لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#خارج_اصول 105
#اجتهاد_و_تقلید
#استاد_محمدی_قائینی
🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
🔰️جلسه 92
📆 تاریخ 24/12/1399
🆔 @ghaeeni
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#خارج_فقه 107
#کتاب_الجهاد
#بحثٌ_فی_الصابئه
#استاد_محمدی_قائینی
🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
🔰️جلسه 16
📆 تاریخ 25/12/1399
🆔 @ghaeeni
خارج اصول 25.12.99.mp3
20.89M
#خارج_اصول 106
#اجتهاد_و_تقلید
#استاد_محمدی_قائینی
🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
🔰️جلسه 93
📆 تاریخ 25/12/1399
🆔 @ghaeeni
#حوزه_انقلابی
#بخش_اول
#استاد_محمدی_قائینی
🔻 تعریف حوزه انقلابی
💢 نگاهی به دوگانه های انحرافی در تعریف مفاهیم اصیل
♻️ صفت #انقلابی برای حوزه از یک دید، قید احترازی است و از یک دید قید تاکیدی؛ همانند «انقلاب اسلامی» که برخی در مورد آن هم سؤال می¬کنند اسلام چه نوع پسوندی برای انقلاب است. آیا قید توضیحی است آنچنان که شهید #مطهری عقیده دارند وبقیه داشتند که اساساً دو نوع اسلام نداریم، اسلام انقلابی یا غیر انقلابی نیست. اسلام بذاته انقلابی است. نه اینکه اسلام یک حقیقت باشد، انقلابی ضمیمهای به آن شود و مسلمانان دو دسته باشند. بعضی¬ها اسلام انقلابی را انتخاب کرده باشند و بعضی¬ها اسلام غیر انقلابی را انتخاب کرده باشند.
در مورد تشیع وتسنن هم همینطور است.
♻️ تشیع و تسنن دو شعبه از اسلام نیستند. اسلام همان تشیع است ولی عدهای منحرف شدند آنها از حقیقت اسلام خارج شدند ولو به حسب به مقام اثبات هر کسی عقیده، بینش و نظری دارد. ولی نه این است که اسلام دو قسمت باشد. اسلام دو قسمت نیست. اسلام یک حقیقت بیشتر نیست و از میان مذاهب یک مذهب بیشتر حق نیست، لذا اسلام دو دسته نشد اسلام یک حقیقت است و به اعتقاد ما اسلام ناب اسلام اهل بیت عصمت «علیهم السلام» است ولی بقیه منحرف شدند و هر کدام به نوعی از حقیقت اسلام فاصله گرفتند.
♻️ دررابطه با #حوزه_انقلابی هم همینطور است. حوزه¬ی علمیه به عنوان یک مرکز وجایگاه سابقه¬دار و ریشه¬دار در رابطه با علوم و معارف اسلامی است. اگر در بعد از انقلاب می¬گوییم حوزه انقلابی شده است پس انقلابیون انقلابی را برپاکرده¬اند واین حوزه انقلابی باید بماند، نه به این معناست که حوزه دو بخش دارد، دوقسمت دارد، دو نوع میشود به آن نگاه کرد. حوزه¬ای که فقط به کار حوزوی مشغول است و به انقلاب کاری ندارد وحوزه¬ای که در آن علاوه بر مسائل حوزوی همراه با انقلاب و فکراضافی به نام انقلابی بودن و انقلابی¬گری فعالیت انجام می¬دهند. حقیقت حوزه، انقلاب است و حوزه اصیل و مبتنی بر تفکر اسلام ناب در طول تاریخ انقلابی بوده است و این وصف بیشتر وصف توضیحی به نظر می¬رسد تا احترازی؛
چرا؟ به خاطر اینکه در حوزه به دنبال تحقیق پیرامون مسائل، موضوعات، احکام و قضایایی است که دین برای بشریت آورده است و بنا است بشر را با این تعلیمات، آموزش¬ها، دستورات، امرو نهی¬ها وتبین¬ها برسانند به قلهی کمال خودش و لازمه¬ی این کار این است که به اسلام عمل بشود و درست فهمیده بشود وبه مرحله¬ی اجرا در بیاید به این می¬گویند حوزه¬ی انقلابی.
♻️ #حوزه_انقلابی یعنی به دنبال اجرای عینی اسلام در متن حیات بشر بودن و اقامه اسلام در قالب حاکمیت دینی بر اساس آموزههای اسلام ناب. این اندیشه که اسلام برنامه همه جانبه و عملیاتی برای هدایت و اداره امور جامعه دارد، نوعی نگرش است که از دل آن حوزه انقلابی در میآید.
