1_133934787.mp3
7.29M
🎵 شرح فص حکمه عصمتیه فی کلمه فاطمیه
👤شارح #استاد_صمدی_آملی
🎤مجلس دهم
⌚️زمان: 60:44
عشق و عرفان :
(قسمت هشتم)
تضاد عقل با عشق:
آیا عشق با عقل در تضاد است؟
ادامه...
5. عقل و قلب دو دريچه به سوى شناخت حقايق جهان هستى است كه هر كدام اسلوب و متد خاص خويش را دارند. «عرفا» از آنجا كه به نيروى عشق فطرى، ايمان و اعتقاد دارند، در تقويت آن مى كوشند و ازاينرو معتقدند كه كانون احساسات عالىِ الهى قلبى را بايد تقويت كرد و موانع رشد و توسعه آن را بايد از ميان برد. «فلاسفه» نيز به قدرت عقل ارج مىنهند و معتقدند كه از راه استدلال و برهان و طى راه سخت و پرپيچ و خم آن و دورى از موانع و آفات تعقل، مىتوان به حقايق عالم دست يافت.
6. در باب نيازمندي عقل و قلب به همديگر بايد گفت: قلب و شهود با كمك عقل پرورش يافته، هدايت مىشود و اعتقادات پيشينى خود را از عقل مىگيرد و با استمداد از او، شهود حقيقى و مكاشفه واقعى را از اوهام و القاهاى شيطانى باز مىشناسد. همچنين قلب در تفسير مشاهدات خود از عقل بهره مند مىگردد.(نگا: آموزش فلسفه، محمد تقى مصباح يزدى، ج اول، درس 13). اين عقل برهانى يقينى، با كشف قطعى عرفانى هماهنگى كامل دارد و در حقيقت، آنچه را كه عارف كشف مىكند، حتماً برهانى هم خواهد بود. به بيان ديگر، عقل يكى از موازين شناخت كشف حقيقى است؛ زيرا آنچه را كه عارف پس از شهود خود ارائه مىدهد، از سنخ مفاهيم است و براى احراز صحت و خالصى آن مفاهيم، بايد از ميزان هم سنخ با آن كه همان اصول عقلى است استفاده كرد، تا دانسته شود كه آنچه عارف درك كرده، اوهام و خيالات او نبوده است.
و البته در روايات نيز عارف كسى است كه عقل و قلب و تعقل و سلوك عملى او به منزله دو بال تلقى گشته، مكمل يكديگرند؛ حضرت اميرالمؤمنين(ع) مي فرمايد: «[العارف] قد أحيا عقله و أمات نفسه حتى دقجليله و لطف غليظه و برق له لامع كثير البرق فأبان له الطريق و سلكبه السبيل؛ به تحقيق عارف عقل خويش را زنده مىكند و نفس خود را مىميراند و بدن خود را لاغر مىكند و اخلاقش را لطيف مىنمايد. براى او درخشندهاى پرنور درخشيد، سپس درخشندگى آن براى او راه را نمودار مىكند و با همان روشنايى، راه را مىپيمايد».)نهج البلاغه، خطبه 220؛ در اين باب نگا: گوهر مراد، عبدالرزاق لاهيجى، صص 17 - 15 و الاشارات والتنبيهات، ابوعلى حسين بن سينا، ج3، ص 369).
