جلسه یازدهم _زبان آوینی زبان سینما.mp3
36.48M
🎙صوت جلسه یازدهم از سلسله جلسات «زبان آوینی، زبان سینما»
🔻تکنولوژی و ولایت تکنولوژی
🔻پذیرش ولایت تکنیک، آدم را به پرستش لوازم و مقتضیات تکنولوژی نیز میکشاند؛... اما با این همه، قبول ولایت به نسبتی رجوع دارد که ما با شیء برقرار میکنیم.
پذیرفتن موجبیت ها و ضرورت ها غیر از قبول ولایت است. موجبیت اختیار شما را به طور مطلق نفی نمیکند، اگرچه محدود میکند. من معتقدم که تقوا راه خروج از هر ولایتی غیر از ولایت خداست.
( شهید آوینی ص. ۱۶۸ و ۱۷۲)
📚 مطالعه کتاب آینه جادو جلد۳
مقاله "سینما،تکنولوژی و ساختار هویتی برای انسان نو" صفحه ۱۶۳ تا ۱۷۳
📆 ۸ بهمن ماه ۱۴۰۲
🕌 آستانه قاب هشت
#زبان_آوینی_زبان_سینما
🆔 @ghabe_hasht
🔰 «رشد با فیلمنامه»
🔸جلسات فیلمنامه نویسی رشد در سال ٩٨ برگزار شد. این جلسات ادامه ای بر روند جلسات «سیرت سینما» بود که در آن متنهای سینمایی شهید آوینی مطالعه و گفتوگو میشد.
🔹جلسات رشد قرار نبود کلاس فیلمنامهنویسی آن هم به نحو آموزش تکنیک باشد. بلکه میتوان گفت برآمده از جلسات گذشته و راهی متفاوت از ورود به عرصه فیلمنامهنویسی است که میتوان آن را «حکمت فیلمنامه» دانست.
🔸مسیری که در آن تکنیک، راه شناخت و فهم میشود و تمرکزش بر نگاه و عالم فیلم است و نه صرفا بحثهای فنی صرف.
🔹این جلسات از بحثهای فکری و فلسفی آغاز شده و در ادامه با نظر به برخی کتابهای فیلمنامه به بحث های ناظر به کار عملی فیلمنامهنویسی میرسد.
🔸صوت این جلسات به همت و توجه دوستان ویرایش شده و در ایام ماه مبارک رمضان که بهار فکر و ذکر و زبان است به مرور خدمت علاقمندان حکمت و سینما تقدیم خواهد شد.
#رشد_با_فیلمنامه
🆔 @ghabe_hasht
May 11
قاب هشت
🔰 «رشد با فیلمنامه» 🔸جلسات فیلمنامه نویسی رشد در سال ٩٨ برگزار شد. این جلسات ادامه ای بر روند جلسات
جلسه اول_رشد با فیلمنامه.mp3
43.3M
🎙صوت جلسه اول "رشد با فیلمنامه"
🔹مروری بر بحثهای سینمایی شهید آوینی
🔻تاملاتی درباره ماهیت سینما
🔻جذابیت در سینمای داستانی
🔹 ضرورت بحث های حکمی در مورد سینما
🔹راهنماییهایی عملی برای شروع مسیر سینمای دفاع مقدس
📆 ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۸
#رشد_با_فیلمنامه
🆔 @ghabe_hasht
قاب هشت
🎙صوت جلسه اول "رشد با فیلمنامه" 🔹مروری بر بحثهای سینمایی شهید آوینی 🔻تاملاتی درباره ماهیت سینما 🔻
🔰گزینش ابزار یا رسیدن به فرم جدید؟
🔸هر ابزاری محتوای خودش را دارد و با هر محتوایی سازگار نیست. حال باید ابزارها را متناسب با محتوای خود گزینش کنیم یا چیز دیگری در میان است و مسئله وسیعتر است؟
🔹مسئله اینجاست که محتوای پیش از تکنیک نداریم. یعنی هر چیزی که شما در نظر بگیرید عملا تا وقتی که تکنیک در خدمت شما نیاید هیچ چیزی نیست.
