💎شيخ صدوق رحمه الله در دو كتاب «علل الشرايع» و «خصال» مى نويسد: امام صادق عليه السلام فرمود:
پيامبر صلى الله عليه وآله وسلم يكصد و بيست مرتبه به معراج برده شد !👌 و هر بار خدای متعال بیش ازانکه اورا به واجبات دیگر سفاش کند او را به ولايت على عليه السلام ودیگر امامان عليهم السلام سفارش فرمود 🌺💐🌺.
عرج بالنبيّ صلى الله عليه وآله وسلم إلى السماء مائة وعشرين مرّة، ما من مرّة إلّا وقد أوصى اللَّه عزّوجلّ فيها النبيّ صلى الله عليه وآله وسلم بالولاية لعليّ والأئمّة عليهم السلام أكثر ممّا أوصاه بالفرائض.💐
📖الخصال،ج۲،ص۶۰۰، ح
☘ در خطبه #غدیر است که حاضرین به غائبین بگویند و هر پدری به فرزندش بگوید. *پدری، مادری فرزندش را بنشاند و بگوید میخواهم ده دقیقه با تو صحبت کنم.* میخواهم بگویم که در سال ده هجری، در چنین شبی و فردا روزی چه اتفاقی افتاد که کفار را مأیوس کرد و #دین، #اکمال پیدا کرد؟
☘ حواله ندهید که تلویزیون و صدا و سیما میگویند، چرا ما بگوییم؟ *خود اینکه ما بگوییم خودش مهم است. قضیه را جدی میکند. قضیه خیلی جدی است. غدیر، جدی ترین #عید است.*
#غدیر در پیش است ...
غدیر بسیار با ما حرف میزند. همان که هر کس جا مانده، خود را زود برساند و هر کس هم پیشی گرفته، برگردد. چرا؟ چون باید از نو مسلمان شد و خدا از اسلاممان راضی شود «وَ رَضیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دیناً». و فقط خدا زمانی از کسی راضی می شود که پس و پیش امام زمانش نباشد. باید همراه بود و همیشه همسفر با او بود. چرا که : «الْمُتَقَدِّمُ لَهُمْ مارِقٌ، وَالْمُتَاَخِّرُ عَنْهُمْ زاهِقٌ وَاللّازِمُ لَهُمْ لاحِقٌ» هر که بر ایشان تقدم جوید از دین بیرون رفته و کسى که از ایشان عقب ماند به نابودى هلاک خواهد شد.
خدایا به دادمان برس و توفیق همراهی و همگامی و همسفری و وفاداری به امام عصر ارواحنا فداه را تا آخرین لحظه ای که جان در کالبد داریم به ما عنایت فرما.
#حدادپور_جهرمی
🍃 ابا بصیر میگوید: نزد امام باقر علیه السلام نشسته بودم، مردی به آن حضرت عرض کرد: 🌹
برایم از ولایت أمیر مؤمنان علی علیه السلام بگویید، آیا از جانب خدا بود یا از جانب رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم ؟🌺
امام باقر علیه السلام غضب کرد👌 و فرمود:🌸
«وای بر تو! رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم خدا ترس تر از آن بود چیزی را بگوید که خداوند آن را دستور نداده باشد، بلکه پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم ولایت أمیر مؤمنان علی علیه السلام را(به امر خدا) واجب فرمودند، همانگونه که خداوند نماز و زکات و روزه و حج را واجب فرمود.»💐
عَنْ أَبِي بَصِیرٍ: عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ علیه السلام، قَالَ: کُنْتُ عِنْدَهُ جَالِساً،💐 فَقَالَ لَهُ رَجُلٌ: حَدِّثْنِي عَنْ وَلاَیَةِ عَلِيٍّ، *أَ مِنَ اللّهِ؟ أَوْ مِنْ رَسُولِهِ؟* فَغَضِبَ، ثُمَّ قَالَ (علیه السلام): *«وَیْحَکَ، کَانَ رَسُولُ اللّهِ صلی الله علیه و آله و سلم، أَخْوَفَ لِلّهِ مِنْ أَنْ یَقُولَ مَا لَمْ یَأْمُرْهُ بِهِ اللّهُ، بَلِ افْتَرَضَهُ کَمَا افْتَرَضَ اللّهُ الصَّلاَةَ وَ الزَّکَاةَ وَ الصَّوْمَ وَ الْحَجَّ».*
کلینی، الکافي، مجلد۲، صفحه ١٤.
