🔸در مجریان صداوسیما بهترین مجریان.
🟢در میدانهای مختلف، زن ایرانی حضور پیدا کرده، در بالاترین سطوح قرار گرفته، با حجاب اسلامی، با رعایت حجاب؛ این خیلی چیز مهمّی است.
❌ این باطلکنندهی یک زحمت و تلاش دویست سیصد سالهی غرب است؛ نمیتوانند تحمّل کنند، عصبانی میشوند، خودشان را به در و دیوار میزنند تا بتوانند یک کاری بکنند؛ آن وقت میچسبند به قضیّهی حجاب، میچسبند به یک مورد و بنا میکنند به تبلیغات.
🌻 ۱۴۰۲/۱/۱۶
🌻 ۱۴۰۱/۵/۵
🌱@Khamenei_Reyhaneh
❓❓آیا ریشه بی حجابی در جوامع به خاطر فقر است ؟ دین و روایات ما درباره این مسئله چه میگویند؟
🔰پاسخ :
👈برای پاسخ به این مسئله ابتدا تبیین دقیق واژه #فقر را در روایت معروف پیامبر اکرم (ص ) می آوریم :
🌹رسولُ اللّهِ صلی الله علیه و آله :کادَ الفَقرُ أن یَکونَ کُفرا .
پیامبر خدا صلی الله علیه وآله: فقر؛ انسان را در آستانه کفر قرار میدهد.
📚میزان الحکمۃ حدیث ۵۹۱۱
✅راغب در مفردات می گوید : #فقر به چهار معنا به کار می رود :
1⃣ اوّل : #وجود_نیاز_ضروری . این معنا ، همه انسانها را تا زمانی که در دنیا هستند و بلکه تمام موجودات را شامل می شود . به همین معناست آیه «هلا ای مردم ! شما نیازمند خدایید و خدا بی نیاز ستوده است» .
2⃣دوم : #تهیدستی . که در این آیات فقر به این معناست : «(این صدقات) برای آن نیازمندانی است که در راه خدا فرو مانده اند ... از شدت خویشتنداری ، فرد بی اطلاع ، آنان را توانگر می پندارد» و «صدقات در حقیقت از آنِ نیازمندان و مستمندان است» .
3⃣ سوم : #فقرِ_نفْس . که عبارت است از آزمندی و سیری ناپذیری
🚨 و مقصود از حدیث نبوی : نزدیک است که فقر به کفر انجامد ، همین معنای (معنای سوم) است و در مقابل آن ، حدیث «توانگری ، استغنای نفس است» قرار دارد . و مقصود از این جمله : کسی که قناعت نداشته باشد ، مال و ثروت او را توانگر و بی نیاز نمی کند ، نیز همین توانگری است .
4⃣چهارم : #فقر_و_نیازمندی_به_خدا . که این حدیث نبوی : «بار خدایا ! با نیازمندی به خودت مرا بی نیاز گردان ..
📚منبع مفردات؛ راغب اصفهانی
➖➖➖
✅پس همان طور که در تبیین واژه فقر در مفردات دیده میشه؛ معنای فقر در روایت پیامبر اکرم ؛ #فقر_نفس هست. ..
بنابراین درست است که وضعیت اقتصادی کشور دچار مشکل است
👈اما لطفا برای بی حجابی دختران؛ دلیل دیگری بتراشید ؛
❓❗️ این دخترانی که به حجاب زیاد مقید نیستند و روسری از سر برمیدارند آیا واقعا مشکل مالی دارند
❓❓ یا ضعف نفس و ضعف شخصیت دارند؟
❓اینها واقعا مشکل مالی دارند؟ که با خرید روسری یا چادر برایشان مشکل حل شود ؟
❓ یا عقده ها و #کمبودهای_روحی نیاز به محبت و جلب توجه ودیده شدن خودشون را به این شکل جبران میکنند !
