📍فرزند آیت الله العظمی مرعشی نجفی: شب آخری که ایشان رحلت فرمودند، همان شب به بنده می فرمودند:
📍«من خیلی بارم سبک است و هیچ نگرانی ندارم، تنها یک چیز مرا زجر می دهد و آن این است که می ترسم در ایام زندگیم نوشته من یا صحبتهای من در هر موردی باعث شده باشد که حقی ناحق شود، یا در همسایگی ما گرسنه ای بوده باشد و ما غذای سیر خورده باشیم که و الله و بالله و تالله اگر چنین چیزی بوده من آگاهی نداشته ام و نصیحت می فرمودند که شما هم بارتان را سبک کنید و از تجمل پرستی وخانه بزرگ و...بپرهیزید، که همه چیز ظرف چند دقیقه نابود می شود.»
📍و روزی که ایشان از دنیا رفتند، یک قبا داشتند که مشکی بود و در ایام محرم و صفر می پوشیدند و مجموع پولی که در جیب ایشان بود، هشتصد تومان بود و هیچ اندوخته ای، زمینی یاملکی نداشتند.
📌دیروز( هفتم شهریور) سالروز رحلت آیت الله العظمی سید شهاب الدین مرعشی نجفی رضوان الله تعالی علیه است.
🌹 *هدیه به این فقیه با اخلاص اهل بیت علیهم السلام فاتحه مع صلوات*
تا پیش از قیام امام حسین باور مسلمین این بود که هر کس به مسند خلافت بنشیند واجب الاطاعه است، و هر کاری بکند عین اسلام است، اگر آن روش ادامه پیدا کرده بود، یقینا چیزی از حقایق اسلام باقی نمانده بود، نه تنها معارف تشیع و اهل بیت (علیهم السلام) به برکت خون حضرت سید الشهداء (علیه السلام) باقی مانده است بلکه همان مقدار از اسلام که در اختیار اهل تسنن هم هست به برکت خون حضرت سید الشهداء (علیه السلام) حفظ شده، کسی که این سد را شکست و این هشیاری را به مردم داد که هر کس بر خلافت نشست حق نیست امام حسین (علیه السلام) بود.
آیت الله مصباح یزدی
📜| فردا سالروز #تخریب حرم سامرا
🗓| ٢٣ محرمالحرام ١۴٢٧
روز چهارشنبه ۲۳ محرم الحرام ۱۴۲۷قمری مصادف با ۳ اسفند ۱۳۸۴شمسی تروریست ها به رهبری ابومصعب زرقاوی، با پوشیدن لباس نیروهای تکاور عراق، وارد حرم عسکریین شدند و اسلحه نگهبانان را مصادره و آنها را به همراه خادمان حرم، در یکی از غرفه های صحن زندانی کردند و با کارگذاری مواد منفجره TNT به وزن حدود ۲۰۰ کیلوگرم در داخل بنا، حرم مطهر را منفجر کردند. در نتیجه این بمب گذاری، گنبد بنا با پوشش آجری و طلاکاری اش و همچنین تزئینات کاشی کاری در دیوارهای آن فرو ریخت. شدت این انفجار به حدی بود که برخی از مصالح و تزئینات به کار رفته تا شعاع نیم کیلومتر به بیرون پرتاب شد. اما به علت استحکام بنا، پایه های گنبد، بدنه اصلی و دیوارها، سالم باقی ماند.
در ۲۷ جمادی الاولی ۱۴۲۸قمری مصادف با ۲۳ خرداد ۱۳۸۶ شمسی دومین انفجار در حرم عسکریین به وقوع پیوست. تروریست ها وارد حرم شده و پس از درگیری با محافظان حرم، اقدام به بمب گذاری در حرم نمودند. آنان دست به دو انفجار زدند. در انفجار نخست، گلدسته سمت چپ حرم و در انفجار دوم، گلدسته سمت راست آن به طور کامل تخریب شد.
🔆تفاوت نگاه عالمانه با نگاه سطحی تکبُعدی
💢 شکّی نیست که "محبّت اهلبیت علیهم السلام" میتواند محور وحدت میان شیعیان و اهلسنّت باشد و ما طرفداران وحدت اسلامی باید به خوبی از این ظرفیت عظیم استفاده کنیم.