رسول خدا (صلی الله علیه و آله) در خطبه غدیر فرمود:
ولایت على بن ابیطالب (علیه السلام) ولایت خداست، دوستی او عبادت خداست، پیروی او فریضه (و واجب) خداست، دوستان او دوستان خدایند، دشمنان او دشمنان خدایند و جنگ با او جنگ با خداست و صلح و آشتی با او آشتی با خداوند عزوجل است.
«وَلَایَهُ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ وَلَایَهُ اللَّهِ وَ حُبُّهُ عِبَادَهُ اللَّهِ وَ اتِّبَاعُهُ فَرِیضَهُ اللَّهِ وَ أَوْلِیَاؤُهُ أَوْلِیَاءُ اللَّهِ وَ أَعْدَاؤُهُ أَعْدَاءُ اللَّهِ وَ حَرْبُهُ حَرْبُ اللَّهِ وَ سِلْمُهُ سِلْمُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ».
(الأمالی (للصدوق)، النص، ص: ۳۲)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 برای اطعام عید غدیر برنامهریزی کردید؟
کافیه خانمها به همسرانشان اصرار کنند که برای غدیر سفره بندازند..
❤️ نذری عید غدیر نذری محبته...اثرش از ۱۰۰تا سخنرانی بیشتره!
👈 کمتر از ۱۵ روز تا عید غدیر؛ از امروز برای شرکت در این ثواب عظیم برنامه ریزی کنیم ...
وقتی خدا به خلقت هستی اراده کرد
توحید را به صورت یک مرد ساده کرد
معراج
از اسم مستعار خودش استفاده کرد
کل صفات را روی اسمش پیاده کرد
انقدر شد شبیه خودش که صداش کرد
آیینه دار ذات خدا 👈 مرتضی علی 🌹
✍️ابن ابي عمير از امام صادق "عليه السلام" نقل كرده كه حضرت فرمودند:💐🌸🌺
☑️برخي از شما، نماز بيشتري ميخوانند
☑️و برخي ديگر، حج بيشتري به جا ميآورند
☑️و برخي ديگر، صدقه بيشتري ميدهند
☑️و برخي ديگر، روزه بيشتري ميگيرند،
✅ولي برترين شما كسي است كه، نسبت به ما با معرفتتر باشد🌷🌸🌺💐
📙بحارالانوار : جلد۲صفحه۱۴، حدیث۲۸.
🔹به عشق امام باقر علیه السلام...🔹
▪️بُريد بن معاويه ميگويد: در نزد حضرت امام محمّد باقر عليه السّلام بودم كه مردى از اهل خراسان كه پياده از آنجا حركت نموده بود بر حضرت داخل شد و پاهاى خود را بيرون آورده نشان داد كه همه شكافته و پاره پاره شده بود.
▪️عرض كرد: «يابن رسول الله! به خدا سوگند كه انگيزه حركت من از خراسان تا اينجا جز محبّت شما اهل بيت نبوده است.»
▪️حضرت فرمودند: «به خدا سوگند اگر پاره سنگى ما را دوست داشته باشد، خدا او را با ما محشور گرداند؛ و مگر حقيقت دين غير از محبّت چيز ديگرى است؟»
📚 رسالۀ مودّت ، علّامه حسینی طهرانی ص 59
#شهادت_امام_باقر
💢 توهین بی شرمانه به مادر امام باقر(ع) و واکنش ایشان
✅امام باقر، محمدبن علی بن الحسین (ع)، لقبش «باقر» است. باقر یعنی شکافنده. به آن حضرت «باقرالعلوم» میگفتند، یعنی شکافنده دانشها. مردی مسیحی، به صورت سخریه و استهزاء، کلمه «باقر» را تصحیف کرد به کلمه «بقر» یعنی گاو، به آن حضرت گفت: «انت بقر» یعنی تو گاوی.
✅امام بدون آنکه از خود ناراحتی نشان بدهد و اظهار عصبانیت کند، با کمال سادگی گفت: «نه، من بقر نیستم، من باقرم».
مسیحی: تو پسر زنی هستی که آشپز بود.
امام: شغلش این بود، عار و ننگی محسوب نمیشود.
مسیحی: مادرت_سیاه و بیشرم و بدزبان بود.
امام: اگر این نسبتها که به مادرم میدهی راست است خداوند او را بیامرزد و از گناهش بگذرد، و اگر دروغ است از گناه تو بگذرد که دروغ و افترا بستی.