✅ بهبود وضعیت حجاب در جامعه همت جمعی لازم دارد هم #خانواده ها لازم است که به دختران نوجوان و جوان خود، بیشتر محبت کنند
🚨این حس و نیاز به دیده شدن و توجه و محبّت ، اگر برای دخترانمان در خانواده ها، جدی گرفته شود ؛دیگر این دختران در بیرون از خانه برای بیگانگان جلوه گری نمیکنند. #فتامل
✅و صدالبته در مدارس و دانشگاهها و محیط های علمی لازم است درباره اهمیت عزت نفس که حجاب ریشه در آن دارد صحبت شود ..
📝به قلم #محمدلو
✍️ بیانیه جمعی از پژوهشگران و استادان حوزه و دانشگاه به مسئولان درباره حجاب و عفاف
◻️ اگر سنگر حیا و عفاف و حجاب از دست برود، دیری نخواهد پایید که با جریتر شدن این هنجارشکنانِ بیحیا بهویژه پس از گرمتر شدن هوا، هنجارشکنیها بهصورت برهنگی رخ مینماید.
متن کامل بیانیه + اسامی امضا کنندگان بیانیه👇
https://hawzahnews.com/xcbGB
@HawzahNews | خبرگزاریحوزه
hejab 1.9.1401.pdf
8.18M
👌 جالبه
✅ پاسخ ۵۰ تا سوال پرتکرار دختران درباره حجاب
✍ حمید بیک زاده جلالی
#حجاب #معرفی_کتاب
@hejabuni | دانشگاه حجاب 🎓
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️ حجاب نمایانگر ظرفیت و مقدار پاکدامنی در جامعه است
🔻حجتالاسلاموالمسلمین بهجتپور در گفتوگو با خبرگزاری حوزه:
◻️ جریان عفاف، جریانی است متفاوت با جریان حجاب و بار عفت ورزی جامعه را نباید حجاب به دوش بگیرد، بلکه حجاب، نمایاننده ظرفیت و مقدار پاکدامنی است که در جامعه وجود دارد و ما باید برای عفیف شدن جامعه راهکاری که در قرآن مطرح شده را دنبال کنیم که بیش از ۱۰۰ آیه برای پاکدامن شدن جامعه در قرآن مطرح شده است.
◻️ ما برای عفیف شدن جامعه راهکار مخصوص به خود را داریم و پوشیده شدن جامعه هم راهکارهای مخصوص به خود را دارد.
◻️ تلاش برای عفیف شدن جامعه را تقلیل داده و مسئله را ساده کردیم و گفتیم اگر بر سر زن مسلمان پوشش بود، جامعه عفیف است، در حالی که این دو، مقولههایی جدا از هم هستند و هر کدام راهکار مخصوص به خود را دارند.
📎 مشروح گفتوگو
@HawzahNews | خبرگزاریحوزه
🔻استاد رفیعی مطرح کرد:
💭 خیالها و پندارهای نادرست و تأثیر آن بر افراد
◻️خداوند در آیه ۱۰۳ سوره کهف میفرماید بدبخت ترین انسان ها کسانی هستند که کارهای زشت می کنند و فکر میکنند که کار درست را انجام میدهند.
◻️ شرط بازگشت، به راه درست واقعگرا بودن و پرهیز از پندارگرایی است.
افرادی که واقعگرا هستند در قرآن از آنها با صفت یوقنون و یعلمون یاد میکند ولی افرادی که خیال پرداز هستند قرآن از آن ها با کلمه یحسبون یاد میکند زیرا پندارها و گمانهای خود را به جای حقیقت و واقعیت می گذارند و از آن تبعیت میکنند.
◻️برخی زحمت می کشند و تلاش می کنند ولی راه را اشتباه میروند و در مسیر نادرست حرکت میکنند مانند خوارج و داعشیها که تلاش و عبادت زیادی میکردند ولی در مسیر نادرست و خطای خود را ثواب می پنداشتند.
