eitaa logo
آکادمی سواد رسانه‌ای گرالیت
719 دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
117 ویدیو
45 فایل
آموزش تخصصی سوادرسانه‌ ای 🔖برگزارکننده کارگاه‌ های عمومی و تخصصی سواد رسانه‌ ای 🕹سرگرم آموزی 💡یک سواد بی‌مزه 📎#سوادرسانه_ای
مشاهده در ایتا
دانلود
🪦ناهماهنگی شناختی فستینگر دقت کردید برای بعضی از آدما که خبر یا مطلبی میفرستی، به برخی، تاکید میکنم "برخی" اخبار و مطالب آلرژی پیدا کردن و سریع پاسخ میدهند: منبع خبر؟؟؟؟؟!!!!!!!! جوری میخوان منبع خبر رو بدونند که آدم میگه حتما قاضی دادگاه لاهه یا مدیر کل سازمان بازرسی یا از بچه های بالا هستند و اگر موضوع درست باشه و بهشون ثابت بشه حتماً شق القمر میکنند. اما نه شق القمری در کار است نه چنین افرادی دنبال حقیقت و تشخیص راست از دروغ هستند. این پاسخ آنها به دلیل داشتن روحیه علمی یا رعایت اصل بیطرفی یا ارادت داشتن به سواد رسانه ای هم نیست. فقط و فقط واکنشی ناخواسته برای محافظت از خود و فرار از مسئولیت است. چرا؟ برای اینکه اگر شما منبع و مستندات خبر یا مطلب را هم به آنان بدهید، هیچ واکنشی نخواهند داشت. نه آن مطلب موثق را باز نشر میدهند و نه حتی یک ایموجی برای دلخوشی شما میفرستند. به قول روانشناس معروف، لئون فستینگر، طبق اصل "ناهماهنگی شناختی" انسانها تمایل دارند پیام ها و شواهدی رو که کلیت فکری و ارزشی آنها رو متزلزل میکند سرکوب یا به گونه ای تفسیر و تحریفشان کنند که شب راحت بخابند. چنین افرادی شاید بطور موقت و بعد از دیدن کلی دلیل و مدرک، موضوعی را که ناخوشایندشان هست در ظاهر قبول کنند اما دو ماه بعد اگر دوباره همان موضوع مطرح بشه مانند انسانی که حافظه بلند مدت نداره تمام مباحث و منابع و استدلاهای قبلی را فراموش کرده و دوباره در خانه اول هستند. بنابراین: ۱. فردی که بعد از مشخص شدن سند و مدرک خبر یا مطلبی هیچ اقدامی نمیکند؛ انسانی هست که از انصاف و حقیقت و آزادگی بویی نبرده است. ۲. فردی که دسته ای از اخبار رو بدون هیچ آمار و سند و مدرکی میپذیرد؛ اما در مورد دسته دیگری از اخبار دنبال منبع موثق و آمار دقیق علمی میگردد؛ با شما که هیچ باخودش هم صادق نیست. ۳. فردی که بعد از دیدن مستندات و مشخص شدن صحت خبر و مطلبی؛ چند وقت بعد که دوباره موضوع مطرح میشود تمام مستدات و مباحث را فراموش کرده است با یادآوری مکرر شما تغییری نخواهد کرد. خودتان را خسته نکنید؛ برای خیلی از آدمها عقایدشان حافظ منافعشان است. ۴. دوست عزیز لطفا خبر بعدی اختلاس و فساد رو که دیدی سریع ننویس: منبع خبر؟؟؟!!!! آخه بزرگوار مگه این همه خبر و مطلب موثق شنیدی چیکار کردی که دنبال راست و دروغ این یکی هستی. برو راحت بخواب. ◾️منبع: از کانال اندیشه انتقادی دکتر نظام بهرامی کمیل @geraliit
تعریف جدید يونسكو از "سواد" 🔻باسوادی از نظر یونسکو، توانایی «تغییر»(Change) است. 🔻به این معنی که دیگر تنها توانایی خواندن و نوشتن یا تسلط بر دو زبان یا حتی توانایی استفاده از کامپیوتر مدنظر نیست، بلکه تعریف اخیر بیانگر این است که: "باسواد کسی است که بتواند از خوانده‌ها و آموخته‌های خود، تغییری در زندگی اش ایجاد کند." @geraliit
قوانین پنجگانه سواد رسانه‌ای @geraliit
