فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تغییر فرهنگ ایرانیان به روش جنگ نرم
عکسی در فضای مجازی قرار داده بودند که مال شخص دیگری بود و مسخره کرده بودند
پاسخ :
بنده هم نمیدونم چرا این جور عکسها که با یک جستجوی ساده میتوان تشخیص داد اشتباه است را قرار میدن؟؟!!
اما در حالت کلی معتقدم که مسخره کردن اشخاص ؛ کار درستی نیست و راه انتقاد سازنده را میگیرد
ما فقط به عنوان قشر فرهنگی جامعه میتوانیم از #عملکرد افراد انتقاد کنیم نه قیافه افراد
خداوند در قرآن میفرمایند :
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا يَسْخَرْ قَوْمٌ مِنْ قَوْمٍ عَسَىٰ أَنْ يَكُونُوا خَيْرًا مِنْهُمْ وَلَا نِسَاءٌ مِنْ نِسَاءٍ عَسَىٰ أَنْ يَكُنَّ خَيْرًا مِنْهُنَّ ۖ وَلَا تَلْمِزُوا أَنْفُسَكُمْ وَلَا تَنَابَزُوا بِالْأَلْقَابِ ۖ بِئْسَ الِاسْمُ الْفُسُوقُ بَعْدَ الْإِيمَانِ ۚ وَمَنْ لَمْ يَتُبْ فَأُولَٰئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ
ای اهل ایمان، مؤمنان هرگز نباید قومی قوم دیگر را مسخره و استهزا کنند، شاید آن قوم که مسخره میکنند از خود آنان بهتر باشند. و نیز بین زنان با ایمان قومی دیگری را سخریّه نکنند که بسا آن قوم از خود آن زنان بهتر باشند، و هرگز عیبجویی (از همدینان) خود مکنید و به نام و لقبهای زشت یکدیگر را مخوانید که پس از ایمان به خدا نام فسق (بر مؤمن نهادن) بسیار زشت است و هر که توبه نکند چنین کسان بسیار ظالم و ستمکارند.
جایگاه روشالگویی در یادگیری و رشد
یادگیری یکی از مباحث مهم و گسترده روانشناسی است که در آن از کیفیت ورود مفاهیم و معانی به ذهن و روان آدمی و آموزشهای مستقیم و غیرمستقیم بحث میشود. صرفنظر از تعاریف متعددی که در این باره شده به نظر میرسد جامعترین تعریف متعلق به «هیلگارد»(Hilgard) و «مارکویز» (Marquiz) باشد که گفتهاند:
«یادگیری یعنی ایجاد تغییر نسبتاً ثابت در رفتار بالقوه یادگیرنده، مشروط بر اینکه این تغییر بر اثر اخذ تجربه رخ داده باشد نه اینکه حاصل عواملی چون خستگی، استعمال داروهای مخدر و تغییرات ناشی از بلوغ باشد.»(سیف، روانشناسی یادگیری و تدریس، ص ۱۵۵)
از طرفی تئوریهای متعددی درباره یادگیری وجود دارد که از جمله آنها یادگیری از طریق تقلید (imitation) است. پیرامون مبحث رشد نیز روانشناسان درباره ماهیت و چگونگی آن تحقیقات و اظهارنظرهای فراوانی ارائه کردهاند که مهمترین تئوریهای این بخش عبارتند از:
1- نظریه روانی – اجتماعی اریکسون
2- نظریه رشد هوش و شناخت ژان پیاژه
3- نظریه روانی – حرکتی آرنولدگزل
4- نظریه یادگیری اجتماعی آلبرت بَندورا
در میان این نظریهها، رویکرد چهارم کاملاً مرتبط با تقلید از الگوهاست. این نظریه در چارچوب مکتب رفتارگرایی قرار داشته و معتقداست قسمت عمده رفتار اجتماعی از طریق مشاهده و تقلید از الگوها صورت میگیرد.( احدی و بنی جمالی، روانشناسی رشد، ص ۱۰۲).
«بندورا» معتقد است الگوها میتوانند والدین، معلمان، همبازیها، افراد محبوب جامعه، شخصیتهای فیلمها و قهرمانان اجتماعی باشند. وی همچنین به تدریجی بودن فراگیری رفتار قائل است و شخصیت را زاییده تجارب محیطی میشمرد.»(احدی، روانشناسی رشد، ص ۱۰۳).
نظریه پردازان رشد، مراحل تقلید از الگوها را نیز در قالب اصطلاحاتی خاص و مراحلی چهارگانه ترسیم کردهاند:
1. مرحله توجه فعال کودک (attention)
2. مرحله نگهداری(retention)
3. مرحله تولید و توانایی تکرار عمل (reproduction)
4. مرحله انگیزش و نتیجه عملی(motivation)
خلاصه این مراحل اینچنین است که کودک ابتدا بایستی بایستی به اعمال الگوها توجه کند و آن اعمال روشن و قابل فهم باشد. سپس کودک با استفاده از تجارب ذهنی و عملی گذشته خود، عمل الگو را تفسیر و ساماندهی ذهنی نماید. آنگاه به امکانات خود برای تکرار عملی بنگرد و در آخرین مرحله در صورت وجود مصلحت تام و عدم مانع، عمل الگو را تکرار نماید. به عنوان مثال اگر تنبیه یا توبیخی در کار باشد از انجام آن عمل خودداری خواهد کرد.
بله تربیت الگودادن صرف نیست ولی الگودادن جزئی از تربیت و یادگیری است. چنانچه در قرآن هم خدا می فرماید: لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ و ...