✅مشاهده این همه حلم از مردی که قادر بود همه گونه موجبات آزار یک مرد خارج از دین اسلام را فراهم آورد، کافی بود که انقلابی در روحیه مرد مسیحی ایجاد نماید و او را به سوی اسلام بکشاند.
مرد مسیحی بعداً مسلمان شد.
📚 مرتضی مطهری، داستان راستان، ج۱، ص۴۸
امام باقر نوه امام حسن و امام حسین
🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴
📜امام باقر(علیه السلام ) فرزند امام سجاد(علیه السلام ) و نوه امام حسین (علیه السلام ) است. مادر وی ام عبدالله، دختر امام حسن مجتبی(علیه السلام )، است.چون نسب امام باقر (علیه السلام ) هم به امام حسن و هم به امام حسین(علیه السلام) میرسد، به او لقب هاشمیٌ بین هاشمیین، علویٌ بین علویین و فاطمیٌ بین فاطمیین دادند.
🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴
امام باقر(علیهالسلام) میفرمایند:
دعای انسان پشت سر برادر دینیاش، نزدیکترین و سریعترین دعا به اجابت است.
«أَوْشَكُ دَعْوَةٍ وَ أَسْرَعُ إِجَابَةٍ دُعَاءُ الْمَرْءِ لِأَخِيهِ بِظَهْرِ الْغَيْبِ.»
اصول کافی، جلد ۲، صفحهٔ ۵۰۷
🔅آزاد مرد واقعی
بشر باید در ناحیه وجود خودش، در ناحیه روح خودش آزاد بشود تا بتواند به دیگران آزادی بدهد. لهذا آزادمرد واقعی جهان کیست؟ #علی بن ابی طالب یا افرادی که از طراز علی بن ابی طالب و یا تربیت شده دبستان او باشند، چون اینها افرادی هستند که در درجه اول از اسارت نفس خودشان نجات پیدا کردهاند.
📚مرتضی مطهری ، آزادی معنوی، صفحه ۱۹
پیامبر در خطبه غدیرخم:
بدانید که ریشه ی امر به معروف این است که به گفته ی من درباره ی امامت برسید و سخن مرا به دیگران برسانید و غایبان را به پذیرش فرمان من توصیه کنید و آنان را از ناسازگاری سخنان من بازدارید؛ همانا سخن من فرمان خدا و من است و هیچ امر به معروف و نهی از منکری جز با امام معصوم تحقق و کمال نمی یابد.
هان مردمان! قرآن بر شما روشن می کند که امامان پس از علی فرزندان اویند و من به شما شناساندم که آنان از او و از من اند. چرا که خداوند در کتاب خود می گوید: «امامت را فرمانی پایدار در نسل او قرار داد...» و من نیز گفته ام که: «مادام که به قرآن و امامان تمسک کنید، گمراه نخواهید شد.»
أَلاوَإِنَّ رَأْسَ الْأَمْرِ بِالْمَعْرُوفِ أَنْ تَنْتَهُوا إِلی قَوْلی وَتُبَلِّغُوهُ مَنْ لَمْ یَحْضُرْ وَ تَأْمُروُهُ بِقَبُولِهِ عَنِّی وَتَنْهَوْهُ عَنْ مُخالَفَتِهِ، فَإِنَّهُ أَمْرٌ مِنَ الله عَزَّوَجَلَّ وَمِنِّی. وَلا أَمْرَ بِمَعْروفٍ وَلا نَهْی عَنْ مُنْکَرٍ إِلاَّمَعَ إِمامٍ مَعْصومٍ.
مَعاشِرَالنّاسِ، الْقُرْآنُ یُعَرِّفُکُمْ أَنَّ الْأَئِمَّةَ مِنْ بَعْدِهِ وُلْدُهُ، وَعَرَّفْتُکُمْ إِنَّهُمْ مِنِّی وَمِنْهُ، حَیْثُ یَقُولُ الله فی کِتابِهِ: (وَ جَعَلَها کَلِمَةً باقِیَةً فی عَقِبِهِ). وَقُلْتُ: «لَنْ تَضِلُّوا ما إِنْ تَمَسَّکْتُمْ بِهِما.
🔴آیا میدانید کدام واجب است که تعطیلی ندارد؟
♦️رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم میفرمایند:جبرییل نزد من آمد و گفت: ای محمد, خداوند به تو سلام می رساند و میفرماید:
نماز را واجب کردم ولی این تکلیف را از معذور و مجنون و طفل برداشتم
و روزه را واجب کردم ولی آن را برای مسافر الزامی نکردم
و حج را واجب کردم ولی آن را از بیمار نخواستم
و زکات را واجب کردم ولی آن را از گردن نیازمند ساقط کردم.
