هدایت شده از سبک زندگی دینی
امام على عليه السلام :
اموات خود را زيارت كنيد ؛ زيرا آنان از ديدار شما خوشحال مى شوند ؛ و انسان بايد بعد از آن كه بر سر قبر پدر و مادر خود برايشان دعا كرد حاجت خود را[از خدا] بخواهد .
الإمامُ عليٌّ عليه السلام :
زُورُوا مَوتاكُم ؛ فإنّهُم يَفرَحُونَ بِزِيارَتِكُم ، ولْيَطلُبِ الرَّجُلُ حاجَتَهُ عِندَ قَبرِ أبيهِ واُمِّهِ بعدَما يَدعُو لَهُما . [ الخصال : 618/10 . ]
❓آیا ادعای تشیع کافی است؟!
🔸جابر :
امام باقر علیه السّلام به من فرمود:
اى جابر! آیا كسى كه ادعاء تشیع میكند، او را بس است كه از محبت ما خانواده دم زند؟ بخدا شیعه ما نیست، جز آنكه از خدا پروا كند و او را اطاعت نماید، اى جابر! ایشان شناخته نشوند، جز با فروتنى و خشوع و امانت و بسیارى یاد خدا و روزه و نماز و نیكى به پدر و مادر و مراعات همسایگان فقیر و مستمند و قرضداران و یتیمان و راستى گفتار و تلاوت قرآن و بازداشتن زبان از مردم، جز از نیكى آنها، و آنها امانت نگهدار فامیل خویش باشند.
جابر گوید عرض كردم: یا ابن رسول اللَّه! ما امروز كسى را داراى این صفات نمیشناسیم، فرمود: اى جابر! براههاى مختلف مرو، آیا براى مرد كافى است كه بگوید، من على را دوست دارم و از او پیروى میكنم، و با وجود این فعالیت دینى نكند؟! پس اگر بگوید: من رسول خدا صلى اللَّه علیه و آله را دوست دارم- رسول خدا صلى اللَّه علیه و آله كه بهتر از على علیه السّلام است- سپس از رفتار او پیروى نكند و بسنتش عمل ننماید، محبتش بپیغمبر باو هیچ سودى ندهد، پس از خدا پروا كنید و براى آنچه نزد خداست عمل كنید، خدا با هیچكس خویشى ندارد، دوست ترین بندگان خداى عز و جل [و گرامیترینشان نزد او] با تقواترین و مطیع ترین آنهاست.
اى جابر! به خدا جز با اطاعت بخداى تبارك و تعالى تقرب نمیتوان جست. و همراه ما برات آزادى از دوزخ نیست و هیچ كس بر خدا حجت ندارد، هر كه مطیع خدا باشد دوست ما و هر كه نافرمانى خدا كند دشمن ماست، ولایت ما جز با عمل كردن به ورع بدست نیاید.