🔮تست سواد رسانه‌ای 🔔هرگاه خواستید میزان دانش خود از رسانه را بسنجید به این ۷سوال پاسخ دهید. 1️⃣.آیا می دانید تفاوت یک رخداد واقعی و یک رخداد رسانه ای چیست؟ 2️⃣. آیا می توانید توضیح بدهید که رسانه ها چگونه اطلاعات را به صورت نامحسوس دستکاری می کنند؟ 3️⃣.آیا مغالطات رایجی که رسانه ها به کار می برند را می شناسید؟ 4️⃣. آیا می توانید قسمتی از داستان که کتمان می‌شود را کشف کنيد؟ 5️⃣. آیا می توانید توضیح دهید چگونه رسانه ها، با تکنیک هایی مانند زاویه‌ دوربین، ترفندهای نورپردازی، موسیقی و ... می توانند تصویر ما را از یک شخصیت/رخداد دستکاری کنند و عواطف ما را از تنفر به عشق و یا برعکس تغییر دهند؟ 6️⃣.آیا می توانید توضیح دهید که چرا آدم ها، برداشت های کاملا متفاوت از یک پیام رسانه ای می کنند؟ 7️⃣.برای انتشار/بازنشر/فوروارد کردن مطلبی که خودم تهیه نکرده ام، چه نکاتی را باید برای رعایت مالکیت معنوی و اخلاق حرفه ای رعایت کنم؟ اگر جواب تان به بیشتر هفت سوال بالا منفی است، باید به سواد رسانه ای خود شک کنید! و نیاز دارید که در این مورد بیشتر بخوانید و بدانید. لطفا به سطح تحصیلات و هوش و زیرکی خود اتکا نکنید. منبع: عصر هوشمندی @geraliit
7.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
نظریه "شکاف کاربری" ون دایک چه می‌گوید؟ ون دایک نظریه شکاف دیجیتال را از منظری جدید نقد می‌کند. کاربران در کشورهای پیشرفته بهتر می‌دانند با تکنولوژی چگونه تعامل کنند! @geraliit
🔆چگونه در فضای مجازی صحت مطالب را تشخیص دهیم؟ 1. از چند منبع بررسی کنید. 2. تعدد نسبت دادن متن ها به یک شخصیت معروف مثل تعدد مطالبی که اسم دکتر شریعتی یا بوکوفسکی و ..... در انتهای آنها آورده شده است. به این دست مطالب شک کنید و اصالت مطلب را پیگیری کنید. 3. جملات مبهم، استفاده از سفسطه، مغلطه. ابهام در متن و بازی با کلمات باید شما را نسبت به صحت مطلب مردد کند. ⭕️⭕️تکرار و تاکید دوباره: در مواجهه با پیام ها این سوالات رو از خود بپرسید: ❓چه کسی پیام را ساخته است؟ ❓از چه فنونی برای جلب توجه من استفاده شده است؟ ❓با این پیام چه سبک زندگی یا عقیده ایجاد یا حذف می شود؟ ❓چرا این پیام ارسال شده است؟ ❓چرا یک پیام واحد را هر کدام از ما متفاوت درک می کنیم؟ منبع:‌عصر هوشمندی @geraliit
༺༻مجموعه آموزشی Geraliit|گرالیت ༺༻ 📺آموزش تخصصی سواد رسانه‌ای 👨‍🏫برگزاری دوره‌های عمومی و تخصصی سواد رسانه‌ای گرالیت در شبکه‌های اجتماعی ♨️instagram.com/geraliit ♨️https://rubika.ir/geraliit ♨️http://t.me/geraliit ♨️https://eitaa.com/geraliit ♨️https://ble.ir/geraliit
💢 بودریار و جنگ خلیج فارس 🔻 با توجه به نظر ، جنگ خلیج فارس اتفاق نیفتاده بود زیرا پیش از آن که آغاز شود به وسیله نیروی هوایی توانای ایالات متحده امریکا به پیروزی رسیده بود. 🔻 خاطرات ماندگار این جنگ برای اکثر مردم تصاویر هدفمندی بود که به وسیله نیروهای نظامی به و دیگر رسانه‌های غربی منتقل می‌شد، یعنی نمایش اینکه چگونه خلبانان امریکایی اهداف عراقی (پل ها،بیمارستان و پادگان های نظامی) را از هزاران مایل بالاتر از زمین با دقت هدف می گرفتند و سپس بمباران می کردند. 🔻 به این ترتیب، "این جنگ بر طبق مدل رسانه ای هدایت شده است: جنگ به عنوان یک روابط فناورانه، بر فسخ تبادل نمادین و ارتباطات واقعی متکی شد." 🔻 این یک جنگ در مفهوم مبارزه و درگیری طولانی مدت نیست (بر خلاف جنگ جهانی اول و دوم که واقعا رخ داد). در عوض، ما یک جنگ مجازی را تجربه می کنیم، بسیار شبیه به یک بازی ویدئویی که جنگ واقعی را شبیه سازی می کند و بنابراین این واقعیت-زمان، نمایش اشباع شده-رسانه، چیزی است که بودریار آن را نارویداد (non-event) می نامد. @geraliit