◻️ امروز هم برخی زنا می کنند و اسمش را ازدواج سفید میگذارند،
رشوه میدهند و میگیرند و اسمش را هدیه می گذارند،
خمس مالشان را نمیدهند و از آن مال خیرات میکنند و صدقه میدهند،
به مو و بدن نامحرم نگاه میکنند و اسمش را صله رحم می گذارند.
@HawzahNews| حوزهنیوز
⭕️چقدر ناآگاه است...
📣 #امام_خامنهای حفظه الله تعالی:
💢چقدر ناقص و ناآگاه است آن کسی که بگوید امام در #دعای_ابوحمزه میخواهد به مردم چیز یاد بدهد و خودش را نمی گوید.
🚫 چقدر ناوارد و بی اطلاع از روح دعا و از کیفیت مناجات بندگان صالح با خداست آن کسی که خیال می کند آن گریه و ناله و اشک امام علیه السلام برای آموزش دادن است.یعنی تصنعی گریه کردهاند تا تو و من یاد بگیریم!!! اشتباه است این.
❇️واقعاً اشک ریخته اند. چرا اشک ریخته اند؟برای خاطر اینکه #معرفت_شان نسبت به خدا بیشتر است،در وجود مقدس پروردگار عظمتی میبیند.
🔰امیرالمومنین که چشم های نزدیک بین من و شما نمی تواند این عظمت را ببیند، "تو بزرگی و در آیینه کوچک ننمایی"؛
این آینه کوچک روح ما نمی تواند آن عظمت عجیب را در خود منعکس کند. اما #آیینه_روح امیرالمومنین چطور؟ او میتواند، او این عظمت را میفهمد، می گیرد، درک می کند و به همین دلیل است که آن جور به خود می پیچد و اشک می ریزد.
✅وقتی که #یاد_خدا به میان بیاید آن حالت هیبت، آن حالت خشیت، آن احساس ترس و بیم، آن حالت رعبی که ناشی از احساس حقارت خود در مقابل عظمت خداست، بر دل مومن مسلط می شود "اذا ذُکِرَ اللهُ وَجِلَت قُلوبُهم".
📚منبع: طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن ص ۶۴📚
#خدا_شناسی
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغی
🔆 متن شبهه:
من کافرم به حجاب اعتقاد ندارم عقیده هرکسی هم برا خودش محترمه من کاری به شما ندارم شما هم کاری به من نداشته باشید.
🔆 پاسخ شبهه:
1️⃣ یک بحث بسیار جالب و مهمی را استاد شهید مطهری رحمت الله دارند که اینجا این بحث را روشن کردند. درواقع یک کار بسیار دقیق و مهمی را کردند. آنهم روشن کردن فرق بین تفکر و عقیده است: ما در تفکر میگویم انسان ها در تفکر آزاد هستند. اما منشور سازمان ملل آمده گفته #آزادی_عقیده . وقتی حرف از عقیده شد و احترام به عقاید ، اینجا شامل هر عقیده ای میشود. ما میدانیم خیلی عقاید پشتوانه فکری ندارند و صرف تقلید و جهالت است. مثل عقاید بت پرستی یا عقاید باطل دیگر.
2️⃣ هرگز اسلام نمیگه هر عقیده ای آزاد و قابل احترام است.این عقاید باطل و کورکورانه خودشان بندهایی هستند بر آزادی تفکر و اندیشه و معنویت و رشد استعدادهای معنوی بشر.
3️⃣ اینها در غرب میگویند در کشور ما همه عقاید قابل احترام هستند، بت پرست وگاو پرست و موش پرست قابل احترام هستند. ملکه انگلستان میرود به معابد هند احترام میگذارد، اینها خیانت است نه احترام. معنای این احترام این است که من تورا در این جهالت و در این غل و زنجیرهای خود ساخته با نادانی رها میکنم و به استحمارت میکشم. تو را با شعار احترام به عقیده اسیر این جهالت و گمراهی می کنم و خودم کار خودم را میکنم. پس این یک دروغ بزرگ وظلم بشری است.
