#محکومیت_حادثه_تروریستی در حرم #شاه_چراغ_ع
سردار ! پس از تو داغها را دیدیم
دست ستم کلاغها را دیدیم
ای شمع دل قبیله! ما در شیراز
پرپر شدن چراغها را دیدیم
✍ #عاطفه_جعفری
🖤🖤🖤🖤🖤🖤
صورت آیینه ها در هم شکست
بند بند سینه ی زائر گسست
بال خونین کبوتر های ناز
با دل مردم به موج خون نشست
ک. قالینی نژاد_افروز
دوباره شاهچراغ و به وقت سبز اذان
دوباره داغ شقایق رسیده وقت خزان
دوباره خنجر کینه دریده قلب حرم
دوباره تازه شد این داغ در نگاه زمان
ک. قالینی نژاد_افروز
◼◼◼◼◼
جهان به حالت غم ،گرم داغ خواهد ماند
و خون لاله ز خس، کنج باغ خواهد ماند
تو پف کنی و بسوزی ز ریش تا ریشه
و تا ابد مه ما شه چراغ خواهد ماند
#شاهچراغ
#شیراز_تسلیت
#زهرا_حاجی_پور
سلام بر دوستان عزیز شاعر و همراهان خوش ذوق
به خاطر شرایط فعلی شهرشیراز، این هفته جلسه ی محفل نداریم، به امید خدا، هفته آینده در خدمت عزیزان خواهیم بود.
محکومیت حادثه تروریستی حرم حضرت شاهچراغ
پاییز فتنه رو سوی گلهای باغ کرد
قصد ستم به گلشن شاه چراغ کرد
یک بار در چهارم آبان کشید تیغ
مرداد را دوباره پُر از درد وداغ کرد
#حسین کیوانی
۲۲مرداد ۱۴۰۲
🥀
دوباره شد دل من داغدارِ شاهچراغ
دوباره تیر ستم شد نثارِ شاهچراغ
دوباره قصهای از لالههای خونینش
به گوش میرسد از لالهزارِ شاهچراغ
دلم شبیه کبوتر دوباره پر زده است
که باز روضه بخواند کنارِ شاهچراغ
شمیم ناب شهادت گرفته است به خویش
دوباره رایحهی مُشکبارِ شاهچراغ
چه روضهای به لب پر کشیدگان بوده
که رفتهاند به عرش از جوارِ شاهچراغ
دوباره قصهی حاجت روا شدن از عشق
دوباره شورِ شهادت، دوباره شاهچراغ
خدا کند که به شاعر عنایتی بشود
به خون خویش بشوید غبارِ شاهچراغ
#احمد_رفیعی_وردنجانی
#شیراز_تسلیت
#شاهچراغ
هدایت شده از پرویزن
FARZV_Volume 4_Issue 16_Pages 71-100.pdf
2.13M
"انعکاس نام و مرقد حضرت شاهچراغ در اشعار فارسی سدههای هشتم تا دهم"
محمد مرادی
مجلهی فرهنگ رضوی
۱۳۹۵ شمارهی ۴
#شاهچراغ
#احمد_بن_موسی
#شعر_شیعی
@mmparvizan
کشتند جوانان حَرَم را این بار
آن داعشیان کینه توز ِخونخوار
در بخش خبر مجری بی بی سی شد
فرماندهی اتاق جنگ کفار
« پدرام اکبری »
"شاهداعی و قدیمترین اشاره به شاهچراغ در شعر فارسی»
بر اساس ابیات موجود در منظومهها و دیوانها، برای نخستین بار دو تن از شاعران مقیم در شیراز که گرایشهای شیعی غالب دارند، در اشعارشان به مرقد و شخصیت احمدبن موسی(ع) اشاره کردهاند: یکی سید نظامالدین شاهداعی شیرازی(ف.870ه.ق) و دیگر منصور حافظ شیرازی که گویا از مریدان و معاصران شاهداعی بوده است.
شاهداعی شیرازی که به عرفان شاه نعمتالله ولی گرایش داشته، در کتاب قدسیات، در قطعهای جداگانه که پنج بیت دارد، به ستایش «امامالمعصومین احمدبن موسی الرضا» پرداخته است:
چو خواستی که به رویت شود در دل باز
امـام احمـــد موسیالرضا وسیــلت ساز
اگر نـه احمــــد مـوسی رضـا پنـاه شدی
خـــراب بــودی احــــوال مـردم شیـراز...
امید بنـد چـو داعـی به فیــض ایـن سیـد
بـه شـرط آن کـه نهی سر برآستــان نیاز
(دیوان: 85-86)
شاید یکی از دلایل تمایل داعی به ستایش احمدبن موسی(ع)، نزدیکی محیط زندگی او به مرقد حضرت(ع) بوده؛ چنانکه محل دفن او نیز موید آن است. شاهداعی در این ستایش علاوه بر این که از توسل یافتن به آن حضرت(ع) و طلب حاجات از آستان او حکایت میکند که به تایید شیرازنامه، شدالازار و مزارات شیراز، دست کم از سدۀ هشتم در شیراز معمول بوده، از آن حضرت با لقب «سید» و همچنین «امام» یاد و به شیوۀ عیسی جنید، آن حضرت را با نام احمدبن موسیالرضا معرفی کرده است.
#شاهچراغ
#شاهداعی
#شعر_دینی
@mmparvizan
﷽
• ای پادشاه سایه ز درویش وامگیر
• ناچار خوشهچین بود آنجا که خرمن است
(شیخ اجل سعدی)
✾•┈┈••✦❀✦••┈┈•✾
|⇦• اعلام برنامه - جلسه شعرخوانی انجمن
۵ بعدازظهر جمعه ۱۴۰۲/۰۵/۲۷
فرهنگسرای طاووسیه
(بلوار بوستان، حدفاصل آرامگاه سعدی و باغ دلگشا)
✾•┈┈••✦❀✦••┈┈•✾
انجمن شعر سعدی
اسلام فهندژ
[ @sheresaadi ]