eitaa logo
️گنج نهفته
411 دنبال‌کننده
2.4هزار عکس
1.9هزار ویدیو
218 فایل
کانال گنج نهفته، محفلی برای ترویج #سبک_زندگی_اسلامی که شامل مباحث مربوط به حجاب و عفاف ،خانواده و همسرداری و تربیت فرزند و جمعیت ‌میباشد. تاسیس کانال گنج نهفته در تلگرام سال ۹۵ تاسیس کانال گنج نهفته در ایتا ۲۲ تیر ۹۷ به مدیریت محمدلو
مشاهده در ایتا
دانلود
سلام کردن مانع تربیت شدن هست. ✍هزاران سال است که هزاران اندیشمند و نکته بین، درباره تربیت و این که چه باید کرد تا آدمی به درستی تربیت شود سخن گفته اند. جهت گیری غالب گفته ها و نوشته ها از موضع چگونه تربیت کردن بوده است. اما کمتر نوشته و یا اثری  مشاهده شده است که تربیت را نه از زاویه ی بایدها بلکه از موانع نبایدها مورد بازبینی قرار دهد. 🔸اگر می توانستیم دستکاری نکنیم، توصیه نکنیم، دخالت نکنیم، شکل ندهیم، تغییر ندهیم و عادت ندهیم، امکان دستیابی به یک تربیت طبیعی، تربیت درونی، تربیت ناب و تربیت فطری بیشتر و بیشتر بود. 🔹آنجا که تربیت کردن شروع می شود، تربیت شدن تعطیل می گردد.آنجا که راه بردن آغاز می گردد، راه افتادن متوقف می شود. 🔹آنجا که تسریع و تعجیل در رشد دادن صورت می گیرد، پختگی و بلوغ در رشد به تأخیر می افتد. آنجا که پیام های تربیتی تحمیل می شود، درون سازی پیام ها تعطیل می گردد. 🔻 آنجا که دینی کردن بچه ها برنامه ای و رسمی می شود، دینی شدن بچه ها سطحی و تصنعی می گردد. آنجا که شخصیت بچه ها از بیرون تزیین می گردد،سرمایه های فطری کودک از درون تهی می شود. 🔸آنجا که الگودهی آغاز می شود، الگو یابی تعطیل می گردد. آنجا که بیش از حد به تکالیف فرزندان خود حساس می شویم، حساس شدن آنها را به تکالیف خودشان مانع می شویم. بالاخره آنجا که چه بایدها و چگونه بایدها تربیت را از مسیر طبیعی، خودبخودی، فطری و درونی خارج می سازد، آنگاه چه نبایدها و چگونه نبایدها مبدأ و مبنای تربیت فعال می گردد. در اینجاست که سهم نبایدها در تربیت بیش از سهم باید هاست؛ اثر دخالت نکردن نافذتر از اثر دخالت کردن است. به عبارتی دیگر اگر بتوانیم اصول تربیت نکردن را فرا بگیریم، به تربیت شدن کودکان استحکامی پایدارتر بخشیده ایم.🔹 ➖➖➖➖➖ پاسخ : تربیت بر مبنای فطرت خدادادی انسانها درست 👈 اینکه از به عبارتی سخن گفتن از بایدها درباره تربیت کودکان( البته زیر ۷ سال) هم اجتناب کنیم هم درست ✅منتها برای اینکه مفاهیم دینی از جمله برای کودکان مان نهادینه شود چه کار کنیم ؟ 👈به نظرم در این موارد بایستی از پیرامون غافل نشویم .. محیط زندگی و رفتار پدر و مادر و معلم و مربی در انتقال مفاهیم دینی تاثیر بسزایی دارد هنر مربی و عشق و تقویت نیاز متربی (کودک)نسبت به پیامهای تربیتی است بدون اینکه او را به دریافت آن مجبور نماید .اگر متربی احساس کند که بدون تمایل درونی چیزی از بیرون و از جانب دیگری بر او تحمیل میشود ، نسبت به آن مقاومت نشان میدهد و قبول نمیکند .. ✅کودک در سن کودکی با و نگاه کردن یاد میگیرد و می آموزد هم خوب و هم بد را .. 