هدایت شده از اندیشه و قلم | احمد قدیری
نقد حقوقی توافق اسلام آباد (بخش سوم)
🖋 دکتر احمد قدیری
۹. در بند ۸، آمده است «ایران مجدداً تأکید میکند که هرگز سلاح هستهای تولید نخواهد کرد». عبارتی که به دلیل تصریح نکردن بر عدم انحراف هستهای ایران، صورتبندی مطلوبی ندارد و بهتر بود همچون بند ۱ توافق الجزایر که آمریکا بیان داشته «سیاست ایالات متحده این است و از این پس این خواهد بود که به صورت مستقیم یا غیرمستقیم، سیاسی و یا نظامی، در امور داخلی ایران مداخله ننماید»، ایران نیز اظهار میداشت «مجدداً تأکید میکند که هرگز دنبال تولید سلاح هستهای نبوده و نخواهد بود».
اینکه چرا و چطور موضوع هستهای و مشخصاً «سرنوشت مواد غنی شده» و «سرنوشت تمام مسائل مرتبط با موضوع هستهای» علیرغم نهی صریح رهبر انقلاب به توافق راه یافته است، موضوع مجزایی است.
بهعلاوه، «تمام مسائل مرتبط با موضوع هستهای» شامل همان چیزی که در بند ۳ پیوست ب قطعنامه ۲۲۳۱ آمده نیز میشود؛ یعنی «موشکهای بالستیک طراحی شده برای قابلیت حمل سلاحهای هستهای» که روزنه ورود آمریکا به موضوع موشکی است.
۱۰. مطابق ماده ۱۱ «ایالات متحده متعهد میشود که به موازات پیشرفت مذاکرات به سمت توافق نهایی، وجوه و داراییهای توقیف شده یا مسدود شده جمهوری اسلامی ایران، آزاد شود و بهطور کامل در دسترس قرار گیرد».
در این خصوص، اولا اشاره به اموال غارت شده توسط خاندان پهلوی ضروری بود؛ ثانیا عبارت «به موازات پیشرفت در مذاکرات» قیدی ذهنی (Subjective) و بنابر تشخیص ایالات متحده و تا زمان توافق نهایی -با تاریخ نامعلوم و موکول به رضایت آمریکا- است.
یعنی آمریکا میتواند ادعا کند با توجه به عدم تحقق خواستههایش، هیچ پیشرفتی در مذاکرات وجود نداشته و به همین دلیل وجهی آزاد نمیگردد.
در ادامه همان بند، آمده است «این وجوه، چه در حساب اصلی نگهداری شوند و چه منتقل شوند، برای هر پرداخت نهایی به ذینفع تعیین شده توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران استفاده خواهند شد» که حائز دو نکته است: اولا عبرتنگرفتن از پولهای غیر قابل استفاده و منتقل شده به قطر در اینکه آمریکا تعهدی به «انتقال» پول به حساب ایران ندارد و ثانیا برای «هر پرداخت» به ذینفع تعیین شده توسط بانک مرکزی، باید با طرف آمریکایی هماهنگی صورت گیرد تا پس از احراز اینکه این وجوه صرف «بازسازی و توسعه اقتصادی» خواهد شد (طبق بند ۶ توافق)، به طور قطرهچکانی، آن هم پس از راستیآزمایی و تأیید آمریکا به حساب بانک مرکزی واریز گردد.
۱۱. با وجود آنکه عواید نقد و البته موقت ایران از توافق، وقفه در جنگ لبنان -بدون اشاره به موضوع خروج اسرائیل از آن- (بند ۱)، رفع محاصره دریایی (بند ۴)، برخی معافیتهای تحریمی در حوزه نفت و پتروشیمی (بند ۱۰) و احتمالا آزادسازی بخشی از داراییهای ایران است، اما طبق آنچه به تفصیل بیان شد، برآیند کلی سند کاملا به سود آمریکاست و مطلقا توافقی «متوازن» نیست.
اللّهُمَّ اجْعَلْ عَواقِبَ امُورِنا خَیْراً
۱۴۰۵/۳/۲۸
@GhadiriNetwork
هدایت شده از اندیشه و قلم | احمد قدیری
نقد حقوقی توافق ایران و آمریکا (بخش چهار)
🖋 دکتر احمد قدیری
طبق بند ۵ متن رسمی توافق «جمهوری اسلامی ایران با سلطنت عمان برای تعیین اداره آینده و خدمات دریایی در تنگه هرمز، مطابق با حقوق بینالملل قابل اجرا و حقوق حاکمیتی کشورهای ساحلی تنگه هرمز گفتگو خواهند کرد و با دیگر کشورهای ساحلی خلیج فارس نیز تبادل نظر میکنند».
