eitaa logo
غدیر شناسنامه شیعه
158 دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
1.1هزار ویدیو
43 فایل
✅ اصل و نسب و مذهب ما را چو بخواهید آغاز مسلمانی ما روز غدیــــــر است... 🌸🌸🌸🌸🌸🌸 عید غدیر بخش عمده ای از شناسنامه ی شیعه ائمه محسوب می شود. مقام معظم رهبری @ggg1400 آیدی ادمین: @mohammaddostmr
مشاهده در ایتا
دانلود
‌ امروز در کوفه چه‌خبر است؟ 🔹نوزدهم محرم سال ۶۱ هجری قمری است. امروز اهل‌بیت سیدالشهدا را از کوفه به‌سوی شام حرکت دادند. 🔹زن‌های غیرهاشمیه از انصار امام حسین(ع) که در کربلا اسیر شدند با شفاعت اقوامشان از اسارت خلاص شدند و فقط هاشمیات برای اسارت به شام بُرده شدند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚩 کربلای غزه ۲۵ سال پیش سید حسن نصرالله تاکید کرد: تا زمانی که فلسطینی ها نگویند لبیک یا حسین پیروز نخواهند شد لبیک یا حسین
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قدس امکان ندارد ٱزادشود، جزباپرچم داری شیعه. این را کسی قبول بکند یا قبول نکند، ما می‌رویم دیگران می‌مانند، تاریخ ثبت خواهدشد. سردار سلیمانی فلسطین
هدایت شده از سبک زندگی دینی
✳️ برای منِ غریب دعا کنید! 🔻 از آقا شیخ ابراهیم صاحب‌الزمانی که وفاتش با حاج شیخ عبدالکریم یک هفته تفاوت داشت، نقل می‌کنند ایام اعتکاف بوده که ایشان در مسجد کوفه حضرت مهدی (عج) را خواب می‌بیند که می‌فرمایند: ببین، این معتکفین، خوبان و اخیار مردم هستند؛ اما هرکدام حاجتی دارند و هیچ‌کدام به فکر من نیستند! در یک تشرفی شاید نقل کرده که [حضرت عج] فرمود: «برای منِ غریب دعا کنید!» 📚 از کتاب (عج) 📖 گلشن‌ هفتم، ص ۲۲۲
هدایت شده از سبک زندگی دینی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸 یکی از اسرار ارتباط با حضرت ولی عصر عج که موجب شما می شود. 🔰بسیاری به وسیله این ذکر و توسل شرایط زندگی شان تغییر کرد...
🔹در حدیثی طولانی و مشهور به حدیث الخیط، طبری شیعی با سلسله اسنادش از جابر جعفی روایت کرده است که امام باقر علیه‌السّلام فرمودند: ای جابر، به درستی که هيچ كس با ما اهل بيت قابل قياس نيست پس هر کس احدی از بشر را با ما مقایسه کند، همانا کافر شده است 🛑روى الشيخ أبو محمّد الحسن بن محمّد بن نصر يرفع الحديث برجاله إلى محمّد بن جعفر البرسيّ، عن إبراهيم بن محمّد الموصليّ ،عن جابر الجعفيّ ، قال: ...يَا جَابِرُ إِنَّا أَهْلُ بَيْتٍ لاَ يُقَاسُ بِنَا أَحَدٌ مَن قاسَ بِنا أَحداََ مِنَ البَشَرِ فَقَد كَفَرَ 📚نوادر المعجزات ج ۱، ص ۲۶۲
▪️شیخ صدوق رحمه‌اللَّه در كتاب الخصال، با سندش از امام صادق علیه‌السّلام روایت كرده: افرادى كه بسیار گريه می‌كردند پنج نفر بودند: آدم، يعقوب، يوسف، فاطمه دختر محمّد صلّی‌الله‌علیه‌و‌آله و على بن‌الحسين(امام سجاد) عليهم‌السّلام ⬅️ اما آدم(علیه‌السلام)، بر(فراق) بهشت آن‌قدر گریه کرد که در دو گونه‌اش اثر گریه‌ای همچون نهر پدید آمد ⬅️ اما يعقوب، بر یوسف (علیهما‌السلام) آن‌قدر گریست تا بینایی خود را از دست داد و به او گفتند:"به خدا سوگند که تو آن‌قدر یاد یوسف می‌کنى تا درمانده شوى، یا بمیرى!". ⬅️ اما يوسف(علیه‌السلام) نیز برای