7. در بدو امر گمان مىشود كه «عقل در مقابل قلب» و «شهود مقابل انديشه» است. البته چنين نيز هست ولى آن عقلى كه در مقابل قلب است، عقلى است كه خود را در تنگناى عالم طبيعت، اجسام و عالم كثرت قرار داده كه از آن به «عقل جزيى» يا عقل بشرى و عقل دنيايى تعبير مىكنند. اين عقل، عقلى است كه خود را از مبدأش كه «عقل كلى» يا عقل الهى و عقل آخرتى است، جدا كرده و از اين رو در دام هواهاى نفسانى، دلايل ظنّى، جدالهاى بى پايه و مانند اينها محبوس ساخته است؛ و آنقدر به خود مغرور است كه تنها خود را مستحق اظهار نظر و ابرام و نفى مسائل مىداند. بله، چنين عقلى از ديدگاه عرفا و اهل معنا، مانع شهود حقايق عالم است و به همين جهت به شدّت مذمت شده است؛ چنانكه مولوي تصريح مي كند:
«عقل جزوى» كركس آمد اى مقل
پرّ او با جيفه خوارى متصل (مثنوى، دفتر 6)
اما اگر اين عقل، خود را از اين محبوسات مجازى برهاند و با كسب تقوا، خود را به مبدأ اصلى خود، يعنى عقل كلى و الهى، متصل گرداند، ديگر اين عقل در مقابل قلب نخواهد بود. )در باب عقل جزوى و كلى نگا: تفسير الميزان، علامه طباطبايي، ج 5، صص 270 - 267 و شرح اصول الكافى، صدرالدين شيرازى، ج اول، ص 403 به بعد).
پس عقلي كه در آثار عرفاني مانند غزليات مولوي در ديوان كبير و يا ابيات مثنوي معنوي سركوب مي شود، «عقل جزوى» اگر چه در بسياري از موارد به «جزيي؛ دنيايي يا بشري» بودن آن تصريح نشده باشد و به صورت مطلق آمده باشد.
#عشق_و_عرفان
🌺 #عشق_و_دوستی_با_خدا
.قال الامام الصادق ـ عليه السّلام ـ : و المحبّ اخلَصُ النّاسِ سرّاً لله، و اصدَقُهُم قولاً و افواهُم عهداً و ازاكاهُمْ عَمَلاً و اصفاهُم ذِكراً و اعبَدُهُم نفساً.
«بحارالانوار، ج 15، ص 79»
امام صادق ـ عليه السّلام ـ فرمودند: انساني كه محب و دوستدار خداست، باطن او از همه مردم خالص تر است، از همگان راستگوتر، در وفاي به عهد از همه باوفاتر، عملش از همه پاك تر، ذكرش از همه صاف تر و روشن تر و وجودش از همه عابدتر مي باشد.🌷
✨﷽✨
🌼 سبک زندگی امام رضا علیه السلام
🌹فلسفهٔ نماز🌹
💠دربارهٔ علت واجب شدن نماز این طور می گفتند: «تا بنده به خدایی خدا توجه و اقرار کند و مبارزه با شرک و ایستادن در برابر خدا در نهایت فروتنی و اعتراف به گناهان و تقاضای بخشش گناهان گذشته و گذاشتن پیشانی بر زمین، همه روزه انجام شود. همچنین انسان همیشه هوشیار باشد، غبار فراموش کاری بر دلش ننشیند، مست و مغرور نشود، افتاده و خاکی باشد و علاقه مند به نعمتهای دینی و دنیوی و طالب افزایش آن شود. همین توجه به خدا و ایستادن در برابر او، انسان را از گناهان باز می دارد و جلوی انواع فساد را می گیرد.
📚 تفسیر نمونه، ج ۱۶، ص ۲۹۴
【السلام علیک یا امام رضا(ع)】
¸,✿¤º°`°º✿,¸¸,✿¤º° °º¤ ✿ ¸¸
■ رابطه حضرات معصومین با حضرت زهرا ■
🔰 نماز فاطمه علیه السلام🔰
✿ امام صادق علیه السلام می فرمایند:
『من صلی اربع رکعات فقرا فی کل رکعة بخمسین مرة «قل هو الله احد» کانت صلوة فاطمة علیهاالسلام .』
【هر کس چهار رکعت نماز بخواند [هر دو رکعت به یک سلام] و در هر رکعت [پس از سوره حمد] پنجاه مرتبه سوره «قل هو الله احد» را بخواند، این نماز، نماز فاطمه علیها السلام است . 】①
↫ من از تو هستم ↬
💢 پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می فرمایند:
『 یا فاطمة ... انت منی وانا منک .』
【ای فاطمه! تو از من هستی و من از تو هستم .
