eitaa logo
محفل شعر قند پارسی
347 دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
551 ویدیو
110 فایل
ارتباط با ادمین‌های کانال : محمد محمدی‌رابع @shiraz_wound ارسال شعر ‌و مطلب : حسین کیوانی @h_keyvani
مشاهده در ایتا
دانلود
آفرینش های ادبی حوزه هنری فارس : در جلسه هشتم درس گفتارهای تاریخ تحلیلی شعر امروز صورت گرفت: بررسی سهم فارس در سی سال شعر پارسی هشتمین جلسه درس تاریخ تحلیلی بررسی شعر معاصر فارس تا دهه ۷۰ برگزار شد. به گزارش روابط عمومی حوزه هنری انقلاب اسلامی استان فارس، هاشم کرونی شاعر و منتقد ادبی در این جلسه وضعیت شعر و شاعران فارس در دوران معاصر را تحلیل کرد. وی که در جلسه هفتگی محفل شعر حوزه هنری فارس سخن می‌گفت اظهار داشت: شعر فارس همواره بخش مهمی از هویت ادبی ایران بوده و این مسأله مربوط به دیروز و امروز نیست و این وضعیت تا روزگار ما نیز امتداد یافته است. این شاعر و منتقد ادبی ادامه داد در روزگار پس از نیما تا دهه ۵۰ شاعران مهم و قابل توجهی در شعر فارس فعالیت داشتند که مهمترین آنها فریدون توللی و مهدی حمیدی شیرازی بودند که یکی شیفته نیما و دیگری دشمن شعر نو بود. وی افزود: در این سال‌ها البته جریان‌های ادبی پویایی در شیراز وجود داشتند که بعضی از آنها بر فضای اجتماعی نیز تاثیرگذار بودند به عنوان نمونه حلقه شاعران مذهبی طیف حزب برادران که در مقابل فریدون توللی فعال بودند کرونی تصریح کرد:پیش از این پژوهشی در این باره داشتم که امیدوارم بتوانم با تکمیل آن نتایج تحقیقم را منتشر کنم جریان جنگ‌های قلمی که یک سمت آن فریدون توللی بود که از نظر فکری به اردوگاه حزب توده تعلق داشت. وی ادامه داد: سمت مقابل این جنگ قلمی شاعران حزب برادران و در راس آنها اصغر عرب متخلص به خرد بود که به اردوگاه مذهبی و طیف هواداران سید نورالدین حسینی الهاشمی تعلق داشتند و کل جریان از آن اتفاقات جالبی است که بیان آن هم ارزش اجتماعی دارد و هم اهمیت ادبی. دبیر محفل شعر حوزه هنری فارس گفت: در دهه ۵۰ جریان های ادبی شیراز پویا بودند و انجمن‌های ادبی متعددی در شیراز فعالیت می‌کرد که اعضای آن فعالین طیف‌های مختلفی بودند که در دهه ۶۰ در دو جریان شاعران درون و برون دایره انقلاب اسلامی تقسیم شدند. وی گفت: برخی جنگ‌های ادبی نظیر جنگ از شعر تا قصه نیز در این دهه منتشر شدند که بعدها ارزش زمانی یافتند اما شاعری که در این دهه از شیراز ظهور کرد منصور اوجی بود که حضورش در شب های شعر گوته او را به چهره جوان آینده دار و قابل توجه بدل کرد. کرونی افزود: اوجی در میانه دهه ۵۰ کتاب مرغ سحر را منتشر کرده که مجموعه‌ای پیشگویانه در باب تحول انقلابی جامعه است و این مجموعه و پس از آن رباعی های احد ده بزرگی در دهه ۶۰ این دو شاعر شیرازی را در زمره پیشگامان احیای قالب رباعی قرار داد چنانکه زنده یاد محمد حقوقی در مقدمه شعر نو از آنان نام برده است. وی دهه ۶۰ را دهه ظهور شاعران طیف انقلاب اسلامی خواند و گفت: زنده یاد نصرالله مردانی پرچمدار شعر جنگ در دهه ۶۰ است که برای نخستین بار با مجموعه «خون نامه خاک» موفق به