eitaa logo
غدیر شناسنامه شیعه
160 دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
1.1هزار ویدیو
44 فایل
✅ اصل و نسب و مذهب ما را چو بخواهید آغاز مسلمانی ما روز غدیــــــر است... 🌸🌸🌸🌸🌸🌸 عید غدیر بخش عمده ای از شناسنامه ی شیعه ائمه محسوب می شود. مقام معظم رهبری @ggg1400 آیدی ادمین: @mohammaddostmr
مشاهده در ایتا
دانلود
بخاری ناصبی است ! 🔷«احمد بن صدیق الغماری» از علما و محدثین برجسته اهل سنّت چنین می گوید: گویی بخاری دلش از دشمنی و عداوت با اهل بیت مکرم پیامبر «صلّی الله علیه و آله و سلّم» خالی نبوده است ؛ شاهد این مطلب اجتناب از روایت کردن از امامان اهل بیت «علیهم السلام» در کتاب خود و بالعکس روایت کردن از دشمنان آن ها در این کتاب است. 🔶و کأنّه [البخاری] _رحمه الله_ لا یخلو من رائحة نصب و نفور عن أهل البیت الکرام، کما یدلّ علیه تجنّبه الروایة عن أئمتهم فی صحیحه مع روایته عن أعدائهم ! 📚مشخصات کتاب: المداوی لعلل الجامع الصغیر و شرحَی المناوی تألیف: أحمد بن محمّد بن الصدیق الغماری، چاپ دار الکتبی_دار الکتب العلمیه، ۱۹۹۶ م .
✅ غدیر ؛ متواتر در متواتر ❗️《ابن الجزری》 از محدثین برجسته و مشهور اهل‌سنت در قرن هشتم و نهم هجری، پس از نقل حدیث غدیر و جمله‌ی 《من کنت مولاه فعلی مولاه، اللّهم والِ مَن والاه و عادِ من عاداه》 می‌گوید: ❇️ این حدیث طرق متعدد صحیح دارد و هم از علی (علیه السلام) و هم از رسول خدا (صلّی الله علیه و آله و سلّم) به صورت متواتر نقل شده است و نباید به تضعیف کننده این حدیث توجه نمود؛ زیرا اطلاعی از علم حدیث ندارد. ✳️ هذا حدیث صحیح من وجوه كثيرة تواتر عن أميرالمؤمنين عليّ وهو متواتر أيضا عن النبيّ _صلّى الله عليه وسلّم_ رواه الجمّ الغفير عن الجمّ الغفير ولا عبرةَ بمن حاول تضعيفه... 📜مشخصات کتاب و نسخه خطی: مناقب الأسد الغالب ممزق الكتائب و مظهر العجائب (أسنى المطالب في مناقب علي بن أبي طالب) نوشته شمس الدين بن الجزري _ متوفى ٨٣٣ ق. نسخه نگه‌ داری شده در دار الکتب والوثائق المصریة ، شماره ١٦١٩
♥️ معیار حلال‌زادگی ✔️صفی الدین حلی، شاعر پرآوازه شیعی قرن هشتم هجری در مدح امیرالمؤمنين (عليه السلام) چنین می‌سراید: 🔘ای امیرالمؤمنین! تو را آنچنان یافتم که هرگاه نزد فرد بااصل و نسبی از تو و فضائلت یاد کنم به سخنانم گوش می‌دهد 🔘ولی اگر همان سخنان را نزد حرامزاده ای تکرار کنم خاطرش پریشان می شود تا جایی که قصد جانم را می‌کند! 🔘پس من به تجربه دریافته ام که هرگاه در اصل و نطفه کسی شک کنم، کافیست نزد او از فضایل تو سخن بگویم 🔘زیرا جز حلال‌زاده پاک‌نهاد و نیکو‌ سیرت، شنیدن مدح و ثنای تو را تحمل نمی‌کند. 