اگه تربیت رو فرضا به کشاورزی تشبیه کنیم اول باید زمین حاصلخیز و قابل کشت باشد بعد بذر را پاشید. در تربیت هم همینگونه است برای اینکه خصائل اخلاقی خوب را پرورش دهیم اول باید زمینه سازی مناسب و آمادگی پذیرش موضوع، از هر لحاظ صورت پذیرد. تقلیدی هم که از الگو قرار است انجام گیرد تقلید آگاهانه باشد.
در تعلیم، انتقال اطلاعات هدف اصلی است اما هدف در تربیت، افزون بر انتقال اطلاعات ایجاد احساس است. از این رو، تربیت صحیح احساس محبت به خوبی ها و نفرت از بدی ها را در متربی برمیانگیزد
❓❓چگونه #فرزندان_مهدوی تربیت کنیم
🌺 از کودک بخواهید برای سلامتی و ظهور امام زمان(عج) دعا کنه
🌺 نذارید شخصیتی باورناپذیر یا ترسناک از امام زمان (عج) تو ذهن کودک شکل بگیره
🌺اجازه بدید کودکان درباره احساس خودشان به امام زمان(عج) صحبت کنن.
🌺 مفهوم یاری امام رو با انجام کارهای خوبی مثل احترام به بزرگترها، درس خوندن و کمک به همنوع پیوند بزنید.
🌺 قصه افرادی که با امام ملاقات داشتند رو تعریف کنید و در آخر بگید چه ویژگیهایی داشتن که تونستند امام رو ملاقات کنن.
🌺 درباره امام زمان (عج) بیشتر مطالعه کنید تا بتوانید به سوالات بچه ها پاسخ بدید.
🌷اطلاعات خود را درباره حضرت افزایش دهید.
✨ برنامه مطالعه منظمی برای شناخت بیشتر امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف داشته باشید.
🌷بخشی از کتابخانۀ شما و کودک تان را کتاب هایی با موضوع مهدویت تشکیل دهد.
✨اطلاعات کودک خود را درباره امام معصوم علیه السلام افزایش دهید.
🌷نرم افزارهای مهدوی مناسب را شناسایی کرده و خریداری نمایید.
✨نواها و نغمه های مهدوی را در تلفن همراه و خودرو خود داشته باشید و به تناسب از آن ها استفاده کنید.
🌷داستان کسانی که با حضرت ارتباط داشته اند را بخوانید و برای فرزندان نقل کنید.
✨احترام به امام را به کودکان خود یاد دهید. مانند بلند شدن به احترام نام خاص حضرت.
🌷خودتان را آماده پاسخ گویی به سؤالات کودکان درباره امام شان نمایید.
🍀ایشان را به عنوان پدری مهربان که به همه کودکان توجه دارد، معرفی کنید.
🍀از کودک بخواهید که برای امام خویش دعا کند.
🍀 زمینه ای را فراهم کنید تا کودک برای سلامت حضرت، به دست خود صدقه بدهد.
🍀از تابلوها و پوسترهای زیبای مهدوی در اتاق کودک استفاده کنید.
🍀به کودک بیاموزید که امام در هر زمانی قابل دسترسی است و سلام و دعای او را می شنود.
🍀به کودک بگویید که در مقابل دعای تو، امام هم برایت دعا می کند.
🍀به هیچ وجه کودک را با جملاتی که ترس از امام و نگرانی جدا شدن از حضرت را تداعی می کند، روبرو نکنید: مانند: دیگر امام به تو توجه نمی کند؛ دیگر تو را دوست نخواهد داشت!.
🍀 زمانی آموزش شما درباره امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف سودمندتر خواهد بود که خود، پدر و مادری مهربان و آگاه باشید.
🌼 با تأمین دیگر نیازهای کودک مانند نیاز به بازی و هیجان، آموزش های خود را اثربخش تر کنید.
🌼 با فراهم کردن یک زندگی خوب و زیبا، مهدویت را برای کودکان دلنشین کن.
📛از زیاده روی در آموزش و ایجاد انس پرهیز کنید.
🌼ظرفیت کودک را در همراهی با این موضوع در نظر بگیرید.
🚫از افراط های کودک در ارتباط با امام خود جلوگیری کنید.
🌼 بگذارید همیشه عطش مهدوی در کودک زنده بماند.
⛔️ از طولانی کردن جلسه های مهدوی پرهیز کنید.
🍀 در محفل های مهدوی مانند پایان دعای ندبه و جشن های نیمه شعبان یا روز امامت حضرت، به کودکان هدیه دهید.
🌾در مهمانی ها و محفل های خانوادگی، از امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف هم یاد کنید.
🌾از کودک بخواهید در برخی مناسبت ها، شعر یا داستانی کوتاه درباره امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف بخواند.
🌾به کودک در تهیه روزنامه دیواری با موضوع مهدوی کمک کنید.
🌾 از سفرهایی با موضوع مهدوی مانند جمکران استفاده کنید.
🌾 به کودک بیاموزید که راه دوستی با امام زمان علیه السلام، انجام کارهای خوب و خوب بودن است.
💠از کودک بخواهید که نامه ای برای امام خود بنویسد و به او اطمینان دهید که امام از محتوای نامه باخبر می شود.
💠از روزهای ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و زندگی خوش آن دوره برای کودکان حرف بزنید.
💠 زندگی روزمره کودک را با موضوع مهدویت پیوند زنید؛ به عنوان مثال: وقتی خوب درس می خوانی، یک قدم برای کمک به امام خود نزدیک تر می شوی؛ چون یاران امام باید دانا باشند.
💠دوستانی همسو و خانواده هایی با گرایش های مهدوی را شناسایی و با آنان ارتباط بگیرید.