♦️اما دوست داشتن علی بن ابی طالب علیه السلام را واجب کردم و محبتش را بر تمام اهل آسمان و زمین الزام نمودم, بدون آنکه رخصتی در آن باشد.
📚منبع : بحارالانوار/جلد۴۰/صفحه۴۷
#مبلغ_غدیر_باشیم
ﺭﻭﺯﯼ ﺳﻠﻄﺎﻥ محمدﺧﺪﺍ ﺑﻨﺪﻩ ﺗﺼﻤﯿﻢ گرفت ﮐﻪیکی ازمذاهب ﺗﺸﯿﻊ ﯾﺎ ﺗﺴﻨﻦ ﺭابعنوانﻣﺬﻫﺐ ﺭﺳﻤﯽ ﮐﺸور ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ واعلامﮐﻨد. ﻗﺮﺍﺭ ﺷﺪ ﺍﺯﻋﻠﻤﺎﯼ شیعه ﻭ سنیﺩﻋﻮﺕﮐﻨدﮐﻪ ﺑﺎﻫﻢ ﻣﻨﺎﻇﺮﻩ ﺍﯼ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ.
ﺩﻭﯾﺴﺖﻧﻔﺮ ﺍﺯ ﻋﻠﻤﺎﯼ ﺍﻫﻞ ﺳﻨﺖ ﺁﻣﺪﻧﺪ ﻭﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﻋﻠﻤﺎﯼ ﺷﯿﻌﻪ ﮐﻪ ﺁﻥ ﻋﺎﻟﻢ ﺷﯿﻌﻪ ﻋﻼﻣﻪ ﺣﻠﯽ ( ﺭﻩ ) ﺑﻮﺩ.
.
ﺳﻠﻄﺎﻥ محمدﺧﺪﺍ ﺑﻨﺪﻩ ﺭﻭﯼ ﺗﺨﺖ ﺳﻠﻄﻨﺖ ﻭ ﺗﻤﺎﻡ ﻋﻠﻤﺎﯼ ﺍﻫﻞ ﺳﻨﺖ ﺩﻭﺭ ﺗﺎ ﺩﻭﺭ ﻣﺠﻠﺲﻧﺸﺴﺘﻪ ﺑﻮﺩﻧﺪ. ﻋﻼﻣﻪ ﺣﻠﯽ ﻭﺍﺭﺩ ﻣﺠﻠﺲ ﺷﺪ
ﻧﮕﺎﻫﯽ ﺑﻪ ﺍﻃﺮﺍﻑ ﮐﺮﺩ ﻭ ﻧﻌﻠﯿﻦ ﺧﻮﺩﺵ ﺭﺍ ﺯﯾﺮﺑﻐﻠﺶ ﮔﺬﺍﺷﺖ ﻭ رفتﮐﻨﺎﺭﺗﺨﺖﺣﺎﮐﻢﻧﺸﺴﺖ ..
.
ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﻋﻠﻤﺎﯼ ﺍﻫﻞ ﺳﻨﺖ ﮔﻔﺖ : ﺩﯾﺪﯾﺪ ﺑﯽﺍﺩﺑﯽ ﺷﯿﻌﻪ ﺭﺍ ﺍﯾﻦ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﺭﻭﺣﺎﻧﯿﻮﻥ ﺁﻧﻬﺎﺳﺖ.
ﺳﻠﻄﺎﻥ محمدﺧﺪﺍ ﺑﻨﺪﻩ ﻋﻠﺖ ﺍﯾﻦ ﮐﺎﺭ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻋﻼﻣﻪ ﺣﻠﯽﭘﺮﺳﯿﺪ؟ ﻋﻼﻣﻪ ﺩﺭﺟﻮﺍﺑﺶ ﮔﻔﺖ:ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ص ﻓﺮﻣﻮﺩﻫﺮ ﻭﻗﺖ ﻭﺍﺭﺩ ﻣﺠﻠﺴﯽ ﺷﺪﯾﺪ ﻫﺮ ﮐﺠﺎ ﺟﺎ ﺑﻮﺩﺁﻧﺠﺎ ﺑﻨﺸﯿﻨﯿﺪ .
ﺳﻠﻄﺎﻥ ﻧﮕﺎﻫﯽ ﺑﻪ ﺍﻃﺮﺍﻑ مجلس ﮐﺮﺩﻭ ﺩﯾﺪ ﮐﻪ ﺣﻖ ﺑﺎ ﻋﻼﻣﻪ ﺣﻠﯽ ﺍﺳﺖ ..
