قاب هشت
🔰فصل دوم سلسله جلسات ما و تاریخ سینما 🔸حرف درستی است این که انسان در جریان زندگی واقعی هرگز با دنیا
تاریخ سینما_جلسه هشتم.mp3
21.78M
🎙صوت جلسه هشتم از فصل دوم سلسله جلسات ما و تاریخ سینما
🔺مطالعه کتاب سینما چیست؟ مقاله امکانات و محدودیتهای مونتاژ از آندره بازن
📆 ٢٨ دی ماه ١۴٠٢
🕌 آستانه قاب هشت
#ما_و_تاریخ_سینما
🆔 @ghabe_hasht
هدایت شده از در آستانه اندیشه
🔰 سلسله جلسات «اصول فلسفه و زبان حقیقتجویی»
🔸متن خوانی و گفتوگو با محوریت کتاب «اصول فلسفه و روش رئالیسم»
🔺جلسه چهاردهم، مقدمه مقاله چهارم
📆 چهارشنبه،۲ اسفند ماه، ساعت ١۶
▪️ حضور برای عموم آزاد است.
🕌 آستانه قاب هشت
#آستانه_اندیشه
#اصول_فلسفه
🆔 @astaneh_andisheh
🆔 @ghabe_hasht
قاب هشت
🎙 صوت چهارمین نشست بخش جنبی جشنواره فیلم فجر اصفهان 🔺نسبت سینما با نظریه و حکمت 🔸 با حضور سید مهدی
🔰گزیدهای از صحبتهای نشست چهارم بخش جنبی جشنواره فیلم فجر
🔺موضوع: نسبت سینما با نظریه و حکمت
🔸مقدمه
در نشست امروز، به بررسی نسبت نظریه و حکمت با سینما میپردازیم. انشقاق بین نظر و عمل در دانشگاهها و محافل آکادمیک سینمایی امری پذیرفته شده است. در این نشست نگاهی دوباره به این مساله خواهیم داشت.
🔹سید مهدی ناظمی
دوگانهی «مطالعاتی» یا « تولیدی» نه تنها در سینما که اساسا در هنر هم معضلآفرین است. باید گفت در کشور ما، بیشتر از بعد مطالعاتی، تولید و ساخت آثار هنری در این دوگانه مورد توجه قرار میگیرد.
آیا حکمت هنر، جلوهای از حیطهی مطالعات هنر است؟
در این جلسه به بررسی نسبت بین حکمت و فلسفه هنر میپردازیم. از آنجایی که سینما یکی از مهمترین پدیدههای هنری است، پرداختن به ترکیب فلسفه و حکمت سینما هم ضرورت مییابد. لازم است توجه شود که فلسفهی سینما با وجود تبادلاتی که با فلسفهی هنر دارد اما از ذیل آن خارج شده و خود یک رشته مجزا تلقی میشود.
🔸جمال احمدی
جداسازی فکر از عمل در حوزه سینما، در کشورهایی که صاحب سینما هستند و میتوان گفت سینما در آنجا به طور کامل محقق شده، به وضوح دیده میشود. اما در کشور ما، این اتفاق بدون بررسی و فکر، و از هم گسیخته رخ میدهد. در عملیترین محافل آموزشی سینمای کشور، کتابهایی تدریس میشوند که عمیقا نظری و پژوهشی هستند.
فارغ از مباحث عملی یا نظری، در انتخاب و ترجمه کتب آموزشی سینما، نگاه فلسفی آثار هم مورد غفلت قرار میگیرد.
به طور کلی میتوان گفت فضای پژوهشی مطالعات فیلم در کشور رو به سوی پرسشهای فکری و فلسفی ندارد. طرح مباحث حکمی و فلسفی در حوزه هنر و سینما، در چنین فضایی محدود به ارائههای پایاننامهای شده و معطوف به طرح پرسشهای اساسی نمیشود.
در میان تعابیر و ترکیبهای اجرایی متعددی که وجود دارد، تعبیر دانشبنیان ، در صنعت عامل گره زدن نظر با عمل است. معالاسف در فضای مشهور، مراجعان به حکمت و فلسفه، «پژوهشگر» قلمداد شده و از حوزه عمل رانده میشوند. این معضلی است که شهید آوینی هم مبتلای به آن بوده است. با وجود تجارب عملی آوینی، حرفهای او، «نظریه» فهم میشد.
در غیاب عامل پیوندزننده حوزه فکر و عمل، ماحصل پژوهشها در کتابخانهها تلنبار شده و تولیدات هم به هیاهویی برای هیچ مبدل میگردند. لفظ دانش بنیان، این عامل پیوندزننده است.
🔹سید مهدی ناظمی
ارسطو معتقد است دانشی در وجود انسان نهفته است که موظف است بین فضائل عقلانی انسان و فضائل اخلاقی او هماهنگی و تعادل ایجاد کند.
در نگاه ارسطو؛ شعر که باطنیترین صورت هنر است در تراژدی تجلی یافته و درام، محاکات از باطن اعمال انسان است. به بیانی دیگر، مساله اصلی هنر، حقیقتی است که در آثار هنری از آن پردهبرداری میشود.
