هدایت شده از غدیر شناسنامه شیعه
✅ اصل و نسب و مذهب ما را چو بخواهید
آغاز مسلمانی ما روز غدیــــــر است...
🌸🌸🌸🌸🌸🌸
عید غدیر بخش عمده ای از شناسنامه ی شیعه ائمه محسوب می شود.
مقام معظم رهبری
🌺🍃🌺🍃
🌺🍃🌺
🌺🍃
🌺
🔷 از دو الی سه ماه پیش تمامی شیعیان برای عاشورا و اربعین روز شمار زدند!
▪️ این علاقهء به سید الشهدا علیه السلام قابل ستایش است.
✅ اما قبل از محرم، ما مناسبتی داریم که مقدم بر تمام مناسبت های ما است؛ عید بزرگ غدیر. عیدالله الاکبر
🔴 برای غدیر چه کردیم؟
برای غدیر کار نکردیم،
⚫️ امام حسین علیه السلام کشته احیایِ غدیر است.
✅ باید برای غدیر چندین برابر عاشورا و فاطمیه توان گذاشت.
✅ اگر غدیر فراموش نمی شد که عاشورا و فاطمیه ای در کار نبود.
✅ پس باید با تمام توان برای غدیر کار کنیم.
غدیر شناسنامه من و شماست.
🔹برای غدیر روز شمار بزنیم،
پوستر پخش کنیم
بنر بزنیم
🔶جشن بگیریم،
دسته شادی در خیابان راه بندازیم.
این عید را مثل نوروز برای بچه ها خاطره ساز کنیم .
لباس نو براشون بخریم
برای بچه ها عیدی آماده کنیم
🌹خیابان ها را آزین ببندیم.
پارچه های سبز بزرگ و کوچک بزنیم.
🌹دست به دست هم بدیم
🌹 از عید قربان تا مباهله جشن غدیریه بگیریم
📚 خطبه غدیریه را چاپ کنیم پخش کنیم.
📢 ولایت امیرالمومنین علیه السلام را جار بزنیم، شور به پا کنیم.
👈برای غدیر کم گذاشتیم انکار شد،
🏃♂️ وقت بلند شدن است، رزق محرم در غدیر داده میشود،
👈 هر کس برای غدیر کم بگذارد، در محرم کمش می گذارند!
📢 این مملکت از عید قربان تا مباهله باید غوغا شود، صدای علیا ولی الله گوش فلک را کَر کند.
✅دسته به خیابان ها بیاوریم،
✅ ایستگاه صلواتی بزنین،
✅شهرهای خودمان را چراغانی کنیم.
✅فضای مجازی را تسخیر کنیم.
🔵 روز عید غدیر، روزی است که خدا نعمتش را کامل کرده است،
چرا شکر نعمت نکنیم؟
⚫️ معصومین به شهادت رسیدن بخاطر اثبات درستی راه غدیر، چرا ساکت باشیم؟
✋روز غدیر روز بیعت با امام عصر روحی فداه است.
💰با پولمان،
🕘 با وقتمان،
🔹 با هیئتمان؛
🚘 با وسائلمان؛
🌈با هر عملی که می توانیم احیایِ غدیر کنیم.
تبلیغ_غدیر_واجب_است.
🔶🌷 بیش از هزار سال #قدمت #کاروان_غدیر ❗️
🔹🌸 نخستین گزارشهای تاریخی از دسته جات عزای سید الشهداء علیهالسلام مربوط به محرم سال 352 هجری قمری است. حاکمان #آل_بویه متأثر از علمای بزرگ شیعه دستهجات عزای سید الشهدا علیهالسلام را در عاشورای آن سال در خیابان های بغداد به راه انداختند. حرکت #عاشورا الگو از #غدیر گرفته بود؛ چند روز پیش از عاشورا یعنی در 18 ذی حجه همان سال، روز غدیر را #جشن گرفتند و دستهجات شادی را در کوی و برزن #بغداد به حرکت درآوردند.
