🔹۲٤رجب ﻓﺘﺢ #خیبر ﺑﻪ ﺩﺳﺖ #امیرالمومنین ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴّﻠﺎﻡ 🔹
ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺭﻭﺯ ﺩﺭ ﺳﺎﻝ ۷هـق ﺩﺭ #جنگ_خیبر ﻣَﺮﺣَﺐ ﺑﻪ ﺩﺳﺖ #ﺃﻣﻴﺮﺍﻟﻤﺆﻣﻨﻴﻦ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴّﻠﺎﻡ ﻛﺸﺘﻪ ﺷﺪ ﻭ #ﻗﻠﻌﻪ_ﺧﻴﺒﺮ ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﻓﺘﺢ ﮔﺮﺩﻳﺪ.
📚 بحار الأنوار ج۲۱ ص٤۱ ؛ مصباح المتهجد ص۷٤۹
این فتح در ۲۷ﺭﺟﺐ و ۱۵محرّم نیز ﺫﻛﺮ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ.
📚 بحار الأنوار ج۹۷ ص۳۸٤ ؛ توضیح المقاصد ص٤
ﭼﻮﻥ #رسول_خدا ﺻﻠّﻰ الله ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﺑﻪ ﺟﻨﮓ ﺧﻴﺒﺮﻳﺎﻥ ﺭﻓﺖ ﻭ ﻗﻠﻌﻪ «ﻗﻤﻮﺹ» ﺭﺍ ﻣﺤﺎﺻﺮﻩ ﻛﺮﺩ، ﺍﺑﺘﺪﺍ ﭘﺮﭼﻢ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻯ ﻣﺒﺎﺭﺯﻩ ﺑﺎ ﺁﻧﺎﻥ ﺑﻪ ابوبکر ﺩﺍﺩﻧﺪ. ابوبکر ﺑﺎ ﻟﺸﻜﺮﻯ ﺭﻓﺖ، ﻭﻟﻰ ﭼﻮﻥ ﻧﻈﺮ ﺑﻪ ﭘﻬﻠﻮﺍﻧﺎﻥ ﺁﻧﺎﻥ ﻧﻤﻮﺩ فرار ﻛﺮﺩ ﻭ ﻟﺸﻜﺮﻳﺎﻥ ﻫﻢ ﺩﺭ ﭘﻰ ﺍﻭ ﺑﺎﺯ ﮔﺸﺘﻨﺪ.
ﺭﻭﺯ ﺑﻌﺪ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺻﻠّﻰ الله علیه ﻭ ﺁﻟﻪ ﭘﺮﭼﻢ ﺭﺍ ﺑﻪ عمر ﺩﺍﺩ ﻭ ﺍﻭ ﻫﻢ ﺍﺯ ﺗﺮﺱ ﻛﺸﺘﻪ ﺷﺪﻥ ﺑﻪ ﻣﻴﺪﺍﻥ ﺟﻨﮓ ﻧﺮﺳﻴﺪﻩ ﺑﺎﺯ ﮔﺸﺖ.
🔸 ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ #امیرمومنان ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴّﻠﺎﻡ ﺑﺮﺍﻯ ﻓﺘﺢ ﺧﻴﺒﺮ
#پیامبر_اکرم ﺻﻠّﻰ الله ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﻓﺮﻣﻮﺩﻧﺪ :
«ﻓﺮﺩﺍ ﭘﺮﭼﻢ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻣﺮﺩﻯ ﻣﻰ ﺩﻫﻢ ﻛﻪ ﺣﻤﻠﻪ ﻫﺎﻳﺶ ﺭﺍ ﺗﻜﺮﺍﺭ ﻛﻨﺪ، ﻧﻪ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﻓﺮﺍﺭ ﻛﻨﺪ. ﻛﺴﻰ ﻛﻪ #ﺧﺪﺍ ﻭ #ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺵ ﺭﺍ ﺩﻭﺳﺖ ﺩﺍﺭﺩ ﻭ #ﺧﺪﺍ ﻭ #ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺵ ﻫﻢ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺩﻭﺳﺖ ﺩﺍﺭﻧﺪ، ﻭ #ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺧﻴﺒﺮ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﺍﻭ ﻓﺘﺢ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ».
📚 کافی ج۸ ص۳۵۱
ﻫﻤﻪ ﺍﺻﺤﺎﺏ ﺁﺭﺯﻭ ﻛﺮﺩﻧﺪ ﻛﻪ ﺍﻳﻦ ﻣﻘﺎﻡ ﻭ ﻣﻨﺰﻟﺖ ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﻭﺍﮔﺬﺍﺭ ﺷﻮﺩ. ﻓﺮﺩﺍﻯ ﺁﻥ ﺭﻭﺯ، #ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺻﻠّﻰ الله ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﻓﺮﻣﻮﺩ :
#ﻋﻠﻰ_ﺑﻦ_ابیﻃﺎﻟﺐ (ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴّﻠﺎﻡ) ﻛﺠﺎﺳﺖ؟
ﮔﻔﺘﻨﺪ : ﭼﺸﻢ ﺩﺭﺩﻯ ﺩﺍﺭﺩ ﻛﻪ ﺣﺮﻛﺖ ﺑﺮﺍﻯ ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﻣﺸﻜﻞ ﺍﺳﺖ.