🔸روال این گونه است که شما با تکنیکی که خود دارای محتواست آموزش میبینید و با آن کلنجار میروید. کلنجار رفتن هم به معنای اینکه میدانید مال شخص دیگری است و نمیگویید این خنثی است و من هم محتوای خودم را در آن بریزم.
🔹پس شما محتوایی ندارید مگر اینکه این ابزار را رام خاستگاه خودتان بکنید، بخشی از این رام کردن آموزش است و بخشی از آن به گفته شهید آوینی همان "حکمت سینما" است. یعنی نسبت به این فرآیند و مسائل، خودآگاه بشوید و در حین کار کردن با تکنیک بدانید دارید چه کار میکنید. این، در بلند مدت اتفاق می افتد.
🔸شما در اثر کار کردن مداوم با ابزار ممکن است به یک نگاه، و یک عالم برسید. که همه چیز فیلم شما از خودِ همین عالم است. یعنی هر تکنیکی که استفاده میکنید، همین عالم ایجاب میکند. و محتوا، قرار گرفتن در این عالم است. جذابیت، خود همین عالم است و مخاطب دوست دارد در آن قرار بگیرد.
#رشد_با_فیلمنامه
🆔 @ghabe_hasht
جلسه دوم _رشد با فیلمنامه.mp3
43.89M
🎙صوت جلسه دوم
"رشد با فیلمنامه"
🔹تفاوت های قصه با داستان
🔹بررسی جایگاه نگاه بصری در بنیاسرائیل و اسلام
🔹فیلم به مثابه سفر معنوی
🔻بررسی فیلم هور در آتش
📆 ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۸
#رشد_با_فیلمنامه
🆔 @ghabe_hasht
قاب هشت
🎙صوت جلسه دوم "رشد با فیلمنامه" 🔹تفاوت های قصه با داستان 🔹بررسی جایگاه نگاه بصری در بنیاسرائ
🔰تفاوت های اساسی قصه و داستان
🔸«رمان نویسی را هرگز نمیتوان با اسطوره پردازی و یا حتی قصه پردازی بشر در گذشته ها قیاس کرد؛ رمان ماهیتاً پدیداری متمایز از اسطوره و یا قصه های کهن است. خودبنیادی یا سوبژکتیویسم یکی از خصوصیاتی است که رمان را از اسطوره و یا قصه های کهن متمایز میدارد و این، تفاوت عَرَضیِ کوچکی نیست؛ یک تمایز جوهری ذاتی است. بشر تا پیش از این هرگز به فکر نمیافتاد که حدیث نفس خویش را بنویسد و به دیگران عرضه کند. انسان قدیم نه برای انسان و نه برای هنر شانی چنین قائل نبوده است که او را بدین تصویر برساند. رمان فقط در ظاهر شبیه به قصه های کهن است و در باطن اصلا شباهتی با آنها ندارد. نه در نیت قصه پرداز، نه در غایت پرداخت، نه در نحوه پرداخت و نه در نسبت قصه با واقعیت خارج از انسان و حقیقتِ وجود او. و مهم تر از همه همین آخری است که تکلیف کار را معین میدارد».
📚 کتاب آینه جادو، جلد۱_ مقاله رمان، سینما، تلویزیون _ صفحه ۱۲۳.
#رشد_با_فیلمنامه
🆔 @ghabe_hasht
قاب هشت
🎙صوت جلسه دوم "رشد با فیلمنامه" 🔹تفاوت های قصه با داستان 🔹بررسی جایگاه نگاه بصری در بنیاسرائ
🔰ظرفیت سینما در نشان دادن تجارب معنوی
🔸 وقتی حضرت موسی از خداوند تقاضا میکند تا او را ببیند خداوند در جواب ایشان میگوید: به کوه نگاه کن، اگر بر جای خود ماند تو مرا میبینی. بعد از اینکه حضرت موسی به کوه نگاه کرد و شکافته شدن کوه را دید بیهوش شد.