کسب جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی در بخش شعر می‌شود و به تدریج در جایگاه ملک الشعرایی غزل حماسی ‌های جنگ می‌ایستد گرچه این اقبال دولت مستعجل بود و با پایان سال‌های جنگ، ستاره بخت شعر او نیز افول کرد. این شاعر و منتقد ادبی با اشاره به جریان حلقه نیلوفری گفت: نبض شعر آوانگارد ایران در دهه ۶۰ نیز در شهر شیراز می‌تپد و مهم‌ترین نمود آن، انتشار مجموعه آثاری از پیشروترین شاعران آوانگارد ایران در انتشارات نوید شیراز و به همت شاپور بنیاد است که در کنار چهره‌های چون منصور برمکی و شاپور جورکش شعر روشنفکری دهه ۶۰ شیراز را سر و سامان دادند. وی با اشاره به نوآوری‌های ادبی در غزل دهه ۷۰ گفت: از شاعران نسل پیشین غلام حسن اولاد چند گام از بقیه پیشتر بود اما این شاعران جوان فارس بودند که سکان غزل نوآورانه دهه ۷۰ را به دست گرفتند افرادی چون محمد حسین بهرامیان غلامرضا کافی رضا علی اکبری علیرضا نسیمی مجتبی صادقی پژک صفری خلیل ذکاوت هاشم کرونی علی بهمنی محمد مرادی محمودرضا برامکه محمدعلی پورشیخعلی طاهره خنیا کاظم حسینی عظیم زارع، عبدالرضا کوهمال جهرمی و... ده‌ها نام بزرگ و کوچک دیگر که خط بطلانی بودند بر تفکر فعال ادبیات بازگشتی در شعر فارس. کرونی گفت: در جریان کلاسیک غلامرضا کافی، در غزل نئوکلاسیک محمدحسین بهرامیان و در غزل نو علیرضا نسیمی و مجتبا صادقی پیشگام بودند البته معتقدم هنوز هیچکس به ژرفای غزل های محمدحسین بهرامیان ادراک عشق نکرده و چون کلمات از عمق جان او برخاسته بر جان مخاطب می نشیند. وی افزود: نسیمی به اهمیت کاری که می کرد واقف بود و درک تئوریک خوبی از کار خویش داشت که دریغا اجل یک ستاره را از آسمان ادب پارسی گرفت، شعر صادقی در جریان غزل فرم جای می گیرد و کافی نیز در سپهر شعر استاد معلم جایی ویژه برای خویش دست و پا کرده است.
البته در نسل نوخاسته دهه هفتاد از پویایی و طراوت شعر طاهره خنیا، علی بهمنی و کاظم حسینی نمی توان گذشت که هرکدام اگر در فارس نبودند برای پیشگامی یک استان در آن دهه کافی بودند. مسوول واحد آفرینش های ادبی حوزه هنری فارس گفت: این سیاهه که برگی از کتاب نوآوری در شعر فارس است تنها فعالین عرصه غزل‌سرایی در این دهه بود حال آنکه شعر نو و فعالین شعر نو چهره‌هایی شاخص و توانمند هستند که پیرامون آنها در جلسات آینده درس گفتارهای تاریخ تحلیلی شعر امروز و پس از بیان جریان نوگرایی شعر دهه ۷۰ ایران سخن خواهیم گفت تا خدای ناکرده حقی از این فعالین ادبی ناگفته نماند وی در پایان اظهار داشت: البته باید توجه کرد که این سلسله گفتارها در فرصتی محدود ارائه می‌شود و چنین جلساتی ظرفیت بیان همه ابعاد ماجرا را ندارد اما به اندازه بضاعت مزجات خویش تلاش خواهم کرد تصویر واقعی از آنچه در این سال‌ها بر شعر فارس گذشته است را بیان کنم شایان ذکر است این سلسله درس گفتارها در قالب جلسات هفتگی محفل شعر حوزه هنری فارس برگزار می‌شود که هر شنبه از ساعت ۱۶:۳۰ به نشانی شیراز چهارراه خیرات جنب سینما شیراز حوزه هنری فارس آماده پذیرایی از پذیرای حضور علاقمندان شعر است.
