eitaa logo
محفل شعر قند پارسی
348 دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
550 ویدیو
110 فایل
ارتباط با ادمین‌های کانال : محمد محمدی‌رابع @shiraz_wound ارسال شعر ‌و مطلب : حسین کیوانی @h_keyvani
مشاهده در ایتا
دانلود
ترانک... پدر،راه چمران را انتخاب کرده است، پسر بلوار چمران !! غلامرضا کافی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شعر جدید از هر گونه معنی ‌شدن می‌گریزد. این‌که می‌گویند شعر باید بی‌معنی باشد، حرف چندان بی‌معنایی هم نیست. در ایران، جوانان بی‌سواد و بی‌اطّلاع این مطلب را به صورت خنده‌داری درآوردند و گفتند که شعر باید اصلاً معنی نداشته باشد. آن‌ کس که گفت شعر چیزی است که معنی نداشته باشد، منظورش این بود که معنی معیّن و محدود و مشخّص و قابل بیان کردن به عبارت دیگر نداشته باشد. او به صورت دیگر قصدش این بود که بگوید شعر چیزی است که بیش از یک معنی داشته باشد، برای هر کس در هر دوره‌ای از زندگی معنایی داشته باشد، نه این‌که اصلاً معنی نداشته باشد. شعر حافظ و مولوی به یک حساب معنی ندارد، زیرا هیچ معنی مسلّمی و قاطعی بر آنها نمی‌توان تحمیل کرد. در نتیجه هزاران معنی دارد. (۱۳۹۷). این کیمیای هستی. جلد اوّل. چاپ اوّل. تهران: سخن. صفحهٔ ۵۴. 🍁🍁 C᭄‌❁‌‎‌‌࿇༅═‎═‎═‎═‎═‎═‎┅─ ‌‌‎‌‌‌ ‎‌‎‌‌‎‌‌‎‌‌‎‌‎‌‌‎‌‎‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌┄┅✿░⃟‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌♥️❃‎‌‌‎─═༅࿇࿇༅═─🦋🎶═‌
6.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 | آیین پایانی جشنواره ملی ادبیات کودک و نوجوان شیراز 📚با معرفی آثار برگزیده و شایسته تقدیر رمان نوجوان ایران ✏️با حضور بزرگان ادبیات کودک و نوجوان کشور: مصطفی رحماندوست، فرهاد حسن‌زاده، جمشید خانیان، احمداکبرپور، عباس جهانگیریان، حمیدرضا شاه‌آبادی و ... 📌 چهارراه حافظیه، تالار حافظ شیراز 📆 چهارشنبه‌ ۲۳ آبان ۱۴۰۳ ⏰ ساعت ۱۵:۰۰ تا ۱۷:۰۰ •┈┈•••✾•••✾•••┈┈• ⭕️ 🔺سروش+🔻بله🔺روبیکا 🔻اینستاگرام
7.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺ببینید| «تیزر سی‌ودومین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران» 🔹زمان برگزاری هفته کتاب سی‌ودوم: 🔸۲۳ تا ۳۰ آبان‌ماه ۱۴۰۳ 🔰 با شعار: 📖 «خواندن برای همدلی»
کاریجملاتور (کتاب) 📝 کتاب،آیینه ایست که آدم نادانی خود را در آن می بیند. 📝 ارزش کتاب آنجاست که اولین نویسنده آن خداست!! 📝 کتابها ،پیامبران هدایت و دانایی آند ! 📝 کتاب ،تنها قرارگاه جهاد سازندگی اندیشه هاست ! 📝 کتاب ،فرودگاه بین المللی پرواز به شهر داناییست!! ✏️. حسین کیوانی برای همدلی به هفته کتاب وکتابخوانی نزدیک می شویم..
📢مدیرکل کتابخانه های عمومی فارس خبر داد: برگزاری ۱۷۰۰ برنامه در کتابخانه های عمومی فارس به مناسبت هفته کتاب/12کتابخانه در فارس به بهره برداری می رسد 💠مدیرکل کتابخانه های عمومی فارس در نشست خبری هفته کتاب گفت: ۱۲ پروژه کتابخانه عمومی فارس از هفته کتاب تا آذر ماه پیش رو افتتاح می‌شود. 🌐 B2n.ir/x80697 🔊 @farspl
همچون انار، خون دل از خویش می خوریم... غم پروریم ! حوصله ی شرح قصه نیست!
. شعرِ شعر ساختن آهنگ برای وزن‌های پرکاربرد شعر فارسی دست‌کم برای اهل فن کار چندان دشواری نیست، مثل این است که شما به فروشگاهی بروید تا به قوارهٔ تن خودتان لباسی انتخاب کنید. حتی دیده‌ام آنها که ته‌صدایی دارند وقتی شعر حافظ را دکلمه می‌کنند، ناگهان احساساتشان غلبه می‌کند و فی‌البداهه شعر را در شولایی از نغمه‌ای می‌پیچند و کیف خودشان و احیاناً دیگران را دوچندان می‌کنند. اما ساختن آهنگ برای شعر نیمایی مانند دوختن لباس بر تن غول بداندامی است که هیچ چیزش جور درنمی‌آید، نه مصراع‌هایش مساوی است، نه رکن‌هایش در جای معین و ثابتی خاتمه می‌یابد، نه قافیه و ردیف درست و درمانی دارد. هیچ کس را هم سراغ ندارم که توانسته باشد فی‌البداهه شعر نیمایی را در یکی از دستگاه‌ها و گوشه‌های موسیقی ایرانی طوری بخواند که که اقلا خودش حالی بکند، اگر نه حالی به دیگران برساند؛ یعنی اصلا شعر نیمایی مال این کار نیست! درواقع کمتر خیاطی می‌تواند کت و شلواری برای قامت ناسازی بدوزد که هم به تن طرف بنشیند و هم به‌اصطلاح عیب‌هایش را پنهان کند! حتی بزرگترین خوانندگان و نوازندگان هم وقتی پای شعر نیمایی به میان می‌آید به ناچار یکی دو تغییر در متن شعر می‌دهند- و البته این کاری است که خیاط‌ها نمی‌توانند بکنند، یعنی مثلاً نمی‌توانند قدری از سر قوز یا دور شکم برآمدهٔ مشتری را ببرند، یا قدری دست ناسازش را بکشند تا هم‌اندازهٔ دست دیگرش بشود! باید دانست که اگر شعر نیمایی به قالب موسیقی ایرانی تن نمی‌دهد، به علت عادات شنیداری ما نیست، بلکه به علت تعمد نیما بوده است در سرودن شعری که در قالب موسیقی ایرانی نگنجد! در این معنا سیمین هم به‌رغم همهٔ ارادت آشکار و نهانش به حمیدی شیرازی، در واقع پیرو نیماست! آنها که نیما را دیوانه می‌پندارند نمی‌دانند که همین دیوانه شعری برای زبان فارسی پدید آورده که وزنی خاص خودش دارد که لزوماً تابع موسیقی ایرانی نیست. حتی بعد از دورهٔ اسلامی هم که قوالان و خنیاگران به‌تدریج مردند و حساب شعر و موسیقی و آواز به‌ظاهر از هم جدا شد، چنین اتفاقی برای شعر فارسی نیفتاد. و ما حالا هم آن شعر زیبا و قدیم خودمان را داریم که به سنت موسیقایی خودمان مرتبط است، و هم شعر زیبای جدیدی که شعرِ شعر است و راهی هم به شعر جهان دارد. دکتر امید طبیب‌زاده
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا