🍂🍂🍂🍂🍂
🍂🍂🌸🌸
🍂🌸🌸
🍂🌸
🍂
✔️اصول دعوت به نماز
4⃣ تقویت جرئت و شهامت
✍ بسیاری از افرادی که از انجام کارهای خیر محرومند، به خاطر ضعف اراده و جرئت است.
🔻انسان باید به جایی برسد که اگر در دست او طلاست، ولی همه مردم گفتند سفال است و اگر در دست او سفال است و همه گفتند طلاست! چون خودش به باور رسیده، در خود هیچ تزلزلی راه ندهد و حرف مردم او را تحت تأثیر قرار ندهد.
🌷 همان گونه که به پیامبران نسبت مجنون، ساحر، کاهن، شاعر و کذاب میدادند و به یاران آنان توهین میکردند و به کلام آنها افسانه و افترا میگفتند؛ ولی در آنان هیچ گونه تزلزلی پیدا نمی شد.
🌺 در حدیث میخوانیم که مؤمن مثل کوه است؛ با این تفاوت که کوه ممکن است ریزش کند، ولی در مؤمن هرگز ریزشی نیست.۱
📚 الکافی (ط - الإسلامیة)، ج ۲، ص۲۴۱.
🔻ادامه دارد
🆔eitaa.com/ghadir_ch
🌷امام خمینی(ره):
✍ تربیت فرزند از همهی شغلها بالاتر است.
اگر شما بانوان یک فرزند خوب به جامعه تحویل دهید، برای شما بهتر است از همه عالم.
تأثیر مادر در تربیت بچهها، بالاتر از پدر، معلم، استاد و جامعه است.
زیرا علاقهای که بچه به مادر دارد به هیچ کس ندارد.
از این جهت بچههایتان را در دامنتان تربیت اسلامی، تربیت انسانی بکنید.
📚 صحیفه امام، ج۸، ص۹۰
🆔eitaa.com/ghadir_ch
✔️انسانِ درختی و انسانِ بوتهای!
✍مشکلی که در آخرالزمان پیش میآید، این است که انسانهای کمریشه پیدا میشوند. ریشهدار شدن انسان خیلی مهم است. اینکه کسی به فضای مجازی میرود و کافر برمیگردد، به این دلیل است که بیریشه بوده یا ریشهاش کم بوده و باد ریشهاش را کنده است.
🌺 این آیه را نگاه کنید:{أَ لَمْ تَرَ كَيْفَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً كَلِمَةً طَيِّبَةً كَشَجَرَةٍ طَيِّبَةٍ أَصْلُها ثابِتٌ وَ فَرْعُها فِي السَّماءِ}. اعتقاد محکم به خدا مثل درختی است که در برابر بادهای شدید مقاومت میکند. {وَ مَثَلُ كَلِمَةٍ خَبيثَةٍ كَشَجَرَةٍ خَبيثَةٍ اجْتُثَّتْ مِنْ فَوْقِ الْأَرْضِ ما لَها مِنْ قَرارٍ}. شجرۀ خبیثه از بالای زمین ریشه زده و قراری ندارد. لذا یک باد تند، این بوته را از زمین میکَند.
👈اینکه بعضیها به فضای مجازی میروند و ضایع میشوند، به خاطر قدرت فضای مجازی نیست؛ بلکه به خاطر این است که اعتقاداتِ بوتهای دارند، نه اعتقادات درختی.
❓چگونه اعتقادات انسان درختی و ریشهدار میشود؟
در موجودات عالَم فکر کن. وقتی خدا را در این موجودات دیدی، اعتقاداتت درختی میشود.
❓چرا میگویند قرآن بخوانید؟ برای اینکه درخت بشوید.
❓چرا میگویند برای امام حسین (ع) گریه کنید؟ برای اینکه گریه بر حضرت، به اعتقاداتتان آب میدهد و ریشۀ این درخت، قوی و پایدار میشود. قدیمها هفتهای یک بار روضهخوان محله میآمد در خانهها روضه میخواند و مردم گریه میکردند. این مثل درختی است که هفتهای یک بار به ریشۀ آن آب میدهی.
