مولود رمضان و جفای کوفیان.doc
122.9K
مولود رمضان و جفای کوفیان
(جستاری تحلیلی بر صلح امام حسن (ع))
#زین_العابدین_گلایری_بابلکناری
هدایت شده از حوزه علمیه استان مازندران
بسم الله الرحمن الرحیم
#یاداشت
#محتوای_تبلیغی
#انتخابات
🔶تفاوت انسان با سایر موجودات در قوه ی عاقله است و کار ویژه ی قوه ی عاقله تشخیص حق و باطل و در نگاه کلی حسن و قبح است لذا پيامبر صلي الله عليه و آله فرمود :اِنَّما يُدْرَكُ الْخَيْرُ كُلُّهُ بِالْعَقْلِ[تحف العقول، ص ۵۴]
اما اگر انسان با قوه ی عاقله ی خود توان تشخیص حق و باطل را داشته باشد اما به همین مقدار اکتفا شود و قدرت اختیار بر مبنای تشخیص عقل را نداشته باشد،تشخیص عقل لغو خواهد بود ازاین رو انسان چون عاقل است مختار هم هست لذا فرمود انا هدیناه السبیل اما شاکرا و اما کفورا.(انسان۳)
🔶حال که انسان عاقل است و اختیار دارد،پس قدرت انتخاب دارد که سه حالت متصور است؛
الف)یا به حسن اختیار عمل میکند که فرمود الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ ۚ أُولَٰئِكَ الَّذِينَ هَدَاهُمُ اللَّهُ ۖ وَأُولَٰئِكَ هُمْ أُولُو الْأَلْبَابِ[زمر۱۸] (#نکته_ی_انتخاباتی:حرف های نامزدهای انتخابات را میشنود و با قوه ی عاقله ی خود گفتار صحیح را درک میکند و با قدرت اختیار خود این گفتار صحیح را میپذیرد و با امکان انتخاب خود آن نامزد انتخاباتی را منتخب خود قرار میدهد)
که این اتباع احسن زاییده خرد و انتخاب درست اوست چنانکه امام على عليه السلام فرمود :اَلا وَ اِنَّ اللَّبيبَ مَنِ اسْتَقْبَلَ وُجوهَ الاْراءِ بِفِكْرٍ صائِبٍ وَ نَظَرٍ فِىالْعَواقِبِ؛
بدانيد عاقل، كسى است كه با فكر درست، به استقبال نظرات گوناگون برود و درعواقب امور بنگرد.[غررالحكم، ح ۲۷۷۸]
ب)یا به سوء اختیار عمل میکند یعنی علیرغم آنکه عقل او حق را تشخیص داد اما او باطل را اختیار کند پس او عملا از خرد خود بهره نبرد چنانکه امام حسين عليه السلام فرمود :لا يَكْمُلُ الْعَقْلُ اِلاّ بِاتِّباعِ الْحَقِّ؛ عقل، جز با پيروى از حق، كامل نمى شود.
[اعلام الدين، ص ۲۹۸]در چنین حالتی که به سوء اختیار عمل کرد دچار خسران میشود؛ أُولَٰئِكَ الَّذِينَ اشْتَرَوُا الضَّلَالَةَ بِالْهُدَىٰ فَمَا رَبِحَتْ تِجَارَتُهُمْ وَمَا كَانُوا مُهْتَدِينَ(بقره۱۶)
(#نکته_ی_انتخاباتی:علیرغم درک سخن حق و باطل ،سخن باطل و یا ضعیف را میپذیرد و با قدرت انتخاب خود نامزدی که سخنان خلاف واقع میگوید را منتخب خود قرار میدهد)
ج) یا این انسان عاقل مختاری که قدرت انتخاب دارد انتخابش عدم انتخاب است یعنی از اختیار خود در حسن و قبح بهره نمیبرد و توقف میکند در چنین حالتی گاهی نتیجه ی عدم انتخاب هم به نوعی سوء اختیار خواهد بود چون از حقی که عقل او در اختیارش قرار داد بهره نبرد و بی تفاوت بود در این صورت مجبور است بر سر سفره ی انتخاب دیگران غذا بخورد و حق اعتراض به غذا هم نخواهد داشت.(#نکته_ی_انتخاباتی: کسانی که رای نمیدهند از حق انتخاب خود بهره نمیبرند از این رو انتخاب دیگران را باید تحمل کنند و حق اعتراض را هم از خود سلب میکنند)
🔶#مهم
#نکته_ی_انتخاباتی
ایه ی إِنَّ اللَّهَ لَا يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّىٰ يُغَيِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ ۗ(رعد ۱۱)بیان میکند که سرنوشت یک ملت در اختیار انسان است که چگونه در خود تغییر ایجاد کند یعنی چگونه به قدرت عقل و اختیار و انتخاب خود عمل کند که آنگاه سرنوشت آن ملت در گرو نوع نگرش او به اختیار اوست ؛یا به حسن اختیار و انتخاب درست،یا به سوء اختیار و انتخاب نادرست و یا به عدم استفاده از اختیار و عدم انتخاب.