#پیغمبر_خدا ﺻﻠّﻰ الله ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﻓﺮﻣﻮﺩ : ﺍﻭ ﺭﺍ ﺣﺎﺿﺮ ﻛﻨﻴﺪ.
#سلمة_بن_اکوع ﺭﻓﺖ ﻭ ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﺭﺍ ﺁﻭﺭﺩ. ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺻﻠّﻰ الله ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﺳﺮ ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺑﺮ ﮔﺮﻓﺖ ﻭ ﺍﺯ ﺁﺏ ﺩﻫﺎﻥ ﻣﺒﺎﺭک ﺑﻪ ﭼﺸﻤﺎﻥ ﻧﻮﺭﺍﻧﻰ ﺣﻀﺮﺕ ﺧﺎﺗﻢ ﺍلأﻭﺻﻴﺎﺀ ﻋﻠﻰ ﻣﺮﺗﻀﻰ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴّﻠﺎﻡ ﻣﺎﻟﻴﺪ ﻭ ﻓﺮﻣﻮﺩ :
«ﺑﺎﺭ ﺍﻟﻬﺎ، ﺯﺣﻤﺖ ﮔﺮﻣﺎ ﻭ ﺳﺮﻣﺎ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺍﻭ ﺑﺮﺩﺍﺭ».
ﭘﺲ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺭﻭﺯ ﺑﺮ #ﺃﻣﻴﺮﺍﻟﻤﺆﻣﻨﻴﻦ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴّﻠﺎﻡ ﺩﺭﺩ ﭼﺸﻢ ﻋﺎﺭﺽ ﻧﺸﺪ ﻭ ﺍﺯ ﮔﺮﻣﺎ ﻭ ﺳﺮﻣﺎ ﺁﺯﺭﺩﻩ ﻧﮕﺸﺖ.
ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺻﻠّﻰ الله ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﺯﺭﻩ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺍﻭ ﭘﻮﺷﺎﻧﻴﺪ ﻭ #ذوالفقار ﺭﺍ ﺑﺮ ﻛﻤﺮ ﺍﻭ ﺑﺴﺖ ﻭ ﭘﺮﭼﻢ ﺑﻪ ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﺳﭙﺮﺩ ﻭ ﺳﻮﺍﺭ ﺑﺮ ﻣﺮﻛﺒﺶ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﻓﺮﻣﻮﺩ:
« #جبرئیل ﺍﺯ ﺳﻤﺖ ﺭﺍﺳﺖ، #میکائیل ﺍﺯ ﺳﻤﺖ ﭼﭗ، #عزرائیل ﺍﺯ ﭘﻴﺶ ﺭﻭ ﻭ #اسرافیل ﺍﺯ ﭘﺸﺖ ﺳﺮ، ﻭ ﻧﺼﺮﺕ #ﺧﺪﺍ ﺑﺎﻟﺎﻯ ﺳﺮ، ﻭ ﺩﻋﺎﻯ ﻣﻦ ﺍﺯ ﭘﺸﺖ ﺳﺮ ﺗﻮ ﺍﺳﺖ ».
و ﻓﺮﻣﻮﺩ : «ﻳﺎ ﻋﻠﻰ، ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﻰ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺍﻳﺸﺎﻥ ﻋﺮﺿﻪ ﻛﻦ».
🔸 ﻣﻴﺪﺍﻥ ﺟﻨﮓ ﺧﻴﺒﺮ
ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﺭﻓﺖ، ﻭ ﭘﺲ ﺍﺯ ﻣﻮﻋﻈﻪ ﻭ ﻧﺼﻴﺤﺖ ﻋﺪّﻩ ﺍﻯ ﺑﺮﺍﻯ ﺟﻨﮓ ﺑﺎ ﺍﻭ ﺁﻣﺪﻧﺪ. ﺁﻧﺎﻥ ﺩﻭ ﻧﻔﺮ ﺍﺯ ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺷﻬﻴﺪ ﻛﺮﺩﻧﺪ. #ﺃﻣﻴﺮﺍﻟﻤﺆﻣﻨﻴﻦ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴّﻠﺎﻡ ﺑﺮ ﺁﻧﻬﺎ ﺗﺎﺧﺘﻪ ﻭ ﺁن ها ﺭﺍ ﻛﺸﺘﻨﺪ. ﺁﻧﮕﺎﻩ ﺑﺮﺍﺩﺭ #مرحب ﺑﺎ ﻋﺪّﻩ ﺍﻯ ﺁﻣﺪﻧﺪ. ﺣﻀﺮﺕ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﻫﻢ ﺑﻪ ﺩﺭک ﻓﺮﺳﺘﺎﺩ.