💠از محبت های امام به یاران و شیعیان خود که در کتاب های معتبر آمده است، صحبت کنید.
💠برخی از سخنان امام را حفظ کنید و برای کودک درباره آن توضیح دهید.
🌺به کودک فرصت دهید تا درباره احساس خود نسبت به امام زمان علیه السلام صحبت کند.
🌺 از نام های حضرت برای نامگذاری کودکان خود استفاده کنید و معنای آن را برای کودکان توضیح دهید.
🌺 به گونه ای رفتار کنید که کودک از داشتن نام انسانی کامل مانند امام عصر علیه السلام، به خود افتخار کند.
🌺 به کودک یاد دهید که هر روز هدیه ای برای امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف بفرستد. هدیه کودک شما می تواند این جمله زیبا باشد که شما معنا و اثر آن را برایش توضیح داده اید: «اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجّل فرجهم»
✅قابل استفاده برای اولیاء و معلمان و مربیان
#تربیت_نسل_مهدوی
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
سلام
#تربیت کردن مانع تربیت شدن هست.
✍هزاران سال است که هزاران اندیشمند و نکته بین، درباره تربیت و این که چه باید کرد تا آدمی به درستی تربیت شود سخن گفته اند. جهت گیری غالب گفته ها و نوشته ها از موضع چگونه تربیت کردن بوده است. اما کمتر نوشته و یا اثری مشاهده شده است که تربیت را نه از زاویه ی بایدها بلکه از موانع نبایدها مورد بازبینی قرار دهد.
🔸اگر می توانستیم دستکاری نکنیم، توصیه نکنیم، دخالت نکنیم، شکل ندهیم، تغییر ندهیم و عادت ندهیم، امکان دستیابی به یک تربیت طبیعی، تربیت درونی، تربیت ناب و تربیت فطری بیشتر و بیشتر بود.
🔹آنجا که تربیت کردن شروع می شود، تربیت شدن تعطیل می گردد.آنجا که راه بردن آغاز می گردد، راه افتادن متوقف می شود.
🔹آنجا که تسریع و تعجیل در رشد دادن صورت می گیرد، پختگی و بلوغ در رشد به تأخیر می افتد. آنجا که پیام های تربیتی تحمیل می شود، درون سازی پیام ها تعطیل می گردد.
🔻 آنجا که دینی کردن بچه ها برنامه ای و رسمی می شود، دینی شدن بچه ها سطحی و تصنعی می گردد. آنجا که شخصیت بچه ها از بیرون تزیین می گردد،سرمایه های فطری کودک از درون تهی می شود.
🔸آنجا که الگودهی آغاز می شود، الگو یابی تعطیل می گردد. آنجا که بیش از حد به تکالیف فرزندان خود حساس می شویم، حساس شدن آنها را به تکالیف خودشان مانع می شویم.
بالاخره آنجا که چه بایدها و چگونه بایدها تربیت را از مسیر طبیعی، خودبخودی، فطری و درونی خارج می سازد، آنگاه چه نبایدها و چگونه نبایدها مبدأ و مبنای تربیت فعال می گردد. در اینجاست که سهم نبایدها در تربیت بیش از سهم باید هاست؛ اثر دخالت نکردن نافذتر از اثر دخالت کردن است. به عبارتی دیگر اگر بتوانیم اصول تربیت نکردن را فرا بگیریم، به تربیت شدن کودکان استحکامی پایدارتر بخشیده ایم.🔹
➖➖➖➖➖
پاسخ : تربیت بر مبنای فطرت خدادادی انسانها درست
👈 اینکه از #آموزش_مستقیم به عبارتی سخن گفتن از بایدها درباره تربیت کودکان( البته زیر ۷ سال) هم اجتناب کنیم هم درست
✅منتها برای اینکه مفاهیم دینی از جمله #مهدویت برای کودکان مان نهادینه شود چه کار کنیم ؟
👈به نظرم در این موارد بایستی از #تاثیر_محیط پیرامون غافل نشویم ..
محیط زندگی و رفتار پدر و مادر و معلم و مربی در انتقال مفاهیم دینی تاثیر بسزایی دارد
هنر مربی #ایجاد و #جوشش عشق و تقویت نیاز متربی (کودک)نسبت به پیامهای تربیتی است بدون اینکه او را به دریافت آن مجبور نماید .اگر متربی احساس کند که بدون تمایل درونی چیزی از بیرون و از جانب دیگری بر او تحمیل میشود ، نسبت به آن مقاومت نشان میدهد و قبول نمیکند ..
✅کودک در سن کودکی با #تقلید و نگاه کردن یاد میگیرد و می آموزد هم خوب و هم بد را ..
👈چه بسیار خانواده هایی که از کودکان خردسال خود و رفتارهای نابهنجار آن گلایه دارند که درجواب میگوییم خودتان و یا دوستانش چگونه اند؟
(فرزندان ما آنی نمیشوند که ما میخواهیم آنی میشوند که ما هستیم )
بنابراین میتوان با توجه به این مسئله برای انتقال مفاهیم دینی و اخلاقی به کودکان بدون اجبار و الزام و آموزش مستقیم فقط بایستی محیط تربیت را آماده کرد برای رشد و انتقال مفاهیم دینی و اخلاقی
🔰 اهمیت خواندن کتاب و علاقه مندی به آن اهمیت راستگویی و صداقت و اهمیت هر چیزی که به نظر ما مهم است هم با مشاهده و نگاه کردن و تقلید در کودکان ایجاد میشود .
