سالروز وفات حضرت ام البنین (سلام الله علیها) تسلیت باد.
پس از واقعه کربلا، ام البنین به همراه نوهاش عبیدالله بن عباس بن علی و جمعی از مردم مدینه روزهای زیادی را در قبرستان بقیع برای امام حسین(ع) و فرزندانش سوگواری میکردند. مدفن ام البنین در قبرستان بقیع است.
امام صادق
او (حضرت ام البنین) آشکارا بنی امیه را لعن می کرد ؛ بنی امیه او را مسموم کردند و به شهادت رسید.
و کانَت تَلعَنُ بَنی اُمیّه ، هی المَسمُومُ وَ وَصَلَت الشّهاده.
میزان ایمان
برای هر سنجشی، میزان مخصوصی قرار داده شده است، برای سنجیدن دمای هوا، دماسنج؛ برای فشار خون، فشار سنج...
قرآن کریم برای سنجش ایمان یکی از میزان ها را جهاد با اموال و انفس قرار داده است.
«یا ایها الذین آمنوا ...تُجـاهِدُونَ فی سَبیلِ اللهِ بِاَمْوالِكُمْ وَاَنْفُسِكُمْ»
ام البنین همسر گرامی امیر المومنین(ع) در حادثه کربلا، علاوه بر عباس دلاور، سه فرزند دیگرش را هم بر این میزان گذاشت؛ که توانست از این جهاد بسیار سخت سربلند بیرون آید.
مرا عهدیست با جانان که تا جان در بدن دارم
هواداران کویش را چو جان خویشتن دارم
امیرالمومنین رسواکننده چهره منافقین
يا أَيُّهَا النَّبِيُّ جاهِدِ الْكُفّارَ وَ الْمُنافِقِينَ وَ اغْلُظْ عَلَيْهِمْ وَ مَأْواهُمْ جَهَنَّمُ وَ بِئْسَ الْمَصِيرُ (تحریم/ ۹)
اى پيامبر! با كافران و منافقان پيكار كن و بر آنان سخت بگير! جايگاهشان جهنّم است، و بد فرجامى است!
امام صادق (علیه السلام)- با خواندن آیه جَاهِدِ الْکُفَّارَ بِالْمنَافِقِینَ رسول خدا (صلی الله علیه و آله) هرگز با منافقین نجنگید؛ بلکه میان آنها ألفت و دوستی برقرار میکرد.
الصّادق (علیه السلام)- رُوِیَ عَنْ أَبِیعَبْدِاللَّهِ (علیه السلام) أَنَّهُ قَرَأَ جَاهِدِ الْکُفَّارَ بِالْمُنَافِقِینَ وَ قَالَ إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) لَمْ یُقَاتِلْ مُنَافِقاً قَطُّ إِنَّمَا کَانَ یَتَأَلَّفُهُمْ.
تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۶، ص۴۰۴ بحارالأنوار، ج۱۹، ص۱۶۳/ نورالثقلین
امام صادق (علیه السلام) با اشاره به آیه -یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ جَاهِدِ الْکُفَّارَ بِالْمنافقین فرمود : رسول خدا (صلی الله علیه و آله) همراه منافقین با کافرین جهاد کرد و علی (علیه السلام) بهسان جهاد رسول خدا (صلی الله علیه و آله)، با منافقین جهاد کرد.
الصّادق (علیه السلام)- عَنْ أَبِیعَبْدِاللَّهِ (علیه السلام) فِی قَوْلِهِ یا أَیُّهَا النَّبِیُّ جاهِدِ الْکُفَّارَ وَ الْمُنافِقِینَ قَالَ هَکَذَا نَزَلَتْ فَجَاهَدَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) الْکُفَّارَ وَ جَاهَدَ عَلِیٌ (علیه السلام) الْمُنَافِقِینَ فَجَاهَدَ عَلِیٌّ (علیه السلام) جِهَادَ رَسُولِ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله).
تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۶، ص۴۰۴ القمی، ج۲، ص۳۷۷/ البرهان
یکی از همسران پیامبر(صلیاللهعلیهوآله) عائشه است که در تاریخ صدر اسلام نقشی بسیار پررنگ داشته است. عائشه در نزد اهل سنت از جایگاه بسیار خاص و ویژهای برخوردار است، به گونهای که وی را «ام المومنین» نام نهاده و بسیاری از عالمان اهل سنت او را افضل و برتر از همه همسران پیامبر(صلیاللهعلیهوآله) میدانند. اما ایشان در نزد شیعه به واسطه برخی از رفتارها و عملکردهایش در قبال اهل بیت(علیهمالسلام)، از آن منزلتی که در نزد اهل سنت دارا است برخوردار نیست چراکه شیعه برخی از رفتارها و اعمال وی را نپسندیده و از این جهت، جایگاهش در نزد شیعه، نسبت به سائر همسران پیامبر(صلیاللهعلیهوآله) کمرنگتر است.