ﺑﻌﺪﯾﮑﯽ ﺍﺯ علماءﺍﻫﻞ ﺳﻨﺖ ازعلامه حلی پرسید ﭼﺮﺍ ﻧﻌﻠﯿﻦﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺯﯾﺮ ﺑﻐﻞ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﻣﮕﺮ ﺍﯾﻨﺠﺎ ﺩﺯﺩ هست؟
ﻋﻼﻣﻪ ﺣﻠﯽ ﺟﻮﺍﺏ ﺩﺍﺩ ﺑﻠﻪ ﺍﯾﻨﺠﺎ ﺩﺯﺩ ﻫﺴﺖ !!!!
ﮔﻔﺘﻨﺪ : ﭼﺮﺍ؟:
ﻋﻼﻣﻪ ﺣﻠﯽ ﮔﻔﺖ: در ﺭﻭﺍیتی ﺩﯾﺪﻡ ﮐﻪ روزیﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﺍﮐﺮﻡ(ﺹ)بعدازاینکه ﮐﻔﺶ ﻫﺎﯼ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺍﺯ ﭘﺎ ﺩﺭﺁﻭﺭﺩه و ﻭﺍﺭﺩ
ﻣﺴﺠﺪ ﺷﺪﻧﺪ ﺍﻣﺎﻡ ﺷﺎﻓﻌﯽ ﮐﻔﺶ ﻫﺎﯼ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﺭﺍﺩﺯﺩﯾﺪ .ﻣﻦ ﻫﻢ ﮔﻔﺘﻢ ﻻﺑﺪ ﮐﻔﺶ ﻫﺎﯼ ﻣﺮﺍﻫﻢ ﻣﯽﺩﺯﺩﻧﺪ!!!
ﺷﺎﻓﻌﯽ ﻫﺎ ﻓﺮﯾﺎﺩ ﺯﺩﻧﺪ ﮐﻪ ﺩﺭﻭﻍﻣﯿﮕﻮﯾﺪ اﺻﻼً ﺍﻣﺎﻡ ﺷﺎﻓﻌﯽ ﺩﺭ ﺯﻣﺎﻥ ﭘﯿﺎ ﻣﺒﺮ نبوده است!
ﻋﻼﻣﻪ ﺣﻠﯽ ﮔﻔﺖ ﺭﺍﺳﺖ ﻣﯿﮕویید؟ ﭘﺲ ﻣﺎﻟﮏ ﺑﻮﺩ.
ﻣﺎﻟﮑﯽ ﻫﺎ ﻓﺮﯾﺎﺩ ﺯﺩﻧﺪ ﮐﻪ ﻣﺎﻟﮏ دویست ﺳﺎﻝ ﺑﻌﺪازﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﺑﻮﺩ.
ﻋﻼﻣﻪ ﺣﻠﯽ ﮔﻔﺖ ﺑﺒﺨﺸﯿﺪ پس ﺣﻨﻒﺑﻮﺩ
ﺣﻨﻔﯽ ﻫﺎ ﻓﺮﯾﺎﺩ ﺯﺩﻧﺪ ﮐﻪ ﺍﺻﻼً ﺣﻨﻒ ﺩﺭﺯﻣﺎﻥ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ نبوده.ﻋﻼﻣﻪ ﺣﻠﯽ ﮔﻔﺖ ﭘﺲ ﺣﻨﺒﻞ ﺑﻮﺩﻩ . ;)
ﺣﻨﺒﻠﯽ ﻫﺎﮔﻔﺘﻨﺪ ﺣﻨﺒﻞ هم ﺯﻣﺎﻥ ﺭﺳﻮﻝ ﺍﻟﻠﻪ ﻧﺒﻮﺩﻩ است.
ﻋﻼﻣﻪ ﺣﻠﯽ ﮔﻔﺖ ﭘﺲ شمامی گوییدﺩﺭ ﺯﻣﺎﻥ ﺭﺳﻮﻝ ﺍﻟﻠﻪ ﻧﻪﺷﺎﻓﻊ ﺑﻮﺩﻩ ﻧﻪ ﻣﺎﻟﮏ ﻧﻪ ﺣﻨﻒ ﻭ ﻧﻪ ﺣﻨﺒل ﺩﺭﺳﺘﻪ؟:
علماءﺍﻫﻞ ﺳﻨﺖ همصداگفتند ﺑﻠﻪ ﻫﯿﭻ ﯾﮏ ﻧﺒﻮﺩه اﻧﺪ.
