#شبهات_فاطمیه
💢شيعه مدعی است فاطمه زهرا س را مورد اهانت قرار داده، پهلوي او را شكستند و خواستند خانه اش را آتش بزنند، سؤال اين است، علي که به ادعاي شیعیان، شجاع ترين فرد عرب بود چرا از همسرش دفاع نکرد؟!
#پاسخ
1⃣ اميرمؤمنان عليه السلام در تمام دوران زندگياش، مطيع محض فرمانهاى الهى بوده و آنچه او را به واكنش وا مىداشت، فقط و فقط اوامر الهى بود و هرگز به خاطر تعصب، غضب و منافع شخصى از خود واكنش نشان نمىداد.
2⃣ امام علی ع در جریان هجوم به خانه اش ابتدا با مهاجمان برخورد شدید نمود اما با تبعیت از همین اصل بود كه دست به شمشير نبرد. سليم بن قيس هلالى در کتابش برخورد با یکی از مهاجمان را نقل کرده و اشاره می کند که حضرت او را به شدت كشيد و بر زمين زد و بر بينى و گردنش كوبيد و خواست او را بكشد؛ ولى به ياد سخن پيامبر صلى الله عليه وآله و وصيتى كه به او كرده بود.
افتاد و فرمود: قسم به آنكه محمّد را به پيامبرى مبعوث نمود، اگر مقدرّات الهى و عهدى كه پيامبر با من بسته است، نبود، مىدانستى كه تو نمىتوانى به خانه من داخل شوى.
3⃣ کار امیرالمومنین ع هنگام هجوم به خانه اش شبیه به کار رسول خدا ص هنگام شکنجه عمار و پدر و مادرش در مکه بود که این صحنه ها را از نزدیک می دید، اما کاری نمی کرد و خاندان یاسر را به صبر دعوت می کردو می فرمود: «اى خاندان ياسر! صبور باشيد كه وعدهگاه شما بهشت است.» در حالی که غیورترین و شجاع ترین فرد عالم بود.
4⃣ دفاع از ناموس مساله ای فطری است اما دشمن قصد داشت تا با تعرض به حریم خانه امام علی ع او را به واکنشی وادارد که آنها را به هدف شوم می رساند و در این صورت علاوه بر خونریزی بین مسلمانان زمینه تبلیغات سوء بر علیه حضرت از جمله اتهام قتل حضرت زهرا س فراهم می شد چنانکه معاویه پس از کشتن عمار، با تبلیغات سوء امام علی ع را به دلیل آوردن همراهی عمار با حضرت در جنگ، مسئول کشته شدن او دانست.
📚خصائص الأئمة (عليهم السلام)، ص73.
📚كتاب سليم بن قيس الهلالي، ص568.
📚الإصابة في تمييز الصحابة، ج 7، ص 712.
#شبهات_فاطمیه
#وهابیت
💢 آیا جریان پریشان کردن #مو توسط حضرت زهرا(س) حقیقت دارد؟ در مقابل نامحرم این کار درست است؟
#پاسخ
در پاسخ به این سوال به نکات ذیل توجه فرمایید:
✅نکته اول:
در کتاب بحار الانوار نقل شده که:
حضرت فاطمه زهرا( س )وقتى علی( ع )را به سوى مسجد بردند از خانه خارج شدند و فرمودند: «پسر عمويم را رها كنيد. قسم به كسى كه محمد) ص (را به پيامبرى برگزيد، اگر او را رها نكنيد مويم را پريشان مى كنم و پيراهن پيامبر را بر سرم مى گذارم و به درگاه خداوند ضجه مى كنم»
بحار، ج 43، ص 47
✅نکته دوم:
خود علامه مجلسى از كتاب اختيار معرفه الرجال شيخ طوسى نقل مى كند که:
پريشان كردن مو يا بلند كردن دست و حالاتى از اين قبيل كه دعا كننده به درگاه خداوند خود را به اين حالت در مى آورد تأثير در استجابت دعا يا نفرين دارد. منافاتى هم با عصمت آن حضرت ندارد.
✅نکته سوم:
مراد از گفتار حضرت زهرا(س)قطعا از پریشان کردن مو, انجام اين عمل در برابر نامحرم نیست چرا که از شان دختر رسول اکرم(ص)این کار بعید است. بلکه مراد در تنهایی و در پیشگاه خداست که یکی از رسوم آن زمان بوده است.
