دستور العمل جامع معنوی عرفانی امام صادق در روز عاشورا
امام صادق:
اى ابن سِنان! این اعمال، بهتر است از فلان و فلان حج و فلان و فلان عمره که به صورت داوطلبانه انجام دهى و اموال ات را براى آن هزینه کنى و بدنت را به زحمت و رنج بیندازى و از خانواده و فرزندانت جدا شوى. هر کس این نماز را در روز عاشورا بگذارد و این دعا را با اخلاص بخواند و این عمل را با یقین و صدق انجام دهد، خداوند متعال، ده خصلت به او مىبخشد که از جمله آنهاست: خداوند، او را از مرگ بد، نگه مىدارد، و از بدىها و فقر در امان مىدارد، و هیچ دشمنى را بر او چیره نمىکند تا بمیرد، و او را از دیوانگى و بیمارىِ جُذام و پیسى در خودش و فرزندانش تا "چهار نسل"، حفظ مىکند، و راه نفوذ شیطان بر او و نسلش تا "چهار نسل" مىبندد.
عبدالله بن سنان: روز عاشورا، بر سَرورم امام صادق علیه السلام وارد شدم. دیدم رنگپریده و اندوهگین است و اشک از چشمانش، همانند لؤلؤ، جارى است. گفتم: اى پسر پیامبر خدا! چرا گریه مىکنى- خداوند، چشمانت را گریان نکند؟ به من فرمود: «آیا غافلى؟ آیا نمىدانى که در چنین روزى، حسین بن على علیه السلام کشته شد؟».
چرا سرورم؛ می دانم و برای همین آمده ام که در این باره (آداب روز عاشورا)، از شما سوال کنم و درباره آن از علم شما، استفاده کنم. گفتم: سَرورم! نظر شما درباره روزه روز عاشورا چیست؟
امام صادق فرمودند: روزه بگیر امّا بدون تصمیم و نیت روزه (گرسنه و تشنه باش)، و افطار کن، امّا نه با سرخوشى (و غذاهای لذیذ) و روزه عاشورا را کامل نکن و افطار را، ساعتى پس از نماز عصر روز عاشورا، و با جرعهاى آب انجام بده. چرا که در چنین ساعتى (عصر عاشورا)، جنگ با خاندان پیامبر خدا، فرو نشست و آن واقعه بزرگ، متوقّف شد، در حالى که سى کشته از آنان در جمع یارانشان بر زمین افتاده بود، که کشته ها براى پیامبر، گران بود و اگر پیامبر صلى الله علیه و آله زنده بود، ایشان خود، صاحب عزا بود.
آن گاه، امام صادق گریست تا این که محاسنش با اشک هایش خیس شد.
و فرمود: اى عبد اللَّه بن سِنان! بهترین کارى که در این روز انجام مىدهى، این است که لباس تمیز بپوشى و تسلُّب کُنى. گفتم: تسلُّب، یعنى چه؟ فرمود: دکمههای لباست را باز کنى و آستینهایت را بالا بزنى و خود را به شکل ماتمزدگان درآورى.
بعد به بیابان کویرى، یا جایى که کسى تو را نبیند، یا به خانهاى که خالى باشد یا جایى خلوت مىروى، در زمانى که روز، بالا آمده باشد (نزدیک ظهر عاشورا). آن گاه، چهار رکعت نماز با رکوع و سجده کامل، و با خشوع، مىخوانى و در هر دو رکعت، سلام مىدهى (دو نماز دو رکعتی). در رکعت اوّل، سوره حمد و سوره کافرون «قُلْ یا أَیُّهَا الْکافِرُونَ»و در رکعت دوم، سوره حمد و سوره توحید «قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ» را مىخوانى. (سپس سلام می دهید و بعد) دو رکعتِ دوم را به جا مىآورى و در آن، در رکعت اوّل، سوره حمد و سوره احزاب و در رکعت دوم، سوره حمد و سوره منافقون«إِذَا جَآءَکَ الْمُنفِقُونَ» و یا هر سوره قرآن که میخواهی بخوان.