🆔eitaa.com/ghadir_ch
✔️نیایش امام سجاد(علیه السلام) در دعای بیست وپنجم صحیفه سجادیه چه نکات و مدل های تربیتی دارد؟
4⃣ اطاعت پذیری
✍ با توجه به اهمیت روش محبت در ایجاد اطاعت که اشاره شد، خداوند در تربیت انسان محبت را به عنوان پیوندی محوری بکار میگیرد:
🌷«فسوف یأتی الله بقوم یحبهم و یحبونه...»؛ خداوند در آینده قومی را خواهد آورد که آنان را دوست دارد و آنان نیز خدا را دوست دارند(سوره مائده/۵۴).
👈نشان میدهد که ابراز محبت مربی به دلبستگی متربی جهت میدهد و حاصل آن ظهور شیفتگی عمیق در متربی نسبت به مربی است که میتوان با ابراز محبت فرد را به اطاعت و انجام برخی کارها و با منع محبت او را به ترک اعمالی برانگیخت.
🔻ادامه دارد....
🆔eitaa.com/ghadir_ch
خدایا از آنچه کرده ام اجر نمیخواهم و به خاطر فداکاریهای خود بر تو فخر نمیفروشــم،
آنچه داشته ام تو داده ای و آنچه کرده ام تو میسر نمودی....
همه استعدادهای من، همه قدرتهای من، همۀ وجود من زادۀ ارادۀ تو است، من از خود چیزی ندارم که ارائه دهم،
از خود کاری نکرده ام که پاداشی بخواهم.....
"فقط میخواهم که رهایم نکنی"
شبتون بخیر🤲🤲
التماس دعا🙏🙏
🆔eitaa.com/ghadir_ch
زندگی هدیهای است که آزادی، زینت بخش آن خواهد بود. با هر طلوع خورشید، شانس دوبارهای برای معنا بخشیدن به زندگی خود می یابید....
پس زندگی را دریابید....
سلام همراهان بزرگوار✋✋
صبحتون بخیر ونیکی🤲🤲
🆔eitaa.com/ghadir_ch
✔️به رسم ادب و ارادت هر روز صبح سلام می دهیم به ارباب بی کفن
💐السَّلامُ عَلَيْكَ يا اَبا عَبْدِاللهِ وَعَلَى الاَْرْواحِ الَّتي حَلَّتْ بِفِنائِكَ عَلَيْكَ مِنّي سَلامُ اللهِ اَبَداً ما بَقيتُ وَبَقِيَ اللَّيْلُ وَالنَّهارُ وَلا جَعَلَهُ اللهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّي لِزِيارَتِكُمْ، اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَعَلى عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَعَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَعَلى اَصْحابِ الْحُسَيْن💐
🆔eitaa.com/ghadir_ch
🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿
🍁تفسیرآيه ٤٦سوره نساء :گوشۀ ديگرى از اعمال يهود!
🍁 اين آيه به دنبال آيات قبل، صفات جمعى از دشمنان اسلام را تشريح مىكند و به گوشهاى از اعمال آنها اشاره مىنمايد. يكى از كارهاى آنها، تحريف حقايق و تغيير چهرۀ دستورهاى خداوند بوده است، آيه مىفرمايد: «جمعى از يهوديان سخنان را از محلّ خود تحريف مىنمايند» (مِنَ الَّذِينَ هادُوا يُحَرِّفُونَ الْكَلِمَ عَنْ مَواضِعِهِ) . اين تحريف ممكن است جنبۀ لفظى داشته باشد و يا جنبۀ معنوى و عملى، امّا جملههاى بعد مىرساند كه منظور از تحريف در اينجا همان تحريف لفظى و تغيير عبارت است زيرا آنها مىگويند: «ما شنيديم و مخالفت كرديم» ! (وَ يَقُولُونَ سَمِعْنا وَ عَصَيْنا). يعنى، به جاى اين كه بگويند: سمعنا و اطعنا «شنيديم و فرمانبرداريم» مىگويند شنيديم و مخالفيم.
🍁و بعد اشاره به قسمت ديگرى از سخنان عداوت آميز و آميخته با جسارت و بىادبى آنها كرده، مىگويد: آنها مىگويند: «بشنو كه هرگز نشنوى» (وَ اسْمَعْ غَيْرَ مُسْمَعٍ). علاوه بر اين از روى سخريّه( مسخرگی) مىگفتند: (راعِنا) .
