اندیشه و قلم | احمد قدیری
💄 انقلاب جنسی آنچه در رسانهها به عنوان «انقلاب زنان» مطرح میشود، یک جنبش جنسی مبتنیبر حجابستیز
ده نکته پیرامون پروژه کشف حجاب
۱. دوپینگ رسانهای گسترده بر معدود روسری تکانیهای سطح کشور، موجب بزرگنمایی بیش از حد جریان معارض حجاب و اخلال محاسباتی در میان بدنه طیف ارزشی شده است.
۲. تامل راجع به پشت پرده ماجرا و دنباله آن و اینکه حد یقف حجاب کجاست و مطالبات و تهاجمات بعدی چیست؟ تلنگر خوبی نسبت به کسانی است که مسئله را با موضوع بود و نبود روسری برای خود سادهسازی کردهاند.
۳. مانور کنونی معصومه قمیکلا (مسیح علینژاد) بر موضوع حجاب و مشخصا روسری تکانی، اجماع سازی هوشمندانه بر یک نقطه به عنوان مبداء نافرمانیهای مدنی، انقلاب جنسی و هنجارشکنیهای بعدی است.
۴. گشت ارشاد به صورت کنونی یک اقدام لازم و ناکافی است و باید پلیس فتا، اماکن و امنیت تمام توان خود را برای کاستن از بار خیابانی مسئله به کار گیرند.
۵. باید همه بدانند، جامعه مخاطب گشت ارشاد، زنانی که حجاب ناقص دارند نیست، ولنگاران حوزه پوشش و عموما روسپیهای خیابانی است.
۶. باید با رسواسازی دوجنسه بودن قمیکلا و نمایش هواداران بیخانمان و فرومایه او، همسویی با وی را از یک منزلت اجتماعی به یک ننگ اجتماعی بدل کرد.
۷. جریمه مالی سنگین بهترین و مدنیترین راه مقابله با هر پدیدهای از جمله مقوله بیحجابی و سگگردانی است.
۸. بهخط کردن زنان علیه قمیکلا مؤثرترین راه مقابله با اوست که با مانور بر دغدغه زنان و مادرانی بدون حجاب کامل که نگران همسران و فررندان خود هستند میسر میشود.
۹. گشت ارشاد باید داخل طرح جامع «امنیت اجتماعی» و همزمان با برخورد با اوباش، معتادان و سگگردانان گنجانده شود تا با سرمایه اجتماعی حداکثری بتواند پیش رود.
۱۰. بدترین اتفاق در گشت ارشاد نیمهکاره رها شدن آن است و اینکه تلقی عمومی این شود که نظام درپی فشار و مخالفت افکارعمومی مجبور به عقبنشینی شده است.
@GhadiriNetwork
4_5976320355273293673.mp3
16.27M
🚨 پیدا و پنهان پروژه کشف حجاب و آینده آن
۱۴۰۱/۵/۳
eitaa.com/joinchat/2110390303C6b7cf0de99
اندیشه و قلم | احمد قدیری
🔍 واقعیت میدانی موضوع فقط این نیست که معدود روسری تکانیها در پهنه وسیع کشور با دوپینگ گسترده رسان
🔵 قطب واحد
جامعه ایران در موضوع مظاهر دین از جمله حجاب، مطلقا دوقطبی نیست.
یک اکثریت قاطع چند ده میلیونی معتقد و ملتزم به شعائر دینی و حجاب شرعی یا عرفی دربرابر یک اقلیت محض چند هزار نفره که به کشف حجاب اصرار دارند را دوقطبی نمیگویند.
نفس ادعای وجود دوقطبی، یک برد بزرگ برای طرف مقابل است.
@GhadiriNetwork
اندیشه و قلم | احمد قدیری
مقاومت منطقه به روایت دیگران ۱/ هاآرتص اسرائیل: «در یک جنگ چند-جبههای با ایران، حزبالله، حماس و
🇮🇱 خاستگاه واحد
سیدحسن نصرالله در مصاحبه اخیرش به وضوح درصدد کشیدن خط بطلان بر این گزاره شایع در کشورش بود که «حزبالله لبنان را فدای ایران کرده»؛ خط تخریبی که نوع دیگرش را در ایران شاهد هستیم: «جمهوری اسلامی منابع ایران را خرج حزبالله میکند»!
خاستگاه هر دو خط به ظاهر متضاد یک جا است: اسرائیل.
@GhadiriNetwork
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
وقتی برخی خام اندیشان گمان کنند که درد ضدانقلاب صرفا بود و نبود روسری است؛ طبیعتا تجویزشان هم این میشود که خاکریز حجاب را برای پرهیز از نزاع باید واگذار کرد؛ درحالیکه ضدانقلاب در هر موضوعی که امکان ضربه زدن به نظام و جنگ اعصاب با جریان دینی را داشته باشند، آن را رها نمیکنند: دستهها و نذورات محرم، روزه رمضان، اذان مساجد، ساماندهی فضای مجازی، اردوی راهیان نور و سرود سلام فرمانده، مواردی از جنگ اعصاب فزاینده چندسال اخیر است.
جالب آنکه به موازات پروژه کشف حجاب، سگ را نیز سوژه جنجال مجدد قرار دادهاند!
باور ندارید؟
تماشا کنید!