نظریه وانمایی (Simulation theory) این مفهوم، عمدتا مورد استعمال پست مدرنیست ها به خصوص فیلسوف معروف پست مدرن فرانسوی است. واقعیت را نفی نمی کند بلکه تفاوت میان واقعیت و تصویر را می‌کند. رسانه‌ها در ظاهر امر چیزهایی شبیه به واقعیت به جای واقعیت نشان می‌دهند، لذا نشانه‌ها و رمزها، دیگر به واقعیت بیرونی مرتبط نیستند و به چیزی دلالت نمی کنند. رسانه ها فقط چنین وانمود می کنند که واقعیتی در کار است و خود را شکل تقلیدی آن نمودار می سازند. به عبارتی، وانمایی به این معناست که نشانه ها فقط میان خود مبادله می‌شوند و عمل می‌کنند و دیگر ارتباط. به واقعیت ندارند. در بحث وانمایی که مطرح می‌کند؛ مثلا نقشه یک شهر یا ساختمان بر خود شهر یا ساختمان برتری دارد و ما از طریق نقشه یا طرح شناخت پیدا می‌کنیم و می‌کوشیم جهان را بر اساس همان نقشه یا طرح درک کنیم، لذا مرز واقعیت و تصویر، مخدوش می‌شود. منبع: عصر هوشمندی @geraliit
مک لوهان و جبرگرایی رسانه ای ✍️مارشال مک لوهان در سال 1964 با بیان «رسانه پیام است» جهان را تکان داد. نوشته های او پر از ایهام و ایجاز است تا جایی که به مرز راز و رمز می رسد. اما کتاب کلاسیک وی «درک رسانه ها» در این مورد که منظور وی از رسانه پیام است ، نسبتاً روشن است. او نوشته است:«اثر فناوری در سطح عقاید یا مفاهیم رخ نمی دهد، بلکه نسبت های حسی یا الگوی درک را به طور مداوم و بدون مقاومت عوض می کند. ✍️به نظر مک لوهان مهم ترین اثر رسانه ها این است که بر عادات درک و تفکر ما اثر می گذارند. مفهوم نسبت های حسی به تعادل حواس ما اشاره می کند. ✍️ مردم ابتدایی بر تمام پنج حس تاکید داشتند(پویایی، لامسه، شنوایی، بینایی و چشایی)، اما فناوری و به ویژه وجود رسانه ها موجب شده است افراد یک حس را بیشتر از سایر حواس مورد تاکید قرار دهند. ✍️مک لوهان می گوید چاپ بر دیدن تاکید داشت. چاپ بر تفکر ما اثر داشت و آن را خطی، سلسله وار، منظم، تکراری و منطقی می ساخت. چاپ به انسان اجازه می داد فکر را از احساس جدا کند. چاپ به تخصصی شدن و فناوری منتهی شد، ولی به احساس از خودبیگانگی و فردگرایی نیز منجر شد. در سطح اجتماعی، چاپ امکان ظهور ملت ها و ملی گرایی را فراهم کرد. ✍️تلویزیون در مقایسه با چاپ بر حواس بیشتری تاکید کرد. مک لوهان تلویزیون را رسانه ای بصری، سمعی و لامسه ای توصیف می کند. این رسانه بیشتر از چاپ، درگیر کننده و مشارکتی است. ✍️فرض مک لوهان این بود که تلویزیون تعادل نسبت های حسی را که چاپ از میان برده بود برقرار خواهد کرد. در یک مقیاس بزرگتر، مک لوهان اظهار داشت، تلویزیون ما را مجدداً به صورت قبیله در خواهد آورد. ما از دولت- ملت های مجزا دور می شویم و یک دهکده جهانی خواهیم شد. ✍️یکی از چیزهایی که بسیاری از نظریه پردازان ارتباطی و افراد شاغل در ارتباط جمعی را به دردسر انداخت این بود که مک لوهان می گفت محتوای رسانه مثل تکه گوشت تازه ای است که سارق با خود دارد تا نگهبان ذهن را منحرف کند. یعنی اثر های مهم رسانه از شکل آن ناشی می شود نه از محتوی آن. @geraliit