ﻣَﺮﺣَﺐ ﻛﻪ ﺷﺠﺎﻉ ﺑﻮﺩ ﺑﻪ ﺧﻮﻧﺨﻮﺍﻫﻰ ﺁﻣﺪ. #ﺃﻣﻴﺮﺍﻟﻤﺆﻣﻨﻴﻦ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴّﻠﺎﻡ ﭼﻨﺎﻥ ﺑﺎ ﺫﻭﺍﻟﻔﻘﺎﺭ ﺑﺮ ﺳﺮﺵ ﻓﺮﻭﺩ ﺁﻭﺭﺩ ﻛﻪ ﺷﻤﺸﻴﺮ ﺍﺯ ﺣﻠﻘﺶ ﮔﺬﺷﺖ ﻭ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺩﻭ ﻧﻴﻢ ﺳﺎﺧﺖ ﻭ ﺑﻪ ﺧﺎک ﺍﻧﺪﺍﺧﺖ.
ﺻﺪﺍﻯ ﺗﻜﺒﻴﺮ ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎﻥ ﺑﻠﻨﺪ ﺷﺪ. ﻋﺪّﻩ ﺍﻯ ﺍﺯ #یهود ﺑﻪ ﺩﻓﺎﻉ ﺁﻣﺪﻧﺪ ﻭ ﺑﺎ ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎﻥ ﺑﻪ ﺟﻨﮓ ﭘﺮﺩﺍﺧﺘﻨﺪ. #ﺃﻣﻴﺮﺍﻟﻤﺆﻣﻨﻴﻦ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴّﻠﺎﻡ ﺑﻪ ﻣﺒﺎﺭﺯﻩ ﺍﺩﺍﻣﻪ ﺩﺍﺩ ﺗﺎ ﻋﺪّﻩ ﺍﻯ ﻛﺸﺘﻪ ﺷﺪﻧﺪ ﻭ ﻋﺪّﻩ ﺍﻯ ﺑﻪ ﻗﻠﻌﻪ ﮔﺮﻳﺨﺘﻨﺪ.
ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﺑﺎ ﺩﺳﺖ ﻗﺪﺭﺗﻤﻨﺪ ﺣﻴﺪﺭﻯ ﺩﺭ ﻗﻠﻌﻪ ﺭﺍ ﻛَﻨﺪ ﻭ ﺑﺮﺍﻯ ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎﻥ ﻣَﻌﺒَﺮ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩ ﺗﺎ ﺍﺯ ﺧﻨﺪﻕ ﻋﺒﻮﺭ ﻛﻨﻨﺪ.
ﺣﻀﺮﺕ ﭼﻨﺪﻳﻦ ﺑﺎﺭ ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺭﻭﻯ ﺧﻨﺪﻕ ﺑﻪ ﻭﺳﻴﻠﻪ ﺁﻥ ﺩﺭ ﻋﺒﻮﺭ ﺩﺍﺩ، ﺑﺎ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺍﺯ ﺳﻪ ﺭﻭﺯ ﻗﺒﻞ، ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﮔﺮﺳﻨﻪ ﺑﻮﺩ.
🔷توسل به اهل بیت راهکار اساسی برای نجات از گرفتاری ها و مشکلات
▪️امام صادق(ع):
هنگامی که حضرت نوح(ع) سوار بر کشتی شد از شدت سیل و طوفان پدید آمده ترسید و خدا را به حق محمد و آل محمد(ص) قسم داد تا او و اهلش را از این بلا نجات دهد؛ خداوند نیز او و یارانش را به سلامت از مهلکه سیلاب نجات بخشید.
سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ الصَّادِقَ ع يَقُولُ ... إِنَّ نُوحاً لَمَّا رَكِبَ فِي السَّفِينَةِ وَ خَافَ الْغَرَقَ قَالَ اللَّهُمَ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِحَقِ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ لَمَّا أَنْجَيْتَنِي مِنَ الْغَرَقِ فَنَجَّاهُ اللَّهُ عَنْهُ ...
📚الأمالي( للصدوق) / النص / 218 / المجلس التاسع و الثلاثون
🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴
◼️گوهرهایی از کلام امام کاظم علیه السلام به مناسبت #شهادت آن امام همام:
1⃣ اِنَّ اَبْدانَكم لَيْسَ لَها ثَمَنٌ اِلاَّ الْجَنَّةُ، فَلاتَبيعُوها بِغَيْرِها؛
💢همانا بدنهاى شما را بهايى جز بهشت نيست. پس آنرا به غير بهشت نفروشيد.
📚 تحف العقول، ص 389
2⃣ اَداءُ الاَمانَةِ وَالصِّدْقُ يَجْلِبانِ الرِّزْقَ، وَالْخيانَةُ وَالْكَذِبُ يَجْلِبانِ الفَقْرَ وَ النِّفاقَ؛
💢اداى امانت و راستگويى روزى را زياد مى كند و خيانت و دروغگويى باعث فقر و نفاق مى شود.