به عبارتی گزارش وقایع تاریخی، به صورت اتفاقات پرداخته و هنر، به بطن زیبایی یا زشتی آنها نفوذ میکند. اینجاست که میتوان گفت هنر به اخلاق متصل میشود.
حکمت از آن حیث که به معنای لگام زدن و هدایت کردن است، با عمل نسبتی تنگاتنگ دارد و باعث میشود انسان در جای درست بایستد. حکیم، دانش تصمیمگیری درست در موقعیت را دارد که این امر در مراکز آموزشی تدریس و عرضه نمیشود.
با نظر به تاریخ سینما در مییابیم که بعد از ظهور این پدیده، رفته رفته هنر در آن متجلی شده و فیلمسازان نامداری چون برگمان بدون آنکه در محافل آکادمیک به پژوهش یا تحصیل پرداخته باشند مفاهیم عمیق فلسفی را در آثار خود راه دادهاند.
میتوان گفت فیلمسازانی مانند برگمان حرکتشان را از دانش به سوی عمل آغاز نکردهاند بلکه مبدا حرکتشان حکمت بوده است.
برای خلق آثار هنری، باید مشق کرد و بدون انجام کار عملی تولید آثار ماندگار محقق نمیشود. اما باید متوجه این نکته نیز بود که آموختن تکنیک اصل راه نیست و تنها به گشوده شدن هنرمند یاری میرساند.
🔸جمال احمدی
با نگاهی به تاریخ، میتوان گفت جدا شدن فکر و عمل در عالم بشر جدید، به اقتضای زمان از یک برهه بهخصوص ظهور یافته است. در نگاه تقلیدی، بدون توجه به این علل و ریشههای این رویداد، از این جداسازی در سینما متضرر خواهیم شد.
عموما نابهسامانیهای مدیریتی و اجرایی در فضای سینما، به اشخاص و جریانها نسبت داده میشود حال آنکه جای یک نگاه فکری و عمیق که از نسبت بین سینما و زندگی و تعلقات انسانها پرسش کند در این میان خالی است.
نگاه انقلاب اسلامی اگر معطوف به سرچشمه پدیدهها نباشد، لاجرم تقلیدی خواهد شد و این تقلید فرصت نفس کشیدن و فکر را از افراد میگیرد. نگاه دانش بنیان در عین توجه به این سرچشمهها فضای انجام کار عملی را هم مهیا خواهد ساخت.
#جشنواره_فیلم_فجر
#سینما_و_راه_دانش_بنیان
🆔 @ghabe_hasht
قاب هشت
🔰 سلسله جلسات «اصول فلسفه و زبان حقیقتجویی» 🔸متن خوانی و گفتوگو با محوریت کتاب «اصول فلسفه و روش
جلسه «اصول فلسفه و زبان حقیقتجویی» با اندکی تاخیر، ساعت ١۶:۴۵ آغاز خواهد شد.
🆔 @ghabe_hasht
قاب هشت
🎙 صوت پنجمین نشست بخش جنبی جشنواره فیلم فجر اصفهان 🔺سینما و روایت قدس 🔸 با حضور سید مهدی ناظمی و ج
🔰گزیدهای از صحبتهای نشست پنجم بخش جنبی جشنواره فیلم فجر - بخش اول
🔺موضوع: سینما و روایت قدس
🔸مقدمه
ظهور طوفان الاقصی، آغازگر ایجاد نسبتی نوین بین جهانیان و پدیدهها است. در نشست پنجم، از سلسله نشستهای «تاملاتی در مسائل کنونی سینمای ما»، به نسبت این پدیده با سینما خواهیم پرداخت.
بجاست اگر بپرسیم ضرورت پرداختن سینمای داستانی به مسئله قدس چیست؟ اقتضای نگاه امروز سینما به این پدیده چیست و با گذشته چه تفاوتهایی دارد؟
🔸سید مهدی ناظمی
پرداختن به مسئلهی امروز غزه، از دو جنبه قابل توجه است. نخست از وجه سینما و بعد از آن از منظر انسانیت.
امروز در قدس، در حال تجربه یکی از بنیادینترین رویدادهای سیاسی جهان هستیم. لازم است توجه شود که در این تعبیر، لفظ سیاست، دلالت بر معنای عام و رایج سیاست ندارد بلکه ناظر به عمومیت این پدیده نزد عالمیان است.
اساسا سینما، سیاسیترین گونه هنری است که انسان آن را تجربه کرده است. با نگاهی به تاریخ، درمییابیم که عمیقترین تحولات سینمایی جهان، نشات گرفته از تحولات سیاسی بوده است.
هر سینمایی که در پی منتزع شدن از سیاست باشد، خود سیاسی است؛ به گونهای متفاوت. در حقیقت این نوع سینما، خود خادم سیاست نئولیبرالیستی است.
اساسا برای اینکه سینما در کشور تحقق پیدا کند و از انفعال، سستی و بیمحتوایی موجود نجات یابد، به مسئلهی فلسطین نیازمندیم. این در حالیست که فلسطین هم برای روایت شدن به سینما نیازمند است.
