#نقد_وبررسی_نقل_موسوم_به_وصیت
#قسمت_دهم
#پایانی
❇️ابهام در مرجع ضمیر
🔶آنچه در روایت با عنوان «فلیسلمها» آمده است، مبهم بوده و مرجع ضمیر مشخص نشده است.
چنانچه «خلافة» را مرجع ضمیر بدانیم، با باور مسلم شیعه که اعتقاد به خلافت امامان دوازدهگانه دارد در تضاد خواهد بود و از طرفی با روایات متواتره که عدد خلفاء پیامبر ا کرم (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) را دوازده دانستهاند معارضه خواهد کرد. چنانچه پیامبر ا کرم (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) فرمود: «ان عده الخلفاء بعدی عدة نقباء موسی؛ همانا عدد خلفاء بعد از من، به تعداد نقباء موسی (علیهالسّلام) است.»
📚جوهری، احمدبن عبیدالله، مقتضب الاثر، المقدمة، ص۹.
🔶همچنین میفرماید: «بعدی اثنی عشر خلیفة کلهم من بنیهاشم؛ بعد از من دوازده خلیفه است که همه آنان از قریش میباشند.»
📚سلیمان بن ابراهیم القندوزی، ینابیع الموده لذوی القربی، ج۳، ص۲۹۰.
🔶همچنین روایات متواتره در این زمینه که در کتب معتبر شیعه و سنی بدان اشارهشده است.
📚مجلسی، محمدباقر بن محمدتقی، بحار الانوار، ج۵۱، ص۷۱.
📚ابن حنبل، احمد، احادیث مهدی من مسند احمد، ص۳۸.
❇️درصورتیکه مرجع ضمیر به «امامة» برگردانده شود، در آن صورت بایستی قائل به امامت مهدیین شویم، درحالیکه این باور با صدر روایت که امامت را از مهدیین جدا کرده است (فذلک اثناعشر اماما) تعارض داشته و با سایر روایاتی که تصریح بر عدم امامت مهدیین دارند، ناسازگار میباشند. چنانچه ابوبصیر میگوید: به امام صادق (علیهالسّلام) عرض کردم: ای فرزند رسول خدا! من از پدر شما شنیدم که میفرمود: پس از قائم دوازده مهدی خواهد بود، امام صادق (علیهالسّلام) فرمود: «دوازده مهدی گفته است، نه دوازده امام. آنها قومی از شیعیان ما هستند که مردم را به موالات و معرفت حق ما میخوانند.»
📚صدوق، محمد بن علی، کمال الدین و تمام النعمة ج۱، ص۳۵۸.
🔶البته مرجع ضمیر تا امام دوازدهم (علیهالسّلام) ظهور در امامت دارد اما مشکل مذکور پس از ایشان و با آغاز مهدیین به وجود میآید.
🔶همچنین درصورتیکه مرجع ضمیر را «وصایة» فرض کنیم، با روایات متواتری که عدد اوصیاء را دوازده دانسته است تعارض پیدا میکند. چنانچه پیامبر ا کرم (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) فرمود: «یا ایها الناس، ان الله نظر نظرة ثالثة فاختار منهم بعدی اثنی عشر وصیا من اهلبیتی وهم خیار امتی منهم احد عشر اماما بعد اخی واحدا بعد واحد کلما هلک واحد قام واحد منهم.... اول الائمة اخی علی خیرهم، ثم ابنی الحسن ثم ابنی الحسین ثم تسعة من ولد الحسین، وامهم ابنتی فاطمة، ...
📚هلالی، سلیم بن قیس، کتاب سلیم بن قیس الهلالی، ص۲۳۶.
🔶بعد از من دوازده وصی از اهلبیتم میباشد. آنان بهترینهای امتم هستند که یازده امام از آنان بعد از برادرم علی (علیهالسّلام)، یکی پس از دیگری است. هرزمانی که یکی از آنان وفات فرمود دیگری بهجای او قیام میکند. اولین این ائمه برادرم علی (علیهالسّلام) و بهترین آنان، سپس فرزندم حسن، سپس فرزندم حسین، سپس نه تن از فرزندان حسین است و مادر همه آنان دخترم فاطمه (سلاماللهعلیها) میباشد.