🍁توضيح اين كه: مسلمانان راستين در آغاز دعوت پيامبر«صلّى اللّه عليه و آله» براى اين كه بهتر سخنان او را بشنوند و به دل بسپارند در برابر پيامبر «صلّى اللّه عليه و آله» اين جمله را مىگفتند: راعنا؛ يعنى، ما را مراعات كن و به ما مهلت بده! ولى اين دسته از يهود اين جمله را دستاويز قرار داده و آن را مقابل حضرت تكرار مىكردند و منظورشان معنى عبرى اين جمله كه «بشنو كه هرگز نشنوى» بود و يا معنى ديگر عربى آن را يعنى «ما را تحميق كن» ! اراده مىكردند. تمام اينها به منظور آن بود كه «با زبان خود حقايق را از محور اصلى بگردانند و در آيين حق طعن زنند» (لَيًّا بِأَلْسِنَتِهِمْ وَ طَعْناً فِي الدِّينِ) .
🍁 امّا اگر آنها به جاى اين همه لجاجت و دشمنى با حقّ و جسارت و بىادبى، راه راست را پيش مىگرفتند و مىگفتند: «ما كلام خدا را شنيديم و از در اطاعت در آمديم، سخنان ما را بشنو و ما را مراعات كن و به ما مهلت بده (تا حقايق را كاملاً درك كنيم) به نفع آنها بود و با عدالت و منطق و ادب كاملاً تطبيق داشت» (وَ لَوْ أَنَّهُمْ قالُوا سَمِعْنا وَ أَطَعْنا وَ اسْمَعْ وَ انْظُرْنا لَكانَ خَيْراً لَهُمْ وَ أَقْوَمَ) .
🍁«امّا آنها بر اثر كفر و سركشى و طغيان از رحمت خدا به دور افتادهاند (و دلهاى آنها آن چنان مرده است كه به اين زودى در برابر حقّ، زنده و بيدار نمىگردد) فقط دستۀ كوچكى از آنها افراد پاكدلى هستند كه آمادگى پذيرش حقايق را دارند و سخنان حقّ را مىشنوند و ايمان مىآورند» (وَ لكِنْ لَعَنَهُمُ اللّهُ بِكُفْرِهِمْ فَلا يُؤْمِنُونَ إِلاّ قَلِيلاً) .
📚برگزیده تفسیر نمونه جلد سوم
🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿
🆔eitaa.com/ghadir_ch
🌷 امام سجاد(علیه السلام)فرمودند :
🌿 گناهانی که موجب رد شدن دعا می شوند عبارتند از:
💠نيت بد
💠پليدي باطن
💠دورويي با برادران ديني
💠باور نداشتن اجابت دعا
💠ترک كار خير و صدقه
💠گفتن كلمات زشت و ناسزا
💠تاخير در نمازهاي واجب تا وقتش بگذرد
📚معاني الأخبار،ص۲۷۱
🆔eitaa.com/ghadir_ch
✔️ آرمانهای انقلاب درمان دردهای کشور است
✍رهبرمعظم انقلاب: شعارهای انقلاب به نفع کشور است؛ بر خلاف کسانی که میخواهند وانمود کنند که انقلاب برای کشور دردسر است، نه بعکس، انقلاب و شعارهای انقلابی و آرمانهای انقلابی درمان دردهای کشور است. ۱۴۰۱/۳/۴
🆔eitaa.com/ghadir_ch
✔️احکام شرعی
‼️تيره شدن مُهر
🔷س 5365: وظيفه ما در مورد مهرهايى كه سطح آنها تيره است، چيست؟
✅ج: صِرف تيره شدن، مانع سجده نيست، اما اگر چرکِ روى مهر، ضخامت و جِرم داشته باشد، به گونه ای که مانع رسیدن پیشانی – به مقدار لازم - به مهر گردد، سجده بر آن صحیح نیست.
🆔eitaa.com/ghadir_ch
🍃میرزا محمد اسماعیل دولابی(ره):
گذشته که گذشت ونیست،آینده هم که نیامده ونیست. غصه ها مال گذشته وآینده است..
حالا که گذشته و آینده نیست.پس چه غصه ای؟؟؟
تنها ،حال موجود است که آن هم نه غصه دارد نه قصه.....
🆔eitaa.com/ghadir_ch
✔️تلنگر...
دلت که گرفت با رفیقی درد دل کن که آسمانی باشد...
این زمینی ها در کار خود مانده اند...