یعقوب(عليه‌السلام) آن‌قدر گریست که اهل زندان اذيت شدند و به او گفتند: یا روز گریه کن و شب آرام باش یا شب گریه کن و روز آرام باش و او نیز یکی از دو پیشنهاد آنان را پذیرفت ⬅️ اما فاطمه(سلام‌الله‌عليها)، بر رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌و‌آله چنان گریه کرد که مردم مدینه اذیت شدند و به او گفتند گریه‏ زیاد تو، ما را آزار می‌دهد؛ لذا آن‌‌حضرت بر سر قبر شهیدان می‌رفت و هراندازه كه مى‌خواست گريه مى‌كرد ⬅️ اما على بن الحسين عليه‌السّلام بیست سال یا چهل سال بر حسین علیه‌السلام گریه کرد و پيش روى او طعامى گذاشته نمى‌شد مگر اينكه اشک می‌ریخت تا جايى كه يكى از خدمتكارانش به او گفت: يابن رسول اللّٰه فدايت شوم! همانا من مى‌ترسم كه بمیرى. امام در جواب او فرمود: إِنَّمٰا أَشْكُوا بَثِّي وَ حُزْنِي إِلَى اَللّٰهِ وَ أَعْلَمُ مِنَ اَللّٰهِ مٰا لاٰ تَعْلَمُونَ إِنِّي مَا أَذْكُرُ مَصْرَعَ بَنِي فَاطِمَةَ إِلاَّ خَنَقَتْنِي لِذَلِكَ عَبْرَةٌ . "من از اندوه سخت و غم خويش به سوى خداوند شكايت مى‌برم و از جانب خداوند چيزى را مى‌دانم كه شما نمى‌دانيد. من هيچ وقت قتلگاه فرزندان فاطمه(علیهم‌السّلام) را به ياد نمى‌آورم مگر اينكه بخاطر آن، گريه گلوگيرم مى‌كند. 📚الخصال ج ۱، ص ۲۷۲
📜از موسی بن سیّار نقل شده که گوید: امام رضا علیه‌السّلام فرمود: ... اعمال شيعيان ما هر صبح و شام بر ما ائمه عرضه می‌شود. اگر در اعمال آنها تقصير و کوتاهی باشد، از خدای متعال برای صاحبش طلب بخشش می‌کنيم و اگر در اعمال آنها علوّ و ارتقاء باشد، از خداوند برای صاحبش تقاضای شکر (و پاداش) می‌نمائيم. 🛑...أَنَّا مَعَاشِرَ اَلْأَئِمَّةِ تُعْرَضُ عَلَيْنَا أَعْمَالُ شِيعَتِنَا صَبَاحاً وَ مَسَاءً فَمَا كَانَ مِنَ اَلتَّقْصِيرِ فِي أَعْمَالِهِمْ سَأَلْنَا اَللَّهَ تَعَالَى اَلصَّفْحَ لِصَاحِبِهِ وَ مَا كَانَ مِنَ اَلْعُلُوِّ سَأَلْنَا اَللَّهَ اَلشُّكْرَ لِصَاحِبِهِ. 📚المناقب ج ۴، ص ۳۴۱
پيامبر صلي الله عليه و آله :  خداوند دوست دارد از امور مجاز نيز استفاده شود چنانكه دوست دارد به تكاليف عمل شود. اِنَّ اللّه َ يُحِبُّ اَنْ يُؤخَذَ بِرُخَصِهِ كَما يُحِبُّ اَنْ يُؤخَذَ بِعَزائِمِهِ.  [وسائل الشيعه، ج 1، ص 81 ، ح1]
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شیعیان غریب پاکستان تسلیت... 💔🖤 همزمان با بی‌توجهی و سکوت دولت پاکستان، در جنایتی جدید از سوی وهابی ها و تکفیری ها ( سپاه صحابه و لشگر جنگوی) در پاراچنار پاکستان، ۴۰ شیعه سر بریده شدند. اللهم عجل لولیک الفرج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌼 امیرالمؤمنین علیه السلام دربارهٔ منتظران ظهور می‌فرمایند : 🔰🔰🔰 👈 خوشا به حال آنها بخاطر صبرشان بر دینداری در عصر غیبت ، آه که چقدر مشتاقم آنها را هنگام حکومتشان ببینم!! [📚 الكافي ج‏۱، ص ۳۳۵ ] 🔶طبق سخن امیرالمؤمنین علیه السلام کسانی می‌توانند در آخرالزّمان دین خود را حفظ کنند که دارای یقین باشند. 🔶و این امر با تهذیب : تقوا و ورع ، تبعیت تامّ از امام زمان عجل الله ، یاری و زمینه سازی برای حضرت و کسب اسماءالله [ آراسته شدن به صفات و اخلاق حسنه ] صورت می‌گیرد .