🔹🌸 #مورخین تاریخ اسلام، جریانات مهم در سالهای 350 هـ.ق از سنتهای #تشیع را اینچنین نوشتهاند:
«شیعیان در شب 18 ذیحجه مشعل ها را روشن کردند و طبل ها و شیپورها به صدا درآمد و مردم صبح زود به سمت مقابر قریش به راه افتادند و شهر زینت شد و بازارها در شب باز بود مانند شبهای عید و روز اجتماع مردم بود».[1]
⚪️ 🌸 حال پس از قرنها از احیاکنندگان آن سنت زیبا باشیم و جلوۀ شادی فاخرمان در شادی اهلبیت علیهمالسلام در عید غدیر را به رخ جهانیان بکشیم و بگوییم همچنان وفادار به بیعت با آن خورشیدی هستیم که بر دستان رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم بالا رفت تا ظهور خورشید دوازدهم... .
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
[1] « في ليلة الخميس الثامن عشر من ذي الحجة وهو يوم عيد غدير خم أشعلت النيران ، وضربت الدبادب والبوقات ، وبكر الناس إلى مقابر قريش ، وأظهرت الزينة في البلد ، وفتحت الأسواق بالليل كما يفعل في ليالي الأعياد ، وكان يوما مشهودا»(الكامل في التاريخ،ج 8 ص 550) .
تعبیرهای زشت و ناشایستی از طرف دوستان نادان علی "علیه السلام" میشود که شایستهی او نیست؛ از جمله اینکه میگویند علی "علیه السلام" ۲۵ سال خانه نشین شد و علی یک روز هم خانه نشین نشد. آن کسانی که برنامه شان خانه نشینی است و زندگی شان با خانه نشینی میگذرد، سکوت علی را، از سطح عالی فرود آمدن علی را خانه نشینی نام داده اند، ولی این خانه نشینی نبود. علی در همان روزی هم که صحبت خلافتش بود، میگفت من همچنان که تاکنون مورد مشورت بودم، فرد دوم قدرت بودم، حالا هم همان جور باشم؛ پس علی در ۲۵ سال، فرد دوم قدرت بود.
#مقام معظم رهبری
کتاب_همرزمان_حسین "علیهالسلام"
#گفتار_پنجم
⭕️حسنفرحانالمالکی؛ عالم عربستانی در وصف #شیعه گفت:
شیعه حق دارد در روز قیامت #افتخار کند و به امیرالمومنین (علیهالسلام) و حضرت زهرا (سلاماللهعلیها) بگوید که ما بخاطر محبت شما اذیت شدیم. شیعه در روز قیامت بخاطر حب منافقین و سرکشان و دعوت کنندگان به دوزخ؛ شرمسار نمیشود! در کارنامه شیعه محبت به ظالمین وجود ندارد!
منبع: bit.ly/2GoWgG3
🔸🔶ولايت، بالاتر از محبت و دوستى و عشق است؛
كه عشق على در دل دشمنان او هم خانه داشت.
🔸آنها كه شكوه و وقار كوه و زيبايى دشت و عظمت كوير و دريا و جلوه ى طلوع و غروب، اسيرشان مى كند و چشمشان را مى گيرد و دلشان را به بند مى كشد،
چگونه مى شود شكوه و عظمت آن روح بزرگتر از كوه،
زيبايى و گستردگى آن قلب وسيع تر از هستى
و عظمت و ناپيدايى آن سينه ى ناپيدا تر از كوير و عميق تر از دريا و
جلوهى آن طلوع بى غروب،
چشم و دل و عشق و احساسشان را پر نكند.
🔹🔷هر كس با هر مشربى و عقيده اى، مى تواند دوستدار على باشد.
در على، علم و عشق،
تدبير و شمشير،
حريت و عبوديت،
نجواى دل و آتش سخن،
زمزمه ى شب و فرياد روز،
قدرت و عزت و تواضع و ذلت،
نرمش و آشنايى و خشونت و پايدارى،
▪️در على اين همه هست و اين همه بخاطر حق است و براى اوست، و اين است كه همه ى او دوست داشتنى است و حتى دشمنش در دل، شيفته ى اوست و مخالفش ،در پنهان شيداى او.
📚غدیر، صفحه ۱۱
📝 استاد علی صفایی حائری (عین صاد)
♦️«یعسوب الدین» یکی از القاب زیبای مولی امیرالمؤمنین علیه السلام است.
🌴عرب به فرماندهی زنبورهای عسل «یعسوب» میگوید. هنگامی که زنبورهای کارگر گلها را برای درست کردن عسل میمکند و به کندو باز میگردند، ابتدا مورد بازرسی قرار میگیرند.بدین صورت که فرمانده زنبورها (یعسوب) در جلوی در کندو میایستد. آنگاه زنبورها را بو میکند، هر زنبوری که بر روی گل بدبود نشسته باشد و توشه بدبو به همراه داشته باشد حق ورود به کندو را ندارد، بلکه مورد تهاجم زنبورهای نگهبان واقع میشود، و اگر موفق به فرار نشود لاشه او موجب عبرت سایر زنبورها خواهد شد.