عن ابی جعفر ع: يَا جَابِرُ أَ يَكْتَفِي مَنِ انْتَحَلَ التَّشَيُّعَ أَنْ يَقُولَ بِحُبِّنَا أَهْلَ الْبَيْتِ فَوَ اللَّهِ مَا شِيعَتُنَا إِلَّا مَنِ اتَّقَى اللَّهَ وَ أَطَاعَهُ وَ مَا كَانُوا يُعْرَفُونَ يَا جَابِرُ إِلَّا بِالتَّوَاضُعِ وَ التَّخَشُّعِ وَ الْأَمَانَةِ وَ كَثْرَةِ ذِكْرِ اللَّهِ وَ الصَّوْمِ وَ الصَّلَاةِ وَ الْبِرِّ بِالْوَالِدَيْنِ وَ التَّعَاهُدِ لِلْجِيرَانِ مِنَ الْفُقَرَاءِ وَ أَهْلِ الْمَسْكَنَةِ وَ الْغَارِمِينَ وَ الْأَيْتَامِ وَ صِدْقِ الْحَدِيثِ وَ تِلَاوَةِ الْقُرْآنِ وَ كَفِّ الْأَلْسُنِ عَنِ النَّاسِ إِلَّا مِنْ خَيْرٍ وَ كَانُوا أُمَنَاءَ عَشَائِرِهِمْ فِي الْأَشْيَاءِ قَالَ جَابِرٌ فَقُلْتُ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ مَا نَعْرِفُ الْيَوْمَ أَحَداً بِهَذِهِ الصِّفَةِ فَقَالَ يَا جَابِرُ لَا تَذْهَبَنَّ بِكَ الْمَذَاهِبُ حَسْبُ الرَّجُلِ أَنْ يَقُولَ أُحِبُّ عَلِيّاً وَ أَتَوَلَّاهُ ثُمَّ لَا يَكُونَ مَعَ ذَلِكَ فَعَّالًا فَلَوْ قَالَ إِنِّي أُحِبُّ رَسُولَ اللَّهِ- فَرَسُولُ اللَّهِ ص خَيْرٌ مِنْ عَلِيٍّ ع ثُمَّ لَا يَتَّبِعُ سِيرَتَهُ وَ لَا يَعْمَلُ بِسُنَّتِهِ مَا نَفَعَهُ حُبُّهُ إِيَّاهُ شَيْئاً فَاتَّقُوا اللَّهَ وَ اعْمَلُوا لِمَا عِنْدَ اللَّهِ لَيْسَ بَيْنَ اللَّهِ وَ بَيْنَ أَحَدٍ قَرَابَةٌ أَحَبُّ الْعِبَادِ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ أَكْرَمُهُمْ عَلَيْهِ أَتْقَاهُمْ وَ أَعْمَلُهُمْ بِطَاعَتِهِ يَا جَابِرُ وَ اللَّهِ مَا يُتَقَرَّبُ إِلَى اللَّهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى إِلَّا بِالطَّاعَةِ وَ مَا مَعَنَا بَرَاءَةٌ مِنَ النَّارِ وَ لَا عَلَى اللَّهِ لِأَحَدٍ مِنْ حُجَّةٍ مَنْ كَانَ لِلَّهِ مُطِيعاً فَهُوَ لَنَا وَلِيٌّ وَ مَنْ كَانَ لِلَّهِ عَاصِياً فَهُوَ لَنَا عَدُوٌّ وَ مَا تُنَالُ وَلَايَتُنَا إِلَّا بِالْعَمَلِ وَ الْوَرَعِ.
📚الكافي (ط - الإسلامية)، ج2، ص: 75
📌شیوه برخورد با #خوارج(اغتشاشگران)
#خوارج یکی از گروههایی بودند که در زمان خلافت امیرمؤمنان علی(ع) به مخالفت برخاستند.
آنان نخست از هواداران حضرت بوده و در جنگهای #جمل و #صفّین شرکت داشتند ولى پس از جنگ صفین به بهانه #اعتراض به #حکمیّت امام با #معاویه- که خود آن را بر امام تحمیل کرده بودند- به مخالفت با پذیرش آن از سوی امام پرداخته و دست به #شورش(اغتشاش) زده و با تمسّک به شعار «لا حُکْمَ الّا لله» امیرمؤمنان علی(ع) را 'کافر دانستند و به #کشتار مسلمانان پرداخته و در نهایت جنگ #نهروان را پدید آوردند.
نمونه موردی #جنایات خوارج:
پاره کردن شکم #زن_حامله و بر نیزه کردن جنین.
📌شیوههای رفتار امیرمومنان علی(ع) با خوارج:
◀️شکیبایى و مدارا همراه با قاطعیت؛
◀️اندرز و اتمام حجت همراه با استدلال؛
◀️روانه کردن مبلّغ به سوى خوارج؛
◀️برافراشتن پرچم اَمان قبل از نبرد؛
◀️و در نهایت جنگ با خوارج:
بعد از تمام مراحل فوق و زمانى که خوارج، خود دست به شمشیر برده و #جنگ را آغاز کردند، امیرمومنان علی(ع) با قاطعیتِ تمام در نهروان با #کشتن بسیارى از آنان این #فتنه را، خاموش کردند. دشوارى رویارویى با این جریان را میتوان از این کلام امام(ع) دریافت که فرمود:
«من چشم فتنه را درآوردم که جز من کسى جرئت آنرا نداشت.»