🔹در فیلم نمیتوان پل صراط و یا قیامت را نشان داد؛ اما میتوان شکافته شدن کوه در مقابل موسی را نشان داد.به معنایی دیگر زمانی که تجلی حق بیاید در عالم ظاهر و با چشم تن بتوان آن را دید مناسب برای فیلم است.
🔸ما نمیتوانیم از سینما توقع نشان دادن امور معنوی و کلی را داشته باشیم؛ ولی این کلیبودن و معنویبودن جایی در جزئیات که همان تجربۀ من شخصی است، خود را نشان میدهد.
🔹درست است که سینما، داستان و امثال اینها همان «من» است و احوالاتِ من؛ اما این «من» میتواند تجربۀ دینی، تجربۀ معنوی و تجربۀ انقلابی داشته باشد و رنگ و بویی از معنویت پیدا کند؛ البته این به هنرمند بستگی دارد.
🔸سینما و داستان انقلاب، برای انقلاب نیست مگر اینکه هنرمندش جدا از مفاهیم و شعارها، خودش تجربهای از جنس انقلاب داشته باشد. این تجربه در سینما باید بصری باشد؛ مثلاً شما جایی تصویری را در عالم انقلابیبودن میبینید که شما را به وجد میآورد و میخواهید فریاد بزنید.
#رشد_با_فیلمنامه
🆔 @ghabe_hasht
جلسه سوم _ رشد با فیلمنامه.mp3
37.14M
🎙صوت جلسه سوم «رشد با فیلمنامه»
🔹کتاب های اصول و قواعد فیلمنامهنویسی از چه زمانی رایج شدند؟
🔹جریان های مهم تاریخ سینما چه مواجهه و نسبتی با این قواعد داشتهاند؟
🔹نسبت سینمای حقیقی با اصول و قواعد چیست؟
🔹نگاهی اجمالی به نظر تئوریسین های مهم فیلمنامه نویسی درباره ساختار
🔻مقدمه کتاب «داستان» اثر رابرت مککی
🔻نوشتن از درون به بیرون
📆 ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸
#رشد_با_فیلمنامه
🆔 @ghabe_hasht
جلسه دوازدهم _ زبان آوینی زبان سینما.mp3
39.86M
🎙صوت جلسه دوازدهم سلسله جلسات «زبان آوینی، زبان سینما»
🔻«من معتقدم که تکنولوژی هر چه بیشتر به سمت اتوماسیون میرود، بیشتر اختیار را از بشر بازمیگیرد، اما این یک حکم مطلق نیست و سرّ پیروزی ما هم در همین است. هر چه در عالم موجود است، در نهایت مسخّر انسان واقع خواهد شد. اختیار انسانِ اهل ولایت خواه تکنولوژی و خواه هر چیز دیگر».
📖 صفحه ۱۷۳ کتاب آینه جادو_۳
📚 مطالعه کتاب آینه جادو جلد۳
مقاله "سینما،تکنولوژی و ساختار هویتی برای انسان نو" صفحه ۱۷۳ تا آخر مقاله
▪️«جلسه آخر از این مقاله»
📆 ۱۵ بهمن ماه ۱۴۰۲
🕌 آستانه قاب هشت
#زبان_آوینی_زبان_سینما
🆔 @ghabe_hasht
جلسه چهارم _ رشد با فیلمنامه.mp3
39.85M
🎙صوت جلسه چهارم «رشد با فیلمنامه»
🔻فصل اول کتاب داستان مککی: مسئله داستان
🔹قصه و داستان چه نسبتی با واقعیت دارند؟
🔹واقعیت سینمایی
🔹داستانگو، شاعر زندگی
🔹قصه گویی و سنت های الهی
📆 ۴ خرداد ۱۳۹۸
#رشد_با_فیلمنامه
🆔 @ghabe_hasht
🔰فیلمنامه، راه فکر و رشد
🔸در شرایطی که استفاده تجاری و ابزاری از همه هنرها، همه چیز را از معنا تهی کرده است.