یکی ازعملکردهای عائشه که شیعه آن را نپسندیده، اظهار خشنودی وی از شهادت حضرت زهرا(علیهاالسلام) است که این خبر علاوه بر منابع شیعی، در منابع اهل سنت نیز آمده است؛ چنانکه عالم اهل سنت ابى يعقوب يوسف بن إسماعيل لمعانى معتزلی حنفی(م606ق)، _ که یکی از اساتید حنفیِ ابن ابی الحدید است _ میگوید: «از زمان وفات رسول خدا(صلیاللهعلیهوآله) تا زمان وفات حضرت فاطمه(علیهاالسلام) همواره از عائشه، سخنان نیشدار و روانکاه برای امیرالمومنین و فاطمه زهرا(علیهماالسلام) آورده میشد. و امیرالمومنین و حضرت زهرا(علیهماالسلام) بر آن غیظ شدیدِ عائشه، صبر پیشه میکردند... .»[1]
او در ادامه میگوید: «پس از شهادت حضرت زهرا(علیهاالسلام) تمام همسران رسول خدا(صلیاللهعلیهوآله) برای تسلیت گفتن، نزد بنی هاشم آمدند، اما عایشه نیامد و خود را به مریضی زد. به امیرالمومنین(علیهالسلام) نیز اخباری رسید که عایشه از شهادت حضرت زهرا(علیهاالسلام) ابراز خوشحالی کرده است.»[2]
از عائشه که همسر پیامبر(صلیاللهعلیهوآله) است انتظار نمیرود، از مرگ دختر رسول خدا(صلیاللهعلیهوآله) خوشحال شود؛ آیا این خوشحالی، خلاف محتوای آیه «قل لَا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبَى [شوری/23] بگو به ازاى آن [رسالت] پاداشى از شما خواستار نيستم مگر دوستى به نزدیکانم» نیست؟! اگر فاطمه(علیهاالسلام) محبوبِ عائشه بود، پس چرا از مرگش خشنود و شادمان شد؟ آیا انسان در مرگ محبوب خود خوشحال میگردد؟!
گرچه ممکن است قبول این مساله برای اهل سنت سخت باشد، اما شادی عائشه از شهادت امیرالمومنین(علیهالسلام)[3] خود شاهد و موید دیگری است که احتمال شادی وی از شهادت حضرت زهرا(علیهاالسلام) را تقویت میکند. و این ها مهر تاییدی است بر اینکه او با خط امیرالمومنین و فاطمه(علیهماالسلام) مخالف بوده به طوری که از مرگشان خوشحال شده است.
جالب آنکه برخی از اهل سنت اموری که اظهر من الشمس است را انکار میکنند، چنانکه جنگ و دشمنی عائشه با امیرالمومنین(علیهالسلام) در جنگ جمل را انکار کرده و میگویند: عائشه قصد جنگ با امیرالمومنین(علیهالسلام) نداشته است بلکه برای صلح خارج شده بود، نه برای جنگ؛ و این، برخی از اطرافیان و همراهان عائشه بودند که سبب جنگ ناخواسته شدند.[4]
اما شواهد تاریخی بسیاری وجود دارد که تضاد ایشان را با خط امیرالمومنین(علیهالسلام) اثبات میکند و با هیچ توجیهی نمیتوان وی را تبرئه کرد.
_______________________
پینوشت
[1]. «كان يبلغه و فاطمة عنها كل ما يكرهانه منذ مات رسول الله(صلیاللهعلیهوآله) إلى أن توفيت فاطمة و هما صابران على مضض و رمض..... قال [ابویعقوب اللمعانی]: ثُمَّ مَاتَتْ فَاطِمَةُ فَجَاءَ نِسَاءُ رَسُولِ الله(صلىاللهعلیهوآلهوسلم) کُلُهُنَّ إلَىٰ بَنِیهَاشِمٍ فِی الْعَزَاءِ إلَّا عَائِشَة فَإنَّهَا، لَمْ تَأتَ وَ أظْهَرَتْ مَرَضَاً وَ نُقِلَ إلَىٰ عَلِیٍ(علیهالسلام) عَنْهَا کَلَامٌ یَدُلُّ عَلَى السُّرُورٍ». شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ابن أبی الحديد معتزلی شافعی(م656هـ)، المحقق : محمد أبو الفضل ابراهيم، قم، دار الکتب العلمیة، مؤسسة إسماعیلیان للطباعة والنشر والتوزیع، ج9، ص198؛ احادیث ام المؤمنین عائشه، العلامة السيد مرتضى العسكری، نشر توحید، چاپ پنجم، 1414ق-1994م، ج ۲، ص ۸۱.