✅نتیجه اینکه؛ حدیث موسوم به وصیت در کتاب الغیبة شیخ طوسی، به لحاظ دلالی فاقد صحت و اتقان بوده و موردپذیرش نیست.
🆔https://eitaa.com/mahdilomam
#حدیث_مهدوی
❇️پناه دهنده ترين و آگاه ترين
🔶قالَ عَلِىٌ عليه السلام فى صِفَةِ الْمَهدّى:
اَوْسَعُكُمْ كَهْفا وَ اَكْثَرُكُمْ عِلْما وَ اَوْصَلُكُمْ رَحِما ... شَوْقا اِلى رُؤْيَتِهِ.
📚[بحارالانوار، ج 51، ص 115، روايت 24.]
🟩اميرمؤمنان عليه السلام درباره صفات مهدى عليه السلام فرمود: پناه دهى او از همه شما گسترده تر و دانشش از همه شما بيشتر و رسيدگى به خويشانش از همه شما فزونتر است ... چقدر مشتاق ديدن اويم
🆔https://eitaa.com/mahdilomam
هدایت شده از KHAMENEI.IR
4_5830262523424674333.mp3
13.88M
🎧 #کلیپ_صوتی | قرائت کامل زیارت آلیاسین به همراه بیانات و ذکر حضرت آیتالله خامنهای از فرازهای آن
💻 Farsi.Khamenei.ir
❇️مظهر سنّت هاى انبيا
#قالَ_الحُسَينُ_عليه_السلام:
🔶فى القائِمِ مِنّا سُنَنٌ مِنَ الاَْنْبِياءِ ... فَاَمّا مِنْ نُوحٍ فَطُولُ الْعُمْرِ وَ أَمّا مِنْ اِبْراهيمَ فَخِفاءُ الْوِلادَةِ وَ اعْتِزالُ النّاسِ وَ اَمّا مِنْ مُوسى فَالْخَوفُ وَ الْغيبَةُ وَ أَمّا مِن عيسى فَاخْتِلافُ النّاسِ فيهِ وَ أَمّا مِنْ اَيُّوبَ فَالْفَرَجُ بَعْدَ الْبَلْوى وَ أَمّا مِنْ مُحَمَّدٍ فَالْخُرُوجُ بِالسَّيْفِ.
[📚كشف الغمة، ج 3، ص 329.]
✳️امام حسين عليه السلام فرمود: در قائم ما سنّتها و ويژگي هايى از پيامبران وجود دارد: از نوح عليه السلام عمر طولانى، از ابراهيم عليه السلام مخفى بودن ولادت و دورى گزينى از مردم، از موسى عليه السلام ترس و غيبت، از عيسى عليه السلام اختلاف مردم درباره او، از ايوب عليه السلام گشايش پس از گرفتاريها، و از محمّد عليه السلام قيام با شمشير.
🟡وقتى وجود او عصاره همه حجت هاى الهى در طول تاريخ باشد، اين شباهت به پيامبران بزرگ نيز بخشى از آن است و اهداف پيامبران را تعقيب خواهد كرد.
🆔https://eitaa.com/mahdilomam
#انتـقام_از_بنى_امـيّه
🔶قـالَ البـاقِرُ عليه السلام:
فى قَوْلِهِ تَعالى «وَلِمَنْ اِنْتَصَرَ بَعْدَ ظُلْمِهِ [ـ سوره شورى، آيه 41.]»: ذلِكَ الْقائِمُ عليه السلام اِذا قامَ اِنْتَصَرَ مِنْ بَنى اُمَيَّةَ وَ مِنَ الْمُكَذِّبينَ وَ مِنَ النُّصّابِ.
📚[تفسير برهان، ج 1، ص 212.]
❇️امام باقر عليه السلام درباره اين آيه شريفه (و براى آن كس كه انتقام كشد پس از ستمى كه بر او رفته است) فرمود: منظور از اين آيه، قائم آل محمد عليه السلام است، چون او قيام كند از بنى اميّه و تكذيب كنندگان و دشمنان انتقام بگيرد.
