فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #ببینید | مراسم یادبود استاد دکتر شهید حسین امیرعبداللهیان
🔻دیپلمات برجسته!
🔸ما یک انسان خوب را از دست دادیم اما یک دیپلمات برجسته را هم از دست دادیم.
آقای شهید امیرعبداللهیان از جایگاه معاونت عربی و آفریقایی برکنار شد تا رابطه با عربستان خوب بشود، تا رابطه با کشورهای عربی حاشیه خلیجفارس خوب بشود.
👤 با حضور دکتر مهدی خانعلیزاده؛ نویسنده، مترجم و استاد دانشگاه
📺 #نشست_تخصصی
🌐 #شبکه_گرا
🆔 @geraa_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #ببینید | نشست تخصصی دیپلماسی عزت؛ میراثی که باید حفظ شود
🔻روایتهای جعلی
🔸برخلاف آنچه که سیاست خارجی را جعلی روایت میکنند و نهایتا خودشان را ناجی نشان میدهند از راهبردهای خوب دولت آقای رئیسی این بود که فضای سیاست خارجی را واقعی کرد؛ بدین جهت نیز دستاوردهایش نمایان شد...
👤دکتر مهدی خانعلیزاده؛ نویسنده، مترجم و استاد دانشگاه
📺 #نشست_تخصصی
🌐 #شبکه_گرا
🆔 @geraa_ir
🆔 @madrese_rah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #تیزر | پرسه بزنیم...
🔻سلسله برنامه پرسه مدیا ویژه انتخابات
🔸 برای آگاهی از اخبار و حواشی انتخابات ما را دنبال کنید.
📺 #پرسه_مدیا
🌐 #شبکه_گرا
🆔 @geraa_ir
🖇 #گراپلاس | یک دهه درجا زدن!
🔻بخش اول
🔸دهۀ نود از آن جهت برای جمهوری اسلامی ایران، دهۀ مهم و حائز اهمیتی است که تصمیمات بزرگ و مهمی در این دهه اتخاذ شده که البته منجر به تجربۀ تلخِ «درجازدن اقتصاد» شده است. تحلیل و بررسی دلایل درجا زدن اقتصاد در این دهه، از آن جهت اهمیت دارد که ما معتقدیم مسیر پیشرفت، از بررسی تجربیات گذشته، الگوبرداری از موفقیتها و عبرتگیری از شکستها میگذرد.
🔹اقتصاددانان دلیل اصلی درجازدن اقتصاد در دهۀ ۹۰ را «تحریم» میدانند اما میتوان گفت که دلیل اصلی این پدیده، «اختلال محاسباتی و نوع نگاه اشتباه ما به موضوع تحریم و نوع مواجهۀ ما با آمریکا» بوده است.
🔸درجا زدن اقتصاد ایران
ایران در دهۀ ۹۰ رشد اقتصادی نداشته و به همین دلیل، سرانۀ درآمدی مردم در آن زمان کاهش پیدا کرد. همچنین، رشد جمعیت در کنار نبودِ رشد اقتصادی، سبب کاهش درآمد سرانه ایرانیان نیز شد؛ در نتیجه دهۀ ۹۰ را دهۀ «درجا زدن اقتصاد ایران» میدانیم. منظور از درجا زدن در اقتصاد هم «عدم رشد اقتصادی» است.
🔹نمودارهای رشد اقتصادی در دهۀ ۹۰ به طور کامل نشان میدهند که در مقاطع زمانی اعمال تحریمهای ظالمانه علیه مردم ایران، رشد اقتصادی دچار کاهش شدید شده و همین موضوع سبب شده است در دهۀ ۹۰ رشد اقتصادی تقریباً صفر باشد. اولین شوک هم در سال ۱۳۹۱، همزمان با اعمال تحریم بانک مرکزی و تحریم فروش نفت ایران اتفاق افتاد که سبب کاهش دسترسی به منابع ارزی و همچنین کاهش میزان فروش نفت شد. پس از آن در سالهای ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ نیز با تحریمهای حداکثری از سوی آمریکا، فروش نفت و دسترسی به منابع ارزی دچار مشکل شد و در نتیجۀ آن، رشد اقتصادی منفی شد.