@GhadiriNetwork
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 رهبر انقلاب: خطبای جمعه در مسائلی مثل حجاب به جای رویارویی با پادوهای حقیر غربیها، منطق استعماری غربی را تبیین کنند
🔻 حضرت آیتالله خامنهای، صبح امروز در دیدار ائمه جمعه سراسر کشور:
در این هفته در خیلی از خطبهها مسئلهی حجاب مطرح شد. در فضای مجازی و در بعضی روزنامهها هم هست، در خطبهها هم مطرح شد. خب در این زمینههای خیلی باید متین برخورد کرد، متین و منطقی، دور از احساسات بیمورد، حالا احساسات چیز خوبی است، چیز بدی نیست اما جا دارد اعمال احساسات. بالاخره شما در اینجور موارد آن منطق استعماری غربی را که آتشبیار معرکه است و دست او مشغول کار است او را افشا کنید، آن را افشا کنید، آن را برای مردم #تبیین کنید با دلایل روشن و خب حالا غربیها هم در سطوح رسانههای بزرگی دولتیشان، هم این پادوهای حقیرشان کارهایی میکنند، عیبی ندارد شما با اینها روبرو نشوید، با اینها مواجه نشوید. این توصیهی کلی است. ۱۴۰۱/۵/۵
🏷 #بسته_خبری
💻 Farsi.Khamenei.ir
اندیشه و قلم | احمد قدیری
🔵 اکاذیب ضدانقلاب خیلی عادی و با جزییات، قصه از اساس دروغی را سرهم کرده و جماعت زیادی هم تایید و
🔵 چرخه بدبینی
عمده مشکل، عدم #سواد_رسانه به عنوان یک بحث اکتسابی نیست؛ نبود #عقل_رسانه به عنوان یک نقصان ذاتی است.
برای برخی هرچقدر هم که موضوعی را توضیح دهید، باز در تله بعدی میافتند.
نمیشود مانند پرستار یک فرد عقب افتاده ذهنی، اذهان مبتلا به کمخردی و بدبینی را الیالابد تر و خشک نمود!
شایعات و سمپاشیهای بیامان سیاسی، موجب بدبینی برخی به نظام و انقلاب شده و این بدبینی نیز به نوبه خود، افکار را بیمار ساخته و پذیرش ذهنی ویروس شایعات را تشدید نموده.
چرخه بدبینی در مسیری دوسویه ادامه دارد و قربانی میگیرد؛ کانالیزه شدن مجاری اخبار نیز مشکل را دوچندان کرده است.
۱۴۰۱/۵/۵
@GhadiriNetwork
🏴 اربعین نامه
از آنجایی که انگیزه شخصی اینجانب برای پیاده روی اربعین نشأت گرفته از سخنرانیهای جناب پناهیان بود و او تعریف و تمجیدهای فراوانی از راهپیمایی و مقام راهپیمانان داشت، تا نیمه اول راه بسیار ناراحت و بدحال بودم؛ بدحال از رفتار زننده برخی زاور ایرانی که بویی از انسانیت نبرده بودند!
تصور «اصحاب حسین» و «منتظران ظهور» بودن این جماعت کجا و آن همه رفتار شرم آور کجا؟
قبل از پرداختن به این موضوع لازم است با ذکر یک مصداق عینی، گلایه خویش را مجسم کنم.
در هیأتهای محرم حتما به وفور دیدهاید افرادی را که با سینهزنی و احتمالا اشک، عزاداری میکنند و درعینحال بدون توجه به اینکه آیا غذا به دیگران رسیده است یا نه، چندین نذری را محض تبرک کف میروند!
اگر در نهایت غذا به همه برسد نام کار این جماعت «رانت خواری» و اگر غذا به حتی یک نفر نرسد، نامش «دزدی» است.
یعنی در یک زمان و مکان و از یک فرد دو عمل متضاد سر میزند، اولی مستحب و دومی حرام!
شهید آوینی در نامه به حاتمیکیا نوشته: «عادت، گورستان فرهنگ و ادب است و من در سفر حج به حقالیقین آزمودهام که چگونه عشق دیوارهایی سنگی جایگزین عشق خدا میشود و دینداران، حراست از ظواهر و عادات را با حراست از اصل دین اشتباه میگیرند. من در آن سفر دیدهام زاهدانی که قرب را با میزان طول سجود میسنجیدند. دیدهام که چگونه ظاهر نماز هر چند دربرابر رکن یمانی، میتواند انسان را فرسنگها از باطن حقیقت دور میکند».
با این توضیح بیآنکه خود را از سیئات زیر مبرا بدانم، رفتاری که به وفور دیدم در یک کلام این بود که آنقدر «راهپیمایی» موضوعیت پیدا کرده که من و ما برای اینکه این راه را به صحت و سلامت و بیزحمت و بدون مصیبت بپیماییم همدیگر را میدریدیم و از یکدیگر جای خواب غصب میکردیم و پتو میدزدیدیم! کمترین کمکی به خدام ایرانی و عراقی نمیکردیم و خط پررنگی میان زائر و خادم بودن کشیده بودیم! مفت از نذری عراقیها میخوردیم و اندکی هم تشکر نمیکردیم.
ما منت گذاشته بودیم که زائر شدهایم و آنان نیز وظیفه خدامی خود را انجام میدادند!
به محلهای توزیع غذا حمله میبردیم و صفوف عراقیها را شکسته و نظم را به بینظمی تبدیل میکردیم! اگر کسی نذریای میداد که باب میلمان بود چندتا در بغل میگرفتیم و نگاه طالب دیگران به غنیمتیهای خود را نیز محل نمیگذاشتیم. اگر همراه گم کردهای، تقاضا میکرد که اجازه دهیم با موبایلمان تماس کوتاهی با همسفرش بگیرد، آنقدر عذر و بهانه میتراشیدیم که راهش را بکشد و گورش را گم کند!