4️⃣ جالب است بدانید خود دین ستیزان در کانال های خود این احترام به عقاید را باطل می دانند. و حتی در قبال دلایل منطقی اقدام به فحاشی میکنند. پس روشن شد که حقیقت احترام به بشر مبارزه با این حماقت ها و عقاید جاهلانه است.
5️⃣ کار انبیا این بوده،حضرت ابراهیم بت هارا شکست و نگفت من باید احترام بگذارم به این ضلالت و گمراهی شما.ضمن اینکه در تمام جوامع و آنهایی که مدعی آزادی عقیده و احترام تمام عقاید هستند، هرگز عقیده ای که خلاف منافعشان باشد برنمیتابند.
6️⃣ همین فرانسه به پیامبر الهی توهین و فحاشی میکند این احترام است؟ اجازه داشتن حجاب نمیدهند. خیلی جالب است؟ حتی خوشان این ادعای دروغ را به طرز حیرت آوری زیر پا گذاشته و لگدکوب میکنند. پس نباید بازی عناوین و تیتر ها را خورد.
7️⃣ به همان بی حجاب باید گفت یک دزد هم عقیده اش این است که باید مال تو را غصب کند بدزدد، اینهم قابل احترام است، یک اراذلی یک شخص حیوان صفتی عقیده دارد به توی بی حجاب تجاوز کند. اینهم قابل احترام است
❓آیا برقراری قانون جنگل به اسم احترام به تمام عقاید حکم عقل است؟
❓آیا عقلا امکان دارد تمام عقاید محترم باشد؟
❓عقایدی که ذاتا باهم تناقض دارند اساسا امکان اعمال در کنار هم را دارند؟
❓یک کسی عقیده اش این است تمام عقاید غیر خودش باید کشته شوند اینهم محترم است؟
@shobhe_313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 بسیار جالب و زیبا حجاب رو توضیح دادند. اولین بار بود که از این زاویه ارزش حجاب رو شنیدم.
?
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️ تربیت فرزند با ارائه نقش های متفاوت زن و شوهر
استاد پناهیان
✨@IslamlifeStyles
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #کلیپ_نوشت | متوجه برنامه دشمن برای #حجاب باشید
✏️ بیانات رهبر انقلاب در دیدار اخیر مسئولان نظام
💻 نسخه کیفیت اصلی را در سایت | آپارات ببینید👇
https://khl.ink/f/52489
https://www.aparat.com/v/KEO3l
اعتیاد به رنجیدن
چند وقت پیش یک سفر کاری داشتم،
وقتی رفتم داخل کوپه دو تا خانم جوان تخت های بالا جا گرفته بودند،
قسمت پایین یه خانم با پسر حدودا ۹ ساله ای و یک خانم میانسال نشسته بودند.
منم بناچار همون پایین نشستم.
و از همون ابتدا مشغول کتاب خواندن شدم .
بعد از گذشت یکی دو ساعت متوجه شدم خانمی که پسر بچه ای بهمراهش بود گریه میکنه،
و خانم مسن روبرویش نشسته داره با هاش صحبت میکنه .
ناخودآگاه به سخنان این دو بانو گوش کردم .
گویا، مادر شوهر و خواهر شوهر این بانو در کوپه بغلی بوده اند.
او فرزندش را به کوپه بغلی فرستاده بود ، و به فرزندش گفته بود ببین در مورد من چه میگویند .
و فرزندش برگشته بود و هر چه شنیده بود برای مادرش تعریف کرده بود.
و ظاهرا حرفههای خوشایندی نزده بودند،
خانم مسن که زنی با کمالات بود ، به این مادر گفت :
تازمانی اعتیاد به رنج کشیدنت را ترک نکنی ، اوضاع همین است.