🔸سلاحسازی از دلار
تصویب «قانون جامع تحریمها و سرمایهزدایی ایران» در سال ۲۰۱۰ در دورۀ ریاست جمهوری اوباما یا همان تحریمهای نسل جدید که ما آنها را با عنوان «تحریمهای ثانویه نسل دوم ریسکمحور» میشناسیم و در بین آمریکاییها به عنوان «تحریمهای فلج کننده» شناخته میشوند، سبب شد جبههای جهانی در اقتصاد بینالملل علیه همکاری با ایران ایجاد شود که فرماندهی این جبهه توسط وزارت خزانهداری آمریکا انجام میشد.
🔹در این جبهه، بانکهای بزرگ بین المللی و شرکتهای بزرگ چند ملیتی حضوری فعال داشتند. منبع اصلی قدرت آمریکا برای اعمال این نوع تحریمهای بیسابقه علیه ایران، نفوذ و سلطۀ دلار بر مناسبات مالی بینالمللی بود. آمریکا برای اولین بار از منابع قدرت خود در نظام مالی بینالمللی استفادۀ سیاسی کرد. «سلاحسازی» از دلار عبارتی است که با آن میتوان این اقدام را بهخوبی توضیح داد.
ایران برای اولین بار با این نوع تحریمها مواجه شد و طبیعی بود که ضربات آن جدی و مؤثر باشد؛ خصوصاً در سال ۱۳۹۱ که بانک مرکزی ایران و فروش نفت ایران زیر ضربۀ این تحریمها قرار گرفت. در آن مقطع، تلاش برای دور زدن تحریمها و ایجاد منفذهایی جهت زنده ماندن اقتصاد از اصلیترین واکنشها بود.
🔸آغاز گفتمان مذاکره
اعمال تحریمهای فلج کننده از سوی آمریکا در سطح جامعۀ ایران، فضا برای اندیشیدن به مسائل بنیادیتر را ایجاد کرد و همزمان در میان نخبگان سیاسی کشور، گفتگوهای جدیای برای انتخاب مسیر درست در مقابله با تحریم جریان داشت.
🔹علی رغم تصور عمومی که میپنداشت دولت وقت، همراه با ایدۀ مقاومت در مقابل آمریکاست، شواهد مختلفی حاکی از آن است که دولت وقت راه درست برای مقابله با تحریم را «مذاکره با آمریکا» میدانست. وزیر خارجۀ دولت وقت، آقای دکتر صالحی نقش مهمی در ایجاد کانال مذاکراتی عمان داشت. هرچند کانال مذاکراتی عمان در دولت آقای احمدی نژاد به نتیجه ملموس و توافق نرسید که به نظر میرسد از ابتدا هم قرار نبوده این مذاکرات منجر به نتیجه ملموس شود.
📌 (شواهد متعددی وجود دارد که آمریکا تا قبل از فراگیر شدن موضوع مذاکره در جامعۀ ایران و مطالبه از دولت مردان برای حصول توافق با آمریکا که از آن به عنوان وضعیت «اجتماعی شدن مذاکره» یاد میکنیم ارادهای برای حصول نتیجه در مذاکرات با ایران چه در سطح رسمی که در قالب مذاکرات با ۱+۵ دنبال میشد و چه در سطح محرمانه که در عمان دنبال میشد نداشت.)
⏳ادامه دارد...
🌐 #شبکه_گرا
🆔 @geraa_ir
🖇 #گراپلاس | یک دهه درجا زدن!
🔻بخش دوم
🔸مذاکره با کدخدا؛ بهرهگیری انتخاباتی
در سال ۱۳۹۲ با تغییر فضای جامعه به دلیل انتخابات ریاست جمهوری، فرصت بسیار بزرگی برای طرح این ایده با جامعه و تعیینتکلیف این موضوع در انتخابات ریاستجمهوری بهوجود آمد. آقای روحانی نیز به واسطۀ جایگاه خود، یعنی نمایندگی رهبر انقلاب در شورای عالی امنیت ملی، نسبت به تحولات مربوط به مذاکرات عمان آگاهی داشت و کمپین انتخاباتی خود را براساس این آگاهی، بر محور مذاکره با کدخدا ساماندهی کرد.