✅✅بنابراین انسان عاقل وقتی به او قدرت تصمیم گیری و بهره وری از اختیاری که زاییده ی عقل اوست داده شد باید:
اولا سخنان و وعده ها را بشنود
ثانیا آنی که نیکو و قابل تحقق و صادقانه است را بپذیرد
ثالثا آن سخنگو را انتخاب کند تا تغییر سرنوشت به نیکویی رقم بخورد ؛مایغیر بقوم
🔶نه آنکه :
الف: در عین حال که سخن حق را شنید از باطل پیروی کند
ب:از قدرت انتخاب خود بهره نبرد
در این صورت تغییر سرنوشت به بدی رقم خواهد خورد.
والحمدلله
زین العابدین گلایری بابلکناری
https://eitaa.com/howzehmazandaran
#ویژه_ی_ماه_محرم
#تشیع_عراقی(سیاسی)#تشیع_علوی
شیعیان عراقی یا سیاسی کسانی بودند که شیخین را قبول داشتند اما در برتری عثمان بر علی (ع)اختلاف داشتند ؛قال الراوی :جالست مسیب بن نجبه الفزاری فی هذا المسجد عشرین سنة والناس من #الشیعه کثیر،فما سمعت احدا منهم یتکلم فی احد من اصحاب رسول الله الا بخیر و ماکان الکلام الا فی علی و عثمان(تاریخ مدینه دمشق ،شرح حال مسیب بن نجبه،ج۵۸ص۱۹۸ش۷۴۴۰) راوی میگوید با مسیب بن نجبه در این مسجد(کوفه)بیست سال همنشین بودم. شیعیان زیادی هم بودند .آنها در خصوص اصحاب رسول خدا جز به نیکی سخن نمیگفتند و تمام سخن و بحثها راجع به علی (ع)و عثمان بود.
میبینیم که دراینجا از این مجموعه هم به شیعه تعبیر شد.
عمده شیعیانی که نسبت به همراهی امام حسین کوتاهی کردند این صنف بودند یعنی تشیع عراقی یا همان تشیع سیاسی
در مقابل،تشیع علوی کسانی بودند که فقط علی ع را قبول داشتند و دیگران رو قابل قیاس با او نمیدانستند همانهایی که در سقیفه میگفتند لا نبایع الا علیا(الکامل ،ج۲ص۳۲۵)
و همان هایی که در روز عاشورا از نقب و تونل و بیراهه گریختند تا خود را به حسین برسانند.
#نکته
در تاریخ معاصر ما نیز تشیع سیاسی همانهایی هستند که ولایت فقیه را در همان پنج اصل قانون اساسی قبول دارند و در مقابل، ولایت پذیرانی هستند که مشروعیت قانون اساسی را به ولایت فقیه میدانند و آن پنج اصل را تنها ذکر مصداق میدانند.