برایم جالب بود ، مگر ما انسانها معتاد به رنج کشیدن میشویم؟
من آموختن را دوست دارم به نظرم جامعه بزرگترین دانشگاهی است که هر انسانی بدون پرداخت شهریه میتواند در کلاسهای آن شرکت کند.
و انتخاب کند در چه کلاسی از این دانشگاه درس بخواند .
اون روز من هم در کوپه در یک کارگاه عملی شرکت کرده بودم .
مادری معتاد به رنج ، و استادی که آماده بود تا راهنمایی کند
من هم سر تا پا شوق آموختن.
استاد رو به خانم گریان کرد و گفت ، از کی معتاد شدی؟؟
خانم گریان گفت من اصلا معتاد نیستم . من هیچی مصرف نمیکنم
استاد گفت ، چرا تو معتادی... زیرا به رنج کشیدن روزانه عادت کرده ای.
مگر تو امروز مسافر نیستی ؟
گریان خانم گفت ، چرا داریم میریم سفر .
استاد گفت ، تو امروز بخاطر دغدغه ات برای سفر ، رنج مصرف نکرده بودی ؟
اما تا در کوپه نشستی ، فرزندت را فرستادی تا از کوپه کناری برایت مواد تهیه کنه .
و اون هم سخنان زهرآگین را برایت آورد .
تو هم مصرف کردی و اکنون همچنان مشغول رنج کشیدن و گریه کردن هستی .
دیدگاه این استاد برایم بسیار جالب بود
خانم گریان هم که گویی مثل من با دیدگاه جدیدی روبرو شده بود .
گریه اش متوقف شد و گفت ولی اونا خیلی بد هستن ، چرا باید پشت سرم حرف بزنند،
استاد گفت ، شغل مواد فروش ، فروش مواده .
تو چرا مواد آنها را میخری ؟
تا زمانی تو بهایی نپردازی، هیچکس به زور به تو هیچ موادی نمیدهد.
ادامه داد در این دنیا همه فروشنده هستند .
تو مشخص کن خریدار چه چیزی هستی .
آیا خریدار آرامشی، خریدار شادی هستی یا خریدار رنج و اندوه ؟
من هرگز به دنیا اینگونه نگاه نکرده بودم
برایم زیباترین تعبیری بود که تا کنون شنیده بودم
استاد ادامه داد:
اگر طول روز از خودت بپرسی
امروز میخوام چه چیزی را بخرم که برای زندگی ام مفید باشد .
هیچگاه بابت اجناس بنجل پولی نمیپردازید .
بحث آنروز دیدگاه جدیدی را در من بوجود آورد.
واقعا امروز شما خریدار چه چیزی هستید ؟
تنبلی و بطالت ، رنج و اندوه ، شادی آرامش
و یا یک هدف و رضایت ؟
ما انسانها همیشه حق انتخاب داریم.
امروز وقتتان را میدهید و چه چیزی را میخرید؟
ما عمرمان را میدهیم و با آن خرید میکنیم .
عمرمان را میدهیم چه چیزی در قبال آن دریافت میکنیم؟
امروزتان سرشار از خریدهای مفید باد .💥
به چشمانت بياموز که هر کس ارزش ديدن ندارد .
به دستانت بياموز که هر گل ارزش چيدن ندارد
به انگشتت بياموز که هر مو ارزش نازش ندارد
به افکارت بياموز که هر کس ارزش نقشي ندارد
به شبهايت بياموز که هر کس شور شيدايي ندارد
به پاهايت بياموز که هر جا ارزش رفتن ندارد
به لبهايت بياموز که هر نام ارزش گفتن ندارد
به خودکارت بياموز که هر اسم ارزش کاغذ ندارد
به غمهايت بياموز که هر کس ارزش غصه ندارد
به گيتارت بياموز که هر کس ارزش سازش ندارد
به خورشيدت بياموز که هر کس تاب تابيدن ندارد
به وجدانت بياموز که هر کس ارزش بودن ندارد
به ايمانت بياموز که هر بت ارزش وردت ندارد
به دريايت بياموز که هر موج ارزش ساحل ندارد
به رويايت بياموز که هر کس ارزش وقتت ندارد
به اشکهايت بياموز که هر کس عشق باريدن ندارد
به قلبت هم بياموز که در کنج دلت هر کسي جايي ندارد ......