🔹البته در کتاب «راز سر به مهر» تاکید شده است که آقای روحانی تا زمان پیروزی در انتخابات، اطلاعی از مذاکرات عمان نداشته است اما به دو دلیل میتوان این ادعا را مخدوش دانست؛ دلیل اول، جایگاه آقای روحانی در شورای عالی امنیت ملی است که مذاکرات زیر نظر این نهاد دنبال میشد و آقای صالحی بارها در خاطرات خود به چالشهای میان وزارت خارجه و دبیرخانه شعام اشاره نموده است.
🔸دلیل دوم، به اشارات صریح آقای صالحی درباره گزارشدهی به بزرگان نظام دربارۀ مذاکرات عمان باز میگردد که حتی اگر آقای روحانی مخاطب این گزارشها نبوده باشد، سایر افراد همچون آقای هاشمی رفسنجانی حتماً مخاطب این گزارشها بودهاند؛ چراکه ایشان رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و مهمترین فرد در نظام سیاسی کشور بود که حامی این رویکرد بوده است و همچنین از مهمترین حامیان آقای روحانی محسوب میشد، بهطوری که طبق گفتههای خودشان، ایشان آقای روحانی را از پایین به صدر انتخابات رساند.
🔹انتخابات ریاستجمهوری؛ رفراندوم در عرصۀ سیاستخارجی
صحنۀ انتخابات ریاستجمهوری در سال ۱۳۹۲ به صحنۀ رفراندوم در عرصۀ سیاستخارجی تبدیل شد که برخی با سادهاندیشی، دلیل این وضعیت را حضور آقای جلیلی در انتخابات بیان میکنند در حالیکه به نظر میرسد وضعیت ایجاد شده در انتخابات همان سال، ماحصل یک طراحی پیچیده و چند جانبه از سوی آمریکا بوده که نخبگان سیاسی نقش مهمی در آن ایفا کردهاند.
🔸مناظره کاندیداهای ریاستجمهوری دربارۀ سیاست خارجی نشان میدهد که طیف وسیعی از نخبگان سیاسی اعم از اصلاحطلبان، اعتدالگرایان و اصولگرایان، حامی رویکرد مذاکره برای رفع تحریم بودند؛ تا جایی که آقای دکتر ولایتی، مشاور رهبر انقلاب در عرصۀ بینالملل در مناظرات، به شدت به سیاست مذاکراتی نظام حمله و اعلام کرد که «میتوان هم هستهای بود و هم تحریم نبود». این رویکرد در انتخابات توانست نظر مردم را جلب و رأی آنان را کسب کند. سرانجام از سال ۹۲ سیاست مذاکره برای رفع تحریم، سیاست رسمی کشور شد.
🔹وقتکشی در انتظار توافق
ایدۀ اصلی دولت روحانی، مذاکره با هدف حصول توافق با آمریکا و رفع تحریمها بود. او معتقد بود رفع تحریمها سبب برطرف شدن موانع پیش روی اقتصاد خواهد شد و در نتیجۀ آن مشکلات اقتصادی برطرف خواهد شد.
🔸اتخاذ این سیاست، آثاری در سطح اقتصادی داشت که باید آنها را بررسی کرد؛ آثار ملموس این سیاست، ایجاد آرامش و کنترل انتظارات تورمی بود که منجر به ثبات قیمت ارز و کاهش نرخ تورم در سالهای ۱۳۹۲ تا اواسط ۱۳۹۶ شد. اقدامات دیگری بهصورت موازی با این سیاست در داخل نیز دنبال شد که در ایجاد اثرات فوق مؤثر بود؛ از جمله افزایش نرخ واقعی بهره توسط نظام بانکی که باعث جریان پیدا نکردن نقدینگی در آن سالها و سبب رشد نقدینگی با سرعت قابل توجهی در سالهای بعد شد. این نقدینگی به دلیل پرداخت بهرۀ سپردههای بانکی ایجاد شد.