[2]. همان.
[3]. تاریخ الرسل و الملوک (تاریخ الطبری)، ابوجعفر محمد بن جریر بن یزید بن کثیر طبری آملی(م310ق)، بیروت، دار الکتب العلمیة، ج3، ص15؛ و تحقیق محمد ابوالفضل ابراهیم، بیروت، دارالتراث، چاپ دوم، 1387ق، ج5، ص150، متن کتاب؛/ و مقاتل الطالبین، ابوالفرج علی بن حسین بن محمد بن احمد بن هیثم اموی قرشی اصفهانی(م۳۵۶ق)، شرح و تحقيق سيداحمد صقر، بیروت، موسسة الاعلمی للمطبوعات، ص55، تصویر کتاب؛/ و الکامل فی التاریخ، أبوالحسن علي بن أبي الكرم محمد بن محمد الشيباني الجزري، معروف به عز الدين ابن الأثير(م630ق)، تحقيق: عمر عبد السلام تدمری، بیروت، دار الكتاب العربي، چاپ اول، 1417ق-1997م، ج2، ص743-744، متن کتاب؛ همان، تحقیق: آبوالفداء عبدالله القاضی، بیروت، دار الکتب العلمیة، ج3، ص259؛/ و جمل من أنساب الأشراف، أحمد بن يحيى بن جابر بن داود البَلَاذُری(م279ق)، تحقيق: سهيل زكار و رياض الزركلی، بیروت، دار الفكر، چاپ اول، 1417ق-1996م، ج2، ص505، متن کتاب.
[4]. الانتصار للصحب والآل من افتراءات السماوي الضال، إبراهيم بن عامر بن علی الرّحيلی، میدنه، مكتبة العلوم والحكم، چاپ سوم، 1423ق-2003م، ص311-318، متن کتاب. مولف در این کتاب توجیهات مختلفی برای تبرئه عائشه در جنگافروزی از عالمان مختلف اهل سنت میآورد چنانکه از ابن عربی صاحب کتاب «العواصم من القواصم» و ابن کثیر و ابن حزم و باقلانی و ابن ابی العز حنفی و ... دیگران توجیهات مختلفی نقل میکند.
امام صادق عليه السلام :
منزلت مردم را نزد ما از اندازه نقل رواياتشان از ما بشناسيد.
الإمامُ الصّادقُ عليه السلام :اعرِفُوا مَنازِلَ النّاسِ مِنّا على قَدْرِ رِواياتِهم عَنّا .[بحار الأنوار : 2/150/24 .]
● راهزنان خوبیها
حضرت امام صادق «علیه السلام» فرمودند:
«خداوند راهزنان نيكى را لعنت كند.»
سوال شد: راهزنان نيكى چه كسانى هستند؟
فرمودند: «كسى كه به او خوبی شود، و او ناسپاسى كند، در نتيجه نيكوكار را از نيكى به ديگران باز دارد.»
[لَعَنَ اللّه قاطِعى سُبُلَ المَعروفِ، قيلَ: وَ ما قاطِعوا سُبُل المَعروفِ؟
قالَ: اَلرَّجُلُ يُصنَعُ إلَيهِ المَعروفَ فَيَكفُرُهُ، فَيَمتَنِعُ صاحِبُهُ مِن أن يَصنَعَ ذلِكَ إلى غَيرِهِ]
📚 كافى، ج4، ص33، ح1
16.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 مظلومیت امیرالمومنین(ع) بعد از پیامبر(ص) از زبان آیتالله جوادی
🎥آیت الله جوادی آملی: امیرالمومنین(ع) فرمودند در تمامی نمازهای جمعه از ماجرای سقیفه به مردم بگویید
🔸امیرالمومنین (ع) در نامه هفتاد و پنج مجموعه مبارک (تمام نهج البلاغه) است، فرمود: در تمام روزهای جمعه برای مردم بخوانید که در سقیفه چه گذشت، من چرا ساکت شدم، من چرا رفتم امضاء کردم، چه جور شد من رفتم امضاء کردم!