آن گاه، سلام مىدهى و (می ایستی) صورت خویش را به سمت قبر حسین علیه السلام و مرقد ایشان در کربلا بر مىگردانى و جایگاه به زمین افتادن امام حسین را در نظرت مجسّم مىکنى و بر ایشان و هر که از فرزندان و خانواده، با ایشان بوده، سلام و درود مىفرستى و از کارهایشان، بیزارى مىجویى و قاتلان ایشان را لعن مىکنى. (مثلا: السَّلاَمُ عَلَیکَ یا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ وَ عَلَی الْأَرْوَاحِ الَّتِی حَلَّتْ بِفِنَائِکَ عَلَیکَ مِنِّی سَلاَمُ اللَّهِ أَبَداً مَا بَقِیتُ وَ بَقِی اللَّیلُ وَ النَّهَارُ وَ لاجَعَلَهُ اللَّهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنِّی لِزِیارَتِکُمْ السَّلاَمُ عَلَی الْحُسَینِ وَ عَلَی عَلِی بْنِ الْحُسَینِ وَ عَلَی أَوْلاَدِ الْحُسَینِ وَ عَلَی أَصْحَابِ الْحُسَینِ اَللَّهُمَّ خُصَّ أَنْتَ أَوَّلَ ظَالِمٍ بِاللَّعْنِ مِنِّی وَ ابْدَأْ بِهِ أَوَّلاً ثُمَّ الْعَنِ الثَّانِی وَ الثَّالِثَ وَ الرَّابِعَ اللَّهُمَّ الْعَنْ یزِیدَ خَامِساً وَ الْعَنْ عُبَیدَ اللَّهِ بْنَ زِیادٍ وَ ابْنَ مَرْجَانَةَ وَ عُمَرَ بْنَ سَعْدٍ وَ شِمْراً وَ آلَ أَبِی سُفْیانَ وَ آلَ زِیادٍ وَ آلَ مَرْوَانَ إِلَی یوْمِ الْقِیامَةِ ...). { لعن الله قاتلیک یا اباعبدالله الحسین}.
خداوند، با این دستورالعمل، درجات تو را در بهشت بالا مىبرد و گناهانت را مىریزد. آن گاه تلاش مىکنى در آن جایى که هستى، چند قدم {کتاب الاقبال: هفت بار، چند قدمی جلو برو و برگرد و در هربار، هفت مرتبه بگو: ...}، به سمت جلو برو و مىگویى: إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ راجِعُونَ رضىً بقضاء اللَّه و تسلیماً لأمره؛ در این حال، باید حالت غم و اندوه داشته باشى. و خداى سبحان را بسیار یاد کرده، و استرجاع کن (إنّا للَّه و إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ راجِعُونَ را فراوان بگو).
هدایت شده از تاریخ تفکر تمدن
📔 بخشی از کتاب "اهالی تپه ی ندبه":
علاوه بر سپاه بزرگ یزید به فرماندهی عمر سعد و سپاه کوچک امام حسین(ع)، گروه سومی در کربلا حاضر بودند و جمعیتشان کم هم نبود گفته است. که معروف شدند به اصحاب تلّ، یا همان اهالی تپه ندبه...
سعد بن عبیده می گوید: چند تن از برجستگان کوفه را در روز عاشورا دیدم که بر تپه ای با گریه دست به دعا برداشته می گویند: خدایا، یاری ات را نصیب حسین(ع) کن. به آنها گفتم: ای دشمنان خدا، آیا نمی آیید تا او را یاری کنید؟[تاریخ الطبری, طبری (م ۳۱۰), بیروت, مؤسسه الاعلمی, چاپ چهارم, ۱۴۰۳ق. ج ۵، ص ۳۹۲.]
عده زیادی از کوفیان به اجبار در لشکر دشمن حضور یافتند، این است که از هر هزار نفری که از کوفه خارج می شدند تنها سیصد، چهارصد تن یا کمتر به مقصد می رسیدند و بقیه در میان راه از لشکر جدا می شدند[ أنساب الأشراف، ج ۳، ص ۳۸۶.] بلکه می گریختند. دینوری هم می نویسد: وقتی ابن زیاد مردم را برای جنگ با حسین(ع) می فرستاد تنها عده اندکی از آنها به کربلا می رسیدند و بقیه به دلیل اینکه از جنگ با حسین(ع) اکراه داشتند و بقیه از لشکر جدا می شدند.[الاخبار الطوال, ابوحنیفه دینوری (م ۲۸۲), تحقیق عبدالمنعم عامر, قاهره, چاپ اول, ۱۹۶۰م. ص ۲۵۴، ببغیه الطلب فی تاریخ حلب, ابن عدیم(م ۶۶۰), تحقیق علی سویم, ترکیه, ۱۹۷۶م، ج ۶، ص ۲۶۲۶.]