📚 بحارالأنوار، ج 78، ص 327
3⃣ اَفْضَلُ ما يَتَقَرَّبُ بِهِ الْعَبْدُ اِلَى اللّه ِ بَعْدَ المَعْـرِفَةِ بِهِ الَصَّلاةُ وِ بِرُّ الْوالِدَيْنِ وَ تَرْكُ الْحَسَدِ وَالُعْجبِ وَالفَخْرِ؛
💢پس ازخداشناسى، برترين كارى كه بنده به وسيله آن به خداوند نزديك مى شود عبارت است از: نماز، نيكى به پدر و مادر، و ترك حسد و خودپسندى و فخرفروشى.
📚 تحف العقول، ص 391
4⃣ مَثَلُ الدُّنْيا مَثَلُ ماءِ الْبَحْرِ كُلَّما شَرِبَ مِنْهُ الْعَطْشانُ ازْدادَ عَطَشا حَتّى يَقْتُلَهُ؛
💢مَثَل دنيا، همچون آب درياست (كه شور است). تشنه هر چه از آن بنوشد، تشنه تر مى شود، تا آنكه او را مى كشد.
📚 بحارالانوار، ج 75 ص 311
5⃣ بِئْسَ الْعَبْدُ عَبْدٌ يَكُونُ ذا وَجْهَيْنِ وَذا لِسانَيْنِ يُطْرى اَخاهُ اِذا شاهَدَهُ وَيَأْكُلُهُ اِذا غابَ عَنْهُ؛
💢بد بنده اى است، بنده اى كه دورو و دوزبان است، هرگاه برادر دينى اش را مى بيند، او را مى ستايد و تملّق مى گويد و پشت سرش (بابدگويى) او را مى خورد!
📚 بحارالانوار، ج 75 ، ص 310
◼️◼️◼️◼️◼️◼️◼️◼️◼️◼️
▪️پربسته بود و وقت پریدن توان نداشت
▪️مرغی که بال داشت ولی آسمان نداشت
▪️خو کرده بود با غم زندان خود ولی
▪️دیگر توان صبر در آن آشیان نداشت
🏴شهادت باب الحوائج، حضرت #امامموسیکاظم (ع) تسلیت باد.
آخرالزمان درحال اجراست :
🔴سخنانی که باعث بغض کفاریهود به پیامبر(ص)شد
✨ أَمْ تُرِیدُونَ أَنْ تَسْأَلُواْ رَسُولَکُمْ کَمَا سُئِلَ مُوسَی مِنْ قَبْلُ وَمَنْ یَتَبَدَّلِ الْکُفْرَ بِالإِیمَانِ فَقَدْ ضَلَّ سَوَاء السَّبِیلِ 《آیه ۱۰۸ سوره بقره》
🔸 «آیا میخواهید از پیامبر خود همان را بخواهید که قبلا از #موسی خواسته شد؟ و هر کس کفر را با ایمان عوض کند، مسلما از راه درست گمراه شده است».
☀️حضرت امام حسن عسکری علیه السلام در مورد تفسیر آیه فوق فرمود: «پدرم امام علی النقی علیه السلام فرمودند: خداوند در این آیه میفرماید:
⬅️ ای #کفار #قریش و یهود! شما قصد و اراده کرده اید که از پیغمبرتان چیزی که صلاح و فساد آن را نمی دانید بپرسید همانطوری که #بنی_اسرائیل به موسی گفتند: ما به تو ایمان نمی آوریم مگر آنکه خدا را به چشم خود مشاهده کنیم، و بر اثر این #گستاخی صاعقه آنها را #هلاک نمود.
📌هر کس #ایمان را به #کفر تبدیل نماید و با مشاهده معجزات، ایمان به پیغمبر نیاورد گمراه میشود و کسی ایمان ندارد مگر آنکه بداند که سؤالهای بی مورد نباید بکند و به آنچه خداوند از آیات و معجزات به دست پیغمبرش جاری فرموده اکتفا نماید و عناد نکند که از راه راست دور افتد و گمراه شود و راه جهنم را در پیش بگیرد. شأن نزول این آیه آن بود که: ده نفر از یهودیان قصد نمودند که از پیغمبر سؤالاتی نموده و مجادله و عناد کنند. درآن هنگام که آنها به حضور پیغمبر آمدند و میخواستند پرسش کنند، عرب بیابانی که سوسماری در عبای خود پنهان کرده بود رسیده و حضور پیغمبر اظهار داشت: که ای محمد صلی الله علیه و آله سؤالی دارم جواب آن را به من بازگوی. آن حضرت فرمود: این یهودیان قبل از تو آمده و سؤالاتی دارند و بر تو مقدم هستند، عرب عرض کرد: من غریب و رهگذر هستم و آنها اهل شهر میباشند. فرمود: پس تو چون غریب هستی مقدم میباشی.