📌نتیجه #تبلیغات_اموی
طبق گزارش مسعودی:
يكى از دوستان ما كه اهل علم بود مي گفت:
در انجمنى در #شام درباره #ابو بكر، #عمر، #على و #معاويه سخن مي گفتيم و سخنان اهل علم را ياد مي كرديم؛ جمعى از عامه مي آمدند و سخنان ما را مي شنيدند.
يكى از آنان كه از ديگران خردمندتر بود و ريش بزرگتری داشت، روزى به من گفت:
چقدر در باره #على و معاويه و فلان و فلان حرف ميزنيد. گفتم: تو در اين باب چه نظر دارى؟ گفت: در باره كى؟ گفتم: در باره على چه ميگوئى؟ گفت:
مگر او پدر #فاطمه نيست؟ گفتم: فاطمه كى بود؟ گفت: زن #پيامبر و دختر #عايشه و خواهر معاويه بود. گفتم حكايت على چگونه بود؟ گفت: در جنگ #حنين با پيامبر كشته شد.
📚مسعودی، مروج الذهب و معادن الجوهر، ج2، ص33.
💢 آیهای که فقط امیر المؤمنین علیه السلام به آن عمل کرد.
🔸آیه نجوا به مسلمانان خطاب میکند که قبل از نجوا با رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلّم، باید صدقه پرداخت کنند. بر اساس روایات غیر از امیر المؤمنين عليه السلام، دیگر مسلمانان از انجام این دستور خودداری کردند. به همین دلیل در آیه بعد، خداوند ضمن توبیخ مسلمانان، وجوب پرداخت صدقه به هنگام نجوای با پیامبر صلى الله عليه و آله و سلم را نسخ کرد.
🔸حال این کلام مهم را ببینید:
«اگر گفته شود: در دستور به دادن صدقه قبل از نجوا با پیامبر صلّی الله علیه و آله و سلّم و همچنین منسوخ شدن این دستور قبل از عمل صحابه به آن، چه فایدهای نهفته است؟
میگویم: در این کار علاوه بر بیان رحمت خداوند بر بندگان و آشکار کردن منت خداوند بر آنها، برتری، تفاوت و تمایز یک ولیّ از اولیاء الهی - به وسیلهی فضیلتی که خداوند آن را فقط به او اختصاص داده و دیگران را از آن محروم کرده - نهفته است، و این ولیّ خدا، همان علی علیه السلام است.»
کلامی از عَلَمُ الدين أبوالحسن علي بن محمد السخاوی از علمای اهلسنت قرن ششم و هفتم (۵۵۸_۶۴۳ ق) در بحث نسخ آیهی نجوا.
فإن قيل: أي فائدة في الأمر بهذه الصدقة؟ ونسخها قبل العمل بها؟
قلت: تعريف العباد برحمة الله لهم وإظهار للمنَّة عليهم، وتمييز لولي من أوليائه بفضيلة لم يجعلها لغيره، وهو عليٌّ عليه السلام
📜 نسخه نفیس جمال القراء _ابو الحسن السخاوي، نگهداری شده در کتابخانه أسعد أفندی ترکیه، شماره ۱۵
«ﺷﯿﺦ ﺍﺣﻤﺪ ﺍﻟﻄﯿﺐ » ﺭﺋﯿﺲ ﺩﺍﻧﺸﮕﺎﻩ ﺍﻷﺯﻫﺮ ﻣﺼﺮ، ﺩﺭ ﻣﺼﺎﺣﺒﻪﺍﯼ ﺑﺎ ﺷﺒﮑﻪ “ﻧﯿﻞ” ﺩﺭ ﻣﺼﺮ:
ﻣﺬﻫﺐ ﺷﯿﻌﻪ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﻣﺬﺍﻫﺐ ﺍﺳﻼﻡ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺍﺷﮑﺎﻟﯽ ﻧﺪﺍﺭﺩ ﭘﯿﺮﻭﺍﻥ ﻣﺬﺍﻫﺐ ﺍﻫﻞ ﺳﻨﺖ، ﺷﯿﻌﻪ ﺷﻮﻧﺪ ﻫﻤﺎﻧﮕﻮﻧﻪ ﮐﻪ ﭘﯿﺮﻭﺍﻥ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﻣﺬﺍﻫﺐ ﭼﻬﺎﺭﮔﺎﻧﻪ ﺍﻫﻞ ﺳﻨﺖ ﺑﻪ ﻣﺬﻫﺐ ﺩﯾﮕﺮﯼ ﻣﯽﺭﻭﻧﺪ .