یعنی هنر مربی برای سنین #کودکی متربی فقط تقویت حس نیاز متربی به آن چیزی است که به مصلحت رشد و تعالی کودک است و در این زمینه آموزش مستقیم و بایدها زیاد جواب نمیدهد ...بلکه بایستی از شیوه های غیر مستقیم حداکثر استفاده را نمود.
🔰🔰البته برای نهادینه کردن مفاهیم دینی و اخلاقی در سنین #نوجوانی و #جوانی بایستی از شیوه های استدلالی و پرسش و پاسخ بهره گرفت چون تقلید دیگر جوابگو نیست
جایگاه روشالگویی در یادگیری و رشد
یادگیری یکی از مباحث مهم و گسترده روانشناسی است که در آن از کیفیت ورود مفاهیم و معانی به ذهن و روان آدمی و آموزشهای مستقیم و غیرمستقیم بحث میشود. صرفنظر از تعاریف متعددی که در این باره شده به نظر میرسد جامعترین تعریف متعلق به «هیلگارد»(Hilgard) و «مارکویز» (Marquiz) باشد که گفتهاند:
«یادگیری یعنی ایجاد تغییر نسبتاً ثابت در رفتار بالقوه یادگیرنده، مشروط بر اینکه این تغییر بر اثر اخذ تجربه رخ داده باشد نه اینکه حاصل عواملی چون خستگی، استعمال داروهای مخدر و تغییرات ناشی از بلوغ باشد.»(سیف، روانشناسی یادگیری و تدریس، ص ۱۵۵)
از طرفی تئوریهای متعددی درباره یادگیری وجود دارد که از جمله آنها یادگیری از طریق تقلید (imitation) است. پیرامون مبحث رشد نیز روانشناسان درباره ماهیت و چگونگی آن تحقیقات و اظهارنظرهای فراوانی ارائه کردهاند که مهمترین تئوریهای این بخش عبارتند از:
1- نظریه روانی – اجتماعی اریکسون
2- نظریه رشد هوش و شناخت ژان پیاژه
3- نظریه روانی – حرکتی آرنولدگزل
4- نظریه یادگیری اجتماعی آلبرت بَندورا
در میان این نظریهها، رویکرد چهارم کاملاً مرتبط با تقلید از الگوهاست. این نظریه در چارچوب مکتب رفتارگرایی قرار داشته و معتقداست قسمت عمده رفتار اجتماعی از طریق مشاهده و تقلید از الگوها صورت میگیرد.( احدی و بنی جمالی، روانشناسی رشد، ص ۱۰۲).
«بندورا» معتقد است الگوها میتوانند والدین، معلمان، همبازیها، افراد محبوب جامعه، شخصیتهای فیلمها و قهرمانان اجتماعی باشند. وی همچنین به تدریجی بودن فراگیری رفتار قائل است و شخصیت را زاییده تجارب محیطی میشمرد.»(احدی، روانشناسی رشد، ص ۱۰۳).
نظریه پردازان رشد، مراحل تقلید از الگوها را نیز در قالب اصطلاحاتی خاص و مراحلی چهارگانه ترسیم کردهاند:
1. مرحله توجه فعال کودک (attention)
2. مرحله نگهداری(retention)
3. مرحله تولید و توانایی تکرار عمل (reproduction)
4. مرحله انگیزش و نتیجه عملی(motivation)
خلاصه این مراحل اینچنین است که کودک ابتدا بایستی بایستی به اعمال الگوها توجه کند و آن اعمال روشن و قابل فهم باشد. سپس کودک با استفاده از تجارب ذهنی و عملی گذشته خود، عمل الگو را تفسیر و ساماندهی ذهنی نماید. آنگاه به امکانات خود برای تکرار عملی بنگرد و در آخرین مرحله در صورت وجود مصلحت تام و عدم مانع، عمل الگو را تکرار نماید. به عنوان مثال اگر تنبیه یا توبیخی در کار باشد از انجام آن عمل خودداری خواهد کرد.
بله تربیت الگودادن صرف نیست ولی الگودادن جزئی از تربیت و یادگیری است. چنانچه در قرآن هم خدا می فرماید: لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ و ...
اگه تربیت رو فرضا به کشاورزی تشبیه کنیم اول باید زمین حاصلخیز و قابل کشت باشد بعد بذر را پاشید. در تربیت هم همینگونه است برای اینکه خصائل اخلاقی خوب را پرورش دهیم اول باید زمینه سازی مناسب و آمادگی پذیرش موضوع، از هر لحاظ صورت پذیرد. تقلیدی هم که از الگو قرار است انجام گیرد تقلید آگاهانه باشد.
در تعلیم، انتقال اطلاعات هدف اصلی است اما هدف در تربیت، افزون بر انتقال اطلاعات ایجاد احساس است. از این رو، تربیت صحیح احساس محبت به خوبی ها و نفرت از بدی ها را در متربی برمیانگیزد
سلام
#تربیت "الگو دادن " نیست.