اینکه ما چند نفر بودیم و این تعداد چه کسری از کل جمعیت را تشکیل میداد را نمیدانم اما میدانم که کمش هم زیاد است. به هر حال این رفتارهای زننده حالم را تا نیمه راه شدیدا گرفته بود. در اواسط مسیر اما یک اتفاق افتاد که همان را غنیمت شمردم و مثال نقضی پنداشتم تا همه را با یک چوب نرانم و آن اینکه یک نفر که همچون من و بسیاری دیگر که جایی داخل موکبها نیافته بود و در هوای باز و نسبتا سرد بیرون شب را میگذراند، از دو پتوی موکب که روی خود داشت، یکی را به من داد؛ همین!
آن فرد ایثاری نکرد، چون قاعدتا هر پتو برای یک نفر در نظر گرفته شده بود، اما همین رعایت یک حق در میان آن همه ناحق، آنقدر جلوه داشت که آبی بر آتش غصه و غضبم از «ایرانی جماعت» بود.
ناگفته نماند که اوخر راه تا حدودی دوگانه ایرانی زائر و عراقی خادم، در دیدم شکسته شد و صحنه هموطنانی که به انحاء مختلف گل زیارت را به سبزه خدمت یا به تعبیر درستتر سبزه زیارت را به گل خدمت آراستند به طور چشمگیری افزایش یافت؛ و این البته به جز موکبهای ایرانی مستقر در طول مسیر بود که حقیقتا خود را وقف خدمت به زوار کرده بودند.
متن کامل:
AhmadGhadiri.ir/post/32
@GhadiriNetwork
اندیشه و قلم | احمد قدیری
🏴 زیارت عاشورا با قرائت باسم کربلایی @GhadiriNetwork
🏴 صلی الله علیک یا ابا عبدالله
@GhadiriNetwork
اندیشه و قلم | احمد قدیری
🚨 دشمن به چه میاندیشد؟ اینکه بعد از مدتها فراموش شدگی، ناگهان موسوی با یک نقاشی مضحک منتشر شده ا
🔴 آن روی بیانیه
۱. بیانیه منتسب به موسوی به وضوح فراتر از زبان الکن اوست
۲. صهیونیستها قصد خود برای فتنه داخل و منطقه را جلوتر از زبان این زباله سیاسی زدهاند تا او و جنبش سبز را نیز بازیافت کنند
۳. پیشتر همین خط از سوی وی با کد تصویری «ققنوس» ابراز شده بود که اکنون علنیتر شده و عملیاتی نیز خواهد شد
در همین رابطه: دشمن به چه میاندیشد؟
eitaa.com/ghadirinetwork/4256
اندیشه و قلم | احمد قدیری
🔴 آن روی بیانیه ۱. بیانیه منتسب به موسوی به وضوح فراتر از زبان الکن اوست ۲. صهیونیستها قصد خود بر
یکبار برای همیشه؛ پاسخی به ماجرای «سازماندهی گردان اراذل و اوباش توسط شهید همدانی» و «تکذیب نکردن جانشینی مجتبی خامنهای توسط رهبری»
سیاست سپاه -و هر فرد و نهاد عاقلی- همواره تلاش برای تبدیل تهدید به فرصت بوده است؛ چه آنجایی که اخوانیهای حماس را رودرروی اسرائیل قرار داد، چه در جایی که فردی چون مرحوم محمدرضا مدحی را پس از شناسایی دوجانبه کرد؛ و چه جایی که اراذل و اوباش تهران را پس از سرکوب و دستگیری، برای مقابله با تهدیدات امنیتی به خدمت گرفت.
پس نفس ایجاد گردان اراذل و اوباش، و تبدیل تهدید به فرصت، نه مذموم است و حتی نه پدیدهای جدید!
کافی است نگاهی به سابقه برخی یاران انقلاب و مجاهدان دفاع مقدس بیندازیم تا متوجه شویم شهیدانی چون طیب و شاهرخ از چه تباری بودهاند.
اینجا ممکن است برخی نه به اصل وجود گردان اراذل و اوباش، بلکه به عملکرد آن در آتش زدن مساجد و اتوبوسها، شلیک هدفمند به نداآقا سلطان، لخت کردن یک بسیجی وسط خیابان، ضرب و شتم نیروهای پلیس و آتش زدن نمادهای عزاداری سیدالشهداء و پای کوبی در روز عاشورا، اشاره کنند که باید گفت از قضا تمام این جنایات از جانب اوباش جنبش سبز، این «مردان خدا جوی» عمر سعد زمان رخ داد، نه گردان مورد اشاره موسوی!
موضوع دیگر این است که گفته شده «اگر شایعه جانشینی حجتالاسلام والمسلمین مجتبی خامنهای جدی نیست، پس چرا رهبری آن را تکذیب نمیکند؟»
مگر تکذیب نشدن جانشینی مرحوم احمد خمینی، به منزله تایید آن بود؟!
مگر قرار است راجع به هر شایعه دشمن ساخته و سخیفی بیانیه تکذیبه قرائت شود؟ و مگر این دست اکاذیب علیه امام و رهبری یکی دو تا بوده که با تکذیب همان چند مورد، پرونده شایعات بسته شود؟
اتفاقا در این صورت به شایعات بیشتر دامن زده میشود؛ زیرا اگر رویه بر تکذیب اکاذیب ناتمامی چون کلکسیون اسب و عصای رهبری باشد، مواردی که تکذیب نشود، به منزله تایید خواهد بود.