ﺭﺋﯿﺲ ﺍﻻﺯﻫﺮ ﺩﺭ ﮔﻔﺘﮕﻮ ﺑﺎ ﺷﺒﮑﻪ ﻧﯿﻞ ﻣﺼﺮ ﻣﻄﺎﻟﺒﯽ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﻋﻘﺎﯾﺪ ﺷﯿﻌﻪ ﻭ ﺳﻨﯽ ﻣﻄﺮﺡ ﮐﺮﺩ ﮐﻪ ﻣﺘﻦ ﺁﻥ ﺩﺭ ﺫﯾﻞ ﺍﺯ ﻧﻈﺮﺗﺎﻥ ﻣﯽﮔﺬﺭﺩ :
* ﺧﺒﺮﻧﮕﺎﺭ ﺳﻮﺍﻝ ﮐﺮﺩ ﺁﯾﺎ ﺑﻪ ﻧﻈﺮ ﺷﻤﺎ ﻋﻘﺎﯾﺪ ﺷﯿﻌﻪ ﻣﺸﮑﻞ ﻧﺪﺍﺭﺩ؟
– ﺷﯿﺦ ﻃﯿﺐ ﺟﻮﺍﺏ ﺩﺍﺩ : ﻧﻪ ﭼﻪ ﻣﺸﮑﻠﯽ ﺩﺍﺭﻧﺪ، 50 ﺳﺎﻝ ﭘﯿﺶ ﺷﯿﺦ ﺷﻠﺘﻮﺕ ﻓﺘﻮﺍ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺷﯿﻌﻪ ﻣﺬﻫﺐ ﭘﻨﺠﻢ ﺍﺳﻼﻡ ﻭ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻣﺬﺍﻫﺐ ﺩﯾﮕﺮ ﺍﺳﺖ .
* ﺧﺒﺮﻧﮕﺎﺭ ﮔﻔﺖ : ﻓﺮﺯﻧﺪﺍﻥ ﻣﺎ ﺩﺭ ﺣﺎﻝ ﺷﯿﻌﻪ ﺷﺪﻥ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﭼﻪ ﺑﺎﯾﺪ ﺑﮑﻨﯿﻢ؟
– ﺷﯿﺦ ﺟﻮﺍﺏ ﺩﺍﺩ : ﺧﻮﺏ ﺑﺸﻮﻧﺪ ﻣﮕﺮ ﮐﺴﯽ ﺍﺯ ﻣﺬﻫﺐ ﺣﻨﻔﯽ ﺑﻪ ﻣﺎﻟﮑﯽ ﺑﺮﻭﺩ ﻣﺎ ﺍﺷﮑﺎﻟﯽ ﺑﻪ ﺍﻭ ﻣﯽﮔﯿﺮﯾﻢ؟ ﺧﻮﺏ ﺍﯾﻦﻫﺎ ﻫﻢ ﺍﺯ ﻣﺬﻫﺐ ﭼﻬﺎﺭﻡ ﺑﻪ ﻣﺬﻫﺐ ﭘﻨﺠﻢ ﺭﻓﺘﻪﺍﻧﺪ .
* ﺧﺒﺮﻧﮕﺎﺭ ﭘﺮﺳﯿﺪ ﺷﯿﻌﯿﺎﻥ ﺑﺎ ﻣﺎ ﺩﺭﺣﺎﻝ ﻗﻮﻡ ﻭ ﺧﻮﯾﺸﯽ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻭ ﺑﺎ ﻓﺮﺯﻧﺪﺍﻥ ﻣﺎ ﺍﺯﺩﻭﺍﺝ ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ .
– ﺷﯿﺦ ﺟﻮﺍﺏ ﺩﺍﺩ : ﭼﻪ ﺍﺷﮑﺎﻟﯽ ﺩﺍﺭﺩ، ﺑﯿﻦ ﻣﺬﺍﻫﺐ ﺍﺯﺩﻭﺍﺝ ﺁﺯﺍﺩ ﺍﺳﺖ .
* ﺧﺒﺮﻧﮕﺎﺭ ﮔﻔﺖ : ﻣﯽﮔﻮﯾﻨﺪ ﺷﯿﻌﯿﺎﻥ ﻗﺮﺁﻧﺸﺎﻥ ﻓﺮﻕ ﻣﯽﮐﻨﺪ .