باتوجه به سیطرهی جهانی امپریالیسم بر رسانههای دنیا، تنها سینمایی که میتواند رهبری روایت فلسطین را برعهده بگیرد، سینمای ایران است.
🔹جمال احمدی
وجه سیاسی سینما، از آن حیث که به عمومی بودن آن دلالت دارد، با گذر زمان کمرنگتر میشود. زیرا بشر مدرن که نسبتش با پدیدهها تماما ابزاری است، تمایلی به شرکت در مراسمهای جمعی ندارد. بنابراین دیگر سینما معنای خود را از دست خواهد داد و تولیدات، منحصر به فیلمهایی خواهد شد که رویدادی مردمی رقم نخواهد زد.
پس از گذشت یک سده از ورود سینما به کشور، هنوز نسبت عمیقی بین مردم و سینما برقرار نشده و محدود به تجربیات ابزاری و سطحی است. سینما در موطن خود، تفریح طبقات فرودست جامعه است حال آنکه ورودش به ایران، یک تفریح درباری و منسوب به اشراف تلقی میشود.
میتوان گفت در طول عمر سینمای ایران، تنها جایی سینما به معنای حقیقی خود نزدیک میشود که از فاصلهی خود با زندگی مردم میکاهد.
مسئلهی فلسطین، منشا وفاق بین مردم است. جایگاه سینما، پاسخ دادن به عطش شدید مردم نسبت به شنیدن روایت غزه است. بنابراین میتوان گفت سینما برای احیای خود، نیازمند به فلسطین است.
مسئلهی اصلی هنر، پرداختن به چگونگی است. با نظر به مباحث فوق، میتوان گفت نسبت سینما در مواجهه با مسئله فلسطین ابزاری نیست و انتظار میرود با پرداختن به غزه، یک زبان جدیدی در سینما شکل بگیرد.
مدتهاست که از مسیر دانش بنیان در سینما میگوییم و با تجربههای عملی به انتظار تحقق زبان جدید سینما هستیم. پدیدهی غزه، همان موعودی است که زمان به سرانجام رسیدن این انتظار است. در حقیقت مسئلهی امروز غزه، شب قدر تاریخ است.
#جشنواره_فیلم_فجر
#سینما_و_راه_دانش_بنیان
🆔 @ghabe_hasht
قاب هشت
🔰گزیدهای از صحبتهای نشست پنجم بخش جنبی جشنواره فیلم فجر - بخش اول 🔺موضوع: سینما و روایت قدس 🔸مق
🔰گزیدهای از صحبتهای نشست پنجم بخش جنبی جشنواره فیلم فجر - بخش دوم
🔺موضوع: سینما و روایت قدس
🔸سید مهدی ناظمی
قاطبه فضای رسانهای جهان در پرداختن به مسئله فلسطین، در دست رسانههای ترک زبان یا عربی است و از این نظر ایران فعالیت قابل توجهای ندارد اما باید توجه شود که رسانهها تنها به گزارش آمار شهدا و خسارات میپردازند.
وجهی که در رسانهها به آن پرداخته نمیشود، مربوط به تروریسم فرهنگی در غزه است. بطن تمدن فرهنگ غرب در خاورمیانه، در پی محو کردن فرهنگ غزه از جهان و بیتاریخ کردن فسلطینیان است.
اهمیت پرداختن سینما به مسئلهی فسلطین، در بیان وجوه مکنون این رویداد است. سینما میتواند ارتباط مسئله غزه با مردم را به درستی روشن ساخته و فهمی از تاریخ ارائه دهد.
🔹جمال احمدی
مواجهه انسان با جهان، از زمان یونان باستان معطوف به ذهنیات خود شده و از شناخت حقیقت فاصله میگیرد. میتوان گفت دوگانه جستوجوی حقیقت و زبان قدرت، از ابتدای خلقت وجود داشته است. اما تاریخ نشان میدهد تروریسم فرهنگی که ماحصل زبان قدرت است، موفق به محو حقیقت نشده است.
اساسا پدیده استعمار بر اساس نگاه قدرت محوری است که بیتوجه به مناطق مختلف جهان و ساکنانش، در پی حذف موانع و تمتع بیوقفه است.
سینما مولود این نگاه معطوف به قدرت است و سادهانگارانه است اگر بیندیشیم که به راحتی میتوان از ادبیات قدرت حاکم بر آن رهایی یافت. از بین تمام شاخههای هنری، سینما قرابت بیشتری با ادبیات قدرت حاکم بر جهان مدرن دارد و سایر حوزههای هنری را به خدمت خود میگیرد.
باید توجه داشت که تمام پدیدههای برخاسته از ادبیات قدرت، در دایره این ادبیات باقی نمیمانند. برای مثال سینما بعضا در ارتباط با مردم به جلوهگری شاعرانه حقیقت پرداخته و نشان داده است که میتواند پا از این دایره بیرون بگذارد.
قابل توجه است که نام آثاری در ردیف شاخصترین فیلمهای تاریخ سینما میدرخشد که در آیینگی حقیقت موفقتر بوده و نسبت حقیقیتری با مردم برقرار کردهاند.
