هدایت شده از تاریخ تفکر تمدن
خواستند یوسف را بکشند. فقط یک نفر رأی به نکشتنش داد، حرف او اثر گذاشت؛ یوسف زنده ماند و عزیز مصر شد.
پس رأی دادن تأثیر دارد؛ حتی یک رأی
شاید همان یک رأی؛ رأی ما باشد✌️
پس به این فکر کنیم که رأی ما می تواند سرنوشت مملکت را کاملاً تغییر بدهد
هدایت شده از تاریخ تفکر تمدن
🔴 رأی دادن تقلیدی نیست مگر...
امام خمینی:
❇️ "مردم مختارند. فرض بکنید که اگر همه کسانى که در رأس [هستند] بروند پیشنهاد بکنند که فلان آدم را شما وکیل کنید. لکن شما به نظرتان درست نباشد، جایز نیست بر شما تبعیت کنید. باید خودتان تشخیص بدهید که آدم صحیحى است تا اینکه بتوانید رأى بدهید."
✅ "هیچ کس تحت تأثیر دیگری نیست. بله اگر چنانچه اشخاص مطمئنی باشند که آنها تشخیص بدهند، شهادت بدهند که فلان آدم جهات مختلفش همه خوب است، آن وقت مانعی ندارد که کسی به واسطه تشخیص آنها و اطمینان به اینکه این صحیح است رأی هم به آنها بدهد"
صحیفه امام، ج۱۸، ص ۲۸۴ و ۲۸۵
💠 سوال: اگر #اصلح را نشناسیم وظیفه چیست؟ از طرفی اگر تحقیق کنیم و به شخص اصلح نرسیم می توانیم در #انتخابات شرکت نکنیم؟
✅ جواب: در تشخیص فرد اصلح می توانید از کسانی که به لحاظ تعهد دینی و بصیرت انقلابی مورد اعتمادند، کمک بگیرید و در هر صورت #شرکت_در_انتخابات نظام جمهوری اسلامی برای افراد واجد شرایط، یک #وظیفه_شرعی است.
هدایت شده از تاریخ تفکر تمدن
احدی شرعاً نمیتواند به کسی کورکورانه و بدون تحقیق رأی بدهد. و اگر در صلاحیت شخص یا اشخاصی تمام افراد و گروهها نظر موافق داشتند ولی رأی دهنده تشخیصش بر خلاف همه آنها بود، تبعیت از آنها صحیح نیست، و نزد خداوند مسئولیت دارد.
[صحیفه امام خمینی ره ج۱۸ ص۳۳۷]
هدایت شده از تاریخ تفکر تمدن
️سیاستمداران بد توسط مردم خوبی که رای نمیدهند انتخاب میشوند
🚫وَ أَطيعُوا اللهَ وَ رَسُولَهُ وَ لا تَنازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَ تَذْهَبَ ريحُكُمْ وَ اصْبِرُوا إِنَّ اللهَ مَعَ الصَّابِرينَ [انفال، 46]
و از خدا و پيامبرش اطاعت نماييد و با يكديگر نزاع نكنيد، كه سست مىشويد و قدرت [و شوكت] شما از ميان مىرود! و صبر و استقامت كنيد كه خداوند با صابران است.
قال النبی :
ألمؤمن للمؤمن کالبنیان المرصوص یشد بعضه بعضا.
پیامبر اکرم :
مؤمن نسبت به مؤمن مانند بنای استواری است که اجزای آن، یکدیگر را استحکام می بخشند.
صحیح مسلم، جلد 4، ص 1999 نهج الفصاحه، حدیث 3103
اختلاف و تفرقه دلیل اصلی شکست
پیامبرخدا ( صلی الله علیه و آله و سلم) :
اختلاف نکنید، آنان که قبل از شما بودند اختلاف کردند و هلاک شدند.
لا تختلفوا، فإن من کان قبلکم اختلفوا فهلکوا.
کنز العمال، حدیث 894
امام علی ( علیه السلام) :
اختلاف، بنیاد «اندیشه درست» را درهم می ریزد.
ألخلاف یهدم الرأی.
نهج البلاغه حکمت .215
امام علی ( علیه السلام) :
... بخدا سوگند! گمان دارم اینان قدرت را از شما بگیرند، زیرا آنان بر باطل خویش، وحدت دارند و شما در حق خود پراکنده اید، آنان از رهبر خود در مسیر باطل اطاعت می کنند و شما از رهبر خود در راه حق فرمان نمی برید.
و إنی و الله لأظن أن هؤلاء القوم سید الون منکم باجتماعهم علی باطلهم و تفرقکم عن حقکم و بمعصیتکم إمامکم فی الحق و طاعتهم إمامهم فی الباطل.