🌕 او خواهد آمد ✍ما اطمینان داریم که امام عصر عجل الله تعالی فرجه جمعه ای نه چندان دور خواهد آمد. در جمعه ای که دیگر غروبی غم انگیز نخواهد داشت و تمام غم ها را می زداید 🔺 مولای من امروز روز جمعه و روز توست، روزی که ظهورت و گشایش کار اهل ایمان به دست تو رقم می خورد. هذَا يَوْمُ الْجُمُعَةِ وَهُوَ يَوْمُكَ الْمُتَوَقَّعُ فِيهِ ظُهُورُكَ ، وَالْفَرَجُ فِيهِ لِلْمُؤْمِنِينَ عَلَىٰ يَدَيْكَ 📚 فرازی از زیارت امام زمان عجل الله تعالی فرجه در روز جمعه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔖 اعتراف عالم اهل سنت در مورد گسترش تشیع: در روزگار سختی به سر می‌بریم ، طلاب حوزه های علمیه مصر دارند شیعه میشوند حتی اساتید حوزه های علمیه اهل‌سنت و محدثین شیعه شدند....
آیا ماه صفر است؟ ✅معنای چیست؟ «صفر» به معنی تهی و خالی است. دلیل نامگذاری آن این است که چون این ماه پس از ماه محرم است و مردم دوران جاهلیت در ماه محرم - به دلیل اینکه از ماههای حرام بود- از جنگ دست می‌کشیدند، با فرارسیدن ماه صفر به جنگ روی می‌آوردند و خانه‌ها خالی می‌ماند؛ از این رو به آن صفر گفته‌اند. ✅ در مورد ماه صفر ، بنا بر آن چه به غلط معروف گشته، ماه صفر «نحس» است؛ به خصوص روز آخرین آن ماه را که به نحس‏ بودن بیشتر معروف شده است و در این باره روایت مخصوصى از ائمه دین(ع) نرسیده و در منابع روایی ما از اهل بیت در مورد بودن این ما سخنی وجود ندارد. ✅تکمیلی بین مردم مشهور شده است که ماه صفر ماه نحسی است و برای رفع نحوست آن باید ادعیه ای خواند یا صدقه داد و ... اما جالب توجه است وقتی به منابع روایی رجوع می کنیم حدیثی در مجامع روایی دال بر نحوست ماه صفر نمی یابیم. حدیثی را به پیغمبر اکرم نسبت می‌دهند که ایشان فرمودند: «من بشرنی بخروج صفر فله الجنة». و از این استفاده کرده‌اند که پس ماه صفر نحس است که پیامبر بهشت را برای کسی قرار داده که به خروج از این ماه بشارت دهد. اما صحیح آن «من بشرنی بخروج آذار» هست و این تحریف شده است به «من بشرنی بخروج صفر». «آذار» از ماه‌های رومی است. جریان این حدیث این است که اهل قبا به پیامبر پیشنهاد داده بودند که روزهای شنبه را به آنها سر بزند و این حدیث مربوط به همین دیدارهاست. پیامبر برای اینکه نشانه‌ای به مؤمنان بدهد تا در نزاع‌های پس از او (در اینجا نزاع ابوذر با خلیفۀ سوم) حق را گم نکنند در مسجد قبا به اصحابش فرمود: «اولین کسی که هم اکنون بر شما وارد می‌شود مردی از اهل بهشت است». کسانی که این مطلب را شنیدند از یک در مسجد خارج شدند تا از در دیگر وارد شوند تا مصداق این حدیث باشند. پیامبر که از این موضوع آگاه بودند به اصحاب داخل مسجد فرمود: «انه سیدخل علیکم جماعة یستبقون فمن بشرنی بخروج آذار فله الجنة؛ هم اکنون عدۀ زیادی وارد می‌شوند و کسی که مرا به پایان ماه آذار خبر دهد از اهل بهشت است». ابوذر در بین کسانی بود که وارد مسجد شده بودند. پیامبر از آنان پرسید اکنون در کدام یک از ماه‌های رومی قرار داریم؟ فقط ابوذر بود که گفت یا رسول الله از ماه آذار خارج شده‌ایم. و این گفتۀ پیامبر به خاطر این بود که مردم به محق بودن ابوذر پی ببرند و اصلاً ربطی به ماه صفر و نحوست آن ندارد. ✅مرحوم شیخ عباسی قمی ره صاحب مفاتیح الجنان نیز در ابتدا اعمال ماه صفر می گوید: بدان که این ماه به نحوست معروف است. یعنی ایشان نیز صرفاً شهرت این امر را بیان می کنند و روایتی دال بر این مطلب نمی آورند. ✅حتی دعایی هم که برای رفع این نحوست ایشان در کتابش به نقل از فیض کاشانی ره و ... آورده است؛ در هیچ یک از مجامع روائی ما طبق جستجوهای انجام شده. حتی در آثار چاپی خود فیض کاشانی ره نیز این دعا به چشم نمی خورد. حتی در مجامع روائی و کتب عامه نیز چنین دعایی به چشم نمی خورد. ✅اما علامه مجلسی ره در کتاب «زادالمعاد» خویش که کتابی شبیه مفاتیح است در ابتدای بحث ماه صفر می نویسد: ترجمه: این ماه مشهور به نحوست و شومی است و این مطلب به دو معنی می تواند باشد: اول آنکه طبق قول علمای امامیه رسول الله(ص) در این ماه وفات یافتند. و معنی دوم اینکه چون این ماه پس از ماهایی است که قتال در آنها حرام است[یعنی ماههای ذی القعدة، ذی الحجة و محرم الحرام]؛ و این ماه که ماه شروع قتال است شوم باشد. و من در احادیث امامیه چیزی که دلالت بر نحوست این ماه داشته باشد؛ ندیده ام. و صرفاً در برخی روایات غیر معتبر عامه این مطلب آمده است. وقتی حدیث شناس مبرزی چون علامه مجلسی(ره) این حرف را بزند؛ واقعاً تردید بسیار جدی در نحوست این ماه به وجود می آید؛ اگر نگوئیم قطع به نحس نبودن این ماه پیدا می کنیم. درباب چهارشنبه ماه صفر و خصوصا چهارشنبه آخر ماه صفر نیز ایشان می گوید: ترجمه: پس بدان که نحوست چهارشنبه آخر ماه صفر بین عوام و بلکه بین خواص [یعنی حتی بین علما] مشهور است. و به دست من روایتی که دلالت بر این مطلب داشته باشد؛ نرسیده است. چه روایات عامه و چه روایات امامیه معتبر. و البته روایاتی در باب نحوست روز چهارشنبه به نحو مطلق و چهارشنبه آخر هر ماه به نحو خاص داریم. ❇️ عده‌ای از علمای ما مخصوصاً علمای اخلاق ما از جمله مرحوم نراقی پدر و پسر اعتقاد به نحوست و سعد ایام را جز شرک خفی دانسته‌اند. یعنی اگر کسی معتقد باشد خود این روزها و ماه‌ها مؤثر در سعد و نحس زمان باشد مرتکب شرک خفی شده است. اما آنچه در قرآن آمده است به خاطر این است که در بعضی روزها عذاب الهی نازل شده است، نه اینکه چون آن روز نحس بوده است عذاب الهی نازل شده است، بلکه چون در آن روز عذاب نازل شده تعبیر به نحس بودن داریم.