در «رشد با فیلمنامه» بنا بر این است که ما از استفاده ابزاری و فرمولی از قواعد فیلمنامه نویسی خارج شویم و این اصول را با کمک بحثهای فلسفی در بطن زندگی خود پیدا کرده و به طور حضوری درک کنیم. اینجاست که زبان سینما به حقیقت خود سراغ ما می آید و کار تکنیکی راه شناخت و فکر و معرفت هستی خواهد شد.
#رشد_با_فیلمنامه
🆔 @ghabe_hasht
جلسه پنجم _ رشد با فیلمنامه.mp3
37.36M
🎙صوت جلسه پنجم «رشد با فیلمنامه»
🔻فصل دوم کتاب داستان مککی: گستره ساختار
🔹نسبت بین داستان سرایی و حقیقت چیست؟
🔹منظور از ساختار فیلمنامه چیست؟
🔹چگونه میتوان حادثه و کشمکش را با ابتلائات زندگی فهمید؟
🔹آیا میتوان ساختار داستان را با فکر کردن به تقدیر آموخت؟
📆 ۱۱ خرداد ۱۳۹۸
#رشد_با_فیلمنامه
🆔 @ghabe_hasht
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻«آفرین! آفرین! چه تخیل ظریفِ زیبایی! این [نوع] تخیل، جلوههای جدید و نویی است. خیلی خوب.» رهبر انقلاب ۱۴۰۳/۱/۶
🔸ضمن تبریک خدمت خانم هاشمی و آرزوی موفقیت در حوزه های مختلفی که دغدغهاش را دارند؛ از شعر تا فیلمنامه و بازیگری.
🔸باید دانست که این جلوههای جدید تصادفی نیست، حقیقت دارد و آیندهای نو را نوید میدهد. آیندهای که در آن شعر و نمایش و حماسه دفاع و مقاومت در ایران اسلامی به هم گره خورده است.
🆔 @ghabe_hasht
جلسه ششم _ رشد با فیلمنامه.mp3
36.01M
🎙صوت جلسه ششم «رشد با فیلمنامه»
🔻مثلث داستان
🔹آیا انتخاب نوع ساختار بر مبنای سلیقه شخصی است یا ارتباطی با زمان و مکان دارد؟
🔹هر کدام ساختار های مختلف در تاریخ سینمااز چه انسانی و چه نگاهی سرچشمه میگیرد؟
🔹خرده پیرنگ چه ارتباطی با انسان اروپایی بعد از جنگ دارد؟
🔹خواستگاه ضد پیرنگ از کجاست؟
🔹چه ارتباطی بین پیرنگ کهن الگویی، ژانر وسترن و هالیوود برقرار است؟
🔹نوع کشمش چه ارتباطی با سن و طبع و زمان و مکان دارد؟
🔹آیا میتوان با نگاه عمیق تری به تفاوت های صوری ساختار های مختلف، شناخت و کشف جدیدی از انسان در طول تاریخ پیدا کرد؟
📆 ۱۸ خرداد ۱۳۹۸
#رشد_با_فیلمنامه
🆔 @ghabe_hasht
جلسه هفتم _ رشد با فیلمنامه.mp3
41.19M
🎙 صوت جلسه هفتم «رشد با فیلمنامه»
🔻ادامه بحث تفاوت های صوری مثلث داستان
🔹قهرمان منفرد و یا قهرمان متعدد و جمعی چه ارتباطی با فرهنگ هر جامعه دارد؟
🔹تعدد قهرمان چه تاثیری بر روی جذابیت میگذارد؟
🔹قهرمان فعال و منفرد هالیوودی چه نگاهی به جهان دارد؟ نگاه قهرمان منفعل جمعی ژاپنی به جهان و زندگی چیست؟
🔹علیت و تصادف در قصه هر کدام از چه انسان و چه جهان بینی منشأ میشود؟
🔹نگاه تقدیری و توجه به سنت های الهی ما را در چه نسبتی با علیت و تصادف قرار میدهد؟
🔹نگاهی عمیق تر به تغییر و ایستایی، واقعیت پایدار و ناپایدار
🔹بررسی فیلم های مهم ایرانی و تاریخ سینما از منظر تفاوت های صوری پیرنگ
📆 ۲۵ خرداد ۱۳۹۸
#رشد_با_فیلمنامه
🆔 @ghabe_hasht
هدایت شده از جبهه روایت قدس
🇵🇸 روز قدس
▪️یادداشتهای یک مخاطب!