@GhadiriNetwork
🇨🇳 چالش چین
اقدامات تنشزای آمریکا در مناقشه چین و تایوان، ماجراجویی نیست؛ راهبردی هوشمندانه با هدف تخلیه توان نظامی چین، به هزینه جزیره مسلح تایوان است؛ خصوصا که درگیر شدن چینِ محتاج به انرژی در جنگ، شوک اقتصادی و به تبع آن ناآرامیهای اجتماعی را در این کشور ۱.۴ میلیارد نفری موجب خواهد شد.
@GhadiriNetwork
اندیشه و قلم | احمد قدیری
🏴 اربعین نامه از آنجایی که انگیزه شخصی اینجانب برای پیاده روی اربعین نشأت گرفته از سخنرانیهای جناب
💠 سخنی با خوانندگان
چند سال در این کانال، برای اعزام کربلا اولیها به پیادهروی اربعین، شماره کارت اعلام میکردیم تا بتوانیم کسانی که تاکنون به زیارت عتبات مشرف نشدهاند را در بهترین و توصیه شدهترین زمان و با کمترین هزینه ممکن، راهی نماییم.
امسال با توجه به مشغلهها و عدم امکان صرف زمان برای راستیآزماییِ مستحق و کربلا اولی بودن افراد، بنای اعلام شماره کارت نداریم و البته درخواست دارم شما مخاطبان عزیز، خود در حد توان مالیتان، اهتمام ویژهای به این مهم داشته باشید.
فرض را بر اطلاع شما از احادیث متعدد درخصوص ثواب بیحد و حصر به زیارت رفتن خود و به زیارت فرستادن دیگران میگذارم و در این باره مطلبی نمیگویم.
اما چرا بر اعزام «کربلا اولیهای مستحق» در «ایام اربعین» تأکید دارم؟
مستحق و کربلا اولی؛ زیرا طبیعتا اولیتر از هرکسی حتی خود ما هستند.
اربعین؛ زیرا علاوه بر تاکید ویژه احادیث بر آن، با مبلغ حداقلی ۴ میلیون تومان، میتوان صفر تا صد هزینه مستحقان را در این ایام خاص که هزینه خوراک و اقامت تماما با موکبها است پوشش داد و با کمتر از آن رقم نیز میتوان کمک هزینه سفر را پرداخت نمود.
در غیر این صورت و به فرض که در آینده نزدیک، مسائلی چون فراگیری بیماری و ناآرامیهای سیاسی عراق، امکان زیارت رفتن و فرستادن را اساسا از ما سلب نکند، در دیگر ایام سال، حداقل هزینه هر نفر برای زیارت پروازی بیش از ۲۰ میلیون تومان است.
فرصت را از دست ندهید و فریب اغوای شیطانی «بهتر است این هزینه خرج فقرا شود» را نخورید، زیرا اولا بنابر تجربه شخصی، این گزاره فقط برای منصرف کردن ما از چنین کارهای خیری کاربرد دارد و هیچگاه خرج فقرا نخواهد شد؛ نشان به آن نشان که افرادی که برای راهی زیارت نمودن دیگران حاضر به هزینه کردن نیستند، برای خیرات و نذورات محرم و غیرمحرم که دست مردم میرسد و اصطلاحا خرج فقرا میشود نیز هزینهای نمیکنند! ثانیا خاستگاه و انگیزه تقریبا تمام خیّرین کشور، همواره مسائل دینی و معنوی و اعتقاد به «زندگی پس از زندگی» بوده و کربلایی کردن افراد، مصداق بارز انسان سازی و خَیّر پروری است.
نکتهای که میماند یکی اینکه در شناسایی افراد حتما دقت نمایید و به ادعای آنان در مستحق و کربلا اولی بودن اکتفا نکنید و دیگر آنکه خودتان پیشگام شناسایی شوید و با توجه به اندک زمان پیشرو در این خصوص شتاب نمایید.
در پایان، حدیثی از امام باقر علیه السلام تقدیم میگردد: حسین، بزرگ مرد کربلا، مظلوم و رنجیده خاطر و لب تشنه و مصیب زده به شهادت رسید. پس خداوند، به ذات خود قسم یاد کرد که هیچ مصیبت زده و رنجیده خاطر و گنهکار و اندوهناک و تشنهاى و هیچ بَلا دیدهاى به خدا روى نمىآورد و نزد قبر حسین علیه السلام دعا نمىکند و آن حضرت را به درگاه خدا شفیع نمىسازد، مگر اینکه خداوند، اندوهش را برطرف و حاجاتش را برآورده مىکند و گناهش را مىبخشد و عمرش را طولانى و روزىاش را گسترده مىسازد. پس اى اهل بینش، درس بگیرید!
مستدرک الوسایل و مستنبط المسایل، ج ۱۰، ص ۲۳۹
در همین رابطه: اربعین نامه
@GhadiriNetwork
اندیشه و قلم | احمد قدیری
💠 سخنی با خوانندگان چند سال در این کانال، برای اعزام کربلا اولیها به پیادهروی اربعین، شماره کارت
💠 فرصت طلایی
چه تجارتی پرسود تر از آنکه افراد مستحقی را که تاکنون امکان زیارت عتبات نداشتهاند، با حداقل هزینه و بدون خرج روادید، خوراک و هتل، راهی اربعین و امام حسینی نماییم؟
هیچ تضمینی نیست که به دلیل شیوع کرونا یا ناآرامیهای عراق، مسیر زیارت همچنان باز باشد.