امّا در این رابطه باید چند نکتهی مهم را از نظر دور نساخت:
🔻اوّلا: کسانی که با فضای ردّیه نویسی فِرَق و جریانات مختلف اهلسنّت بر شیعه از قرون اوّلیه تاکنون اندکی مأنوس باشند، میدانند که سیاست مشترکِ اکثر قریب به اتفاق این ردود از "صوفیه" گرفته تا "سلفیت" علاوه بر سعی در "ابطال استدلال شیعیان بر خلافت بلافصل امیرمؤمنان علیه السلام و اثبات خلافت خلفا" اثبات این موارد نیز میباشد:
۱. اهلسنّت محبّان واقعی اهلبیت هستند.
۲. شیعیان دروغگو و مُفرِط در محبّت اهلبیت هستند.
۳. میان اهلبیت و خلفا محبّت و مودّت وجود داشته!
۴. اهلبیت از هر کسی که خلفا را قبول نداشت، بیزار بودند (حتی امیر مؤمنان از کسانی که او را از شیخین افضل میدانستند بیزار بود!)
بطلان همهی این موارد در عقاید شیعه واضح است.
🔺ثانیا: در یک نگاه عمیقتر نه تنها کتب "ردّ بر شیعه" بلکه کتب "مناقب اهلبیت" که توسط غیر شیعیان نوشته میشود، نیز معمولا یک نوع اثبات همان مواضع فوق است و بیانگر اینکه اهلبیت متعلّق به ماست نه شیعیان! و عقیدهی ما نسبت به اهلبیت همان عقیدهی صحیح است نه شیعیان!
لازم به ذکر است برخی احادیث و اخباری که در کتب غیر شیعه به عنوان "فضیلت" برای اهلبیت یاد شده، در منطق شیعه نه تنها "فضیلت" نیست بلکه "تخریب" همان معصوم یا معصوم دیگر است.
🔻ثالثا: نویسندگان این دو دسته کتاب، "اهلبیت" و "محبّت به آنها" را در چارچوبی تعریف میکنند که با عقاید شیعیان و نوع محبّتشان به اهلبیت کاملا متفاوت است.
🔆 در منطق شیعه معاویه و همهی کسانی که مقابل امیرمؤمنان لشکرکشی کردند، أعداء الله والرسول هستند و از نظر شیعه تعاطف به دشمن امیرالمؤمنین با ادّعای محبت به امیرالمؤمنین علیهالسلام سازگار نیست.
📎 البته همانطور که بارها متذکر شدیم، ما همهی برادران اهلسنّت را به یک چشم نگاه نمیکنیم، اما بیجهت حقایق را مخفی یا انکار نمینماییم.
👌 نکتهی مهم دیگر اینکه در طول تاریخ هرگاه شیعیان در هرجا قدرت و غلبه پیدا کردند، تأليف کتب "ردّ بر شیعه" و کتب "مناقب اهلبیت" هم از جهت کمّی و هم از جهت کیفی نسبت به دورانهای دیگر رشد چشم گیری داشته است.
🔷از آنجایی که انقلاب شکوهمند اسلامی و قدرت روز افزون این شجرهی طیبه، تحت زعامت "فقیه شیعه" بوده و هست و قانون اساسی نیز بر اساس "فقه شیعه" میباشد_حتی با وجود پایبندی محکم نظام اسلامی به مسألهی وحدت_، باز شاهد افزایش انواع مختلف هجمههای شدید به انقلاب از طرف مخالفان تشیّع هستیم.
🔘 در واقع امروزه علاوه بر تأليف هزاران کتاب، مقاله و پایان نامه در ردّ بر شیعه، صدها شبکهی ماهوارهای و مجازی نیز شبانه روز مشغول طعن به شیعه و نظام اسلامی هستند و دقیقا همان دو رویکرد کلّی (ردّیه نویسی و هم زمان گسترش منقبت نویسی) که در زمان قدرت گرفتن شیعه در طول تاریخ شدّت میگرفته، امروز نیز رویکرد اصلی این جریانات مخالف شیعه میباشد.
🤔 نکته اینجاست که متأسّفانه برخی از سادهاندیشان در جامعهی ما صرف "منقبتنویسی" یا "مقتلخوانی" فلان شخص را دلیل "محبّت او" بلکه "محبّت شدید او" به اهلبیت علیهمالسلام قلمداد میکنند، امّا انسان زیرک به مسأله طور دیگری نگاه میکند.