@ttt1400
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
عزاداری عاشقانه قبیله طویریج
آیت الله سید ابوالحسن اصفهانی رحمه الله فرمودند:
امام زمان علیه السلام بارها در این عزاداری شرکت کرده اند
یا لیتنا کنا معکم فنفوز فوزا عظیما
امام حسین علیه السلام در شب عاشورا یک جور سخن گفت و در روز عاشورا یک جور دیگر. شب عاشورا، سخن از «نمیخواهم، احتیاج ندارم، بروید، بیعتم را برداشتم» بود.
روز عاشورا میگوید: «بیائید به من کمک کنید، آیا یاور و مددکاری هست؟ هل من ناصر ینصرنی؟»
شب صحبت میکند تا مبادا خبیثی در بین طیّبها باشد، و روز سخن میگوید تا مبادا طیّبی در بین خبیثها مانده باشد.
شب غربال میکند تا فقط «صالحان» بمانند و روز غربال میکند تا فقط «اشقیاء» در مقابل او ایستاده باشند.
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 عصر فردا شده و زیر سم اسبان است...
4_5938273464791074841.mp3
7.02M
آه کشتن، تو رو بی گناه کشتن
تنهایی روی خاک داغ این صحرایی
با لب تشنه لب دریایی تنهایی
مظلومی زیر تیغ و نیزه هم آرومی
از یه قطره آب هم محرومی مظلومی
تو قتلگاه صورتت رو زمین گذاشتی بمیرم
برای اون لحظه ای که نفس نداشتی بمیرم
آه کشتن، تو رو بی گناه کشتن
بد حالی با تن خسته توی گودالی
همه اومدن عجب جنجالی بد حالی
دلتنگی بی رمق شدی ولی میجنگی
روی پیشونیت نشسته سنگی دلتنگی
بشکنه دستی که آقا پیروهنت رو در آورد
تو اون شلوغی گودال عقیقتو ساربان برد
آه رفتن رو تن تو راه رفتن
آه کشتن، تو رو بی گناه کشتن
عصر عاشورا
هدایت شده از سبک زندگی دینی
امام علي(ع):
اگر قائم ما قیام کند،آسمان قطرات خود را فرو میفرستد، و زمین گیاهان خود را بیرون میدهد،و کینهها از سینهها بیرون خواهد رفت،و درندگان و چهارپایان در صلح و صفا میباشند.
وَلَو قَد قَامَ قَائِمُنَا لَأَنزَلَتِ السَّمَاءُ قَطرَهَا وَلَأَخرَجَتِ الْأَرضُ نَبَاتَهَا وَلَذَهَبَتِ الشَّحنَاءُ مِن قُلُوبِ الْعِبَادِ وَاصْطَلَحَتِ السِّبَاعُ وَالْبَهَائِم
خصال، ج ۲، ص ۶۲۶]
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
محبت امام حسین
زیارت کربلا
اربعین
🌷 امام باقر (علیه السلام) :
🌿 وقتی نوح (ع) قوم خود را نفرین کرد، ابلیس به او گفت: ای نوح ! تو نزد من حقّی داری! نوح فرمود: بخدا برای من ناگوار است که حقّی بر گردن تو داشته باشم، آن حق چیست؟
🌱 ابلیس گفت : تو قوم خود را نفرین کردی و همه هلاک شدند و کسی نیست تا من او را گمراه کنم و مرا راحت کردی ؛ تا اینکه نسل دیگری به وجود آید تا من آنها را گمراه کنم. در عوضِ این حق ؛ تو را نصیحتی کنم.
☘ در سه جا مرا یاد کن ، که در این مواقع من از همیشه به تو نزدیکترم:
1⃣ هنگامی که خشمگین شدی
2⃣ هنگام قضاوت بین دو نفر
3⃣ هنگامی که با زنی نامحرم همنشین شدی و کسی با شما نبود.