🆔eitaa.com/ghadir_ch
🌹شهیدمدافع حرم جواد علی حسناوی🌹
💜دوست شهید نقل میکند: زمانهایی که با شهید حسناوی بودم، گاهی اوقات میدیدم کسی دست نیاز به سمتش دراز میکنه، دست خالی برنمیگشت. یکبار در بازار کربلا داشتیم غذا میخوردیم که شخصی آمد و گفت من گرسنه هستم.
🦋جواد هم همهی آنچه برای خودمان سفارش داده بود، بدون کم و کاستی برای آن شخص نیز سفارش داد. بهش گفتم آخه تو از کجا میدونی یارو فیلم بازی نمیکنه؟!
💜جواد گفت: «من به فیلمش کاری ندارم. مگه وقتی ما از خدا چیزی میخواهیم، او نگاه میکنه که ما لیاقتش را داریم یا نه؟ خدا کریمه و به کرَمش میبخشه، نَه لیاقت ما.» من در آن لحظه، تمام محاسباتم از دنیا به هم ریخت!!
🌹هدیه به روح مطهر شهیدان صلوات🌹
🍃اَللهُمَّصَلِّعَلَىمُحمَّـدٍوآلمُحَمَّد🍃
🆔eitaa.com/ghadir_ch
🌿🌿🌿🌿
🌿🌸🌸
🌿🌸
✔️حالات انسانها در بندگی
✍ انسان در مسیر بندگی و تشکر از خداوند، مرحله ضعیف یا متوسّطی را طی میکند ولی در طریق سرکشی و تمرّد، مرحله بالایی را میپیماید.
♦️در شکر، شاکر است (نه شکور)، ولی در کفر، کفور است. «امّا شاکراً و امّا کفوراً» یعنی شکر او معمولی ولی کفر او قوی است.
قرآن میفرماید:
🔹«انّه لیؤوس»۱
انسان بسیار مأیوس است.
🔸«انّ الانسان لظلوم»۲
به راستی که انسان بسیار ظالم است.
♦️«کان الانسان عجولاً»۳
انسان موجودی عجول است.
🔹«کان الانسان قتوراً»۴
انسان، تنگ نظر است.
🔸«انّ الانسان خلق هلوعاً»۵
انسان بسیار حریص و کم طاقت است.
♦️«اذا مسّه الشر جزوعاً»۶
هنگامی که شرّی به او رسد، بسیار جزع و فزع میکند.
🔹«انّ الانسان لربّه لکنود»۷
انسان نسبت به پروردگارش بسیار ناسپاس و بخیل است.
📚سوره هود، آیه ۹. ابراهیم، ۳۴. اسراء، ۱۱.
اسراء، ۱۰۰. معارج، ۱۹. معارج، ۲۰. عادیات، ۶.
🌸🌿
🌸🌸🌿 🆔eitaa.com/ghadir_ch 🌿 🌿🌿🌿
✔️جاذبۀ نیت
✍ هواپیما را دیدهاید که از روی زمین اوج میگیرد؟ هواپیما دوباره به زمین بر میگردد، اما موشک از جاذبۀ زمین خارج شده و دیگر بر نمیگردد.
🔹سرعت زیادی لازم است تا موشک از جاذبۀ زمین خارج شود.
🔸همان طور که زمین «جاذبه» دارد، «نیت » هم «جاذبه» دارد. نیت انسانها گاهی در «جاذبۀ» خود انسان گیر میکند. بسیاری از اعمالی که انسان به سوی ملکوت میفرستد، از جو خودش نمیگذرد؛ او فکر میکند آن عملی که فرستاده، رسیده است! اما در قیامت که عملش را نشانش میدهند میبیند که خیلی از آنها به جاذبۀ خودش باز گشته است.
✅درجات عمل، همهاش مربوط به نیت میشود و بستگی دارد به این که تا چه اندازهای بتواند از خودش رها شود که این مربوط به شکستگی و سوز دل است.
📚آیت الله حائری شیرازی
🆔eitaa.com/ghadir_ch
✔️مجال فکر کردن در تعلیم و تربیت
✍ مغز انسان، درست حالت معده انسان را دارد. معده انسان باید غذا را از بیرون به اندازه بگیرد و با ترشحاتی که خودش روی غذا میکند آن را بسازد. و باید معده اینقدر آزادی و جای خالی داشته باشد که به آسانی بتواند غذا را زیر و رو کند، اسیدها و شیرههایی را که باید، ترشح نماید و بسازد.