⬅️ اعرابی گفت: این #یهودیها کتابی دارند که مدعی هستند بر حق است ولی من به آن ایمان ندارم و میدانم آنها چیزی موافق گفتار شما نمی گویند و تصدیق گفتار شما را نمی نمایند تا مردم را از دین خود منحرف بسازند و من به این سخنان قانع نمی شوم مگر آنکه دلیل روشنی برای من بیاورید. پیغمبر فرمود: علی بن ابی طالب علیه السلام کجاست؟ همینکه #علی_علیه السلام شرفیاب شد عرب گفت: ای محمد صلی الله علیه و آله! من با علی علیه السلام کاری ندارم و سؤالی از شخص شما داشتم. حضرت فرمود سؤالت را بپرس،
📌بین من و علی علیه السلام #جدایی نیست و علی علیه السلام دارای بیان کافی است و من #شهر_علمم و علی علیه السلام #دروازه او است هر که بخواهد به شهری وارد شود باید از دروازه آن داخل گردد. آنگاه با صدای رسا فرمود: ای بنده خدا هر کس بخواهد نظر کند در جلالت آدم و به حکمت شیث و هیبت ادریس و به شکرگذاری #نوح و به دوستی و وفای ابراهیم و در بغض موسی به دشمنان خدا و به محبت و دوستی و حسن معاشرت عیسی و معجزاتش،
《به علی بن ابی طالب علیه السلام #نظر کند
⬅️این فرمایش پیغمبر صلی الله علیه و آله باعث افزایش #ایمان مؤمنین و #بغض منافقین شد......
📓تفسیر امام حسن عسکری علیه السلام: ص۴۹۶
🔴علم تمام پیامبران در وجود حضرت محمد صلی الله علیه و آله وآن همه علمها به امیرمؤمنان علی علیه السلام تحویل داده شد
⬅️ #نهر_بزرگ را رها نکنید
🗞 محمد، عن أحمد، عن علي بن النعمان رفعه، عن أبي جعفر عليه السلام قال:قال أبو جعفر عليه السلام يمصون الثماد ويدعون النهر العظيم، قيل له: وما النهر العظيم؟ قال: رسول الله صلى الله عليه وآله والعلم الذي أعطاه الله، إن الله عز وجل جمع لمحمد صلى الله عليه وآله سنن النبيين من آدم وهلم جرا إلى محمد صلى الله عليه وآله قيل له: وما تلك السنن؟قال: علم النبيين بأسره، وإن رسول الله صلى الله عليه وآله صير ذلك كله عند أمير المؤمنين عليه السلام فقال له رجل: يا ابن رسول الله فأمير المؤمنين أعلم أم بعض النبيين؟ فقال أبو جعفر عليه السلام: اسمعوا ما يقول؟ إن الله يفتح مسامع من يشاء، إني حدثته أن الله جمع لمحمد صلى الله عليه وآله علم النبيين وأنه جمع ذلك كله عند أمير المؤمنين عليه السلام، وهو يسألني أهو أعلم أم بعض النبيين.
⬅️روزی امام باقر علیه السلام برای شاگردان خود سخن میگفت و از بعضی از مردم که به سوی افراد غیر صالح (مانند ابوحنیفه …) رفته بودند انتقاد شدید کرد و در این راستا چنین بیان میفرمود:
📌(مردم #رطوبت را میمکند، ولی نهر بزرگ را رها میکنند) (به سوی این و آن میروند ولی پیامبر و خاندانش را رها نمایند)
⬅️ #شخصی پرسید: نهر بزرگ چیست؟امام باقر: #نهر_بزرگ، رسول خدا صلی الله علیه و آله و #علمی است که خدا به او عنایت فرموده است،
📌همانا خداوند تمام #سنتهای همه پیامبران از حضرت آدم تا حضرت محمد صلی الله علیه و آله را برای پیامبر اسلام #جمع کرده است. شاگردی پرسید: آن سنتها چه بود؟ امام باقر: همه علم پیامبران و علم رسول خدا صلی الله علیه و آله، که پیامبر همه آن علمها را به #امیرمؤمنان علی علیه السلام تحویل داد.
📌یکی از شاگردان پرسید: ای پسر پیامبر، امیرمؤمنان علی علیه السلام اعلم و آگاهتر است یا بعضی از پیامبران.
⬅️ امام باقر (خطاب به حاضران): بنگرید به این شخص که چه سؤال (بیجایی) میکند، خداوند گوشهای هر که را خواهد میگشاید (یعنی گوش جان این شخص، کر است که این سؤال را میکند) من به او میگویم، (خداوند #علم تمام پیامبران را در وجود محمد صلی الله علیه و آله به گرد آورد و آن حضرت همه آن علمها را به امیرمؤمنان علی علیه السلام تحویل داد). در عین حال از من میپرسید: علی اعلم است یا پیامبران؟ (بنابراین سؤالی بی مورد میکند، زیرا وقتی که من گفتم علم همه پیامبران به علی علیه السلام تحویل داده شده، یعنی او بر همه #آگاهتر است).
📙کافی_ باب ان الائمة علیهم السلام ورثه العلم … حدیث ۶، ص ۲۲۲، ۲۲۳، ج ۱.