ﻋﻼﻣﻪ ﺣﻠﯽ ﮔﻔﺖ: ﺟﻨﺎﺏ ﺳﻠﻄﺎﻥ ﻣﻦ ﺍﯾﻦ ﺣﺪﯾﺚﺭﺍ ﺟﻌﻞ ﮐﺮﺩﻡ ، ﻣﯿﺨﻮﺍﺳﺘﻢ ﮐﻪ ازﻋﻠﻤﺎﯼ ﺍﻫﻞ ﺗﺴﻨﻦﺍﻗﺮﺍﺭ ﺑﮕﯿﺮﻡ ﮐﻪ امامان آنها ﺍﺻﻼًﺩﺭ ﺯﻣﺎﻥ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮﻧﺒﻮﺩه اﻧﺪ.
ﺣﺎﻻ ﻣﻦ ﯾﮏ ﺳﻮﺍﻝ ﺩﺍﺭﻡ ﺁﯾﺎ ﺍﻣﺎﻡ ﻋﻠﯽﻋﻠﯿﻪ ﺍﻟﺴﻼﻡ درزمان پیامبرص ﺑﻮﺩ ﯾﺎ ﻧﺒﻮﺩ؟
ﻫﻤﻪ ﮔﻔﺘﻨﺪ ﺑﻠﻪ ﻋﻠﯽ ﺑﻮﺩ.
ﻋﻼﻣﻪ ﺣﻠﯽ ﮔﻔﺖ: پسﮐﺪﺍﻡ ﻋﻘﻞ سلیم ﺍﺟﺎﺯﻩ ﻣﯿﺪﻫﺪ ﮐﻪﺣﻀﺮﺕ ﻋﻠﯽ ﻋﻠﯿﻪ ﺍﻟﺴﻼﻡ ﺍﻭﻟﯿﻦﻣﺴﻠﻤﺎﻥ، ﻭﺻﯽ ودامادﭘﯿﺎﻣﺒﺮ، ﺑﺎ ﺍﯾﻦ ﻫﻤﻪ ﻓﻀﺎﺋﻞ ﮐﻪ ﺩﺭ
ﺯﻣﺎﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﺭﺳﻮﻝ ﻫﻤﻪ ﮐﺎﺭﻩ ی ﺩﯾﻦ ﺑﻮﺩه ﺭﺍ ﮐﻨﺎﺭﺑﮕﺬﺍﺭﯾﻢ ﻭﮐﺴﺎﻧﯽ را ﮐﻪ درﺯﻣﺎﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﺭﺳﻮﻝﻧﺒﻮﺩه اﻧﺪﻗﺒﻮﻝ ﮐﻨﯿﻢ .
(ﻭَﺍﻟﺴَّﺎﺑِﻘُﻮﻥَﺍﻟﺴَّﺎﺑِﻘُﻮﻥَ ﺃُﻭﻟﺌِﻚَﺍﻟْﻤُﻘَﺮَّﺑُﻮﻥَ ﻓِﯽ ﺟَﻨَّﺎﺕِﺍﻟﻨَّﻌِﯿﻢِ )
شیعیان عربستان که تقریبا 15 درصد جمعیت این کشور را تشکیل می دهند، مخالف وضع موجود هستند و از هر گونه تغییر و تحول که به نفعشان باشد حمایت می کنند. بیشتر این جمعیت در منطقه شرقیه زندگی کرده و در همانجا نیز مشغول به کارند. شرقیه استانی است که شیعیان به لحاظ جمعیتی، اکثریت غالب را تشکیل داده و از نظر اقتصادی بزرگ ترین منطقه نفتی با گسترده ترین تأسیسات پالایش نفت در عربستان است در حالی که تعداد کمی از شیعیان در دمام، مرکز استان شرقی و بزرگ ترین شهر این استان ساکن هستند، اکثر قریب به اتفاق آنها در شهرها و روستاهای بین دو واحه بزرگ قطیف و الاحساء زندگی می کنند.
شیعیان دوازده امامی علاوه بر استان شرقیه در مدینه و وادی فاطمه دارای جمعیت های بزرگی هستند و در جده و ریاض نیز گروه های کوچکی تشکیل داده اند. در حال حاضر شیعیان مدینه در قسمت های مختلف شهر سکونت دارند. تعداد شیعیان مدینه بیش از 30 هزار نفر و تعداد سادات مدینه بیش از 13 هزار نفر است.(١) بر این اساس، جمعیت شیعه مدینه به سه گروه نخاوله، سادات شیعه مدینه و بدو تقسیم می شوند.