این فرصت طلایی را از دست ندهیم.
@GhadiriNetwork
اندیشه و قلم | احمد قدیری
⚫️ در رثای بیتالمال دولتها حق ندارند با ادعای کسری بودجه، قیمتها را رها یا پول چاپ کنند، درحالی
⚫️ تاریکخانه بودجه
همواره سهچهارم بودجه کل کشور متعلق به شرکتهای دولتی بوده که هیچگاه در مجلس مورد بررسی قرار نمیگیرد و تمام بحث حول یکچهارم-بودجه عمومی است.
یعنی ۱۵۰۰ هزار میلیارد تومان به تاریخکانههایی تعلق داشته که هرکدام در چنگ چند مدیر و عضو هیات مدیره قرار دارد.
فولاد مبارکه تنها یک نمونه رسوا شده است!
@GhadiriNetwork
اندیشه و قلم | احمد قدیری
⚫️ در رثای مدیریت مدیریت در کشور ما به صورت سیستماتیک فشل است! در سبک مدیریتی «صدا-نور-دوربین-حرکت»
ده سیاهچاله مدیریتی در ایران (۱/۲)
احمد قدیری
۱. روابط عمومی: اولین نقطه ضعف اساسی و عمومیِ قابل ذکر در نهادهای کشور، ضعف روابط عمومیهاست. سایتهای بهروز نشده و شماره تلفنهایی که یا وجود ندارد و یا پاسخگویی برای آن نیست از بارزترین مصادیق ضعف و اختلال روابط عمومی سازمانهاست.
همه اطلاعات یک سازمان از جمله چارت سازمانی، نشانی شعب و تلفنها، شرح وظایف افراد و واحدها، نام مدیران و کارکنان، ساعت دقیق کاری، امکان دریافت برگهها، اعلام مدارک مورد نیاز برای هر کار، تشریح کامل فرایند انجام کارها و غیره باید تماما در سایت سازمان مشخص و در دسترس باشد.
۲. مسؤل دفتر: طبیعتا کسانی به عنوان مسؤل دفتر مدیران انتخاب میشوند که بیشترین اعتماد متوجهشان است و تقریبا تنظیم تمام مسائل مهم به صورت انحصاری به آنان حواله میگردد و همین موضوع زمینه خیانت، سوء استفاده و یکهتازی مسؤلان دفاتر را فراهم میآورد؛ زیرا اولا شکایت از آنان عموما از زیر نظر خودشان میگذرد و آن را به سمع و نظر مافوق نمیرسانند و ثانیا به فرض هم که به طریقی برسد، روایت مسؤل دفتر از واقعه در غیاب طرف مقابل معتبر قلمداد میشود، و ثالثا به دلیل تراکم بالای کارها و دشواری جابجایی مسؤل دفتر، کمتر مدیری مایل یا قادر به جابجایی این افراد است؛ خصوصا که مدیران در مواجهه با انواع مسائل، اساسا خبردار نمیشوند که چه مواردی از آنان پنهان گشته است و گمان میکنند همه چیز دارد درست پیش میرود!
در اینجا به مسؤلان توصیه میگردد فردی مستقل را به عنوان «ناظر دفتر» با شرح وظیفه نظارت بر حسن انجام امور دفتری و گزارش مستقیم به شخص مدیر، تعیین نمایند.
۳. انجام نشدن دستورات: به وفور دیده میشود مدیری راجع به فرد یا موضوعی دستوری کتبی یا شفاهی میدهد که توسط زیرمجموعه انجام نمیشود و آب از آب هم تکان نمیخورد؛ زیرا به سرانجام رسیدن این دستورات یا اساسا توسط مدیر سازمان پیگیری نمیشود و یا از کانال انحصاری دفتر یا یک فرد خاص میگذرد که بعضا با کارشکنی و شیطنت آنان مواجه میگردد.
پیگیری موازی و مستمر دستورات مدیر سازمان توسط مسؤل دفتر و ناظر دفتر و همچنین نقره داغ کردن علنی فرد خاطی، راهکار مواجهه با این پدیده شایع و پرخسارت است.
۴. نبود نظارت و عدم امکان شکایت: نظارت بر یک مجموعه باید به دو صورت توأمانِ سازمانی و مردمی باشد. دلیل عدم تحقق نظارت بر سازمانها این است که مدیریت آن نهاد، نظارت را به مسیر سازمانی شکایت منحصر کرده و جریان نظارت عمومی به دلایل مذکور در موارد پیشین، و نیز نبود «شفافیت» و «ساختار و سامانه یکپارچه نظارت، رضایت سنجی و نظام تشویق و تنبیه» عملا بلااستفاده و مسدود است.
عدم امکان شکایت نیز علاوه بر موارد پیشگفته، به دلایلی چون عدم شناخت مرجع شکایت یا راه ارتباطی با آن و همچنین ناامیدی مردم از حصول نتیجه بازمیگردد.
لازم به ذکر آنکه انواع نظارت علاوه بر «سازمانی-مردمی» عبارت است از «درون سازمانی-برون سازمانی»، «پیشینی-پسینی»، «علنی-مخفی»، «فراگیر-موردی»، «آگاهانه-غافلگیرانه» و «مستمر-دورهای-اتفاقی» که استفاده توأمان از انواع این موارد، بیشترین اشراف را به مدیر میدهد.