زین العابدین گلایری بابلکناری
http://eitaa.com/joinchat/79364100Cd909dde3a7
#ویژه_ی_محرم
#دومینوی_سقوط_کوفیان
❇️رسول خدا (ص)در واپسین لحظات عمر شریفشان فرموده بودندإِنِّي تَارِكٌ فِيكُمُ اَلثَّقَلَيْنِ مَا إِنْ تَمَسَّكْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا بَعْدِي كِتَابَ اَللَّهِ وَ عِتْرَتِي أَهْلَ بَيْتِي وَ إِنَّهُمَا لَنْ يَفْتَرِقَا حَتَّى يَرِدَا عَلَيَّ اَلْحَوْضَ
📚[إرشاد القلوب , جلد۱ , صفحه۱۳۱]
✅کتاب خدا نور است؛قدجائکم من الله نور[مائده۱۵]
✅اهل بیت هدی هم نور هستند،کنتم نورا فی الاصلاب الشامخه و الارحام الطاهره(زیارت اربعین)
🔶نقطه ی مقابل نور ،ظلمت است و چون مسلمان از نور فاصله گرفتند به ظلمت و ضلالت افتادند و سلسله ی سقوطشان آغاز شد.
#سقوط_اول
🔶امیرالمؤمنین میفرماید وقتی گفتم نماز تراویح را نباید به جماعت خواند ،بدعت استآنانی که در کنار من بودند و همراه من با معاویه میجنگیدند فریاد میزدند واعمراه و سنت عمراه 📚[وسائل الشیعة (الاسلامیة) مرحوم حر عاملی ج۵ ص۱۹۲ روایت شماره ۲]،مردم کجایید که علی سنت عمر را تغییر داده،اما حضرت امیر همین یاران را بر یاران امام حسن ع ترجیح میدهد و بالاتر میداند لذا به امام حسن ع میفرماید:الإمامُ عليٌّ عليه السلام ـ في وصيَّتِهِ لابنِهِ الحَسنِ عليه السلام لمّا ضَرَبَهُ ابنُ مُلجَمٍ ـ : واعلَمْ أنّ معاويةَ سَيُخالِفُكَ كما خالَفَنِي، فإن وادَعتَهُ وصالَحتَهُ كُنتَ مُقتَدِيا بِجَدِّكَ صلى الله عليه و آله في مُوادَعَتِهِ بَنِي ضَمرَةَ وبَنِي أشجَعَ... فإن أرَدتَ مُجاهَدَةَ عَدُوِّكَ فَلَن يَصلُحَ لكَ مِن شِيعَتِكَ مَن يَصلُحُ لأبيكَ . حديث
امام على عليه السلام ـ پس از ضربت خوردن به وسيله ابن ملجم ، در سفارش به فرزند بزرگوار خود حسن عليه السلام ـ فرمود : بدان كه معاويه همچنان كه با من مخالفت كرد با تو نيز مخالفت خواهد كرد . پس اگر با او از در صلح وآشتى درآيى به جدّت تأسّى جسته اى كه با بنى ضمره و بنى اشجع . . . صلح كرد و اگر بخواهى با دشمنت بجنگى [بدان كه ]هرگز آن صلاحيت و وفادارى كه پيروان پدرت داشتند پيروان تو نخواهند داشت .
آن معاویه سیخالفک بعدی
📚[ نهج السعادة : 2/742 . ]
#سقوط_دوم:
🔶یاران امام حسن پس از بیعت با ایشان در شب عملیات در منطقه ی اخنونیه به معاویه پیوستند ،اندک یاران باقی مانده اصرار بر صلح داشتند .پس از صلح به محضر امام آمدند و ایشان را مذل المومنین خواندند.📚(انساب الاشراف ج۱ص۱۵۰)
#سقوط_سوم:
🔶کوفیان بالغ بر هجده هزار نامه نوشتند و از امام حسین دعوت کردند که به کوفه بیاید بعد در برابر امام صف کشیدیدند
امام فرمود .یا شبث بن ربعى و یا... الم تکتبوا إلىّ ان قد اینعت الثمار و اخضر الجناب و انما تقدم على جند لک مجندة؟...»📚[انساب الاشراف ، ج ۳ ، ص ۱۸۸ ؛ بحارالانوار ، ج ۴۵ ، ص ۷ (در بحار، اسم او قیس بن اشعث آمده است).ى شبث بن ربعى و... مگر شما به من ننوشتید که میوهها رسیده و اطراف سرسبز است، اگر بیایى لشکریانى مجهز براى تو آماده است!؟
آیا برای من نامه ننوشتید؟اشاره فرمودند به خورجین پر از نامه
اما کوفیان وقیحانه گفتند :ما ندری ماتقول
نمیدانیم چه میگویی
این است دومینوی سقوط وقتی از نور فاصله گرفتند.
