هدایت شده از تاریخ تفکر تمدن
◽️میزان اعتبار حدیث لیله الرغائب
در سالهای اخیر، با فرا رسیدن اولین شب جمعه ماه رجب، تبلیغات گسترده ای پیرامون احیای لیلة الرغائب انجام می گیرد که به نوبه خود، در ترویج معنویت و توجه مومنان به ذات باری تعالی مؤثر است.
البته در این بین، مشروعیت اعمال این شب، مورد مناقشه قرار گرفته است. تمام فضائل و برکات لیله الرغائب تنها از طریق یک حدیث منعکس شده است. حدیث لیله الرغائب هم از جهت سند و هم محتوا مورد خدشه اساسی قرار گرفته است.
مهمترین مشکل سندی این روایت این است که اصل این حدیث در منابع روایی اهل سنت است و در کتب شیعه تا قبل از اقبال الاعمال سید بن طاووس آورده نشده است و اولین بار ایشان، این حدیث را در کتاب خود نقل کرده است.
اغلب محدثین و فقهای شیعه، این روایت را ضعیف و غیر قابل اعتماد دانسته اند و حتی برخی آن را به حسب محتوای آن، جعلی شمرده اند.
علامه مجلسی در اعمال ماه رجب می نویسد:
«به دلیل عامی بودن سند، نماز لیله الرغائب را در این رساله ذکر نکردم»
(زادالمعاد، ص۴۲)
علامه محمد تقی شوشتری نیز این حدیث را غیر معتبر و غیر قابل اعتماد می داند (النجعه فی شرح اللمعه، ج ۳ ص ۱۰۳)
آیت الله فاضل لنکرانی نیز می گوید:
فضیلت لیله الرغائب و روزه روز پنج شنبه قبل از آن را علامه مجلسی در اجازه علامه به بنی زهره و از کتاب اقبال روایت کرده است که در اعتبار هر دو روایت تأمل و اشکال است و لذا حکم به استحباب نماز لیله الرغائب و روزه روز قبل از آن مشکل است
(جامع المسائل،ج۲، ص۱۷۲)
آیت الله مددی: حدیث لیلة الرغائب حدیثی است که آثار جعل از سر تا پای آن واضح است!
لیلة الرغائب از لیالی مشهوره اهل سنّت بعد از تراویح است!! تراویح، درجه اوّل! به خاطر همین حدیث جعلی و لیلة الرغائب، درجه دوم!!
اهتمام به این شب میان عوام اهل سنت رواج بسیاری داشته و در مقابل، علمای ایشان به شدت با این مراسم مخالفت کرده اند.
نکته قابل توجه اینکه حتی خود علمای اهل سنت نیز به جعلی بودن این حدیث توسط کذابینی که از این راه در پی کسب شهرت هستند تصریح کرده اند. ابن جوزی بعد از نقل حیث با متنی مانند متن اقبال ابن طاووس می گوید:
«این حدیث به نام رسول خدا جعل شده است و ابن جهیم متهم به این جعل است که او را درغگو می دانند، و من از شیخمان عبد الوهاب الحافظ شنیدم می گفت: تمامی رجال این حدیث از مجاهیل هستند و من تمامی کتب را جستجو کردم و نامی از آنان نیافتم. ابن جوزی می گوید: واضع این حدیث از بدعت گذاران است»
(الموضوعات لابن الجوزی،ج۲،ص۱۲۶)
ابن اثیر نیز حدیث را جعلی می داند (جامع الاصول، ج۶، ص۱۵۴، ح۴۲۶۸)
در مجموع می توان چنین نتیجه گیری کرد که شب لیله الرغائب و اعمالی که برای آن ذکر شده، سند معتبری ندارد. گرچه ماه رجب به خودی خود دارای فضیلت است و انسان هر عملی را در این ماه مبارک انجام دهد از آثار مضاعفی برخوردار است. از طرفی شب جمعه نیز دارای فضیلت است و به عبادت در این شب سفارش شده است. و تلقیق شب جمعه با ماه رجب، فضیلت شبهای جمعه ماه رجب را دو چندان می کند.
