4_5949588148110496105.mp3
5.68M
ضعف مجلس در حوزه نظارت
در کنار اقدامات مثبتی که مجلس یازدهم انجام داد، اما انتقاداتی هم به این مجلس وارد است که در اینجا به برخی از این موارد میپردازیم.
وظیفه مجلس، قانونگذاری و وظیفه دولت، اجرای قانون است و مجلس بر اجرای برخی مصوبات آنطور که باید و شاید نظارت نکرد.
مجلس یازدهم ابتکاری به نام «سهشنبههای نظارتی» را ایجاد کرد و اغلب سهشنبهها، وزیران و دولتمردان را برای پاسخگویی به عملکردشان فرامیخواند، اما برگزاری این جلسات کافی نبود.
زمانی که مجلس یازدهم قوانین مهمی مانند «قانون جهش تولید مسکن» و «قانون مالیات بر خانههای خالی» را تصویب کرده است، باید بر نحوه اجرای کامل این قانون هم نظارت کند.
اگر فرصت نیست که چندین بار، وزیر راه و شهرسازی به صحن مجلس بیاید و درباره موانع اجرای این قوانین توضیح دهد، کمیسیون تخصصی این موضوع یعنی کمیسیون عمران مجلس باید بیش از این به وظیفه نظارتی خود بپردازد تا دیگر شاهد این مسأله نباشیم و نشنویم که قانون مالیات بر خانههای خالی اجرا نمیشود و قانون جهش تولید مسکن فقط چند درصد اجرایی شده است.
۹
4_5949588148110496106.mp3
3.86M
#تعارف_بادولت_دومین_ضعف_مجلس
استیضاح یا تغییر وزیر یکی دیگر از اختیارات مجلس است تا اگر وزیری وظیفه خود را به خوبی انجام نداد، برکنار شود.
مجلس یازدهم زمانی که آغاز به کار کرد، در زمان دولت دوازدهم بود و با وجود آنکه برخی وزرای آن دولت عملکرد خوبی نداشتند، اما مجلس هیچیک از وزرای دولت سابق را استیضاح نکرد، با این ادله که سال پایانی دولت است و باید با دولت همراهی کنیم.
درباره دولت سیزدهم نیز مجلس همین روند را دنبال کرد و مجلس به جای آنکه وزیری را که ناکارآمد است به صحن مجلس بکشاند و آن وزیر را به دلیل ناکارآمدیهایش برکنار کند، در جلسات خصوصی به دولت میگفت که فلان وزیر را خودتان بردارید تا ما استیضاح نکنیم
۱۰
4_5949588148110496107.mp3
2.69M
طرح محوری مجلس
گاهی اوقات نمایندگان مجلس یازدهم به طرحهای غیر ضروری پرداختند و از اولویتها غافل شدند؛ در حالی که بهتر بود مجلس بیشتر به لوایح دولت بپردازد.
اهمیت این موضوع از این حیث است که رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار نمایندگان مجلس با ایشان بر این موضوع تاکید کرده و فرمودند:
«نگذارید طرح بر لایحه غلبه پیدا کند. وقتی لایحه میآید، در واقع دولت خودش دارد میگوید من میتوانم این کار را انجام بدهم اما طرح نه. ممکن است شما با زحمت زیادی یک طرحی را فراهم بکنید، بعد با زحمت زیادی آن طرح را در مجلس تصویب بکنید، بعد به دولت که میرسد بگوید من مثلاً این امکان را ندارم یا اجرا نمیشود؛ یعنی زحمتها از بین میرود. البته یک مواردی هست که اگر مجلس به خودش نجنبد و طرح احاله نکند، اصلاً کشور معطل میماند؛ اما سیاست کلی باید این باشد که کار مجلس بیش از طرح، روی لوایح انجام بگیرد»
۱۱
4_5949588148110496108.mp3
1.52M
انفعال فراکسیونها
در مجالس قبلی، حداقل ۲ فراکسیون مهم و تأثیرگذار در مجلس وجود داشت که حداقل هفتهای یک بار تشکیل جلسه میدادند و درباره موضوعات روز کشور با مقامات ذیربط جلسه میگذاشتند و نظر نهایی آن فراکسیونها درباره مباحثی چون مذاکرات هستهای اعلام میشد.
