شش راهکار برای تشخیص تصاویر جعلی هوش مصنوعی
ابزارهای هوش مصنوعی نیز مرتکب اشتباه میشوند حتی اگر به سرعت در حال تکامل باشند. در حال حاضر (آوریل ۲۰۲۳ میلادی) برنامههایی مانند Midjourney، Dall-E و Deep AI دارای اشکالاتی هستند به خصوص با تصاویری که افراد را نشان میدهند.
۱-بزرگنمایی کرده و با دقت نگاه کنید
بسیاری از تصاویر تولید شده توسط هوش مصنوعی در نگاه اول واقعی به نظر میرسند.
به همین دلیل اولین پیشنهاد ما این است که به تصویر دقت کنید. برای انجام این کار تصویر را با بالاترین وضوح ممکن جستجو کنید و سپس روی جزئیات زوم کنید. بزرگ کردن تصویر ناهماهنگیها و خطاهایی را نشان میدهد که ممکن است در نگاه اول شناسایی نشده باشند.
۲-منبع تصویر را پیدا کنید
اگر مطمئن نیستید که یک تصویر واقعی میباشد یا توسط هوش مصنوعی تولید شده سعی کنید منبع آن را پیدا کنید.
ممکن است یک جستجوی عکس معکوس انجام دهید. برای انجام این کار تصویر را در ابزارهایی مانند Google Image Reverse Search، TinEye یا Yandex آپلود کنید و ممکن است منبع اصلی تصویر را پیدا کنید.
۳-به تناسب بدن توجه کنید
آیا افراد تصویر شده دارای تناسب اندام صحیحی هستند؟ ممکن است دستها خیلی کوچک یا انگشتان خیلی بلند باشند یا آن که سر و پا با بقیه بدن مطابقت ندارند.
۴-مراقب خطاهای معمول هوش مصنوعی باشید
دستها در حال حاضر منبع اصلی خطاها در برنامههای تصویر هوش مصنوعی هستند.
سایر خطاهای رایج در تصاویر تولید شده توسط هوش مصنوعی شامل افرادی با دندانهای بسیار زیاد هستند. هم چنین، فریم عینکهایی که به طرز عجیبی تغییر شکل پیدا کرده اند که در تصاویر ایجاد شده توسط هوش مصنوعی دیده میشوند. هم چنین، در بسیاری از این تصاویر گوشها اشکال غیر واقعی دارند
۵-آیا تصویر مصنوعی و صاف به نظر میرسند؟
بسیاری از تصاویر نیز دارای ظاهری هنرمندانه، براق و پر زرق و برق هستند که حتی عکاسان حرفهای نیز در عکاسی استودیویی برای دستیابی به آن مشکل دارند.
۶-پس زمینه را بررسی کنید
پس زمینه یک تصویر اغلب میتواند نشان دهد که آیا دستکاری شده است یا خیر.
در اینجا نیز اجسام میتوانند تغییر شکل یافته به نظر برسند.
منبع :فرارو به نقل از دویچه وله
👈 رسانه نگاری ،اخبارجعلی و مقابله با آن
@geraliit
🧭آکادمی تخصصی سواد رسانهای
🔸مسیر ٧ مرحلهای نظریههای ارتباطی
نظریههای ارتباطی تا کنون هفت مرحله را از سر گذراندهاند:
۱. ارتباطات به عنوان معانی بيان (رتوریک) كه بين دوره ۱۹۰۰ تا ۱۹۵۰ مطرح بوده و اين دوران دوره غلبه تلقیهای زبانی و ادبی از ارتباطات بوده است و به ارتباطات از زاويه قدرت بيان و علم بديع نگريسته میشده است عليالقاعده از اين ديدگاه، تسليم بودن #مخاطب حرف اول و آخر است
۲. ارتباطات و علوم اجتماعی از ۱۹۳۰ تا ۱۹۶۰ که دوره غلبه بحثهای مرتبط با #تاثيراترسانهای است و آرای ويلبر شرام، هارولد لسول، کورت لوين و پاول لازارسفلد و کارل هولند و برنارد برلسون مطرح بوده است.
۳. مرحله سوم (۱۹۵۰ تا ۱۹۷۰) انقلاب تجربی يا به عبارت بهتر دوران قرار گرفتن نظريهها در لوله آزمايش است که دوره مرزبندی دقيقتر پژوهشهای ارتباطی با تحليلهای تاريخی بيانی متکی بر متن و نيز دوره مطرح شدن مدل ارتباطی خطی شانون و ويور بوده است. (باز هم تسليم تلقی کردن مخاطب)
۴. در مرحله چهارم كه در واقع دهه پرآشوب ۱۹۶۰ تا ۱۹۷۰ است شاهد تاكيد بر #ارتباطاتميانفردی هستيم و اين محصول جنبشهای مدنی در آمريکا است كه به اين ادبيات ارتباطی غنا میبخشد و فقط در همين دوره است که باورهای مربوط به بیقدرتی و انفعال مخاطبان تا حدودی دچار آسيب میشود.