🔹در سطحی دیگر نیز فعالان اقتصادی و از آن مهمتر، دولت به دلیل انتظار برای حصول توافق و رفع تحریمها، اقدام اساسی و جدیای انجام نمیدادند. دولت اول آقای روحانی، زمان زیادی را برای مشخص شدن نتیجۀ مذاکرات از دست داد؛ بهطوریکه تعداد زیادی از وزارتخانههای اقتصادی از جمله وزارت نفت، صمت، راه و شهرسازی، بانک مرکزی و… برنامههای اصلی خود را متوقف به حصول نتیجه مذاکرات کردند.
⏳ادامه دارد...
🌐 #شبکه_گرا
🆔 @geraa_ir
📖 #گراپلاس | تردید در جبهه اصلاحات
🔻بخش اول
🔸وقتی بناست انتخابات زودتر از موعد معمول برگزار شود، طبعاً بازیهای سیاسی زیادی به هم میخورد. بازیگران عرصه سیاست از احزاب تا افراد، زمان زیادی برای پاسخ به پرسشهای انبوهی که بر راهبردها و رفتارهای آنها اثرگذار است، ندارند. در عرصه انتخابات ۸ تیر عمده جریانات سیاسی وارد میدان شدهاند. اما آنچه با بازیهای قبلی آنها متفاوت است. حرکت گام به گام و همراه با تردید آنهاست. آنها زمان لازم برای طراحی دقیق و بررسی رفتار سایر بازیگران را نداشتند. همین تردید می تواند پاشنه آشیل هر کدام از آنها باشد. وقتی گامها استوار برداشته نشود، رسیدن به هدف میسر نخواهد بود.عدم اطمینانها و پرسشهای بی پاسخ بسیار، کار را بیش از همه برای اصلاح طلبان سخت کرده بود و آنگونه که مشخص است دشواری رسیدن به تصمیم و تردید در اقدام تا ۸ تیر آنها را رها نخواهد کرد. تنها سوالی که اصلاح طلبان برای آن پاسخ قطعی داشتند، ورود و نقش آفرینی با تمام توان در عرصه انتخابات بود.
🔹 این پاسخ حاصل تجربه جمعی آنها از این واقعیت بود که قهر با صندوق رای، یا به عبارت دقیقتر کنارهگیری از عرصه سیاستورزی رسمی کشور، شاید برای سایر بازیگران هزینههایی را تحمیل کند، ولی بازندهای غیر از خودشان ندارد.تجربه مواجهه جمهوری اسلامی با افراد و جریانات، نشان داده نتیجه مشخص کنارهگیری از عرصه سیاست رسمی کشور و ترک میز سیاسی نظام و ایستادن در سمت اپوزیسیون چیزی جز فراموشی و حذف شدن نیست.
🔸بنابراین اصلاح طلبان تمام قد -البته در حد واقعی خود و با همان اندک رمق باقیمانده بعد از دولت روحانی- وارد انتخابات شدند. سوال اول و دشوار احزاب اصلاح طلب نحوه مواجهه با لاریجانی بود. یک انشقاق جدی که حاصل دو نگاه متفاوت در میان سیاستمداران اصلاح طلب بود؛ برخی تجربه ۹۲ را تجربه پیروزی و برخی تجربه دولت روحانی (یا رحم اجارهای) را تجربهای شکست خورده و پرهزینه میدانستند. این اختلاف پتانسیل آن را داشت تا به بحران اصلی اصلاحات در انتخابات حاضر تبدیل شود. اما با اعلام نتایج احراز صلاحیت شدگان، شورای نگهبان عملا به این بحران پایان داد و آنها را از یک اختلاف حتمی رهایی بخشید. یادآوری این مهم مجدد ضروری است که اصلاح طلبان به پیروزی در انتخابات برای بقای سیاسی بخشی از سیاستمداران خود و حیات موثر جریان اصلاحات نیازمند هستند.
ادامه دارد...