"ذكر عليٍّ عبادةٌ" ياد علي عبادت است.
استاد مطهری درکتاب جاذبه و دافعه علی علیه السلام درباره تاثیر محبت در از بین بردن رذائل اخلاقی و جایگرینی اش با اعمال خوب میفرمایند:
(( اهل عرفان و سیر و سلوک به جای پویش راه عقل و استدلال ، راه محبت و ارادت را پیشنهاد میکنند . میگویند کاملی را پیدا کن و رشته #محبت و ارادت او را به گردن دل بیاویز که از راه عقل و استدلال ، هم بیخطرتر است و هم سریعتر))
و چه قدر نیاز داریم به این که در مباحث تربیتی، محبت #انسان_کاملی همچون #مولا_علی علیه السلام و #همه #اولاد ایشان به ویژه امام عصر عج را در دلهای کودکان و نوجوانان و جوانان مان تقویت ونهادینه کنیم تا آن ها را بیمه کنیم در برابر آسیب های اجتماعی
حضرت موسى (علیه السلام ) در مناجات خود در كوه طور عرض كرد: یا اله العالمین (اى معبود جهانیان ).
جواب شنید: لبیك (یعنى نداى تورا پذیرفتم ).
سپس عرض كرد: یا اله المحسنین (اى خداى نیكوكاران ) همان جواب را شنید سپس عرض كرد: یا اله المطیعین : (اى خداى اطاعت كنندگان ) باز همان پاسخ را شنید.
سپس عرض كرد: یا اله العاصین (اى خداى گنهكاران ).
سه بار در پاسخ شنید: لبیك ، لبیك لبیك .
موسى (علیه السلام ) عرض كرد: خدایا چرا، در دفعه چهارم ، سه بار پاسخم دادى ؟!
خداوند به او خطاب كرد: عارفان به معرفت خود، و نیكوكاران و اطاعت كنندگان به نیكى و اطاعت خود، اعتماد دارند، ولى گنهكاران جز به فضل من ، پناهى ندارند، اگر از درگاه من ناامید گردند، به درگاه چه كسى پناهنده شوند؟!.
منتخب قوامیس الدرر(ملا حبیب الله كاشانى ) ص 268
✨شیخ رجبعلی خیاط:
بطری وقتی پر است و میخواهی
خالی اش کنی ، خمش میکنی ...
هر چه خم شود خالی تر میشود ؛
اگر کاملا رو به زمین گرفته شود
سریع تر خالی میشود ...
دل آدم هم همین طور است ؛
گاهی وقتها پر میشود از غم ، غصه ،
از حرفها و طعنههای دیگران ...
قرآن میگوید :
"هر گاه دلت پر شد از غم و غصه ها ؛خم شو و به خاک بیفت ؛
" این نسخهای است که خداوند برای
پیامبرش پیچیده است :
"ما قطعا میدانیم و اطلاع داریم، دلت میگیرد،
به خاطر حرفهایی که میزنند."