همچنین باید توجه داشت خصوصا در تخلفاتی که کشف آن سخت، زمانبر یا دارای احتمال اندک است، باید در همان مرتبه اول، واکنش شدید و آشکار صورت گیرد تا بازدارندگی داشته باشد؛ در غیر این صورت با واکنش سبک و ساده، به دست خود قبح تخلف و بازدارندگی را زایل کردهایم.
۵. اعتماد به اخبار، بولتنها و گزارشها: نبود سواد رسانه در اکثر مسؤلان موجب شده مرعوب نام و نشان خبرگزاریها و بولتن سازمانها شوند و توجه نداشته باشند که این اخبار و بولتنها توسط اشخاصی نگاشته و منتشر میشود که در معرض انواع بیاطلاعی، بیدقتی، کپیکاری و سوءنیت هستند.
علاوهبر این، گزارشهای زیرمجموعه یک سازمان اگر مصداق دروغ و وارونه نمایی نباشد، عموما به دلیل مغالطات عمدی یا سهوی آماری، لفاظیها و استفاده از عبارات کیفی، بسیار فریبنده است؛ خصوصا اگر به صورت «پاور پوینت» ارائه گردد که در این صورت به دلیلی که نمیدانم در چشم مدیران، بسیار معتبر جلوه میکند!
راهکار این مورد، علاوه بر استفاده موازی و همزمان از چند منبع و کارشناس، راستی آزماییِ موردی برخی مطالب و بررسی کلمه به کلمه ادعاهای مطرح شده و درخواست توضیح و تشریح توسط فرد مدعی درحضور جمعی از کارشناسان با لحاظ «تعارض منافع» است.
یک راهکار سریع و دمدستی هم وجود دارد که عبارت است از جستجوی بخشهایی از متن گزارش در «گوگل» با دو هدفِ مشخص شدن بخشهای کپیکاری و نیز مقایسه و سنجش آن با اخبار آشکار و معتبر.
بخش دوم:
eitaa.com/ghadirinetwork/4937
اندیشه و قلم | احمد قدیری
ده سیاهچاله مدیریتی در ایران (۱/۲) احمد قدیری ۱. روابط عمومی: اولین نقطه ضعف اساسی و عمومیِ قابل
ده سیاهچاله مدیریتی در ایران (۲/۲)
احمد قدیری
۶. جلسه برای جلسه: اکثر مسؤلان، صرف برگزاری جلسات را برای خود یک ژست مدیریتی و حرکتی رو به جلو میدانند و پیوست عملیاتی برای آن ندارند به طوری که در بسیاری از موارد نهایت خروجی یک جلسه این است که جلسه دیگری برگزار شود!
۷. توییتر زدگی: رسم است که بسیاری از افراد با رسیدن به مسؤلیتی و به خیال «گفتگوی مستقیم با مردم» یا فعالیت خود در توییتر را با پست کردن عبارت «بسم الله الرحمن الرحیم» آغاز میکنند و یا آن را تشدید مینمایند.
اتلاف وقت، بازماندن از وظایف سازمانی، افتادن در ورطه بالابردن تعداد دنبال کنندگان، غش کردن به سمت رویکردهای پوپولیستی، تأثیر پذیری از فضای مصنوعی و دستکاری شدهای که به اشتباه «افکار عمومی» تلقی میشود و نیز تلکه شدن از جانب باندهای توییتری از آفات بارز این رویکرد است؛ خصوصا که مدیران به اتکای یک حساب شخصی توییتری، از فعال کردن روابط عمومی سازمان خود احساس بینیازی کاذب میکنند!
۸. روزمرگی: فارغ از روحیه محافظهکاری، مدیران به دلیل جلسات پیدرپی، ملاقاتها، سخنرانیها، مصاحبهها و سیر در اخبار و فضای مجازی، دیگر فرصت، انگیزه و حتی گوش شنوایی برای تحول ساختاری یا موردی ندارند.
روحیه تمرکز گرایی نیز به این مشکل دامن زده و هیچ فرد و واحدی هم برای ارجاع پیشنهادات وجود ندارد و پایان بسیاری از طرحها نهایتا در یک یا چند جلسه بیحاصل رقم میخورد.
۹. چارت سازی: حکمت چارت سازمانی و تقسیم وظایف، پیشبرد بهتر امور است و مطلقا موضوعیت ندارد. با این حال علاقه وافر مدیران به ایجاد چارتهای عریض و طویل و تقلیدی، و تعیین هر فرد برای هر بخشِ جزئی کار، علاوه بر تحمیل بار مالی به سازمان، موجب کندی امور است.
عمق فاجعه وقتی مشخص میشود که بدانیم علاوه بر نیروهای پرتعداد اداری، انواع پستهای بیخاصیت نظیر مشاوران و اعضای شوراها، بدون کمترین حضور و بهرهوری در سازمان، تعریف شده که گهگاه برای ابراز وجود، جلسات و همایشهای بیخاصیت و فرصتسوز را رقم میزنند.
۱۰. نظرخواهی: در بسیاری از مواقع، مسؤلان در جلسات و حلقه گماشتگان خود، نسبت به طرحها و ایدههایی که دارند نظرخواهی میکنند که طبیعتا با موافقت و حتی تعریف و تمجید اطرافیان مواجه میشوند.
راهکار آنکه مدیران بتوانند به نظر واقعی اطرافیان خویش دست پیدا کنند این است که در جلسات یا مکاتبات، ارائه طرح و ایده خود را به شخصی عادی محول کنند تا دیگران بدون اطلاع از منشاء یک ایده، بیملاحظه نظر واقعیشان را بیان دارند.