🖋 یادداشتی به قلم سید مهدی سیدی
🌐 #شبکه_گرا
🆔 @geraa_ir
📖 #گراپلاس | تردید در جبهه اصلاحات
🔻 بخش دوم
🔸اگر بنا بر پیروزی است باید بدنهی معتقد و همراه با جریان اصلاحات در تمام سطوح به میدان بیایند، و اگربناست همه به میدان بیایند امید باید جریان داشته باشد، و اگر بناست بر پزشکیان امید بست باید در مورد پیروزیاش و توانمندیهایش اغراق کرد و تمام توان رسانهای را با همه اختلافات ایجاد شده در چند سال اخیر، بر روی او متمرکز کرد. نتیجه میشود تصویر قهرمان گونه و تیتر های حاکی از پیروزی پیش از رقابت، که فردای اعلام اسامی احراز شدگان بر صفحه اول روزنامههای اصلاح طلب نقش بست.
🔹این تصویر اما با همان برنامه اول تلویزیونی پزشکیان، انتصابات او در ستاد انتخاباتی اش و دعواهای شب اول و دوم، در میان حتی بزرگان اصلاحات تردید ایجاد کرد. تردیدی که برخی بیان و برخی به مصلحت و تجربه آن را انکار کردند. و باز یادآوری میکنم جریان اصلاحات نیاز به پیروزی دارد و هیچ چیز به آن اندازه برایش حیاتی نیست. اصلاحات نشان داده برای پیروزی حاضر است رئیس فراکسیون اصولگرایان را سر لیست انتخاباتی خود کند.
🔸حال که پیروزی با پزشکیان با تردیدهای جدی مواجه شده است، اصلاحات باید چه کند؟ اولین راهبرد مشخص اصلاح طلبان تسری تردید به اردوگاه مقابل است. وقتی سعی میکنند با برنده نمایی پزشکیان جریان مقابل را در طراحی دچار تشکیک کنند، یا وقتی سازندگی سعی میکند دعوای قالیباف و جلیلی را پررنگ کند، وقتی سعی میکنند با شایعه انصراف جلیلی طرفداران او را به انتقام از قالیباف وادارند، همه و همه نشان از این راهبرد دارد.
راهبرد دوم تمرکز بر ترمیم پزشکیان است. او باید فراتر از آن چیزی که است نشان داده شود. جملاتی را باید تکرار کند که شاید قبلاً به زبان نیاورده است. برای پزشکیان صحنه انتخابات ریاست جمهوری صحنه بقا و فنا نبوده و نیست. او نمیخواهد با این انتخابات تمام شود، او از معدود چهره های اصلاح طلب است که هیچگاه میدان انتخابات را رها نکرده است، اما شاید اصلاحات بخواهد او را در نقطهای از رفتار رادیکالی قرار دهد که یا پیروز شود یا فردای انتخابات تمام شود.
این دو راهبرد زمان زیادی برای اجرا شدن و نتیجه بخشی ندارند.
🔹 راهبرد سوم اما در صورت شکست دو راهبرد اول اجرایی میشود. دور از ذهنهاست، تصمیم سختی است و فقط با یادآوری نیاز شدید به پیروزی در اردوگاه اصلاحات قابل تحلیل و درک است.
راهبرد ناباورانه گذر از پزشکیان، برای آنها که در اتخاذ این راهبرد از سوی اصلاحات تردید دارند، توصیه میشود داستان عارف را بخوانند. آنجا که حتی سفر به کرمان مانع از تحمیل انصراف به او نشد و دیکتاتوری اصلاحات او را مجبور به انصراف کرد، و آنجا که با پیروزی قاطع بعنوان سرلیست انتخابات ۹۴، مجبور شد در همان صندلیهای معمولی نمایندگی در بهارستان بنشیند، و قید ریاست بر مجلس را بزند. برای اصلاحات پیروزی از هر چیزی مهمتر است حتی به قیمت قربانی کردن افراد یا باورها، آنها از هیچ تلاش و تصمیمی دریغ نخواهند کرد.
🖋 یادداشتی به قلم سید مهدی سیدی
🌐 #شبکه_گرا
🆔 @geraa_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #نماگرا | تناقض
🔻سلسله برنامه پرسه مدیا ویژه انتخابات
🔸 در این قسمت از برنامه پرسه مدیا به دکتر مسعود پزشکیان و ستاد انتخاباتی ایشان میپردازیم.
📺 #پرسه_مدیا
🌐 #شبکه_گرا
🆔 @geraa_ir
🖼 #پوستر | برای ایران برای امنیت
🔻قدرت ملی، موجب امنیت کشور میشود.
