✍بیانیه ۲۰۰ پژوهشگر حوزوی و دانشگاهی درباره مدیریت بایستهٔ فضای مجازی
🔅۲۰۰ نفر از پژوهشگران حوزه و دانشگاه، در بیانیهای، با برشمردن نکاتی در خصوص مدیریت بایستهٔ فضای مجازی، از مسئولین مربوطه خواستند راه ضربه و نفوذ دشمنان از طریق فضای مجازی را بسته، و آسیبها و معضلات فضای مجازی را به حداقل برسانند.
🔅نام امضاکنندگان در ذیل نامه آمده است.
🔅 http://fna.ir/d9m57u
🆔 @ghafari_ir
سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت.pdf
حجم:
633.7K
🔹متن سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت
🔹لطفا برای ارائه نظرات کارشناسی خود در خصوص هر کدام از بندهای سند، در جلسه فوق حضور يابيد.
🆔 @ghafari_ir
جدیدترین آیین نامه درجه علمی نشریات.pdf
حجم:
2.09M
💐مژده به اهالی پژوهش و دانش
🔅مصوبهٔ وزارت علوم دربارهٔ لغو تقسیم مجلات به ترویجی و پژوهشی
🆔 @ghafari_ir
🔅حضرت خدیجه «س» و انتظار آخرین نبی
🍂حضرت خدیجه سلاماللهعلیه از کسانی بود که انتظار ظهور نبیّ مکرّم اسلام را میکشید و همیشه از اهل علم، جویای نشانههای نبوت میشد. این قطعه شعر به ایشان منسوب است:
🏵فلو أنّنی أمسیتُ فی کلّ نعمةٍ
🏵و دامت لی الدّنیا و ملک الأکاسرةِ
🏵فما سوّیت عندی جناحَ بعوضةٍ
🏵إذا لم یکن عینی لعینک ناظرةٌ
🏵اگر تمام نعمتهای دنیا از آن من باشد، و ملک کسراها و پادشاهان را داشته باشم
🏵در نظرم هیچ ارزش ندارد زمانی که چشمم به چشم تو نیفتد.
🍂طبق روایتی، پیامبر اکرم به هنگام بازگشت از معراج، به جبرئیل فرمود: آیا حاجتی داری؟
🍂جبرئیل عرض کرد: خواستهام این است که از طرف خدا و من، به خدیجه سلام برسانی.
▪️پ.ن: تصویر پیش از تخریب و پس از تخریب مزار مطهر امّالمؤمنین بهدست نحس وهابیت
🆔 @ghafari_ir
▪️به احترام استاد آیةالحقّالعظمی علامهٔ بهجت «ره»
🍂یکی از روزهای گرم تابستان بود؛ برای نماز ظهر به سمت مسجد فاطمیه سلاماللهعلیها حرکت کردم. لکن به جهت پرسشی که داشتم، کنار درب خانهشان رفتم تا در مسیر مسجد بپرسم.
🍂استاد از خانه در آمدند و طبق معمول، ذکری بر لب مبارکشان بود.
🍂مدام خواستم سؤالم را بپرسم، ولی دیدم که مشغول ذکرند.
🍂کمکم به مسجد نزدیک میشدیم، دل به دریا زدم و وسط ذکرشان سوالم را پرسیدم.
🍂ابتدا در همان وسط کوچه ایستادند؛ سپس با تعجب به من خیره شدند و این جمله شگرف را فرمودند:
«وقتی عبد مقابل پادشاهش سخن میگوید، درست نیست عبدِ دیگر، مانع او شود.»
🍂و این فرمایش استاد، مهمتر و مؤثرتر از پرسش و پاسخ پرسشی بود که به دنبالش بودم...
🔅خودش را وسط پیادهروی در کوچه، مقابل پادشاه عالَم میدید، ولی ما در نمازمان چنین حالتی نداریم.
🆔 @ghafari_ir
.
✨﷽✨
🍂یکی از جملات گوهربار حضرت امیرالمومنین امام علی علیه السلام، این جملهٔ تاریخی است که در حکمت ۲۰۸ نهجالبلاغه آمده است:
🔅فی تَقَلُّبِ الأحوالِ عُلِمَ جَواهِرُ الرِّجالِ
🔅در تحولات روزگاران است که باطن اشخاص نمایان میشود.
🍂بسیاری از ما انسانها در شرایط عادی، ظاهر پسندیدهای داریم. خود را آمادهٔ مجاهدت و اقدام نشان میدهیم. ولی این، شرایط ویژه و گذرگاههای حساس زمانه است که ثابت خواهد کرد به چه میزان، صداقت در این ادعاها بوده است.
🍂یکی از مصادیق این سخن رفیع، ابنملجممرادی است که لقب اشقیالاشقیا را بنام خود کرد. او همان کسی است که در کشور شیعهٔ یمن، نمایندهٔ برتر و سخنگوی شیعیان یمن در ملاقات با امیر مؤمنان شد؛ ولی در کشاکش فتنهٔ حکمیت، باطنش را بروز داد و از پستترینها شد.
🍂پس مغرور به اعمال صالح خود نباشیم، و بیشتر، رصدکنندهٔ #شخصیت خود باشیم، که ختم عاقبت ما وابسته به او است.
🔅شبیه این سخن رفیع، مدعای فیلسوفان معناگرای معاصر غرب است، که با اصطلاح «موقعیت مرزی» به همین نکتهٔ انسانشناختی دلالت میکنند.