– ﺷﯿﺦ ﻃﯿﺐ ﭘﺎﺳﺦ ﺩﺍﺩ : ﺍﯾﻦ ﺣﺮﻑﻫﺎ ﺧﺮﺍﻓﻪ ﭘﯿﺮﺯﻥﻫﺎ ﺍﺳﺖ . ﻗﺮﺁﻥ ﺷﯿﻌﯿﺎﻥ ﺑﺎ ﻣﺎ ﻫﯿﭻ ﻓﺮﻗﯽ ﻧﺪﺍﺭﺩ ﻭ ﺣﺘﯽ ﺭﺳﻢ ﺍﻟﺨﻄﺸﺎﻥ ﻧﯿﺰ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻗﺮﺁﻥ ﻣﺎ ﺍﺳﺖ .
* ﺧﺒﺮﻧﮕﺎﺭ ﮔﻔﺖ : 23 ﺭﻭﺣﺎﻧﯽ ﺍﺯ ﯾﮏ ﮐﺸﻮﺭ ( ﻋﺮﺑﺴﺘﺎﻥ ) ﻓﺘﻮﺍ ﺩﺍﺩﻩﺍﻧﺪ ﮐﻪ ﺷﯿﻌﯿﺎﻥ ﮐﺎﻓﺮﻧﺪ، ﺭﺍﻓﻀﯽ ﻫﺴﺘﻨﺪ .
– ﺷﯿﺦ ﮔﻔﺖ : ﺑﺮﺍﯼ ﻣﺴﻠﻤﯿﻦ ﺟﻬﺎﻥ ﻓﻘﻂ ﺍﻻﺯﻫﺮ ﻣﯽﺗﻮﺍﻧﺪ ﻓﺘﻮﺍ ﺩﻫﺪ ﻭ ﻓﺘﻮﺍﯼ ﺁﻧﻬﺎ ﺍﻋﺘﺒﺎﺭﯼ ﻧﺪﺍﺭﺩ
ﺩﺍﻧﺸﮕﺎﻩ ﺍﻻﺯﻫﺮ ﻣﺼﺮ ﻣﻬﻤﺘﺮﯾﻦ ﻣﺮﮐﺰ ﺻﺪﻭﺭ ﻓﺘﻮﺍ ﺩﺭ ﻣﯿﺎﻥ ﺍﻫﻞ ﺗﺴﻨﻦ ﻭ ﺍﺯ ﺗﺎﺛﯿﺮ ﮔﺬﺍﺭ ﺗﺮﯾﻦ ﻣﺮﺍﮐﺰ ﻋﻠﻤﯽ ﻣﺬﻫﺒﯽ ﺍﺳﺖ .
* ﺧﺒﺮﻧﮕﺎﺭ ﮔﻔﺖ : ﭘﺲ ﺍﯾﻦ ﺍﺧﺘﻼﻓﺎﺗﯽ ﮐﻪ ﺑﯿﻦ ﺷﯿﻌﻪ ﻭ ﺳﻨﯽ ﻣﻄﺮﺡ ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ، ﭼﯿﺴﺖ؟
– ﺷﯿﺦ ﭘﺎﺳﺦ ﺩﺍﺩ : ﺍﯾﻦﺍﺧﺘﻼﻓﺎﺕ ﺳﯿﺎﺳﺖ ﺧﺎﺭﺟﯽ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻣﯽﺧﻮﺍﻫﺪ ﺑﯿﻦ ﺷﯿﻌﻪ ﻭ ﺳﻨﯽ ﺍﺧﺘﻼﻑ ﺑﯿﺎﻧﺪﺍﺯﺩ .
* ﺧﺒﺮﻧﮕﺎﺭ ﮔﻔﺖ ﻣﻦ ﯾﮏ ﺳﻮﺍﻝ ﺟﺪﯼ ﺩﺍﺭﻡ : ﺷﯿﻌﯿﺎﻥ ﮐﻪ ﺍﺑﻮﺑﮑﺮ ﻭ ﻋﻤﺮ ﺭﺍ ﻗﺒﻮﻝ ﻧﺪﺍﺭﻧﺪ، ﭼﮕﻮﻧﻪ ﻣﯽﮔﻮﯾﯿﺪ ﺍﯾﻦﻫﺎ ﻣﺴﻠﻤﺎﻥ ﻫﺴﺘﻨﺪ؟
– ﺷﯿﺦ ﻃﯿﺐ ﮔﻔﺖ : ﺑﻠﻪ ﻗﺒﻮﻝ ﻧﺪﺍﺭﻧﺪ، ﺍﻣﺎ ﻣﮕﺮ ﺍﻋﺘﻘﺎﺩ ﺑﻪ ﺍﺑﻮﺑﮑﺮ ﻭ ﻋﻤﺮ ﺟﺰﻭ ﺍﺻﻮﻝ ﺩﯾﻦ ﺍﺳﻼﻡ ﺍﺳﺖ؟
ﻗﺼﻪ ﺍﺑﻮﺑﮑﺮ ﻭ ﻋﻤﺮ ﯾﮏ ﻗﺼﻪ ﺗﺎﺭﯾﺨﯽ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺗﺎﺭﯾﺦ ﺑﻪ ﺍﺻﻮﻝ ﺍﻋﺘﻘﺎﺩﺍﺕ ﺭﺑﻄﯽ ﻧﺪﺍﺭﺩ .