📥 دریافت نسخه باکیفیت پوستر 👇🏻
🌐 #شبکه_گرا
🆔 @geraa_ir
For Iran2.jpeg
4.07M
For Iran1.jpeg
3.98M
🖇 #گراپلاس | یک دهه درجا زدن!
🔻بخش سوم
🔸ریشه اصلی درجا زدن در دهه ۹۰
ریشۀ این درجا زدن، اختلالات محاسباتی تصمیم گیران ایرانی بوده است و نه اعمال تحریمهای فلج کننده یا حداکثری از سوی آمریکا». این گزاره به معنای عدم اثرگذاری تحریمها بر اقتصاد ایران نیست. تاثیر تحریمهای اقتصادی آمریکا بر ایران امر واقعی و غیرقابل انکاری است اما تحریم به عنوان یک پدیده تحمیلی و عارض شده بر اقتصاد ایران، همچون پدیدۀ زلزله است که برای جوامع، به صورت ناخواسته اتفاق میافتد. هیچ جامعهای خواهان زلزله نیست اما میداند که رخ دادن زلزله خارج از اراده اوست و آن چیزی که در ارادۀ اوست، ایجاد آمادگی لازم برای مواجۀ کم هزینه با این پدیده است.
🔹تحریم نیز چنین وضعیتی دارد. ایران خواهان اعمال تحریم نبوده ولی تحریم بر آن تحمیل شده است؛ اما به دلیل اختلالات محاسباتیِ تصمیم گیران سطح کلان کشور، راهبرد انتخاب شده برای مقابله با تحریم، نه تنها سبب «رفع تحریم» و برطرف کردن مشکلات اقتصادی نشد بلکه سبب «تشدید تحریمها» و بروز مشکلات بیشتری در اقتصاد گردید. به عبارتی، علت اصلی درجا زدن اقتصاد در دهۀ ۹۰ و سختتر شدن وضعیت اقتصادی مردم در ایران، تصمیمات غلط از سوی تصمیمگیران ارشد کشور بوده است و نمیتوان تحریم را علت اصلی این وضعیت دانست.
🔸اندر احوالات راز سر به مهر
آقای ظریف در کتاب «راز سر به مهر»، از تدوین گزارش مفصلی صحبت میکند که بخش مربوط به سیاست خارجیِ آن، توسط ایشان انجام شده است. این گزارش، جهت اعلام نظر و ابراز نگرانی به مقامات عالی نظام که به نظر میرسد منظور ایشان رهبر معظم انقلاب است، تهیه شده بود. در این گزارش، تصویری ترسیم میشود که اگر در سیاست خارجی تغییری مهم رخ ندهد و تفاهمی با قدرتهای بزرگ حاصل نشود، کشور با شرایط بدی مواجه خواهد شد.
🔹برآیند فعالیتهای نخبگان سیاسی در آن مقطع، ترسیم این تصویر بود که به علت تصمیمها و رفتارهای اشتباه، وضعیت کشور در نقطه بحرانی است و برای اینکه از این وضعیت خارج شویم، باید تغییر تصمیم و رفتار صورت گیرد. همچنین به واسطۀ تصویر ترسیم شده از سوی آمریکا در مذاکرات عمان، این گزاره که «آمریکا مسئولیت پذیر بوده و حاضر است ضمن پذیرش حقوق هستهای ایران، رفع تحریمها را نیز متعهد شود» محور اصلی تصویرسازی مذکور بود.
🔸تنها ثمرۀ مذاکره
در آن سالها علی رغم کنترل تورم، کشور وارد دورۀ رکود شده بود که انتظار برای رفع تحریمها بهعنوان نتیجۀ مذاکرات و توافق، از مهمترین دلایل آن بود. در انتهای سال ۱۳۹۴ پس از اجرای توافق نیز به دلیل عدم انطباق واقعیتهای توافق با تصورات مسئولان دولتی و فعالان اقتصادی، بهغیر از حوزه نفت، در سایرحوزهها شاهد تحول خاصی نبودیم.