🔰من تاکنون به راهپیمایی روز قدس نرفتهام اما فردا... #حضوری_دیگر
🇵🇸 دیگر بر همگان مشخص است که بازگشت به دنیای قبل از ٧ اکتبر (عملیات طوفان الاقصی) ممکن نیست. جهان در همهی ابعادش با چشم دیگری به قضیه فلسطین نگاه میکند و این نگاه جدید صرفا مختص آزادگان و مجاهدان خدا نیست، بلکه دشمن نیز با نگاه جدیدی به سرنوشت محتوم خود میاندیشد، و اگر این چنین نبود این حجم از وحشیگری چه توجیهی داشت؟
🇵🇸 از این جهت، روز قدس امسال هم با سایر روزها متفاوت است. نگاه تمام مردم دنیا، که گوشه چشمی به سرنوشت فلسطین دارند، به فرداست. حتی چشم تکتک مردم مظلوم و قهرمان غزه به فرداست، زن و مرد، پیر و جوان، مجاهد و مبارز فلسطینی منتظرند تا فردا صدایی از جنس غیرت و انسانیت از دهان امت روزهدار مسلمان و تمام آزادگان جهان بلند شود.
🇵🇸 قدس شریف باری دیگر، اما این دفعه به شکلی دیگر، قبله مسلمین جهان است، شب قدر بر اساس قدس تعریف میشود، عاشورا بر مدار قدس میگردد، کلماتی مانند مسلمان، مجاهد، مبارز و... بر اساس آرمان قدس بازتعریف میشوند چرا که جهان جدید جهان قدس است، قدس میزانی است که مرد را از نامرد و شریف را از بیشرف تمییز میدهد.
🇵🇸 فردا تمام زمین غزه است و مگر غزه امروز همان کربلای سال ۶١ نیست؟ فردا همه جا کربلاست، فردا عاشورایی دیگر است که ندای «هل من ناصر ینصرنی» آن را کودکان غزه سر دادهاند. یزید زمان همانگونه که شهید بزرگوار، مرتضی مطهری فرموده است، اسرائیل است. در برابر یزیدیان چه باید کرد؟ کمترین کار ممکن محکوم کردن یزیدیان و همبستگی با لشکر حسین (ع) است. چه بسا انسانهایی که فردا برای نخستین بار در راهپیمایی روز قدس حاضر میشوند چرا که تاکنون به هیچ اندازه ندای یاری حسین (ع) را نشنیده بودند. دیگر حتی بلندگوهای سترگ یزید زمان هم نتوانستند ندای یاری حسین را خاموش کنند.
🇵🇸 فردا جهانی به عظمت کربلا و قافله ای به مانند قافله حسین به راه خواهد افتاد، ای کاش که فردا از قافله آزادگان و احرار جا نمانیم.
@Jebhe_revayate_Quds
هدایت شده از جبهه روایت قدس
🇵🇸 دعوت به روایت تصویری ایام قدس
روز قدس و تلاقی اش با تشییع شهدای راه قدس احوالی عجیب دارد. این ایام یوم الله است و هر که قدمی در این راه بگذارد گویی در تاریخ گذشته و آینده حاضر شده است.
اکنون زمان انتخاب است و این دوراهی میانهای ندارد.
زمانی است که وحدت رقم میخورد و حق و باطل روشن میگردد.