* ﺧﺒﺮﻧﮕﺎﺭ ﮐﻪ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﺟﻮﺍﺏ ﺟﺎ ﺧﻮﺭﺩﻩ ﺑﻮﺩ ﮔﻔﺖ : ﺷﯿﻌﯿﺎﻥ ﯾﮏ ﺍﯾﺮﺍﺩ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﺁﻥ ﻫﻢ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﻣﯽﮔﻮﯾﻨﺪ ﺍﻣﺎﻡ ﺯﻣﺎﻧﺸﺎﻥ ﺍﺯ 1000 ﺳﺎﻝ ﭘﯿﺶ ﻫﻨﻮﺯ ﺯﻧﺪﻩ ﺍﺳﺖ .
– ﺷﯿﺦ ﭘﺎﺳﺦ ﺩﺍﺩ : ﺧﻮﺏ ﻣﻤﮑﻦ ﺍﺳﺖ، ﭼﺮﺍ ﻣﻤﮑﻦ ﻧﺒﺎﺷﺪ، ﻭﻟﯽ ﺩﻟﯿﻠﯽ ﻧﺪﺍﺭﺩ ﻣﺎ ﺍﻋﺘﻘﺎﺩ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﯿﻢ .
* ﺧﺒﺮﻧﮕﺎﺭ ﭘﺮﺳﯿﺪ : ﺁﯾﺎ ﻣﻤﮑﻦ ﺍﺳﺖ ﮐﻮﺩﮎ 8 ﺳﺎﻟﻪ ﺍﻣﺎﻡ ﺑﺎﺷﺪ؟ ﺷﯿﻌﯿﺎﻥ ﻣﻌﺘﻘﺪﻧﺪ ﮐﻮﺩﮎ 8 ﺳﺎﻟﻪ ﺍﻣﺎﻡ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ .
– ﺷﯿﺦ ﮔﻔﺖ : ﻭﻗﺘﯽ ﯾﮏ ﻃﻔﻞ ﺩﺭ ﮔﻬﻮﺍﺭﻩ ﭘﯿﻐﻤﺒﺮ ﺑﺸﻮﺩ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﯾﮏ ﮐﻮﺩﮎ 8 ﺳﺎﻟﻪ ﻫﻢ ﺍﻣﺎﻡ ﺑﺎﺷﺪ ﻋﺠﯿﺐ ﻧﯿﺴﺖ، ﻫﺮﭼﻨﺪ ﻣﻤﮑﻦ ﺍﺳﺖ ﻣﺎ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﺍﻫﻞ ﺗﺴﻨﻦ ﺍﯾﻦ ﺍﻋﺘﻘﺎﺩ ﺭﺍ ﻗﺒﻮﻝ ﻧﺪﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﯿﻢ؛ ﺍﻣﺎ ﺍﯾﻦ ﻣﻮﺿﻮﻉ ﺑﻪ ﺍﺳﻼﻡ ﺁﻧﻬﺎ ﺻﺪﻣﻪﺍﯼ ﻧﻤﯽﺯﻧﺪ ﻭ ﺁﻧﻬﺎ ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﻨﺪ.
https://rahyafteha.ir/3105
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 صلوات
🎙استاد عالی
🌹امام جعفر صادق علیه السلام :
خداوند تبارک و تعالی در روز جمعه هنگام طلوع فجر، فرشتگانی می فرستد تا #صلواتهایی را که بر محمد و آل محمد فرستاده می شود را تا آخر شب بنویسند.
📚دعائم الاسلام جلد یک صفحه ١٧٩
✨امام صادق علیه السلام می فرماید:
🌼✨ از شامگاه پنج شنبه و شب جمعه، فرشتگانی با قلم هایی از طلا و لوح هایی از نقره، از آسمان به سوی زمین می آیند و تا غروب روز جمعه ثواب هیچ عملی را به جز #صلوات بر محمد و آل محمد علیهم السلام نمی نویسند.