🧐 همین تفاوت نگاه است که مرحوم صاحب عبقات و والد بزرگوارشان مرحوم مفتی قلی همچون بسیاری دیگر از علمای بصیر شیعه در کتابهای "تشييد المطاعن"، "تقليب المكائد" ، "عبقات الأنوار"، "استقصاء الإفحام" و ..، فردی مثل "عبد العزیز دهلوی" را بارها "ناصبی" معرفی میکنند، ولی برخی از شیعیان سهلاندیش! او را دارای "محبّت شدید به اهل بیت" جا میزنند و عجیبتر اینکه تقریرشان را به بزرگان شیعه نیز نسبت میدهند.
همین است فرق علامه محمد قلی کنتوری که کتاب تحفه عبد العزیز دهلوی را "تحفه اثنا عشریه امویه" میخواند.(تقليب المكائد، ص ۶) اما دیگری درصدد تقلیل یا شبه تطهیر "دیوبندیه"،"صوفیه"، "دهلوی" و.. برمیآید! اینان همان کسانی را عملا تطهیر میکنند که تا فرصت بیابند از بنی امیه و جریانات وابسته به آن دفاع میکنند.
📖 امروز هنگام مطالعهی کتاب شریف "تقلیب المکائد" تأليف عالم برجستهی جهان تشیّع، والد ماجد مرحوم صاحب عبقات، "علّامه سید محمد قلی کنتوری" بودم که عبارت ذیل و تحلیل دقیق او را دیدم و به شگفت آمدم:
«هرگاه [مخالفان] تسلّط و غلبۀ شيعيان [را] مىبينند به تصنيف و تأليفِ كتب فضائلِ حضرت اميرالمؤمنين و ديگر ائمّه علیهم السلام اشتغال مینمايند!!!»( تقلیب المکائد، ص ۱۳)
حامد کاشانی
#قصه_راست
🌷مهمان امام حسین (علیه السلام) :
شیخ رجبعلی خیاط می فرمود :
در روزهای اوایل هیئت ، مایل بودم تمام کارهای مجلس را خودم انجام دهم، خودم مداحی می کردم، چای می دادم و اغلب کارهای دیگر.
شبی مشغول دادن چای به عزاداران بودم که دیدم جوانی که اصلا ظاهر مناسبی نداشت وارد مجلس شد و گوشه ای نشست ، یقه اش باز بود و گردنبند به گردنش ، وضع لباسش هم خیلی نامناسب بود.
به همه چای تعارف کردم تا رسیدم به جوان، چشمم به پایش افتاد دیدم جورابی نازک شبیه جوراب های زنانه به پا دارد.
غیظ کردم و با عصبانیت سینی چای را مقابلش گرفتم،
یکی از استکان ها برگشت و چای روی پایم ریخت و سوخت.
از این سوختگی زخمی در پایم بوجود آمد که خیلی طول کشید تا خوب شود،
برای خودم هم این سوال پیش آمده بود که چرا زخم پایم خوب نمی شود.
شبی به من گفتند: شیخ! آن جوانی که با عصبانیت چای به او تعارف کردی ، هر چه بود مهمان حسین علیه السلام بود ، نباید چنین رفتاری را با او مرتکب میشدی.
📚کشکول کشمیری ، صفحه ۱۲۳
امام سجاد علیه السلام:
راضى بودن به سختترین مقدّرات الهى از عالیترین مراتب ایمان و یقین خواهد بود.
#شهادت_امام_سجاد_تسلیت_باد
☑️ امام #علی_بن_الحسین علیهالسلام میفرمایند:
مشكلترین و سختترین لحظات و ساعات و دورانها برای انسان، سه مرحله است:
🕐 آن موقعی كه #عزرائیل بر بالین انسان وارد میشود و میخواهد جان او را برگیرد.
🕑 آن هنگامی كه از درون قبر زنده میشود و در صحرای #محشر به پا میخیزد.
🕒 آن زمانی كه در پیشگاه خداوند متعال - جهت حساب و كتاب و بررسی اعمال - قرار میگیرد و نمیداند راهی
#بهشت و نعمتهای جاوید میشود و یا راهی #دوزخ و عذاب دردناك خواهد شد.