🔹مجموعۀ دولت و فعالان اقتصادی به گزارههای مطرح شده از سوی مسئولان مذاکره و رئیس جمهور تکیه کرده بودند در حالیکه واقعیتِ توافق حاصل شده، متفاوت بود. آقای روحانی در تیر ماه ۱۳۹۴ در زمانیکه متن توافق نهایی شده بود، اعلام کرد که «طبق توافق، تمام تحریمها بالمره لغو میشود». این سیاست رسانهای به صورت مستمر در داخل کشور دنبال میشد و همین سبب شد تا تصوراتی غیر واقعی در ذهن دولتمردان و فعالان اقتصادی ایجاد شود اما با اجرایی شدن توافق، انتظارات برآورده نشد.
🔸تنها حوزهای که توافق توانست بر آن اثر ملموس و جدیای داشته باشد، حوزه فروش نفت بود که وزارت نفت نیز آمادگی لازم برای استفاده از این فرصت را داشت. در زمان کوتاهی، فروش نفت ایران به قبل از تحریمها بازگشت و برای همین رکورد بیسابقه رشد اقتصادی با احتساب نفت ۱۲ درصد ثبت شد. سایر حوزههای وابسته به فروش نفت نیز رشد مناسبی داشتند.
⏳ادامه دارد...
🌐 #شبکه_گرا
🆔 @geraa_ir
1_3827569265 (1).pdf
3.8M
🖇 #گراپلاس | یک دهه درجا زدن!
🔻بخش چهارم
🔸شکست توافق هستهای در شکلدهی روابط بانکی خارجی
یکی از حوزههایی که برای فعالان اقتصادی بسیار اهمیت داشت و به حالت قبل بازنگشت، «روابط بانکی خارجی» بود. توافق هستهای، در برداشتن تحریمهای بانکی، خصوصاً تحریمهای ریسکمحور که از سوی کنگرۀ آمریکا علیه ایران اعمال شده بود، توفیق نداشت. روابط کارگزاری میان بانکهای ایرانی و بانکهای خارجی برقرار نشد و بانکهای بزرگ و مهم، حاضر به همکاری با بانکهای ایرانی نشدند. در نتیجۀ این وضعیت بود که بخش غیر نفتی نتوانست استفاده مطلوب و مورد انتظار را از اجرای توافق هستهای انجام دهد.
🔹شکست توافق؛ بازگشت و تشدید تحریمها
انتظار چندساله برای حصول توافق رفع تحریمها، منجر به معطل شدن اقتصاد شده بود و در کنار آن، برآورده نشدن انتظارات از توافق، فضای شکنندهای را در اقتصاد کشور به وجود آورده بود. همچنین، جریان خلق نقدینگی در نظام بانکی با سرعت قابل توجهی به جلو حرکت میکرد و مشخص بود که این نقدینگی وارد بخش تولید نشده و انبارهای از نقدینگی شکل گرفته است.
🔸دی ماه سال ۱۳۹۶، چند ماه قبل از خروج آمریکا از برجام، نقطه شروع تلاطمات اقتصادی بعد از توافق هستهای بود. با ایجاد محدودیت از سوی امارات، شوک ارزی به بازار ارز ایران وارد شد و همزمان، کاهش سود بانکی در کنار جذابیت بازار ارز، تعادلهای اقتصادی را دچار تغییر کرد و اقتصاد ایران وارد دورۀ «شوک ارزی» شد. در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۷، آمریکا با خروج از برجام، شوک روانی قابل توجهی به اقتصاد ایران وارد کرد و شش ماه پس از آن، با اعمال تحریمهای رفع شده و افزایش تحریمها تحت کمپین فشار حداکثری، تلاش کرد تا اقتصاد ایران را با فروپاشی مواجه کند.
🔹مهمترین نقطۀ فشار
مهمترین نقطۀ فشار، کاهش فروش نفت و عدم دسترسی به منابع حاصل از آن بود. فروش نفت، مهمترین دستاورد ملموس توافق بود و لذا وزن آن نسبت به گذشته افزایش پیدا کرده بود و محدودیت اعمال شده بر میزان فروش نفت و دسترسی به منابع آن، نسبت به گذشته اثر بیشتری بر اقتصاد داشت. درنتیجه، رشد اقتصادی ایران در سال ۹۷ و ۹۸ منفی شد. با این توضیح مشخص میشود که راهبرد اتخاذ شده در مواجهه با تحریم، زمینۀ نوسانات اقتصادی در دهه ۹۰ را مهیا کرده و در مجموع فرازها و فرودها منجر به درجا زدن اقتصاد در دهه ۹۰ شده است.
