ما و تاریخ سینما.mp3
18.31M
🎙صوت جلسه یازدهم از فصل دوم سلسله جلسات ما و تاریخ سینما
🔹️سینما درست همچون رودخانهای که بالاخره بسترش را تا سر حد ممکن گود کرده و فقط آنقدر نیرو برایش باقی مانده است که آب را به سوی دریا براند بی آنکه حتی دانهای شن به کنارههایش بیفزاید، به حالت تعادل نزدیک میشود...امروز که منتظریم رنگ و فیلم سهبعدی بار دیگر شکل را الویت بخشند و چرخهی تازهای از فرسایش زیبایی شناختی را برقرار سازند، سینما دیگر در سطح چیزی برای فتح کردن ندارد...دوران طغیان سینما، مستقل از رمان و تأتر، باز فراخواهد رسید. ولی شاید آن روز دلیل آن استقلال این باشد که رمان را مستقیما برای فیلم بنویسند....اگر چنین شود، سینما جایگزین آن هنرها نخواهد شد، بلکه درست برعکس. موفقیت تئاتر فیلم شده به تئاتر یاری میرساند، درست همانگونه که اقتباس از رمان به ادبیات خدمت میکند.
📖مقاله در دفاع از سینمای مختلط کتاب سینما چیست؟ از آندره بازن
📆 ۲۹ فروردین ماه ۱۴۰۳
🕌 آستانه قاب هشت
#ما_و_تاریخ_سینما
🆔 @ghabe_hasht
🔰 برنامه جلسات مدرسه قاب هشت
📆 چهارشنبه، ١٢ اردیبهشت ماه ١۴٠٣
📌 سینما و رمان، ساعت ١٧
▪️ گفتوگو حول رمان «جنایات و مکافات» از فئودور داستایوفسکی
🕌 آستانه قاب هشت
📞 برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره ٠٩٣٧٣۴٠١۴۴۵ تماس حاصل فرمایید.
#مدرسه_قاب_هشت
🆔 @ghabe_hasht
🔰 برنامه جلسات مدرسه قاب هشت
📆 پنجشنبه، ١٣ اردیبهشت ماه ١۴٠٣
📌 زبان آوینی زبان سینما، ساعت ١٣
▪️متن خوانی مقاله «جذابیت در سینما»
📌 سینما و روایت قدس، ساعت ١۵
▪️تماشای قسمت «جلوهای دیگر از نصرت خدا» از مجموعه مستند روایت فتح
📌 فکر کردن با زبان سینما، ساعت ١٧
▪️بررسی و گفتوگو حول فیلم «چه زندگی شگفتانگیزی» از فرانک کاپرا
🕌 آستانه قاب هشت
📞 برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره ٠٩٣٧٣۴٠١۴۴۵ تماس حاصل فرمایید.
#مدرسه_قاب_هشت
🆔 @ghabe_hasht
هدایت شده از در آستانه اندیشه
🔰 سلسله جلسات «اصول فلسفه و زبان حقیقتجویی»
🔸متن خوانی و گفتوگو با محوریت کتاب «اصول فلسفه و روش رئالیسم»
🔺متنخوانی جلد دوم
🔹مقاله پنجم: پیدایش کثرت در ادراکات
📆 شنبه، ۱۵ اردیبهشت ماه، ساعت ۱۶
▪️ حضور برای عموم آزاد است.