🔘پس آگاه باش که همانا من همواره به مردم از فضائل تو می‌گویم و اعلام می‌کنم که براستی تو معیار و محک حلال زادگی هستی أمــيــرَالـمــؤمِــنــيـنَ أراكَ لمّــا ذكرتُكَ عِندَ ذي حَسَب صَغى لي وَإن كَــرَّرتُ ذِكـرَكَ عِــنـدَ نَـغــلٍ تَــكَـدّرَ سِـــرُّه وَبَــغـى قِــتــالـي فَصِرتُ إذا شَكَكتُ بِأصلِ امرِئٍ ذَكـرتُـكَ بِالجَـميلِ مـن المَـقـالِ فَلَـیـسَ یُطـیـقُ سَمـعَ ثَنـاكَ إلّا كَـريمُ الأصـلِ مَحـمودُ الخِـلالِ فَها أنـا قَد خَـبّـرتُ بِكَ البَـرايــا فَـــأنــتَ مَــحَـكّ أولادِ الحَـلالِ 📜 مشخصات نسخه خطی: نسخه کتاب (دیوان صفی الدین الحلی)، نگه داری شده در جامعة الملك سعود - عربستان سعودی، شماره ۳۳۶۳ پ.ن: لازم به ذکر است روایات متعددی در شیعه و سنی بر این مطلب دلالت می‌کند که یکی از نشانه های خبث ولادت، بغض نسبت به امیرالمؤمنين (علیه السلام) مي‌باشد.
♥️ کاشف الکروب 🔷 «ابن جوزی» از علمای برجسته اهل سنت درباره جایگاه ویژه امیرالمؤمنین _علیه السلام_ برای رسول خدا _صلی الله علیه و آله و سلم_ می نویسد: «علی _علیه السلام_ همواره غـم و اندوه از چهره رسـول خدا _صلی الله علیه و آله و سلم_ برطرف می کرد». 🔶...ولم يزل معه يكشف الكروب عن وجهه کتاب «التبصره»، ج ۱ ص ۴۴۲ 📚مشخصات كتاب: التبصرة تأليف: ابو الفرج عبد الرحمن بن علي بن الجوزي متوفى ٥٩٧ ق ، دار الكتب العلمية، ١٤١٣ ق.
♻️غدیر خم به روایت ابن حجر عسقلانی 👌《ابن حجر عسقلانی》به سند صحیح در كتاب《المطالب العالیه بزوائد المسانید الثمانیة》می نویسد: ✴️ نبی مکرّم《صلّی الله علیه و آله و سلّم》در محل غدیر خم حاضر شد و دست علی را گرفت، سپس فرمود: آیا شهادت می دهید که پروردگارتان الله است؟ همه گفتند: بلی. فرمود: آیا شهادت می دهید که خدا و رسولش بر انفس شما اولی هستند؟ همه گفتند: بلی. 👈👈 پس فرمود: هر کس خدا و رسولش مولای اوست، پس علی نیز مولای اوست! ✅...إنّ النبيّ_صلّي الله عليه وآله وسلم_ حضر الشجرة بخمّ، ثم خرج آخذا بيد عليّ رضي الله عنه قال: {ألستم تشهدون أنّ الله تبارك وتعالي ربّكم؟} قالوا: بلى. قال: {ألستم تشهدون أنّ الله ورسوله أولى بكم من أنفسكم وأنّ الله تعالي ورسوله أولياؤكم؟} فقالوا: بلى. قال: {فمن كان الله ورسوله مولاه فإنّ هذا مولاه...} پ.ن: محققان سلفی کتاب نیز این روایت را معتبر و حسن می دانند. 📚 مشخصات كتاب: المطالب العالیه بزوائد المسانید الثمانیة تأليف حافظ ابن حجر عسقلاني، انتشار دار العاصمه _ دار الغیث، ریاض، ۱۴۱۹ ق.