📚دینورى، الأخبار الطوال، ص210؛
📚ثقفی، الغارات، ج 1، ص5.
📌ریشه قساوت قلب
امیرمومنان #علی علیه السلام:
چشمها خشک نمیشود مگر به خاطر قساوت قلب و دلها #قساوت پیدا نمیکند، مگر به سبب زیادی گناه.
ما جَفَّتِ الدُّموعُ إلّا لِقَسوَةِ القُلُوب وَ ما قَسَتِ القُلُوبُ إلّا لِکَثرَةِ الذُّنوبِ.
📚حر عاملی، وسائل الشیعه ج۱۶، ص۴۵
#اغتشاشگران قساوت قلب دارند.
امیرالمؤمنین:
در آنجا که رفق و مدارا سبب خشونت مى شود، خشونت، مدارا محسوب خواهد شد
🖊اصل و اساس در برنامه هاى زندگى، نرمش و مداراست; ولى گاه افرادى پيدا مى شوند که از اين رفتار انسانى سوء استفاده کرده بر خشونت خود مى افزايند؛ در مقابل اين افراد خشونت تنها طريق اصلاح است.
اِذا كانَ الرِّفْقُ خُرْقاً، كانَ الْخُرْقُ رِفْقاً.
نهج البلاغه، نامه ۳۱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هر چه که هست در همان یک ساعت مانده به صبح است...
اثرات بی نظیر بیدار بودن در بین الطلوعین
یک سخنی از علامه امینی نقل کردند، خیلی منقلب شدم.
ما یک «الغدیر» می شنویم و خیلی گذرا عبور میکنیم. یازده جلد چاپ شده و یازده جلدش چاپ نشده است.
بیست و دو جلد کتاب تحقیقی! خدا می داند که این مرد در راه نوشتن این کتاب، فانی شد! چه زحمت های طاقت فرسا!
می گویند بعد از نوشتن الغدیر گفته بود: «روز قیامت با دشمنان امیرالمؤمنین مخاصمه خواهم کرد! همان طور که آنها وقت آقا را گرفتند، وقت مرا هم گرفتند؛ و گرنه من میخواستم معارف امیرالمؤمنین را گسترش بدهم؛ اینها آمدند مرا وادار کردند که من در اثبات امامتش کتاب بنویسم!»
وقتی می گویند: اول مظلوم عالم؛ بی جهت نیست! حضرت چقدر مظلوم باشد که بعد از قرنها، تازه در اثبات امامتش کتاب بنویسند!
منبع: استاد فاطمی نیا، کتاب نکته ها از گفته ها
🔹پدران امّت
علامه امینی در حالی که به پهنای صورت اشک میریخت میفرمود:
مگر رسول خدا (ص) نفرمودند : أنا و علیّ أبوا هذه الاُمّة
"من و علي دو پدر اين امت هستيم"
دو پدر به اين عظمت و بزرگواري داريم .
سپس مثال زد و فرمود :
انسان دو پدر پولدار داشته باشد و برود گدايي كند؟!
چرا گدايي ميكنيد ؟!
برويد و اين از بزرگواران حوائجتان را بگيريد.
استاد فاطمی نیا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 لخت شدن و لخت کردن در ملأعام، کار همیشگی پیروان ابوسفیان است. یکجا برای فرار کردن از مرگ، خود را برهنه میکنند و یکجا مظلومان را برای تحقیر برهنه میکنند!
🔹در یکی ازجنگها، عمروعاص برای فرار از مرگ با شمشیر ذوالفقار #امیرالمومنین علی علیهالسلام خودش را لخت کرد تا حضرت رو برگرداند!