📚 الخصال شیخ صدوق ص۱۹۰
📖 روش شناخت دوست و رفیق
🍂امام صادق عليه السلام:
▫️برادران خود را با دو خصلت آزمايش كنيد پس اگر آن دو خصلت در آنها بود، خوب است و گرنه دور شويد، دور شويد، دور شويد: مواظبت او بر نمازهايش در اوقات آن و نيكى به برادران در سختى و گشايش.
▪️«اخْتَبِرُوا إِخْوَانَكُمْ بِخَصْلَتَيْنِ فَإِنْ كَانَتَا فِيهِمْ وَ إِلَّا فَاعْزُبْ ثُمَّ اعْزُبْ ثُمَّ اعْزُبْ مُحَافَظَةٍ عَلَى الصَّلَوَاتِ فِي مَوَاقِيتِهَا وَ الْبِرِّ بِالْإِخْوَانِ فِي الْعُسْرِ وَ الْيُسْرِ.»
📚الكافي: ج۲، ص۶۷۲.
امروز در کوفه چهخبر است؟
🔹نوزدهم محرم سال ۶۱ هجری قمری است. امروز اهلبیت سیدالشهدا را از کوفه بهسوی شام حرکت دادند.
🔹زنهای غیرهاشمیه از انصار امام حسین(ع) که در کربلا اسیر شدند با شفاعت اقوامشان از اسارت خلاص شدند و فقط هاشمیات برای اسارت به شام بُرده شدند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚩 کربلای غزه
۲۵ سال پیش سید حسن نصرالله تاکید کرد:
تا زمانی که فلسطینی ها نگویند لبیک یا حسین پیروز نخواهند شد
لبیک یا حسین
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قدس امکان ندارد ٱزادشود، جزباپرچم داری شیعه.
این را کسی قبول بکند یا قبول نکند، ما میرویم دیگران میمانند، تاریخ ثبت خواهدشد.
سردار سلیمانی
فلسطین
هدایت شده از سبک زندگی دینی
✳️ برای منِ غریب دعا کنید!
🔻 از آقا شیخ ابراهیم صاحبالزمانی که وفاتش با حاج شیخ عبدالکریم یک هفته تفاوت داشت، نقل میکنند ایام اعتکاف بوده که ایشان در مسجد کوفه حضرت مهدی (عج) را خواب میبیند که میفرمایند: ببین، این معتکفین، خوبان و اخیار مردم هستند؛ اما هرکدام حاجتی دارند و هیچکدام به فکر من نیستند! در یک تشرفی شاید نقل کرده که [حضرت عج] فرمود: «برای منِ غریب دعا کنید!»
📚 از کتاب #حضرت_حجت (عج)
📖 گلشن هفتم، ص ۲۲۲
هدایت شده از سبک زندگی دینی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸 یکی از اسرار ارتباط با حضرت ولی عصر عج که موجب #برکت_و_افزایش_رزق شما می شود.
🔰بسیاری به وسیله این ذکر و توسل شرایط زندگی شان تغییر کرد...
🔹در حدیثی طولانی و مشهور به حدیث الخیط، طبری شیعی با سلسله اسنادش از جابر جعفی روایت کرده است که امام باقر علیهالسّلام فرمودند:
ای جابر، به درستی که هيچ كس با ما اهل بيت قابل قياس نيست پس هر کس احدی از بشر را با ما مقایسه کند، همانا کافر شده است
🛑روى الشيخ أبو محمّد الحسن بن محمّد بن نصر يرفع الحديث برجاله إلى محمّد بن جعفر البرسيّ، عن إبراهيم بن محمّد الموصليّ ،عن جابر الجعفيّ ، قال: ...يَا جَابِرُ إِنَّا أَهْلُ بَيْتٍ لاَ يُقَاسُ بِنَا أَحَدٌ مَن قاسَ بِنا أَحداََ مِنَ البَشَرِ فَقَد كَفَرَ
📚نوادر المعجزات ج ۱، ص ۲۶۲
▪️شیخ صدوق رحمهاللَّه در كتاب الخصال، با سندش از امام صادق علیهالسّلام روایت كرده: افرادى كه بسیار گريه میكردند پنج نفر بودند: آدم، يعقوب، يوسف، فاطمه دختر محمّد صلّیاللهعلیهوآله و على بنالحسين(امام سجاد) عليهمالسّلام
⬅️ اما آدم(علیهالسلام)، بر(فراق) بهشت آنقدر گریه کرد که در دو گونهاش اثر گریهای همچون نهر پدید آمد
⬅️ اما يعقوب، بر یوسف (علیهماالسلام) آنقدر گریست تا بینایی خود را از دست داد و به او گفتند:"به خدا سوگند که تو آنقدر یاد یوسف میکنى تا درمانده شوى، یا بمیرى!".
