༺༻مجموعه آموزشی Geraliit|گرالیت ༺༻
📺آموزش تخصصی سواد رسانهای
👨🏫برگزاری دورههای عمومی و تخصصی سواد رسانهای
گرالیت در شبکههای اجتماعی
♨️instagram.com/geraliit
♨️https://rubika.ir/geraliit
♨️http://t.me/geraliit
♨️https://eitaa.com/geraliit
♨️https://ble.ir/geraliit
💢 بودریار و جنگ خلیج فارس
🔻 با توجه به نظر #بودریار، جنگ خلیج فارس اتفاق نیفتاده بود زیرا پیش از آن که آغاز شود به وسیله نیروی هوایی توانای ایالات متحده امریکا به پیروزی رسیده بود.
🔻 خاطرات ماندگار این جنگ برای اکثر مردم تصاویر هدفمندی بود که به وسیله نیروهای نظامی به #سی_ان_ان و دیگر رسانههای غربی منتقل میشد، یعنی نمایش اینکه چگونه خلبانان امریکایی اهداف عراقی (پل ها،بیمارستان و پادگان های نظامی) را از هزاران مایل بالاتر از زمین با دقت هدف می گرفتند و سپس بمباران می کردند.
🔻 به این ترتیب، "این جنگ بر طبق مدل رسانه ای هدایت شده است: جنگ به عنوان یک روابط فناورانه، بر فسخ تبادل نمادین و #وانمایی ارتباطات واقعی متکی شد."
🔻 این یک جنگ در مفهوم مبارزه و درگیری طولانی مدت نیست (بر خلاف جنگ جهانی اول و دوم که واقعا رخ داد). در عوض، ما یک جنگ مجازی را تجربه می کنیم، بسیار شبیه به یک بازی ویدئویی که جنگ واقعی را شبیه سازی می کند و بنابراین این واقعیت-زمان، نمایش اشباع شده-رسانه، چیزی است که بودریار آن را نارویداد (non-event) می نامد.
#نظریه_رسانه
#نکته
@geraliit
نظریه وانمایی
(Simulation theory)
این مفهوم، عمدتا مورد استعمال پست مدرنیست ها به خصوص #ژان_بودریار فیلسوف معروف پست مدرن فرانسوی است. #وانمایی واقعیت را نفی نمی کند بلکه تفاوت میان واقعیت و تصویر را #مخدوش میکند.
رسانهها در ظاهر امر چیزهایی شبیه به واقعیت به جای واقعیت نشان میدهند، لذا نشانهها و رمزها، دیگر به واقعیت بیرونی مرتبط نیستند و به چیزی دلالت نمی کنند. رسانه ها فقط چنین وانمود می کنند که واقعیتی در کار است و خود را شکل تقلیدی آن نمودار می سازند. به عبارتی، وانمایی به این معناست که نشانه ها فقط میان خود مبادله میشوند و عمل میکنند و دیگر ارتباط. به واقعیت ندارند.
در بحث وانمایی که #ژان_بودریار مطرح میکند؛ مثلا نقشه یک شهر یا ساختمان بر خود شهر یا ساختمان برتری دارد و ما از طریق نقشه یا طرح شناخت پیدا میکنیم و میکوشیم جهان را بر اساس همان نقشه یا طرح درک کنیم، لذا مرز واقعیت و تصویر، مخدوش میشود.
#نظریه_رسانه
منبع: عصر هوشمندی
@geraliit
مک لوهان و جبرگرایی رسانه ای
✍️مارشال مک لوهان در سال 1964 با بیان «رسانه پیام است» جهان را تکان داد. نوشته های او پر از ایهام و ایجاز است تا جایی که به مرز راز و رمز می رسد. اما کتاب کلاسیک وی «درک رسانه ها» در این مورد که منظور وی از رسانه پیام است ، نسبتاً روشن است. او نوشته است:«اثر فناوری در سطح عقاید یا مفاهیم رخ نمی دهد، بلکه نسبت های حسی یا الگوی درک را به طور مداوم و بدون مقاومت عوض می کند.
✍️به نظر مک لوهان مهم ترین اثر رسانه ها این است که بر عادات درک و تفکر ما اثر می گذارند. مفهوم نسبت های حسی به تعادل حواس ما اشاره می کند.
✍️ مردم ابتدایی بر تمام پنج حس تاکید داشتند(پویایی، لامسه، شنوایی، بینایی و چشایی)، اما فناوری و به ویژه وجود رسانه ها موجب شده است افراد یک حس را بیشتر از سایر حواس مورد تاکید قرار دهند.