#حوزه_انقلابی
#حوزه_تراز_انقلاب
#اسلام_ناب
#اسلام_حداکثری
#استاد_محمدی_قائینی
🆔 @ghaeeni
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#خارج_فقه 108
#کتاب_الجهاد
#بحثٌ_فی_الصابئه
#استاد_محمدی_قائینی
🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸
🔰️جلسه 17 (از بحث جدید)
📆 تاریخ 26/12/1399
🆔 @ghaeeni
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#خارج_اصول 107
#اجتهاد_و_تقلید
#استاد_محمدی_قائینی
🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
🔰️جلسه 94 (از بحث اجتهاد و تقلید)
📆 تاریخ 26/12/1399
🆔 @ghaeeni
قواعد فقه.mp3
27.58M
#خارج_فقه 109
#قواعد_فقهیه
#قاعده_نفی_سبیل
#استاد_محمدی_قائینی
🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
⛔️ نقد و بررسی FATF و CFT از منظر قاعده نفی سبیل ⛔️
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🔰️جلسه 15 (از قاعده فقهیه)
📆 تاریخ 27/12/1399
🆔 @ghaeeni
مباحث عقل.mp3
28.74M
#خارج_اصول 108
#بحوثٌ_فی_العقل
#استاد_محمدی_قائینی
🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
🔰️جلسه 13 (از مبحث عقل)
📆 تاریخ 27/12/1399
🆔 @ghaeeni
استاد محمدی قائینی
#حوزه_انقلابی #بخش_اول #استاد_محمدی_قائینی 🔻 تعریف حوزه انقلابی 💢 نگاهی به دوگانه های انحرافی
#حوزه_انقلابی
#استاد_محمدی_قائینی
🔻 #بخش_دوم
💢 حوزه اصیل شیعی در طول تاریخ انقلابی بوده است
♻️ با توجه به آنچه گذشت دیگر کسی گمان نکند حالا حوزه یک حقیقت است و انقلاب و #انقلابی بودن حقیقتی دیگر و اکنون اینها با هم ضمیمه شده¬اند و ما تاکید داریم که حوزه باید انقلابی بماند. نه این طور نیست بلکه حوزه اصیل شیعی در ذات خود انقلابی است و در طول تاریخ هم انقلابی بوده است.
♻️ حوزه ی غیر انقلابی ولو حوزه است اما مورد تأیید نیست، حوزه اگر انقلابی نباشد به همان مقدار از حقیقت دین خارج شده، حوزه آن است که آموزه های دین را آنچنان که اولیای دین پیغمبر و ائمه¬ی معصومین خواستند عمل و پیاده کند واین¬ها را در میان مردم نشردهد و دین را اصلاً عملیاتی کند.
🔻 هنر امام خمینی
♻️ هنری که مرحوم #امام(ره) داشتند نسبت به همه¬ی علمای بزرگوار دیگر که خدا همه را مزد و اجر عنایت فرماید این بود که اسلام را عملی پیاده کردند و نقش پیغمبران را بازی کردند و عملاً دین را به متن جامعه آورد. دین را در متن جامعه نشاند و پیاده کرد و فهماند که دین، آموزه¬های ذهنی گوشه¬ی کتابخانه¬ و برای #نظریه_پردازی صرف نیست. بلکه یک حقیقت تکوینی واقعی پیاده شدنی است که انبیاء این کار را کردند ومدت¬ها بود که این چراغ سوسو می¬زد. ایشان این چراغ را کاملاً روشن کرد و گفت دین یعنی این.
♻️ دین یعنی متن سیاست واجتماع. دین یعنی عین حقیقت، پیشرفت، جولان، ظهور و بروز داشتن درهمه¬ی ابعاد زندگی ولذا حوزه¬ی انقلاب همینطور است. حوزه به معنای واقعی این است و این را می¬گویند حوزه¬ی انقلابی.
🆔 @ghaeeni
استاد محمدی قائینی
#حوزه_انقلابی #استاد_محمدی_قائینی 🔻 #بخش_دوم 💢 حوزه اصیل شیعی در طول تاریخ انقلابی بوده است
#حوزه_انقلابی
#استاد_محمدی_قائینی
🔻 #بخش_سوم
♻️ حوزه و سیاست؛ آری یا نه؟
🔅 پرسش: شما در تعریف حوزه انقلابی به چهار قید اشاره فرمودید.
1. علم آموزی
2. تهذیب گرایی
3. تخصص محوری
4. #جامعه_سازی اسلامی بر اساس مبانی دینی و در راستای آرمان های اصیل شیعی.
🔅 عده¬ای سه ویژگی از تعریف شما را قبول دارند که حوزه محل درس و بحث و محل تربیت نفوس مستعده است اما معتقدند نباید آلوده¬ی سیاست و اجتماع شود و ورود به عرصه سیاسی و اجتماعی حوزه را از حوزه بودن جدا می¬کند؟
🔅 استاد: اگر کسانی چنین نظری داشته باشند عمدتاً از سر ناآگاهی است و مشکل آنها از عدم فهم صحیح معنای سیاست و اجتماع است. برخی خیال می¬کنند #سیاست یعنی دغل بازی و باری به هر جهت بودن و انواع و اقسام اقدامات نفس طلبانه و جاه طلبانه و غرق در لذات و امکانات دنیا شدن برای تأمین شهوت و التذاذات نفسانی؛ اگر سیاست این باشد، ما نیز با آن مخالفیم و آموزههای دینی به ما چنین اجازهای را نمیدهد که وارد چنین عرصهای شویم.