📚(من لایحضره الفقیه /ج۱/ص۴۲۴)
🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺
ای نور که تابنده شدی در ظلمات
ای مقدم تو مایه خیر و برکات
در ارض و سماوات همه می گویند
نذر قدم دخت پیمبر صلوات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سه خاصیت مهم #صلوات
🌸حضرت امام صادق علیه السلام:
اگر از وقوع چيزى بيم دارى و يا حاجتى مى خواهى، سخن آغاز كن به نام خدا و او را تمجيد كن و ستايش نما، چنانچه شايسته آن است، و بر محمد (صلی الله علیه و آله) #صلوات فرست! و حاجت خود را بخواه و گريه بدار، گرچه به اندازه سر مگسى باشد، زيرا پدرم (علیه السلام) هميشه مى فرمود:
نزديكترين حال بنده به خداوند عز و جل وقتى است كه او در سجده باشد و گريان باشد...
📚 الكافی، جلد ۶، صفحه ۶١
🌹شیخ حسنعلی نخودکی اصفهانی:
ذکر مبارک #صلوات ذکر بسیار بزرگی است و تنها ذکری است که وقتی انسان به آن متذکر است خداوند و ملائک هم با او همراهی می کنند ولی از شدت ظهور قرب، بزرگی #صلوات بر ما مخفی است. و ما آن را اندک می گیریم زیرا در همه جا و بی توجه به وسیله مردم گفته می شود.
📚 نشان از بی نشان ها ج٢ ص ٢٠
🌹🥀🌹🥀🌹
🥀در هر دو جهان ،حب علی راه نجات
🌹خمخانه کوثرش ، پر از آب حیات
🥀خواهی که دهی ، بر علی و آل سلام
🌹بفرست به روح پاک احمد صلوات
16.28M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴دعوت عملی به اسلام
🔷وقتی پایبندی عملی به یک آموزه اسلامی (رابطه با نامحرم)، مهندس آمریکایی را مسلمان میکند.
🌹امام صادق (ع) میفرماید:
کونوا دعاة للناس بغير السنتكم؛ ليروا منكم الورع و الاجتهاد و الخير فان ذلك داعية.
🔷 ترجمه و زیرنویس: سید روحالله موسوی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیتالله #حسنزاده_آملی:
امیر المومنین کسانی را که آرم نبوت را دستاویز اغراض و شهوات دنیوی میکنند، نفرین کرده است.
روحانیت
طلاب
🌸 حضرت امام صادق علیه السلام:
💬 تسبیحات حضرت زهرا سلام الله علیها هر روز در تعقیب هر نماز،
از هزار رکعت نماز در روز برای من دوست داشتنیتر است.
تَسْبِيحُ فَاطِمَةَ فِي كُلِّ يَوْمٍ فِي دُبُرِ كُلِّ صَلَاةٍ
أَحَبُّ إِلَيَّ مِنْ صَلَاةِ أَلْفِ رَكْعَةٍ فِي كُلِّ يَوْمٍ.
📚 الكافي (ط - الإسلامية)، ج۳، ص۳۴۳.
🔹بر کوکب آسمان عصمت صلوات
🔹 بر فاطمه گوهر نبوت صلوات
🔹 بر مادر یازده امام برحق
🔹 از صبح ازل تا به قیامت صلوات
خوشا به حال پیمبر! چه مادری دارد!
درون خانه بهشت معطری دارد
پدر همیشه کنارت حضور گرمی داشت
برای وصف تو از عرش واژه بر میداشت
بهشت عالم بالا برایت آماده است
حصیر خانه مولا به پایت افتاده است
به حکم عرش بنا شد در آسمان علی
علی از آن تو باشد تو هم از آن علی
چه عاشقانه همه عمر مهربان علی!
به نان خشک علی ساختی، به نان علی
به افتخار بگوییم از تبار توایم
هنوز هم که هنوز است بیقرار توایم
اگرچه ما همه در حسرت مزار توایم
کنار حضرت معصومه در کنار توایم
فضای سینه پر از عشق بیکرانه توست
«کرم نما و فرود آ که خانه، خانه توست»
برقعی
🌸🍃 ولادت باسعادت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) و روز مادر مبارک باد. 🍃🌸
hagh_madar_aminikhaah.ir.mp3
3.14M
پادکست
«حق مادر»
واقعاً اگر این مهر مادری نبود ما تلف میشدیم.
«أن تَعلَمَ أنّها حَمَلَتکَ حَیثُ لا یَحمِلُ أحَدٌ أحَدا؛ حق مادرتان به این است که بدانید شما را بهگونهای حمل کرده است که هیچ فردی حاضر به حمل کردن فردی دیگری به آن شکل نیست.»✨
#استاد مصطفی امینی خواه