زین العابدین گلایری بابلکناری
http://eitaa.com/joinchat/79364100Cd909dde3a7
#ویژه_ی_محرم
#عفاف_و_حجاب_غیرت
🔶صحنه های درس آموزی در کربلا وجود دارد که حاکی از اصالت حجاب،عفاف و غیرت در سبک زندگی اهل بیت هست ؛ذیلا به چند مورد اشاره خواهیم داشت:
✅۱)وقتی خیمه ها را به آتش کشیدند کودکان ،دختران و زنان هر یک به سمتی میدویدند که ظاهرا به دستور امام سجاد بود که فرمود علیکن بالفرار( در اثنای آن التهاب و اضطراب گریختن زنان،فاطمه ی بنت الحسین با صورت به زمین افتاد و بیهوش شد،وقتی به هوش آمد عمه ی خود جناب ام کلثوم (زینب صغری)را بالای سر خود دید. نخستین چیزی که فاطمه از عمه ی خود خواست این بود که عمه جان معجری(شاید هم روبند)به من بده تا سر (یا صورت)خود را بپوشانم که جناب ام کلثوم فرمودند #عمتک_مثلک. 📚تاريخ کربلا ص 99 و ص 100)
اینکه در آن شرایط سخت و پر دلهره نخستین درخواست یک بانو محافظت از عفاف خود به وسیله ی حجاب است نشان از اصالت حجاب در نکاه آنان دارد.
✅۲)وقتی کاروان اسرا به منطقه ی نصیبین میرسد شخصی به نام یحیی _یهودی هست_میپرسد اینان چه کسانی هستند؟پاسخ دادند اهل بیت پیغمبر آخر الزمان هستند،پرسید بزرگ اینان کیست؟به امام سجاد اشاره کردند.گفت اینان اهل بیت رسول خدا هستن آنوقت اینگونه مکشوفه الوجوه بر ناقه سوار کردند و در انظار میبرند؟
نزد امام سجاد رفت پس شهادتین پرسید من چه میتوانم انجام دهم ؟امام فرمود پارچه هایی پیدا کن تا اهل حرم رسول الله خود را بپوشانند .(📚منتهی الامال باب حرکت کاروان اسرا به سمت شام)
✅۳)وقتی اسرا به شام رسیدند امام سجاد درخواستی که به سهل ساعدی میدهد این است که پولی به نیزه دارها بده تا سرها را از بین اهل حرم ما خارج کنند و به جلو ببرند تا مردم به بهانه ی دیدن سر به ناموس ما نگاه نکنند.(📚همان)
زین العابدین گلایری بابلکناری
http://eitaa.com/joinchat/79364100Cd909dde3a7
#ویژه_ی_محرم
#سوال:
آیا بین یزید و امام حسین (ع)نسبت فامیلی بود؟
#پاسخ:
🔶طبق یک قول نسبت بین امام حسین و یزید به عبدمناف میرسد؛امام حسین از نسل هاشم بن عبدمناف است و یزید از نسل امیه بن عبدالشمس بن عبدمنناف. به عبارتی امیه برادرزاده ی هاشم است البته عبدالشمس و هاشم برادران ناتنی بودند.
🔶 #اما نکته ای در برخی روایات وجود دارد که حاکی از آن است امیه فرزند عبدالشمس نبود بلکه #بنده ی او بود که واسطه ی محبتی که عبدالشمس به او داشت وی را آزاد کرد و سپس پسر خوانده ی خود معرفی کرد و امیه اصالت رومی(شامی)دارد. و دراختلاف بین هاشم و امیه در پرده داری کعبه ،یک زن کاهنه حکم به تبعید امیه به شام داده بود و از مکه اخراج شد.
