لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#آیت_الله_یزدی
#فقیه_مجاهد
💢 بیانات آیت الله #محمدی_قائینی درباره خدمات و شخصیت مرحوم آیت الله #یزدی، رئیس فقید جامعه محترم مدرسین
@ghaeeni
🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
https://eitaa.com/joinchat/1631322177Cbbf2249cb6
💢 گزیده ای از بیانات آیت الله محمد #محمدی_قائینی درباره مرحوم آیت الله #یزدی رحمه الله علیه 💢
🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸
🔻🔻 ارتحال #عالم_مجاهد، صابر، مومن و زاهد آیت الله یزدی را به امت انقلابی، مقام معظم رهبری، حوزه های علمیه و جامعه مؤمنین تسلیت عرض می کنیم.
🔻🔻 آیت الله یزدی کسی بود که مخلصا لله از ابتدای جوانی تا پایان عمرش با احساس مسئولیت، تلاش کرد و همه عمرش را #وقف_انقلاب اسلامی کرد و همه توان خود را در اختیار امام راحل و مقام معظم رهبری قرار داد.
🔻🔻 آیت الله یزدی به معنای واقعی کلمه #مجاهد_فی_سبیل_الله بود.
🔻🔻 آیت الله یزدی در همه عرصه ها و زمینه هایی که انقلاب اسلامی نیاز داشت، حاضر بود.
🔻🔻 #ثبات_قدم بر راه حق یکی از ویژگی های مهم مرحوم آیت الله یزدی بود.
🔻🔻 #صراحت و شجاعت ویژگی دیگری بود که ایشان را متمایز می کرد. ایشان در بزنگاه هایی که بسیاری سکوت می کردند، با #صراحت سخن می گفت و موضع می گرفت.
🔻🔻 کمتر کسی دارای چنین #جامعیتی بود که در صحنه علم و عمل توامان حاضر باشد.
🔻🔻 آیت الله یزدی واقعا یک #عالم_انقلابی بود. انشالله خدای متعال فقدان این عالم بزرگوار را برای امت اسلامی جبران نماید.
#عالم_انقلابی
#عالم_مجاهد
#مجاهد_فی_سبیل_الله
#آیت_الله_یزدی
@ghaeeni
🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
https://eitaa.com/joinchat/1631322177Cbbf2249cb6
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
استاد محمدی قائینی
#روش_تحصیل_درس_خارج #گام_های_اجتهاد #پنج_مرحله_کلیدی #استاد_محمدی_قائینی ⏪ مرحله دوم: بخش 3 🔻🔻 چن
#روش_تحصیل_درس_خارج
#گام_های_اجتهاد
#پنج_مرحله_کلیدی
#استاد_محمدی_قائینی
💢 #مرحلۀ_سوم: عدم اکتفا در تقریرنویسی به مطالب کلاس
🔹🔸 طلبه باید ابتدا به کتب مرجع مراجعه کند و ببیند آیا مطالب همانگونه که استاد گفته، آمده است یا نه؟ در مرحلۀ دوم باید ببیند که آیا معنایش همان است یا نه؟ امکان دارد ما بهگونۀ دیگری بفهمیم. در #اجتهاد فهم کسی برای دیگری حجت نیست. مجتهد به فهم دیگران کاری ندارد. علاوهبراین باید منابع دیگر را نیز ببیند؛ مثلاً اگر استاد سه کتاب لغت را ملاحظه کرده، طلبه باید کتابهای دیگر را نیز بررسی کند. شاید در کتابهای دیگر بهشکل دیگری آمده باشد! یا معنای دیگری ذکر شده باشد که اگر استاد نیز آن را ببیند، نظر خود را تغییر دهد!
🔹🔸 مطالب باید تجزیهوتحلیل شود. استاد شاید هنگام تدریس یک روایت را بیشتر بیان نکند. شخص محقق باید روایات دیگر را نیز ملاحظه کند تا نکات احتمالی دیگر را دریابد. ممکن است چیزی استفاده کند که در روایاتی که در کلاس بررسی شده است، وجود نداشته باشد. ممکن است مشهور به دو روایت استناد کرده باشند و روایات دیگر را نامعتبر بدانند، اما اگر طلبه بررسی بیشتری کند، روایات معتبر دیگری را تشخیص دهد. ممکن است روایات را به چند دستۀ مصححه، معتبره و مقبوله تقسیم کند. برخی از روایات را از راه #تبدیل_سند میشود احیا کرد. اینکه گاهی فتاوا کاملاً تغییر میکند، علتش همین است که محقق قبلی چیزهایی را ندیده و محقق بعدی آنها را دیده است!
تابهحال میگفتند که دیۀ کافر ذمی ۸۰۰ درهم و مسلمان ۱۰۰ دینار است؛ اما اگر روایات را بیشتر بررسی کنند، ممکن است نظر جدیدی ارائه شود. تابهحال میگفتند که زن از زمین ارث نمیبرد، ولی ممکن است شما پس از بررسی روایات، بفهمید که بین زن و مرد دراینباره فرقی نیست. البته منظور این نیست که حتماْ حرف جدیدی زده شود، بلکه مهم فهم روایت است.
🔹🔸 شما باید بهدنبال منابع دیگر بروید و به استدلال استاد اکتفا نکنید. لازم هم نیست در همان باب باشد، بلکه ممکن است در بابهای دیگر باشد. خیلی از مطالب در بابهای دیگر آمده است. شما باید هر منبعی را که احتمال میدهید مطلب جدیدی در آن آمده است، جستوجو کنید.