💢متن شبهه : اول ماه صفر است خونریزی یا شکستن تخم مرغ،صدقه،دود کردن اسفند فراموش نشود... ان شاءالله با خواندن این دعا در اول ماه صفر از بلا دور بوده حاجت روا شوید: نیت کنید سبحان الله يافارج الهمّ ويا كاشف الغم فرّج همي ويسرّ أمري وأرحم ضعفي وقلة حيلتي و أرزقنی من حيث لاأحتسب يارب العالمين 👈🏻حضرت رسول فرمودند هر كس مردم را از اين دعا با خبر كند در گرفتاريش گشايش ايجاد میشود. ✅ پاسخ شبهه : 1⃣ این ادعاها سند معتبری ندارند 2⃣معنای صفر چیست؟ «صفر» به معنی تهی و خالی است دلیل نامگذاری آن این است که چون این ماه پس از ماه محرم است و مردم دوران جاهلیت در ماه محرم به دلیل اینکه از ماههای حرام بود از جنگ دست میکشیدند با فرا رسیدن ماه صفر به جنگ روی می‌آوردند و خانه ها خالی میماند از این رو به آن صفر گفته‌اند 3⃣ در مورد ماه صفر بنا بر آن چه به غلط معروف گشته ماه صفر «نحس» است به خصوص روز چهارشنبه آخرین آن ماه را که به نحس بودن بیشتر معروف شده است و در این باره روایت مخصوصى از ائمه نرسیده و در کتاب های روایی ما از اهل بیت در مورد نحس بودن این ما سخنی وجود ندارد 4⃣بین مردم مشهور شده است که ماه صفر ماه نحسی است و برای رفع نحوست آن باید ادعیه ای خواند یا صدقه داد ... 5⃣اما جالب توجه است وقتی به کتب روایی رجوع میکنیم حدیث معتبری در مجامع روایی دال بر نحوست ماه صفر نمی یابیم. 6⃣مرحوم شیخ عباسی قمی صاحب مفاتیح الجنان نیز در ابتدا اعمال ما صفر میگوید: بدان که این ماه به نحوست معروف است یعنی ایشان نیز صرفاً شهرت این امر را بیان میکنند و روایتی دال بر این مطلب نمی آورند. 7⃣حتی دعایی هم که برای رفع این نحوست ایشان در کتابش به نقل از فیض کاشانی ره آورده است در هیچ یک از کتب روایی شیعه موجود نیست طبق جستجوهای انجام شده حتی در آثار چاپی خود فیض کاشانی نیز این دعا به چشم نمیخورد حتی در کتب روایی و کتب عامه نیز چنین دعایی به چشم نمیخورد. 8⃣اما علامه مجلسی ره در کتاب «زادالمعاد» خویش که کتابی شبیه مفاتیح است در ابتدای بحث ماه صفر مینویسد : این ماه مشهور به نحوست و شومی است و این مطلب به دو معنی میتواند باشد : اول آنکه طبق قول علمای امامیه رسول الله(ص) در این ماه وفات یافتند و معنی دوم اینکه چون این ماه پس از ماهایی است که قتال در آنها حرام است[یعنی ماههای ذی القعدة،ذی الحجة و محرم الحرام] و این ماه که ماه شروع قتال است شوم باشد و من در احادیث امامیه چیزی که دلالت بر نحوست این ماه داشته باشد ندیده ام و صرفاً در برخی روایات غیر معتبر عامه این مطلب آمده است. 9⃣ بنابراین وقتی حدیث شناس بزرگی چون علامه مجلسی(ره) این حرف را بزند واقعاً تردید بسیار جدی در نحوست این ماه به وجود می آید اگر نگوئیم قطع به نحس نبودن این ماه پیدا میکنیم. 🔟در باب چهارشنبه ماه صفر و علی الخصوص چهارشنبه آخر ماه صفر نیز ایشان میگوید : پس بدان که نحوست چهارشنبه آخر ماه صفر بین عوام و بلکه بین خواص [حتی بین علما] مشهور است و به دست من روایتی که دلالت بر این مطلب داشته باشد نرسیده است چه روایات عامه و چه روایات امامیه معتبر و البته روایاتی در باب نحوست روز چهارشنبه به نحو مطلق و چهارشنبه آخر هر ماه به نحو خاص داریم. ❇️ برخی مانند مرحوم نراقی پدر و پسر اعتقاد به نحوست و سعد ایام را جز شرک خفی دانسته‌اند. یعنی اگر کسی معتقد باشد روز یا ماهی مؤثر در سعد و نحس زمان باشد مرتکب شرک خفی شده است. اما آنچه در قرآن آمده است به خاطر این است که در بعضی روزها عذاب الهی نازل شده است، نه اینکه چون آن روز نحس بوده است عذاب الهی نازل شده است، بلکه چون در آن روز عذاب نازل شده تعبیر به نحس بودن داریم. ❌بنابراین نحس بودن ماه صفر روایت معتبری ندارد و برفرض نحوست،منظور اتفاقات بدی که در آن افتاده میباشد،مثل شهادت پیامبر و امام حسن و امام رضا و اسارت خاندان اهل بیت(ع). 