در شب قدر تاریخ، فرصتی مهیا شده است که تکنیک بر اساس ادبیات حقیقتجویانه ره صد ساله را یک شبه طی کرده و زبان جدید سینما را محقق سازد.
#جشنواره_فیلم_فجر
#سینما_و_راه_دانش_بنیان
🆔 @ghabe_hasht
🔰فصل دوم سلسله جلسات ما و تاریخ سینما
🔸برای اینکه ماهیت سینما ظهور یابد، چارهای جز تجربه تدریجی همه امکانات و قابلیتهای سینما نیست و نبوده است. بر مجموع همین تجربیات است که نام 《تاریخ سینما》 نهاده اند و....
▪️جلد دوم آیینه جادو، مقاله عالم هیچکاک، ص ۳۳۹
📆 جلسه نهم، شنبه ۵ اسفند ماه، ساعت ۱۴
🕌 خیابان بزرگمهر، مادی شهرستانی، کوچه شهید سعید احمدی، آستانه قاب هشت
▪️حضور برای عموم آزاد است.
#ما_و_تاریخ_سینما
🆔 @ghabe_hasht
May 11
قاب هشت
🎙 صوت ششمین نشست بخش جنبی جشنواره فیلم فجر اصفهان 🔺مسائل پخش در سینمای ایران 🔸 با حضور مسئول شبکه
🔰گزیدهای از صحبتهای نشست ششم بخش جنبی جشنواره فیلم فجر
🔺موضوع: مسائل پخش در سینمای ایران
🔸مقدمه
یکی از مشکلات اساسی امروز سینمای ایران مسالهی پخش است. باوجود شمار قابل توجه تولیدات سینمایی سالانه، برخی از آثار از موانع پخش عبور نکرده و فرصت ارتباط با مخاطب را پیدا نمیکنند. در نشست امروز با عنوان "مسائل پخش در سینمای ایران"، برآنیم تا از حجابها و موانع مسیر پخش در سینما پرسش کنیم.
🔹محمدجواد حاجیان
اگر سینما را صنعت تلقی کرده و اقتصاد را عامل گردانندهی چرخ آن بدانیم، پرواضح است که به مسالهی پخش و استقبال مردمی برمیخوریم.
در وضعیتی به سر میبریم که در هزار شهر بیسینما، امکان اکران فیلم وجود ندارد.
با نگاهی به آمار فروش درمییابیم که بیش از نیمی از میزان فروش سالانه فیلمها، در پایتخت اتفاق میافتد. این در حالیست که بخش اعظمی از فروش پایتخت، مربوط به مناطق شمال شهر است. میتوان گفت اقتصاد سینما را پردیسهای سینمایی شمال تهران رقم میزنند.
از مقدمات فوق میتوان نتیجه گرفت در فضای پخش، عدالت رسانهای وجود ندارد. جریان پخش سیار برای تحقق این عدالت رسانهای شکل گرفت. هدف از این اقدام، رساندن فیلمها به دست مخاطبین اصلیشان، مردم، بود. ضمن اینکه چرخ سینما هم با این رویکرد خواهد گشت.
با تجهیز مساجد و سالنهای بلااستفادهی شهرستانها، بدون تحمیل هزینه اضافه به وزارت ارشاد، از دل مردم اقدام به پخش فیلمها کردهایم.
اگر فیلمساز مطمئن باشد که آثارش در سیستم پخشی سالم به دست مخاطب میرسد، دیگر صرف فروش گیشه هدف اصلیاش نخواهد بود و دست به ساخت آثار مفیدتری خواهد زد.
برای برخی از سازمانهای دولتی مسالهی پخش، هنوز رسمیت نیافته است. اختصاص بودجههای مقرر به ساخت فیلمهای بیمخاطب که صرفا برای پر کردن رزومهها در دستور کار قرار میگیرد، معضل پخش در سینما را حل نخواهد کرد.
بزرگترين دغدغهی دبیرخانه پخش مردمی عمار، توسعهی تجربه پخش مردمی است. در این مسیر تکیه بر توان مردمی است و با سازمانها ارتباط قابل توجهی نداریم.
#جشنواره_فیلم_فجر
#سینما_و_راه_دانش_بنیان
🆔 @ghabe_hasht
هدایت شده از در آستانه اندیشه
🔰 سلسله جلسات «اصول فلسفه و زبان حقیقتجویی»
🔸متن خوانی و گفتوگو با محوریت کتاب «اصول فلسفه و روش رئالیسم»
🔺جلسه چهاردهم، مقاله چهارم
📆 چهارشنبه، ۹ اسفند ماه، ساعت ١۶
▪️ حضور برای عموم آزاد است.