⭕️آری امیرالمؤمنین علیه السلام نیز در روز قیامت بر در بهشت میایستد، و هر کسی را که بوی ولایت آن حضرت را با خود نداشته باشد از ورود به بهشت محروم مینماید.
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
عالمان اهل سنت درباره رویداد مهم تاریخی، مبارزه امام علی با عمرو بن عبدود در جنگ احزاب چهار نوع دیدگاه کلی دارند:
1. بیان واقعه به همراه جزئیات؛(واقدی بیشترین جزئیات را بیان کردهاست).
2. بیان مختصر واقعه؛(طبری و ابناثیر کمترین جزئیات را بیان کردهاند).
3. بیان نکردن اصل آن؛
4. انکار اصل واقعه.
اگر در قضيه غدير، عموم مسلمين ـ چه شيعيان كه اين قضيه را قضيه امامت و ولايت مىدانند و چه غيرشيعيان كه اصل قضيه را قبول دارند، اما برداشت آنها از اين موضوع، امامت و ولايت نيست ـ بيشتر توجه خودشان را امروز متوجه و متمركز به نكاتى كنند كه در قضيه غدير است، براى مصالح مسلمين دستاوردهاى زيادى خواهد داشت... يكى از اين نكات مهم، عبارت است از اينكه، با مطرح كردن اميرالمؤمنين (عليهالصّلاهوالسّلام) و با نصب آن بزرگوار براى حكومت، معيارها و ارزشهاى حاكميت، معلوم شد.
#کتاب_ولایت_فقیه
#فصل_سوم
💠 امام مهربان ترین هست.
🔸«امام رضا عليه السلام در توصيف امام فرمودند:
امام، [چونان] همدمِ همراه، پدرِ مهربان، برادرِ تنى، و مادر دلسوز به حال كودك است، و پناه بندگان خداوند در گرفتارى سخت است.»
🔹«الإمام الأنيس الرفيق و الوالد الشفيق و الأخ الشقيق و الأم البرة بالولد الصغير و مفزع العباد في الداهية النآد.»
📗الکافی جلد1 صفحه200
📚مسند الامام الرضا علیه السلام / ج 1/ ص 69)
🔷امام اُنس رفیق و شفقت پدر و همراهى برادر و خوبى و مهربانی مادر به فرزند کوچک را دارد و اینها بخششى است که به خاطر رهبرى و ولایت نوع انسان به او عنایت شده است.
🔸هشدار امام رضا(ع) به شیعیان: همدیگر را تخریب نکنید!
👈🏻در روایتی از جناب عبدالعظیم حسنی آمده که امام علی بن موسی الرضا(علیهالسلام) فرمودهاند:
ای عبدالعظیم! به یاران من سلام برسان و بگو مبادا به شیطان راه بدهند که بر آنها مسلط شود و آنها را به راستگویی و امانتداری و سکوت فرا بخوان و بگو با یکدیگر بیهوده جدل نکنند.
به آنها بگو به همدیگر روی بیاورند و با هم رابطه اجتماعی داشته باشند و به جان همدیگر نیافتند و یکدیگر را تخریب نکنند.
به جان خودم سوگند که اگر کسی چنین کاری بکند و یکی از یاران مرا به خشم بیاورد از خدا خواهم خواست که او را به بدترین صورت در دنیا عذاب کند و در آخرت نیز از زیانکاران باشد.