✍️مک لوهان می گوید چاپ بر دیدن تاکید داشت. چاپ بر تفکر ما اثر داشت و آن را خطی، سلسله وار، منظم، تکراری و منطقی می ساخت. چاپ به انسان اجازه می داد فکر را از احساس جدا کند. چاپ به تخصصی شدن و فناوری منتهی شد، ولی به احساس از خودبیگانگی و فردگرایی نیز منجر شد. در سطح اجتماعی، چاپ امکان ظهور ملت ها و ملی گرایی را فراهم کرد.
✍️تلویزیون در مقایسه با چاپ بر حواس بیشتری تاکید کرد. مک لوهان تلویزیون را رسانه ای بصری، سمعی و لامسه ای توصیف می کند. این رسانه بیشتر از چاپ، درگیر کننده و مشارکتی است.
✍️فرض مک لوهان این بود که تلویزیون تعادل نسبت های حسی را که چاپ از میان برده بود برقرار خواهد کرد. در یک مقیاس بزرگتر، مک لوهان اظهار داشت، تلویزیون ما را مجدداً به صورت قبیله در خواهد آورد. ما از دولت- ملت های مجزا دور می شویم و یک دهکده جهانی خواهیم شد.
✍️یکی از چیزهایی که بسیاری از نظریه پردازان ارتباطی و افراد شاغل در ارتباط جمعی را به دردسر انداخت این بود که مک لوهان می گفت محتوای رسانه مثل تکه گوشت تازه ای است که سارق با خود دارد تا نگهبان ذهن را منحرف کند. یعنی اثر های مهم رسانه از شکل آن ناشی می شود نه از محتوی آن.
#نظریه_رسانه
@geraliit
✍️یک پیام و چند نکته سواد رسانهای
✍️در خیل انبوه پیامهایی که در طول شبانهروز دریافت میکنیم، بخشی با استفاده از تکنیکهای مختلف رسانهای ساخته و پرداخته میشوند تا در خدمت ایجاد تاثیری در راستای اهداف سازندگان پیام باشند. اگر این اصل را بپذیریم که برخلاف آنچه فکر میکنیم رسانهها آیینهای نیستند که دنیا را بازتاب دهند و رسانهها اخبار را منتقل نمیکنند بلکه اخبار را شکل میدهند و میسازند و آنها اطلاعات را دستکاری میکنند و فقط بخشی از واقعیت را منعکس میکنند، قطعا نوع رمزگشاییمان از پیامهای رسانهای تفاوت خواهد کرد. از سوی دیگر دستکاری پیامهای رسانهای و انعکاس رویدادها میتواند یک محتوا را به ضد خود نیز تبدیل کرده و افکار عمومی را منحرف کند.
❌به این پیام که این روزها در شبکههای اجتماعی دست به دست میشود، دقت کنید:
«به قول مرحوم احمد کسروی :
بدبخت ملتی که تاریخ کشورش را نداند؛
شوربخت تر از آن ملتی که نخواهد تاریخ کشورش را بداند؛
تیره بخت تر از آن ملتی که تاریخ کشورش را به ریش خند بگیرد؛
و سیاه بخت تر مردمی که بخاطر تاریخ ننگین کشوری دیگر بر فرق می کوبد و عمده ی روزهای سال خود را در عزاداری برای آن بیگانگانند... حماقت، انسان را به کجا می برد !!!!
در ایران باستان ٬ هنگامی کودکی به دنیا می آمد٬ درختی در زمین می کاشتند. اکنون که کودکی زاده می شود ٬ خون حیوانی را به زمین می ریزند !بزرگترین حقارت تاریخ، یخ زدگی مغز انسانهایی ست که از اختراع ادیسون استفاده می کنند و باروشن شدن چراغ، بر اعراب، درود می فرستند ...یا اینکه در خاک سرزمین کورش بزرگ زندگی می کنند و خاک سرزمینهای اعراب را تبرک می دانند ...دلخوشیم به کدامین راه نجات ؟»
❌مخاطب #هوشمند و دارای #سوادرسانهای به محض خواندن این متن باید ابتدا با کمک موتورهای جستجو بررسی کند آیا احمد کسروی چنین جملاتی را گفته است یا خیر. نکته اینجاست به نقل از احمد کسروی تنها این سه جمله را میتوان یافت آنهم در باب نکوهش رویگردانی از تاریخ (البته در سرچ متوجه خواهید شد این سه جمله نیز منتسب به وی است):
« بدبخت ملتی که تاریخ کشورش را نداند، شوربخت تر از آن ملتی که نخواهد تاریخ کشورش را بداند، تیره بخت از آن ملتی که تاریخ کشورش را به ریشخند بگیرد.»