🕌 آستانه قاب هشت
#آستانه_اندیشه
#اصول_فلسفه
🆔 @astaneh_andisheh
🆔 @ghabe_hasht
هدایت شده از در آستانه اندیشه
اصول فلسفه و زبان حقیقت جویی _ جلسه دوازدهم.mp3
25.46M
🎙صوت جلسه دوازدهم از سلسله جلسات «اصول فلسفه و زبان حقیقتجویی»
🔸متن خوانی مقاله سوم کتاب «اصول فلسفه و روش رئالیسم»
📆 ۱۱ بهمن ماه ١۴٠٢
🕌 آستانه قاب هشت
#اصول_فلسفه
#آستانه_اندیشه
🆔 @astaneh_andisheh
🆔 @ghabe_hasht
قاب هشت
🔰 سلسله جلسات «اصول فلسفه و زبان حقیقتجویی» 🔸متن خوانی و گفتوگو با محوریت کتاب «اصول فلسفه و روش
با عرض پوزش جلسه اصول فلسفه امروز برگزار نمی گردد.
🔻خطوراتی در پای صندوق رای
🔹انتخابات یک جشن ملی است درست مانند سینما. سینما از زمان فیلم «تولد یک ملت» گریفیث یک جشن ملی بوده و هست و اگر ما آن را طور دیگری شناخته ایم از سر تقلید و غربزدگی و توسعه نیافتگی ماست.
قصه های سینمایی به قول کمبل اسطوره شناس، آیین گذار هستند، یعنی مراسمی که برای عبور از مراحل سخت و دشوار برپا میشود. همانند مراسمهایی چون ازدواج و مراسم تشییع.
🔸جشن ها مناسک همبستگی و هم عهدی یک قوم هستند و کسی برای خود جشن مناسکش را انجام نمیدهد. مناسک همانطور که از کلمه اش پیداست هدفی و جهتی را دنبال میکند. گر چه نماز گزار در نماز جماعت از امام تبعیت میکند اما کسی مناسک نماز جماعت را به هدف تقلید و رضایت امام جماعت به جا نمی آورد. مناسک نماز، ما را به نظمی که در باطن اهداف دین وجود دارد آگاه میکند تا هرچه بیشتر وحدت جمعی مورد نظر دین محقق شود. البته شاید توریستی که نماز جماعت را میبیند از ارتباط قلبی مردم با خدای خویش بیخبر باشد و مردم را تقلید کننده از حرکات و مناسک گذار امام جماعت بشمارد.
🔹در جهانی که اقتصاد و تکنیک، مناسک خود را از همه جهت بر ما تحمیل میکند و همه خواسته یا ناخواسته تابع حرکات و سکنات آن هستند، ملت مظلوم ما جشنهایی حداقلی و مناسکی ایمانی برای دورهم بودن دارد و به همین دلیل است که بسیاری از مردم خانوادگی به راهپیمایی و پای صندوق های رای میروند و آن را جشن میگیرند.
انتخابات در جهان جدید یک جشن ملی است مانند سینما و جالب اینکه همبستگی و حضور و نسبت مردم ایران با جشن انتخابات بسیار بیشتر از سینما برقرار شده است و شاید از دلایل عدم اصالت هنرها در کشور ما همین بی توجهی به هم عهدی و همبستگی است که مردم در پای صندوقهای رای دارند.
🔸هر چه شرایط اقتصادی و سیاسی سخت تر باشد این همبستگی ضروری تر و جشنها و آیینهای گذار حیاتی تر است. از کسانی که منع از حضور در انتخابات میکنند باید پرسید که مردم ما این همبستگی ضروری را کجا باید بدست آورند؟! نفی این نظم موجودی که دهه ها قدمت دارد صرفا خرابی و ویرانی به بار خواهد آورد و همانطور که در اتفاقات سالهای گذشته دیده ایم نظم جدیدی به همراه نخواهد آورد. هر نظم جدیدی در پی جهت دهی این همبستگی و قوت بخشیدن آن شکل خواهد گرفت. در شرایطی که در اقتصاد و فرهنگ و سیاست آشفتگی های فراوان داریم، باید نظم و همبستگی عده کثیری از مردم پای صندوقهای رای را قدر دانست و مطمئن بود که هر اتفاقی که بتواند امور این مردم را به سامان کند از همین همبستگی بر خواهد آمد و سینما هم از این قاعده مستثنی نیست.
✍🏻جمال احمدی
#آستانه_اندیشه
🆔 @astaneh_andisheh
🆔 @ghabe_hasht
🔰فصل دوم سلسله جلسات ما و تاریخ سینما
🔸برای اینکه ماهیت سینما ظهور یابد، چارهای جز تجربه تدریجی همه امکانات و قابلیتهای سینما نیست و نبوده است. بر مجموع همین تجربیات است که نام 《تاریخ سینما》 نهاده اند و....
▪️جلد دوم آیینه جادو، مقاله عالم هیچکاک، ص ۳۳۹
📆 جلسه دهم، شنبه ۱۲ اسفند ماه، ساعت ۱۴
🕌 خیابان بزرگمهر، مادی شهرستانی، کوچه شهید سعید احمدی، آستانه قاب هشت
▪️حضور برای عموم آزاد است.