🕌 آستانه قاب هشت
#آستانه_اندیشه
#اصول_فلسفه
🆔 @astaneh_andisheh
🆔 @ghabe_hasht
جلسه 14_ زبان آوینی زبان سینما.mp3
33.13M
🎙 صوت جلسه چهاردهم «زبان آوینی زبان سینما»
🔹 متن خوانی و گفتوگو با محوریت مقالات جلد اول کتاب «آینه جادو»
🔸 جلسه دوم از مقاله «سینما و جذابیت»
📆 ١٣ اردیبهشت ١۴٠٣
#مدرسه_قاب_هشت
#زبان_آوینی_زبان_سینما
🆔 @ghabe_hasht
هدایت شده از در آستانه اندیشه
اصول فلسفه و زبان حقیقت جویی_ جلسه چهاردهم.mp3
15.09M
🎙صوت جلسه چهاردهم از سلسله جلسات «اصول فلسفه و زبان حقیقتجویی»
🔸 گفتوگو درباره مقاله چهارم کتاب «اصول فلسفه و روش رئالیسم»
📆 ۱۶ اسفند ماه ١۴٠٢
🕌 آستانه قاب هشت
#اصول_فلسفه
#آستانه_اندیشه
🆔 @astaneh_andisheh
🆔 @ghabe_hasht
هدایت شده از در آستانه اندیشه
اصول فلسفه و زبان حقیقت جویی_ جلسه چهاردهم.mp3
30.23M
🎙صوت جلسه پانزدهم از سلسله جلسات «اصول فلسفه و زبان حقیقتجویی»
🔸 گفتوگو درباره مقاله چهارم کتاب «اصول فلسفه و روش رئالیسم»
📆 ۱ اردیبهشت ماه ١۴۰۳
🕌 آستانه قاب هشت
#اصول_فلسفه
#آستانه_اندیشه
🆔 @astaneh_andisheh
🆔 @ghabe_hasht
🔰 برنامه جلسات مدرسه قاب هشت
📆 چهارشنبه، ١٩ اردیبهشت ماه ١۴٠٣
📌 سینما و رمان، ساعت ١۶
▪️ گفتوگو حول رمان «جنایات و مکافات» از فئودور داستایوفسکی
🕌 آستانه قاب هشت
📞 برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره ٠٩٣٧٣۴٠١۴۴۵ تماس حاصل فرمایید.
#مدرسه_قاب_هشت
🆔 @ghabe_hasht
🔰 برنامه جلسات مدرسه قاب هشت
📆 پنجشنبه، ٢٠ اردیبهشت ماه ١۴٠٣
📌 زبان آوینی زبان سینما، ساعت ١٣
▪️متن خوانی مقاله «جذابیت در سینما»
📌 سینما و روایت قدس، ساعت ١۵
▪️تماشای قسمت «جلوهای دیگر از نصرت خدا» از مجموعه مستند روایت فتح
📌 فکر کردن با زبان سینما، ساعت ١٧
▪️بررسی و گفتوگو حول فیلم «پنجره عقبی» از آلفرد هیچکاک
🕌 آستانه قاب هشت
📞 برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره ٠٩٣٧٣۴٠١۴۴۵ تماس حاصل فرمایید.
#مدرسه_قاب_هشت
🆔 @ghabe_hasht
هدایت شده از در آستانه اندیشه
🔰 جلسه هجدهم از سلسله جلسات «اصول فلسفه و زبان حقیقتجویی»
🔸متن خوانی و گفتوگو با محوریت کتاب «اصول فلسفه و روش رئالیسم»
🔺جلسه سوم از متنخوانی جلد دوم
🔹مقاله پنجم: پیدایش کثرت در ادراکات
📆 شنبه، ۲۲ اردیبهشت ماه، ساعت ۱۴
▪️ حضور برای عموم آزاد است.
🕌 آستانه قاب هشت
#آستانه_اندیشه
#اصول_فلسفه
🆔 @astaneh_andisheh
🆔 @ghabe_hasht
زبان آوینی زبان سینما_ جلسه 15.mp3
22.77M
🎙 صوت جلسه پانزدهم «زبان آوینی زبان سینما»
🔹 متن خوانی و گفتوگو با محوریت مقالات جلد اول کتاب «آینه جادو»
🔸 جلسه سوم از مقاله «سینما و جذابیت»
📆 ٢٠ اردیبهشت ١۴٠٣
#مدرسه_قاب_هشت
#زبان_آوینی_زبان_سینما
🆔 @ghabe_hasht
🔰 برنامه جلسات مدرسه قاب هشت
📆 پنجشنبه، ٢٧ اردیبهشت ماه ١۴٠٣
📌 زبان آوینی زبان سینما، ساعت ١٣
▪️متن خوانی مقاله «جذابیت در سینما»
📌 سینما و روایت قدس، ساعت ١۵
▪️تماشای قسمت «حنابندان-دروازه قرآن» از مجموعه مستند روایت فتح
📌 فکر کردن با زبان سینما، ساعت ١٧
▪️بررسی و گفتوگو حول فیلم «سرگیجه» از آلفرد هیچکاک
🕌 آستانه قاب هشت
📞 برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره ٠٩٣٧٣۴٠١۴۴۵ تماس حاصل فرمایید.
#مدرسه_قاب_هشت
🆔 @ghabe_hasht
قاب هشت
🔰 برنامه جلسات مدرسه قاب هشت 📆 پنجشنبه، ٢٧ اردیبهشت ماه ١۴٠٣ 📌 زبان آوینی زبان سینما، ساعت ١٣ ▪️مت
🔺جلسه «فکر کردن با زبان سینما» به دلیل همزمانی با مراسم چهلمین روز شهادت سردار زاهدی برگزار نمیشود.