👈🏻و اما در مورد روایتی که آورده شده : سُبحانَ الله یا فارِجَ الهَمّ وَ یا کاشِفَ الغَمّ فَرِّج هَـمّی وَ یَسّر اَمری وَ ارحِم ضَعفی وَ قِلَـّةَ حیلَتی وَ ارزُقنی حَیثَ لا اَحتَسِب یا رَبَّ العالَمین 👇🏻👇🏻👇🏻 چنین حدیثی پیدا نشد و حدیث هایی که در اینترنت مشاهده میکنید تا در منابع معتبر ندیدید یا در سایت های معتبر و شناخته شده تایید نشدند نپذیرید. 1⃣1⃣ متاسفانه کارخانه حدیث سازی در اینترنت به شدت فعال است و در قالب های ظاهر الصلاح اهداف شومی را تعقیب میکنند. 👈🏻البته الفاظ دعا از دعاهای مختلف گرفته شده و با این عبارت دعا کردن مانعی ندارد چون مضمون خوبی دارد اما نسبت دادن آن به پیامبر و از زبان پیامبر ترویج كردن تا زمانی كه يقين به استناد آن نداريم دروغ بستن بر پیامبر خداست که بزرگترین گناهان میباشد. 🔶 ضمنا در فرض نحوست، برای رفع آن، بادادن صدقه و خواندن آیه الکرسی طبق روایات میتوان چاره جویی کرد (مستدرك الوسائل، ج 56، ص28 و31).
🌴طریقه خواندن نماز اول ماه از امام جواد علیه‌السلام روایت شده است: هر گاه ماه جدید قمری آمد در روز نخست آن دو رکعت نماز بگزار و در رکعت اول آن پس از حمد ۳۰ بار سوره توحید و در رکعت دوم پس از حمد ۳۰ بار سوره قدر را بخوان؛ سپس هر مقدار که می توانی صدقه بده که اگر این کار را کنی سلامتی در آن ماه را از خداوند متعال خریده‌ای. و در روایتی آمده است این دعا را پس از نماز بخوان: 🌴بِسْمِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ وَ مَا مِنْ دَابَّةٍ فِی الْأَرْضِ إِلَّا عَلَی رِزْقُهَا وَ یَعْلَمُ مُسْتَقَرَّهَا وَ مُسْتَوْدَعَهَا کُلٌّ فِی کِتَابٍ مُبِینٍ، 🌴بِسْمِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ وَ إِنْ یَمْسَسْکَ بِضُرٍّ فَلَا کَاشِفَ لَهُ إِلَّا هُوَ وَ إِنْ یُرِدْکَ بِخَیْرٍ فَلَا رَادَّ لِفَضْلِهِ یُصِیبُ بِهِ مَنْ یَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ وَ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ 🌴 بِسْمِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ سَیَجْعَلُ بَعْدَ عُسْرٍ یُسْرًا، 🌴مَا شاء 🌴لَا قُوَّةَ إِلَّا بِ 🌴حَسْبُنَا وَ نِعْمَ الْوَکِیلُ، 🌴وَ أُفَوِّضُ أَمْرِی إِلَی ، إِنَّ بَصِیرٌ بِالْعِبَادِ، 🌴 لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحَانَکَ إِنِّی کُنْتُ مِنَ الظَّالِمِینَ، 🌴رَبِّ إِنِّی لِمَا أَنْزَلْتَ إِلَیَّ مِنْ خَیْرٍ فَقِیرٌ، 🌴رَبِّ لَا تَذَرْنِی فَرْدًا وَ أَنْتَ خَیْرُ الْوَارِثِین
📖 ترس همیشگی مومن 🍂الإمامُ الصَّادق عليه السلام: ▪️«الْمُؤْمِنُ بَيْنَ مَخَافَتَيْنِ ذَنْبٍ قَدْ مَضَى لَا يَدْرِي مَا صَنَعَ اللَّهُ فِيهِ وَ عُمُرٍ قَدْ بَقِيَ لَا يَدْرِي مَا يَكْتَسِبُ فِيهِ مِنَ الْمَهَالِكِ فَهُوَ لَا يُصْبِحُ إِلَّا خَائِفاً وَ لَا يُصْلِحُهُ إِلَّا الْخَوْفُ.» ▫️مؤمن میان دو ترس قرار دارد، ترس از گناهی که انجام داده و نمی‌داند خدا در باره او چه می‌کند، و ترس از اینکه عمری باقی مانده و نمی‌داند چه گناهانی که مایه هلاک او است مرتکب خواهد ‌شد، پس هر صبح (و هر دم) ترسان است، و اصلاح نمی‌کند او را مگر همین ترس. 📚الکافی: ج۲، ص۷۱.