#ما_و_تاریخ_سینما
🆔 @ghabe_hasht
قاب هشت
🎙 صوت هفتمین و آخرین نشست بخش جنبی جشنواره فیلم فجر اصفهان 🔺مردمی سازی سینما 🔸 با حضور احمد مقیمی
🔰گزیدهای از صحبتهای نشست هفتم بخش جنبی جشنواره فیلم فجر - بخش اول
🔺موضوع: مردمی سازی سینما
🔸مقدمه
همانطور که از عنوان این نشست مشخص است، موضوع گفتوگوی امروز، مردمیسازی سینماست. در کشورهای توسعه یافته شاهد سازوکارهای تعریف شده برای مشارکت مردم در امر فیلمسازی هستیم. این در حالیست که سینما در کشور ما دولتی است و مردم نقش قابل توجهی در آن ندارند.
🔹 احمد مقیمی
امکان تحقق مشارکت مردم در سینمای ایران وجود دارد، همانطور که در سینمای غرب هم هست. مساله اصلی اینجاست که این امر در کشور ما صرفه اقتصادی ندارد.
راه برای ثبت شرکتهای فیلمسازی باز است اما مساله این است که با نمایش فیلمها سرمایه اصلی باز نمیگردد.
سوال اینجاست که تعبیر «مردمی سازی سینما» به چه معناست؟ فرض کنیم چرخه اقتصاد سینما بچرخد و دهها شرکت سینمایی هم ثبت شود. آیا در این صورت میتوان گفت که سینما به طور کامل مردمیسازی شده است؟
برخیها تعبیر مردمیسازی سینما را حمایت از حلقههای میانی بین حاکمیت و مردم معنا کردهاند. در شبکه پخش و نمایش، سازمان عمار؛ و در فضای تولید، سازمان اوج اینگونه شکل گرفتهاند.
آیا این سازمانها، خود شعبه دیگری از فارابی و امثالهم نیستند؟ به نظر میرسد بحث مردمی سازی با شکل گیری این سازمانها هم محقق نمیشود.
میتوان مردمیسازی سینما را اینگونه تعریف کرد:«سینما در زندگی مردم نقشی فراتر از یک محصول در کنار سایر محصولات مصرفی داشته باشد.» در این تعریف سینما به مثابه یک راه تلقی میشود که عمده مسائل فکری و فرهنگی مردم را جواب میدهد.
آیا میتوان به الگویی در تهیه فیلمهای سینمایی رسد که مردم نقشآفرینان اصلی آن باشند؟ الگویی که در آن مردم صرفا تامین کنندههای مالی نباشند و در فرآیند تولید نقش اساسی داشته باشند.
همانطور که در بحرانهایی مانند سیل و زلزله، تکیه بر توان مردمی است، میتوان در اموری مانند ترابری و تدارکات و.. روی کمک مردم حساب کرد.
لازمه حضور فعال مردم در فرآیند تهیه و تولید آثار سینمایی درک این معناست که محصول نهایی قرار است دردی از زندگی روزمره را دوا کند. هنر اینجاست که افراد دغدغهمند این حوزه بتوانند مردم را توجیه کرده و اهمیت این موضوع را روشن سازند.
در این نگاه صرفا سرمایه مردم مورد توجه قرار نگرفته و تک به تک افراد با استعدادها و توانمندیهای بخصوص خودشان موضوعیت پیدا میکنند.
ممکن است در این مسیر برخی از سازمانهای عریض و طویل این نوع کار را به استهزا گرفته و غیر حرفهای قلمداد کنند اما باید توجه کرد که در این نگاه صرفا تجارت مدنظر نیست و توجه به مردم حرف اول را میزند.
🔸جمال احمدی
میتوان گفت مردم و در درجه بعدی مسئولین، سینما را امری ضروری نمیبینند. برای بسیاری از مسئولان سینمایی، سینما صرفا یک شغل است در کنار سایر حرفهها.
در سایر محورهای توسعه هم وضع به همین منوال است. عدم درک ضرورت و نقش سینما در زندگی امروز، موجب این میشود که در هر جایگاهی هستیم صرفا به دنبال رفع تکلیف بوده و نسبتی با کارها برقرار نکنیم.
باید در جهت تبیین ضرورت پرداختن به سینما برای مردم آن هم در اوضاع آشفته فرهنگی امروز، تلاش کرد. همانطور که در دوران دفاع مقدس، فارغ از نگاه تخصصمحور توانستیم بحرانها را با کمکهای مردمی حل کنیم، امروز هم میتوان به قرار گرفتن مردم در کنار عوامل سینمایی امیدوار بود.
امروز، و در بحبوحهی جنگ روایتها، نهادهای هنر و رسانه؛ چه نسبتی با جهاد تبیین دارند؟
شاید تنها راه پیشرو، زدن نیروهای مردمی به خط مقدم فضای هنر و رسانه امروز؛ و باز کردن راهی جدید پیشرو دیگران است. همان اتفاقی که در دفاع مقدس بعد از فراخوانده شدن مردم توسط امام افتاد و ادبیات جنگ را به طور کلی دگرگون کرد.
تا وقتی که فضای فکری تبیین نشود، صرف روی آوردن به مشارکت اقتصادی مردم در تولید، راه جدیدی باز نمیکند.
انتظاری که میتوان از سازمانهای دولتی در جهت تحقق این امر داشت، آمادهسازی بستر این مشارکت مردمی است.