✍️یک پیام و چند نکته سواد رسانه‌ای ✍️در خیل انبوه پیام‌هایی که در طول شبانه‌روز دریافت می‌کنیم، بخشی با استفاده از تکنیک‌های مختلف رسانه‌ای ساخته و پرداخته می‌شوند تا در خدمت ایجاد تاثیری در راستای اهداف سازندگان پیام باشند. اگر این اصل را بپذیریم که برخلاف آنچه فکر می‌کنیم رسانه‌ها آیینه‌ای نیستند که دنیا را بازتاب دهند و رسانه‌ها اخبار را منتقل نمی‌کنند بلکه اخبار را شکل می‌دهند و می‌سازند و آنها اطلاعات را دستکاری می‌کنند و فقط بخشی از واقعیت را منعکس می‌کنند، قطعا نوع رمزگشایی‌مان از پیام‌های رسانه‌ای تفاوت خواهد کرد. از سوی دیگر دستکاری پیام‌های رسانه‌ای و انعکاس رویدادها می‌تواند یک محتوا را به ضد خود نیز تبدیل کرده و افکار عمومی را منحرف کند. ❌به این پیام که این روزها در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود، دقت کنید: «به قول مرحوم احمد کسروی : بدبخت ملتی که تاریخ کشورش را نداند؛ شوربخت تر از آن ملتی که نخواهد تاریخ کشورش را بداند؛ تیره بخت تر از آن ملتی که تاریخ کشورش را به ریش خند بگیرد؛ و سیاه بخت تر مردمی که بخاطر تاریخ ننگین کشوری دیگر بر فرق می کوبد و عمده ی روزهای سال خود را در عزاداری برای آن بیگانگانند... حماقت، انسان را به کجا می برد !!!! در ایران باستان ٬ هنگامی کودکی به دنیا می آمد٬ درختی در زمین می کاشتند. اکنون که کودکی زاده می شود ٬ خون حیوانی را به زمین می ریزند !بزرگترین حقارت تاریخ، یخ زدگی مغز انسانهایی ست که از اختراع ادیسون استفاده می کنند و باروشن شدن چراغ، بر اعراب، درود می فرستند ...یا اینکه در خاک سرزمین کورش بزرگ زندگی می کنند و خاک سرزمینهای اعراب را تبرک می دانند ...دلخوشیم به کدامین راه نجات ؟» ❌مخاطب و دارای به محض خواندن این متن باید ابتدا با کمک موتورهای جستجو بررسی کند آیا احمد کسروی چنین جملاتی را گفته است یا خیر. نکته اینجاست به نقل از احمد کسروی تنها این سه جمله را می‌توان یافت آنهم در باب نکوهش رویگردانی از تاریخ (البته در سرچ متوجه خواهید شد این سه جمله نیز منتسب به وی است): « بدبخت ملتی که تاریخ کشورش را نداند، شوربخت تر از آن ملتی که نخواهد تاریخ کشورش را بداند، تیره بخت از آن ملتی که تاریخ کشورش را به ریشخند بگیرد.» ❌در گام دوم مخاطب باید از خودش سوال کند چه کسی این پیام را تولید کرده است؟ چرا این پیام تولید شده است؟ ارتباط زمانی انتشار این پیام ساختگی با ایام سوگواری امام حسین(ع) چیست؟ بناست با این پیام تحریف شده و ساختگی چه تاثیری بر ذهن مخاطب گذاشته شود و چه ارزشی حذف یا اضافه شود؟ 💠پاسخ به این سوالات قطعا سبب خواهد شد مخاطب از بازنشر پیامی که جهت مهندسی شده است، پرهیز کند. 💠باید بدانیم کم نیستند پیام‌هایی که در صدر یا ذیلش نام یک چهره شناخته شده علمی، سیاسی، فرهنگی و ... دیده می‌شود و مخاطب بدون بررسی و صرف دیدن این اسامی، مطلب را پذیرفته و به سرعت با دیگران به اشتراک می‌گذارد. استفاده از اسامی که دارای شهرت هستند یا ارجاع به منابع ناشناخته و پژوهش‌هایی که هیچ لینک و سندی برای بررسی‌شان وجود ندارد. اینکه دانشمندان گفته‌اند، پژوهش‌ها می‌گویند، پژوهشگران دریافتند، مورخان گفته‌اند و ... نشانه‌ای است که مخاطب یک گام عقب‌ بایستد و با دیده تردید به ادعای مطروحه بنگرد. 💠در عصر انبوه پیام‌های رسانه‌ای، قانون ، و را همواره در نظر داشته باشید. منبع:‌عصر هوشمندی @geraliit