"سر به سجده بگذار و خدا را تسبیح کن"
📖سوره حجر آیه ۹۸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سریال منصور داستان زندگی #شهید #منصور_ستاری از فرماندهان شهید نیروی هوایی ارتش است که نابغه مبتکر متخصص و دلیر بود همچنین در کنار آنها تعهد و اخلاق مداری را با هم داشت
در حقیقت شهید ستاری عزیز یکی از خلاق ترین فرماندهان تاریخ معروف هست🌹
روحشان شاد #شهیدان_ما در هر زمانی بهترین ها بودند و خداوند گلچین شأن میکند
هم در دوران دفاع مقدس امثال فرماندهان شهید مانند شهید مهدی #باکری و شهید همت و شهید چمران و شهید زین الدین و شهید بابایی..را داشتیم
چه بعدها شهدای هسته ای
شهدای مدافع حرم
شهدای سلامت
شهدای امنیت
#شهید_حاج_قاسم_سلیمانی هم نمونه ای از شهدای عصر حاضر بود و اخلاق و منش و مردم داری اش زبانزد هست روحش شاد
و...
تاریخ زندگی همه این شهدای عزیز را که در میان آنها #معلمان_شهید هم داریم ؛وقتی میبینیم همه اخلاق مداری و مردم داری و #عدالت را داشتند که از #اسلام و اهل بیت عصمت و طهارت به ویژه پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم و #مولا_علی علیه السلام آموختند و در زندگی خود پیاده کردند .
برخی از مسئولین ما اینگونه هستند✅
بله کاش همه مسئولین بتوانند اینگونه مردم داری و عدالت را داشته باشند
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 #کلیپ
👈احترام به والدین ، تفاوت فرهنگ غرب با فرهنگ اسلام درباره احترام به پدر و مادر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹نوجوانان بصیر انقلاب اسلامی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 آیا حجاب امری عقلانی نیست؟
📌 کم کردن 5 نمره به خاطر حجاب
#تصویری
#استادپناهیان
#تعریف_کارکردگرایانه_دین
🔺سخن سدید
@sokhanesaddid
🚨 نقدی بر متن داستایوفسکی
#سقف آزادی ملت ها
🔆«آزادی» براى همه ملت ها، سقف دارد.
سقف آزادی رابطهى مستقیم با قامت فکری مردمان دارد.
با همت بلند مردمان، سقف بلند میشود. در جامعه ای که قامت تفکر و همت مردم کوتاه باشد،سقف آزادى هم بهمان نسبت کوتاه می شود.
وقتی سقف آزادی کوتاه باشد، آدمهای بزرگ سرشان آنقدر به سقف میخورد که حذف می شوند؛ آدمهای «کوتوله» اما راحت جولان می دهند.
بعضی از آدمهای بزرگ هم برای بقا، آنقدر سرشان را خم ميکنند که کوتوله میشوند.
آن وقت سقف ها هی پایین و پایین تر می آید و مردم هی بیشتر و بیشتر قوز می کنند، تا اینکه تا کمر خم می شوند و دیگر نمیتوانند قد راست کنند. آزادىِ مردم، نيز میشود یواشکی و زندگى شان ميشود جهنم!!🔆
فئودور داستایوفسکی
متنی است از کتاب «بیچارگان»
نوشته: فئودور داستایوفسکی
داستایوفسکی در زمانه ای می زیست(نیمه قرن نوزدهم) که روسیه تزاری بیش از یک قرن و نیم پیش راه مدرنیزاسیون و غربی شدن را توسط دولت های مطلقه مانند پطر کبیرو کاترین کبیرآغاز کرده است. قرن نوزدهم، قرن نقد انسان جدید و آینده سیاست مدرن است، قرن نقد اقتصاد سیاسی سرمایه داری مارکس و نیهیلیسم نیچه و متهم کردن های بالزاک و گرفتاری جانکاه در قفس آهنینی که ماکس وبر از آن خبر می دهد.