✅حضرت امیر ع در نامه ای به معاویه میفرماید:ولا المهاجر كالطليق ، ولا الصريح كاللصيق📚(نهج البلاغه ،نامه ی هفدهم)
#طلیق اشاره به عبارت رسول خدا به ابوسفیان و معاویه دارد که فرمود اذهبوا انتم الطلقاء
و #لصیق از الصاق (چسباندن و الحاق)می آید که حاکی از همان الحاق نسب است که برخی آن را فرزند خواندگی امیه میدانند(أصل بني أميّة ليس من قريش:
(سفينة البحار، ج 1 ص 46)
عن (كامل البهائي): أن أمية كان غلاما روميا لعبد شمس، فلما ألفاه كيّسا فطنا، أعتقه و تبنّاه، فقيل أمية بن عبد شمس، و كان ذلك دأب العرب في الجاهلية. إذن فبنو أمية كافة ليسوا من قريش، و إنما لحقوا و لصقوا بهم. و يصدّق ذلك قول أمير المؤمنين (عليه السلام) في أحد كتبه إلى معاوية حيث يقول: «ليس المهاجر كالطليق، و لا الصريح كاللصيق آ. و لم يستطع معاوية إنكار ذلك.)
و برخی از مفسرین نهج البلاغه به تردید در نسبت معاویه به ابوسفیان تفسیر میکنند(منهاج البراعة في شرح نهج البلاغة (خوئى)، ج 18، ص: 240)
با توجه به تفسیر نخست ،اساسا #نسبت_فامیلی بین امام و یزید هم نخواهد بود.
زین العابدین گلایری بابلکناری
http://eitaa.com/joinchat/79364100Cd909dde3a7
#ویژه_ی_محرم
#اوج_عاطفه_و_احساس_در_کربلا
🔶حضور نه روزه ی امام حسین واهل بیت ایشان در کربلا ،مجموعه ای از زیبایی ها را خلق کرد که پیامهای حیات بخش آن میتواند برای همه ی زمانها کار بردی و اثر بخش باشد.
🔶در کنار انبوه رخدادهای فشرده در این نه روز ،یکی از زیباترین جلوه ها،حاکمیت احساسات و عواطف پاک و زیبا بین امام و خانواده است؛رابطه و گفتمان حاکم بین ایشان و فرزندانشان،بین ایشان و خواهران و نیز برادرانشان.
ذیلا نمونه هایی را ذکر میکنیم:
🔶امام در سخت ترین و دلهره آور ترین لحظات اما از طفل شش ماهه ی خود غافل نیست و برای #وداع با او وقت میگذارد؛یا اخیّه ایتینی طفلی الرضیع حتی #اُوَدّعه
🔶در همین فراز به کار گیری واژه ی پر محبت #اُخیَّه که میتوان گفت معادل فارسی آن خواهرجان هست،نشان از گفتمان سراسر احساس امام با خواهرشان است.
🔶گویند لحظه ی وداع امام حسین و حضرت زینب چنان شورانگیز بود که #گویا همه ایستاده بودند تا ببینند چگونه این دو قله ی محبت با یکدیگر وداع میکنند.
🔶آمده است هنگام وداع با حضرت سکینه ،آنچنان فضای عاطفی بین پدر و دختر حاکم بود و ادبیات سکینه دوست و دشمن را به گریه وا داشت؛والله قد ابکت کل عدو و صدیق.
🔶لحظه ی اجازه خواستن حضرت قمر بنی هاشم عباس بن علی با حضرت سیدالشهدا صحنه ای رقم خورد که سخنها دارد؛ فبکی الحسین #بکاء_شدیدا
🔶تعبیری سراسر احساس ،امام حسین ع خطاب به برادرشان دارند که با درک جایگاه امام حسین به عنوان امام کائنات و حجت مطلق خدا برزمین ،عظمت این سخن روشن میشود؛ایشان به حضرت عباس میفرمایند حال که بنا بر رفتن داری برو ولی کمی آب برای این اطفال بیاور اطلب لهوالاء الاطفال قلیلا من الماء ،بعد میفرماید: ارکب #بنفسی_انت سوار شو #جانم_فدای_تو باد
این تعبیر جانم فدای تو از امام معصوم برای برادر خود هم حاکی از اوج عاطفه و محبت و احساس هست و هم بیانگر جایگاه حضرت عباس در نگاه امام حسین ع.