#یادآوری
روزهای کوتاه و شبهای بلند پیش رو
بهترین فرصت
برای روزه و شب زنده داری
روزه های قضا در اولویت هست
حکم شرعی:
كسى كه روزه قضاى ماه رمضان يا روزه واجب ديگرى (مثل روزه نذر یا قسم) بر ذمّه دارد،روزه مستحبی او باطل بوده. پس جايز نيست روزه مستحبّى بگيرد و اگر فراموش كند و روزه مستحبّى بگيرد چنانچه قبل از ظهر يادش بيايد میتواند نيّت خود را به روزه واجب برگرداند.
امير المؤمنين علي عليه السلام :
براى هر چيز زكاتى است و زكات خِرَد (عقل)، تحمّل نادانان است.
لِكُلِّ شَيءٍ زَكاةٌ وَ زَكاةُ العَقلِ احتِمالُ الجُهّالِ.
⭕️ پیغام علامه امینی به آیت الله نجفی مرعشی (ره)
👈 الغدیر، رساله و توضیح المسائل من است!
💥 ابوالحسنی منذر (ره)🔻
🔹از يكى از خصّيصينِ علامه امینی (ره)، شنيدم كه مىگفت: زمانى كه رساله عمليه مرحوم آيت اللّه سيد شهاب الدين مرعشى نجفى ـ مرجع دل آگاه و فرهنگبان معاصر ـ از طبع در آمد و خبر آن به گوش امينى رسيد، به ايشان پيغام داد نگارش رساله و پرداختن به شئون معمول مرجعيت، از ديگر فقيهان نيز بر مىآيد. بجا بود اين سنخ كارها را وا مىگذاشتيد و يكسره به امورى همچون نگارش ملحقات «احقاق الحق» يا احياى متون و مآثر كهن شيعى مىپرداختيد كه انجام آن، از امثال حضرت عالى ساخته است...
[ظاهرا اعلام مرجعیت آن مرحوم اوایل دهه ۴۰ بوده است].
🔹آری، الغدير، براى امينى، فراتر از يك كتاب بود؛ فلسفه زندگى بود. برخى افراد، ایشان را تشويق مىكردند تا به سنت معمول فقيهان، به جاى نگارش الغدير، به نوشتن رساله عمليه (توضيح المسائل) بپردازد ولی ایشان با توجه به تأمين كامل اين نياز، توسط فقهاى بزرگ عصر مىفرمود:
ـ رساله من، توضيح المسائل من، و برنامه من همين كتاب الغدير است!
🔹نگارش «الغدير»، تقريباً حدود 40 سال از عمر امينى را به خود اختصاص داد و براى نوشتن آن، 10 هزار كتاب را (كه بعضاً، بالغ بر چندين مجلّد مىشده) از باى بسم اللّه تا تاى تَمَّت خواند و به 100 هزار كتاب مراجعات مكرّر داشت.
📚 منبع: نشریه افق حوزه، ویژهنامه عید غدیر ۱۳۹۹.
🌺 هشدار بزرگ
امیرالمومنین علیهالسلام فرمودند:
📜در آخرالزمان و نزدیک شدن رستاخیز که از بدترین زمان هاست زنانی ظاهر شوند که کشف کننده حجاب هستند؛ در حالی که پوشش دارند برهنهاند؛ (لباس نازک و بدننما میپوشند)؛ و با خود آرایی از خانه بیرون میآیند؛
آنها از دین خارج شده و در فتنه ها و آشوب ها داخل گشتهاند؛ به شهوات و مسائل جنسى تمایل داشته؛ به سوی لذّات نفسانی و خوشگذرانىها میشتابند؛حرام های الهی را حلال میشمارند؛ اینان در جهنم جاودانه خواهند بود.