شاید اکنون وقت آن است که صدا شویم، فریاد شویم، و نه تنها برای مردم غزه که با آنها سخن بگوییم...
و چه مردمی بهتر از آنها برای مخاطبه.
شاید وقت آن است که رسا بود و رسانه بود برای آنها، تا همه چشمها بینا شود و گوشها شنوا به لطف ندایی که از قدس ما را به سوی خویش میخواند.
فردا شاید با همین دوربینهای کوچک موبایل بتوان این تلاش را و این حماسه را ضبط و ثبت کرد و به دلها رساند.
برای همین از شما میخواهیم تا در این حماسه چشمی برای دیدن باشید و تصاویر خود را چه فیلم و چه عکس با ما به اشتراک بگذارید تا بتوانیم روایتی رقم بزنیم برای مردمی که در غزه پشتشان با این همتها گرم و دلشان قرص میشود.
راهپیمایان عزیز طریق القدس، با توجه به اهمیت روزهای جمعه و شنبه، شما میتوانید روایتهای تصویری خود از مسیر راهپیمایی روز قدس و تشییع شهیدان طریق القدس را، در قالب تصویر، ویدئو و... به شماره
09373401445 یا آیدی @ghabehasht ارسال فرمایید.
آستانه قاب هشت، آماده کمک به عزیزانی است که به هر شکلی قصد روایت قدس را دارند.
@Jebhe_revayate_Quds
جلسه هشتم _ رشد با فیلمنامه.mp3
42.34M
🎙 صوت جلسه هشتم «رشد با فیلمنامه»
🔹مقایسه جریان های مهم تاریخ سینما
🔹آیا میتوان هر کدام از این جریان ها را وجهی از حقیقت وجود انسان دانست؟
🔹چگونه میتوان با جریان های مختلف سینمایی به شکل درستی نسبت برقرار کرد؟
🔹آیا باید نگاه ایرانی اسلامی را در مقابل این جریان ها مطرح کنیم یا راه دیگری هم هست؟
🔹مواجهه حق جویانه با نگاه اروپایی و نگاه هالیوودی به کمک زبان قرآن چگونه ممکن است؟
📆 ۱ تیر ۱۳۹۸
#رشد_با_فیلمنامه
🆔 @ghabe_hasht
هدایت شده از هیئت هنر اصفهان
هیئت هنر اصفهان به مناسبت هفته هنر انقلاب برگزار میکند:
◇هنر زبان بی زبانیست و زبان همزبانی.◇
سید مرتضی آوینی
|خوانش مسئلهی هنر و روایت قدس در کلام سید شهیدان اهل قلم، سید مرتضی آوینی|
|همراه با شعرخوانی شاعر آیینی|
|مدیحه سرایی کربلایی علی کدخدایی|
دوشنبه ۲۰ فروردینماه | از ساعت ۱۷
میدان نقش جهان، جنب عمارت عالی قاپو، دانشگاه هنر اصفهان، توحیدخانه
ویژهی دانشجویان دانشگاه هنر اصفهان
لطفا در صورت شرف یابی، به آیدی @heyathonarisf_admin اعلام حضور نمایید.
@heyathonarisf | هیئت هنر اصفهان
@ghabe_hasht | آستانه قاب هشت
هدایت شده از دیدار آوینی
دیدار آوینی- روز اول.mp3
35.38M
🎙 دیدار آوینی...
🔹 مواجهه با آوینی و سینمای او
🔹 مستند؛ تاریخ سازان چه کسانی هستند؟
▪️روز اول
شنبه ۱۹ فروردین ماه ۱۴۰۲
#دیدار_آوینی
@didar_aviny
نگاهی پدیدارشناسانه به شخصیت شهید آوینی.pdf
115.9K
🔰متن استاد طاهرزاده در سالگرد شهادت شهید آوینی
🔺 نگاهی پدیدارشناسانه به شخصیت شهید آوینی
📆 فروردین ١۴٠٢
🆔 @ghabe_hasht
استاد طاهرزاده.mp3
29.26M
🔰صحبت های استاد طاهرزاده در سالگرد شهادت سید مرتضی آوینی
🔸 بخشی از جلسه سوم از مجموعه جلسات «دیدار آوینی»
📆 ٢١ فروردین ١۴٠٢
🆔 @ghabe_hasht
🔰شهید آوینی؛ چراغی روشن و سخنی ناتمام...