✍اگر خواهان درونی شدن ارزشهای متعالی هستیم باید ترتبیبی اتخاذ کنیم که کودکان و نوجوانان به طور خود انگیخته با آنچه که خواهان ارائه آن هستیم همانند سازی کنند. همانند سازی یک فرآیند ناخودآگاه و طبیعی و درونی شده است که الگوی پذیرفته شده در بنیادی ترین و پنهان ترین لایه های شخصیت فرد رسوخ می یابد. البته توضیح این نکته ضروری است که نشان دادن و معرفی الگوها و اسوه ها برای افراد امری ضروری و مطلوب است . اما این معرفی و ارائه باید به شیوه ای صورت گیرد که قبل از تبلغ و ترویج صرف، ترغیب و تسهیل لازم جهت پذیرش آن صورت گیرد. در حالیکه ما اغلب نقطه مقابل این روش را عمل می کنیم. به عبارت دیگر ایجادترغیب نسبت به الگو، بسی هنرمندانه تر و ظریفتر از تبلیغ و ترویج یک الگو است. شاید برای فراهم آوردن زمینه های رغبت و انگیزش درونی ده ها سال مطالعه و تحقیق در ابعاد جامعه شناختی و روان شناختی نیاز باشد اما دربُعد تبلیغ می توان در مدت زمان کوتاهی از طریق کارهای انتشاراتی و تصویرسازی و جنجال های مطبوعاتی و سخنرانی های تحریک آمیز الگوی خاصی را در جامعه ترویج داد اما در دراز مدت تاثیر عمیق و موثر و مانایی لازم را ندارد ودر نهایت به ضد خودش بدل خواهد شد.
➖➖➖➖➖➖
پاسخ بخشی از مقالات درباره تفاوت الگویابی و الگو دان هست
که تاکید دارند بر #الگویابی از سوی متربی که خود کودک شخصا برای کمال بخشیدن به نیازهای فطری خود الگوهای مورد نظر را کشف و با آنها همانند سازی کند.
بررسی دیدگاه«کانت» را هم خواندم که بر این باور است که( متربي از طريق نمونه و الگوهاي فيزيکي تربيت نمي شود بلکه ازطريق پيروي آگاهانه از راهنماست که هدايت مي شود)
✅ مطلب بنده درباره #تاثیر_محیط هم به همین نکته اشاره داشت یعنی الگویابی
چرا که کودک از کجا باید الگوها را کشف کند ؟ تا #آگاهانه انتخاب کند ؟
👈در جواب میگوییم محیط زندگی کودک بایستی زمینه را فراهم کند
البته تاثیر الگو دهی را هم نمیتوان به طور مطلق نادیده گرفت چراکه در تحلیل تاثیرپذیری انسان از الگو مبتوان گفت که انسان به دلیل کمال خواهی ؛ اهداف و آرزوهایی در سر می پروراند و زمانی که با الگویی روبرو میشود و #کمال_مطلوب خویش را در او می یابد از نظر #عاطفی نوعی قرابت و هماهنگی بین خود و الگو می بیند و از سوی دیگر احساس نیاز به کمال که در الگو هست سراسر وجود الگوپذیر را می گیرد و همین عوامل زمینه تاثیرپذیری انسان از الگو میشود .
👈الگوهایی مانند وجود نازنین #امام_عصر عج که( پیام بنده در این باره بود) به قدری زیبا و جذاب و کامل و #حاضر هستند که کودکان با فطرت پاک خدایی خود وقتی کوچکترین تغییراتی در محیط شان درباره حضرت ایجاد شود به طور #آگاهانه به این وجود این الگوی نازنین علاقه مند شده و انشاءالله مشمول دعای خیر حضرت حجت هم قرار گیرند ..
✅به نظرم درباره #امام_زمان عج که انسان کامل هست هر دو روش الگو دهی و الگویابی هر دو با هم به کار می آید و هیچ منافاتی با هم ندارند ..
چون وقتی الگو ارائه میشود به قدری جذاب و پر محبت هست که کودک با فطرت خدایی اش دوست دارد آگاهانه به سمت او برود .
✅علاوه بر عوامل طبیعی در تربیت کودکان از تاثیر #عوامل_معنوی همچون #دعای_خیر_والدین و نظر و عنایت و #توجهات_حضرت_حجت به عبارتی تاثیر امدادهای غیبی در زندگی هامان و تربیت فرزندان مان هم نباید غافل شد که #یاد_امام زمان عج میتواند همان تاثیر معنوی در تربیت باشد ...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خانمی که بیش از ۲۰ هزار کودک را به دنیا آورده
وشعار زن زندگی عزّت افتخار و موفّقیّت سر داده...
اینگونه باشیم
مسئول
معتقد
سرباز امام زمان روحی فدا....
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◀️ کلیپ ۷ راهکار برای تشویق دختران به حجاب و عفاف
✍طرح و ساخت : طلبه بسیجی محمد معینی
♻️ تعلیم و تربیت (شجره طیبه صالحین)
💠ناحیه مقاومت بسیج سپاه تنکابن
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
صبحتهای شنیدنی خانمی که عکس دیدار رهبری از غرفهشون خیلی پخش شده بود
🔹در فضای مجازی بازخوردهای مثبت زیاد داشتم، ولی بازخورد منفی هم بود، مرا تهدید کردند؛ من پوششم از اول نمایشگاه همین بود
🔹حس دلنشین پدر و دختری را با حضرت آقا تجربه کردم و ممکن است تا آخر عمرم دیگر این حس را تجربه نکنم.
دوکتابی که به رهبری هدیه دادند..
🌹معرفی شهید مدافع حرم شهید #حمید_سیاهکلی_مرادی از کتاب "یادت باشه " که رهبر انقلاب به خواندن این کتاب تاکید داشتند:
🌹حمید سیاهکلی مرادی: متولد ۱۳۶۸، دانشجوی حسابداری،اهل ورزش کاراته، بسیار مهربان و بسیار رمانتیک، اهل شعر ،درعین حال بسیار ولایی وسخت کوش وشهادت طلب. عاشق امام حسین و هیئت و کربلا
✨فرزانه مرادی همسر شهید: متولد ۱۳۷۲، دانشجوی رشته پزشکی، صاحب کمربند سیاه کاراته، فعال فرهنگی دانشگاه بخصوص از نوع شناساندن شهدا ،حافظ ۵ جزء قرآن ،چادری و عاشق شهدا و اردوی جنوب وبسیار ولایی وبسیار اهل توسل به اهل بیت
🗓۲۱ مهرماه سال ۱۳۹۱ سالروز عقداین زوج جوان است که معیارهای دینی را برای ازدواج مدنظر داشتند وهردو واقعا #هم_کفو همدیگر بودند..