🔴 #برتری_حضرت_محمد_ص بر همیه پیامبران پیش از خود
هدایت شده از حدیث گراف
امام على عليه السلام ـ در مناجات شعبانيه ـ :
الهى! نعمتِ بريدنِ كامل از همه و رويكردن كامل به خودت را به من ارزانى دار
إلهي هَبْ لي كمالَ الانقِطاعِ إلَيكَ ، و أنِرْ أبصارَ قُلوبِنا بضِياءِ نَظَرِها إلَيكَ
از مناجات شعبانیه به نقل از ميزان الحكمه جلد9 صفحه 385
🆔 @hadisgraph
بسیاری معتقدند که جبهه سنی دارای یک مرجعیت واحد نیست. به اعتقاد بسیاری الازهر مصر دیگر همانند سابق مرجعیت فکری جریان اهل تسنن محسوب نمی شود و دیگر بسیاری از فرقه ها و گروه های اهل تسنن در جهان عرب و جهان اسلام سنی مذهب از دستورات آن پیروی نمی کنند. به اعتقاد آنها با افزایش تمایلات افراطی در میان اهل تسنن عربی و غیر عربی و افزایش گرایش ها به رادیکالیسم سلفی جایگاه الازهر تضعیف شده است و این جریان دیگر آن نفوذ سابق را ندارد. این دیدگاه نزد بسیاری از پژوهشگران خاورمیانه غربی رایج است. به اعتقاد آنها فرقه های اهل تسنن به سمتی می روند که روز به روز بیشتر انسجام خود را از دست بدهند و در این میان رهبری ها و مرجعیت های دینی آنها نیز روز به روز بیشتر می شود و این تشتت و پراکندگی سبب می شود که از یک سو جامعه اهل تسنن نتواند مواضعی واحد در برابر جهان بیرونی اتخاذ کند و نیات و نظریات و ایده ها و مواضع خود را به روشنی به جامعه جهانی بیان کند و از سوی دیگر کنترل جوامع درونی اش سخت تر می شود چرا که دیگر آن جوامع از مرجعیت فکری واحدی تبعیت نمی کنند. عملا نیز شاهدیم، عده ای از مکتب وهابیت عربستان تبعیت می کنند، عده ای به دنبال مکتب اخوانی هستند و قطر را به دلیل وجود رهبران دینی جماعت اخوان المسلمین از جمله یوسف القرضاوی، مرکز فرماندهی و مرجعیت فکری خود می دانند، عده ای تونس و راشد الغنوشی را مرجع فکری خود انتخاب کرده اند، شماری طرفدار مرجعیت فکری الازهر هستند، در مغرب و الجزایر شیوه فکری دیگری دنبال می شود در حالی که هم زمان ابوبکر البغدادی، رهبر داعش و ایمن الظواهری، رهبر القاعده نیز تلاش دارند خود را به عنوان مرجع فکری اهل تسنن جا بزنند.
در مقابل بسیاری از کارشناسان معتقدند که جبهه شیعیان بسیار یکپارچه است و مرجعیت آن کاملا روشن و برجسته است. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان در حال حاضر در جامعه شیعی بدون اذن آیت الله خامنه ای، رهبر معظم انقلاب و آیت الله سیستانی، مرجع عالی نجف اشرف حتی یک گلوله هم شلیک نمی شود و هر کس خلاف نظر این دو کاری انجام دهد فورا توسط جامعه شیعی طرد می شود. نمونه های این ادعا بسیار است. در عراق، لبنان، بحرین، یمن، سوریه و خلاصه در هر جایی که شیعیان حضور دارند مرجع آنها مقام معظم رهبری یا آیت الله سیستانی است. علاوه بر آن نزدیکی دیدگاه این دو مقام دینی به گونه ای است که در بسیاری از موارد آرای آنها با یکدیگر هم پوشانی دارد و بسیاری موارد مواضع آنها یکی است. مثلا در عراق هنگامی که آیت الله سیستانی فتوای جهاد صادر کرد، مقام معظم رهبری از این فتوا حمایت کردند و دیدیم که این هم نظری چه کمکی در پیشبرد اهداف شیعیان در عراق کرد و مقابل افراط گرایی و صدماتی که می رفت داعش بر شیعیان تحمیل کند، ایستاد و موثر واقع شد.