✅از صفات و القاب آن حضرت، «منتقم» است. دستِ انتقام الهى از آستين دولت مهدوى بيرون مى آيد و در راه احيا و اعاده حق مظلومان جهان، از همه ستمگران و حقكُشان، انتقام سختى گرفته خواهد شد. «بنى اميّه»، سمبل غصب و جور و ظلم به اهل بيت و پيروان حق است
🆔https://eitaa.com/mahdilomam
#فرمان_عدالت_و_سازندگى
🔶قالَ الصّـادقُ عليه السلام:
❇️يُفَرِّقُ الْمَهْدِىُّ اَصْحابَهُ فى جَميعِ الْبُلْدانِ وَ يَأْمُرُهُمْ بِالْعَدْلِ وَ الاِْحْسانِ وَ يَجْعَلُهُمْ حُكّامَا فى الاَْقاليمِ وَ يَأْمُرُهُمْ بِعِمْرانِ الْمُدُنِ.
📚[يوم الخلاص، ص 395.]
✅امام صادق عليه السلام فرمود: مهدى اصحاب خويش را در تمامى شهرها مى پراكند و آنان را به عدالت و احسان فرمان مى دهد، آنان را حاكمان مناطق مختلف قرار داده به آنان دستور مى دهد كه به آبادانى و سازندگى شهرها بپردازند.
🟡در عصر ظهور، همه جهان تحت حكومت واحد اداره خواهد شد و كارگزاران حكومتى آن حضرت، در همه جاى عالم به فرمان او مأمور خواهند بود كه همه شهرها را آباد سازند و شيوه عدالت و احسان را حكمفرما كنند.
🆔https://eitaa.com/mahdilomam
هدایت شده از حوزه علمیه استان مازندران
بسم الله الرحمن الرحیم
#یاداشت_به_مناسبت_سالروز_شهادت_امام_صادق.(ع)
(زین العابدین گلایری بابلکناری؛پژوهشگر و نویسنده ی تاریخ اسلام)
🔶عصر امام صادق علیه السلام دوران مشعشع تاریخ علمی شیعه است.
تکثر مکاتب فکری و نحله های مختلف فقهی و حدیثی از یک سو ،و دوران گذار از عصر اموی و عباسی و تنفس حاصل از این انتقال قدرت از سویی دیگر ،سبب شد تا امام صادق علیه السلام درخشان ترین عصر شیعی را رقم بزند.
🔶پرورش شاگردان در رشته های مختلف از فقه و کلام و غیره _که هر یک به تنهایی از نظر علمی توان هدایت و پاسخگویی یک جامعه ی بزرگ دینی را داشتند ،از زراره و مفضل و هشام و امثالهم_و تحمیل قدرت مطلق علمی خود بر تمام مدعیان دانش و دانش پژوهان سبب شد تا موضوعی از علمی نماند که در آن قال الصادق بهعنوان مرجع و فصل الخطاب مطرح نباشد.
🔶روی گشاده و خوان گسترده ی علمی امام سبب شد تا از همه ی فرقه ها و نحله ها در محضر او زانوی ادب به زمین زده و ریزه خوار سفره ی قال الصادق باشند.
رهبران بزرگ فقهی و کلامی اهل سنت هر یک به نحوی به شاگردی آن امام افتخار میکنند .
🔶امام علیه السلام از فرصت به وجود آمده ضمن استفاده ی علمی با تربیت شاگردان فراوان ،استفاده تشکیلاتی برای سامان دهی شیعیان نیز نموده و تشکیلات عظیم سازمان وکالت را شکل دادند که نخستین اقدام عملی در آماده سازی شیعیان برای عصر ظهور بود.