◼️ قالَ الاْمامُ عَلی بنُ الْحسَین علیهالسلام:
"أشَدُّ ساعاتِ ابْنِ آدَم ثَلاثُ ساعاتٍ: السّاعَةُ الَّتی یُعایِنُ فیها مَلَكَ الْمَوْتِ، وَ السّاعَةُ الَّتی یَقُومُ فیها مِنْ قَبْرِهِ، وَ السَّاعَةُ الَّتی یَقِفُ فیها بَیْنَ یَدَیِ اللّه تَبارَكَ وَ تَعالی، فَإمّا الْجَنَّةُ وَ إمّا إلَی النّارِ."
📚 بحارالانوار، ج ۶، ص۱۵۹.
#امام_سجاد
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
در روز رستاخيز آواز دهنده اى صدا مى زند: كجاست زين العابدين (زيور پرستشگران) ؟ و من فرزندم على بن حسين بن على بن ابى طالب را مى بينم كه صفها را مى شكافد [و پيش مى رود].
رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله : إذا كانَ يومُ القيامةِ يُنادي مُنادٍ : أينَ زينُ العابدينَ ؟ فكأنّي أنظُرُ إلى وَلَدي عليِّ بنِ الحسينِ بنِ عليِّ بن أبي طالبٍ يَخْطِرُ بينَ الصُّفوفِ.
[ بحار الأنوار : 46 / 3 / 1 . ]
سجاد
نوح اهل بیت
آدم اهل بیت
🔵 رفع غم و گرفتاری مردم
💠 امیرالمؤمنین:
از كفاره گناهان بزرگ، به فرياد مردم رسيدن و آرام كردن مصيبت ديدگان است.
📒 #نهج_البلاغه ، حکمت ۲۴
ژمی براون » ( Jaime Brown ) نیز از جمله دخترانی بود که در جوانی زادگاه خود در ایالت ویسکانسین آمریکا را ترک کرد و به هالیوود رفت. وی در مدتی که آنجا بود ، به تدریج وارد همان منجلابی می شد که دیگران شده بودند ؛ با افراد معروف رفت و آمد داشت و در میهمانی های شبانه شرکت می کرد. البته تا قبل از ورود به هالیوود ، ژمی فردی مذهبی به شمار می آمد که به کلیسا می رفت ، با این حال ، مانند بسیاری دیگر از مسیحیان ، شبهاتی در مورد دین خود در ذهن داشت. او در این مورد می گوید : « با کشیشها صحبت می کردم و می گفتم من دنبال دلیل و منطق هستم. ولی آنها فقط می گفتند تو باید انجیلت را با دقت بیشتری بخوانی. من همیشه دنبال چیزی بودم که بر اساس ایمان ، اما منطقی باشد، مستند باشد نه خرافات. دنبال رمز و راز نبودم. » به هر حال ، به نظر می رسد در هالیوود نیز هنوز فکر خانم براون درگیر برخی مسائل دینی بوده است تا آنکه حادثه ای مهم ، زندگی او را تغییر می دهد. دوستش یک قرآن به او هدیه می دهد و ژمی فوراً مشغول خواندن این کتاب بزرگ آسمانی می شود. او احساس می کند که تأثیر قرآن بر روح و روانش ، بیش از انجیل است. به علاوه در کتاب آسمانی مسلمانان پاسخ بسیاری از شبهات و اشکالات خود را یافت. وی می گوید : « به خودم گفتم صبر کن ، همه سوالاتی که هیچ کس تا حالا به آنها جواب نداده بود اینجا (در قرآن) جواب دارند . » به این ترتیب بار دیگر قرآن ، با آیات هدایتگر و منطق قوی خود ، انسانی را از سرگردانی و گمراهی نجات داد.
https://parstoday.com/dari/radio/uncategorised-i79103
📢 #روشنگری کاروان کربلا....
سر شهیدان #کربلا را از دروازه "توما" به #شام آوردند در حالی که شهر را آذین بسته بودند.
هنگامی که #اهل_بیت امام #حسین(ع) در کنار در #مسجد جامع بودند، #پیرمردی نزد آنان آمد و گفت:
📢 ستایش خدایی که شما را کشت و نابود کرد و مردم را از شر شما آسوده نمود و #یزید را بر شما پیروز کرد.
📌 امام #سجاد(ع) به او فرمود:
آیا #قرآن خوانده ای؟
پیرمرد گفت آری.