🆔 @ghabe_hasht
May 11
🔰فصل سوم سلسله جلسات ما و تاریخ سینما
🔸برای اینکه ماهیت سینما ظهور یابد، چارهای جز تجربه تدریجی همه امکانات و قابلیتهای سینما نیست و نبوده است. بر مجموع همین تجربیات است که نام «تاریخ سینما» نهادهاند و....
▪️جلد دوم آیینه جادو، مقاله عالم هیچکاک، ص ۳۳۹
📆 جلسه سوم، شنبه ۲۹ اردیبهشت ماه، ساعت ۱۶
🔹️مطالعه مقاله «سینما و تأتر»، از کتاب «سینما چیست؟» آندره بازن
🕌 خیابان بزرگمهر، مادی شهرستانی، کوچه شهید سعید احمدی، آستانه قاب هشت
▪️حضور برای عموم آزاد است.
#ما_و_تاریخ_سینما
🆔 @ghabe_hasht
هدایت شده از در آستانه اندیشه
🔰 جلسه نوزدهم از سلسله جلسات «اصول فلسفه و زبان حقیقتجویی»
🔸متن خوانی و گفتوگو با محوریت کتاب «اصول فلسفه و روش رئالیسم»
🔺جلسه چهارم از متنخوانی جلد دوم
🔹مقاله پنجم: پیدایش کثرت در ادراکات
📆 شنبه، ۲٩ اردیبهشت ماه، ساعت ۱۴
▪️ حضور برای عموم آزاد است.
🕌 آستانه قاب هشت
#آستانه_اندیشه
#اصول_فلسفه
🆔 @astaneh_andisheh
🆔 @ghabe_hasht
جلسه یازدهم _ رشد با فیلمنامه.mp3
31.09M
🎙 صوت جلسه یازدهم از سلسله جلسات «رشد با فیلمنامه»
🔹موضوع: شخصیت
🔹شخصیتپردازی را با چه هدفی انجام میدهیم و از کجا شروع میکنیم؟
🔹تفاوت شخصیت حقیقی، با شخصیتپردازی چیست؟
🔹اساساً شخصیت حقیقی جز در دل داستان یا در دل ساختار، یا در دل بحران اتفاق نمیافتد.
🔹بررسی شخصیت در فیلم «رای»
📆 ٢٩ تیر ١٣٩٨
#رشد_با_فیلمنامه
🆔 @ghabe_hasht
جلسه دوازدهم _ رشد با فیلمنامه.mp3
43.56M
🎙 صوت جلسه دوازدهم از سلسله جلسات «رشد با فیلمنامه»
🔹موضوع: ایده
🔹ایده، ترجمه کلمه idea است. ریشه این کلمه به افلاطون و مُثُل افلاطونی برمیگردد.
اینجا ایده به این معناست که هرچه در عالم دنیا هست اصل اش در عالمی دیگر وجود دارد که آن عالم ربوبی است.
🔹الان واژه ایده در فیلمنامه نویسی در طول تاریخ سینما معنای مبتذلی پیدا کرده است، به معنای داستان دو خطی ای که در ذهن داریم و میخواهیم آن را بسط و گسترش دهیم. در صورتی که ایده به معنای نگاه کلی ما به عالم است.
🔹ایده نگاه کلی هنرمند به جزئیات روزمرگی زندگی است، همان چیزی که میتواند زندگی را معنا کند و در قصه ها برای مخاطب آئینگی کند.
🔹مککی میگوید: تا وقتی نویسنده در تسخیر اندیشه ی جدی نباشد، رسیدن به یک ایده ناظر ممکن نیست.