حاکمیت ساختار پادشاهی و در اقلیت بودن شیعیان عربستان به ویژه مدینه منجر به عدم توجه کافی به این منطقه شده و معیشت ساکنان نیز صرفا بر اساس محصولات طبیعی خودشان تامین می شود
در خصوص گروه نخاوله باید گفت که سبب نامگذاری منطقه شیعیان مدینه به نخاوله شغل آبا اجدادی آنان – پیوند زدن نخل – بوده است. اکنون نیز شغل اکثر شیعیان مدینه نگهداری از نخلستانهاست و بر اساس یک باور دیرین نخلهای مدینه تنها به دست شیعیان ثمر میدهد. معروفترین بخش منطقه نخاوله حسینیه شیعیان است که در میان مزرعه ای معروف به مزرعه شیخ امری محصور شده است. آیت الله محمد امری روحانی مبارز کهنسالی بود که از ابتدای عمر در مدینه سکونت داشته و به نوعی سرپرستی شیعیان این شهر را بر عهده داشت. این حسینیه از سوی مرحوم آیتالله عمری، پدر معنوی شیعیان عربستان و مدینه برای امام حسن مجتبی (ع) وقف شده است. علامه محمد علی العمری از 80 سال پیش باغ خرمایی منسوب به نخلستان امام حسن مجتبی در شرق مدینه خریداری و وقف حسینیه و مسجد شیعیان کرد. حسینیه یا مسجد شیعیان به عنوان پایگاه اصلی شیعیان مدینه النبی(ص) معروف است. تعداد گروه نخاوله بیشتر از گروه های دیگر است که نزدیک به شش هزار نفر هستند و این دسته نوعا رعیت و زراعت باغ¬های اطراف مدینه را اداره میکنند و نوعا اشخاص متدین و بی بضاعت هستند. این تعداد چند نفری بیشتر مستغنی ندارند و قسمت شهر نشین آنها نیز کسبه درجه چهار، باربر، بنا و عمله هستند. فشار حکومت به این دسته بیشتر از سائر دستههای دیگر شیعه است چرا که این دسته نوعاً از خواستههای اخلاقی حکومت سرپیچی میکند. نخاوله معتقدند که از نژاد غلام و کنیزان حضرت سجاد علیه السلام هستند. رسم آنها مناسب با کار معروف فلاحت مدینه است. اینها متصدی عمل تلقیح درختان خرما هستند و در مدینه معروف است که اگر غیر این طائفه تلقیح بکند درخت خرما بارور نمیشود.
در حال حاضر شیعیان مدینه در قسمت های مختلف شهر سکونت دارند. تعداد شیعیان مدینه بیش از 30 هزار نفر و تعداد سادات مدینه بیش از 13 هزار نفر است. بر این اساس، جمعیت شیعه مدینه به سه گروه نخاوله، سادات شیعه مدینه و بدو تقسیم می شوند
دسته دوم از شیعیان مدینه سادات حسینی، جعفری و حسنی میباشند که قسمت مهم اینها در مدینه و اطراف نزدیک مدینه میباشند و تعداد آنها حدود دو هزار نفر می باشد. این دسته از سادات ناچار برای نماز جمعه حاضر میشوند، لذا مثل نخاوله مورد فشار حکومت و بغض مردمان مدینه نیستند. دسته دیگری از سادات نیز هستند که از خارج حجاز به مدینه آمدهاند. این گروه نوعاً کاسب و امورشان از تجارت و زراعت و کسب میگذرد و کمتر احتیاج به کمک دارند و اسم آنها در دفتر سادات مدینه نیست و اینها نسبتاً محترمتر از سادات نامبرده هستند و فشار حکومت نسبت به آنها کمتر است. این گروه را حبوبی میگویند که نجفی و اولاد مرحوم سید عمران هستند که از سادات جلیل القدر و با کفایت ساکن مدینه منوره بوده و یگانه پناهگاه شیعه بود. دسته سوم بدو یعنی مردم صحرا نشینیاند که با نخاوله معاشرت کرده و شیعه شده و یا از شیعه اهل فرع که نزدیک رابغ است، آمدهاند و در مدینه سکنی کردهاند. اینها نیز قریب سه هزار نفر میشوند و نوعا جزء رعیتهای بیرون شهر هستند و اطراف مدینه خانوادههایی نیز یافت میشود که شیعه هستند.