✅چنانکه روایات متعددی وجود دارد مبنی بر اینکه پريشان كردن مو براى زن مناسب حالت دعا مى باشد، روايتى است كه امام صادق(ع) به خواهرشان به جهت مريضى فرزندش مى فرمايد: «لباست را بپوش و به پشت بام برو سپس مقنعه ات را بردار تا موهايت آشكار شود، سپس اين دعا را بخوان».
خواهر امام صادق(ع)اين عمل را انجام مى دهد و در همان ساعت فرزندش خوب مى شود
بحار، ج 92، ص 10
#شبهات_فاطمیه
💢تاریخ نشان میدهد در زمان پیامبر خانه های مدینه #سقف و #در نداشته اند.
پس ماجرای شهادت حضرت زهرا و روضه ها افسانه است
#پاسخ
يكى از شبهاتى كه اخيراً برخى از وهابيها آن را با مانور فراوان و سر وصداى زياد مطرح كردهاند شبه نبود درب یا سقف در خانه های مدینه گذشته است. اما با بررسى روايات موجود در كتابهاى شيعه و سنى اين نتيجه به دست مىآيد، كه در زمان رسول خدا صلى الله عليه وآله خانههاى مدينه داراى درهاى چوبى بوده است.
✅✅علامه سيد جعفر مرتضى در پاسخ اين روايت مىگويد:
علي عليه السلام از فقر ناراحت كنندهاى كه خاندان پيامبر صلى الله عليه وآله وسلم با آن دست و پنجه نرم مىكردند سخن مىگويد و از بذل و بخشش رسول خدا صلى الله عليه وآله وسلم از اموال و نعمتهاى كه نزدش جمع شده بود ياد مىكند، با اين كه دَرِ خانههاى اهل بيت از چوب خرما؛ پس از پاك كردن از شاخ و برگش بود؛ ولى ديگران #دَرِ خانههايشان از غير #چوب خرما بود و افزون برآن بر درهايشان پرده نيز آويزان كرده بودند.
✅✅ خداوند در قرآن كريم به صحابه و ديگر مسلمانان اجازه مىدهد كه از خانههايى كه كليد آن در اختيار آنان هست ، غذا بخورند . بىترديد خانهاى كه در چوبى و يا آهنى نداشته باشد، داشتن كليد براى آن بىمعنا خواهد بود:
📚سوره مبارکه نور آیه 61👇👇
بر نابينا و افراد لنگ و بيمار گناهى نيست (كه با شما هم غذا شوند)، و بر شما نيز گناهى نيست كه از خانههاى خودتان [بدون اجازه خاصّى] غذا بخوريد و همچنين خانه هاى پدرانتان ... يا خانهاى كه كليدش در اختيار شماست، يا خانههاى دوستانتان، بر شما گناهى نيست كه به طور دسته جمعى يا جداگانه غذا بخوريد .
این آیات و روایات بطلانی بر این موضوع است که خانه های مدینه درب نداشته اند.
#ایام_فاطمیه
#منابع_اهل_سنت
💢 آيا عمر سند و قبالهي فدك را از دست حضرت زهرا (س) گرفت و #پاره كرد؟
✅ سبط ابن جوزي از #علماي اهل سنت ميگويد: پس از اين كه ابو بكر سخنان شاهدان حضرت زهرا سلام الله عليها را شنيد، نامهي رد فدك را براي آن حضرت نوشت؛ اما عمر از راه رسيد و آن نامه را #پاره كرد. حلبي شافعي در كتاب «السيرة الحلبيه» سخنان سبط ابن جوزي را اينگونه نقل كرده است:
«در كلام سبط بن جوزي آمده است كه ابو بكر براي فاطمه [سلام الله عليها] سند و نامهي براي ايشان در بارهي فدك نوشت. در همين هنگام، عمر بر ابو بكر وارد شد و گفت اين چيست؟
ابو بكر گفت: نامهي است كه براي فاطمه در مورد ميراثش از پدرش نوشته ام.
عمر گفت: از كدام منبعي براي مردم #انفاق خواهي كرد در حالي كه عرب عليه تو بپا خواسته اند؟ سپس نوشته را از فاطمه گرفته و آن را #پاره كرد.»
الحلبي، علي بن برهان الدين
السيرة الحلبية في سيرة الأمين المأمون، ج 3، ص 488
#ایام_فاطمیه
💢چرا امام علی فدک را برنگرداند
✅ابراهیم کرخى از امام صادق(ع) پرسید:
«چرا امام على(ع) وقتى که حاکم شد، باغ فدک را که از همسرش #غصب کرده بودند، به خود برنگرداند؟»
امام صادق(ع) پاسخ دادند:
وقتى که حضرت محمد (ص) مکه را #فتح کرد، به او گفتند:
«چرا به خانه ای که در #مکه دارید نمیروید؟»
رسول الله فرمودند:
«خانه من را بدون اجازه ام فروخته اند.»