زین العابدین گلایری بابلکناری
http://eitaa.com/joinchat/79364100Cd909dde3a7
#علت_شناسی_قیام
و
#آسیب_شناسی_انحراف
در #زیارت_اربعین
🔶وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِيكَ لِيَسْتَنْقِذَ عِبَادَكَ(:) #مِنَ_الْجَهَالَةِ
وَ #حَيْرَةِ_الضَّلالَةِ
❇️وَ قَدْ تَوَازَرَ عَلَيْهِ مَنْ (:)
#غَرَّتْهُ_الدُّنْيَا
وَ #بَاعَ حَظَّهُ بِالْأَرْذَلِ الْأَدْنَى
وَ #شَرَى آخِرَتَهُ بِالثَّمَنِ الْأَوْكَسِ
وَ #تَغَطْرَسَ وَ تَرَدَّى فِي هَوَاهُ وَ أَسْخَطَكَ وَ أَسْخَطَ نَبِيَّكَ
وَ #أَطَاعَ مِنْ عِبَادِكَ أَهْلَ #الشِّقَاقِ وَ #النِّفَاقِ
وَ #حَمَلَةَ الْأَوْزَارِ الْمُسْتَوْجِبِينَ النَّارَ فَجَاهَدَهُمْ فِيكَ صَابِرا مُحْتَسِبا
🔶و جانش را در راه تو بذل كرد، تا بندگانت را از
✅#جهالت و
✅#سرگردانی گمراهی برهاند،
در حالی که بر عليه او به كمك هم برخاستند؛
⏺کسانی که دنيا مغرورشان كرد ،
⏺و بهره واقعى خود را به فرومايه تر و پستتر چيز فروختند ،
⏺ و آخرتشان را به كمترين بها به گردونه فروش گذاشتند،
⏺تكبّر كردند و
⏺خود را در دامن هواى نفس انداختند ،
تو را و پيامبرت را به خشم آوردند
و⏺ اطاعت كردند از ميان بندگانت، اهل #شكاف افکنی و #نفاق و #باركشان گناهان سنگين، و #سزاواران آتش را پس با آنان درباره تو صابرانه و به حساب تو جهاد كرد
#زین_العابدین_گلایری_بابلکناری
🆔https://eitaa.com/gelayeri_babolkenari
برررسی شش اختلاف اقوال در تاریخ شهادت امام حسن (ع)(۱)
#اختلاف_اول: قاتل و کیفیت شهادت
🔶در خصوص اینکه چه کسی و با چه انگیره ای امام را به شهادت رساند بین مورخین اختلاف است.
❇️نظر مشهور آن است که امام را چند بار مسموم کرده بودند اما منجر به شهادت ایشان نشد اما بار اخر پس از مسمومیت به شهادت رسید.
#شیخ_مفید بیان میکند که معاویه برای تثبیت ولایتعهدی یزید به #جعده دختر اشعث بن قیس همسر امام حسن پیشنهاد صدهزار دیناری و اردواج با یزید را داد تا امام را مسموم کند و او نیز به همین انگیزه این کار را انجام داد
📚(المفید، الارشاد، ۱۴۱۳ق، ج۲، ص۱۵)
❇️این نقل را برخی مورخان اهل سنت نیز بیان کردند
📚 (بلاذری، أنساب الأشراف، ۱۴۱۷ق، ج۳، ص۵۵؛ ابنکثیر، البدایة و النهایة، دارالفکر، ج۸، ص۴۳؛ مقدسی، البدء و التاریخ، مکتبة الثقافة الدینیه، ج۶، ص۵.)
🔶نقل #دوم در خصوص قاتل امام ان است که #هند یکی از همسران و یا خادمان خانه ی امام با همان انگیزه و با تحریک معاویه اقدام به مسمومیت امام نمود
📚(بلاذری، انساب الاشراف، ۱۴۱۷ق، ج۳، ص۵۹. ابنسعد، الطبقات الکبری، ۱۴۱۸ق، ج۱۰، ص۳۳۵)
#زین_العابدین_گلایری_بابلکناری
http://eitaa.com/joinchat/79364100Cd909dde3a7
برررسی شش اختلاف اقوال در تاریخ شهادت امام حسن (ع)(۲)
#اختلاف_دوم
🔶در اینکه امام چند روز پس از مسمومیت به شهادت رسیدند نیز اختلاف هست و این اختلاف سبب بروز اختلافی دیگر یعنی روز شهادت منجر شد.
🔶برخی گویند امام #سه روز پس از مسمومیت شهید شد
📚(مسعودی، مروج الذهب، ۱۴۰۹ق، ج۲، ص۴۲۷) این قول نادر است.