👈چه بسیار خانواده هایی که از کودکان خردسال خود و رفتارهای نابهنجار آن گلایه دارند که درجواب میگوییم خودتان و یا دوستانش چگونه اند؟ (فرزندان ما آنی نمیشوند که ما میخواهیم آنی میشوند که ما هستیم ) بنابراین میتوان با توجه به این مسئله برای انتقال مفاهیم دینی و اخلاقی به کودکان بدون اجبار و الزام و آموزش مستقیم فقط بایستی محیط تربیت را آماده کرد برای رشد و انتقال مفاهیم دینی و اخلاقی 🔰 اهمیت خواندن کتاب و علاقه مندی به آن اهمیت راستگویی و صداقت و اهمیت هر چیزی که به نظر ما مهم است هم با مشاهده و نگاه کردن و تقلید در کودکان ایجاد میشود . یعنی هنر مربی برای سنین متربی فقط تقویت حس نیاز متربی به آن چیزی است که به مصلحت رشد و تعالی کودک است و در این زمینه آموزش مستقیم و بایدها زیاد جواب نمیدهد ...بلکه بایستی از شیوه های غیر مستقیم حداکثر استفاده را نمود. 🔰🔰البته برای نهادینه کردن مفاهیم دینی و اخلاقی در سنین و بایستی از شیوه های استدلالی و پرسش و پاسخ بهره گرفت چون تقلید دیگر جوابگو نیست
جایگاه روش‌الگویی در یادگیری و رشد یادگیری یکی از مباحث مهم و گسترده روانشناسی است که در آن از کیفیت ورود مفاهیم و معانی به ذهن و روان آدمی و آموزشهای مستقیم و غیرمستقیم بحث می‌شود. صرف‌نظر از تعاریف متعددی که در این باره شده به نظر می‌رسد جامعترین تعریف متعلق به «هیلگارد»(Hilgard) و «مارکویز» (Marquiz) باشد که گفته‌اند: «یادگیری یعنی ایجاد تغییر نسبتاً ثابت در رفتار بالقوه یادگیرنده، مشروط بر اینکه این تغییر بر اثر اخذ تجربه رخ داده باشد نه اینکه حاصل عواملی چون خستگی، استعمال داروهای مخدر و تغییرات ناشی از بلوغ باشد.»(سیف، روانشناسی یادگیری و تدریس، ص ۱۵۵) از طرفی تئوریهای متعددی درباره یادگیری وجود دارد که از جمله آنها یادگیری از طریق تقلید (imitation) است. پیرامون مبحث رشد نیز روانشناسان درباره ماهیت و چگونگی آن تحقیقات و اظهارنظرهای فراوانی ارائه کرده‌اند که مهمترین تئوریهای این بخش عبارتند از: 1- نظریه روانی – اجتماعی اریکسون 2- نظریه رشد هوش و شناخت ژان پیاژه 3- نظریه روانی – حرکتی آرنولدگزل 4- نظریه یادگیری اجتماعی آلبرت بَندورا در میان این نظریه‌ها، رویکرد چهارم کاملاً مرتبط با تقلید از الگوهاست. این نظریه در چارچوب مکتب رفتارگرایی قرار داشته و معتقداست قسمت عمده رفتار اجتماعی از طریق مشاهده و تقلید از الگوها صورت می‌گیرد.( احدی و بنی جمالی، روانشناسی رشد، ص ۱۰۲). «بندورا» معتقد است الگوها می‌توانند والدین، معلمان، همبازیها، افراد محبوب جامعه، شخصیتهای فیلمها و قهرمانان اجتماعی باشند. وی همچنین به تدریجی بودن فراگیری رفتار قائل است و شخصیت را زاییده تجارب محیطی می‌شمرد.»