❌در گام دوم مخاطب باید از خودش سوال کند چه کسی این پیام را تولید کرده است؟ چرا این پیام تولید شده است؟ ارتباط زمانی انتشار این پیام ساختگی با ایام سوگواری امام حسین(ع) چیست؟ بناست با این پیام تحریف شده و ساختگی چه تاثیری بر ذهن مخاطب گذاشته شود و چه ارزشی حذف یا اضافه شود؟
💠پاسخ به این سوالات قطعا سبب خواهد شد مخاطب از بازنشر پیامی که جهت #انحراف_افکارعمومی مهندسی شده است، پرهیز کند.
💠باید بدانیم کم نیستند پیامهایی که در صدر یا ذیلش نام یک چهره شناخته شده علمی، سیاسی، فرهنگی و ... دیده میشود و مخاطب بدون بررسی و صرف دیدن این اسامی، مطلب را پذیرفته و به سرعت با دیگران به اشتراک میگذارد. استفاده از اسامی که دارای شهرت هستند یا ارجاع به منابع ناشناخته و پژوهشهایی که هیچ لینک و سندی برای بررسیشان وجود ندارد. اینکه دانشمندان گفتهاند، پژوهشها میگویند، پژوهشگران دریافتند، مورخان گفتهاند و ... نشانهای است که مخاطب یک گام عقب بایستد و با دیده تردید به ادعای مطروحه بنگرد.
💠در عصر انبوه پیامهای رسانهای، قانون #مکث، #تفکر و #انتشار را همواره در نظر داشته باشید.
منبع:عصر هوشمندی
@geraliit
مدیالیتی(واقعیت رسانه ای شده)
دکتر شکرخواه معتقد است: تبدیل واقعیت به بیان در ارتباطات؛ همان رسانهای شدن است.
يعني تبديل شدن reality به يك مقوله رسانهاي كه به آن Mediality ميگوییم. يعني تركيب دو واژه Media و Reality كه ميشود Mediality كه به آن #واقعيت_رسانهاي_شده ميگویيم.
♨️رسانهها واقعیات را بازنمایی می کنند و این به آن معناست که واقعیات با عبور از صافی رسانه ها، شکل و وزنی متفاوت می یابد.
به عنوان مثال همزمانی واژه تروریسم و مسلمانان پس از ۱۱سپتامبر، حمایت از حقوق بشر توسط کشورهای غربی، داعش و خشونت و ترور در اسلام، ایرانهراسی و...
#نکته
#اصطلاح
@geraliit
یه ورزشکار خوب باید یه رژیم غذایی خوب هم داشته باشه!
.
گفتم این روزا که خیلی موندیم تو خونه و همش پای تلویزیونیم و حسابی هم حوصلمون سر رفته یه انیمیشن توپ بهتون معرفی کنم و اجماعا حالشو ببریم.
#فیلم #سینما #فیلم_خوب #فیلم_جدید #در_خانه_بمانیم
# #فیلم_داستانی #انیمیشن# فیلم_سینمایی #فیلم_خارجی #فیلم_آموزشی #فیلم_سریال #سواد_رسانه_ای# رژیم_مصرف #همه_با_هم_علیه_کرونا#کرونا#inside_out
https://www.instagram.com/p/B-fNbKtBkCg/?igshid=MDJmNzVkMjY=
مفهوم #بازنمایی در رسانه
🔻بازنمایی یکی از تکنیک های رایج و مهم رسانه هاست. بازنمایی نوعی تصویر دستکاری شده از واقعیت است.
🔻نگاهی به تغییرات موجود در جامعه مثل علاقه به خانه های مجلل، لباس های مارک، پوشش های متفاوت، داشتن حیوانات خانگی، روابط افراد با یکدیگر و حتی زدن تست ها و داشتن همراه برای درس خواندن و .... همگی در بخش هایی متاثر از بازنمایی های رسانه ای بوده است.
🔻یکی از حوزه های مهمی که بازنمایی رسانهای تعاریف آن را دستخوش تغییر کرده، تعریف از زن زیبا در جامعه است.
🔻تصویری که از «زن ایدهآل» در شبکههای اجتماعی به خصوص اینستاگرام در سالهای اخیر تعریف شده، تصویری پرزرق و برق از زنانی را نشان میدهد که به ظاهر خود توجه موشکافانهای دارند و لزوما با ظاهر بسیاری از زنان در زندگی روزمره همخوان نیست. این تعاریف از «زن زیبا» با توجه به میزان چاقی و لاغری و شکل اندام و وزن زنان هم انجام گرفته است که بعضا توسط دنیای مد یا رسانه ها جنبههای اغراق آمیزی هم پیدا کرده است.