۱. حقوق بینالملل قابل اجرا: حق عبور بیضرر و بدون پرداخت عوارض و هزینه برای همه کشتیها.
۲. حقوق حاکمیتی: حاکمیت همه کشورها بر آبهای سرزمینی خود تا ۱۲ مایل (۲۲ کیلومتر).
۳. دیگر کشورهای ساحلی خلیج فارس: حق برابر همه کشورهای ساحلی.
۴. گفتگو و تبادل نظر: گفتگو و تبادل نظر!
طبق بند ۹ توافق «جمهوری اسلامی ایران وضع موجود را در برنامه هستهای خود حفظ خواهد کرد، و ایالات متحده آمریکا هیچ تحریم جدیدی علیه ایران وضع نخواهد کرد و نیروهای نظامی بیشتری را در منطقه مستقر نخواهد کرد».
۱. ایران برنامه «هستهای» خود را [پس از رقیقسازی اورانیوم طبق بند ۸] حفظ خواهد کرد و آمریکا هیچ تحریم [هستهای] جدیدی علیه ایران وضع نخواهد کرد: موضوع بند، هستهای است و عدم وضع تحریم جدید نیز به همان قرینه، صرفا هستهای است و منعی بر وضع تحریم در دیگر حوزهها وجود ندارد.
۲. نیروی نظامی بیشتری را در «منطقه» مستقر نخواهد کرد: حوزه جغرافیایی «منطقه» معین نیست و موکول به تفسیر آمریکاست.
۳. نیروی نظامی «بیشتری» را در منطقه مستقر نخواهد کرد: نیرویهای فعلی باقی است.
۴. نیروی نظامی بیشتری را در منطقه «مستقر» نخواهد کرد: اعزام نیرو برای «عملیات» مجاز است.
@GhadiriNetwork
اندیشه و قلم | احمد قدیری
🔴 اعلام برائت جناب سیفالاسلام قالیباف! به عنوان کسی که بدنامی حمایت از شما را در انتخابات به جان خ
لطفا برای جذاب کردن تیترهای خود، از بنده هزینه نکنید!
نه حامی تند و همیشگی قالیباف بودهام، نه مشاور یا عضو اصلی/فرعی تیم رسانهای او و نه هیچگاه پایم را در هیچیک از ستادهای هیچکدام از کاندیداهای ریاستجمهوری گذاشتهام.
دور اول به ناچار از قالیباف حمایت کردم و دور دوم بالاجبار از جلیلی؛ همین!
احمد قدیری
۱۴۰۵/۴/۲
@GhadiriNetwork
اندیشه و قلم | احمد قدیری
با بخشی از ۱۹۱ میلیون مبلغِ تاکنون جمعآوری شده، دیشب صورت گرفت: خرید علیالحساب چهار رأس گوسفند و ق
تا ساعاتی دیگر صورت خواهد گرفت: دومین نوبت از فراخوان یازدهم قربانی به نیت سلامتی رهبر عزیز انقلاب، حضرت آیتالله سیدمجتبی خامنهای.
گوشت قربانی در مراسم تاسوعا و عاشورای مساجد ملتزم به هرروزخوانی سوره فتح استفاده خواهد شد.
این روال، تا پایان مردادماه ادامه دارد.
@GhadiriNetwork
اندیشه و قلم | احمد قدیری
📊 گزارش تفکیکی فراخوانهای قربانی فراخوان اول: ۲۷۰ میلیون، ۱۴ گوسفند فراخوان دوم: ۶۶ میلیون، ۳ گوسف
در طول جنگ رمضان، یکی از مجموعه های بسیار فعال در حوزه طبخ و توزیع غذا میان حافظان امنیت حاضر در میدان، مجتمع آموزشی امام صادق(ع) بود که به لطف مشارکت گسترده شما عزیزان، همان زمان مجموعا ۱۹ گوسفند تحویل آن شد.
@GhadiriNetwork
هدایت شده از اندیشه و قلم | احمد قدیری
🎥 توافقی فاجعهبارتر از برجام با حفرههای خطرناک در گفتگو با احمد قدیری
Tahririeh.com/news/35311
Youtu.be/sM5p8Z5ddKM
@GhadiriNetwork