1⃣پاتوق همیشگی شان گلزار شهدا و پنج شنبه ها هیئت است.از سه سالی که باهم ازدواج کردندتقریبا هر سال
#خادمی_شهدا واردوی جنوب جزوبرنامه های ثابتشان بوده
2⃣حمیداهل نماز شب وذکر وتعقیبات نمازهم زیاد داشت،برنامه زندگی شان روزانه دعای عهدوخواندن یک صفحه #قرآن با معنی، شبهای ماه مبارک رمضان اغلب شبهابیدار بودند وکتابهای مفیدمیخواندند.
3⃣زندگی مستاجری با یک موتور ،بدون تکلف و ساده که درخاطرات فرزانه این جمله بارها تکرار میشود:گاهی #سادگی_زیباست..
4⃣لحظات شاد وپرهیجان و شوخی وخنده در زندگی این زوج زیاد دیده میشودوقهر اصلا برایشان معنی ندارد.چون عرض چند دقیقه تمام میشود..#یادت_باشه، اسم رمز مشترکی است که قرار شده بودحمید موقع زنگ زدن پیش دوستانش درسوریه (چون خجالت میکشید) به جای #دوستت_دارم به کار ببرد.
5⃣اهمیت واحترام به پدر ومادر(مخصوصا احترام وتوجه ویژه حمید به مادرش خیلی زیبا دیده میشود)رابطه با برادران وخواهران و صله ارحام و گردش وتفریح سالم با خانواده و دوستان در خاطرات این زوج زیبادیده میشود..
6⃣عشق به #امام_خامنه_ای در زندگی این زوج خیلی زیبا دیده میشود آنجاکه فرزانه تعریف میکند:اولین بار برای خانه شان آینه وقرآن وعکس امام خامنه ای را بردند چون حمیدگفته بود: (( #باید_اول_حضرت_آقا #خونه_ما_را_ببینن))
یا آنجا که حمید سخنرانی آقا راحتما گوش میکرده ونکات مهمش را یادداشت برداری میکرده.
🌟در وصیت زیبایش هم نوشته بود
((می نویسم تا هر آنکس که می خواند یا می شنود بداند شرمنده ام از این که یک جان بیشتر ندارم تا در راه ولی عصر (عج ) و نایب بر حقش #امام_خامنه_ای ( مدظله العالی) فدا کنم و با یقین به این امر که خونم موجب سعادتم می شود و تعالی روح و شرابی است طهور که به قول حضرت علی اکبر(ع) شیرین تر از عسل ، می روم تا به تأسی از مولایم اباعبدالله (ع) با خدایم عشق بازی کنم تا عمق در خدا شوم))
7⃣حمید ازغیبت متنفر وبه بیت المال بسیار حساس بودبرای مثال برای کارهای شخصی حتی در شرایط خاص هم هرگز از ماشین بیت المال استفاده نمیکرد.
8⃣ #عشق_به_اهل_بیت علیه السلام در فرزانه را میتوانیم درتوسلات ونذرهایش مشاهده کنیم،
و درتصمیم مهم زندگی اش برای همراهی شوهرش آنجا که از پدرش که پاسدار بود میخواهد اسم حمید را خط نزند برای رفتن به سوریه، (چون نمیخواسته از زنان نفرین شده تاریخ نوشته شود.)
🚩تا آنجا که شب آخر شوهرش را تشویق به نوشتن وصیت نامه میکند،حتی برای شوهرش حنا میبندد و ازاین صحنه فیلم میگیرد ومیگوید: میخواهم فردای شهادت، بشه روز عروسیت ..
✅عشق حمید هم به اهل بیت بسیار زیبا بود: معتقد بود با #توسل_به_کریمه_اهل_بیت حضرت معصومه توانسته بافرزانه ازدواج کند. برای همین برای پابوسی وتشکر همان ابتدای عقدشان سال تحویل راهی سفریک روزه قم میشوند..
حمید #هیئت_هفتگی اش ترک نمیشود. فرزانه راهم او عاشق هیئت کرده بود.
سینه زدنش درهیئت بسیار دیدنی بود. موقع شهادت تنهاسینه اش سالم مانده بود...
اسم فرزانه را درگوشی "کربلای من" ذخیره کرده بود تا همیشه به یاد ارباب باشد.
حمید #تربت_کربلا را به فرزانه داده بود که بین جهازیه بگذارد تا زندگی شان بوی اهل بیت وامام حسین بگیرد.
حمید ایام هفته را نوشته بود بعد برای هرکدام از غذاها اسم یکی از ائمه رانوشته بود. که هرروز #غذایی_که_نذر_اهل_بیت است را بخورند.
به فرزانه گفته بود: 🌹عشق اولش خداست بعد #امام_حسین ،بعدفرزانه
پشت موتورذکر حسین حسین میگفت ومیگفت بذار همه بگن حمید #مجنون_امام_حسینه
9⃣فرزانه عاشق شهدا واردوی جنوب بود.
حمیدهم #عاشق_شهادت بود..حتی سرعقد به فرزانه گفته بود دعاکند که او زودتر به آرزویش برسد و آخرسر در اسفند۱۳۹۴ به آرزوی دیرینه اش رسید.