به اعتقاد کارشناسان این مساله به نقطه قوت شیعیان در مقابل اهل تسنن در تعامل با جامعه جهانی تبدیل شده است. در حالی که اهل تسنن با عدم انسجام یا مجبورند تن به رهبری گروه های افراطی نظیر داعش بدهند یا به دلیل پراکندگی نمی توانند سیاست های خود را پیش ببرند، شیعیان با محوریت این دو مرجع به خوبی با جامعه جهانی تعامل می کنند و جهانیان به خوبی می دانند که برای دریافت دیدگاه ها و نظرات شیعیان باید از کانال این دو وارد شوند. دیدار مقام های ارشد جهانی نظیر دبیر کل سازمان ملل با مراجع دینی از جمله آیت الله سیستانی یا مقام معظم رهبری دلیلی بر این ادعا است. در این میان میانه روی و پرهیز از خشونتی که همیشه مراجع شیعی به آن توصیه کرده اند، سبب شده است تا وجهه مسالمت جو و صلح طلبی از جهان اسلام در برابر وجهه خشونت طلب اهل تسنن به نمایش در آید. برای همین نیز شاهدیم که شیعیان در سایه این انسجام روز به روز دستاوردهای جدیدی به دست می آورند. اگر این انسجام ادامه یابد و این یکپارچگی حفظ شود می توانیم در سایه فروپاشی و چنددستگی جهان تسنن در آینده باز هم شاهد پیشرفت ها و دستاوردهایی در جهان تشیع باشیم.
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
بخدا قسم شما را میخوریم!
ببینید پیام تکان دهنده یک وهابی به ایرانی ها! بخدا قسم اگر بر شما تسلط پیدا کنیم شما را میخوریم!
هدایت شده از نشریه معارف
سوشيانس
✍ موعود گرايي در آئين زرتشت؛ در ديدار نشریه معارف با موبد پدرام سروشپور(2)
✅ هيچ جا مدركي يا سندي نداريم كه كسي خودش را به دروغ سوشيانس معرفي كرده باشد. پيش آمده كه كساني از اديان ديگر آمدند و گفتند كه ما همان سوشيانس زرتشت هم هستيم، اما در روايات و نوشتههاي خودمان چنين چيزي وجود ندارد؛ حتي كوروش كبير و اردشير بابكان كه مطرح گرديد، برداشت برخي از محققين است و در متون گذشته زرتشتي نيامده است.
✅ سوشيانس از ديدگاه گاتها، يك جايگاه مينوي است. جايگاه مينوي هم نسبي است. كسي كه به اوج آن جايگاه ميرسد، سوشيانس است، ولي هر كسي ميتواند به مراتبي از اين جايگاه دست يابد. پس به عبارتي تك تك انسانها ميتوانند سوشيانس يا سودرسان باشند.
✅ كساني هم هستند كه در مقابل نيكان و راستكردان قرار گرفته و با ناآگاه كردن مردم، «آشموغي» (بدعتهاي ناراست)، دروغ، خشم و كينه، آز و نابودي، در مقابل تكامل و پيشرفت بشريت قرار ميگيرند. ايشان همان كساني هستند كه شما از آنها به عنوان موانع ظهور اسم ميبريد. در دين زرتشت بعضي از ايشان به صورت نماد ميآيند؛ مانند «ضحاك» كه نماد اهريمنخويي و «پشوتن» و «بهرام ورجاوند» كه نماد آزاديخواهي و نجات دهندگي نيكان و اشوان ميباشند.
✅ اولين ويژگي گاتها اين است كه در كلِ آن، به غير از دو مورد، هيچ رد پايي از احكام يا دستورالعمل ديني نميبينيد. آن دو مورد هم يكي منع قرباني كردن همراه با آزار و اذيت حيوانات است و ديگري دستور به استفاده نكردن از سلاح ميباشد.
✅ زبان گاتها در عين حال كه به صورتي فلسفي و رمزگونه است كه درك حقايق آن، تلاش زيادي را ميطلبد، اما كاملا شفاف و صريح بوده و از روشني خاصي برخوردار است؛ در حالي كه زبان اوستا زباني اسطورهاي است.
✅ در گاتها، هيچ نامي از معجزات اشو زرتشت نيست؛ بلكه معجزه به آن شكلي كه بعضي از متفكرين ما بيان ميكنند، با انديشههاي اشوزرشت مغايرت دارد. در اسطورههاي ايران باستان به معجزاتي منصوب به او برمي خوريم كه يكي از آنها قدرت پيشگويي است كه اشو زرتشت به جاماسب، وزير خردمند شاه گشتاسب كياني، داده بود. به همين دليل، كتابهايي را كه به قصد پيشگويي نوشته ميشد، «جاماسب نامه» ميناميدند.
✅ انساني لياقت بهشت را دارد كه اين راه را با خرد و آگاهي كامل طي نمايد. به عبارتي، اديان نيامدهاند كه بر عقول آدميان حكومت كنند؛ اديان آمدهاند كه بر قلوب انسانها حكومت كنند. ملاصدرا هم ميگويد آن يقيني ارزش دارد كه از بوته شك بگذرد. آن يقيني كه اين مسير را طي كند، يقين واقعي خواهد بود.
✅ من همواره از نظرات انديشمندان ساير اديان، بهره بردهام؛ يكي از اين انديشمندان استاد مطهري ميباشد. در يكي از نوشتههاي ايشان در مبحث فلسفه انتظار، سه پرسش بنيادي مطرح گرديده بود كه پاسخهاي ايشان به اين پرسشها، راهگشاي بسيار خوبي براي من در جهت درك مفهوم واقعي سوشيانس بود.