📄وَ رَوَى اَلْأَصْبَغُ بْنُ نُبَاتَةَ عَنْ أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ سَمِعْتُهُ يَقُولُ: يَظْهَرُ فِي آخِرِ اَلزَّمَانِ وَ اِقْتِرَابِ اَلسَّاعَةِ وَ هُوَ شَرُّ اَلْأَزْمِنَةِ نِسْوَةٌ كَاشِفَاتٌ عَارِيَاتٌ مُتَبَرِّجَاتٌ مِنَ اَلدِّينِ دَاخِلاَتٌ فِي اَلْفِتَنِ مَائِلاَتٌ إِلَى اَلشَّهَوَاتِ مُسْرِعَاتٌ إِلَى اَللَّذَّاتِ مُسْتَحِلاَّتٌ لِلْمُحَرَّمَاتِ فِي جَهَنَّمَ خَالِدَات.
📚(الوافي، ج ۲۲، ص ۸۰۹)
📚(مکارم الأخلاق، ج ۱، ص ۲۰۱)
📚(من لايحضرهالفقيه، ج۳، ص۳۹۰)
ای اهل ایمان! خدا را اطاعت کنید و پیامبر را اطاعت کنید و اعمالتان را [با تخلف از دستورها خدا و پیامبر، شرک، نفاق، منت گذاری و ریا] باطل مکنید.
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَلَا تُبْطِلُوا أَعْمَالَكُمْ
محمد ۳۳
امام صادق درتفسیر این آیه فرمود: «دشمنیکردن با ما باعث باطلشدن اعمال میگردد».
...عَدَاوَتُنَا تُبْطِلُ أَعْمَالَهُمْ.
مستدرک الوسایل، ج۱، ص۱۷۰/ بحارالأنوار، ج۲۷، ص۱۹۸.
دیگر کارهایی که اعمال انسان را به خطر می افکند یا نابود می سازد عبارتند:
"منت گذاردن و آزار دادن"، " حسد" و " عجب" و...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💡 بهترین دعا
🔸 استاد #حسینی_قمی
شخصی در محضر رسول خدا با این جملات مشغول دعا کردن بود:
🔹خدایا ...
بهترین حاجتی که تاکنون انسانی از تو درخواست کرده به من عطا فرما ...
واکنش پیامبر اکرم (ص) به این درخواست خیلی جالب بود ...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💡 شیعیان در آخرالزمان
🔸 استاد #کاشانی
روایتی عجیب و شنیدنی از امام صادق علیهالسلام در مورد وضعیت شیعیان در آخرالزمان ...
امیرمؤمنان علیه السلام فرمودند:
همه عیب ها با بردباری پنهان می شود
الاحتمال قبرالعیوب (نهج البلاغة ، حکمت6)
یکی از مشکلات اجتماعی و خانوادگی همه ما نابردباری و عدم تحمل است. چقدر ازین نابردباری صدمه خورده ایم خدا داند.... تحمّل و بردبارى دربرابر سختیها موجب دفن و پنهان شدن با پوشاننده بدیها است،چون اگرشخص در برابر سختیها بردبار بود مردم از او خوشنود بوده از عیوب و بدیهایش چشم مى پوشند، یا آنکه بواسطه خوددارى عیوب او آشکار نگشته نادانیهایش فاش نمی شود....
چه طور جسد در قبر پنهان میشود، همه عیب ها با بردباری پنهان میشود.
دو نفریم نشستیم، آن آقا به من یک چیز بدی گفت، حالا بیایم بگویم خودتی، ها؟ عین چیزی که به من گفت برگردانم به خودش، این عیب است دیگر، میگویند فلان کس حرف زشت از دهانش بیرون آمد، این یک عیب، او برمی گردد یک چیز دیگر می گوید بعد دوباره به من توهین شد، این هم یک عیب، آقا یک وقت دیدی یک سِری از من پیش آن آدم است، یک سری هم از او پیش من است، گاهی در دعواها می گویند دهنم را باز نکن، بگم حالا! آن طرف هم می گوید ما هم اگر بخواهیم بگوییم، ما هم داریم! یک وقت دیدی سِری فاش شد، این هم یک عیب، خدا نکرده طلاقی واقع شد، عیب، بچه بی تربیت شد، عیب.. من حساب کردم در شرح این جمله یک رساله می شود نوشت."الاحتمال قبرالعیوب" یک تحمل بکنی همه دفن می شود.