در مجلس یازدهم یک فراکسیون انقلاب اسلامی متشکل از اغلب نمایندگان مجلس و یک فراکسیون مستقلین متشکل از نمایندگان اصلاحطلب و مستقل مجلس تشکیل شد؛ اما این فراکسیونها به جز برگزاری جلسه درباره انتخاب اعضای هیأترییسه مجلس یا مواردی جزئی، هیچ کنش فراکسیونی نداشتند و نقش آنها در این مجلس بسیار کمرنگ بود...
۱۲
4_5949588148110496109.mp3
2.03M
اصلاح قانون انتخابات
سالها بود که بر ضرورت اصلاح قوانین انتخاباتی کشور تاکید میشد؛ مجلس یازدهم در این راستا «قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی» را به تصویب رساند.
یکی از موارد مهمی که در این قانون در نظر گرفته شد، «مرحله پیشثبتنام» در انتخابات مجلس قبل از «ثبتنام» اصلی بود که هدف مجلس از تصویب این موضوع آن بود که داوطلبان انتخابات مجلس در مرحله پیشثبتنام، مدارک خود از جمله مدارک تحصیلی را ارایه دهند و اگر در این زمینه مشکلی نداشتند، بتوانند ثبت نام اصلی کنند.
این تدبیر تا حد زیادی میزان رد صلاحیتها را کاهش داد چراکه در ادوار قبل دیده بودیم که افراد زیادی صرفاً به دلیل دارانبودن شرایط اولیه ثبتنام از جمله مدرک تحصیلی، رد صلاحیت میشدند.
در اصلاح قانون انتخابات مجلس، زمان بررسی صلاحیتها از سوی نهادهای نظارتی مانند شورای نگهبان نیز تا حد زیادی افزایش یافت تا این نهادها فرصت کافی برای بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس را داشته باشند.
۱۳
4_5949588148110496110.mp3
2.33M
افزایش نظارت بر رفتار نمایندگان چه شد؟
یکی از برنامههای مجلس یازدهم که در ابتدای این دوره از مجلس از سوی برخی از نمایندگان مطرح شد، آن بود که «قانون نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس» که از سال ۹۱ تدوین شده و در جریان اجرا در ادوار گذشته مجلس نشان داده است که کارایی لازم را ندارد، نیاز به اصلاح دارد و باید این قانون اصلاح شود. با وجود این، کلیات طرح اصلاح و الحاق موادی به قانون نظارت مجلس بر رفتار نمایندگان در آبان ماه سال ۱۴۰۰ در مجلس رد شد.
البته «علیرضا سلیمی» عضو کمیسیون تدوین آییننامه داخلی مجلس شورای اسلامی ابتدای امسال گفته است که «طرح نمایندگان برای تقویت جایگاه هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان در کمیسیون آییننامه مورد بررسی و تصویب قرار گرفته است. این طرح هم اکنون در کارگروه ویژهای در حال بررسی و ویرایش نهایی آن است تا برای بررسی به صحن مجلس ارایه شود. طرح جدید درباره هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان، جایگاه این هیأت را تقویت و نظارت آن را جدیتر و عملیاتیتر میکند.» به هر صورت، باید ببینیم این طرح در مجلس یازدهم به جایی میرسد یا خیر....
۱۴
4_5949588148110496111.mp3
1.59M
حجاب و عفاف
«لایحه حجاب و عفاف» با ۱۵ ماده از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی ارایه شد و با توجه به اینکه ایراداتی داشت، در مجلس و به ویژه کمیسیون قضایی و حقوقی چکشکاری شد و به بیش از ۷۰ ماده رسید.
مجلس شورای اسلامی بحثهای فرهنگی، اجتماعی و ایجابی یا همان مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی را به این لایحه اضافه کرد، تا این قانون فقط سلبی نباشد. البته این لایحه هنوز در مرحله بررسی در شورای نگهبان است و تبدیل به قانون نشده است اما مراحل نهایی را طی میکند.