نهج البلاغه، خطبه .25
امام علی ( علیه السلام) :
پس بنگرید، چگونه بودند «قوم بنی اسرائیل» زمانی که جمعیتها گرد آمده، و اندیشه ها با هم و دلها یکسان و دستها یاور هم و شمشیرها کمک یکدیگر و بینش ها ژرف و تصمیمات یکی بود، آیا در اطراف زمین «شهرها» ، بزرگ و بر همه جهانیان حاکم نبودند؟
.. فانظروا کیف کانوا حیث کانت الاملاء مجتمعة و الاهواء مؤتلفة و القلوب معتدلة و الایدی مترادفة، و السیوف متناصرة و البصائر نافذة و العزائم واحدة ألم یکونوا أربابا فی أقطار الأرضین و ملوکا علی رقاب العالمین.
نهج البلاغه، خطبه 192
امام علی ( علیه السلام):
پس بنگرید به آخر کارشان «قوم بنی اسرائیل» آن هنگام که بین آنها تفرقه افتاد، و مهربانی و الفتها بهم خورد و سخنها و دلها مختلف و گروه گروه شدند و بجان هم افتادند و پراکنده گشتند و با هم جنگیدند، پس خداوند، لباس عزت را از تن آنها برکند و فراوانی نعمتش را از آنها گرفت و آنچه باقی مانده، سرگذشت آنان است تا مایه عبرت، عبرت گیرندگان باشد شود.
.. فانظروا إلی ما صاروا الیه فی اخر أمورهم حین وقعت الفرقة و تشتت الألفة و اختلفت الکلمة و الأفئدة و تشعبوا مختلفین و تفرقوا متحاربین قد خلع الله عنهم لباس کرامته و سلبهم غضارة نعمته و بقی قصص أخبارهم فیکم عبرا للمعتبرین.
نهج البلاغه، خطبه .192
امام علی ( علیه السلام) :
شگفتا و عجبا! بخدا سوگند، وحدت اینان در راه باطل خود، و پراکندگی شما از راه حق، مایه دلمردگی و فزونی غم و اندوه است.
.. فیا عجبا! و الله یمیت القلب و یجلب الهم من اجتماع هؤلاء القوم علی باطلهم و تفرقکم عن حقکم.
نهج البلاغه، خطبه .27
امام علی ( علیه السلام) :
دست خدا بر سر جماعت است، از تفرقه بپرهیزید، زیرا شخص تکرو، شکار شیطان است همانگونه که گوسفند تکرو، طعمه گرگ است.
.. فإن ید الله علی الجماعة و ایاکم و الفرقة فإن الشاذ من الناس للشیطان، کما أن الشاذ من الغنم للذئب.
شرح نهج البلاغه، جلد 8، ص 112
امام علی ( علیه السلام) :
سینه اینان (خوارج) از دشمنی با حکومت من انباشته است و تا آن هنگام که بیم از هم پاشیدن جماعت (امت) نباشد، صبر می کنم، براستی اگر اینان بر این اندیشه سست ادامه دهند، نظام مسلمانان از هم خواهد گسست.
إن هؤلاء قد تمالؤوا علی سخطة إمارتی و سأصبر ما لم أخف علی جماعتکم فإنهم إن تمموا علی فیالة هذا الرأی إنقطع نظام المسلمین.
نهج البلاغه، خطبه .169
امام باقر ( علیه السلام) :
هان ای گروه مؤمنان، مأنوس و متحد باشید و به هم مهربانی کنید.
.. یا معشر المؤمنین تألفوا و تعاطفوا.
الکافی، جلد 2، ص ۳۴۵.
امام باقر ( علیه السلام) :
مؤمنان در نیکی و شفقت و مهربانی به یکدیگر مانند یک پیکرند که اگر به عضوی از آن آسیبی برسد تمام اعضاء در تب و بیخوابی گرفتار آیند.
ألمؤمنون فی تبارهم و تراحمهم و تعاطفهم کمثل الجسد، إذا اشتکی تداعی له سائره بالسهر و الحمی.
بحار الانوار، جلد 71، ص .234
امام زمان فرمودند:
اگر شیعیان ما -که خداوند آنها را در راه پیروی از خود موفّقشان دارد-، دلهایشان در وفا به پیمانى که با ما دارند، یکپارچه بود، از فیض ملاقات ما محروم نشده و سعادت دیدار با معرفتشان با ما زودتر فراهم میشد، این دیدار به تأخیر نمیافتد، مگر برای اخبار ناخوشآیندى که از آنان به ما میرسد...؛
لَوْ أَنَّ أَشْیاعَنا وَفَّقَهُمُ اللهُ لِطاعَتِهِ عَلَى اجْتِماع مِنَ الْقُلُوبِ فِى الْوَفاءِ بِالْعَهْدِ عَلَیْهِمْ لَما تَأَخَّرَ عَنْهُمُ الُیمْنُ بِلِقائِنا وَ لَتَعَجَّلَتْ لَهُمُ السَّعادَةُ بِمُشاهَدَتِنا.