#جشنواره_فیلم_فجر
#سینما_و_راه_دانش_بنیان
🆔 @ghabe_hasht
قاب هشت
🔰گزیدهای از صحبتهای نشست هفتم بخش جنبی جشنواره فیلم فجر - بخش اول 🔺موضوع: مردمی سازی سینما 🔸مقد
🔰گزیدهای از صحبتهای نشست هفتم بخش جنبی جشنواره فیلم فجر - بخش دوم
🔸 احمد مقیمی
اساسا دوگانه سازی «مردمی یا دولتی»، خلاف آرمانهای امام و انقلاب است. باید درک درستی از میدان حضور سازمانهای دولتی متولی امور سینمایی داشت.
بعضا در سطوح بالای مدیریتی، شاهد تصمیمگیریهای به حقی هستیم که در بدنهی کارشناسی متوقف شده و به اجرا درنمیآیند. در بدنه کارشناسی، دو عامل «فهم کارشناس» و «متر و معیار سنجش» او، عوامل توقف تحولآفرینی است.
شاهد این هستیم که بسیاری از دغدغهمندان تحولآفرینی در فضای فعلی سینما، بعد از ورود به این عرصه، شهادت و مفاهیم ارزشی را موضوع کار خود کرده و از تعمیم این مفاهیم به پشتصحنه کارهایشان اجتناب کردهاند. کما اینکه در سطوح بالاتر، سازمانهایی مانند اوج هم با این اندیشه وارد چرخه تولید شده و بعد از مدتی به خیل نهادهای دیگر پیوستهاند.
باید با انجام کار عملی نشان داد که مردمیسازی سینما، امری قابل تحقق و شدنی است.
در محافل و گعدههای فکری، به جای دعوت از چهرههای فضای مدیریتی، باید سراغ افراد تصمیمساز رده دوم رفت که مانع ایجاد تحولاند.
🔹 جمال احمدی
در چهل و دو سالی که از عمر جشنواره فیلم فجر گذشته است، چقدر به نقش و جایگاه آن در انقلاب اسلامی اندیشیدهایم؟ در مسیری که جشنواره تا امروز طی کرده است، چه اندازه تحول آفریده است؟
مدیران پایتختنشین، فرصتی برای شرکت در جمعهای فکری ندارند. این درحالیست که در اصفهان چنین فضایی مهیاست. باید توجه داشت در مواجهه با مسئولان، باید به طرح پرسش پرداخت و این معنا، با مطالبهگری متفاوت است.
خلاء ادبیات وحدتآفرین باعث میشود هنرمندان و مسئولین خود را در مسابقهی دو تصور کرده و برای برنده شدن، از هم پیشی بگیرند.
نقش سازمانهای سینمایی به جای بسترسازی، فیلمسازی است حال آنکه باید به حمایت از فیلمسازان پرداخته شود. اگر فیلمسازان تازهکار از سد تامین بودجه هم عبور کرده و پیش آیند، پشت موانع قانونی سازمانها زمینگیر خواهند شد.
امروز سینمای غرب در حال تقلید از دوران طلایی خود است. این درحالیست که ما سینمای تقلیدی امروز غرب را سرمشق خود قرار داده و در حال تقلید از مقلد به شکلی آشفتهایم. اگر نظر به تحول داشته باشیم، باید مدام در حال تحقیق و توسعه باشیم نه سری دوزی از نمونههای موفق.
#جشنواره_فیلم_فجر
#سینما_و_راه_دانش_بنیان
🆔 @ghabe_hasht
32.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 گزیدهای از دومین نشست بخش جنبی جشنواره فیلم فجر اصفهان
🔺نسبت آموزش و تولید در سینمای ما
🔸 با حضور سید محمد طباطبایی و مجید صدیقی
📆 دوشنبه ١۶ بهمن ١۴٠٢
🏢 سالن سوره
#جشنواره_فیلم_فجر
#سینما_و_راه_دانش_بنیان
🆔 @ghabe_hasht
زبان آوینی زبان سینما_ جلسه8.mp3
36.26M
🎙صوت جلسه هشتم از سلسله جلسات «زبان آوینی، زبان سینما»
🔻آیا ما به کل طبیعی و استقلال آن از افراد اعتقاد داریم یا نداریم. جامعه هم به هر حال تشکیل شده از تکتک افراد است و این افراد هستند که جامعه را میسازند. اما وقتی تعبیر به جامعه میکنیم، این تعبیر فارغ از مجرد افراد است و ما برای جمع، هویتی دیگر قائل شده ایم، نوعی هویت جمعی که فارغ از فرد فرد افراد جامعه است.
... من در واقع هویت اقوام و ملت ها را برمیگردانم به حقایق ازلی، به عالم اسمای الهی.