برگزاری پویش مردمی «رزق علوی» برای احیای سنت اطعام غدیر
🔹پویش مردمی «رزق علوی» برای احیای سنت اطعام غدیر و ترسیم آن در قاب دوربین ازسوی برخی جوانان اهل رسانه شکل گرفته است.
📲علاقهمندان برای شرکت در این پویش میتوانند از طریق اینستاگرام rezgh_alavi@ تصاویر، فیلمها و گزارشهای تصویری خود را ارسال کنند.
fna.ir/dbe179
امام رضا علیہالسلام فرمودند:
هنگامیکه قیامت فرا میرسد، چهار روز با فخر و مباهات بر خداوند وارد میشوند؛ همانند ورود عروس در شب زفاف بر شوهرش!
از حضرت سوال شد:
آن چهار روز کدامند؟!
امام مهربانیها فرمودند:
🔹روز قربان،
🔹روز فـــــطر،
🔹روز جــــــمعه،
🔸و روز غــــــدیر،
و 👈🏻 بهدرستیکه «روز غـــدیر» در بین آنها مانند مـــاه است در بین ســـتارگان.
پس چرا منتظریم؟!
آماده باشیم برای برگزاری جشن و برپایی ڪاروان بزرگترین عید خدا عید غدیر.
آغاز «ایّام غدیریّه» مبارڪ.
10 تا 25 ذیالحجّه.
📖 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
«عَنِ الرِّضَا ص: قَالَ إِذَا كَانَ يَوْمُ الْقِيَامَةِ زُفَّتْ أَرْبَعَةُ أَيَّامٍ إِلَى اللَّهِ كَمَا تُزَفُّ الْعَرُوسُ إِلَى خِدْرِهَا قِيلَ مَا هَذِهِ الْأَيَّامُ قَالَ يَوْمُ الْأَضْحَى وَ يَوْمُ الْفِطْرِ وَ يَوْمُ الْجُمُعَةِ وَ يَوْمُ الْغَدِيرِ وَ إِنَّ يَوْمَ الْغَدِيرِ بَيْنَ الْأَضْحَى وَ الْفِطْرِ وَ الْجُمُعَةِ كَالْقَمَرِ بَيْنَ الْكَوَاكِبِ...» إقبال الأعمال (ط - القديمة)، ج1، ص: 464.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔴ای تاریخ، تکرار شو...
📍على بن ابى رافع که در بیت المال امیر المؤمنین خدمت میکرد گفت:
دختر او (علی علیه السلام) یک گردنبند مروارید در روزهاى عید قربان به امانت تضمین شده از من گرفت که پس از سه روز آن را بازگرداند. على «ع» آن را برگردن وى دید، برداشت و به من گفت:
🔻«در مال مسلمانان خیانت میکنى؟»
داستان را براى او نقل کردم و گفتم که من آن را از مال خود تضمین کردهام.
گفت:
🔻«همین امروز آن را باز گردان و اگر بار دیگر چنین کنى به کیفر من گرفتار خواهى شد».
سپس گفت:
🔻«اگر دخترم این گردنبند را جز به صورت امانت تضمین شده گرفته بود، نخستین زن، از بنى هاشم مىبود که دستش به جرم سرقت بریده میشد».
دخترش در این باره چیزى گفت (توجیهی کرد)، على به او گفت:
🔻«اى دختر على بن ابى طالب! از
قبول حق تن مزن، آیا همه زنان مهاجر در این عید از چنین گردنبندى استفاده میکنند».
📝این سخن امام است به یکى از دختران خود، که گردنبندى از
مروارید از بیت المال به امانت تضمینى گرفته بود، که پس از سه روز- ایّام عید قربان- آن را بازگرداند، امام آن را دید و از گردنش برداشت...
و چه عظمتى دارد این گونه استوارى درباره حق و عدل، و چه موضعگیری مترقیی است اینسان انسانها را مساوى شمردن، تا آن حد که على «ع» به آن رضا نداد که دخترش زیورى داشته باشد که دیگر دختران و زنان ندارند.
✅پس اى تاریخ! آیا نمیتوانى که این گونه روزها را تکرار کنى؟…
📚 محمد رضا حکیمی، الحیات_ج5_ص254
مسلمانم،مسلمانِ غدیرم🌺
امیرالمومنین باشد امیرم🌺
بود خاک در او آبرویم🌺
غلام یازده فرزند اویم🌺