📆 ۵ مرداد ١٣٩٨
#رشد_با_فیلمنامه
🆔 @ghabe_hasht
May 11
شهادت آیت الله رئیسی.mp3
20.34M
▪️نسبت سینما با اتفاقاتی مثل واقعه اخیر
▪️«فکر کردن با زبان سینما» و «رویداد حقیقت در واقعه سقوط بالگرد رئیس جمهور»
🏢 دانشگاه امام حسین (ع)
📆 ٣١ اردیبهشت ١۴٠٣
🆔 @ghabe_hasht
جلسه 16_ زبان آوینی زبان سینما.mp3
44.41M
🎙 صوت جلسه شانزدهم «زبان آوینی زبان سینما»
🔹 متن خوانی و گفتوگو با محوریت مقالات جلد اول کتاب «آینه جادو»
🔸 جلسه پایانی از مقاله «سینما و جذابیت»
📆 ٢٧ اردیبهشت ١۴٠٣
#مدرسه_قاب_هشت
#زبان_آوینی_زبان_سینما
🆔 @ghabe_hasht
🔰 برنامه جلسات مدرسه قاب هشت
📆 پنجشنبه، ٣ خرداد ماه ١۴٠٣
📌 سینما و روایت قدس، ساعت ١۵
▪️تماشای قسمت «عروج» از مجموعه مستند روایت فتح
📌 فکر کردن با زبان سینما، ساعت ١٧
▪️بررسی و گفتوگو حول فیلمهای «بادیگارد» از ابراهیم حاتمیکیا «JFK» از الیور استون
🕌 آستانه قاب هشت
📞 برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره ٠٩٣٧٣۴٠١۴۴۵ تماس حاصل فرمایید.
#مدرسه_قاب_هشت
🆔 @ghabe_hasht
هدایت شده از در آستانه اندیشه
🔻از شهادت تا سیاست
✍🏻به قلم سید مهدی ناظمی قره باغ
🔹تقریباً از زمان شهادت سردار سلیمانی و خیزش عمومی مردم ایران و منطقه و احترام بسیاری دیگر به ایشان، سرعت تحولات سیاسی در ایران، منطقه و جهان، آنقدر بالا رفته است که صورتبندی نظری آن دشوار شده است. بسیاری معتقدند این سرعت بالا خصلت پوست اندازی جهان است. تعبیری که سالها پیش ابراهیم فیاض با عنوان «فروپاشی جهانی» از آن نام برد. در فروپاشی جهانی، نهادها، فرآیندها و روایتهای بزرگ دچار اضمحلال و یا بازتعریف می شوند و با این روند، فرصتهای جدیدی برای تغییر و تحولات خرد و کلان و از جمله تعیین نظم های جدید فراهم می آید.
🔸نظمی که دچار فروپاشی شده است، چه نظمی است و نظمی که می آید چیست؟ درباره اولی راحت تر می توان سخن گفت: از دوره دوم ریاست جمهوری احمدی نژاد و تحریمهای اقتصادی، روایتی در نخبگان سیاسی با پشتوانه روانی و رسانه ای غرب شکل گرفت مبنی بر این که تحریم ها می توانند نباشند و ایران دوباره به چرخه اصلی رقابتهای اقتصادی منطقه بازگردد، منوط بر این که چارچوبی غیراحساسی و غیرایدئولوژیک راهنمای رفتار سیاسی رجال ایرانی باشد. این روایت با رهبری حسن روحانی به شدت تقویت شد و به دلیل وجود زمینه های طولانی مدت قبلی، پذیرفته و بالاخره اجرایی شد. اما در کمال تعجب، غرب این بذل سیاسی را با بخشش اقتصادی جبران نکرد، بلکه برعکس فرآیندی از تشدید مشکلات در ایران آغاز شد که سرانجام با ترور صریح و علنی سردار سلیمانی به اوج خود رسید. چیزی که کسی گمان نمی کرد اتفاق بیافتد، این بود که این ترور در بستر تاریخی-فرهنگی ملت ایران، نمادسازی شد و اگرچه که ایران در استفاده و ضریب دهی به سرمایه های اجتماعی خود، سابقه خوبی از خود نشان نداده است، ولی به هر حال، مقاومت در برابر غرب مبدل به یک خواسته جدی و ملی در ایران شد.
🔹سردار سلیمانی مبدل به یک نماد شد و آیین پیوست به این نماد ملی، قدرتی سیاسی خلق کرد که باعث شد در اوج مشکلات اقتصادی و در اوج حملات رسانه ای سنگین و سازماندهی شده غرب برای دو قطبی کردن جامعه و تزریق حقارت و انفعال و یأس، ایران به حیات سیاسی خودش ادامه داد و در ادامه آن، ابراهیم رئیسی به قدرت رسید. همچنان که به لحاظ نظامی نمی توان ادعا کرد همه اعمال و تصمیمات نظامی سردار سلیمانی بلااستثناء بهترین بوده اند، به لحاظ اداری هم نمی توان ادعا کرد همه تصمیمات و اعمال رئیسی بهترین بوده اند، اما با این حال، نماد آیینی جدیدی در حیات سیاسی ایران خلق شد. این نماد سیاسی، مثلاً در قالب کلماتی مانند شهید خدمت یا خادم ملت و... نشانگر خواست جدی ملت ایران برای یک فرم متفاوت سیاسی است.