(احدی، روانشناسی رشد، ص ۱۰۳). نظریه پردازان رشد، مراحل تقلید از الگوها را نیز در قالب اصطلاحاتی خاص و مراحلی چهارگانه ترسیم کرده‌اند: 1. مرحله توجه فعال کودک (attention) 2. مرحله نگهداری(retention) 3. مرحله تولید و توانایی تکرار عمل (reproduction) 4. مرحله انگیزش و نتیجه‌ عملی(motivation) خلاصه این مراحل اینچنین است که کودک ابتدا بایستی بایستی به اعمال الگوها توجه کند و آن اعمال روشن و قابل فهم باشد. سپس کودک با استفاده از تجارب ذهنی و عملی گذشته خود، عمل الگو را تفسیر و ساماندهی ذهنی نماید. آنگاه به امکانات خود برای تکرار عملی بنگرد و در آخرین مرحله در صورت وجود مصلحت تام و عدم مانع، عمل الگو را تکرار نماید. به عنوان مثال اگر تنبیه یا توبیخی در کار باشد از انجام آن عمل خودداری خواهد کرد. بله تربیت الگودادن صرف نیست ولی الگودادن جزئی از تربیت و یادگیری است‌. چنانچه در قرآن هم خدا می فرماید: لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ و ... اگه تربیت رو فرضا به کشاورزی تشبیه کنیم اول باید زمین حاصلخیز و قابل کشت باشد بعد بذر را پاشید. در تربیت هم همینگونه است برای اینکه خصائل اخلاقی خوب را پرورش دهیم اول باید زمینه سازی مناسب و آمادگی پذیرش موضوع، از هر لحاظ صورت پذیرد. تقلیدی هم که از الگو قرار است انجام گیرد تقلید آگاهانه باشد. در تعلیم، انتقال اطلاعات هدف اصلی است اما هدف در تربیت، افزون بر انتقال اطلاعات ایجاد احساس است. از این رو، تربیت صحیح احساس محبت به خوبی ها و نفرت از بدی ها را در متربی برمی‌انگیزد
سلام "الگو دادن " نیست. ✍اگر خواهان درونی شدن ارزشهای متعالی هستیم باید ترتبیبی اتخاذ کنیم که کودکان و نوجوانان به طور خود انگیخته با آنچه که خواهان ارائه آن هستیم همانند سازی کنند. همانند سازی یک فرآیند ناخودآگاه و طبیعی و درونی شده است که الگوی پذیرفته شده در بنیادی ترین و پنهان ترین لایه های شخصیت فرد رسوخ می یابد. البته توضیح این نکته ضروری است که نشان دادن و معرفی الگوها و اسوه ها برای افراد امری ضروری و مطلوب است . اما این معرفی و ارائه باید به شیوه ای صورت گیرد که قبل از تبلغ و ترویج صرف، ترغیب و تسهیل لازم جهت پذیرش آن صورت گیرد. در حالیکه ما اغلب نقطه مقابل این روش را عمل می کنیم. به عبارت دیگر ایجادترغیب نسبت به الگو، بسی هنرمندانه تر و ظریفتر از تبلیغ و ترویج یک الگو است. شاید  برای فراهم آوردن زمینه های رغبت و انگیزش درونی ده ها سال مطالعه و تحقیق در ابعاد جامعه شناختی و روان شناختی نیاز باشد اما دربُعد تبلیغ می توان در مدت زمان کوتاهی از  طریق کارهای انتشاراتی و تصویرسازی و جنجال های مطبوعاتی و سخنرانی های تحریک آمیز الگوی خاصی را در جامعه ترویج داد اما در دراز مدت تاثیر عمیق و موثر و مانایی لازم را ندارد ودر نهایت به ضد خودش بدل خواهد شد. ➖➖➖➖➖➖ پاسخ بخشی از مقالات درباره تفاوت الگویابی و الگو دان هست که تاکید دارند بر از سوی