❇️اعتراف ابوحنیفه به مقام علمی امام
«ابوحنیفه پیشوای مشهور فرقه حنفی می گفت: من دانشمندتر از جعفر بن محمد ندیده ام. نیز می گفت:
من هرگز فقیه تر از جعفر بن محمد ندیده ام او مسلّم اعلم امت اسلامی است[۱]
ابو حنیفه افزون بر این که از امام باقر علیه السلام بهره ها برده از امام صادق علیه السلام نیز حدیث نقل می کند؛ چنانچه روایات او از امام صادق در کتاب الاثار وی فراوان دیده می شود. او خود درباره امام صادق (علیه السلام) می گفت: ما رأیت أفقه من جعفربن محمد و أنّه آعلم الأمه؛ من هرگز فقیه تر از جعفر بن محمد ندیده ام او مسلّم اعلم امت اسلامی است. [۲]
❇️اعتراف مالک بن انس بر مقام علمی امام
مالک پیشوای فرقه مالکی می گفت: مدتی نزد جعفر بن محمد(علیه السلام) رفت و آمد می کردم او را همواره در یکی از سه حالت دیدم: یا نماز می خواند یا روزه بود و یا قرآن تلاوت می کرد و هرگز او را ندیدم که بدون وضو حدیث نقل کند. در علم و عبادت و پرهیزگاری برتر از محمدبن جعفر هیچ چشمی ندیده و هیچ گوشی نشنیده و به قلب هیچ بشری خطور نکرده است.[۳]
❇️اعتراف ابوزهره :
ابو زهره عالم سنی در این زمینه می نویسد: و لم یکن علمه مقصورا علی الحدیث و فقه الاسلام بل کان یدرس علم الکلام. دانش آن حضرت منحصر به حدیث و فقه اسلامی نبود بلکه علم کلام نیز تدریس می فرمود... ابو زهره در جای دیگر از کتابش درباره امام صادق علیه السلام می گوید: بالاتر از همه این علوم، امام صادق در زمینه اخلاق و علل و انگیزه های فساد آن آگاهیهای بسیار ارزنده ای داشت.[۴]
❇️در جای دیگر می نویسد: علمای اسلام با تمام اختلاف نظرها و تعدد مشربهایشان در فردی غیر از امام صادق علیه السلام و علم او اتفاق نظر ندارند. [۵]
❇️ابن حجر هیثمی:
می نویسد: به قدری علوم از او نقل شده که زبانزد مردم گشته و آوازه آن همه جا پخش شده است. و بزرگترین پیشوایان(فقه و حدیث) مانند یحیی بن سعید، ابن جریح، مالک، سفیان ثوری، سفیان بن عیینه، ابو حنیفه، شعبه و ایوب سجستانی از او نقل روایت کرده اند. [۶]
📚منابع:
۱]حیات فکری و سیاسی امامان شیعه، رسول جعفریان، ص 3273. سیره پیشوایان، مهدی پیشوایی، ص 350 و 351
۲] حیات فکری و سیاسی امامان شیعه، رسول جعفریان، ۳۳۰.
۳]سیره پیشوایان، مهدی پیشوایی، 351
۴]. حیات فکری و سیاسی امامان شیعه،
۵] رسول جعفریان، ص 327 و328
۶]. همان، ص ۳۳۰. سیره پیشوایان، مهدی پیشوایی، ص 352
@howzehmazandaran
🔶ما بی وجود لطف تو مذهب نداشتیم
در دین و علم این همه منصب نداشتیم
نور ات اگر نبود بجز شب نداشتیم
ذکر حسین جان به روی لب نداشتیم
🔶آری اگر که شیعه به پا هست و عاشق است
از قال باقر است و از این قال صادق است
--
با گوشه ی نگاه تو زائر درست شد
با روضه خوانی تو شعائر درست شد
از ذوق توست این همه شاعر درست شد
از قطره ای ز علم تو جابر درست شد
🔶هرکس بدون توست به محشر معطل است
توحید ما طفیلی درس مُفَضَّل است
--
شاگر تو اگر چه که چندین هزار بود
از آن همه چقدر برای تو یار بود
دردت یکی نبود غمت بی شمار بود
مثل علی همیشه به چشم تو خار بود
🔶پس چاره ای بغییر صبوری نداشتی
بیش از سه چار شیعه تنوری نداشتی
--
خفاش های نیمه شب تار آمدن
تا در نماز در پی پیکار آمدن
مانند دزد از سر دیوار آمدن
اینگونه در مدینه همه بار آمدن
🔶بر روی خاک از نفس افتاده می کشند
این ها ز زیر پای تو سجاده می کشند
--
در کوچه نیز پوشش و امامه بر سرت
آتش گرفته است دری در برابرت
اما نبود پشت در خانه همسرت
پیچیده است ناله ای وای مادرت
🔶این حال و روز و صحنه برای تو آشناست
در کوچه پابرهنه برای تو آشناست
--
در کوچه دست بسته علی بود و فاطمه
تنها غریب خسته علی بود و فاطمه
در بین خون نشسته علی بود و فاطمه
با پهلویی شکسته علی بود و فاطمه
آنکه فرشته بود پی همنشینی اش
آمد به گوش ناله فضه خزینی اش
🆔https://eitaa.com/mahdilomam