🔸احتمالاً بخش قابل توجهی از طبقات حامی دولت مرحوم ابراهیم رئیسی از اقشار عادی و آسیب پذیر جامعه هستند. اقشاری که قرار بود ولی نعمت انقلاب باشند ولی بعد از سیاستهای نئولیبرالیستی که به تدریج از سال 68 آغاز شدند، تقریباً از همه گردونه های قدرت خارج شدند و جایگزین آنها طبقاتی نوکیسه و به رفاه رسیده بودند، اعم از این که این مرفه بودن به شکل غیرارادی و در روند حادث شده در زیست کلانشهرها به دست آمده باشد و یا به شکل ارادی و با آموختن آداب نوکیسه بودن و شکار رانت ها؛ ماجرایی که قبلاً به تفصیل درباره آنها نوشته ام، یعنی بازگشت ساختار اقتصاد سیاسی ایران به دوره پهلوی و تحکیم شدن آن با ذبح شرعی.
🔹زمان شهادت حاج قاسم سلیمانی، زمانی بودن که سیاستهای نئولیبرالیستی دولت، در اوج خود قرار داشت و در همین اوج به شکستی همه جانبه و ناامیدی همه جانبه رسیده بود. درست در همین زمان بود که با شهادت ایشان، سرمایه ای اجتماعی و قدرتی ملی آفریده شد تا امید به حیات سیاسی بازگردد. خطاب این امید، نه فعالان و نخبگان اقتصادی بودند که ایشان مدتهاست تقریباً خود را طرف ادغام همه جانبه در سرمایه داری جهانی تعریف کرده اند، نه اکثر نخبگان سیاسی که ایشان هم بفهمند یا نفهمند تنها همین رهیافت را در افق دید داشتند، بلکه خطاب، عامه مردم و بدنه ای هستند که تشکیل دهنده «ملت ایران» می باشند.
🔸راه ابراهیم رئیسی برای او آسان نمود اول، ولی افتاد مشکلها... . اگرچه در مسائلی مانند مدیریت کرونا، راه اندازی مجدد بسیاری از کارخانجات و ایجاد اشتغال، احیا و حتی تقویت سیاستهای متنوع حمایتی، جلب حمایت قدرتهای بزرگی مانند چین و روسیه و کاهش موانع سیاست خارجی، انسداد راه تورم دولتی و مانند آن موفق بود (و به همین میزان در روایت موفقیت خود ناکام)، اما در مجموع با افزایش تورم، شکست در حوزه مسکن و کندی بسیار در کنترل بازار ارز و... نیز با بدبیاری در رویارویی با بحران برآمده از ماجرای مهسا امینی و تبعات آن، به نظر رسید که با وعده های داده شده خود فاصله دارد.
#آستانه_اندیشه
🆔@sayyedmahdinazemi
🆔 @astaneh_andisheh
هدایت شده از در آستانه اندیشه
ادامه....
🔻از شهادت تا سیاست
✍🏻به قلم سید مهدی ناظمی قره باغ
تقریباً در تشابه با زمان شهید سردار سلیمانی، با تجدید سازماندهی رسانه های نوین، سردی یأس و انفعال مجدداً در سپهر سیاسی ایران خود را نشان داد. صحبت از یک دوره ای شدن ریاست جمهوری و شکست سیاستهای مقاومتی و... مجدداً در رأس گفتگوها قرار گرفت. بدون این که اهمیت ابعاد انتقادی این سیاستهای رسانه ای انکار شود، به نظر می رسد ما باز با یک غافلگیری جدید روبرو هستیم و هنوز و با وجود ماجرای شهید سلیمانی آماده فهم واقعیت سیاسی خود نیستیم.