】② و ③
🔮 پدرت به قربانت 🔮
❣ پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می فرمایند:
『 فداک ابوک یا فاطمة』
【 پدرت به قربان تو باد ای فاطمه علیها السلام】 ④
🌸 بوی بهشت 🌸
🌟 پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می فرمایند:
『 ففاطمة حوراء انسیة وکلما اشتقت الی رائحة الجنة شممت رائحة ابنتی فاطمة علیها السلام』
【 فاطمه علیها السلام حوریه ای است به صورت انسان که من هر گاه مشتاق بوی بهشت می شوم، دخترم فاطمه علیها السلام را می بویم .】
✍ منابع:
① من لا یحضره الفقیه، ج 1، ص 564
② بیت الأحزان، ص 19
③
༻🌸༺
دیدم همه جا بر در و دیوار حریمت
جایی ننوشته است گنهکار نیاید
【السلام علیک یا امام رضا(ع)】
┄┅┅❁💚❁┅┅┄
🕌 💐 اللّهُمَّ صَلِّ عَلى عَلِیِّ بْنِ مُوسَى الرِّضا الْمُرْتَضَى
#وقت_سلام
اللّهُمَّ صَلِّ عَلى عَلِیِّ بْنِ مُوسَى الرِّضا الْمُرْتَضَى
الاِمامِ التَّقِیِّ النَّقِیِّ
وَحُجَّتِکَ عَلى مَنْ فَوْقَ الاَرْضِ
وَمَنْ تَحْتَ الثَّرى
الصِّدّیقِ الشَّهیدِ
صَلاةً کَثیرَةً تامَّةً زاکِیَةً
مُتَواصِلَةً مُتَواتِرَةً مُتَرادِفَةً
کَاَفْضَلِ ما صَلَّیْتَ عَلى اَحَد مِنْ اَوْلِیائِکَ
💟بسم الله الرحمن الرحيم 💟
❣درس چهلم ❣
💚 محاسبه بیست و سوم : آیه( ۱۹ ) سوره الكهف ، خود به تنهایی دارای اسراریست . یکی از اسرار آن وقوع کلمه ی ( ولیتلطف) در این آیه است ، که ذکر آن رفت .
💟 سرّ دیگر آن این است که در این آیه سه کلمه از ریشه ی ( لبث ) استفاده شده است .
💟 سورة الكهف ۱۸ - ۱۹ ) و كذلك بعثناهم ليتساءَلوا بينهم قال قائل منهم كم ( لبثتم ) قالوا ( لبثنا ) يوما أو بعض يوم قالوا ربكم أعلم بما( لبثتم ) فابعثوآ احدکم بورقکم هذه الی مدينة فلينظر ايهآ ازكى طعاما فلياتكم برزق منه ولیتلطف ولايشعرن بكم أحدا .
💚 معنی : باز ما آنان را از خواب بیدار کردیم تا میان خودشان ( بر سر مقدار زمان خواب) گفتگو کنند . یکی از آنان پرسید چند مقدار در غار درنگ کرده ایم؟ گفتند : یک روز تمام یا پاره ای از آن روز .دگر بار گفتند : پروردگارتان داناتر است ، که چند وقت در غار بوده اید . یکی را از خود با این پولتان به شهر بفرستید طعام پاکیزه و حلال کدام است . و برای شما از آن روزیتان را فراهم آورد . و باید با دقت و ملاحظه رفتار نماید ، تا هیچ کس بر شما آگاهی نیابد .
💟 حال ؛ اگر ارزش عددی این سه کلمه( لبثتم ، لبثنا، لبثتم) را محاسبه کنیم به عدد ( ۲۵۲۷ ) می رسیم .