🔶برخی #چهل روز را نقل کردند
📚(بنسعد، الطبقات الکبری، ۱۴۱۸ق، ج۱۰، ص۳۴۱؛ شیخ مفید، الارشاد، ۱۴۱۳ق، ج۲، ص۱۵؛ ابنشهرآشوب، المناقب، ۱۳۷۹ق، ج۴، ص۲۹. ) این قول دقیق تر است
🔶برخی نیز #شصت روز را پذیرفتند
📚(ابنخلکان، وفیات الاعیان ۱۳۶۴ش، ج۲، ص۶۶)که این قول نادر است.
#زین_العابدین_گلایری_بابلکناری
http://eitaa.com/joinchat/79364100Cd909dde3a7
بررسی شش اختلاف اقوال در تاریخ شهادت امام حسن (ع)(۳)
#اختلاف_سوم
🔶اختلاف سوم در #روز شهادت امام هست.
برخی از بزرگان روز #هفتم صفر را پذیرفته اند مانند شهید اول( شهید اول، الدروس الشرعیه، ۱۴۱۷ق، ج۲، ص۷) و مرحوم کلینی(کلینی، کافی، ۱۳۶۳ش، ج۱، ص۴۶۱.) و نجفیها این روز را به عنوان شهادت امام عزاداری میکنند.
این قول طرفداران کمی دارد هرچند قوی است.
در مقابل عده ی زیادی از بزرگان و مورخین روز #۲۸_صفر را روز شهادت امام میدانند ؛بزرگانی مانند شیخ مفید ،شیخ طوسی،شیخ طبرسب و ابن شهر اشوب سیروی(شیخ #مفید، مسار الشیعة، قم، ۴۶-۴۷ ،شیخ #طوسی، مصباح المتهجد، ۱۴۱۱ق، ج۲، ص۷۹۰ و شیخ #طبرسی، اعلام الورى، ۱۴۱۷ق، ج۱، ص۴۰۳ #ابنشهرآشوب، المناقب، ۱۳۷۹ق، ج۴، ص۲۹)و این نظری دقیق تر و اقوی است
#زین_العابدین_گلایری_بابلکناری
http://eitaa.com/joinchat/79364100Cd909dde3a7
بررسی شش اختلاف اقوال در تاریخ شهادت امام حسن (ع)(۴)
#اختلاف_چهارم
🔶در #ماه شهادت امام نیز اختلاف است .
#تشیع ماه صفر را ماه شهادت میدانند اما بیشتر مورخان اهل سنت ربیع الاول را ماه شهادت میدانند
📚(بلاذری، أنساب الأشراف، ۱۴۱۷ق، ج۳، ص۶۶؛ مقریزی، امتاع الاسماع، ۱۴۲۰ق، ج۵، ۳۶۱؛ دیار بکری، تاریخ الخمیس، دار صادر، ج۲، ص۲۹۳؛ ابنعبد البر، الاستیعاب فى معرفة الأصحاب، ۱۴۱۲ق، ج۱، ص۳۸۹)که این نظر مبتنی بر دو ماه پس از مسمومیت است.
#اختلاف_پنجم
🔶در #سال شهادت نیز اختلاف است
برخی سال ۴۹ برخی ۵۰ و برخی نیز ۵۱ نقل کردند
📚(بلاذری، أنساب الأشراف، ۱۴۱۷ق، ج۳، ص۶۴؛ کلینی، کافی، ۱۳۶۳ش، ج۱، ص۴۶۱ و ۴۶۲؛ شیخ مفید، الارشاد، ۱۴۱۳ق، ج۲، ص۱۵؛ مقریزی، امتاع الاسماع، ۱۴۲۰ق، ج۵، ۳۶۱؛ دیار بکری، تاریخ الخمیس، دار صادر، ج۲، ص۲۹۳؛ ابنعبد البر، الاستیعاب فى معرفة الأصحاب، ۱۴۱۲ق، ج۱، ص۳۸۹.)
🔶اما به نظر میرسد با توجه به قرائنی سال پنجاه دقیق تر باشد
📚(مقدسی، بازپژوهی تاریخ ولادت و شهادت معصومان،۱۳۹۱ش،ص۲۵۵-۲۵۹
http://eitaa.com/joinchat/79364100Cd909dde3a7