🔸تداوم تمایل به مذاکره
در سال ۱۳۹۷، دولت آمریکا از برجام خارج شد و تحریمهای رفع شده در توافق را به همراه حجم زیادی از تحریمهای جدید علیه ایران اعمال کرد و در مقابل، از ایران درخواست کرد تا به میز مذاکرات جامع برای حصول یک توافق جامع واقعی بیاید تا تحریمها رفع شود.
🔹در آن مقطع، دولت آقای روحانی هرچند در ابتدا با بیان این سخن که «با اروپاییها ادامه میدهیم و آمریکا یک مزاحم بود که کم شد» در مقابل فشارهای آمریکا ایستادگی کرد اما با گذر زمان و مشخص شدن این واقعیت که اروپاییها کامل و مطابق با سیاستهای آمریکا در قبال ایران عمل میکنند، زمزمههای ضرورت مذاکره به گوش میرسید. روحانی ایدۀ دیگری برای مدیریت کشور نداشت و دولتمردان او نیز همینگونه بودند.
🔸روحانی در مجمع سالیانه بانک مرکزی در دی ماه ۱۳۹۸ گفت: «من بلد نیستم کاری به دنیا نداشته باشم و برای حل مشکلات فقط به داخل نگاه کنم. اگر اقتصاددانی بلد است که تمام روابط خارجی خراب باشد اما اقتصاد مملکت هیچ دست نخورد به ما هم بگوید.» در همان زمان، برخی از صحبتها به گوش میرسید که دولتمردانِ سطح بالا در دولت روحانی بیان میکردند که هرچه زودتر بتوان مذاکره کرد بهتر است.
⏳ادامه دارد...
🌐 #شبکه_گرا
🆔 @geraa_ir
🖼 #پوستر | برای ایران برای پیشرفت
🔺انگیزه ملت ایران و وحدت ملی، قدرت ملی به وجود میآورد.
📥 دریافت نسخه باکیفیت پوستر 👇🏻
🌐 #شبکه_گرا
🆔 @geraa_ir
For Iran3.jpeg
4.09M
🖼 #پوستر | برای ایران برای آبادانی
🔺انتخابات کشور ما، قد برافراشتن ملی است.
📥 دریافت نسخه باکیفیت پوستر 👇🏻
🌐 #شبکه_گرا
🆔 @geraa_ir
For Iran4.jpeg
4.07M
37.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 #ببینید | راهبرد غلط "احیای برجام"
⁉️ چرا راهبرد احیای برجام، غلط است؟
🔺 برشی از آنچه در گفتگو با امیرحسین ثابتی گذشت
▪️ در مذاکرات بحث بر سر این نیست که ما در حد برجام امتیاز بدهیم و آنها هم به برجام برگردند.
▪️ طرف مقابل میگوید شما فراتر از برجام امتیاز بدهید اما من بخشی از تحریمهای پساز برجام را نگه میدارم و تضمین نمیدهم که دولت بعد این برجام را اجرا کند و خود این دولت هم در زمان تصدی کنگره فعلی قول عمل به آن را نمیدهد.
▪️ راهبرد احیای برجام چه در دولت قبل و چه در این دولت راهبرد غلطی است.
احیای برجام، جریان مدعی و وقیحی که همهچیز کشور را به مذاکره با آمریکا گره زده بودند احیا میکند و میگویند دیدید شما هم آمدید و شعار دادید و برگشتید به همان مسیر که ما پایهگذار آن بودیم.
▪️ نتیجه این مسیر آن می شود که مردم با فانوس به دنبال آقای ظریف و روحانی راه می افتند تا در انتخابات بعدی به او رای بدهند.
🔗 مشاهده گفتگو از صفحه رسمی گرا در آپارات
https://www.aparat.com/v/Od894
🌐 #شبکه_گرا
🆔 @geraa_ir