گفتند:
«چرا آن را پس نمی گیرید؟»
فرمودند:
«ما #خاندانى هستیم که اگر چیزى را از ما به ستم بگیرند، آن را باز نمیگردانیم.»
امام على هم به پیروى از رسول الله، فدک را پس نگرفت.
ما #خاندانى هستیم که ولیّ و سرپرستمان خداست. حق ما را تنها خدا میگیرد. و ما اولیاى مردم هستیم که حقوق آنان را از ستمگران باز پسمی گیریم، ولى براى #خودمان باز پسنمیگیریم.
📚بحارالانوار، ج ۲۹ ، ص۳۹۰
امام عليه السّلام:
غيبت و سخن گفتن پشت سر، کوشش ناتوان است. (تنها وسيله اى كه شخص ناتوان مى تواند به آن از دشمن انتقام كشد يا بر كسى حسد و رشك برد بد گوئى پشت سر او است).
الْغِيبَةُ جُهْدُ الْعَاجِزِ
(نهج البلاغه، حکمت ۴۶۱)
💠 سخت ترین روز برای اهل بیت علیهم السلام چه روزی است؟
قالَ الصّادق سلام الله علیه: وَ لَا كَيَوْمِ مِحْنَتِنَا بِكَرْبَلَا وَ إِنْ كَانَ كَيَوْمِ السَّقِيفَةِ وَ إِحْرَاقِ الْبَابِ عَلَى أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ وَ فَاطِمَةَ وَ الْحَسَنِ وَ الْحُسَيْنِ وَ زَيْنَبَ وَ أُمِّ كُلْثُومٍ وَ فِضَّةَ وَ قَتْلِ مُحَسِّن بِالرَّفْسَةِ لَأَعْظَمُ وَ أَمَرُّ لِأَنَّهُ أَصْلُ يَوْمِ الْفِرَاشِ.
امام صادق علیهالسلام فرمودند: روزی به سختی واقعه کربلا نیست مگر روز سقیفه و ایام آتش زدن درب خانه امیرالمومنین علی و فاطمه و حسن و حسین و زینب و ام کلثوم و فضه (صلوات الله علیهم) و شهادت حضرت محسن صلوات الله علیه با لگد که برای ما بزرگتر و تلخ تر است زیرا آن روز اصل پهن شدن این بساط است.
الهدایه الکبری ،ص۴۱۷
عوالم العلوم،ج۲، ص۵۹۷،ح۱۸
💢ای کاش
✅ابوبکر (خلیفه اول) در آخرین لحظات زندگی خود گفت:
ای کاش سه کار را در زندگی خود انجام نداده بودم:
۱) ای کاش به خانه فاطمه کاری نداشتم و آن را نمی گشودم.
۲) ای کاش در روز «سقیفه» به عنوان حاکم، انتخاب نمی شدم.
۳) ای کاش دستور نمی دادم که ایاس بن عبد الله(الفجاءة) را بسوزانند.
📚تاریخ طبری - جلد ۴ – صفحه ۵۲
📚العقد الفرید – جلد ۳ – صفحه ۶۹
🌸🌸🌸🌸
حضرت امام باقر عليه السلام فرمودند:
🌹چهار چيز از گنجهاى نيكى است:
🌷نهان داشتن نياز
🌷نهانى دادن صدقه
🌷نهان داشتن درد
🌷و نهان داشتن مصيبت
🌹أربعٌ مُن كُنوزِ البِرِّ : كِتْمانُ الحاجةِ ، وكِتْمانُ الصَّدقةِ ، وكِتْمانُ الوَجَعِ ، وكِتْمانُ المُصيبةِ.
تحف العقول، ص۲۹۵
🌹🌸🪷🌷🌺🌹🪷🌷
💎 عاقبت مجادله و بگو مگو
🔻اميرالمؤمنين علی عليهالسلام:
❇️ از مجادله و ستيزهكردن بپرهيزيد؛ زيرا اين دو كار، دلها را نسبت به برادران بيمار میكنند و نفاق میرويانند.
إيّاكُم و المِراءَ و الخُصومَةَ؛ فإنّهُما يُمرِضانِ القُلوبَ علَى الإخوانِ، و يَنبُتُ علَيهما النِّفاقُ
📚 الكافي : ج 1 ص 300
📌امیرالمومنین علی علیه السلام:
«فَمَنْ جَعَلَ الْمِرَاءَ دَيْدَناً لَمْ يُصْبِحْ لَيْلُهُ؛
پس كسيكه جدل کردن را عادت و شيوه خويش گردانيد، شبِ او بامداد نگشته (از تاريكى شكّ و دو دلى به روشنائى يقين و باور نرسيده)
📖حکمت۳۱ #نهجالبلاغه ترجمه فیض
◀️ لا يَبلُغُ عَبدٌ حقيقَةَ الإيمانِ حتّى يَدَعَ المِراءَ و هُو مُحِقٌّ.
امام على عليه السلام: هيچ بنده اى به حقيقت ايمان نرسد، مگر اين كه در عين حال كه حق با اوست، مجادله را رها كند.
◀️ «جِماعُ الشَّرِ اللِّجاجُ وَ كَثْرَةُ الْمُمارَاةِ»
كانون شر، لجاجت و كثرت جر و بحثهاى بى منطق است.
امام على عليه السلام:
مجادله، بذرِ شرّ است
المِراءُ بَذرُ الشَّرِّ
غررالحكم ح 393
پیامبر:
من خانهاى را در بالاترين نقطۀ بهشت و خانهاى در وسط آن و خانهاى در باغهاى بهشت ضمانت مىكنم براى كسى كه جروبحث را ترک کند، گرچه حق با او باشد.
أَنَا زَعِيمُ بَيْتٍ فِي أَعْلَى الْجَنَّةِ وَ بَيْتٍ فِي وَسَطِ الْجَنَّةِ وَ بَيْتٍ فِي رِيَاضِ الْجَنَّةِ لِمَنْ تَرَكَ الْمِرَاءَ وَ إِنْ كَانَ مُحِقّاً]
توحيدصدوق؛ ص461
امام على عليه السلام:
هر كه آبروى خود را مى خواهد، بايد مجادله را رها كند.
مَن ضَنَّ بعِرضِهِ فَلْيَدَعِ المِراءَ
نهج البلاغه حکمت362
امام هادی:
بگو مگو، دوستی طولانی را از بین می بَرد و رابطه محکم را به جدایی میکشاند و کمترین اثر بگو مگو این است که هر کدام از دو طرف، میخواهد بر دیگری پیروز شود و همین پیروزی طلبی، مهمترین عامل قطع رابطه است.
الْمِرَاءُ یُفْسِدُ الصَّدَاقَةَ الْقَدِیمَةَ وَ یَحُلُّ الْعُقْدَةَ الْوَثِیقَةَ وَ أَقَلُّ مَا فِیهِ أَنْ تَکُونَ الْمُغَالَبَةُ، وَ الْمُغَالَبَةُ أَمْتَنُ أَسْبَابِ الْقَطِیعَةِ
نزهة الناظر و تنبیه الخاطر ص ۱۳۹.
امام حسین:
هرگز با دوکس به مجادله مپرداز
یکی با افراد نادان
یکی با افراد بردبار
زیرا افراد حلیم با بردباری بر تو چیره گردند و افراد سفیه آزارت دهند.
بحارالانوار ج ۷۸ ص۱۲۷
👈👈 مرحوم #آیت_الله_مصباح_یزدی در توضیح این عبارت چنین بیان نموده: «وقتي كسي بنا بگذارد بر اينكه با هر کس بحث ميكند سعي كند حرف او را رد كند، اين حالت كمكم براي او ملكه ميشود و هميشه سعي او بر اين است که هر حرفي را ابطال کند. به اين کار «مراء» گويند.
يکي از ويژگيهاي روح آدمي اين است که وقتي روي انجام کاري تمرکز پيدا کند، کمکم با آن کار انس ميگيرد و ترک آن کار براي او سخت ميشود. [مثل] کسي که براي بار اول سيگار ميکشد به سرفه ميافتد. اما چند مرتبه که اين کار را تکرار کرد کمکم به آن عادت ميکند، به گونهاي که اگر سيگار به او نرسد گويا گمشدهاي دارد. در امور روحي، رواني و اخلاقي هم چنين خصلتي وجود دارد»
﷽ #سلوک
📌سکوت در سلوک
🔰آیت الله قاضی: در سکوت برای انسان حالاتی پیدا می شود که در غیر از این موقع امکان ندارد پیدا شود
📗 مهر تابناک ص ۲۵۳
امير المؤمنين على بن ابيطالب عليه السّلام:
براى هر چیز زکاتى است و زکات خرد،تحمّل نادانان است.
لكلّ شيء زكوة و زكوة العقل احتمال الجهّال.