یک مردی بود. بنده خدا می گفت ما می رسیدیم منزل این زن ما سفره ناهار ما را که می آورد از همان آن شروع می کرد، می گفت تو گدایی، تو بیست سال است من را اسیر کردی تو چه شوهری هستی تو مرد چنین و چنانی.. می گفت آقا ما دعوا می کردیم تا غروب، بعد از غروب میگفت نمازی می خواندیم یک خستگی می گرفتیم! دوباره دعوا می کردیم تا سه بعد از نصف شب، باور بفرمایید این حدیث را گفتم کارشان درست شد، مرد گفت که خانوم طبق معمول سفره را که آورد شروع کرد، می گوید یاد این افتادم که "الاحتمال قبر العیوب" هیچی نگفتم، آقا می گوید تمام شد، ریشه کن شد،چرا آدم داد بزند، فریاد بزند، اوقاتش را تلخ بکند، زن و بچه را آزار بدهد، چرا؟ حیف نیست. "الاحتمال قبر العیوب".
توضیح:
احتمال نوعی از حلم و بردباری در برابر سخن و کار دوست یا دشمن است و به دو جهت سبب دفن عیوب می شود : اول اینکه بیشتر عیب ها از نابردباری زاده می شود و چه بسیار اقرادی که از سخن یا کاری به خشم آمده و مرتکب جرایم و معاصی و کارهای زشت شده اند؛ دوم اینکه بر اثر انتقام گیری معایب پنهانشان آشکار و احوالات سری آنها معلوم یا افشا شده و آبرویشان رفته است. پس احتمال و تحمل موجب ستر عیوب و پنهان شدن آنهاست.
تحمل، ز سختى و اندوه و رنج
نهان ساز زشتى بود در سپنج
استاد فاطمی نیا
✳️ مثل کوه!
🔻 «المؤمنُ کالْجَبَلِ الرّاسِخِ لا تُحَرِّکهُ الْعَواصِفُ.» در باب #ایمان گفتهاند: #مؤمن مانند #کوه است که هیچ باد تندی قدرت ندارد او را از جا حرکت بدهد. آن بادهای تند چیست؟ یک نفر را #محرومیت از جا تکان میدهد، دیگری را #رفاه از جا تکان میدهد:
💠 «وَمِنَ النّاسِ مَنْ یعْبُدُ اللهَ عَلی حَرْفٍ فَانْ اصابَهُ خَیرٌ اطْمَأنَّ بِهِ وَ انْ اصابَتْهُ فِتْنَةٌ انْقَلَبَ عَلی وَجْهِهِ خَسِرَ الدُّنْیا وَالْاخِرَةَ.» (حج، ۱۱)
‼️ قرآن میگوید بعضی از مردم راه #ایمان و #حق را تا وقتی میروند که #منافعشان هم در آن راه تأمین بشود، همین قدر که ضرر ببینند به آن پشت میکنند. اینها ایمان نیست!
👤 #استاد_مطهری
📚 از کتاب #سیری_در_سیره_نبوی
📖 ص ۷۰
⛔️ شوخی با نامحرم ممنوع! ⛔️
امام صادق:
هر كس با زنی كه همسرش نیست و محرمیتی با او ندارد ، شوخی لذت بخش كند ، در قیامت به ازای هر كلمه هزار سال حبس می شود و همچنین زن اگر به اختیار و رغبت با مرد نامحرمی همراهی كند و او را ببوسد یا با او مباشرت حرام نماید یا شوخی لذت بخش كند .