❣ل=۳۰ ب=۲ ث=۵۰۰ ت=۴۰۰ م=۴۰ در نتیجه = ۹۷۲
❣ل=۳۰ ب=۲ ث=۵۰۰ ن=۵۰ ا=۱
در نتیجه = ۵۸۳
❣ل=۳۰ ب=۲ ث=۵۰۰ ت=۴۰۰ م=۴۰ در نتیجه =۹۷۲
💚 ۹۷۲ + ۵۸۳ + ۹۷۲ = ۲۵۲۷
💟 حال باید دید که این عدد به چه چیزی اشاره می کند .
💟 گفتم که آیه ( ۲۶ ) سوره الكهف که آخرین آیه ی قصه ی اصحاب کهف است آیه ( ۲۱۶۶ ) قرآن کریم است .
💟 حال اگر عدد ( ۲۱۶۶ ) را از عدد ( ۲۵۲۷ ) کم کنیم عدد ( ۳۶۱ ) می ماند که مساوی است با عبارت ( المسجد الاقصی) .
❣ا=۱ ل=۳۰ م=۴۰ س=۶۰ ج=۳ د=۴ در نتیجه = ۱۳۸
❣ا=۱ ل=۳۰ ا=۱ ق=۱۰۰ ص=۹۰ ا=۱ در نتیجه =۲۲۳
💚 ۲۲۳ + ۱۳۸ = ۳۶۱
💚 ۲۰۲۲ + ۱۴۴ = ۲۱۶۶
سال ۲۰۲۲ للمیلد
💚 ۲۵۲۷ - ۲۱۶۶ = ۳۶۱
المسجد الاقصی
💟 یعنی : در سال ۲۰۲۲ میلادی در مسجد الاقصی .
❣محاسبه بیست و چهارم ❣
💟 از سوی دیگر می بینیم که عدد ( ۲۱۶۶) چیزی نیست جز حاصلضرب عدد ( ۱۱۴ ) که تعداد سوره های قرآن کریم است ، در عدد ( ۱۹ ) که رمز اصلی قرآن است .
❣۱۱۴ × ۱۹ = ۲۱۶۶
💟 والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته
❣پایان درس چهلم ❣
#تفسیر_ریاضی_قرآن
❤️
1_56179304.mp3
13.49M
🎵نهج الولایه اثر ماندگار و بینظیر از علامه حسن زاده آملی
👤شارح استاد صمدی آملی
🎤مجلس صد و سی ویک
💢 بررسی ستاره طارق یکی از نشانه های ظهور به روش علمی 💢
💢 قسمت هشتم 💢
آیا طارق یکی از پنج صیحه است؟
اگر در متن روایات دقت کنیم می بینیم که به چرخش این ستاره دنباله دار در فواصل معین زمانی اشاره شده و از جمله ، حوادث مقارن با آن ، طوفان و هلاک قوم نوح و سپس هلاک قوم ابراهیم (همانطور که می دانید قوم لوط در زمان حضرت ابراهیم می زیسته و حضرت لوط همان آیین ابراهیمی را در این قوم ترویج می نموده که با افزایش گناهان و اصرار بر آن این قوم در یک صیحه هلاک شده اند ) . و بار دیگر این دنباله دار در زمان حضرت موسی و نابودی قوم فرعون ظاهر شده و آخرین بار طبق این روایت در زمان شهادت حضرت یحیی بوده است. لذا می توان گفت که این ستاره در فواصل زمانی مختلف از نزدیکی زمین عبور و باعث پیدایش حوادثی در زمین می گردد. از جمله آن زلزله ، آتشفشان بارندگی های شدید و سیل که در نهایت منجر به مرگ عده زیادی از مردم خواهد شد و تاکید بر این است که آزمایشی برای مومنان و عذابی برای کافران است و در قرآن از آن با نام صیحه یاد شده و در روایات بالا نیز به آن صیحه اطلاق شده . لذا نتیجه می گیریم که طارق دنباله داری است که طلوع آن عذابی برای کافران و بشارتی برای منتظران و مومنان بوده و از آن به صیحه تعبیر شده است.
ادامه دارد ...
➖➖➖➖🍁➰🍁➰🍁➰➖➖➖➖