♦️ ولی معدهای که مرتب بر آن غذا تحمیل میکنند و تا آنجا که جا دارد به آن غذا میدهند، دیگر فراغت، فرصت و امکان برایش پیدا نمیشود که این غذا را درست حرکت بدهد و بسازد. آنوقت میبینید اعمال گوارشی اختلال پیدا میکند و عمل جذب هم در رودهها درست انجام نمیگیرد.
✅مغز انسان هم قطعاً همین جور است. در تعلیم و تربیت باید مجال فکر کردن به متربی داده بشود و او به فکر کردن ترغیب گردد.
🌷استاد مطهری(ره)
📚 تعلیم و تربیت در اسلام، ص۱۹
🆔eitaa.com/ghadir_ch
✔️کودک مودب
✍ متاسفانه مطيع بودن در فرهنگ ما حسن اخلاق است. به همين دليل كودك حرف گوش كن و مودب را كودك خوب مى نامند.
♦️ اما در حقيقت اين كودكان، مضطرب وحشتزده و خجالتی هستند.
🔹محتاط بودن، محافظه كار بودن، مودب بودن كودك نشانه نگران بودن كودك است و كودك ياد ميگيرد مثل چشم زندگى كند.
👈يعنى همه را ببيند مراقب همه باشد اما تصورى از وجود خود نداشته باشد.
🆔eitaa.com/ghadir_ch
✔️ کودکان خجالتی
👈 گاهی کودکان خود را تأیید کنید و به آنها و نظراتشان توجه نمائید و بدانید که بیتوجهی کردن به احساسات کودکان، نه تنها موجب رنجش آنان میشود، بلکه ترس از نظر دادن، سرکوب کردن احساسات خود و منزوی شدن را در پی خواهد داشت.
‼️ خجالت یعنی ترس و اضطراب به علاوۀ فقدان اعتماد به نفس.
✅ نگذارید فرزندانتان کمرو و خجالتی شوند.
🆔eitaa.com/ghadir_ch
✔️نقش مادر در تربیت دینی کودک پسازتولد
4⃣صدقه دادن برای فرزند
🌺 صدقه دادن، از کارهای مفید و با برکتی است که در اسلام تأکید بسیاری بر آن شده که سبب حفظ سلامتی و طول عمر انسان میگردد. این کار در هر زمانی پسندیده و مطلوب است، یکی از زمانهایی که به دادن صدقه سفارش شده، هنگام تولد فرزند است. بدین گونه که موی سر نوزاد را بتراشند و برابر وزن آن، نقره یا طلا صدقه دهند.
👈 درباره نتایج تربیتی این سنت نبوی باید گفت. سر تراشیدن و صدقه دادن به وزن موی سر نوزاد، بر جسم و جان او اثر مثبت میگذارد و وی را از نظر روحی و معنوی، آماده پذیرش دستورهای دینی میسازد.
🔻ادامه دارد....
🆔eitaa.com/ghadir_ch
✔️مهارت های اردو داری(۷)
✅بعضی از مسایل ضروری و اقدامات لازم برگزاری اردو:
1⃣ تشکیلات و سازمان دادن به اردو و تهیه آمار دقیق
2⃣انجام امور اداری و هماهنگی لازم با ارگانها نهادها و سازمانهای ذیربط( اخذ مجوزهای لازم، بیمه و ....)
3⃣اخذ رضایت نامه از اولیاء شرکت کنندگان در اردو برای اعضای سطوح پائین سنی ( کودکان- نوجوانان و جوانان) که تحت سرپرستی اولیاء خود هستند.
4⃣همراهی مربی تربیتی در اردو
5⃣انتخاب کادر اجرایی اردو، تقسیم مسئولیت و ابلاغ به آنها
6⃣همراه داشتن کمکهای اولیه و لوازم اداری
7⃣تهیه بیمه غرامت وحوادث برای کلیه افراد شرکت کننده در اردو
8⃣تنظیم برنامه اردو و انتخاب موضوع برای بحث و تعداد جلسات و مدت زمان آنها متناسب با گروه سنی و سطح مخاطبین وظرفیت افراد.
🆔eitaa.com/ghadir_ch