طبرسی، احمد بن علی، الاحتجاج علی أهل اللجاج، محقق، خرسان، محمد باقر، ج 2، ص 499، مشهد، نشر مرتضی، چاپ اول، 1403ق.
رقیب با تفرقه انداختن بین خودی ها، با تحریک قومیت ها و تحریک جنسیت ها سعی می کند ضعف قوای خودش را جبران کند.
مباهله، بزرگترین فضیلت قرآنی امیرالمؤمنین علیه السلام
✳️جنگی است، اما بدون شمشیر؛ سپاهی است، اما سربازانش پنج نفر؛ پیروزی ای برای "حیدر علیه السلام"، اما نه از جنس خیبر؛
این بار "فاطمه سلام اله علیها و فرزندانش" نیز به میدان آمده اند..
میان باطل و حق باز هم مجادله شد
گذاشت پا به میان عشق و ختم قائله شد
محمد آمد و اهل کساء را آورد
ورق ورق کتب کفر، برگ باطله شد
محمد آمد و با پنج پاسخ محکم
جواب گوی هزاران هزار مسئله شد
چه دید اسقف نجران درون انجیلش؟
که بین راه پشیمان از این معامله شد
خدا به خلق جهان حرف آخرش را زد
و حرف آخر او، آیۀمباهله شد
✳️ مباهله، نبرد پیروز سپاه بی سلاح است...
✳️ مباهله پیروزی دستهای الهی شکننده
صلیبهای طلایی است...
✳️ مباهله پیروزی فکر و فرهنگ حق بر شمشیر و جنگ است...
✳️ قرآن ناطق
در جنگ صفین مردم به سوی تکه های کاغذی رفتند در حالی که قرآن اصلی را فراموش کردن. ای قرآن ناطق
💢پیامهای واقعه مباهله:
1️⃣ اگر انسان ایمان به هدف داشته باشد، حاضر است خود و نزدیک ترین بستگانش را در معرض خطر قرار دهد. «من بعد ما جاءک من العلمِ»
2️⃣ آخرین برگ برنده و سلاح برنده مؤمن، دعاست.«فقل تعاوا ندع»
3️⃣ در مجالس دعا، کودکان را نیز با خود ببریم. «أَبناءنا»
4️⃣ استمداد از غیب، پس از بکارگیرى توانایىهاى عادّى است.«نبتهِل»
5️⃣ در دعا، حالات اهل دعا مهم است، نه تعداد آنها. گروه مباهله کننده پنج نفر بیشتر نبودند.«أَبْناءَنا»، «نِساءَنا»، «أَنْفُسَنا».
6️⃣ زن و مرد در صحنههاى مختلف دینى، در کنار همدیگر مطرحند.«نساءنا»
7️⃣ علىّ بن ابى طالب، جان رسول اللَّه است.«أَنفسنا»
8️⃣ اهل بیت پیامبر، مستجاب الدعوة هستند.«أَبناءنا»، «نساءنا»، «أَنفسنا»
9️⃣ فرزند دخترى، همچون فرزند پسرى، فرزند خود انسان است.«أَبنائنا»، بنا براین امام حسن علیه السلام و امام حسین علیه السلام فرزندان پیامبرند.
📚تفسیر نور، ج۲، ص۷۸.
#مباهله
✳️ وصی رسول الله
ما اثبات ولایت تو را ، تنها به جمله "من کنت مولا" محدود نمیکنیم
در روز غدیر نیز بار ها به صراحت ولایت تو را بر ما اعلام کردند
همینطور پیامبر ، در جا و مکان های دیگر ، جانشینی تو بعد از خودشان را به همه اعلام کرده بودند.
پیام مباهله این است که رابطه رهبر دینی با جانشینش باید وحدت روحی باشد؛ "انفسنا و انفسکم ".
💢 ✳️ #مباهله علاوه بر اثبات حقانیت رسول خدا، افضلیت امیرالمؤمنین، عظمت جایگاه حضرت زهرا و حسنین علیهمالسلام یک نکتهی دیگر نیز دارد:
🔸 مسیحی اگر حقبین باشد نور هدایت را در پنج تن میبیند اما ممکن است مسلمانِ!! بی ولایت بر در خانهی وحی لگد زند یا با تکبیر سر از بدن فرزند پیغمبر جدا کند.