پ. ن:
قدیمیترین منبع شیعی موجود که روایت فضیلت اولین شب جمعه ماه رجب و اعمال آن را بدون ذکر سند نقل کرده، «مفید العلوم و مبید الهموم» منسوب به محمد بن عباس خوارزمی است. البته درباره انتساب کتاب به خوارزمی و نیز مذهب او اختلافنظر وجود دارد. سید بن طاووس نیز گفته است که این روایت را از برخی کتابهای علمای شیعه نقل میکند؛ با این حال سندی برای این حدیث ذکر نکرده است.
در کتابهای اهل سنت نیز این حدیث، ساختگی معرفی شده است. ابن جوزی در کتاب الموضوعات این حدیث را جعلی معرفی میکند. محیالدین نووی در شرح صحیح مسلم، نماز لیلة الرغائب را بدعتی زشت دانسته که گروهی از علما در ردّ آن کتاب نوشتهاند. به عقیده برخی، گرچه این حدیث به لحاظ سند، ضعیف است؛ اما حتی طبق مبانی اهل سنت، قرائن كافی مبنی بر جعلیبودن این روایت وجود ندارد.
گروهی از فقیهان معاصر شیعه انجام اعمال این شب را به امید مطلوبیت(رجاء) نهتنها جایز، بلکه راجح (بهتر) دانستهاند.
برخی راههایی برای اثبات مشروعیت انجام اعمال لیلة الرغائب و سایر دعاها و نمازهای مستحبی كه سند معتبری ندارند، ارائه کرده اند. ایشان با توجه به قاعده تسامح در ادله سنن بجا آوردن نماز رغائب از باب استحباب يا رجا بلامانع دانسته اند؛ اما به گفته برخی پژوهشگران، اين قاعده تنها در مورد روایات ضعیف الاسناد جاری است نه احادیثی که حکم به مجعولبودن آنها شده است. بنابراین میتوان گفت فقهایی که حکم به استحباب یا جواز اقامه آن به قصد رجا کردهاند ، روايت را جعلی ندانستهاند.
https://hawzah.net/fa/Question/View/65386/%D9%85%DB%8C%D8%B2%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D8%B9%D8%AA%D8%A8%D8%A7%D8%B1-%D8%AD%D8%AF%DB%8C%D8%AB-%D9%84%DB%8C%D9%84%D9%87-%D8%A7%D9%84%D8%B1%D8%BA%D8%A7%D8%A6%D8%A8
5.46M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸شاه کلید و بهترین لحظه استجابت دعا از نگاه حضرت امام صادق علیه السلام به قرآن
سحر شب جمعه
🎙️استاد عالی
May 11
هدایت شده از سبک زندگی دینی
🔴 عنایت ویژه امام زمان (عج) به خانمی که به خاطر حفظ حجاب هفت سال از خانه بیرون نیامد
🔵 مرحوم آیت الله سید محمدباقر مجتهد سیستانی (ره) پدر آیت الله سید علی سیستانی تصمیم می گیرد برای تشرّف به محضر امام زمان (علیه السلام) چهل جمعه در مساجد شهر مشهد زیارت عاشورا بخواند.
در یکی از جمعه های آخر، نوری را از خانه ای نزدیک به مسجد مشاهده می کند. به سوی خانه می رود می بیند حضرت ولی عصر امام زمان (علیه السلام) در یکی از اتاق های آن خانه تشریف دارند و در میان اتاق جنازه ای قرار دارد که پارچه ای سفید روی آن کشیده شده است. ایشان می گوید هنگامی که وارد شدم اشک می ریختم سلام کردم، حضرت به من فرمود: «چرا اینگونه به دنبال من می گردی و این رنج ها را متحمّل می شوی؟! مثل این باشید- اشاره به آن جنازه کردند- تا من بدنبال شما بیایم»
بعد فرمودند: «این بانویی است که در دوره کشف حجاب- در زمان رضا خان پهلوی- هفت سال از خانه بیرون نیامد تا چشم نامحرم به او نیفتد.»
هدایت شده از سبک زندگی دینی
♨️مبادا فکر کنی امام زمان علیه السلام به دعای تو محتاج است...
🔸سید بن طاووس به فرزندش محمد مینویسد؛ مبادا فکر کنی امام زمان علیه السلام به دعای تو محتاج است؛ هرگز چنین نیست و هرکس چنین فکری کند بیمار است، این که میگویم برای او دعا کن، فقط برای این است که او حق بزرگی بر تو دارد و بسیار در حق تو احسان نموده است،
🔸و اگر قبل از دعا برای خودت برای او دعا کنی، ابواب اجابت زودتر به رویت گشوده میشود.