🔅پ.ن: معالاسف، روشنفکران مسلمان، ابتکار این سخن پرمغز را به فیلسوفان اگزیستانس نسبت میدهند، و غافل از سنّت پرمعنای اسلامی خود هستند.
🆔 @ghafari_ir
.
✨﷽✨
🍂پرسش یکی از اعضای محترم کانال:
❓با سلام و قبولی طاعات و عبادات، میخواستم ببینم برای سیر مطالعات فلسفه اسلامی بعد از اتمام نهایه برای یک طلبهٔ درس خارج، چه سیری را پیشنهاد میدهید؟ و اینکه میخواستم ببینم کسی که در منطق یک دوره منطق منظومه را خوانده آیا نیازی به منطق اشارات هست و باید منطق اشارات را هم درس بگیریم؟ منطق و مباحث برهانی را برای ورود به مباحث معرفت شناسی چقدر به چه اندازه باید استفاده کنیم؟ خصوصا در این تاریخ! با تشکر از لطف شما
🔅پاسخ:
✅علیکم السلام. طاعاتتان قبول
۱. به نظر میرسد که معیار در زمان صحیح ورود به هر درسی، کال نبودن در درس پیش است. به عنوان نمونه، منطق به قدری باید جدی تحصیل شود که شخص احساس استغنا بیابد. پس ممکن است شخصی حتی تمام کتب منطق را درس بگیرد، و صرفاً تبدیل به نقّال سخنان دیگران شود؛ همچنین، ممکن است کسی فقط یک یا دو کتاب منطق درس بگیرد، ولی مجتهدانه ورود و خروج نماید.
⬅️پس این، شیوهٔ مواجهه با مباحث است، که معیار کفایت در درس مزبور را تعیین میکند.
۲. بهنظر میرسد پس از کتاب نهایه، کتاب اشارات، و سپس کتاب شواهد ربوبیه، با شیوه اجتهادی تحصیل شود. تحصیل کتاب اشارات، دیدگاه حکیمان مشاء را تبیین میکند، و تحصیل شواهد، مقایسه آن دیدگاهها با حکمت متعالیه را تأمین خواهد کرد.
در این میان، پژوهش در مطلوبات کتاب اسفار، به عنوان کتاب کمکپژوهشی به هنگام تحصیل اشارات و شواهد، مفید است.
۳. دانش معرفتشناسی، دانشی در سطح علوم فلسفی است. لذا وابستگیاش به دانش منطق، همچون وابستگی سایر شاخههای فلسفی است.
💐موفق باشید.
🆔@ghafari_ir
.
✨﷽✨
🔅«ولايَطؤون مَوطِئاً يَغيظُ الكفّار ... الاّ كُتِبَ لَهُم بِهِ عَملٌ صالحٌ»
🔅هيچ گام دسته جمعى، كه كفّار را عصبانى كند، صورت نمیگيرد، مگر اين كه براى آن، پاداش عمل صالح ثبت میشود.
💐سوره توبه، آيه ۱۲۰
#روز_قدس
🆔 @ghafari_ir
.
✨﷽✨
⚜تفاوت محوری امام خمینی ره با برخی علماء دیگر
🔹علامه جوادی آملی:
🍂بوعلی در مقاماتالعارفین اشارات، در مورد عارف میگوید: حشٌّ بشٌّ بَسّامٌ وَ هُوَ شُجاعٌ؛ وَ کَیفَ لا وَ هُوَ بِمُعزَلٍ عَنْ تَقیَّهِ المَوت.
🍂عارف از موت تقیّهای ندارد .
🔅خصوصیّت بارز امام رضوان الله علیه این بود که از مرگ نمیترسید؛ چون مرگ ارادی را تجربه کرده بود. وقتی مرگ ارادی را تجربه کرده بود، وقتی که ترس از مرگ نباشد، انسان چیزی کم نمیآورد و بقیه مسائل برای او حلّ است.
🍂از این رو در مورد تبعیدشان بعد از واقعه ۱۵ خرداد میفرمودند: این ها میترسیدند، من نمیترسیدم.
🍂هم چنین در واقعهٔ ۲۵ شوال که عوامل رژیم پهلوی بعضی از طلاب را مجروح کردند و بعضی را به شهادت رساندند و بسیاری از آقایان ترسیدند و گفتند: وقت تقیّه است و ساکت شدند، اعلامیه امام در فردای آن روز که در آن خطاب به رژیم فرمودند: شما روی مُغول را سفید کردید!
🍂کسی که از مرگ نترسد، چنین آثاری دارد: اَلْعارِفُ شُجاعٌ کَیفَ لا وَ هُوَ بِمُعزِلٍ عَنْ تَقیَّة المَوت.
🍂در انجام وظیفه، آن چه که جلوی دیگران را میگرفت و می گیرد، همان ترس از مرگ است.
🔅بنده در همان بحبوحهٔ قیام ایشان، رفتم خدمت یکی از مراجع که از اساتید من هم بودند. دیدم بحار مرحوم علامه مجلسی را باز کردهاند و مشغول مطالعه بحث تقیّه هستند. او گرچه ممکن بود بحثی از جهاد و مبارزه و فداکاری مطرح کند، ولی حرف جهاد را میزد و فکر تقیّه در ذهنش بود.
🔅امّا امام حرف جهاد را میزد، فکر جهاد را میکرد، و قلبش برای جهاد میتپید.
🆔 @ghafari_ir
هدایت شده از Amin
24.69M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
نگاه پروفسور کربن به اهل بیت از زبان استاد دینانی. https://eitaa.com/meshkatnoor