📖ص.۱۴۱_کتاب آینه جادو۳
📚 مطالعه کتاب آینه جادو جلد۳
مقاله "سینما،تکنولوژی و ساختار هویتی برای انسان نو" صفحه ۱۴۰ تا ۱۴۶
📆 ۱۰ دی ماه ۱۴۰۲
🕌 آستانه قاب هشت
#زبان_آوینی_زبان_سینما
🆔 @ghabe_hasht
🔰نشست دیگری از مجموعه نشستهای «سینما و راه دانشبنیان»
🔺 موضوع نشست:
«مساله بازیگری در سینمای اقتباسی»
🔸با حضور ارسطو خوشرزم
🔹برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد از چهل و دومین جشنواره فیلم فجر - بازیگردان فیلم «آب از آتش»
📆 پنجشنبه ۱۷ اسفند ١۴٠٢
🕰 ساعت ۱۸:۳۰
🏢 اصفهان - میدان انقلاب - خیابان مطهری - هنرستان هنرهای زیبای پسران
#سینما_و_راه_دانش_بنیان
🆔 @ghabe_hasht
May 11
ما و تاریخ سینما_جلسه نهم.mp3
15.56M
🎙صوت جلسه نهم از فصل دوم سلسله جلسات ما و تاریخ سینما
🔺مطالعه کتاب سینما چیست؟ مقاله در دفاع از سینمای مختلط از آندره بازن
🔹️ پرسش از نسبت سینما با ادبیات داستانی و تئاتر
🔹️برای پیدا کردن سینمای بومی لازم است این پرسش ها را دنبال کرد.
🔹️سینما ناچار از وام داری است، و تا کنون وام دار ادبیات داستانی بوده، که این مسیر به افول خودش رسیده است.
📆 ۵ اسفند ماه ١۴٠٢
🕌 آستانه قاب هشت
#ما_و_تاریخ_سینما
🆔 @ghabe_hasht
هدایت شده از در آستانه اندیشه
🔰 سلسله جلسات «اصول فلسفه و زبان حقیقتجویی»
🔸متن خوانی و گفتوگو با محوریت کتاب «اصول فلسفه و روش رئالیسم»
🔺جلسه چهاردهم، مقاله چهارم
📆 چهارشنبه، ۱۶ اسفند ماه، ساعت ۱۶:۳۰
▪️ حضور برای عموم آزاد است.
🕌 آستانه قاب هشت
#آستانه_اندیشه
#اصول_فلسفه
🆔 @astaneh_andisheh
🆔 @ghabe_hasht
هدایت شده از در آستانه اندیشه
اصول فلسفه و زبان حقیقت جویی_جلسه سیزدهم.mp3
26.88M
🎙صوت جلسه سیزدهم از سلسله جلسات «اصول فلسفه و زبان حقیقتجویی»
🔸 گفتوگو درباره مقدمه مقاله چهارم کتاب «اصول فلسفه و روش رئالیسم»
📆 ۱۸ بهمن ماه ١۴٠٢
🕌 آستانه قاب هشت
#اصول_فلسفه
#آستانه_اندیشه
🆔 @astaneh_andisheh
🆔 @ghabe_hasht
🔰افتتاحیه باشگاه نمایش قاب هشت:
🔸کارگاه «بازیگری و حضور در عالمی دیگر»
🔹کارگاه به شکل نظری و عملی برگزار میشود.
👤 با حضور ارسطو خوشرزم
🎖برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد از چهل و دومین جشنواره فیلم فجر (فیلم صبح اعدام) و بازیگردان فیلم «آب از آتش»
📆 جمعه ۱۸ اسفند ١۴٠٢
▪️برای ثبتنام و اطلاع از جزییات کارگاه با این شماره تماس بگیرید:
٠٩٣٣٨۵۶۶٨۵۵
#باشگاه_نمایش_قاب_هشت
🆔 @ghabe_hasht
قاب هشت
🔰نشست دیگری از مجموعه نشستهای «سینما و راه دانشبنیان» 🔺 موضوع نشست: «مساله بازیگری در سینمای اقت
🔰بازیگری و حضور در عالمی دیگر
🔸در نگاه اول آنچه از بازیگری در ذهن متبادر میشود، بازیکردن یک نقش است، و با پانتومیم و ادا شباهتهایی دارد، اما آیا میشود به گونه دیگری به بازیگری نظر کرد؟
🔹میتوان بازیگری را امکانی برای حضور در عالمی دیگر دید، که با رفتن در آن عالم، درک دوبارهای از جهان به دست آورد؟ و با قرار گرفتن در نقش، احوال و تجربهی آن شخصیت را درک و لمس کرد؟
🔸آیا میتوان بازیگری را رفتن در دل تاریخ و قرار گرفتن در مسیر تاریخ دید؟ اگر آن نقشها نقش شخصیتهایی باشد که روزی در تاریخ حضور داشته و نقش آفرینی کردهاند، آیا میتوان با قرار گرفتن در جای آنها، نحوه حضور تاریخی آنها را فهمکرد و چشید؟
🔹و شاید اساسا حقیقت بازیگری همین اجازه فهم و وارد شدن در عالم انسانهایی است که یادشان در نظرمان باقی است و لازم است حضورشان زنده شود. و این در بازیگری و نسبتش با واقعیت و اقتباس از آن معنا مییابد، و ما در این مسیر چشم انتظار تحقق چنین احوالی در کار هنری هستیم.
🆔 @ghabe_hasht