زیرا تو با گناهت باب دعا را بر روی خود بستهای، ولی هنگامی که برای آن مولایی دعا کنی که از خواص درگاه خداست.
به احترام او باب اجابت به رویت گشوده میشود و آنگاه خود و همهی کسانی که در حقشان دعا میکنی بر خوان احسان او مینشیند و مشمول رحمت، کرم و عنایت الهی میشوید، چون خود را به او مرتبط کردهاید!
📚 فلاح السائل، سید بن طاووس
امام صادق عليه السلام :
امير المؤمنين عليه السلام در سخنرانى هاى خود اين جمله را بسيار مى فرمود : اى مردم! ديندار باشيد ، ديندار! اگر گناه كنيد و ديندار باشيد بهتر است از اين كه نيكى كنيد و بى دين باشيد ؛ زيرا گناه، در آن آمرزيده مى شود و نيكى در بى دينى پذيرفته نمى شود .
كانَ أميرُ المؤمنينَ عليه السلام كثيراً مّا يقولُ في خُطبتِهِ : يا أيّها الناسُ ، دِينَكُم دِينَكم !! فإنّ السيّئةَ فيهِ خيرٌ مِن الحَسَنةِ في غَيرِهِ ، و السيّئةَ فيهِ تُغفَرُ ، و الحَسَنةَ في غيرِهِ لا تُقبَلُ .[الكافي : 2/464/6 .]
ولایت
دین
بكربن صالح نقل می کند:
به امام #جواد(ع) نامه ای نوشتم:
✍پدرم #ناصبى_ و دشمن امیرمؤمنان #علی(ع)_ و #خبيث است. من از او بسيار سختى ديده ام.
فدايت شوم! براى من دعا كن و بفرما چه كنم، آيا #رسوايش كنم يا با او #مدارا کنم؟
🌻امام جواد(ع) در جواب نوشت:
ان شاء الله پیوسته براى شما #دعا می كنم_ و بدان که_ مدارا کردن، بهتر از #افشاگرى است. بدان که پس ار هر سختى، آسانى است. #صبر كن.
خدا تو را در #ولايت كسى كه در ولايتش هستى ثابت قدم فرمايد.
من و شما در #امانت خداوند هستيم خدايى كه امانتهاى خويش را ضايع نمی كند.
بكربن صالح گويد:
با پدرم #مدارا کردم و پس از مدتی، پدرم #اصلاح شد.
📚شیخ مفید، امالی، ص۱۹۱
📌خطر ازدواج دیر هنگام
امام #جواد(ع) می فرماید:
هر که به #خواستگاری دختر شما آید و به #تقوا، #دین_داری و #امانت_داری او مطمئن هستید، با او موافقت کنید؛
وگرنه سبب #فتنه و #فساد بزرگی بر روی زمین خواهید شد.
📚کلینی، کافی، ج5 ص347.
📖 تشويق به مهربانى با يكديگر
🍃رسولُ اللّه صلى الله عليه و آله:
🔹من لا يَرحَمْ لا يُرحَمْ، و مَن لا يَغفِرْ لا يُغفَرْ لَه، و مَن لا يَتُبْ لا يَتوبُ اللّهُ علَيهِ.
🔸هر كه رحم نكند ، بدو رحم نشود و هركه نبخشد، بخشوده نشود و هركه پوزش كسى را نپذيرد، خداوند پوزش (توبه) او را نخواهد پذيرفت.
📚كنز العمّال: 5966.
🌹امام جواد عليه السلام فرمود:
سه چيز است كه اگر در كسى باشد سبب خوشنودى خداست:
①•☜زياد صدقه دادن
②•☜همنشينى خـــــوب
③•☜وزياد استغفـار ڪردن
و سه چيز است كه هركس دارا باشد پشيمان نمى شود :
①•☜مشورت در ڪارها
②•☜پرهيز از عجله و شتاب
③•☜توڪل بر خدا وقتى تصميم به انجام ڪارى گرفت.
📚الفصول المهمه 274/27
انشاالله خداوند بحق مولود امشب باب الحوائج امام جواد عليه السلام همه مقدرات خوب را روزیمان کند 💐
┏━━━🍃🌸🥀