👌یار بت شکن رسول خدا _صلی الله علیه و آله و سلم_ ⚪️ «ابن جوزی» عالم سرشناس و نام آشنای اهل سنت درباره ارتباط تنگاتنگ امیرالمؤمنین _علیه السلام_ با رسول خدا _صلی الله علیه و آله و سلم_می نویسد: هنگامی که رسول خدا _صلی الله علیه و آله و سلم_ به نبوت مبعوث شد، علی بن ابی طالب _علیه السلام_ هفت سال داشت و از همان هنگام از پیامبر _صلی الله علیه و آله و سلم_ تبعیت نمود؛[و او بود که] بر دوش رسول خدا _صلی الله علیه و آله وسلم_ ایستاد و بت های قریش را در هم شکست. 🔵...وبعث رسول الله _صلى الله عليه وسلم_ وهو ابن سبع سنين فتَبِعَه...وصعد علی منکب رسول الله _صلّی الله علیه وسلّم_ فرمی صنما... التبصره، ج۱ ،ص۴۴۲ 📚مشخصات كتاب: التبصرة تأليف: ابو الفرج عبد الرحمن بن علي بن الجوزي متوفى ٥٩٧ ق ، دار الكتب العلمية، ١٤١٣ ق.
👌تواتر غدیر از منظر البانی ✴️《محمد ناصر الدین البانی》 سلفی برجسته در کتاب 《سلسلة الأحاديث الصحيحة》پس از آنکه روایت غدیر را از ۱۰ صحابه (البته تعداد صحابی راوی نقل حدیث غدیر، بیش از این عدد است) با طرق گوناگون، نقل می‌کند، می‌گوید: هر دو جزء روایت غدیر: (من کنت مولاه فعلی مولاه) و (اللهم وال من والاه و عاد من عاداه) صحیح است، بلکه قسمت اوّل آن متواتر است. 👈وجملة القول أن حديث الترجمة (من كنت مولاه...) حديث صحيح بشطريه، بل الأول منه متواتر عنه_صلى الله عليه وآله وسلم_، كما يظهر لمن تتبّع أسانيده وطرقه وما ذکرت منها کفایة... ج ۴ ص ۳۳۰ _ ۳۴۳ 📚مشخصات کتاب: سلسلة الأحاديث الصحيحة تأليف محمد ناصر الدين الألباني، مكتبة المعارف، الریاض ، ۱۴۱۵ ق
👌معنای واقعی ایمان 🔷«ابن جوزی» عالم سرشناس و نام آشنای اهل سنت در مدح امیرالمؤمنین _علیه السلام_ می نویسد: «علـی _علیه السلام_ را دوست دارم که «ایمـان» محبت اوسـت؛ چه بسیار مشرکانی که خونشان از شمشیر او جاری شد. وای بر تو اگر مناقب او را نشنیده ای، پس مناقب او را از سوره هل أتی (سوره انسان) بشنو که همین کافی است». أهـوى عـَـلـيّــا و إيـمـان مـَـحـَبّـتُـه كم مُشـرِك دَمُـه مِـن سَــيـفِه وَكـَفـا إن كنتَ وَيحَـكَ لَم تَسـمَع مَنــاقبـَه فَاسمَع مَناقبَه مِن«هَـل أتى» وَكَفى کتاب «التبصره» ج ۱ ص ۴۴۵ 📚مشخصات كتاب: التبصرة تأليف: ابو الفرج عبد الرحمن بن علي بن الجوزي متوفى ٥٩٧ ق ، دار الكتب العلمية، ١٤١٣ ق.
😞بیوفائی امت... ✅ «حاکم نیشابوری» در کتاب مشهور «المستدرک علی الصحیحین» از حیان بن حصین أسدي چنین نقل میکند: از علی علیه السلام شنیدم که میگفت: رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم به من فرمود: پس از من امت با تو بی‌وفائی و پیمان‌شکنی میکنند. پ ن: محدث مشهور «شمس الدین ذهبی» این روایت را صحیح می‌داند. 🔷...عَنْ حَيَّانَ الْأَسَدِيِّ، سَمِعْتُ عَلِيًّا يَقُولُ: قَالَ لِي رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «إِنَّ الْأُمَّةَ سَتَغْدِرُ بِكَ بَعْدِي» 📚مشخصات كتاب: المستدرك على الصحيحين تأليف حاكم نيشابوري، دار الكتب العلمية، ١٤٢٢ ق.