نظرخواهی و اخذ مشورت در جلسات انفرادی نیز راهکاری است که حداقل ملاحظه انتقاد نکردن در جمع را از زیرمجموعه زایل مینماید.
بخش اول:
eitaa.com/ghadirinetwork/4936
اندیشه و قلم | احمد قدیری
ده سیاهچاله مدیریتی در ایران (۲/۲) احمد قدیری ۶. جلسه برای جلسه: اکثر مسؤلان، صرف برگزاری جلسات ر
یادداشت حاضر با عنوان «ده سیاهچاله مدیریتی در ایران» بهمثابه «منشور مدیریت» خلاصهای از مهترین مشاهدات و تجربیات چندین ساله نگارنده است که در آن به واکاوی سوء مدیریت و اخلال در نظام اداری، همراه با رهکارهای رفع آن، در ۱۰ محور پرداخته شده است که متن کامل آن را میتوانید در خبرگزاری فارس و یا کانال نگارنده مشاهده نمایید.
مطالعه این نگاشته، خصوصا به مدیران کشور توصیه میگردد.
@GhadiriNetwork
اندیشه و قلم | احمد قدیری
🔴 آن روی بیانیه ۱. بیانیه منتسب به موسوی به وضوح فراتر از زبان الکن اوست ۲. صهیونیستها قصد خود بر
🇮🇶 تحلیلی بر اوضاع امروز عراق
۱. مقتدی صدر را از لحاظ شخصیتی فردی سبکسر، بیشفعال، کمصبر، قدرتطلب، دمدمیمزاج، لجوج و ستیزهجو یافتهام که هر کاری میکند تا مطرح و در دید باشد؛ گاهی با هیاهو و هجمه، و گاهی با قهر و عقبنشینی.
۲. پس از آنکه آیتالله سیدکاظم حائری، به عنوان وصی شهید سیدمحمد صدر، تلویحا مقتدی را فاقد صلاحیت رهبری و در عین حال در تلاش برای زعامت امور عراق خواند، مقتدی نیز برای چندمین بار اعلام کرد برای همیشه از سیاست کناره گیری میکند که برای این اعلام چند فرض و انگیزه از خوشبینانهترین حالت تا بدترین آن قابل طرح و تصور است:
یک. اقدامی احساسی و هیجانی.
دو. اعلام کنارهگیری به قصد بازگشت مجدد به قدرت با هدف مقطعی خنثی کردن موج منفی علیه خود و رفع اتهام قدرتطلبی.
سه. بههم ریختن اوضاع عراق با آزاد گذاشتن هواداران خود، همزمان با اعلام کنارهگیری از قدرت با هدف نفی انتساب اقدامات خرابکارانه سرایا السلام به خویش.
۳. پیاده نظام جریان صدر را دو طیف تشکیل میدهد؛ یکی حامیان و هواداران خاندان صدر و شخص مقتدی، و دیگری بعثیها و افراد شروری که تابلوی صدر را بستری دو سویه یافتهاند تا از یک طرف تحت پوشش آن فعالیت (خرابکاری) کنند و از سوی دیگر با مهندسی فکری مقتدی، او را به دوری از ایران و ضدیت با حشدالشعبی بکشانند.
۴. با ضربه هوشمندانه و به موقعی که آیتالله حائری بر بدنه هواداران صدر زده، طبیعتا طیف اول تا حدی ریزش کرده؛ اما تکلیف طیف دوم چه میشود؟ این طیف تا جایی که بتواند همچنان به نام هواداری از صدر حرکت میکند اما درجایی که گریزی از عبور از مقتدی نداشته باشد، از او نیز عبور خواهد کرد.
۵. چند موضوع مهم در بیانیه آیتالله حائری وجود دارد که بیان میگردد.
اول آنکه بسیار بعید میدانم چنین بیانیه مهم، بینقص و تاریخیای بدون مشورت با بزرگان ایران بوده باشد.
دوم اینکه تشر زدن به صدر، اعلام حمایت از حشدالشعبی و درخواست تبعیت از رهبر انقلاب را همراه کرد با اعلام کنارهگیری از مرجعیت تا کمترین شبههای درخصوص جنگ قدرت و تصاحب میراث شهید صدر را باقی نگذارد.
سوم آنکه با اطلاع از برنامهای که دشمن علیه عراق دیده، پیش از وخامت اوضاع دست به کار شد تا هرچه زودتر و بیشتر از بدنه حامیان صدر بکاهد و او را منزوی نماید.
۶. در این اوضاع با توجه به رودست خوردن جریان فتنه در عراق، و همزمان شدن بیانیه آیتالله حائری، انصراف مقتدی و آشوب دوباره صدریها، نگران جاافتادن این تحلیل خدعهآمیز هستم که با ربط دادن بیانیه آقای حائری به انسداد مرزها و لغو پیادهروی اربعین، جماعتی مقدسنما را علیه این مرجع بصیر بشورانند.
۷. درخصوص کنارهگیری آیتالله حائری از مرجعیت توجه کنید که «اجتهاد» با «مرجعیت» تفاوت دارد.
مرجعیت مرتبه علمی نیست که انصراف از آن به منزله اسقاط مقام افتاء باشد؛ شانی اجتماعی است که حول ارتباط با مردم و پاسخ به سوالات شرعیشان میگردد.
مقام اجتهاد آیتالله حائری کماکان باقی است و منافاتی با صدور فتوا ندارد.
در مقام مثال، حکایت ایشان حکایت استاد دانشگاهی است که از کرسی تدریس کناره گیری کرده.