🔺از شهید آوینی چه باید گفت که تازه باشد؟
برعکس شهید آوینی که تمام خودنوشته هایش را سوزاند تا از منیتها و نفسانیتها ببرد، من همچنان فقط میتوانم از خود بگویم.
وقتی در تشییع شهید زاهدی حرکت میکردم، نمیتوانستم به مرگ خودم فکر نکنم. حقیقتا به دیدن این همه آدم که برای بدرقهی پیکر او آمدهاند غبطه میخوردم. نه از این جهت که چهقدر توجهات را به خودش جلب کرده است، چرا که تا دو روز پیش کمتر کسی نام و نشانی از ایشان میدانست. اما به این غبطه میخوردم که چگونه میشود زندگی کرد تا اینکه درنهایت به چنین پایان معناداری رسید. پایانی که به قول سینماییها اگر خوب باشد، کل فیلم را در میآورد. شاید حکمت اینکه قدیمیهای ما وقتی خیرخواه کسی بودند همیشه بیش از هرچیزی برای او دعای عاقبت بخیری میکردند همین باشد.
در آن گرمای راه خسته شده بودم و دست و دلم به هیچ کاری نمیرفت. اما با این حال دیدن کسانی که از ته دل برای آدمی که مطمئن بودم تا چند روز قبل نمیشناختند اشک میریختند سوالی را در مغز سرم میکوبید: آیا میشود مرگ ما هم اینچنین معنادار باشد تا با رفتن ما از این دنیا، چنین «یوم الله»ای رقم بخورد؟
آیا تنها راه رسیدن به چنین مقصدی جهاد نظامی است؟ اگر چنین باشد که راه برای بسیاری از مردم بسته است. قاعدتاً من و امثال من نمیتوانیم یک فرماندهی نظامی باشیم.
اما امروز با رسیدن سالروز شهادت شهید آوینی به یاد آوردم که این مسیر رهروانی از جنس دیگر هم داشته است. به یاد آوردم که شهادت نه صرفاً یک نحوه مُردن، بلکه یک نحوه زیستن است. چه بسا راز اینکه شهید آوینی در نامهای به برادرش میگوید که من اینجا نه یک کار، بلکه زندگی پیدا کردهام همین باشد. و همین زندگی بود که باعث شد در هنگام مرگش، از ابراهیم حاتمیکیا گرفته تا کیومرث پوراحمد آنچنان در فراغش بهتزده شوند و دوست و حتی دشمن برای او بگریند.
انگار برای انسانهایی همانند ما که دغدغهی هنر و اندیشه را داریم، تنها چراغ راه شهید آوینیست. این کوره راه کم رهرو تنها راهیست که میتواند ما را از نیست انگاری خارج کند و چنین مرگ معناداری را برایمان رقم بزند.
اما سوالی که میماند این است که: راه شهید آوینی چه راهیست و چگونه میتوان آن را رفت؟ شاید هرساله با رسیدن به روز ۲۰ فروردین این مهمترین سوالی باشد که جلوی ما قرار میگیرد...
🖋 به قلم پیام تاجی
🆔 @ghabe_hasht
هدایت شده از جمال احمدی
متن صحبتهای آقای طاهرزاده در مراسم رونمایی از فیلم آب از آتش.pdf
404.9K
🔰متن صحبتهای استاد طاهرزاده در مراسم رونمایی از فیلم نیمه بلند داستانی «آب از آتش»
🔸پردیس سینمایی چهارباغ
🔹٢۶ دی ماه ١۴٠١
#آب_از_آتش
🆔 @ghabe_hasht