متربی که خود کودک شخصا برای کمال بخشیدن به نیازهای فطری خود الگوهای مورد نظر را کشف و با آنها همانند سازی کند. بررسی دیدگاه«کانت» را هم خواندم که بر این باور است که( متربي از طريق نمونه و الگوهاي فيزيکي تربيت نمي شود بلکه ازطريق پيروي آگاهانه از راهنماست که هدايت مي شود) ✅ مطلب بنده درباره هم به همین نکته اشاره داشت یعنی الگویابی چرا که کودک از کجا باید الگوها را کشف کند ؟ تا انتخاب کند ؟ 👈در جواب می‌گوییم محیط زندگی کودک بایستی زمینه را فراهم کند البته تاثیر الگو دهی را هم نمی‌توان به طور مطلق نادیده گرفت چراکه در تحلیل تاثیرپذیری انسان از الگو مبتوان گفت که انسان به دلیل کمال خواهی ؛ اهداف و آرزوهایی در سر می پروراند و زمانی که با الگویی روبرو میشود و خویش را در او می یابد از نظر نوعی قرابت و هماهنگی بین خود و الگو می بیند و از سوی دیگر احساس نیاز به کمال که در الگو هست سراسر وجود الگوپذیر را می گیرد و همین عوامل زمینه تاثیرپذیری انسان از الگو میشود . 👈الگوهایی مانند وجود نازنین عج که( پیام بنده در این باره بود) به قدری زیبا و جذاب و کامل و هستند که کودکان با فطرت پاک خدایی خود وقتی کوچکترین تغییراتی در محیط شان درباره حضرت ایجاد شود به طور به این وجود این الگوی نازنین علاقه مند شده و انشاءالله مشمول دعای خیر حضرت حجت هم قرار گیرند .. ✅به نظرم درباره عج که انسان کامل هست هر دو روش الگو دهی و الگویابی هر دو با هم به کار می آید و هیچ منافاتی با هم ندارند .. چون وقتی الگو ارائه میشود به قدری جذاب و پر محبت هست که کودک با فطرت خدایی اش دوست دارد آگاهانه به سمت او برود .‌ ✅علاوه بر عوامل طبیعی در تربیت کودکان از تاثیر همچون و نظر و عنایت و به عبارتی تاثیر امدادهای غیبی در زندگی هامان و تربیت فرزندان مان هم نباید غافل شد که زمان عج می‌تواند همان تاثیر معنوی در تربیت باشد ...
6.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
خانمی که بیش از ۲۰ هزار کودک را به دنیا آورده وشعار زن زندگی عزّت افتخار و موفّقیّت سر داده... اینگونه باشیم مسئول معتقد سرباز امام زمان روحی فدا....
48210233738043.mp3
21.22M
امام حسین علیه السلام
7.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
◀️ کلیپ ۷ راهکار برای تشویق دختران به حجاب و عفاف ✍طرح و ساخت : طلبه بسیجی محمد معینی ♻️ تعلیم و تربیت (شجره طیبه صالحین) 💠ناحیه مقاومت بسیج سپاه تنکابن
8.34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
صبحتهای شنیدنی خانمی که عکس دیدار رهبری از غرفه‌شون خیلی پخش شده بود 🔹در فضای مجازی بازخوردهای مثبت زیاد داشتم، ولی بازخورد منفی هم بود، مرا تهدید کردند؛ من پوششم از اول نمایشگاه همین بود 🔹حس دلنشین پدر و دختری را با حضرت آقا تجربه کردم و ممکن است تا آخر عمرم دیگر این حس را تجربه نکنم. دوکتابی که به رهبری هدیه دادند..