🔷 کتاب طبری درباره 《 غدیر》 ❇️《ذهبی》 و 《ابن کثیر》 دو تن از عالمان برجسته اهل سنت به صراحت اقرار می کنند که خود شخصا کتابی که 《محمد بن جریر طبری》 درباره طرق حدیث غدیر جمع آوری کرده و در آن ۷۵ طریق را ذکر نموده است، دیده اند و حتی 《ذهبی》 میگوید: من از کثرت طرق آن به وحشت افتادم !
اعتراف مهم فخر رازی 🔷️«فخر رازی» مفسّر نامی اهل‌سنّت در تفسیر خود، ذیل بیان مسائل فقهی سوره حمد می‌نویسد: به تواتر ثابت شده است که علی بن ابی طالب _علیه السلام_ همیشه در نمازها «بسم الله الرحمن الرحیم» را با صدای بلند قرائت می‌کرده است و هر‌ کس در دینش به علی _علیه السلام_ اقتدا کند، به راستی هدایت شده است و دلیل این سخن آن است که پیامبر _ صلی الله علیه و آله و سلم_ فرمود: «خدایا حق را بر مدار علی _علیه السلام_ بگردان، هر جا که او باشد.» 🔶️...وَأَمَّا أَنَّ عَلِيَّ بْنَ أَبِي طَالِبٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ كَانَ يَجْهَرُ بِالتَّسْمِيَةِ فَقَدْ ثَبَتَ بِالتَّوَاتُرِ، وَمَنِ اقْتَدَى فِي دِينِهِ بِعَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ فَقَدِ اهْتَدَى، وَالدَّلِيلُ عَلَيْهِ قَوْلُهُ عَلَيْهِ السَّلَامُ: اللَّهُمَّ أَدِرِ الْحَقَّ مَعَ عَلِيٍّ حَيْثُ دَارَ. 📚تفسیر الفخر الرازی، ج۱، ص۲۱۰ ط دار الفکر، ۱۴۰۱ ق
نفی فضائل امیرالمؤمنين _عليه السلام_ 🔶«ابن قتیبه» که خود در زمره منحرفینی است که نسبت به امیر المؤمنین علیه السلام سخنان منکر و شنیعی را مطرح می‌سازد، با اعتراف به غلو و افراط نواصب در دشمنی با حضرت می‌گوید: ...اگر کسی بگوید: «علی بن ابی طالب علیه السلام» کسی است که برادر رسول خدا _صلی الله علیه و آله و سلم_، پدر حسنین علیهما السلام و در زمره اصحاب کساء می‌باشد، نواصب به سبب بغضشان نسبت به شیعیان، با چشمانی غضب آلود، چهره‌ای برافروخته، کینه های خود را آشکار می‌کنند. و اگر کسی «حدیث غدیر» و «حدیث منزلت» را ذکر کند، برای این احادیث چیزهایی ذکر می‌کنند تا آن را تنقیص نمایند و حق امیرالمؤمنین _علیه السلام_ را پایمال کنند؛ و مطالبی به ایشان نسبت می دهند که نارواست. بی شک چنین برخوردی عین جهل است». 🔷...فإن قال قائل: أخو رسول الله _صلى الله عليه وسلم_ عليّ وأبو‌ سبطيه الحسن والحسين وأصحاب الكساء: عليّ وفاطمة والحسن والحسين، تمعّرت الوجوه وتنكرت العيون وطَرَّت حسائك الصدور، وإن ذكر ذاكر قول النبيّ صلى الله عليه وسلم: (من كنت مولاه فعلي مولاه) . و (أنت مني بمنزلة هارون من موسى) وأشباه هذا التمسوا لتلك الأحاديث المخارج لينتقصوه ويبخسوه حقه بغضاً منهم للرافضة وإلزاماً لعلي عليه السلام بسببهم ما لا يلزمه وهذا هو الجهل بعينه. 📚 مشخصات کتاب: الاختلاف فی اللفظ والرد علی الجهمیّة والمشبهة تأليف ابن قتيبه دينوري، تحقيق: محمد زاهد الكوثري، المكتبة الأزهرية للتراث، ١٤٢٢ ق .