#مهدویت
#موعود
👈لینک متن کامل گفتگو
http://maarefmags.ir/node/962
هدایت شده از نشریه معارف
🌻"ماشیح"منجی موعود یهود 🌺
✍ در گفتگوی نشریه معارف با خاخام يونس حمامي لاله زار
👈 اشاره:
دکتر يونس حمامي لالهزار، پزشك، خاخام، محقق ديني، از صاحبنظران فرهنگي ـ مذهبي و رئيس اسبق انجمن كليميان ايران است؛ پزشكي كه بيش از طبابت، دغدغه تدريس «تلمود» و آموزههاي دين يهود را دارد.
كتاب «فرهنگ و بينش يهود» ويژه كليميان، ترجمه «نيايشهاي روزانه يهود»، تكميل و تدوين فرهنگ سليمان حيّم با عنوان «فرهنگ فارسي به عِبري»، مقالات متعدد در نشريات ديني کلیمیان و مسلمانان، تدریس «درس يهود» در دوره دكتري دانشگاه اديان و مذاهب و تربيت مدرس قم، نمونهاي از کارهای علمی پژوهشی اوست.
✂️ گزیده سخنان خاخام حمامی لاله زار:
✅ اعتقاد به وجود منجي موعود و انتظار براي ظهور آن حضرت، انديشة مشترك بين اديان توحيدي و حتي اديان غيرتوحيدي است. اعتقاد به منجي و حتي انتظار براي ظهور آن، جزء اصول اعتقادات يهوديت است. اصول پايه اعتقادي دين يهود از سيزده اصل تشكيل ميشود؛ يكي از آنها اعتقاد به منجي و ظهور آن است و اين اعتقاد را حتي در كنار اعتقاد به خدا در نظر ميگيرند؛ بر اين اساس كسي كه به ظهور منجي معتقد نباشد در واقع به نبوت حضرت موسي و ساير پيامبران هم بيايمان ميباشد؛ چرا كه در واقع اجراي كامل و اعتلاي آن نبوتي كه از قبل وجود داشته، وابسته به ظهور منجي است كه شرايط را فراهم كند تا اصول شريعت الهي به بهترين شكل در دنيا اجرا شود. در توارت آيات مختلفي در اينباره وجود دارد.
✅ در متون ديني يهود، اسامي مختلفي براي منجي در نظر گرفته شده و معروفترين آنها كنيهاي است كه براي ايشان وجود دارد و آن لقب «ماشيح» است. ماشيح در واقع به معني «محوشدن» و «تطهير شدن» ميباشد. اين لغت از اينجا گرفته شده كه پادشاهان يهود، مثل حضرت سليمان و داود و ديگران، با يك عطر روغني خاص تدهين و تطهير ميشدند و چون اعتقاد براين است كه منجي موعود، از يك طرف از فرزندان حضرت سليمان و داود و از طرفي ديگر خود پادشاه بوده و حكومت تشكيل ميدهد، با لقب «ماشيح» از او ياد شده است.
✅ خود كلمة ماشيح اسم خاص نيست؛ چون براي افراد ديگري مانند حضرت داود و حضرت هارون به كار رفته؛ همچنين براي كاهنين بزرگ هم كه با آن عطر روغني خاص تدهين ميشدند لقب ماشيح به كار رفته است؛ حتي به شكلي در «شهريار نبي» براي كوروش پادشاه ايران اين لقب ماشيح به كار ميرود. اما به صورت خاص زماني كه اسم ماشيح ميآيد اين يك كنية خاص است كه ديگر اشاره به آن منجي موعود دارد.
@maarefmags_ir
✅ منجي يهود از نظر اصل و نسب به حضرت داود و سليمان برميگردد. و اعتقاد بر اين است كه در هر دوره و عصري فرد يا افرادي از نسل حضرت سليمان و داود وجود دارد كه از نظر مقام روحانيت، تقوا، ايمان و علم الهي در درجه و مقامي هستند كه اگر تقدير الهي باشد و انسانها لياقت داشته باشند، آن فرد به مقام ماشيح خواهد رسيد.
✅ ديدگاه يهوديت اينگونه نيست كه منجي ساليان قبل متولد شده باشد و زنده باشد. البته گفتيم در هر دوره و عصر ممكن است يك يا چندين نفر داراي اين شايستگي باشند و عبارتي كه «تلمود» بكار ميبرد چنين است: «هميشه قبل از اينكه خورشيدي غروب كند، خورشيدي ديگر طلوع كرده.». از اين رو هر لحظه امكان ظهور وجود دارد و آن فرد لايق هم حتماً در اين دنيا وجود دارد؛ اصلاً جزء نمازهاي روزانة يهود، ارتباط با منجي است و بخشي از عبارت آن اين است كه: «ما به ظهور آن منجي اعتقاد داريم انتظار ميكشيم تمام روز».
#مهدویت
#موعود
لینک متن کامل گفتگو :
http://maarefmags.ir/node/630