۱۵
4_5949588148110496112.mp3
2.38M
تحقیق و تفحصهای بینتیجه
فارغ از تمام این ابزارهای نظارتی، تحقیق و تفحص از عملکرد سازمانها و دستگاهها وظیفهای است که اصل ۷۶ قانون اساسی آن را منحصراً به مجلس شورای اسلامی داده است تا در تمام امور کشور تحقیق و تفحص کند.
حُسن «تحقیق و تفحص» این است که اگر نمایندگان پس از شنیدن گزارش تحقیق و تفحص از عملکرد یک دستگاه قانع نشدند و تخلفات را تأیید کردند، آن گاه گزارش به قوه قضاییه فرستاده میشود و تخلفات از طریق دستگاه قضایی و از مسیر حقوقی پیگیری میشود.
یکی از انتقاداتی که دو سال پیش به مجلس یازدهم وارد شد، آن بود که ۲۴ تحقیق و تفحص در ۲۰ ماه ابتدایی مجلس یازدهم مطرح شده بود اما هیچکدام به مرحله «قرائت گزارش» در صحن مجلس نرسید.
در حال حاضر هم باید گفت که از ۴۷ طرح تحقیق و توسعه مجلس یازدهم، فقط چند مورد مورد نهایی و گزارش آنها در صحن مجلس قرائت شده است.
با توجه به اینکه فقط چند ماه تا پایان مجلس یازدهم باقی مانده است، انتظار آن است که مجلس در سال پایانی فعالیت، اقدامات نظارتی خود را جمعبندی کند و نتایج ۴۷ تحقیق و تفحص مشخص و در صحن مجلس قرائت شود
۱۶
4_5949588148110496113.mp3
3.44M
انتظار از مجلس دوازدهم
با توجه به اینکه برخی قوانین کشور بهویژه قوانین اقتصادی ایراداتی دارد، انتظار آن است که مجلس آینده در حوزه قانونگذاری، تحول در قوانین اقتصادی و قوانین زمین مانده غیر اقتصادی را تکمیل کند.
همچنین مجلس دوازدهم باید از «تورم قوانین» بکاهد و نمایندگان با تدوین طرحهای گوناگون و اضافی به تورم قوانین نیافزایند. باید تعداد طرحها کاهش یابد و طرحهای اولویتبندی شوند تا وقت مجلس فقط صرف بررسی طرحها نشود.
همچنین مجلس بعدی باید تمرکز اصلی خود را روی اجراییشدن قوانین کشور بگذارد و از همه ابزارهای نظارتی خود برای نظارت بر عملکرد دستگاههای اجرایی بهره بگیرد تا قوانین به طور کامل اجرا شده و تأثیر خود را روی بهبود وضعیت معیشتی کشور بگذارد...
۱۷
4_5949588148110496116.mp3
1.9M
ان شاءالله با حضور پرشور و حماسی مردم در انتخابات مجلس و انتخاب گزینه اصلح و انقلابی و پيگيري نمایندگان؛ ضمن ادامهی فعالیت های خوب مجلس یازدهم؛ نقاط ضعف آن در مجلس دوازدهم رفع و ادامهی مسیر پیشرفت و توسعه و عدالت اجتماعی و اقتصادی با رشدی سریع پيگيري خواهد شد
در جلسه آينده ان شاءالله دربارهی لزوم و اهمیت انتخابات مجلس برای شما هموطنان گرامی کنفرانس خواهیم داشت
خدایا چنان کن سرانجام کار
تو خشنود باشی و ما رستگار
اللهم عجل لولیک الفرج
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
ارادتمندتان قریش حسین پور
💥#جناب_دکترقریش_حسین_پور
با آرزوی موفقیت وسلامتی برای شما
سپاسگزارم از روشنگری حضرتعالی
تشکر از اینکه وقتِ گرانبهاتون رو در اختیار کانال واعضای کانال قرار دادید
از درگاهِ خداوندِ تبارک وتعالی ، توفیق روزافزون جنابعالی را خواستارم
اندیشه وتلاش شما استاد فرهیخته هیچ گاه از یاد نخواهد رفت
توسن اندیشتون مظفرباد
#اجرکم_عندالله
ـᬼ࿐ـٰٰ🍃🌹🍃ـᬼ࿐ـٰٰ 🍃🌹🍃°♧°