۸. درخصوص رفتار شناسی دشمنان باید گفت طبیعتا ترجیح آنان این است که از ظرفیت مقتدی برای اهداف خرابکارانه خود استفاده کنند که با توجه به اعلام کناره گیری او از سیاست، فعلا این پروژه در هالهای از ابهام قرار دارد و گزینههای دیگر، یا تکرار الگوی آشوبهای بیسر مشابه آنچه سال ۹۸ در عراق و لبنان و ایران گذشت است و یا علم کردن چهرهای چون شیرازی و الصرخی.
۹. زمان نیز در اینجا موضوعیت داشت؛ از یک سو این فتنه همزمان با افزایش تنشهای جهانی و منطقهای و نزدیک شدن به ساعت صفر نابودی اسرائیل رقم خورده و از سویی دیگر اربعینی را هدف گرفته که میرفت تا پرشورترین اربعین تاریخ شود.
فعلا برای قضاوت و تحلیل قطعی زود است، اما تصور نگارنده بر آن است که اوضاع عراق رو به وخامت و آشوب فراگیر میرود و مقدمات حمله خارجی را فراهم میآورد.
۱۰. در پایان به این مهم اشاره میشود که برای تحلیل اوضاع امروز عراق، حتما بیانیه اخیری که برای موسوی نوشتند تا از زبان او اعلام شود را بار دیگر بخوانید.
رد اوضاع کنونی عراق در آن بیانیه که مصداق مهندسی معکوس سیاسی است، به وضوح قابل مشاهده و نشان دهنده برنامهای است که برای کل منطقه دارند.
[برای مطالعه یادداشتهای مرتبط اینجانب، کلمه «عراق» را در کانال نگارنده جستجو کنید]
@GhadiriNetwork
زیر قبة الحسین(ع) دعاگوی همه شیعیان هستم.
خدا ایران و عراق را از جمیع بلایا حفظ بدارد.
@GhadiriNetwork
اندیشه و قلم | احمد قدیری
💄 ظرفیت زنان بازکردن پای زنان به اغتشاشات، به چهار دلیل راهبرد دشمن است: ۱. افزایش جمعیت آشوب ۲. ت
✡ ققنوس
چندبار قلاب انداختند برای صید یک کاتالیزور در اجرای پروژه #ققنوس و #انقلاب_زنان، چیزی نصیبشان نشد؛ یکبار با #سپیده_رشنو و #دخترم_مریضه و بار دیگر با #شلیر_رسولی؛ هیچ کدام اما ظرفیت بازسازی #نداآقاسلطان را نداشت.
اینبار اما سوژه خوبی پیدا شده و قصد ندارند رهایش کنند: #مهسا_امینی.
@GhadiriNetwork
اندیشه و قلم | احمد قدیری
🚨 فتنه علیه شیعه در جنگ ترکیبی تمام عیاری که علیه ملت ایران در جریان است، پررنگ شدن فتنه علیه شیعه
🔴 طرح شوم
جنگ اعصاب و جنجال رسانهای تنها یک فاز ماجراست؛ دشمن طرح شومی برای شوراندن جریان انقلاب علیه انقلاب دارد: حمله سازماندهی شده به زنان چادری، برای القاء این انگاره که «آنقدر جمهوری اسلامی به بیحجابی دیگران تاخته که نوامیس مؤمنین را هم مورد خشم و انتقام طرف مقابل قرار داده است».
۱۴۰۱/۶/۲۷
@GhadiriNetwork
اندیشه و قلم | احمد قدیری
🔴 هزار چاقو به موازات تنگ شدن عرصه بر صهیونیستها، تحرکات رسمی و غیررسمی در جمهوری آذربایجان هم علی
⏱ ساعت صفر
همزمان با افزایش ذخایر اورانیوم ایران،
اسرائیل حمله به سوریه را شدت بخشیده؛
حزبالله دست به ماشه آماده حمله است؛
آذربایجان تحرکات مرزی را از سر گرفته؛
و عراق پس از وقفه اربعین آبستن فتنه جدیدی است؛
درک اینکه چرا برای التهابآفرینیهای پیدرپی در ایران انقدر عجله دارند دشوار نیست.
@GhadiriNetwork
اندیشه و قلم | احمد قدیری
📣 شیپور توییتر موجسازی در خلاء ممکن نیست. بذر جریانسازیها توسط شاهمهرههای عملیات روانی، کاشت
🔴 انقلاب مصنوعی
هر آشوبی دارای دو عنصر عملیات روانی و میدانی است.
در بعد روانی در شبکههای اجتماعی نظرات تندی را «مردمی» و «اکثریت» جلوه میدهند و در بعد میدانی باب فاز خیابانی را با پیشداری نیرویهای سازمانی خود باز میکنند و همان را مجدد ضریب رسانهای میدهند تا بالاخره مردم را نیز همراه کنند.
@GhadiriNetwork
اندیشه و قلم | احمد قدیری
✡ ققنوس چندبار قلاب انداختند برای صید یک کاتالیزور در اجرای پروژه #ققنوس و #انقلاب_زنان، چیزی نص
🔴 بروز برنامه
فوت یک شهروند مطلقا علیت نداشته و جان هیچ ایرانیای برای دشمنان ملت ارزنی ارزش ندارد.
ماجرای اخیر صرفا بهانه بروز یک برنامه بود.
اعتراضات سنندج را به آذربایجان شرقی و غربی خواهند کشاند تا دست ترکیه و آذربایجان برای تغییر مرزهای تاریخی و تجزیه ایران باز، و حمله اسرائیل هموار شود.
@GhadiriNetwork