❇️ يَا عَبْدَ الْعَظِيمِ أَبْلِغْ عَنِّي أَوْلِيَائِيَ السَّلَامَ وَ قُلْ لَهُمْ أَنْ لَا يَجْعَلُوا لِلشَّيْطَانِ عَلَى أَنْفُسِهِمْ سَبِيلًا وَ مُرْهُمْ بِالصِّدْقِ فِي الْحَدِيثِ وَ أَدَاءِ الْأَمَانَةِ وَ مُرْهُمْ بِالسُّكُوتِ وَ تَرْكِ الْجِدَالِ فِيمَا لَا يَعْنِيهِمْ وَ إِقْبَالِ بَعْضِهِمْ عَلَى بَعْضٍ وَ الْمُزَاوَرَةِ فَإِنَّ ذَلِكَ قُرْبَةٌ إِلَيَّ وَ لَا يَشْتَغِلُوا أَنْفُسَهُمْ بِتَمْزِيقِ بَعْضِهِمْ بَعْضاً فَإِنِّي آلَيْتُ عَلَى نَفْسِي إِنَّهُ مَنْ فَعَلَ ذَلِكَ وَ أَسْخَطَ وَلِيّاً مِنْ أَوْلِيَائِي دَعَوْتُ اللَّهَ لِيُعَذِّبَهُ فِي الدُّنْيَا أَشَدَّ الْعَذَابِ وَ كَانَ فِي الْآخِرَةِ مِنَ الْخاسِرِينَ.
📚بحار الانوار (طبع دار الاحیاء التراث)، ج 71، ص 230
💠 داستان ملقب شدن حضرت رضا علیه السلام به #ضامن_آهو
📖 شیخ صدوق "ره" این داستان را با دو واسطه از همان شکارچی یعنی ابومنصور محمد بن عبدالرزاق طوسي،(گردآورنده شاهنامه ابومنصوری) نقل کرده است که وی خود داستانش را برای حاکم رازی -همنشین و شخص مورد اعتماد ابوجعفر عتبی وزير نامدار سامانيان- حکايت کرده و حاکم هم آن را برای ثقه جليلالقدر محمد بن احمد بن اسماعيل سليطی که از اجله مشايخ روايت صدوق است، نقل می نماید.
حاکم رازی میگوید ابو جعفر عتبی مرا نزد ابو منصور محمد بن عبدالرزاق فرستاد. در روز پنجشنبه براي زيارت حضرت رضا عليهالسلام از او اجازه خواستم. گفت بشنو که درباره اين مشهد با تو چه ميگويم.
در روزگار جواني، نظر خوشي به طرفداران اين مشهد نداشتم و در راه، معترض زائران ميشدم و لباسها و خرجي و نامهها وحوالههايشان را بهستيزه ميستاندم.
روزي به شکار بيرون رفتم و يوزي را به دنبال آهويي روانه کردم. يوز همچنان به دنبال آهو ميدويد تا او را ناچار کرد که پاي ديواري پناهنده شود و بايستاد. يوز هم رو به رويش ايستاد ولي به او نزديک نميشد. هر چه کوشش کرديم که يوز به آهو نزديک شود يوز نميجست و از جاي خود تکان نميخورد؛ ولي هر وقت که آهو از جاي خود (کنار ديوار) دور ميشد، يوز هم او را دنبال ميکرد. اما همين که به ديوار پناه ميبرد، يوز باز ميگشت تا آن که آهو به سوراخ لانهمانندي در ديوار آن مزار داخل شد. من وارد آن جا شدم، و از ابي نصر مُقري پرسيدم: آهويي که اکنون وارد رباط شد کو؟ گفت: نديدمش. آن وقت، به همان جايي که آهو داخلش شده بود درآمدم و ردّ فضولاتش را ديدم، ولي خود آهو را نديدم. پس با خداي تعالي پيمان بستم که از آن پس زائران را نيازارم و جز از راه خوبي و خوشي با آنان در نيابم.
از آن پس، هر گاه که کار دشواري به من روي ميآورد، وگرفتارياي پيدا ميکردم، بدين مشهد روي و پناه ميآوردم، و آن را زيارت و از خداي تعالي در آن جا حاجت خويش را مسئلت ميکردم و خداوند حاجت مرا بر ميآورد، ومن از خدا خواستم که پسري به من عنايت فرمايد. خدا پسري به من مرحمت فرمود، و چون آن پسربچه به حد بلوغ رسيد، کشته شد؛ من دوباره به مشهد برگشتم و از خدا مسئلت کردم که پسري به من عطا فرمايد و خداوند پسر ديگري به من ارزاني فرمود.
هيچ گاه از خداي تبارک و تعالي در آن جا حاجتي نخواستم مگر آن که حق تعالي آن حاجت را برآورد و اين چيزي است از جمله برکات اين مشهد "سلام الله علي ساکنه" که بر شخص من آشکار شد و براي خودم روي داد.
🔺 عیون أخبار الرضا؛ ج2؛ ص285؛ ح11