📚 برداشت از #کتاب زیبای #یادت_باشه"
📝 به قلم #محمدلو
✅خواندن این کتاب بسیار زیبا را برای همه خصوصا نسل جوان پیشنهاد میکنم.
🌹شادی ارواح طیبه امام و شهدا #صلوات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥معرفی #کتاب زیبای " #یادت_باشه "
زندگی شهید مدافع حرم شهید #حمید_سیاهکلی_مرادی همراه با بیانات رهبر انقلاب:
"یک کتابی خواندهام که خیلی برای من جالب بود. دختر و پسر جوان -زن و شوهر- متولّدین دههی ۷۰، مینشینند برای اینکه در جشن عروسیشان گناه انجام نگیرد، نذر میکنند سه روز روزه بگیرند! به نظر من این را باید #ثبت کرد
در #تاریخ ✅
که یک دختر و پسر جوانی برای اینکه در جشن عروسیشان ناخواسته خلاف شرع و گناهی انجام نگیرد، به خدای متعال متوسّل میشوند، سه روز روزه میگیرند.
پسر عازم دفاع از حریم حضرت زینب (سلاماللهعلیها) میشود؛ گریهی ناخواستهی این دختر، دل او را میلرزاند؛ به این دختر -به خانمش- میگوید که گریهی تو دل من را لرزاند، امّا ایمان من را نمیلرزانَد!
و آن خانم میگوید که من مانع رفتن تو نمیشوم، من نمیخواهم از آن زنهایی باشم که در روز قیامت پیش فاطمهی زهرا سرافکنده باشم!
ببینید، اینها مال قضایای صد سال پیش و دویست سال پیش نیست، مال سال ۹۴ و ۹۵ و مال همین سالها است، مال همین روزهای در پیش [روی] ما است؛ امروز این است.
در نسل جوانِ ما یک چنین عناصری حضور دارند، یک چنین حقیقتهای درخشانی در آنها حضور دارد و وجود دارد؛ اینها را باید یادداشت کرد، اینها را باید دید، اینها را باید فهمید. فقط هم این [یک نمونه] نیست که بگویید «آقا! به یک گل بهار نمیشود»؛ نه، بحث یک گل نیست؛ زیاد هستند از این قبیل. این دو -زن و شوهری که عرض کردم- هر دو دانشجو بودند که البتّه آن پسر هم بعد میرود شهید میشود؛ جزو شهدای گرانقدر دفاع از حریم حضرت زینب (سلاماللهعلیها) است.
🌹فرازی از وصیت زیبای شهید
#حمید_سیاهکلی_مرادی :
می نویسم تا هر آنکس که می خواند یا می شنود بداند شرمنده ام از این که یک جان بیشتر ندارم تا در راه #ولی_عصر (عج ) و نایب بر حقش #امام_خامنه_ای ( مدظله العالی) فدا کنم و با یقین به این امر که خونم موجب سعادتم می شود و تعالی روح و شرابی است طهور که به قول حضرت علی اکبر(ع) شیرین تر از عسل ، می روم تا به #تأسی از #مولایم #اباعبدالله (ع) با خدایم عشق بازی کنم تا عمق در #خدا شوم.
اما یک نکته و آن این است اگر در حال حاضر در جبهه سخت تعدادی از #برادران در حال #جهادند دلخوش هستند که جبهه فرهنگی که عقبه هستند ، عقبه ای که تداوم جبهه سخت را شامل می شوند و عامل اصلی جهادگران جبهه سخت می باشد توسط تمامی جوانان رعایت می شود و امید است که #خواهران در این زمینه با #حفظ_حجابشان پیشگام این جبهه باشند ان شاالله ...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹ببینید / سخنان تاثیرگذار و باصلابت شهید #جهاد_مغنیه:
ما فرزندان مکتبی هستیم که به ما آموخت آزاده زندگی کنیم ( #یا_حسین)
👌ما درمواجهه با سرگذشتمان #شهادت ورسیدن به پیروزی را انتخاب کرده ایم
🌟 #اللهم_الرزقنا_توفیق_الشهاده_فی #سبیلک
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🅾️ آیه لا اکراه فی الدین یعنی چی؟
آیا به این معنیست که حجاب در اسلام آزاده؟
✅توضیحات جالب استاد قرائتی
📡#نشر_حداکثری
#امام_زمان
#حجاب
#زن_عفت_افتخار
@Shohadaye_khoy
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
*اینم واسه کسایی که هی دنبال آیه قرآنی حجاب هستند. این مطلب دیگه توسط یک روحانی گفته نشده که برخی ها با روحانیت زاویه دارند. توسط یک روانشناس مطرح کشوری گفته شده خیلی خیلی هم واضح و عالی* ..🌸🌸🌸👌🏻👌🏻👌🏻
#اخرالزمان
#حجاب_فاطمی.
#چادر_زهرا
📳 مثلا یکی گوشی شمارو بدزده، شما بری پیش پلیس بگی آقا پلیسه گوشی منو دزدیدن. اونم بگه عزیزم ما هنوز اختلاس گر هارو دستگیر نکردیم، فعلا برو تو نوبت!!
#تربیت_کودک_ونوجوان
#تربیت_فرزند ✨
.
💟سوال همه ی شما پدرمادران عزیز👇🏼
خیلی برای تربیت بچم تلاش میکنم ولی نمیدونم چرا باز بَد تربیت میشن (اونطوری که میخوامنمیشن)⁉️
🧕🏻نظر خودتون چیه❓❓
.
جواب اول: زمونه بد شده❗️
این جواب نمیتونه درست باشه❌
اخه بچه تا 6_7 سال اول زندگیش پیش خودماست هنوز خوب وارد جامعه نشد تا تقصیر رو گردن جامعه بندازیم...