نواخت عشق علی نی ستان و دف را هم گرفت گسترهٔ مردی و شرف را هم خوشا محبت دریا... که عشقِ مروارید دریغ می کند از عاشقان صدف را هم چه حرمتی! که خداوند در بهشتِ غدیر گرفت عهد شهیدان صف به صف را هم به احترام شما... همنشینِ «درّ یتیم»! خرید از همه خرمهره را خزف را هم چنان یقین شما شیعهٔ محمد (ص) بود که کرد مست طلب، شوق را شعف را هم دو دست، سمت خدا برده ذوالفقار شما که: از تو می طلبم راه را، هدف را هم مقیم حضرت ماهیم، آن که می بافد به پرنیان عطا بوریا، کنف را هم «غلام حافظ خوش لهجهٔ خوش آوازم» که یافت «بدرقهٔ شحنهٔ نجف» را هم هلا صلابت ایمان، هلا امیر کلام بگیر این منِ رفته به هر طرف را هم عبدالرضا قیصری @naftinashi1
ای پنجره های بسته و باز سلام خورشیدسپید رو به آغاز سلام صبح آمده،با لباس گرم و روشن ای هفته ی سبز رو به پرواز،سلام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ره ندارد جلوهٔ آزادگی در کوی عشق سرو اگر کارند اینجا بید مجنون می‌دمد هر صبح با صائب
با طعم خندندگی..1 عزیزُم حرف مسوولیت شعاره قرار و وعده هاشون بی شماره تمام مجلسی ها هم می دونن که آب و نون فقط توی دلاره # حسین کیوانی
مادر خانم دکتر تقی زاده هستند
سلام تسلیت و عزیت خدمت خانم دکتر تقی زاده امید که روانشان مینوی باشد!
جناب آقای دکتر قیصری ،سرکار خانم دکتر تقی زاده ،،،،درگذشت مادر عزیزمان ،ما را در غم فرو برد،پذیرای تسلیت اینجانب و سایر دوستان باشید😭😭😭
رمز عشق جاودانی مادر است کیمیای زندگانی مادر است سرکار خانم دکتر تقی زاده وجناب آقای دکتر قیصری با نهایت اندوه مصیبت وارده را به شما و خانواده داغدار صمیمانه تسلیت می گویم ،ما را در غم خود شریک بدانید روحش در پردیسان رضوان دوست در آرامش باد🖤🖤🖤
*طنز قطع برق بهشت* 🪔 قطع شد ناگه شبی برق بهشت شد جهنم، آن مکان خوش سرشت هرملک کزسوی حق اعزام شد بهروصل برقِ آن ، ناکام شــــد گشت عزرائیل هی تانصف روز گفت علت هست حتما ازفیوز جبرئیل آمد به دستش فازمتر سیمها را کرد چندین بار متـــر گفت میکائیل نقص بــرق  مـا کار شیطان است بر ضــد خدا رفع آن از عهـده ما  خارج است کارِ یک تحصیل کرده کالج است ناگهان خندید رب العالمیـــن خنده اش انداخت لرزه برزمین گفت آقای ادیسون هر کجاست زوداحضارش کنید بی بازخواست فاز متــــر و جعبه ی ابزار  او تابیاید ، زود آرید  از  جلـــــــو یک ملک گفتا ادیسون سالهاست در جهنم همنشیـــن  مار هاست داخل پرونده ی آن بـــرق ساز هرچه گشتم ای دریغ از یک نماز الغرض یک قاصد از سوی خدا رفت و آوردش به صد ناز وادا گفت قبل از وصل برق این مکان پرسشی دارم ز رب٘ مهــربــان گفته بودی نور مومن از من است نـورمومن چون چراغ روشن است دربهشتت این همه مومـن،ولی هیچ نوری نیست زآنها منجلی نامه اعمال من گر تیــره هست اختراعم بر دوعالم چیـره هست حضرت حق اندکی درفکر شد در پی یک راه حل بـکــر شــــد گفت آری بی ادیسون، این بهشت تنگ وتاریکست چون ویرانه خشت عفو کردم او و شاگــــردان او دستیاران و همه  یـــاران  او بی ادیسون عرصه برما تنگ هست دادگاه ما ، امورش لنگ  هست این بهشت ما بدون بـــــرق او از جهنم بدتر است ، بی گفتگو در ازای هر دو لامپ رشته ای که شود تعمیـــر از دستان وی دوسه تا از مومنین مُفت خـــور صاحب پیشانـــــی با داغ مهر منتقـــل  سازیـــد سوی دوزخم تا ادیسون  هی  نگردد بر مُخم فازمتــر و  جعبه ی ابــزار  این نزد من بهتر ز  مُهرِ بر  جبیــن 💡 شاعر ناشناس 📚