👈👈انسان شناسی کاراکترهای داستانی داستایوفسکی تماماً تحلیل انسان و جامعه مدرن است. انسان مدرن جامع اضداد است، از سویی برابری طلب و خواهان مکافات عمل است و از سوی دیگر خود دست به جنایت می زند. رمان نویسان بزرگ در کنار منورالفکران، محور و رکن مدرنیته هستند. آنان نیز بیش از آن که دغدغه گسست را داشته باشند؛ دلواپس آینده مدرنیته هستند. آن چنان که داستایوفسکی این گونه بود. به این دلیل است که سخن بالا را ناظر بر جامعه تجدد خواه روسیه قرن نوزدهم می دانیم. این تجدد خواهان روسی بودند که درباره آزادی سخن می گفتند و چیز می نوشتند و داستایوفسکی آزادی را برای همان آنها تفسیر می کند.
________
🚨مرزهای آزادی
آزادی بی حد و مرز از ویژگی های لیبرالیسم غربی است که بر مبنای امور مادی استوار است .
لیبرالیسم نظریه «بگذار هر کس هر چه می خواهد بکند (لسه فر)» را شعار خود قرار داده و توصیه های اخلاقی و دینی را مغایر با آزادی دانسته؛ آن ها را نفی می کند .
آزادی مطلوب اسلام، در همه زمینه ها حد دارد 👈اولین حد آن این است که نباید آزادی مخل به مبانی اسلام باشد .
کتاب آزادی معنوی اثر استاد مطهری به زیبایی مبحث آزادی مدنظر غربی را به چالش کشیده
که کسانی میتوانند به ملت ها آزادی بدهند که قبل از آن خودشان به آزادی معنوی رسیده باشند
و اشاره کرده که #اسلام خود #منادی #آزادی است اسلام با شعار توحید خواسته انسان ها از بند طاغوت ها آزاد باشند
آزادی مطلق و بی قیدو شرط را هیچ طایفه ای قبول ندارد..
آیا استاد و معلم در کلاسها اجازه میدهد هر کس هر وقت دلش خواست بیاید سر کلاس و یا برود ؟؟
آیا اجازه میدهد که هر کس هر وقت دلش خواست تکلیف ها و تحقیق هایش را بنویسد یا ننویسد ؟؟
و...
✅مسلما هر کلاس و مدرسه ای نیاز به نظم و قانون دارد و این یعنی #آزادی را ما محدود میکنیم برای رسیدن به #پیشرفت دانش آموزان
🔰مثال دیگر عرض میکنم خدمت تان
همه کسانی که دارای #خانواده و فرزندان هستند آیا ما به عنوان پدر و مادر اجازه میدهیم بچه هایمان هر کاری دلشان خواست انجام دهند هروقت دلشان خواست برن بیان ؟؟ یا در خانواده برنامه و قانون داریم ؟؟
✅مسلما هر خانواده سالمی دارای چهارچوب و قانون هست و همین یعنی ما آزادی را در خانواده محدود میکنیم .و با قید و شرط قبول داریم .
🔰انواع و اقسام خانواده و شیوه های تربیتی حاکم بر انها و مزایا و معایب هر شیوه را میتوانید در کتابهای تربیتی مطالعه کنید
✅نکته دیگر از کتاب آزادی معنوی عرض کنم که وقتی ما میخواهیم به کسی آزادی بدهیم باید قبلش او از بند نفسانیت خود آزاد باشد یعنی به آزادی معنوی رسیده باشد که از آزادی که ما برای او داده ایم سوء استفاده نکند ..
وگرنه صرف آزادی دادن به افراد هنر نیست ..
🔰دوباره تاکید میکنم اسلام خود منادی آزادی است منتها فرق است بین آزادی که اسلام میگوید با آزادی که لیبرالیسم غربی تبلیغ میکند ...
👈 اسلام آمد تا انسانها را از بند طاغوت ها رها و آزاد کند و به توحید و یکتاپرستی برساند
✅امام علی علیه السلام فرمودند: (بنده دیگری مباش که خدا تو را #آزاد آفریده است .. )
سخن در این باره بسیار هست و بیش از این فرصت برای نوشتن نیست ...