۵. در مرحله پنجم (۱۹۶۵ تا ۱۹۸۰) يك نوع رتوریک نوين پا میگيرد که در اين دوران دوباره بحثهای اقناع جان میگيرند و عبارت #مارشال_مکلوهان مبنی بر رسانه همان پيام است طرف توجه قرار میگيرد و اين در حالی است که آمريکا در اين دوران از وجود #نظريههایانتقادی در اروپا بیخبر است
۶. خاصيت دوره ششم (۱۹۷۰ تا ۱۹۸۰) تعقيب و جستجو برای يك مدل جهانی است و در اين مرحله پس از دو دهه مطالعات تجربی به خلا يک تئوری بزرگ واحد در قبال فرايند ارتباط پی برده میشود و کتاب ساختار انقلابهای علمی، فيلسوف علم توماس کوهن تاثير عميقی بر حوزه ارتباطات میگذارد و نظريه پردازان ارتباطات پی میبرند که علم از پارادايم جهانی برخوردار بوده و آنان تا آن هنگام از وجود آن بیاطلاع بودهاند.
۷. اما مرحله هفتم كه به دوره انرژی و اضطراب معروف است و از ۱۹۸۰ تا امروز را در برمیگيرد در واقع با دورانی مواجه شدهايم که درآن چند رگه پژوهشی غلبه يافته است: پژوهشهای تحليلی، روشهای مبتنی بر قوم نگاری، نفوذ به جعبه سياه ذهن از طريق توجه به فرايندهای شناختی، مطالعه روابط بين فردی، باور به پلوراليسم و تفکيک كه همه بر خلاف توجه به مدل جهانی در دوره قبلی است.
#تاریخ #ارتباطات #نظریه
@geraliit
آکادمی تخصصی سواد رسانهای
💠 عنوانسازیهای رسانهای
🔺«عنوان سازی» یکی از مهمترین و در عین حال موثرترین روش های رسانه ای برای تاثیر مشخص بر مخاطب است. با این روش #رسانه میتواند به صورت «هدفمند»، مفهوم موردنظر خود را در ذهن مخاطب ایجاد و ضمن تکرار، آن را در ذهن نهادینه سازد.
🔹آنچه در این روش رخ میدهد، هدفگیری «ضمیر ناخودآگاه مخاطب» است. در «عنوان سازی»، رسانه با استفاده از کلماتی با «مفاهیم نزدیک به هم» اما متفاوت در معنا، وارد عمل میشود و «مخاطب» بدون در نظر گرفتن بار معنایی متفاوت واژه ها، تحت تاثیر آنها قرار میگیرد.
🔹به کلمات زیر دقت کنید و ببینید که به ظاهر همه آنها یک معنا دارند، در حالی که در واقع بار معنایی و روانی هر کدام از کلمات با دیگری تفاوت دارد. همین عنوان سازی باعث میشود ما فردی را شهید، اما بی بی سی کشته بخواند. همین روش باعث میشود ما برخی را منتقد، اما رسانه هایی آنها را معترض بنامند. در ظاهر برای مخاطب هر دو اینها یکی است اما در عمل با یکدیگر فرق دارند.
⬅️رزمنده ـ جنگجو ـ مبارز
⬅️دولت ـ نظام ـ رژیم ـ حکومت ــ حاکمیت
⬅️واکنش ـ تلافی ـ دفاع
⬅️عدم احراز صلاحیت ـ رد صلاحيت
⬅️سانسور ـ تحريف
⬅️معترض ـ آشوبگر
⬅️فرار ـ عقب نشينی
⬅️اعتصاب ـ تحصن ـ تجمع ـ راهپیمایی ـ تظاهرات
⬅️هلاکت ـ مرگ ـ وفات ـ شهادت
و......
🔹«واژه ها» در اخبار، بی دلیل انتخاب نمیشوند. هر واژه بر روی #مخاطب اثر خاص خود را دارد. حواسمان به واژه ها باشد
@Dr_bavir
@geraliit
🧭آکادمی تخصصی سواد رسانهای
༺༻مجموعه آموزشی Geraliit|گرالیت ༺༻
📺آموزش تخصصی سواد رسانهای
👨🏫برگزاری دورههای عمومی و تخصصی سواد رسانهای
گرالیت در شبکههای اجتماعی
♨️instagram.com/geraliit
♨️https://rubika.ir/geraliit
♨️http://t.me/geraliit
♨️https://eitaa.com/geraliit
♨️https://ble.ir/geraliit