.
جواب دوم:
بچه ها با ذات بد دنیا میان❗️
این جوابم غلطه❌ چون👇🏻
اولا خدایِ مهربون تو کتاب راهنماش(قرآن) فرموده:
«فطرت الله التی فطرالناس علیها لا تبدیل لخلق الله»
یعنی خدا همه رو با فطرت اللهی وجود آورده
از طرفی هم بسیاری از خصلت های ظاهری و رفتاری (خصایص ژنتیکی) که از اسپرم و تخمک به کودک منتقل میشه، مربوط به خود ما میشه نه بچهها
پس این جوابم درست نبود🤔
.
💟 تو این جور مواقع به یاد ضرب المثل قدیمی میوفتم که میگه:
«اول یه سوزن به خودت برن بعد یه جوالدوز به مردم»
_چی میخوای بگی❓
🧕🏻میخوام اینو بگم که
تربیت خصوصا در ۷ سال اول دست خودماست، رفتار و گفتارِ مایی که پدر و مادر بچهامون هستیم، تاثیر عمیق تربیتی روی بچهامون داریم
.
1⃣وقتی والدین خواسته یا ناخواسته سر کودک جیغ میزنن، کودک #فریاد زدن رو یاد میگره⚠️
2⃣وقتی والدین چیزی رو به زور از دست کودک میگیرن کودک #زورگیری رو یاد میگیره⚠️
3⃣وقتی والدین به کودک بی اشتها میگن:
اگه غذا نخوری اونو به فلانی میدیم، کودک #خسیس بودن رو یاد میگیره⚠️
.
4⃣وقتی والدین برای آرامش کوتاه مدت خودشون به کودکان وعدههای دروغکی میدن کودک #دروغگویی رو یاد میگیره⚠️
5⃣وقتی والدین برای آرامش کودک آسیب دیده(مثلا پاش خورده به دیوار)، دیوار یا اسباب بازی رو سیلی میزنن و میگن:زدمش دیگه گریه نکن...کودک #انتقام_گیری و #بی_منطقی رو یاد میگیره⚠️
.
🧕🏻حالا شما تصور کنید والدین به جای این رفتارهای اشتباه، رفتارهای صحیح انجام میدادن، این کودک چقدر خوب و مودب و سالم تربیت میشد❓
یه خورده روی رفتار خودمون فکر کنیم😊
استاد بحريني
مشاوره ی خانواده
https://eitaa.com/joinchat/936050695Cf9d179709b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
استاد عزیزی روانشناس
در مورد اثر عجیب چشم و انعکاس آن در مورد مرد و زن
حتما گوش بدین خیلی جالب و عالیه
نشر بدین و در ثواب نشر این کلیپ سهیم باشین با ذکر یاعلی
یاعلی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تعریف حجاب از زبان دکتر عزیزی ،هم بخند هم یه کوچولویادبگیر
🚨عدم برخورد گزینشی با دین
عدم برخورد گزینشی با دین کاملا صحیح و دقیق است
آیات قرآن هم به شدت این گونه افراد را مذمت کرده است
أَفَتُؤْمِنُونَ بِبَعْضِ الْكِتَابِ وَتَكْفُرُونَ بِبَعْضٍ ۚ فَمَا جَزَاءُ مَنْ يَفْعَلُ ذَٰلِكَ مِنْكُمْ إِلَّا خِزْيٌ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا ۖ وَيَوْمَ الْقِيَامَةِ يُرَدُّونَ إِلَىٰ أَشَدِّ الْعَذَابِ ۗ وَمَا اللَّهُ بِغَافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ(سوره بقره آیه ۸۵)
(چرا به برخی از احکام ایمان آورده و به بعضی کافر میشوید؟ پس جزای چنین مردمی چیست به جز ذلّت و خواری در زندگانی این جهان و بازگشتن به سختترین عذاب در روز قیامت؟ و خدا غافل از کردار شما نیست)
✅✅بله اسلام #همه ی_اسلام است هم نماز دارد (عبادت فردی) هم کمک به هم نوع دارد (عبادت جمعی) هم حجاب دارد عبادت (فردی و اجتماعی)
جالب اینجاست که چه در دوران #زلزله که همراه خانواده و برخی دوستان به روستاهای مختلف برای کمک رسانی میرفتیم.
و چه در زمان #پیاده_روی_اربعین کسانی را میبینیم در #خدمات_رسانی به مردم که اکثرا دیندار و عاشق امام حسین علیه السلام هستند
🌹چون محبت حضرت زهرا سلام الله علیها و امام حسین علیه السلام و اهل بیت ایشان هست که دلهای انسانها را نرم و به یکدیگر مهربان میکند تا درد هم نوع را بهتر بدانند ( #آیات_اطعام در سوره انسان در ماجرای روزه گرفتن سه روزه این خانواده نورانی بهترین گواه برای الگوگیری انسانها از این خانواده نورانی است)
🚨جالب اینجاست که معمولا دیگرانی که غذای سگ و گربه شأن میلیونی هست و هرگز ترک نمیشود عقب نشستند و مدام نق میزنند که پول زیارت کربلا را به فقرا بدید !!!
و این تناقض گویی ها باعث میشود که مردم عادی که واقعیت را ندانند از دین و دینداری زده شوند !!
در حالی که #اسلام_همه_ی_اسلام هست کاش بتوانیم به همه ی اسلام عمل کنیم که در این صورت جامعه ای زیبا خواهیم داشت ✅
به قلم #محمدلو
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅دین یعنی همه ی دین
برخورد گزینشی با احکام دینی نداشته باشیم