⬅️ اما يوسف(علیهالسلام) نیز برای یعقوب(عليهالسلام) آنقدر گریست که اهل زندان اذيت شدند و به او گفتند: یا روز گریه کن و شب آرام باش یا شب گریه کن و روز آرام باش و او نیز یکی از دو پیشنهاد آنان را پذیرفت
⬅️ اما فاطمه(سلاماللهعليها)، بر رسول خدا صلیاللهعلیهوآله چنان گریه کرد که مردم مدینه اذیت شدند و به او گفتند گریه زیاد تو، ما را آزار میدهد؛ لذا آنحضرت بر سر قبر شهیدان میرفت و هراندازه كه مىخواست گريه مىكرد
⬅️ اما على بن الحسين عليهالسّلام بیست سال یا چهل سال بر حسین علیهالسلام گریه کرد و پيش روى او طعامى گذاشته نمىشد مگر اينكه اشک میریخت تا جايى كه يكى از خدمتكارانش به او گفت: يابن رسول اللّٰه فدايت شوم! همانا من مىترسم كه بمیرى.
امام در جواب او فرمود: إِنَّمٰا أَشْكُوا بَثِّي وَ حُزْنِي إِلَى اَللّٰهِ وَ أَعْلَمُ مِنَ اَللّٰهِ مٰا لاٰ تَعْلَمُونَ إِنِّي مَا أَذْكُرُ مَصْرَعَ بَنِي فَاطِمَةَ إِلاَّ خَنَقَتْنِي لِذَلِكَ عَبْرَةٌ .
"من از اندوه سخت و غم خويش به سوى خداوند شكايت مىبرم و از جانب خداوند چيزى را مىدانم كه شما نمىدانيد. من هيچ وقت قتلگاه فرزندان فاطمه(علیهمالسّلام) را به ياد نمىآورم مگر اينكه بخاطر آن، گريه گلوگيرم مىكند.
📚الخصال ج ۱، ص ۲۷۲
📜از موسی بن سیّار نقل شده که گوید: امام رضا علیهالسّلام فرمود:
... اعمال شيعيان ما هر صبح و شام بر ما ائمه عرضه میشود. اگر در اعمال آنها تقصير و کوتاهی باشد، از خدای متعال برای صاحبش طلب بخشش میکنيم و اگر در اعمال آنها علوّ و ارتقاء باشد، از خداوند برای صاحبش تقاضای شکر (و پاداش) مینمائيم.
🛑...أَنَّا مَعَاشِرَ اَلْأَئِمَّةِ تُعْرَضُ عَلَيْنَا أَعْمَالُ شِيعَتِنَا صَبَاحاً وَ مَسَاءً فَمَا كَانَ مِنَ اَلتَّقْصِيرِ فِي أَعْمَالِهِمْ سَأَلْنَا اَللَّهَ تَعَالَى اَلصَّفْحَ لِصَاحِبِهِ وَ مَا كَانَ مِنَ اَلْعُلُوِّ سَأَلْنَا اَللَّهَ اَلشُّكْرَ لِصَاحِبِهِ.
📚المناقب ج ۴، ص ۳۴۱
پيامبر صلي الله عليه و آله :
خداوند دوست دارد از امور مجاز نيز استفاده شود چنانكه دوست دارد به تكاليف عمل شود.
اِنَّ اللّه َ يُحِبُّ اَنْ يُؤخَذَ بِرُخَصِهِ كَما يُحِبُّ اَنْ يُؤخَذَ بِعَزائِمِهِ.
[وسائل الشيعه، ج 1، ص 81 ، ح1]