📖 جایگاه سؤال و جواب 🍂 رسول الله صلى الله عليه و آله: ▪️«الْعِلْمُ خَزائِنُ وَ مَفاتيحُهُ السُّؤالُ، فَاسْألُوا رَحِمَكُمُ اللّه ُ فَاِنَّهُ يُؤْجَرُ اَرْبَعَةٌ: السّائِلُ وَالْمُتَكَلِّمُ وَالْمُسْتَمِعُ وَالْمُحِبُّ لَهُمْ.» ▫️دانش، گنجينه‌هايى است كه كليد آن سؤال است. پس بپرسيد، خدا رحمتتان كند، چرا كه در پرسش چهار نفر بهره و اجر مى‌برند: 1️⃣سؤال كننده، 2️⃣گوينده، 3️⃣شنونده، 4️⃣دوستدار آنان. گفتگو 📚بحارالانوار، ج۷۴، ص۱۴۴.
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📖 عبرت از گذشتگان 🍂الإمامُ الباقر عليه السلام: ▪️«أين الذين كانوا أطول أعمارا منكم وأبعد آمالا؟!» ▫️کجایند آن کسانی که عمرشان از شما بیشتر بود و آرزوهای دور و درازتری از شما داشتند؟! 📚تحف العقول، ج۱، ص ۲۹۹
هدایت شده از سبک زندگی دینی
♦️امام صادق علیه‌السلام: 🔹زمين هيچگاه خالى از امام نمى ماند تا اگر مؤمنان چيزى [به دين ]افزودند، آنها را [از اين كژ راهه ]برگرداند و اگر چيزى را كاستند برايشان كامل كند. 🔰﴿إنَّ الأرضَ لا تَخْلُو إلاّ وَ فِيها إمامٌ، كَيْما إنْ زادَ المُؤمنونَ شَيْئا رَدَّهُمْ ، و إنْ نَقَصُوا شَيْئا أتَمَّهُ لَهُم﴾ 📚الكافي : ج1 ،ص178 ✳ زمین هنوز از حجت، خالی نشده است! 🔻 در کربلا وقتی قتل فرزند پیامبر و آل‌الله محقق شد، ناگهان آسمان متغیر گشت و دریاها به تلاطم درآمدند و زمین شروع به لرزیدن کرد؛ لرزیدنی که می‌رفت همۀ اهل آن را در خود ببلعد و نابود کند. ‼ به‌محض بروز اولین علائم عذاب، سجّاد مشت بر زمین کوفت و به عالم خطاب کرد: «آرام! من حجت خدام! زمین هنوز از حجت، خالی نشده است. این منم! علی‌بن‌حسین‌بن‌علی. ولیّ و حجت خدا در زمین.» و زمین آرام گرفت، آسمان قرار یافت و کوه‌ها و دریاها ساکن شدند. و این اولین بار نیست که عالم با امر ولیّ خدا به قرار و آرام می‌رسد... ✍ 📚 از کتاب | حماسۀ سجادیه. دفتر اول 📖 ص 19 پ.ن: نقاشی اصلی این طرح گرافیکی، مربوط به حسن روح الامین است.