🌹معرفی شهید مدافع حرم شهید از کتاب "یادت باشه " که رهبر انقلاب به خواندن این کتاب تاکید داشتند: 🌹حمید سیاهکلی مرادی: متولد ۱۳۶۸، دانشجوی حسابداری،اهل ورزش کاراته، بسیار مهربان و بسیار رمانتیک، اهل شعر ،درعین حال بسیار ولایی وسخت کوش وشهادت طلب. عاشق امام حسین و هیئت و کربلا ✨فرزانه مرادی همسر شهید: متولد ۱۳۷۲، دانشجوی رشته پزشکی، صاحب کمربند سیاه کاراته، فعال فرهنگی دانشگاه بخصوص از نوع شناساندن شهدا ،حافظ ۵ جزء قرآن ،چادری و عاشق شهدا و اردوی جنوب وبسیار ولایی‌ وبسیار اهل توسل به اهل بیت 🗓۲۱ مهرماه سال ۱۳۹۱ سالروز عقداین زوج جوان است که معیارهای دینی را برای ازدواج مدنظر داشتند وهردو واقعا همدیگر بودند.. 1⃣پاتوق همیشگی شان گلزار شهدا و پنج شنبه ها هیئت است.از سه سالی که باهم ازدواج کردندتقریبا هر سال واردوی جنوب جزوبرنامه های ثابتشان بوده 2⃣حمیداهل نماز شب وذکر وتعقیبات نمازهم زیاد داشت،برنامه زندگی شان روزانه دعای عهدوخواندن یک صفحه با معنی، شبهای ماه مبارک رمضان اغلب شبهابیدار بودند وکتابهای مفیدمیخواندند. 3⃣زندگی مستاجری با یک موتور ،بدون تکلف و ساده که درخاطرات فرزانه این جمله بارها تکرار میشود:گاهی .. 4⃣لحظات شاد وپرهیجان و شوخی وخنده در زندگی این زوج زیاد دیده میشودوقهر اصلا برایشان معنی ندارد.چون عرض چند دقیقه تمام میشود..، اسم رمز مشترکی است که قرار شده بودحمید موقع زنگ زدن پیش دوستانش درسوریه (چون خجالت میکشید) به جای به کار ببرد. 5⃣اهمیت واحترام به پدر ومادر(مخصوصا احترام وتوجه ویژه حمید به مادرش خیلی زیبا دیده میشود)رابطه با برادران وخواهران و صله ارحام و گردش وتفریح سالم با خانواده و دوستان در خاطرات این زوج زیبادیده میشود.. 6⃣عشق به در زندگی این زوج خیلی زیبا دیده میشود آنجاکه فرزانه تعریف میکند:اولین بار برای خانه شان آینه وقرآن وعکس امام خامنه ای را بردند چون حمیدگفته بود: (( )) یا آنجا که حمید سخنرانی آقا راحتما گوش میکرده ونکات مهمش را یادداشت برداری میکرده. 🌟در وصیت زیبایش هم نوشته بود  ((می نویسم تا هر آنکس که می خواند یا می شنود بداند شرمنده ام از این که یک جان بیشتر ندارم تا در راه ولی عصر (عج ) و نایب بر حقش ( مدظله العالی) فدا کنم و با یقین به این امر که خونم موجب سعادتم می شود و تعالی روح و شرابی است طهور که به قول حضرت علی اکبر(ع) شیرین تر از عسل ، می روم تا به تأسی از مولایم اباعبدالله (ع) با خدایم عشق بازی کنم تا عمق در خدا شوم)) 7⃣حمید ازغیبت متنفر وبه بیت المال بسیار حساس بودبرای مثال برای کارهای شخصی حتی در شرایط خاص هم هرگز از ماشین بیت المال استفاده نمیکرد. 8⃣ علیه السلام در فرزانه را میتوانیم درتوسلات ونذرهایش مشاهده کنیم، و درتصمیم مهم زندگی اش برای همراهی شوهرش آنجا که از پدرش که پاسدار بود میخواهد اسم حمید را خط نزند برای رفتن به سوریه، (چون نمیخواسته از زنان نفرین شده تاریخ نوشته شود.) 🚩تا آنجا که شب آخر شوهرش را تشویق به نوشتن وصیت نامه میکند،حتی برای شوهرش حنا میبندد و ازاین صحنه فیلم میگیرد ومیگوید: میخواهم فردای شهادت، بشه روز عروسیت .. ✅عشق حمید هم به اهل بیت بسیار زیبا بود: معتقد بود با حضرت معصومه توانسته بافرزانه ازدواج کند. برای همین برای پابوسی وتشکر همان ابتدای عقدشان سال تحویل راهی سفریک روزه قم میشوند.. حمید اش ترک نمیشود. فرزانه راهم او عاشق هیئت کرده بود. سینه زدنش درهیئت بسیار دیدنی بود. موقع شهادت تنهاسینه اش