🔅این سوالات را خودتان بپرسید که شما به عنوان یک زن چقدر تلاش می کنید یا خودتان را مجاب میبینید که ظاهرتان را بر اساس معیارهای زیبایی در نگاه جامعه، دوستان و اطرافیانتان تغییر دهید؟ چرا؟
🔅به نظر شما رسانه ها و به خصوص شبکههای اجتماعی در سالهای اخیر در تغییر و تعریف مفهوم زیبایی زن چه نقشی داشته اند؟
🔅تا بحال شده که به خاطر تفاوت ظاهر و اندام شما با آنچه که جامعه از «زن زیبا» تعریف کرده، سرخوردگی و افسردگی شده باشید؟
#مفاهیم
#نکته
@geraliit
📌سه نظریه مهم تاثیر رسانهها بر مخاطب
درباره نوع و ميزان اثر رسانه ها بر مخاطب نظرات مختلفی وجود دارد. با چند روش متداول برای تاثیرگذاری آشنا شوید:
#کاشت: مخاطبان در دريافت پيامهاي رسانه ها به خصوص تلويزيون، مانند زمين مستعدي هستند که مي توان هرچه را خواست در آنها کاشت و پرورش داد. بنابراين، معنا توسط رسانه ها توليد مي شود و مخاطبان با پذيرش چنين معناهايي به همديگر نزديک تر مي شوند. نظریه پردازان میگویند تلويزيون آثار درازمدتي دارد؛ آثار تدريجي و غيرمستقيم اما متراکم و با اهميت.
#برجستهسازي يا تعيين دستور کار: چيزي که برجسته شود اهميت پيدا مي کند. رسانهها با اهميت دادن و برجسته کردن برخي اخبار و موضوعات، آنها را در دستور کار جامعه قرار مي دهند و با وزن دادن به آنها، نيروهاي جامعه را به آن مشغول مي کنند. برجسته سازي از شناخته شده ترين تاکتيک هاي جنگ نرم محسوب مي شود.
این روش از کارکردهاي اصلي رسانه ها در انحراف افکار عمومي به سمت دلخواه است. به عبارت سادهتر رسانهها از اين طريق به مردم ديکته مي کنند که به چه موضوعاتي و چگونه بينديشند.
1رسانه ها واقعيت را منعکس نمي کنند، بلکه واقعيت را دستکاري کرده و به آن شکل تازه اي مي دهند.
2. تمرکز رسانه ها بر تعداد خاصي از مسائل و موضوعات باعث مي شود تا آن مسائل و موضوعات، نزد مخاطبان مهم جلوه کنند و در اولويت قرار گيرند.
#الگوبرداري: در این روش رسانه هاي جمعي بهخصوص تلويزيون و سينما، مردم را طبق الگوهاي مختلف رفتاري به عمل وامي دارند. اين تصاوير مي توانند به عنوان «الگوهاي رفتار» عمل کنند و قابل تقليد باشند، و مردمي که بيننده کنش تصوير شده هستند، ممکن است از آن به عنوان بخشي از مجموعه رفتاري خود استفاده کنند.
@geraliit
ما را در اینستاگرام دنبال کنید
https://www.instagram.com/p/B-pQi9uH2S_/?igshid=YmMyMTA2M2Y=
🔸نظامهاي رسانهاي جهان
۱. نظريه نظام اقتدارگرا:
(Authoritarian Theory)
اين بخش كتاب كه نام آنرا سيبرت ارايه كرد، به معرفي نظريه اقتدارگرا ميپردازد. طبق اين نظريه، روزنامهنگار مقهور دولت است و سانسور بايد قبل از انتشار اعمال شود. طبق اين نظريه اگر روزنامهنگار از اصولي كه برايش پيشبيني شده، تخطي كند، مجازات ميشود. براساس اين نظريه، روزنامهنگار در سازمان رسانهاي خود، آزادي ندارد. اين نظام كه مبتني برسانسور پيش از نشر است، به جاي آنكه بر آزادي فرد يا اجتماع تأكيدكند برمصلحتهاي دولت تأكيد ميورزد. نظامهاي ايتالياي موسوليني، اسپانياي فرانكو، آلمان هيتلري و پرتغال سالازار از جمله مثالهاي ملموس اقتدارگرايي به حساب ميآيند.
۲. نظريه نظام كمونيستي:
(Soviet Media theory)
اين نظام كه ادامه طبيعي نظام اقتدارگرا معرفي ميشود، محصول انقلاب ۱۹۱۷ نظريه مطبوعات، مسأله كنترل در نظام كمونيستي را نهادينه ميداند.
#نکته
@geraliit