امام صادق عليه السلام:  خداى عز و جل را درسرزمينش پنج حرمت است: حرمت رسول خدا صلي الله عليه و آله حرمت آل رسول خدا صلى اللّه عليهم حرمت كتاب خداى عز و جل حرمت كعبه خدا و حرمت مؤمن.  للّه ِِ عَزَّوجَلَّ في بِلادِهِ خَمسُ حُرُمٍ : حُرمَةُ رَسولِ اللّه ِ صلي الله عليه و آله ، وحُرمَةُ آلِ رَسولِ اللّه ِ صَلَّى اللّه ُ عَلَيهِم ، وحُرمَةُ كِتابِ اللّه ِ عَزَّوجَلَّ ، وحُرمَةُ كَعبَةِ اللّه ِ ، وحُرمَةُ المُؤمِنِ [ الكافي : 8 / 107 / 82 عن عليّ بن شجرة . ] .
🔹امام حسین علیه‌السلام: 🔰﴿أيُّهَا النّاسُ! مَن جادَ سادَ، ومَن بَخِلَ رَذُلَ، وإنَّ أجوَدَ النّاسِ مَن أعطى مَن لا يَرجوهُ﴾ 💠 اى مردم! هر كس ببخشد، سَرورى مى يابد و هر كه بخل بورزد، به پستى مى گرايد. بخشنده ترينِ مردم، كسى است كه به فردى ببخشد كه اميدى به او ندارد 📚 کشف‌الغمه، ج۲، ص۲۴۲
علامه امینی در مسیر زیارت پیاده کربلا، از وعظ و ارشاد غافل نبود تشرف به بارگاه ائمه اطهار با پای پیاده از زمان حضور ائمه رایج بوده ولی به مقتضای حکومت‌های مختلف این سنت نیز دارای فراز و نشیب بوده است. علامه امینی مؤلف «الغدیر»، فقیه، محدث، متکلم، مورخ نسخه شناس و از علمای بزرگ شیعه در قرن چهاردهم هجری قمری بود. وی از ۲۲ سالگی برای تحصیل به نجف رفت و از سید ابوالحسن اصفهانی، میرزای نائینی، محمدحسین غروی اصفهانی و شیخ عبدالکریم حائری یزدی، اجازه اجتهاد دریافت کرد. وی کتابخانه امیرالمؤمنین را در نجف اشرف تأسیس کرد که حاوی ۷۰ هزار نسخه خطی و ۵۰۰ هزار عنوان کتاب است. علامه امینی از شخصیت‌های برجسته حوزه علمیه نجف بود که به طور مرتب به زیارت کربلای معلی مشرف می‌شد. ایشان در زیارت‌هایی که به کربلای معلی داشته اند، برای کسب پاداش بیشتر، بارها مسیر بین نجف تا کربلا را با پای پیاده پیموده اند. در احوالات ایشان آمده که پیوسته با پای پیاده به زیارت سرور جوانان اهل بهشت مشرف می‌شدند و همواره تعدادی از مؤمنین نخبگان و ناب‌ترین دوستانش او را همراهی می‌نمودند. راه را در ۳ روز و یا بیشتر طی می‌نمود که از ۷۸ کیلومتر بیشتر نمی‌شد. در امر به معروف و نهی از منکر وعظ و ارشاد و بیان توصیه‌های دینی به مردم روستاها و مسیرهایی که از آن می‌گذشت کوتاهی نمی‌نمود تا به کربلای معلی می‌رسید. علامه امینی وقتی به نزدیکی کربلا می‌رسید، حالش منقلب می‌شد و قطرات اشک از چشمانش جاری می‌شد. آنگاه جز حضور در صحن امام شهید دغدغه دیگری نداشت. سپس وارد حرم مطهر می‌شد در حالی که از شدت مصیبت اشک بر گونه‌هایش سرازیر بود.
هدایت شده از سبک زندگی دینی
👓 چون سختیها بر بنی اسرائیل به طول انجامید چهل روز به درگاه خداوند ناله و گریه کردند پس خداوند صد و هفتاد سال از مدت آزار آنها را کم کرد و به موسی و هارون وحی کرد که آنها را از دست فرعون نجات دهند. 🔹 راوی گوید: سپس حضرت فرمودند: همچنین شما هم‌ اگر انجام دهید البته خداوند بر ما گشایش خواهد داد، ولی اگر این گونه نباشید، این امر (غیبت) تا آخرین حد خود به طول می انجامد! 💬 امام صادق علیه السلام بحارالانوار به نقل از تفسیر عیاشی