🔅 اما یقیناً سیاست در دین و بینش ما این نیست. اجتماع هم به معنی فعالیت¬های تجاری یا لهو ولعب یا لغو نیست که بگوییم حوزه اگر دراین مورد وارد شود از حوزه بودن بیرون می¬رود؛ خیر. اجتماع یعنی همان حرکتی که همه¬ی #انبیاء می¬کردند. کارشان تربیت نفوس بود. کارشان سردمداری غافلهی بشریت در رسیدن به سعادت در همه¬ی ابعاد بود.
🔅 سیاست یعنی در روابط و مسائل اجتماعی بین افراد و امت¬ها قوانین و روش¬هایی باید حاکم باشد که اراده خدا در آن تجلی پیدا کند و زیربار ظلم نروند. تقابل با جبهه #استکبار و باطل و تلاش برای تقویت و گسترش #جبهه_حق در مقابل طاغوت از وظایف اصلی و اساسی عالمان دینی است. آنها باید سیاست جامعه اسلامی یعنی صلاح و کمال را ترویج بدهند، ایستایی نداشته باشند، از #مظلوم دفاع کنند، جلوی فحشا و منکر گرفته شود. البته در این رویکرد تعریف فحشا و منکر منحصر به امور اخلاقی نیست بلکه اقتصادی، سیاسی، مدیریتی، تربیتی که الان دنیا را فراگرفته است را نیز در بر میگیرد. این نیز یک مغالطه بزرگ تاریخی است که فحشا و منکر را در امور اخلاقی منحصر کردهاند و تنها در قبال آن وظیفه نهی و برخورد ایجاب کردهاند، اما در حوزهها و عرصههای دیگر حیات اجتماعی سخنی از مصادیق فحشا و منکر زده نمیشود.
🔅 همین امر موجب شده که برخی در حوزه وظیفه و رسالت خود را محدود به همین عرصههای خاص بدانند. #رسالت_اجتماعی بر اساس آیات و روایات پرشمار از وظایف ذاتی و قطعی عالمان دینی است که در سیره انبیاء الهی و امامان ما همواره جریان داشته است. می¬توانیم بگوییم هیچ امام و پیغمبری نداشتیم که یا کشته نشده باشد یا زندان نرفته باشد یا تبعید نباشد یا تحت فشار نبوده باشد؟ اگر آنها به اجتماع و سیاست کاری نداشتند، این همه تحت رنج و فشار نبودند. لذا اگر حوزه در آن عرصه وارد نشود به حوزوی بودن خود عمل نکرده است، یعنی در حقیقت مقداری از آموزههای دین وسیره انبیا و ائمه را زیر پا گذاشته و ساکت گذاشته است.
🔅 پس مسئله عکس آن چیزی است که مطرح میشود و اشکال به کسانی وارداست که می¬گویند باید در محدوده خاصی فعالیت کنید. در سطح گسترده جامعه نباید فعالیت عمومی انجام دهیم. یعنی به سیاست و اجتماع به معنای کلان آن نپردازیم. این منش بر اساس آموزههای دینی مورد اشکال و سؤال است. حوزه علمیه شیعه افتخارش آن است که در طول تاریخ همیشه حوزه¬ای بوده است که درهمه ی صحنه¬ها حاضر بوده و تمدن ساز و تاریخ ساز بوده است. اما آن زمان که حوزه¬ها وارد عمل نشدند، عقب نشینی و افول نصیب ما شده است و به جامعه #عقب_ماندگی و بی¬فرهنگی رسیده است. نمونه¬اش در افغانستان و پاکستان می¬بینیم که از این فعالیت¬ها برخوردار نبوده¬اند و چه روزگاری دارند. یا کشورهای مسلمان افریقایی که دائماً زیر بار ظلم هستند و عملاً از #تمدن_اسلامی فاصله گرفته¬اند.
#حوزه_انقلابی
#جامعه_سازی
#تمدن_اسلامی
#حوزه_و_سیاست
🆔 @ghaeeni
#اطلاعیه
❇️ به اطلاع فضلای گرامی می رساند دروس استاد معظم جناب استاد #محمدی_قائینی از فردا 14 فروردین آغاز می شود
🔻 ساعت 10 تا 11: #خارج_فقه ادامه بحث از کتاب الجهاد بر اساس #ثلاث_رسائل_فی_الجهاد اثر مقام معظم رهبری
🔻 ساعت 11 تا 12: #خارج_اصول ادامه بحث اجتهاد و تقلید
🔻 مکان: مدرسه #امام_کاظم علیه السلام، طبقه اول، مدرس 117
🆔 @ghaeeni
خارج فقه110.mp3
21.51M
#خارج_فقه 110
#کتاب_الجهاد
#بحثٌ_فی_الصابئه
#استاد_محمدی_قائینی
🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
🔰️جلسه 18 (از بحث جدید)
📆 تاریخ 14/1/1400
🆔 @ghaeeni
خارج اصول عدالت14.1.1400.mp3
17.74M
#خارج_اصول 109
#اجتهاد_و_تقلید
#استاد_محمدی_قائینی
🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
🔰️جلسه 95 (از بحث اجتهاد و تقلید)
📆 تاریخ 14/1/1400
🆔 @ghaeeni