🔹🔸 پیشتر در باب حلق لحیه حداکثر ۶ یا ۷ دلیل پیدا میکردند؛ اما اکنون طلبه ای جوان ۲۳ یا ۲۴ دلیل از آیات، روایات، اجماع، شهرت، بنای عقلا و… بهدست آورده است. ۷ دلیل کجا و ۲۴ دلیل کجا! به ذهن علمای سابق خطور نکرده بود که ممکن است دلایل دیگری نیز وجود داشته باشد.
آیا ریش پرفسوری جایز است یا نه؟ بعضی مراجع میگویند جایز است و به روایتی که عبارت لحیه در آن آمده، استدلال کردهاند و میگویند: لحیه به چانه گفته میشود و تمسک به لغت کردهاند. آن مجتهد شاید تنها یک کتاب لغت را دیده باشد و یا براساس عرفِ مکانِ سکونت خود لحیه را اینگونه معنا کرده باشد، ولی شما به کتب متعدد مراجعه میکنید و میفهمید که جایز نیست. محقق در مقام نوشتن مطالب استاد باید همۀ مطالب را بنویسد و سپس توسعه دهد.
@ghaeeni
🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
https://eitaa.com/joinchat/1631322177Cbbf2249cb6
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#روحانیت
#نظام_اسلامی
💢 مقام معظم رهبری:
🔹🔸 اینکه یک روحانی عبا بر دوش بکشد و بگوید من به کارهای کشور و #نظام کاری ندارم، این افتخار نیست، این #ننگ است.
🔹🔸 روحانی باید از چنین نظامی که قانونش اسلام است، #فقه_اسلامی است، استقبال کند با همه وجود.
🔹🔸 مراجع تقلید گفته اند که ما #تضعیف_نظام را حرام قطعی می دانیم.
#حوزه_انقلابی
@ghaeeni
🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
https://eitaa.com/joinchat/1631322177Cbbf2249cb6
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#خارج_فقه
#کتاب_الصلاه
#صلاه_الجمعه
#استاد_محمدی_قائینی
🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸
💢 المقام الثانی: فی من تجب علیه صلاة الجمعه
🔰️ جلسه 47
📆 تاریخ 24/9/1399
@ghaeeni
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#خارج_اصول
#اجتهاد_و_تقلید
#استاد_محمدی_قائینی
🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
💢 جواز تقلید از مجتهد میت
🔰️ جلسه 47
📆 تاریخ 24/9/1399
@ghaeeni
#منبع_شناسی_درس_خارج
#صلاه_الجمعه
💢 یکی از منابع قابل مراجعه برای تحقیق طلاب گرانقدر، اثر صلاة الجمعه مرحوم آیت الله شیخ مرتضی حائری از فقهای معاصر است.
💢 این اثر در 340 صفحه توسط جامعه مدرسین منتشر شده است و شرح قواعد الاحکام علامه حلی است.
💢 مولف کتاب، فرزند مرحوم حاج شیخ عبدالکریم حائری است و دقت های فقهی ایشان زبانزد اهل فضل است، لذا می توان برای تکمیل تحقیقات به این کتاب شریف مراجعه نمود.
#شیخ_مرتضی_حائری
@ghaeeni
خارج فقه25.9.99.mp3
16.11M
#خارج_فقه
#کتاب_الصلاه
#صلاه_الجمعه
#استاد_محمدی_قائینی
🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸
💢 المقام الثانی: فی من تجب علیه صلاة الجمعه
🔰️ جلسه 48
📆 تاریخ 25/9/1399
@ghaeeni
خارج اصول 25.9.99.mp3
13.78M
#خارج_اصول
#اجتهاد_و_تقلید
#استاد_محمدی_قائینی
🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
💢 جواز تقلید از مجتهد میت
🔰️ جلسه 48
📆 تاریخ 25/9/1399
@ghaeeni
قاعده نفی سبیل 26.9.99.mp3
12.97M
#خارج_فقه
#قواعد_فقهیه
💢 #قاعده_نفی_سبیل (1)
🔻🔻 بررسی ادله قاعده
🔸🔹🔸🔹🔸🔹
🔰️ جلسه 4
📆 تاریخ 26/9/1399
@ghaeeni
عقل26.9.99.mp3
13.7M
#بحوثٌ_فی_العقل
💢 بررسی انواع مستنبطات عقلی در علوم گوناگون
🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸
🔰️ جلسه 3
📆 تاریخ 26/9/1399
@ghaeeni
#قواعد_فقهیه
#مسائل_مستحدثه
💢 آیت الله #محمدی_قائینی در حاشیه درس خارج #قواعد_فقهیه:
🔸🔹 با تشکیل #حکومت_دینی، و مواجهه با مسائل جدید و #مستحدثه نمی توان به قواعد فقهیه ای که بطور مرسوم در کتب قدما و متاخرین آمده اکتفا کرد.
🔹🔸 امروزه باید برای پاسخ به مسائل مستحدثه #قواعد_فقهیه متناسب با #نیاز_جامعه استخراج و استنباط کرد.
🔹🔸 قواعد حکمرانی، قواعد حوزه عدالت، #قواعد_دیپلماسی و نحوه مواجهه با مستکبرین از جمله قواعدی است که امروز نیازمند استنباط آن از منابع هستیم.
@ghaeeni
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#خارج_فقه
#کتاب_الصلاه
#صلاه_الجمعه
#استاد_محمدی_قائینی
💢 مستثنیات حضور در نماز جمعه
🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸
🔰️جلسه 49
📆 تاریخ 29/9/1399