امام فرمود: پس آیه( #مودت) را شنیده ای که خداوند فرمود:
بگو من هیچ پاداشی از شما دربرابر رسالتم درخواست نمی کنم، جز دوست داشتن نزدیکانم.(اهل بیتم) (شورا: ۲۳)
#پیرمرد گفت: آری.
امام سجاد(ع) فرمود:
ما همان اهل بیتی هستیم که خدا این آیه را مخصوص ما نازل کرد.
پیرمرد، خجل شد و گریست. سپس سر به آسمان برداشت و گفت:
📢 خداوندا در پیشگاه تو از #دشمنان آل محمد علیهم السلام، از #جن و انس بیزاری می جویم.
📚شیخ صدوق، امالی، ص۲۳چ
📚ابن اعثم، الفتوح، ج۵، ص۱۳۰
❇️روایتهای سیاسی، ازدواج عایشه و شبهه کودک همسری
1️⃣ ازدواج یک مرد 50 ساله با دخترک 6 ساله بهاندازه کافی مشمئز کننده و آزاردهنده هست تا بتواند شنونده را تحت تأثیر خود قرار داده و هر مخاطبی آن را جنایتی علیه کودکان بنامد.
هر روزه متنها و کلیپهای تند و گزندهای را میخوانیم و میبینیم که به پیامبر اسلام(ص) و احکام دینی با برچسبها و هشتگهای؛ کودک آزاری، کودک همسری، شکنجه دختران خردسال و ...میتازند و یگانه دلیل آنان سن عایشه در هنگام ازدواج با پیامبر(ص) میباشد.
👈🏿 اما سن واقعی عایشه در هنگام ازدواج چقدر بوده است؟
2️⃣ چنانکه به برخی منابع تاریخی و یا روایی شهرت یافته اهل سنت مراجعه کنید، با اعدادی مانند 6 یا 9 ساله و یا 9 و 10ساله در هنگام عقد و بین 9 الی 12 ساله در هنگام ازدواج مواجه خواهید شد. این گزارشها و روایتها بطور معمول بر زیبایی و باکره بودن عایشه در هنگام ازدواج اشاره دارند!.
روایاتی که به اعتقاد "دنیس اسپیلبرگ" پژوهشگر و استاد تاریخ اسلام در کتاب: Politics Gender and the Islamic( سیاست، جنسیت و اسلام) برای فخر فروشی به دیگر همسران سالخورده و بیوه پیامبر اسلام(ص) و بیشتر برای اثبات امتیازی زنانه به عایشه و وجاهت دادن به جانشینی پدر ساخته شدهاند.
3️⃣ اما به جز این نقلهای شهرت یافته و ناهمخوان، تاریخ راه دیگری نیز برای پی بردن به حقیقت باز گذاشته است. ترکیب گزارشهای تاریخ فوت حضرت خدیجه(س) و فاصله سه ساله آن با ازدواج پیامبر(ص) و عایشه( و البته فاصله دو ساله عقد تا ازدواج) و همچنین فاصله ده ساله سنی عایشه با خواهر بزرگترش اسماء( مادر عبدالله زبیر)، میتواند سن واقعی او را در هنگام ازدواج با پیامبر(ص)آشکار سازد.
4️⃣ با توجه به اين كه حضرت خديجه در سال دهم بعثت و سه سال قبل از هجرت از دنيا رفتهاند(تاریخ الامم و الملوک، ج۱۱، ص۴۹۳)؛ زمان عقد رسول خدا(ص) با عایشه در سال 13بعثت و زمان ازدواج سال دوم هجری میباشد(صحیح بخاری، ج3، ص3606، غاية السول في خصائص الرسول ص،ج 1 ، ص 236).
5️⃣ از سویی دیگر تردیدی وجو ندارد که اسماء خواهر عایشه در سال اول هجري 27 سال داشته است و در سال 73 هجری در سن 100 سالگی از دنيا رفته است(البداية والنهاية، ج 8 ، ص 345، معرفة الصحابةج 6 ، ص 3253، تقريب التهذيب، ج 1 ، ص 743).
👈🏼 بر این اساس، عایشه که یک دهه از اسماء کوچکتر است، در سال اول هجری 17 ساله بوده و در زمان به خانه شوهر رفتن 18 یا 19 سال سن داشته است.
#شبههشناسی
✍️ سید حسن هاشمی جزی🌸