سالم مانده بود... اسم فرزانه را درگوشی "کربلای من" ذخیره کرده بود تا همیشه به یاد ارباب باشد. حمید را به فرزانه داده بود که بین جهازیه بگذارد تا زندگی شان بوی اهل بیت وامام حسین بگیرد. حمید ایام هفته را نوشته بود بعد برای هرکدام از غذاها اسم یکی از ائمه رانوشته بود. که هرروز است را بخورند. به فرزانه گفته بود: 🌹عشق اولش خداست بعد ،بعدفرزانه پشت موتورذکر حسین حسین میگفت ومیگفت بذار همه بگن حمید 9⃣فرزانه عاشق شهدا واردوی جنوب بود. حمیدهم بود..حتی سرعقد به فرزانه گفته بود دعاکند که او زودتر به آرزویش برسد و آخرسر در اسفند۱۳۹۴ به آرزوی دیرینه اش رسید. 📚 برداشت از زیبای " 📝 به قلم ✅خواندن این کتاب بسیار زیبا را برای همه خصوصا نسل جوان پیشنهاد میکنم. 🌹شادی ارواح طیبه امام و شهدا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥معرفی زیبای " " زندگی شهید مدافع حرم شهید همراه با بیانات رهبر انقلاب: "یک کتابی خوانده‌ام که خیلی برای من جالب بود. دختر و پسر جوان -زن و شوهر- متولّدین دهه‌ی ۷۰، می‌نشینند برای اینکه در جشن عروسی‌شان گناه انجام نگیرد، نذر میکنند سه روز روزه بگیرند! به ‌نظر من این را باید کرد در ✅ که یک دختر و پسر جوانی برای اینکه در جشن عروسی‌شان ناخواسته خلاف شرع و گناهی انجام نگیرد، به‌ خدای متعال متوسّل میشوند، سه روز روزه میگیرند. پسر عازم دفاع از حریم حضرت زینب (سلام‌الله‌علیها) میشود؛ گریه‌ی ناخواسته‌ی این دختر، دل او را میلرزاند؛ به این دختر -به خانمش- میگوید که گریه‌ی تو دل من را لرزاند، امّا ایمان من را نمیلرزانَد! و آن خانم میگوید که من مانع رفتن تو نمیشوم، من نمیخواهم از آن زنهایی باشم که در روز قیامت پیش فاطمه‌ی زهرا سرافکنده باشم! ببینید، اینها مال قضایای صد سال پیش و دویست سال پیش نیست، مال سال ۹۴ و ۹۵ و مال همین سالها است، مال همین روزهای در پیش [روی] ما است؛ امروز این است. در نسل جوانِ ما یک چنین عناصری حضور دارند، یک چنین حقیقت‌های درخشانی در آنها حضور دارد و وجود دارد؛ اینها را باید یادداشت کرد، اینها را باید دید، اینها را باید فهمید. فقط هم این [یک نمونه] نیست که بگویید «آقا! به یک گل بهار نمیشود»؛ نه، بحث یک گل نیست؛ زیاد هستند از این قبیل. این دو -زن و شوهری که عرض کردم- هر دو دانشجو بودند که البتّه آن پسر هم بعد میرود شهید میشود؛ جزو شهدای گران‌قدر دفاع از حریم حضرت زینب (سلام‌الله‌علیها) است.
🌹فرازی از وصیت زیبای شهید :  می نویسم تا هر آنکس که می خواند یا می شنود بداند شرمنده ام از این که یک جان بیشتر ندارم تا در راه (عج ) و نایب بر حقش ( مدظله العالی) فدا کنم و با یقین به این امر که خونم موجب سعادتم می شود و تعالی روح و شرابی است طهور که به قول حضرت علی اکبر(ع) شیرین تر از عسل ، می روم تا به از (ع) با خدایم عشق بازی کنم تا عمق در شوم. اما یک نکته و آن این است اگر در حال حاضر در جبهه سخت تعدادی از در حال دلخوش هستند که جبهه فرهنگی که عقبه هستند ، عقبه ای که تداوم جبهه سخت را شامل می شوند و عامل اصلی جهادگران جبهه سخت می باشد توسط تمامی جوانان رعایت می شود و امید است که در این زمینه با پیشگام این جبهه باشند ان شاالله ...
16.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹ببینید / سخنان تاثیرگذار و باصلابت شهید : ما فرزندان مکتبی هستیم که به ما آموخت آزاده زندگی کنیم ( ) 👌ما درمواجهه با سرگذشتمان ورسیدن به پیروزی را انتخاب کرده ایم 🌟