🔹واقعیت سیاسی کشور ما در رجعتی به سنت تاریخی خود، روایتی آمیخته به حماسه و تراژدی است و با این دو بال پیش می رود. انقلاب اسلامی ایران، این روایت را واقعی کرد و این روایت با وجود همه فراز و فرودها که مهمترین آنها انحراف خسارت بار سال 1368 به سوی سیاستهای بی پشتوانه، تند و لجام گسیخته نئولیبرالیستی بود، همچنان «هست»، ولو ما نفهمیم چطور هنوز می تواند دوام داشته باشد. تمام وجه قدرت نمادین حاج قاسم سلیمانی و اینک حجت الاسلام رئیسی، در تعین یافتگی ایشان در بسط این روایت و حتی مبدل شدن آنها به نماد این روایت است. این امروز واقعیت «ملت ایران» را تشکیل می دهد و حتی اگر مبدل به گفتمان روشنی هم نشده باشد و هنوز با آن نقطه فاصله داشته باشد، باز آنچنان نقاط روشن و قابل اتکایی دارد که بتوان آن را از روایت سیاست نئولیبرالیستی ایرانی، اعم از نسخه پهلوی و نسخه 68ی (راستی-رانتی-امنیتی) تفکیک کرد. این همه آن چیزی است که حیات سیاسی ایران را ادامه داده است و واقعیت سیاسی امروز این سرزمین و همه توان و امکان آن برای پیشرفت است و اعراض از آن، ره آوردی جز بحران و تخریب به همراه نخواهد داشت.
🔸در فرصت دیگری باید درباره تراژی نسل کشی جاری در فلسطین نوشت. اما از آنجا که جهان امروز، جهان شبکه ای شده است که همه چیز آن با همه چیز مرتبط است، به این هم اشاره کنیم که وقتی روایت سیاسی متفاوتی در حال شکل گیری در ایران است که روایت سیاسی جریان اصلی جهان امروز، یعنی روایت نئولیبرالیستی، در فروپاشی نسبی قرار دارد. مشروعیت سیاسی جهان مدرن با نسل کشی سازمان یافته غرب به عاملیت اسرائیل، به پایان رسید و دیر یا زود تبعات هولناک این فروپاشی خود را نشان خواهد داد، با وقایعی بسیار هولناک تر از آنچه در غزه می گذرد.
🔹آنچه گفته شد براحتی در معرض دو سوءتفاهم مهم قرار دارد. برای کسانی که بخواهند دچار سوءتفاهم نباشد، این دو را یادآور می شوم: نخست این که این روایت از سیاست، که شاید بتوان نام آن را روایت اربعینی سیاست هم گذاشت، نمی تواند و نمی خواهد و نباید که خود را از وجه مدرن تاریخ و سیاست جدا کند. اما فعلاً نویسنده قصد ندارد اینجا وارد موضوع غفلت و تغافلها از وجه غربی زندگی انسان ایرانی شود. با این حال ما برای حفظ احترام زندگی مدرن خود هم نیازمند سیاست شکل گرفته و جهت دار و مشخصی هستیم و این سیاست فقط در روایت فوق الذکر امکان بروز و ظهور دارد.
دوم اینکه بدیهی است از امروز همه ارباب سیاست تلاش خواهند کرد تا با انبوهی از تفاسیر دلبخواهی و من عندی یا اهمیت رویداد اخیر در ماجرای تشییع جنازه ابراهیم رئیسی را تقلیل به امور احساسی یا شعارهای کلیشه ای بدهند تا واقعیت مهم سیاسی آن دیده و فهمیده نشود، یا اینکه برعکس، با مقدس سازی از عملکرد رجال سیاسی، تلاش خواهند کرد تا باب بحث و گفتگو و انتقاد درباره سیاستها و برنامه ها و ... را مسدود کنند. نگارنده هیچ قضاوتی در این یادداشت درباره محتوای سیاست روز ندارد و معتقد است هر قدرت حاکمی باید آزادانه و به شکل دقیق و جدی مورد نقد قرار گیرد تا اشتباهات کمتری دامن کشور را بگیرد و دست بر قضا دولت مرحوم رئیسی هم دولت کم انتقادی نبود. سخن اینجاست که ما از اقبال عمومی به راه سیاسی مرحوم رئیسی در می یابیم که فرم سیاست کشور باید تغییر کند و عروسک بزک کرده اقتصاد سیاسی نئولیبرالیستی نه امکان تحقق در ایران دارد و نه آینده ای برای ما می سازد. ساختار اقتصاد سیاسی ایران باید به تدریج و با راهی که از سال 57 باز شد، بازسازی و بازتعریف گردد. از همین رو، حتی تعهد به دموکراسی که از مهمترین ره آوردهای سیاست مدرن است هم نباید مانع تعین ساختار کلان جدید سیاست ایران شود. دموکراسی، چنانکه همه جا همین بوده است، باید در تعین بخشی به روش تحقق این سیاست و رجال دارای اولویت مورد استفاده قرار گیرد و نه چیز دیگری.
#آستانه_اندیشه
🆔@sayyedmahdinazemi
🆔 @astaneh_andisheh