ومن فاكه امرأة لا يملكها حبس بكل كلمة كلمها في الدنيا ألف عام في النار والمرأة إذا طاوعت الرجل فالتزمها حراما أو قبلها أو باشرها حراما أو فاكهها وأصاب منها فاحشة فعليها من الوزر ما علي الرجل (شیخ صدوق ، ثواب الاعمال ، قم ، سید رضی ف 1368 ش ، ص 283-284)
✍ابوبصیر می گوید:
💠در کوفه به زنی قرآن می آموختم، یک بار در موردی با او شوخی کردم. بعد از مدّتی خدمت امام باقر (ع) رسیدم، امام مرا مورد مؤاخذه و سرزنش قرار داد و فرمود:
«شوخی با زن نامحرم را تکرار نکن.»
💠 عَنْ أَبِي بَصِيرٍ قَالَ: كُنْتُ أُقْرِئُ امْرَأَةً كُنْتُ أُعَلِّمُهَا الْقُرْآنَ فَمَازَحْتُهَا بِشَيْءٍ فَقَدِمْتُ عَلَى أَبِي جَعْفَرٍ ع فَقَالَ لِي أَيَّ شَيْءٍ قُلْتَ لِلْمَرْأَةِ (فَغَطَّيْتُ وَجْهِي) فَقَالَ لَا تَعُودَنَّ إِلَيْهَا.[ حر عاملى، محمد بن حسن، وسائل الشيعة (1409 ق.) قم، چاپ: اول، ج20 ؛ ص198]
عَنْ أَبِي بَصِيرٍ قَالَ: كُنْتُ أُقْرِئُ امْرَأَةً الْقُرْآنَ بِالْكُوفَةِ فَمَازَحْتُهَا بِشَيْءٍ فَلَمَّا دَخَلْتُ عَلَى أَبِي جَعْفَرٍ ع عَاتَبَنِي وَ قَالَ مَنِ ارْتَكَبَ الذَّنْبَ فِي الْخَلَاءِ لَمْ يَعْبَأِ اللَّهُ بِهِ أَيَّ شَيْءٍ قُلْتَ لِلْمَرْأَةِ فَغَطَّيْتُ وَجْهِي حَيَاءً وَ تُبْتُ فَقَالَ أَبُو جَعْفَرٍ ع لَا تَعُدْ.
مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى، بحار الأنوار (ط - بيروت) (1403ق)، چاپ: دوم ؛ ج46 ؛ ص 247
📌واکنش اميرالمؤمنين امام علی(ع) در برخورد با تحریک کنندگان اغتشاش و آشوب
حَنظَلةبن رَبیع، که جزو لشکریان امیرمؤمنان #علی(ع) در جنگ #صفین بود، هنگام حرکت سپاه اسلام به سوی جنگ با #معاویه، روحیه مردم را #متزلزل می کرد و حتی حضرت را از جنگ با معاویه برحذر میداشت.
امام در مرحله اول به او فرمود:
«آیا بر ضد ما هستی یا با ما؟ او اظهار داشت: نه بر ضد شما و نه با شما هستم. امام باتوجه به زمان خاص و موقعیتی که برای حرکت به سوی معاویه تشخیص داده بود، #حنظله را به رُها(شهری بین موصل و شام) #تبعید کرد، ولی وی از اجرای حکم تخلف کرد و شبانه از #کوفه گریخت و به معاویه پیوست. امیرمؤمنان علی(ع) نیز با قاطعیت دستور داد که #خانه او را در کوفه خراب کنند، تا درس عبرتی برای دیگران باشد.
📚منقری، وقعة صفین، ص97.
🔴خاخام ارشد اسرائیلی:
🔻از خدا میخواهیم ایران را تجزیه و با سیل و زلزله و اتش سوزی نابود کرده و به مشکلات این کشور ادامه بدهد تا ملت اسرائیل و یهودیان در صلح و آرامش باشد
ـــــــــــــــــــــــ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💐نام زینب خاک را زر می کند
🎊دخت حیدر کار حیدر می کند
💐نام زینب دلنشین و دلرباست
🎊دختر مشکل گشا مشکل گشاست
💐پیشاپیش میلاد
🎊حضرت زینب کبری
💐سلام الله علیها و
🎊روز پرستـار مبارک